Sanokaapa mikä on edullisin/järkevin auton vaihtoaika ?
1. ajaa entinen loppuun ja sen jälkeen ostaa uusi.
2. ajaa entinen loppuun ja ostaa 3-5 vuotta vanha käytetty.
3. vaihtaa auto 2-5 vuoden välein uuteen.
4. ostaa aina esim. 3-5 vuotta vanha ja vaihtaa se 3-5 vuoden välein toiseen 3-5 vuotta vanhaan käytettyyn.
Siis mikä näistä on mielestänne paras/kokonaiskustannuksiltaan edullisin vaihtoehto, kun autolla ajetaan 10 000-20 000 km/vuosi tai onko jollakin jokin näitä vielä parempi menetelmä pitää autoa ?
Millon auto kannattaa vaihtaa ?
32
5685
Vastaukset
- järkevää?
Uudella autolla ajaminen on harvoin kaikkein kustannustehokkainta. Mutta ihan muista syistä kuitenkin vaihdan aina uuteen noin neljän vuoden välein.
- myöskin
Itse vaihdan myös 3-4 vuoden välein ja aina uuteen tai tosi vähän ajettuun. Ei siksi että se olisi halvinta, mutta toisaalta, autolla ajaminen ei ylipäätänsä ole kustannustehokasta. Rahankäytössähän on vain kysymys siitä mihin rahansa käyttää. Joku ostaa talon, joku ison mersun ja joku kolmas juo kalliita whiskejä.
myöskin kirjoitti:
Itse vaihdan myös 3-4 vuoden välein ja aina uuteen tai tosi vähän ajettuun. Ei siksi että se olisi halvinta, mutta toisaalta, autolla ajaminen ei ylipäätänsä ole kustannustehokasta. Rahankäytössähän on vain kysymys siitä mihin rahansa käyttää. Joku ostaa talon, joku ison mersun ja joku kolmas juo kalliita whiskejä.
Itse ajan uudella mersulla, asun suuressa omakotitalossa ja juon kalliita single-malt whiskejä.
Joku muu voi käyttää rahansa turhuuksiin. Tai käyttää aikansa tuottavan työnteon sijasta pohtimiseen, kannattaako ajaa autolla 3 vuotta vai 5 vuotta ennen kuin vaihtaa.
Auto kannattaa viahtaa, kun siltä tuntuu. Ei se sen kummempaa ole.
Master Eq- hehhehheh
MasterEq kirjoitti:
Itse ajan uudella mersulla, asun suuressa omakotitalossa ja juon kalliita single-malt whiskejä.
Joku muu voi käyttää rahansa turhuuksiin. Tai käyttää aikansa tuottavan työnteon sijasta pohtimiseen, kannattaako ajaa autolla 3 vuotta vai 5 vuotta ennen kuin vaihtaa.
Auto kannattaa viahtaa, kun siltä tuntuu. Ei se sen kummempaa ole.
Master EqHienoa, jos menee taloudellisesti hyvin. Mutta mitä se kertoo ihmisestä, jos "hyvinvointiaan" pitää jatkuvasti kehua muille ? Ihan kuin sinulta kuitenkin puuttuisi jotain oleellista...
- Oo kiltti
MasterEq kirjoitti:
Itse ajan uudella mersulla, asun suuressa omakotitalossa ja juon kalliita single-malt whiskejä.
Joku muu voi käyttää rahansa turhuuksiin. Tai käyttää aikansa tuottavan työnteon sijasta pohtimiseen, kannattaako ajaa autolla 3 vuotta vai 5 vuotta ennen kuin vaihtaa.
Auto kannattaa viahtaa, kun siltä tuntuu. Ei se sen kummempaa ole.
Master EqJa adoptoi minut, pliis, olen sisäsiisti täysi-ikäinen miehenalku.
Tykkään sitäpaitti ittekkin wiskistä, joten saisit minusta siihen seuraa ja voisimme jutella autoista ja siinä sivussa naisista.
Eik`s sustakin ala tuntua ihan fiksulta ajatus ? - Anonyymi
myöskin kirjoitti:
Itse vaihdan myös 3-4 vuoden välein ja aina uuteen tai tosi vähän ajettuun. Ei siksi että se olisi halvinta, mutta toisaalta, autolla ajaminen ei ylipäätänsä ole kustannustehokasta. Rahankäytössähän on vain kysymys siitä mihin rahansa käyttää. Joku ostaa talon, joku ison mersun ja joku kolmas juo kalliita whiskejä.
Itse vaihdan auton joka vuosi. Yleensä olen vamis käyttämään autoon 100 000 euroa
- JarkkoTapani
Itse vaihdan n. 4-5 vuoden välein. En oikein ilkeä ajaa vanhemmalla kun sitten tutut voisivat luulla ettei meillä ole rahaa vaihtaa uudempaan. Ja tuttavapiirissä tavallinen vaihtoväli on juuri tuo 3-5 vuotta.
- K Roisos
lähes aina vanhemmalla autolla. Jos joku luulee, ettei minulla ole varaa uudempaan, annan hänen pitää luulonsa, sepä on hänen asiansa.
En muutenkaan kehu omaisuudellani vaan käytän sitä omaksi ilokseni ja joskus annan vähempiosaisille nimettömänä. Viime vuonna reilut 12 000 euroa eli melkoisen osan eläkkeestäni. Kumma juttu, mutta jostain syystä eivät rahani tunnu vähentyneen ollenkaan.
Jotkut isot firmat elämöivät oikein monissa lehdissä erinomaisella anteliaisuudellaan, esim. Fortum 2000 eurolla ja Lionsit 1000 eurolla. Nämä ne vasta köyhiä ovat, kun ei enempää liikene vähäosaisille!
Rikkain ei ole se jolla on eniten vaan se jolta puuttuu vähiten. - A.o.h.
K Roisos kirjoitti:
lähes aina vanhemmalla autolla. Jos joku luulee, ettei minulla ole varaa uudempaan, annan hänen pitää luulonsa, sepä on hänen asiansa.
En muutenkaan kehu omaisuudellani vaan käytän sitä omaksi ilokseni ja joskus annan vähempiosaisille nimettömänä. Viime vuonna reilut 12 000 euroa eli melkoisen osan eläkkeestäni. Kumma juttu, mutta jostain syystä eivät rahani tunnu vähentyneen ollenkaan.
Jotkut isot firmat elämöivät oikein monissa lehdissä erinomaisella anteliaisuudellaan, esim. Fortum 2000 eurolla ja Lionsit 1000 eurolla. Nämä ne vasta köyhiä ovat, kun ei enempää liikene vähäosaisille!
Rikkain ei ole se jolla on eniten vaan se jolta puuttuu vähiten.että tämä vaihtoehto 2 lienee ainakin yksi kustannuksiltaan edullisimmista, jos osaa käytetyn auton oston eli osaa välttää huonosti pidetyt ja kolariautot uutta käytettyä ostaessaan.
Itselläni on nyt 11 v vanha Mazda 626 ajettu 174 tkm ostin sen 2,5 v vanhana ja 60 tkm ajettuna. Olen viime aikoina miettinyt, että jokohan pitäisi vaihtaa. Autossa ei ole suurempia vikoja ollut. Ruostesuojasin heti ostettuani eli eipä ole juuri ruostunutkaan. Ajan autollani tätä nykyä n. 10 tkm/v.
Silti haluaisin kuulla lisää perusteluita, miksi joku muu tapa olisi parempi kuin kohta 2.
Mutta en tiedä, saako auton ajamalla loppuun, jos ajaa vain 10-20t??? Toki huoltmatta ja ruosteen takia voi olla vähemmänkin ajettu "loppuun ajettu"......
- Votkale
Edullisin menetelmä on ajaa auto loppuun ja ostaa tilalle niin vanha kuin uskaltaa. Jää runsaasti rahaa yli, kun sidottu pääoma on vain muutamia tuhansia euroja ja arvonalennus satasia vuodessa. Pitkällä tähtäimellä tämä merkitsee aikamoista eroa kertyvässä varallisuudessa.
Omat kustannukseni auton pääomasta, korosta ja huollosta eivät koskaan ole ylittäneet 2000 euroa vuodessa. Ajan 35000 km vuodessa enkä ole kertaakaan jäänyt tielle näillä vanhoilla autoilla. Tällä hetkellä käytössä on 95-mallinen, jota aion pitää seuraavat 6 - 7 vuotta. - perheenisä
Mielestäni paras tapa autohankinnoissa on se, että ostaa ison ja laadukkaan auton uutena, ajaa sillä itse 3 vuotta, sitten muija 3 vuotta ja lopulta lapset 3 vuotta. Aina saa ostaa puhtaalta pöydältä uuden auton, ei vaihtoautoa kun ajaa auton loppuun.
- Joo.
1-Ostaa 2-3 vuotiaan esim Corollan,maksaa hitosti ylihintaa autosta josta takuu on just loppunut mut varaosia ei silti saa juuri muualta kuin merkkiliikkeestä.
2-Ostaa 5-6 vuotiaan vähän vanhemman huonompimaineisen,esim Opel Vectra,hinta on kohdallaan ja osia saa kaikkialta.
Ensimmäisestä putoaa hinta jossain kolmessa vuodessa paljon enemmän,vikoja voi olla vähemmän mut ne on kalliimpia korjata.
3-Tai ostaa tonnilla jonkun 10 vuotiaan,hyvällä tuurilla sillä ajaa monta vuotta ilman mitään isompia,10tkm vuodessa ajaa melkein millä tahansa.
4-Tai leikkii Ruotsalaista monimiljonääriä ja ostaa 13 vuotiaan 245 Volvon;) - Aina samantasoinen auto
Mielestäni auto on järkevää vaihtaa noin 4 vuoden ikäisenä. Kun taloustilanne sallii tietyn rahamäärän kuukaudessa autoon, tuossa neljässä vuodessa auton arvo putoaa puoleen jolloin sijoittamalla sama märä rahaa kuin autolla on siinä vaiheessa, saadaan taas saman tasoinen auto seuraavaksi neljäksi vuodeksi.
Se, minkä hintaisella autolla ajaa, on sitten taas kiinni siitä henkilökohtaisesta tilanteesta tai siitä. paljonko haluaa sijoittaa autoiluun. - 2 vuotta
2 vuotta ja vaihtoon!
- ihmettelen kovin
Sulla on pirunmoine trafiikki kotona jos toteutat samaa periaatetta muihinkin kodinkoneisiin... pesukone, televisio, tikipoksi ja stereot, ämpeekolmesoittimet, silitysraudat, pakastimet, kaikki vaihtuu vuoden välein.
Aika hommaa on tuo.
Eli mikä järki on vaihtaa takuuajan päättyessä? Ja ei, vastaus ei ole, säästyneet korjaamokulut, kun sen uuden auton suurin ja ylivoimaisesti kallein menoerä on pääomakustannukset ja arvonalennus. - 2 vuotta
ihmettelen kovin kirjoitti:
Sulla on pirunmoine trafiikki kotona jos toteutat samaa periaatetta muihinkin kodinkoneisiin... pesukone, televisio, tikipoksi ja stereot, ämpeekolmesoittimet, silitysraudat, pakastimet, kaikki vaihtuu vuoden välein.
Aika hommaa on tuo.
Eli mikä järki on vaihtaa takuuajan päättyessä? Ja ei, vastaus ei ole, säästyneet korjaamokulut, kun sen uuden auton suurin ja ylivoimaisesti kallein menoerä on pääomakustannukset ja arvonalennus.Kuka on puhunut kodinkoneiden vaihtamisesta vuoden välein - sinä!
Kilometrejä tulee siihen tahtiin, n. 90tkm/v, että ei ole mitään järkeä pitää autoa pitempään. 2-vuotiaana ja alle 200tkm ajettuna sillä on vielä vaihtoarvoakin jäljellä.
Takuu nyt sattuu riittämään sinne saakka. - teeseitse
2 vuotta kirjoitti:
Kuka on puhunut kodinkoneiden vaihtamisesta vuoden välein - sinä!
Kilometrejä tulee siihen tahtiin, n. 90tkm/v, että ei ole mitään järkeä pitää autoa pitempään. 2-vuotiaana ja alle 200tkm ajettuna sillä on vielä vaihtoarvoakin jäljellä.
Takuu nyt sattuu riittämään sinne saakka.auton hankinnassa ratkaisee vain kaksi asiaa: turvatyynyt ja abs-jarrut: kumpiakaan ei tarvita.
Vanhat autot kuten Corollat ovat paljon luotettavampia kuin uudet autot.
Jos kuitenkin vanha auto sattuu tuonne tielle jäämään sen saa kotikonsteilla vielä liikkeelle - ja jos ei taloudellinen menetys ei ole suurikaan. Todennäköisyys että tämä tapahtuu ei ole järin suuri vaikka kilometrejä olisi takana paljokin.
Lisäksi vanhat autot ovat hienompia kuin uudet. Typerät pyöreät muodot, huh huh. Ja osaksi autot ovat järjettömän isoja. Katsokaapa Nissanin uutta Micraa, harvinaisen tyhmän näköinen.
Siinähän se. Ei tule uutena ostettua autoa minulle kyllä näillä näkymin koskaan. MUTTA kiva, että teitä on jotka ostavat uutena että me saamme ostaa ne käytettynä hetken päästä! - Siinä selitys
2 vuotta kirjoitti:
Kuka on puhunut kodinkoneiden vaihtamisesta vuoden välein - sinä!
Kilometrejä tulee siihen tahtiin, n. 90tkm/v, että ei ole mitään järkeä pitää autoa pitempään. 2-vuotiaana ja alle 200tkm ajettuna sillä on vielä vaihtoarvoakin jäljellä.
Takuu nyt sattuu riittämään sinne saakka.Auto on vain yksi kodinkoneista.
Se että ajat sen loppuun kahdessa vuodessa ei selvinnyt mistään. Oletus tuossa vaiheessa oli se että ajat kuin keskivertoautoilija.
Puhuit vain kahdesta vuodesta ja syynä se että takuu loppuu. No, sinun kohdallasi lienee takuu loppunut jo aiemminkin. Paljonkos kilometrirajat nykyisin takuissa onkaan. - ei kilometrirajaa!
Siinä selitys kirjoitti:
Auto on vain yksi kodinkoneista.
Se että ajat sen loppuun kahdessa vuodessa ei selvinnyt mistään. Oletus tuossa vaiheessa oli se että ajat kuin keskivertoautoilija.
Puhuit vain kahdesta vuodesta ja syynä se että takuu loppuu. No, sinun kohdallasi lienee takuu loppunut jo aiemminkin. Paljonkos kilometrirajat nykyisin takuissa onkaan.Seli, seli! Sinun ongelmasi on vilkas mielikuvitus ja liika tulkinta toisten tarkoituksista.
- MOlo
Olen jonkinlaisessa autokuumeessa, mutta nykyisellä autollani on ajettu vasta 90 tkm (vm-98). Kannattaako vaihtaa. Käyttöarvo suurempi kuin raha-arvo. Autohan on vain työkalu.
- autoilija?
Jos se on...
- Opel, VAIHDA HETI
- Toyota, sama vaihdatko vai et
- mazda, sama vaihdatko vai et
- Mersu, vaihda heti
- Mitsubishi, sama vaihdatko vai et
- Amerikan rauta, vaihda heti
- Honda, sama vaihdatko vai et
- Peugeot, VAIHDA HETI
- Citröen, Kannattaa vaihtaa
- Lada, Älä vaihda
- Kia, VAIHDA HETI
- BMW, kannattaa vaihtaa
- Ford, sama vaihdatko vai et
- Wolkswagen, kannattaa pitää
Huom, nämä ovat arvioita rahallisesta arvosta verrattuna kilometreihin ja luotettavuus tulee vasta sen jälkeen! Jotkut arvokkaat autot siis kannattaa vaihtaa koska niissä vielä arvoa on. Ja vain minun arvioitani - A.o.h.
kannata vaihtaa, koska ajat vähän ei ole mitään syytä sitoa autoon suurempaa pääomaa. Lisäksi vanhasta autossa voi pitää halvempaa vakuutusta ja senhän voi hyvillä mielin viedä halvemmalle ns. "nyrkkikorjaamolle" huoltoon/korjattavaksi, kun ei ole enää pelkoa takuun menettämisestä.
Sinun olisi myös ehkä kannattanut ruostesuojata autosi 1-2 v. vanhana, jos et ole niin tehnyt. Lisäksi sinun kannattaisi muutenkin hoitaa autoasi hyvin (pese silloin tällöin, vahaa ainakin kerran vuodessa). Silloin kun ajaa paljon näillä asioilla ei niin paljon merkitystä, koska autoahan loppuu ennen kuin se ruostuu.
Itse olen säästänyt vähän ajamalla ja autoa hyvin hoitamalla ainakin yhden auton hinnan ja se on paljon rahaa, kun on otettava niistä rahoista, jotka jäävät palkasta elämisen jälkeen ja kun sille rahalle lasketaan korot. Tämä raha jää sitten johonkin muuhun kivaan vaikkapa matkusteluun. Lentokoneellahan pääsee mm. paljon kovempaa kuin nopeimmallakaan urheiluautolla :) - raha ?
A.o.h. kirjoitti:
kannata vaihtaa, koska ajat vähän ei ole mitään syytä sitoa autoon suurempaa pääomaa. Lisäksi vanhasta autossa voi pitää halvempaa vakuutusta ja senhän voi hyvillä mielin viedä halvemmalle ns. "nyrkkikorjaamolle" huoltoon/korjattavaksi, kun ei ole enää pelkoa takuun menettämisestä.
Sinun olisi myös ehkä kannattanut ruostesuojata autosi 1-2 v. vanhana, jos et ole niin tehnyt. Lisäksi sinun kannattaisi muutenkin hoitaa autoasi hyvin (pese silloin tällöin, vahaa ainakin kerran vuodessa). Silloin kun ajaa paljon näillä asioilla ei niin paljon merkitystä, koska autoahan loppuu ennen kuin se ruostuu.
Itse olen säästänyt vähän ajamalla ja autoa hyvin hoitamalla ainakin yhden auton hinnan ja se on paljon rahaa, kun on otettava niistä rahoista, jotka jäävät palkasta elämisen jälkeen ja kun sille rahalle lasketaan korot. Tämä raha jää sitten johonkin muuhun kivaan vaikkapa matkusteluun. Lentokoneellahan pääsee mm. paljon kovempaa kuin nopeimmallakaan urheiluautolla :)Autot (2) vaihdetaan uusiin 3v välein ja talvisin käydään 2krt etelässä ja kesällä pariviikkoa ulkomailla,
loput mökillä.
Enempää ei tämä palkkatyöläinen pysty/saa lomia pitään, miksi siis pitäisi ajaa vanhoilla autoilla?
Turhaa sitä rahaa on tililläkään makuttaa, jos tyhjää potkaisee niin yhtään ei saa mukaan ja sen takia on vakuutukset ettei muille jäisi huolia. - A.o.h.
raha ? kirjoitti:
Autot (2) vaihdetaan uusiin 3v välein ja talvisin käydään 2krt etelässä ja kesällä pariviikkoa ulkomailla,
loput mökillä.
Enempää ei tämä palkkatyöläinen pysty/saa lomia pitään, miksi siis pitäisi ajaa vanhoilla autoilla?
Turhaa sitä rahaa on tililläkään makuttaa, jos tyhjää potkaisee niin yhtään ei saa mukaan ja sen takia on vakuutukset ettei muille jäisi huolia.riittävät niin silloin noin voi tietysti tehdä. Mutta helposti palkkatyöläisestä tulee pakkotyöläinen, jos pitää koko ajan olla autolainoja maksamassa. Ilman niitä voisi viettää vaikka "sapattivuoden" ja olla siellä mökillä vähän vielä enemmän sen sijaan, kun painaa töissä aamusta iltaan.
En usko että monenkaan keskituloisen rahat riittävät tuollaiseen, jos vielä omakotitalossa asuu.
Lisäksi, jos kaikki toimisivat noin romahtaisi käytettyjen autojen arvo, koska kohta olisi joka paikka täynnä niitä 2v vanhoja autoja, joita kukaan ei halua ostaa. Joutuisit ostamaan ne kaksi uutta autoa aina "puhtaalta pöydältä" täysin ilman vaihtoautohyvitystä.
- Anonyymi
Ostan tonnilla 300 000 tkm ajetun dieselin, ajan kahteen vuoteen 100 000, ja jos menee helposti katsastuksesta, menee kolmaskin vuosi ja 50 000 km lisää. Ja sitten taas tonnin autoa metsästämään. Halpaa kuin saippua.
- Anonyymi
Sellainen 800 € maksava fabiakin kesti helposti 4 vuotta käyttöä.
Mitenkähän pitkään nyt tonnin seuraavalla autolla menee ?
- Anonyymi
Ostan noin 200 000 km ajetun max 6-vuotiaan ja ajan sillä toiset 200 000 km. Nykyautot kestää kilsoja, kun ostaa manuaalivaihteisen ja välttää VAG-moottoreita ja ruostuminenkaan ei kiusaa, kun ei osta ihan ikäloppua.
Hyviä näkemyksiä molemmat edelliset viestit.
Mutta mistä ihmeestä nämä kaiken maailman takuu-uskovaiset oikein valittavat?!
Lienee mahdollista tutkia sen 200 tai 300t ajetun auton kunto?
Joskus vähän hakemalla löytyy autoja, joita on merkkihuollettu noihin km-lukemiin saakka!- Anonyymi
Kannattaa ostaa semmonen kuntotarkastettu noin 50 tkm ajettu sopivan kokoinen auto. Vaihto 6-8 vuoden välein. Ehdottomasti ennen kuin autolla on ajettu 200 tkm.
- Anonyymi
Ajoin käytetyllä autollani 13 vuotta ja pääomakulut olivat alle tonnin / vuosi.
Seuraava käytetty ja huolella valikoitu kesti 14 vuotta , mikä tarkoittaa taas
pääomakuluja alle tonnin / vuosi.
Seuraava käytetty kesti vain 5 vuotta, joten pääomakulut 1000€/ vuosi.
Nykyisellä mennään taas useita vuosia, mutta po-kulut ovat vielä arvoitus.
Auto pitää ostaa vasta todella huolellisen valinnan jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563111Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521782- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809