Tenoxin käyttäjä huom.!

juuuuu

Miten pitkään teillä menee aikaa nukahtamiseen kun olette ottaneet tenoxia?
Ja jos otta pillerin, niin pitääkö siinä mennä heti sänkyyn ja odotella unen tuloa?
Itse kun otan, tuntuu unen odottaminen ikuisuudelta ja joskus saatan ottaa sen jo 15-30 min ennen kun käyn nukkuu, esim. katsellen telkkaria. Ja silti tuntuu että unen tuloon on piiiiiiiiiiitkä aika.

37

40029

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkäänkin

      Kyllä minulla menee myös aikaa, ennen unen tuloa. Siinä ehtii hyvin lokeroida päivän tapahtumat.

      Kannattaisi varmaan lukea, tai katsella TV.tä ennen, kuin menee vuoteeseen. Tarkoitan, että menee nukkumaan vasta sitten, kun todella alkaa väsyttää.

      • tenox-mummu

        Otan tenox 20mg:n kun menen sänkyyyn ja alan lukemaan jotain lehteä tai kirjaa, Noin puonen tinnin kuluttua rupeaa nukuttamaan ja panen lukemisen ja valot pois, noin arviolta 15 min. kuluttua nukahdan kolmeksi neljäksi tunniksi,käyn vessassa ja pääsen takaisin unten maille helposti.Pari kertaa viikossa käytän uniläääkettä, muuten nukun aika huonosti.
        Voimia!


      • alk.per.kirjoittaja

        Joo noitahan on kokeiltu pienestä pitäen. siis lukemista ym. ois van kiva löytää lääke josta nukahtais heti. taitaa olla ihan mahdotonta


    • myös käyttänyt

      alkaa aika pian. Se kannattaa ottaa vain hieman ennen maatamenoa ja yrittää olla ajattelematta mitään, kuten kelata päivän asioita tai pohtia huomisen tekemisiä.

      Jos siinä onnistut, niin pitäs nukahtaa.

      Mikäli olet vielä jalkeilla puolikin tuntia lääkkeen oton jälkeen, niin taisi mennä hukkaan.

      Tenoxihan on nukahtamislääke, ei mikään tyrmäystippa!

      • alk.per.kirj

        Näinkö sitten se menee?
        Että periaattessa syön turhaan kyseistä lääkettä?
        Jos kerta unen pitäisi nopeasti tulla...Harmittavaa..joku niistä lukuisista lääkäreistä, joiden luona olen käynyt on kyllä sanonu ettei tenoxia ihan sängyssä tarvitse ottaa että nukahtamiseen menee vähän aikaa. Todella rasittavaa , viime yönä otin jopa tupla-annoksen puol 11 ja taisin vilkaista kelloa yhden aikaan yöllä, eikä siihenkään mennnessä väsyttänyt vielä.
        Tuntuu turhauttavalta napsia lääkettä joka ei auta.


      • kantaretkahtelija
        alk.per.kirj kirjoitti:

        Näinkö sitten se menee?
        Että periaattessa syön turhaan kyseistä lääkettä?
        Jos kerta unen pitäisi nopeasti tulla...Harmittavaa..joku niistä lukuisista lääkäreistä, joiden luona olen käynyt on kyllä sanonu ettei tenoxia ihan sängyssä tarvitse ottaa että nukahtamiseen menee vähän aikaa. Todella rasittavaa , viime yönä otin jopa tupla-annoksen puol 11 ja taisin vilkaista kelloa yhden aikaan yöllä, eikä siihenkään mennnessä väsyttänyt vielä.
        Tuntuu turhauttavalta napsia lääkettä joka ei auta.

        Siihen tulee toleranssi ja sitä pitempään käyttäessä,nuku kuin 3-4 tuntia jolloin otettava uusi tenox jotta jotenkin voisi jatkaa unia.

        Tenox menettää vaikutuksensa kuukaudessa,kahdessa.
        Jolloin kohotettava annosta,itse jouduin vetää joskus kolmekin tenoxia jotta nukahtaisin ja yöllä 2-3 aikaan toiset tenoxit ,muutoin valvoin.

        Kun lopetin pitkäaikaisen tenox käytön valvoin melkein kaksiviikkoa jolloinka vasta tuli lääkkeetön uni, tosin sain siinä välillä pätkäunia muttei ne ollut kunnon piristäviä unia.

        Imovane oli vielä keljumpi unilääke siitä en meinannut päästä millään eroon kun se lisäsi vaan unettomuutta paitsi silloin kun otti imon,muutoin valvoi. Stillnoct kaikkein paskin unilääke siitä minä sain hirmusen hermostuneen olon seuraavaksi päiväksi. ja sitten saatoin tempaista koko levyllisen stillaria,,noin niinkuin tietämättä,ja touhusin sekavia.

        Nykyään vedän unettomuuteen melatoniinia 5mg ja joskus yöllä herätessä vedän toisen 5mg melan,sitä saa yliopiston apteekista respalla ja jos tiukkaa tekee unettomuus vedän yhden 20mg tenoxin ja 5mg melaa ja päälle vielä ingmannin yömaitoa. Muutoin vältän viimeiseen saakka tenoxia,sehän on bentsoa,siis keskushermostoa lamaannuttavaa mutta toisinaan on sillä varovaisessa käytössä suotuisia vaikutuksia.


      • nukahduslääke

        Tenox on sama lääkevalmiste kuin Prozac ja sitä käytetään ahdistuksen poistoon. Tenoxia voi ottaa myös päiväsaikaan.


      • kuka kertoi
        nukahduslääke kirjoitti:

        Tenox on sama lääkevalmiste kuin Prozac ja sitä käytetään ahdistuksen poistoon. Tenoxia voi ottaa myös päiväsaikaan.

        sulle, että ovat sama lääke. Mulle on sanottu, että Prozak ja Seronil (ja sen halpaversiot ovat yks ja sama lääke).


      • Speedball
        kuka kertoi kirjoitti:

        sulle, että ovat sama lääke. Mulle on sanottu, että Prozak ja Seronil (ja sen halpaversiot ovat yks ja sama lääke).

        Seronil ja Prozac on todellakin sama lääke, mutta Tenox on jotain ihan muuta.

        Tsekatktaa vaikkapa:

        http://asiakas.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication

        Sieltä voi helposti hakea mitkä ovat vaihtokelpoisia, tai tehdä haun vaikuttavan aineen mukaan.


      • 20mg.ei 40 ei 60
        Speedball kirjoitti:

        Seronil ja Prozac on todellakin sama lääke, mutta Tenox on jotain ihan muuta.

        Tsekatktaa vaikkapa:

        http://asiakas.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication

        Sieltä voi helposti hakea mitkä ovat vaihtokelpoisia, tai tehdä haun vaikuttavan aineen mukaan.

        siis tuo mitään vaikutusta minulle.puhumattakaan unesta.otin niitä yhden tai kaksi.vaikutus nolla.


      • ullalulla
        20mg.ei 40 ei 60 kirjoitti:

        siis tuo mitään vaikutusta minulle.puhumattakaan unesta.otin niitä yhden tai kaksi.vaikutus nolla.

        en löydä mistään netistä tähän mitään vastausta kun itse otin tuossa yks päivä hiukka useamman tennarin ja illasta en muista yhtikäs mitään tuli tietenki vähän kaljaakin maisteltua mutta olin sekoillut kavereiden mukaan ihan täysin.. ja aamulla tosiaan herätessäni en nähnyt juuri mitään, esim en erottanut auton rekistereistä yhtään kirjainta tai numeroa kännykkä viestiä oli turha yrittääkkään lukea ja silmissä pomppi muutenki koko ajan... vaaraallista?


      • Idiootti-
        kantaretkahtelija kirjoitti:

        Siihen tulee toleranssi ja sitä pitempään käyttäessä,nuku kuin 3-4 tuntia jolloin otettava uusi tenox jotta jotenkin voisi jatkaa unia.

        Tenox menettää vaikutuksensa kuukaudessa,kahdessa.
        Jolloin kohotettava annosta,itse jouduin vetää joskus kolmekin tenoxia jotta nukahtaisin ja yöllä 2-3 aikaan toiset tenoxit ,muutoin valvoin.

        Kun lopetin pitkäaikaisen tenox käytön valvoin melkein kaksiviikkoa jolloinka vasta tuli lääkkeetön uni, tosin sain siinä välillä pätkäunia muttei ne ollut kunnon piristäviä unia.

        Imovane oli vielä keljumpi unilääke siitä en meinannut päästä millään eroon kun se lisäsi vaan unettomuutta paitsi silloin kun otti imon,muutoin valvoi. Stillnoct kaikkein paskin unilääke siitä minä sain hirmusen hermostuneen olon seuraavaksi päiväksi. ja sitten saatoin tempaista koko levyllisen stillaria,,noin niinkuin tietämättä,ja touhusin sekavia.

        Nykyään vedän unettomuuteen melatoniinia 5mg ja joskus yöllä herätessä vedän toisen 5mg melan,sitä saa yliopiston apteekista respalla ja jos tiukkaa tekee unettomuus vedän yhden 20mg tenoxin ja 5mg melaa ja päälle vielä ingmannin yömaitoa. Muutoin vältän viimeiseen saakka tenoxia,sehän on bentsoa,siis keskushermostoa lamaannuttavaa mutta toisinaan on sillä varovaisessa käytössä suotuisia vaikutuksia.

        Melaoniini on lume lääke vitun apina :D


      • Anonyymi
        nukahduslääke kirjoitti:

        Tenox on sama lääkevalmiste kuin Prozac ja sitä käytetään ahdistuksen poistoon. Tenoxia voi ottaa myös päiväsaikaan.

        No ei oo. Prozac fluokstiinia eli selektiivinen serotoniinin takaisin oton estäjä. Tenox tematsepaami eli bentsodiatsepiini.


      • Anonyymi

        Auttakaa tarvitsen tenox20mg. Uneton 40v
        0402517501


    • käyttäjä

      Aluks auttoi jo 10 mg, mutta mulle tuli joskus keväällä/kesällä toleranssi ja olinkin sitten monta kuukautta ihan ilman, mut tuntuu ettei se toleranssi ole siltikään oikein mitenkään hävinnyt kun nyt kokeilin.

      Otin tuossa juuri joku ilta aivan valtaisaan ahdistukseen sitä jotain about 60 mg. Otin vähitellen aina puolikkaan kerrallaan joten en oo varma, ehkä 60 mg meni. Ihan jalkeilla olin ja fiilis parani jonkun verran, kuuntelin siinä musiikkia ja koitin unohtaa murheita, fiilis vähän niinkuin kännissä mutta miellyttävämpi. Sitten telkkaria katsellessa olinkin "vahingossa" hetkeksi nukahtanut.

      Mutta yleensä jos sellaisen 20 mg pillerin vetäisen, niin vaikutus alkaa tuntua n. 20 minuutin kuluttua. Ei se välttämättä hirveästi väsytä, mutta hiukan rentouttaa. Useammin käytän sitä siihen jos iskee järjetön ahdistus, etten hakkaisi mitään/ketään paskaksi tai muuten pyörtyisi hyperventilaatioon. Unilääkkeeksikin joskus, mutta ei läheskään aina auta, jossei ota suurta annosta.

      • seppo räty

        Kokeilkaapa sellasta kun säännöllinen liikunta. Siinä vasta unilääke.


      • kk
        seppo räty kirjoitti:

        Kokeilkaapa sellasta kun säännöllinen liikunta. Siinä vasta unilääke.

        Ite joudun syömään unettomuuteen 4kpl tenoxia ja 60mg opamoxia ja 300mg lyricaa joka buustaa noiden betsojen vaikutuksia.. uni tulee miltei aina, mut herään usein jo 4-5h unien jälkeen.
        Kait pitäs käyttää vahvenpia uneen "tipauttavia" lääkkeitä. Noitten edellä mainittujen lääkkeiden
        lisäks vois kait lyödä yhen dormicumin ja insominin kylkeen. Totaali tiputuksen saa kyllä seroguelista ja levozinista mut en kuitenkáan halua hetkellistä kemikaalista lobotomiaa joka tuntuu myös aamulla saakka..


      • eiogha
        kk kirjoitti:

        Ite joudun syömään unettomuuteen 4kpl tenoxia ja 60mg opamoxia ja 300mg lyricaa joka buustaa noiden betsojen vaikutuksia.. uni tulee miltei aina, mut herään usein jo 4-5h unien jälkeen.
        Kait pitäs käyttää vahvenpia uneen "tipauttavia" lääkkeitä. Noitten edellä mainittujen lääkkeiden
        lisäks vois kait lyödä yhen dormicumin ja insominin kylkeen. Totaali tiputuksen saa kyllä seroguelista ja levozinista mut en kuitenkáan halua hetkellistä kemikaalista lobotomiaa joka tuntuu myös aamulla saakka..

        Minäpäs otin määrätyn määrän tenoxia neljä tuntia sitten ja olen pirteä kuin peipponen. En rupea ottamaan sen enempää, koska todennäköisesti vedän överit, enkä sitten herää enää ollenkaan. Ei ruennut edes väsyttämään!!!!


    • jannnnnnnu

      Tenox menettää tehonsa todella nopeasti. Alkuun se kyllä toimii, rentouttaa ja nukuttaa, mutta mulla taisi jo ihan kuukauden - parin aikana mennä teho siitä lääkkeestä. Tilalle määrättiin Levozin ja siitä en tykännyt yhtään. Joo, kyllä se levozin nukutti mutta sitten meni seuraava päiväkin inhottavassa tokkurassa melkein iltapäivään asti.

    • ......,,,,,,,,,,,,

      vaikuttaa lääkkeen käsittely ruoansulatuskanavassa. Osa lääkkeistä on tarkoitettu imeytymään jo suussa (esim. migreenin täsmälääkkeet, jotka sulavat kielellä). Mahahapot sulattavat lääketabletteja ja -kapseleita, ja hajotus ja imeytyminen on nopeinta silloin, kun maha on tyhjä. Ison aterian jälkeen voi mennä tuntikin, että mahahappo pääsee sulattamaan ruokamassaa, hiilihydraatit hajoavat nopeammin kuin proteiinit ja rasvat... Osa lääkkeistä sulaa ja imeytyy vasta ohutsuolessa, jossa sileän lihaksen supistumiset ja ruoka- ym. massan kuljetus menee n. 1,5 tunnin välein. Lisäksi tietty verenkierrossa entsyymit hajottavat lääkeaineita, ja monien aineenvaihdunta (poistuminen elimistöstä) kestää pitkään, tunteja tai päiviä.

      Omista lääkkeistä Xanor alkaa toimia ehkä 15 minuutissa, sulaa jo suussa ja maistuu helvetin pahalta. Seroquelin unettava vaikutus alkaa n. tunnin päästä ottamisesta. Insominia (nitratsepaami) kokeiltiin ennen antipsykoottisten lääkkeiden aloittamista. Sen vaikutuksen alkamiseen kesti varmaan 2 tuntia eli piti ottaa aikaisin illalla! Englanninkielisen Wikipedian mukaan nitratsepaamin puoliintumisaika veressä on 16-38 tuntia, tematsepaamin (Tenox) 8-20 tuntia, alpratsolaamilla (Xanor) 10.7-15.8 tuntia. Potilaan ottaman lääkkeen vaikutuksen havaitseminenkin todennäköisesti menee tässä järjestyksessä.

      Monen lääkkeen sivuvaikutuksena on ns. asentohuimaus. Jos nousee sängystä ja lähtee liikkeelle samoihin aikoihin kuin iltalääke vaikuttaa, verenpaine heittää ja alkaa pyörryttää. Suosittelen vaakatasossa pysymistä, tai ainakin varovaisuutta, jos pitää hakea syömistä/juomista/käydä vessassa.

    • ep

      Mä laitan Tenoxsin kielen alle niin, kuin oxymiinitkin mitä syön päiväsaikaan 3kpl (15mg)..toimii melkein saman tien, kun on sulanut !?!

      • Lääkkeitä

        Minä otan kielen alle 5 mg stellaa. Lasi vettä päälle . Sulaa nopeasti ja nukahtaa alle 5 min :) toiminut jo kauan. En tiedä onko hyvä tapa mutta toimii hyvin nukahtamiseen. Vaikka nyt sain tenoxia reseptillä kk sitten. Vielä ei tarvetta ollut kokeilla. Mulla 3mg melatoniini, 7 ,5 mg mirtazapiini ja 2,5-5mg stellaa tuonut unen. Ssri myös käytössä joka ehdottomasti pitkässä juoksussa paras "unilääke". Pelkkiä unilääkkeitä ei kannata syödä, yleensä aina vika esim masennus tai liikarasitus jossa molemmissa Ssri auttaa todella! Ensimmäiset viikot oireet pahenee unettomuus pahenee mutta sitten helpottuu. Nyt oon vähentämässä/ jättämässä unilääkkeitä kun vuosien unettomuus korjatui ssri-lääkkeellä. Nukahdin ja nukun nykyään hyvin vaikka unohtaisin ottaa iltalääkkeet :) Ssri vähennetään asteittain vuoden aikana. Mieluummin Ssri ja hyvät unet ja normaali toimintakyky kuin vuosien pelaaminen unilääkkeitä. Mulla 3v kroonista unettomuus välillä hyvin vakavaa ja pitkiä sairasloma.


    • tikktakkk

      minä oon käyttäny tenoxia jo monta vuotta . hyvä lääke kyllä auttaa unettomuuteen. Tenox on unilääke eikä nukahtamis lääke.

      • pentso

        Tenox on nukahtamislääke EI unilääke.


      • äitykkä

        Tenox on lääke ahdistukseen ei unettomuuteen.


    • piruharakka

      Se ei ole unilääke, vaan nimenomaan nukahtamislääke.
      Ota se noin 45 minuutia ennen kuin haluat nukahtaa (aika vaihtelee ihmisen ruumiinrakenteen mukaan). Älä lue tai katso televisiota ennen nukahtamista, ne stimuloivat aivoja. Kuuntele vaikka hidasta musiikkia...

    • sdfdf453454

      Ettikää joku kiva kaveri joka myy teille tiukkaa budia. 10g säkillä polttelette ja nukutte ilman huolia seuraavan viikon. Vittu eroon nyt noista saatanan tappajapillereistä perkele.

      • Anonyymi

        Oikein!


    • Valeria

      Tuossa Tenoxin pakkausseloste, joten turha varmaan kiistellä asiasta..:


      1. MITÄ TENOX ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

      Tenoxin vaikuttava aine on tematsepaami, joka kuuluu keskushermostoon vaikuttaviin bentsodiatsepiineihin. Lääke vaikuttaa rauhoittavasti, helpottaa uneen vaipumista ja vähentää ahdistuneisuutta.

      Tenoxilla hoidetaan unettomuutta (erityisesti nukahtamisvaikeuksia) sekä tilapäistä ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä.

      Itse otin eilen sen (20 mg) kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska monta vuotta käyttämäni Azona (väsyttävä masennuslääke) ei tahdo enää auttaa, vaan tarvitsen lisäksi jotain jottei tarvitse valvoa tuntikaupalla ennen nukahtamista!

    • lmep27

      Mä nukun kahdella zopinoxilla noin kolme tuntia. Olen aina väsynyt. Onko jotain parempaa kamaa.

      • l0ller

        Ketipinor ehk


    • Anonyymi

      Lelulääke tuo Tenox, pyydä midatsolaamia, jos haluat nukahtaa(muttet olla seuraavaa päivää sekä henkisesti, että fyysisesti impotentti). Dormicumissa on lyhyt puoliintumisaika, mutta 15mg (isoin) raksulla jos et saa unta niin sitten et millään.
      Tätä em. valmistetta et tule TK:sta saamaan = mene psykiatrian polille ja kerro siellä asiasi. Kieltäydy mielialalääkkeistä ja neurolepteista(ne vasta myrkkyjä ovatkin) ja sano, ettet halua Diatsepaamia/sellaisia bentsoja, joiden puoliintumisaika on useita päiviä. Toinen vaihtoehto on alpratsolaami, mutta minulle tuli todellakiukkuisia viboja siitä(3mg nopeavaikutt. Xanoria 1mg tarvittaessa lisää). Olen siis 20v syönut unilääkkeitä ja taistelua tämä on. Raskasta puuhaa...

    • Anonyymi

      Jos syö enemmän tenoxeja tulee käänteis vaikutus piristyy ja sit mennään nim. Kokemusta on

      • Anonyymi

        Kyllä joskus näin


    • Anonyymi

      Soittakaa. Tarvitsen heti. Apua
      0402517501

    • Anonyymi

      Tenox ei vaikuta juuri mitään minulle. On "parempiakin", joilla nukahtaa
      nopeammin. Jos voi välttää ei kannattaisi koukuttua unilääkkeisiin ollenkaan.

    • Anonyymi

      Nukun yhdellä Zopinoxilla ensin 2-3 tuntia ja sitten muutaman tunnin pätkäunta,
      mutta se riittää jotenkuten.
      Tenox ei sovi ollenkaan. Siitä tulee vaan sekavan huono olo ja kummallisia
      päänoireita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe