Kärsin kauan kovista kk-kivuista.Yllätyksekseni laparoskopia tähystyksessä syyksi paljastui endometrioosi.Nyt kysyisinkin teiltä naiset ketkä kärsitte samasta vaivasta,kauan teillä meni kun tauti uusiutui?Itselläni pesäkkeet poistettin kokonaan polttamalla.Lääkäri suositteli e-pillereitä jatkohoidoksi,että tauti ei heti uusiutuisi.Onko niistä hyötyä?Miten toivuitte leikkauksesta,entä lakkasivatko kk-kivut?KIITOS AVUSTANNE ,PILAILIJAT ÄLKÄÄTTE VAIVAUTUKO.
Endometrioosi
6
651
Vastaukset
- Leia75
Minä kävin myös syksyllä laparoskopiassa, endometrioosia löytyi vasemmasta munasarjasta (oli ihan "mykkyrällä") ja kohtu ja peräsuoli oli myös kuroutuneet endometrioosikasvustolla yhteen. Minulla kuukautiskivut ovat helpottaneet sen jälkeen todella paljon, minulle määrättiin myös e-pillerit, jotta vaiva pysyisi poissa.. Nyt on ollut n. kuukauden ajan kovaa stressiä, ja alavatsakivut ovat alkaneet lievänä uudestaan... En tosin tiedä, onko tieteellistä todistusta, että esim. stressi pahentaisi sitä, mutta olen kuullut että tämä olisi stressaavien uranaisten sairaus..
Olisi kova vauvakuume, mutta toisaalta pelottaa lopettaa pillerit, jos endo heti hyökkää uudestaan. Yritimme aiemmin vauvaa n. vuoden ajan. Mitenhän yleistä on, että leikkauksen jälkeen onnistuukin tulemaan raskaaksi..? Lääkäri tosin sanoi, että munajohtimet ym. on auki, eli siinä suhteessa ennuste oli hyvä. Minulla muuten endoa ei saatu kokonaan pois, koska sitä kasvoi peräsuolen pinnalla (voisi olla hengenvaarallista, jos leikkauksessa tulisi siihen reikä), joten siihen jäi kuulemma rihmastoa, joka voi kasvaa uudestaan. - nainen -66
Mulla todettiin endometrioosi ekan kerran, kun olin 20-vuotias. Mulla oli aina ollut ihan hirveet kuukautiskivut ja sitten mulla tuli maha yhtäkkiä niin kipeeksi, että epäiltiin umpisuolentulehdusta ja suoraan leikkaukseen. Umppari oli terve, mutta löytyi vaikea endometrioosi samalla ja kiinnikkeet irroteltiin. Siitä alkoi kauhee leikkaus ja lääkityskierre. Ensin söin kanssa e-pillereitä, että ei olisi uusiutunut. Vuosi taisi mennä hyvin, mutta sitten alkoi taas tulla kovia kipuja, jotka olivat miltei kokoajan päällä. Jouduin taas endisleikkaukseen, taisin olla 23v. Sen leikkauksen jälkeen, mulle annettiin sellainen lääkitys, jolla kuukautiset pidettiin vuoden kokonaan pois eli tehtiin keinotekoiset vaihdevuodet, että kaikki endispesäkkeet kuihtuis ja ei uusiutuisi niin nopeasti. Sitten käskettiin yrittämään lasta, jos haluaisin, sillä nyt viimeinen aika, että ehkä vielä voisin saada lapsen. Hoito oli hirveä, tuli vaihdevuosioireet, hikoilut yms ja mieliala oli miinuksella. Sitten yritettiin lasta tuloksettomasti pari vuotta. Sitten olikin jo taas endis uusiutunut. Ja leikattiin kolmannen kerran, taisin olla jotain 26 vuotias. Eli leikattiin ja sitten pian aloitettiin koeputkihedelmöityshoidot, koska halusimme lasta kovin. En tullut raskaaksi niilläkään ja todettiin, että munasarjani olivat tavallaan väsyneet, ainaisten leikkauksinen vuoksi. Sitten mulle sanottiin, etten voi koskaan saada lasta. Ja että olisi harkittava kohdunpoistoa, jos tauti vielä uusii. No, uusihan se ja se oli kova paikka. Pitkitin päätöstäni niin kauan, että olin tosi kipee ja ikää taisi olla 32, kun vietiin kohtu ja munasarjat. Munasarjatkin siksi, että vaikka kohtu poistetaan, voi tauti silti iskeä munasarjoihin eli kaikki pois. Nyt elämäni on ensimmäisen kerran ollut ihanaa, ei kipuja ei menkoja. Olen nyt 36 vuotias. Erosin miehestäni 30 vuotiaana ja nyt olen löytänyt rinnalleni uuden miehen, jolle lapsi ei ole pääasia ja hän hyväksyy minut tällaisena. Kaikesta sitä selviää!Tuntuu, että nyt vasta elän sellaista elämää kuin naisen kuuluu elää, ilman että kokoajan ronkitaan alapäätä ja syödään pilleriä. Toki minulla on nyt estrogeenilääkitys koko loppuelämäni, mutta se on tehnyt minulle vain hyvää, olen elämäni kunnossa!Tämä mun tarina oli varmaan ihan ääritapaus. Endis voi olla paljon lievempikin ja osa tulee normaalisti raskaaksikin, jos ajoissa yrittää. Eli tsemppiä vain kaikille endometrioosia sairastaville. Tauti on helposti uusiutuva niin kauan kun on kuukautiset. Kokonaan pääsee eroon vasta, kun ne loppuu.
- Endo
Minulla poltettiin ja pesäkkeet reilu vuosi sitten.Hain aikoinani e-pillerit juuri kk-kipuihin,olisikohan nyt joku 6-7 vuotta sitten.Silti kivut olivat niin kamalat ja syyksi selvisikin endometrioosi.Tähystyksen jälkeen en tiennyt kk-kivuista mitään mutta nyt taas kipuja on tullut.(vaikka edelleen syön pillereitä)
Silti selviän kivuista ottamalla Miranax-särkylääkettä.Lääkäri antoi ja minulle 2 vaihtoehtoa sairaalassa kun kyselin jatkosta;joko raskaus tai että jatkan pillereitä..eli pillereitä jatkoin ja edelleen jatkan..Ne eivät ole tosin vienneet kipuja,mutta en silti uskalla lopettaa niitten syöntiä,mitä se sitten olisi =/
Käyppä sivuilla ; www.endometrioosiyhdistys.fi
p.s.koitetaan selvitä eteenpäin =) - Nainen-77
Minulla poltettiin ja pesäkkeet reilu vuosi sitten.Hain aikoinani e-pillerit juuri kk-kipuihin,olisikohan nyt joku 6-7 vuotta sitten.Silti kivut olivat niin kamalat ja syyksi selvisikin endometrioosi.Tähystyksen jälkeen en tiennyt kk-kivuista mitään mutta nyt taas kipuja on tullut.(vaikka edelleen syön pillereitä)
Silti selviän kivuista ottamalla Miranax-särkylääkettä.Lääkäri antoi ja minulle 2 vaihtoehtoa sairaalassa kun kyselin jatkosta;joko raskaus tai että jatkan pillereitä..eli pillereitä jatkoin ja edelleen jatkan..Ne eivät ole tosin vienneet kipuja,mutta en silti uskalla lopettaa niitten syöntiä,mitä se sitten olisi =/
Käyppä sivuilla ; www.endometrioosiyhdistys.fi
p.s.koitetaan selvitä eteenpäin =)- Nainen-77
..kahteen kertaan,sori sähläykseni =(
- Miuku
Minut leikattiin vuosi sitten tammikuussa ja saikkua tuli kuukausi, avoleikkauksessa kun olin. Toivuin hyvin, vaikka saikku tuli kyllä tarpeeseen, sen verran kipeä sitä oli. Olen ollut toukokuusta lääkkeettä tarkoituksena tulla raskaaksi, vaan ei ole onnistanut ja oireilu on tulossa takaisin. Ovulaatiot ottavat aika koville nykyään, mutta onneksi on hyvät kipulääkkeet. Endometrioosiyhdistykseen kannattaa ottaa yhteyttä! Haleja ja voimia!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752