Kylkikipu

mievua

Osaisiko kukaan kertoa, mikä mahtaa olla kyseessä, kun kylkiluiden alle, molemmin puolin pistelee ja etenkin iltaisin.

Tuntuu, että pitäisi jatkuvasti ojennella itseään ja huokailla syvään, ihan niinkuin joku olisi kylkiluiden alla poissa paikoiltaan, ikäänkuin muljahtelee ja samalla pistää!
Välillä myös tuntuu siltä kuin alimmat kylkiluut olisivat painuneet sisälle päin ja painaa johonkin elimeen...

Jos jollain tulisi mieleen mikä voisi olla vikana tai samanlaisia oireita, niin kertokaa!
Verikokeet tulehdusarvoineen kaikki ok, myös virtsakokeet otettu ja antibiootit virtsatietulehdukseen syöty. Jälkitarkastuksessa virtsakokeet ok!

2

7638

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuilee öisin

Mulle on ilmaantunut ehkä noin muutaman viikon aikana vähin erin, nyt enemmän yöllistä kylkikipua kummankin kylkipuolen alimmissa luissa tai lihaksissa. Tähän herään noin 5-6 tunnin yöunien jälkeen. Olen kokeillut sekä kovalla alustalla nukkumiset että pehmeällä. Pehmeällä ehkä parempi mut ei oleellisesti. Tuo unimäärä ei riitä, etenkään vuorotyössä. Kylkien kylkiäisenä nyt siis väsymyskin...
      Kyljissä on niin kova tylppä kipu, että ei tohdi enää maata tai jos makaan, niin liikkumattomana. Hengitys ei kuitenkaan satu. Ylösnoustessa menee toista tuntia ennenkuin kipu on kadonnut. Yritän tietysti venytellä heti kun se on vaan mahdollista ylösnousun jälkeen. Kipu siis ikäänkuin "katoaa" hereilläolon ajaksi.
      Alimpien kylkiluiden seutuvilla saattaa kuitenkin tuntua lievää painoarkuutta päiväsaikaankin.
      Kipu ei siis tunnu tulevan ihan kehon sisältäkään elimistöstä, kai, eikä välttämättä luista sisältä, ehkä luiden välisistä lihaksista? Tämän vuoksi yritän tehdä venytysliikkeitä päivänmittaan. Pääsasiallinen liikuntaharrastus, lenkkeily koiran kanssa sekä työmatkapyöräilyt sekä arkiliikkuminen (liikkuvainen työ) eivät kyllä tue kylkilihasten kuntoa. Liekö olis kyse jostain tällaisesta?
      Toisaalta mulla on itseänikin liikkumattomampi, istumatyötätekevä kumppani, joka ei saa mitään kremppoja...

• Lääkärissä käynyt

Mulla on ihan samanlaisia oireita kuin sinulla ja edellisellä vastanneella. Itse herään yöllä aika tarkkaan 6h nukkumaanmenosta joko polttavaan yläselkäkipuun tai rintakehän reunamien alla "muljauksiin" ja pistoihin, jotka suuttuvat kyljellä nukkumisesta eivätkä helpota ennenkuin nousen ylös. Aamulla myös kun istuu ja nojaa johonkin niin selässä säteilee taas, mutta päivällä selkä ei oireile yhtään vaikka sitä kuinka rasittaisi. Kylkikipu sen sijaan ilmenee jo päivälläkin, juuri tuollaista muljahtelua ja pistelyä, että olis pakko istua ihan suorassa ryhdissä ettei se tuntuisi. Välillä siellä joku väpättää kuin elohiiri.

Yli kuukauden tuota on jatkunut ja nyt kävin lääkärillä, joka määräsi lihastulehduslääkettä ja lihasrelaksanttia, sillä ilmeisesti väärästä työasennosta (joka on kyllä ollut tosi huono) johtuen on toinen hartialihas pingottunut ihan kovaksi ja saman puolen lapaluun ja selkärangan välissä on jännitystä myös. Aamuyöstä se ilmenee siksi että siellä lihakset eivät saa enää happea kun ovat niin pinkeinä, ja siksi alkaa polttamaan hulluna ja se sitten säteilee etupuolellekin ja rasittaa mm. kylkirustoa joka on ihan kylkiluiden etu/alareunassa ja kipeytynyt selän takia myös.

Varovainen venyttely ja liikunta auttaa lihaksia saamaan sitä happea, mutta esim. omatoiminen kovakourainen hieronta ei tee hyvää ennenkuin pingotus on lauennut, mikä tehdään joko lääkkeillä tai jos ne eivät tehoa, hierojalla tahi akupuntiolla.

Sen isommasta ei siis tarvitse olla kyse, varsinkin jos tekee istumatyötä esim. tietokoneella, jolloin on todella tärkeää että kyynärpäillä on tuki eikä esim. hiirikäsi rasita niskaa ja hartioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe