Umpion huurtuminen ?

Foorti

Mondeon umpiossa on jonkin verran huurua.Pystyykö tuota jotenkin korjaamaan vai pitääkö hommata hajottamolta uusi.Uutta nyt ei varmaankaan kannata enää 8 vuotta vanhaan autoon.Onko joku paikkaillut umpiota jotenkin.Ford liikkeessä sanottiin, että he eivät korjaa ainoastaan uuden vaihtaminen käy.

Eli vienkö jonnekkin nyrkkipajalle korjattavaksi vai hommaanko hajottamolta ja vaihdan saman tien.
Eli lähinnä kiinnostaa tuo kannattaako/pystyykö sitä korjaamaan.

19

14843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reikäpä reikä

      tiiviste falskaa tai reikä tai vastaavaa.

    • Polttimo huonosti paikallaan tai sen tiiviste. Sieltä se falskaa. Ota polttimo pois, anna kuivua vuorokausi ja laita polttimo kunnolla, samoin tiiviste.


      Master Eq

      • tutrjtukk

        polttimon tiiviste!!???


      • tutrjtukk kirjoitti:

        polttimon tiiviste!!???

        Niin, polttimon tiiviste.

        Se iso, lerppu kumihärpätin, joka on umpion takapuolella polttimon kohdalla. Se on tiiviste. Oikein paikalleen asennettuna se on tiiviisti kiinni umpion takaosassa ja tiivistää myös johdon/liittimen läpiviennin.

        Onko syy huurtumiseen juuri tämän puuttumisessa?


        Master Eq


      • mondeossa
        MasterEq kirjoitti:

        Niin, polttimon tiiviste.

        Se iso, lerppu kumihärpätin, joka on umpion takapuolella polttimon kohdalla. Se on tiiviste. Oikein paikalleen asennettuna se on tiiviisti kiinni umpion takaosassa ja tiivistää myös johdon/liittimen läpiviennin.

        Onko syy huurtumiseen juuri tämän puuttumisessa?


        Master Eq

        olla erillinen luukku eikä tiivistettä polttimon takana


      • Anonyymi

        Umpion takakansi, jolla peittyy koko valasimen takaosa. Autossani on apupitkät, joista toinen huurrettui ja vesipisaroita ihan lainehtimiseen asti. Umpiossa on kuminen takakansi, jonka läpi meni sähköjohdot. Poltinta vaihtaessa, kansi jäänyt irti-koholleen. Pestessä autoa ja ajoviimassa valaisimen sisään kertyi vesimuodostumaa. Laitoin kannen tiiviisti kiinni ja vetisyys loppui.


    • pitäisi olla

      Saahan sen korjattua varmasti näpretelemällä.

      Kuten joku sanoikin jo, siinä on jossakin aukko josta sisään pääsee kosteus, umpion tulisi olla ilmatiivis normaalitilassa. Veikkaan tiivistettä.

      Motonetissa maksaa uusi 89 euroa... en usko että hajottamolta paljonkaan halvemmalla saa, riskinä lisäksi että käytetty vuotaa jo valmiiksi.

      • näprääjä

        Näpertelin viime viikolla pari iltaa bemarin umpioiden kanssa. Olivat menneet muoviset säätötapit poikki ja ne piti uusia, onneksi myyvät Laakkosella niitä erikseen, ei tarvinnut vaihtaa koko umpiota!!

        Näissä näyttää olevan huohotinputket, joten eivät ne ole mielestäni ilmatiiviitä. Olisko se ongelma sittenkin siinä, että kosteus ei pääse ulos umpiosta. Luulis kuitenkin, että polttimot kuumentavat sen verran umpiota, että kosteus häviää.


    • fgfgfgfgfg

      Edellisessä autossani toinen umpio oli akvaario. Ei kai tuollainen pieni huuru mitään haittaa jos vaan näet ajaa. Katsastusta varten sen voi kuivattaa ilmapuhaltimella tai imurilla.

    • umpio

      Minullakin oli joskus samoin ja samaan aikaan oli katsastus. Katsastusmies sanoi, että kuivaa ne hiustenkuivaajalla. Umpioissa ei saa olla huurua. Tein työtä käskettyä. Otin polttimon irti ja puhaltelin kuivaajan vähiten lämpimällä asetuksella umpiot kuivaksi. Sen jälkeen ei niitä tarvinnut kuivailla.

    • huurtuu

      pesussa varsinkin jos koneessa pesee niin silloin kannattaisi varmista, että umpio pääsee jäähtymään niin se ei vedä sitä kosteutta pesun aikana ja sitten pesun jälkeen pitkät päällä antaa auton käydä 5min niin nousee lämpö siellä umpiossa ja tälleen pysyy kuivana, jos pelkästään huurua, mutta ei vedeksi saakka lillu siellä

      • ???

        Varmaan ihan hyvä vinkki tuo. Kysyisin vaan että miksi pesun jälkeen pitää kuivatella nimenomaan *pitkät* päällä?


      • huurua
        ??? kirjoitti:

        Varmaan ihan hyvä vinkki tuo. Kysyisin vaan että miksi pesun jälkeen pitää kuivatella nimenomaan *pitkät* päällä?

        tulee niin lämpötilan nousu siellä umpiossa höyrystää sen sieltä pois! Pitkät välot tuottavat enemmän lämpöä jos kysessä H4 tai H7 valot


      • huurua kirjoitti:

        tulee niin lämpötilan nousu siellä umpiossa höyrystää sen sieltä pois! Pitkät välot tuottavat enemmän lämpöä jos kysessä H4 tai H7 valot

        Siis, jos H7 lähivaloumpiossa on huurua, miten auttaa kaukovalojen kytkeminen päälle, kun se on vallan eri umpiossa?

        Ja H4:ssäkin tehot ovat 55W lähi- ja 60W kaukovaloille; 10% ero. Eikö saman asian hoida, jos ajaa autolla 10% kauemmin valot päällä?


        Master Eq


      • ???
        MasterEq kirjoitti:

        Siis, jos H7 lähivaloumpiossa on huurua, miten auttaa kaukovalojen kytkeminen päälle, kun se on vallan eri umpiossa?

        Ja H4:ssäkin tehot ovat 55W lähi- ja 60W kaukovaloille; 10% ero. Eikö saman asian hoida, jos ajaa autolla 10% kauemmin valot päällä?


        Master Eq

        Tuota minäkin kysyessäni ajattelin että eikös wattimäärät ole suurin piirtein samat lyhkäsillä ja pitkillä valoilla. Noh, turhapa tästä on elämää suurempaa kysymystä tehdä. Sattuuhan noita, ajatusvirheitä. On mullekin käynyt joskus ;-)


      • Anonyymi
        ??? kirjoitti:

        Tuota minäkin kysyessäni ajattelin että eikös wattimäärät ole suurin piirtein samat lyhkäsillä ja pitkillä valoilla. Noh, turhapa tästä on elämää suurempaa kysymystä tehdä. Sattuuhan noita, ajatusvirheitä. On mullekin käynyt joskus ;-)

        55W. Lyhyet ja 60W. Kaukovalot.
        Laitoin 90-luvulla autooni tehokkaammat polttimot. Lyhyet oli 80W. ja Kaukovalot oli 100W. Nehän oli laittomat ja ratsioissa ei huomanneet, mitkäs tuikut edessä on. Käytin vain talviaikaan sellaisia polttimoita ja katsastukseen laitoin 55/60-wattisen. Nykyisessä autossani on kummallekin oma lasillinen umpion = H7. Tarvikeliikkeissä on näköjään hyllyissä H7-polttimoita 100 W. Nehän on työkoneiden polttimoita ja tekisi mieli laittaa autooni sellaiset polttimot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        55W. Lyhyet ja 60W. Kaukovalot.
        Laitoin 90-luvulla autooni tehokkaammat polttimot. Lyhyet oli 80W. ja Kaukovalot oli 100W. Nehän oli laittomat ja ratsioissa ei huomanneet, mitkäs tuikut edessä on. Käytin vain talviaikaan sellaisia polttimoita ja katsastukseen laitoin 55/60-wattisen. Nykyisessä autossani on kummallekin oma lasillinen umpion = H7. Tarvikeliikkeissä on näköjään hyllyissä H7-polttimoita 100 W. Nehän on työkoneiden polttimoita ja tekisi mieli laittaa autooni sellaiset polttimot

        Niin niissä H4-polttimoissa on 3 nastaa, mihin johdotus tulee ja H7:ssä vain kaksi, joten se kaukovalo joutuu olemaan ihan omassa lokerossaan toisaalla.
        Jos vaihdat valoille sen 100 W tehoisen, niin varmista, että sulake riittää ja se johdotus on myös syytä olla riittävän tukevaa ettei tule jännitehäviöitä tai jopa savun hajuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin niissä H4-polttimoissa on 3 nastaa, mihin johdotus tulee ja H7:ssä vain kaksi, joten se kaukovalo joutuu olemaan ihan omassa lokerossaan toisaalla.
        Jos vaihdat valoille sen 100 W tehoisen, niin varmista, että sulake riittää ja se johdotus on myös syytä olla riittävän tukevaa ettei tule jännitehäviöitä tai jopa savun hajuja.

        Johdotus vahvistettu ja valot kytkeytyi releen kautta. Savua nousi eräästä autosta, kun oli ottanut työkoneen H4- polttimon. Volttimäärä olikin 24. Ihmetellyt, kun lamput palaa himmeästi.


    • Anonyymi

      Ainakin rav nelosessa kaikki lampu y ledrjä ei paljon läämmitä lampuja.

      Umpioiden huurtuminen fiordeden ominaisuu ja p eriytyy sateisesta lontoosta anhlian ajoila.

      Bob aidensfield

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      325
      3847
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      274
      2206
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      111
      1535
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe