ESPillä menee

Eilen sateli täällä eletäisessä Suomessa pikkuisen lunta. Aika kivasti kulkee takatuuppari mese suvikumeilla (Continental Sport Contact 2). Tosin kyllä 80 nopeudessa ESP:n toiminta oli ihan jatkuvaa.

Suurin osa autoilijoista ajeli 40-50 km/h mutta ajattelin, että kyllä se lumipenkka pehmentää, jos vallan tieltä lipeää.

Jarrutusmatkan pituus olisi varmaan ollut 150 metriä, mutta eipä tarvinnut jarrutella. Peltoaukeille kun tuli metsän suojasta, niin kova sivutuuli ja lumipenkat meinasivat vähän höykyttää. Espin valo välkkyi ja paloi miltei koko matkan, eli järjestelmä joutui pelastamaan minut pulasta ainakin 1000 kertaa tunnissa. Hyvin tuntuu toimivan ja painoin poljinta vaan syvempään.

Mitään turvavarustetta ei tietysti ole tarkoitus tällä lailla ulosmitata, vaan hyöty olisi siinä, että ajaisin saman 40-50 km/h kuin muutkin ja nauttisin lukkoperän ja ESP:n tuomasta lisäturvasta. Sattui vaan nyt niin, että pikkupoika sisälläni sanoi: paina paina :D

Kaipa sitä voisi laittaa välikelin renkaat (Hakkapeliitta RSi kitkat) tällä viikolla alle ja nastarenkaat vasta (Hakkapeliitta 5) tuossa joulun tienoilla. Hiihtoloman jälkeen helmikuun lopulla taas välikelin pyörät.


Master Eq

10

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J..

      Olen se, joka ajoi perässäsi 85-mallisella Hiacella ja vilkutteli valoja päästäkeen ohi (tai vilkkuivathan ne omia aikojaan, mutta ohi olisin mennyt, ellet olisi tukkinut vasenta kaistaa).

      En tiedä, toimiko ESP, mutta ensiasennus-Yokohama -kesärenkaat eivät oikein enää tahtoneet toimia. Pitäisi varmaan vaihtaa jo kohta alle Hakkapeliitta NR09:t. Kai niissä vielä vähän pitoa on, vaikka nastat tuli nypittyä jo viime keväänä. Meinasin tehdä niistä kesärenkulat, mutta kun näissä alkuperäisissä on vielä 2 mm. pintaa. On muuten pirun kovaa kumia tämä Yokohama. Sutii kuivalla asvaltillakin, mutta viivaa ei jää.

      • booris

        kiitos nauruista :)


      • J..
        booris kirjoitti:

        kiitos nauruista :)

        Siinäs naurat, kun mä saat katella Hiacen vasenta perävaloa (se on muistaakseni se vasen, joka toimii). Noi hakkikset on mulla sitä paitsi ihan välikauden ratkaisu. Tammikuusta helmikuuhun mä ajan telaketjuilla. Se on hurrjaa menoa. Siinä jää ZiiZii Lehtokin lähtökuoppiinsa, kun mä jyrään yli. Se on pojat sitä breemiumia. Hiacen renkaat on 175 CR 14. Ne on niin korkeet, että jossain kuopissa ne ottaa lokasuojiin kiinni. Niissä on ristikudokset, ne kestää metsäajoa. Talvirenkaina on 185-14. Uutena niissä oli niin pitkät nastat, ettei kumi ottanut kiinni tien pintaan kuuteen vuoteen. Ja tammikuussa mä laitan telaketjut, niin kun mä taisin jo sanoa. Oikeestaan teidän tarttis olla pikkusen kateellisia mulle. Mä ladoin tiskiin 850 euroa ja Ässä-arvan, kun mä ostin tän auton. Ahlgrenin Feijalta. Yllätys oli melkoinen, kun tavaratilassa oli melko hyväkuntoinen suomenhevoinen.


    • Keen

      Joopa joo, hauskaa juttua pukkaa...

      Oletko nyt ihan varma että kolmella rengasyhdistelmällä pärjäät täällä meidän vaihtelevassa ilmastossa? Tammi-helmikuun tienoille voisit vielä lisätä lumiketjuvaihen vai tuntuuko se liialliselta.

      Tuo jarrutusmatka kesäkumeilla jäällä tuosta 80km/h vauhdista taisi muuten muistaakseni olla luokkaa 400m...

    • Pulkkinen

      Ettäkö peräti kolmet eri renkaat vuoden aikana!? Nyt sä ole asian ytimessä :D :D

    • Kallonkutistaja

      Missa autossa on sekä lukkoperä että ESP?

      Jos olisi kolmet renkaat vuoden eri ajoille, niin mielestäni kitkat sopisivat parhaiten juuri keskitalven keleille. Nastat olisivat parhaimmillaan juuri alku- ja lopputalvesta, kun jääkelejä on eniten. Vai tarkoitatko, että esim syksyn vaihtoajankohtaa ei niin tarvitsisi miettiä, kun kitkojen käyttöaikaa ei ole rajoitettu mitenkään?

      • gggh

        [quote]
        Missa autossa on sekä lukkoperä että ESP?
        [/quote]

        Melko monessa


      • Kallonkutistaja
        gggh kirjoitti:

        [quote]
        Missa autossa on sekä lukkoperä että ESP?
        [/quote]

        Melko monessa

        Ne osaakohan joku muu sitten kertoa ihan merkin ja mallinkin?


    • justiina

      joo näitä kuskeja tarvitaan siis tilastojavarten vie korttisi pois jos ees semmosta omistat

    • Ei tuossa ollut mitään ihmeellistä.

      CarinaII-87 painelin ihan samalla lailla kuin sinä, oli muuten Continental EcoContactit alla :-)

      Vuosi oli muistaakseni 1997, huhtikuu ja sitä lunta tuli muuten kaksi kertaa niin paljon kuin nyt täällä Satakunnassa, eli liki puoli metriä. Kaikenlaisia tukkoja oli silloinkin liikenteessä.

      Työmatkani oli silloin 70km yhteen suuntaan.

      ABS/ESPistä ei ko. Carina-ikäluokka ollut kuullutkaan....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe