Typistettävän koiran ikä?

pikkuinen_

Osaisiko joku sanoa mikä on se ikä jolloin dobermannin pennun voi typistää? Olen saanut aika ristiriitaista tietoa asiasta. Joku väittää että ei ennen 4 kuukauden ikää, kun taas joku on ihan sitä mieltä että voi jo 8-viikkoiseltakin.

74

5454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • me!

      Häntä mahdollisimman nuorena. Jos narkoosissa typistää, niin joku 5 vkoa on sopiva. Yleensä tietty kannataa typätä korvat siinä samalla (mitäs järkee siinä muuten olis). Korville ehdoton viimeinen raja on 3 kk. Sen jälkeen ne ovat jo niin paksua tavaraa, että paraneminen vaikeutuu. Myös pystyynsaamisen kanssa tulee ongelmia!

      • mietin..

        Mietin vain kun olen miettimässä kyseistä rotua, onko siis "luonnollisen" näköinen, ilman leikkauksia olava Dobberi luppakorvainen? Mietin vain kun olen nähnyt niitä sekä luppana että pystynä..


      • Se!
        mietin.. kirjoitti:

        Mietin vain kun olen miettimässä kyseistä rotua, onko siis "luonnollisen" näköinen, ilman leikkauksia olava Dobberi luppakorvainen? Mietin vain kun olen nähnyt niitä sekä luppana että pystynä..

        Leikkaamaton on siis luppakorvainen ja pitkähäntäinen. Ihan nätti siis sellaisenaankin. Typätty on töpöhäntäinen ja pystykoirvainen ja joidenkin mielestä niin nätimpi. Se on makuasia!


      • on kielletty!!!!
        Se! kirjoitti:

        Leikkaamaton on siis luppakorvainen ja pitkähäntäinen. Ihan nätti siis sellaisenaankin. Typätty on töpöhäntäinen ja pystykoirvainen ja joidenkin mielestä niin nätimpi. Se on makuasia!

        Siinä taas on varsinaiset "eläinystävät" liikenteessä,jos ihan varta vasten mennään ulkomaille typistämään tai ostamaan se typätty pentu...


      • typistetyn
        on kielletty!!!! kirjoitti:

        Siinä taas on varsinaiset "eläinystävät" liikenteessä,jos ihan varta vasten mennään ulkomaille typistämään tai ostamaan se typätty pentu...

        saa kuitenkin hankittua melko helposti.


      • TODELLA HELPOSTI!!!
        typistetyn kirjoitti:

        saa kuitenkin hankittua melko helposti.

        Ja se on hyvä se! Mielestäni kaikki typpäyksenvastustamisenergia tulisi suunnata vaikka turkisten vastustamiseen!!! Dobberi voi elää täysipäiväistä elämää ilman luppakorvia ja pitkää häntää, mutta ketut eivät pärjää ilman nahkaansa!


      • typpäyksen
        TODELLA HELPOSTI!!! kirjoitti:

        Ja se on hyvä se! Mielestäni kaikki typpäyksenvastustamisenergia tulisi suunnata vaikka turkisten vastustamiseen!!! Dobberi voi elää täysipäiväistä elämää ilman luppakorvia ja pitkää häntää, mutta ketut eivät pärjää ilman nahkaansa!

        vastustus ja turkisten vastustaminen toisensa pois???Ei minun mielestäni.Minä vastustan molempia,kuten myös tehokanaloita yms.Oikeuttaako mielestäsi suurempi paha(turkistarhaus) siis omasta mielestäsi sen pienemmän pahan(typpäys)????Ei sitä typpäämistä turhaan ole laissa kielletty...Kyseessä kun on täysin turha kosmeettinen toimenpide..


      • oksetatte
        TODELLA HELPOSTI!!! kirjoitti:

        Ja se on hyvä se! Mielestäni kaikki typpäyksenvastustamisenergia tulisi suunnata vaikka turkisten vastustamiseen!!! Dobberi voi elää täysipäiväistä elämää ilman luppakorvia ja pitkää häntää, mutta ketut eivät pärjää ilman nahkaansa!

        minua..Miten voitte itsellenne moraalisesti perustella sen,etä väen väkisin haluatte typätyn koiran,vaikka typpäys on jo monia vuosia ollut laitonta monissa maissa(Suomi mukaan lukien)???"Hienomman" ulkonäön takia on siis oikein että koira joutuu läpikäymään kivuliaan leikkauksen...Moraalitonta ja typerää toimintaa..


      • juujuu
        typpäyksen kirjoitti:

        vastustus ja turkisten vastustaminen toisensa pois???Ei minun mielestäni.Minä vastustan molempia,kuten myös tehokanaloita yms.Oikeuttaako mielestäsi suurempi paha(turkistarhaus) siis omasta mielestäsi sen pienemmän pahan(typpäys)????Ei sitä typpäämistä turhaan ole laissa kielletty...Kyseessä kun on täysin turha kosmeettinen toimenpide..

        Tarkoitan että tuhlaat energiaasi näin mitättömän asian takia. Jos suuntaisit sen oikeasti apua tarvitseville eläimille, niin maailmasta tulisi parempi. Ei kannata aloittaa kaatopaikan siivoamista kantamalla sieltä pois yhtä tulitikkua, kun käsiin mahtuisi niin paljon enemmän. Jos se tulitikku sitten sinne siivotulle kaatopaikalle jää, niin kuka huomaa, kun muuten on siistiä...


      • leikkaus?
        oksetatte kirjoitti:

        minua..Miten voitte itsellenne moraalisesti perustella sen,etä väen väkisin haluatte typätyn koiran,vaikka typpäys on jo monia vuosia ollut laitonta monissa maissa(Suomi mukaan lukien)???"Hienomman" ulkonäön takia on siis oikein että koira joutuu läpikäymään kivuliaan leikkauksen...Moraalitonta ja typerää toimintaa..

        Oletko koskaan nähnyt ko toimenpidettä? Jollet, niin älä sen kivuliaisuudesta puhu mitään! Se tehdään NUKUTUKSESSA!!! Koira ei tunne tuon taivaallista! Ja pennut leikkivät jo samana iltana ihan normaalisti, joten ei ne paranevat haavatkaan niin tuskallisia ole! Jos olisivat, niin pennut vissiin uikuttaisivat ja valittaisivat ja kieltäysyisivät syömästä ja riekkumasta! Mutta kun EI!!!


      • sinulta
        leikkaus? kirjoitti:

        Oletko koskaan nähnyt ko toimenpidettä? Jollet, niin älä sen kivuliaisuudesta puhu mitään! Se tehdään NUKUTUKSESSA!!! Koira ei tunne tuon taivaallista! Ja pennut leikkivät jo samana iltana ihan normaalisti, joten ei ne paranevat haavatkaan niin tuskallisia ole! Jos olisivat, niin pennut vissiin uikuttaisivat ja valittaisivat ja kieltäysyisivät syömästä ja riekkumasta! Mutta kun EI!!!

        amputoidaan jalka tai käsi,niin tunnetko leikkauksen aikana mitään??Et tietenkään,koska olet nukutettuna,mutta leikkauksen jälkeisiä kipuja se ei poista...Idioottien touhua pätkiä eläimiltä häntiä ulkonäön takia...


      • mielestä
        juujuu kirjoitti:

        Tarkoitan että tuhlaat energiaasi näin mitättömän asian takia. Jos suuntaisit sen oikeasti apua tarvitseville eläimille, niin maailmasta tulisi parempi. Ei kannata aloittaa kaatopaikan siivoamista kantamalla sieltä pois yhtä tulitikkua, kun käsiin mahtuisi niin paljon enemmän. Jos se tulitikku sitten sinne siivotulle kaatopaikalle jää, niin kuka huomaa, kun muuten on siistiä...

        mitätön asia,suurimman osan mielestä ei..Mielestäsi siis suurempi paha oikeuttaa sen pienemmän pahan...Eläimet luonnollisesti häntineen ja korvineen kiitos,omistajat tehkööt omalle ulkonäölleen mitä lystäävät,mutta jättäkööt niiden koiriensa hännät ja korvat rauhaan.


      • vaan on
        mielestä kirjoitti:

        mitätön asia,suurimman osan mielestä ei..Mielestäsi siis suurempi paha oikeuttaa sen pienemmän pahan...Eläimet luonnollisesti häntineen ja korvineen kiitos,omistajat tehkööt omalle ulkonäölleen mitä lystäävät,mutta jättäkööt niiden koiriensa hännät ja korvat rauhaan.

        saivartelua sellainen! Kun jaksetaan päivästä toiseen vaahdota typistämisestä ja kuitenkin suljetaan silmät kaikelta muulta. Annappa nyt vaikka aikasi kuluksi linkki turkiseläinkeskusteluun vaikka täällä suomi24.fi:ssä, missä olet aktiivisesti puolustanut turkiseläinten oikeuksia viime aikoina... Katso mielellään sellainen keskustelu, jossa olet kommentoinut ennen tätä hetkeä, ettet vaan pääse NYT kipittämään pikapikaa ja vastaamaan jonnekkin! Katsotaan sitten, että haluatko sinä kantaa sieltä kaatopaikalta sen tulitikun ja jättää sinne kokonaisen vuoren muita asioita! Vai oletko kenties ihminen, jota ei oikeasti kiinnosta pätkän vertaa muu kun typpäyksestä mussuttaminen?


      • jalan tai käden
        sinulta kirjoitti:

        amputoidaan jalka tai käsi,niin tunnetko leikkauksen aikana mitään??Et tietenkään,koska olet nukutettuna,mutta leikkauksen jälkeisiä kipuja se ei poista...Idioottien touhua pätkiä eläimiltä häntiä ulkonäön takia...

        amputoinnin jälkeisenä iltana en vissiinkään juoksentele kavereitten kanssa ja harjoittele painiotteita???


      • sanonut että
        vaan on kirjoitti:

        saivartelua sellainen! Kun jaksetaan päivästä toiseen vaahdota typistämisestä ja kuitenkin suljetaan silmät kaikelta muulta. Annappa nyt vaikka aikasi kuluksi linkki turkiseläinkeskusteluun vaikka täällä suomi24.fi:ssä, missä olet aktiivisesti puolustanut turkiseläinten oikeuksia viime aikoina... Katso mielellään sellainen keskustelu, jossa olet kommentoinut ennen tätä hetkeä, ettet vaan pääse NYT kipittämään pikapikaa ja vastaamaan jonnekkin! Katsotaan sitten, että haluatko sinä kantaa sieltä kaatopaikalta sen tulitikun ja jättää sinne kokonaisen vuoren muita asioita! Vai oletko kenties ihminen, jota ei oikeasti kiinnosta pätkän vertaa muu kun typpäyksestä mussuttaminen?

        suljen silmät kaikelta muulta????Olen mukana erään löytöeläintalon toiminnassa,maksan vuosimaksuja Greenpeacille,en osta enkä käytä mitään turkiksesta tehtyä yms.
        Tämä kun on koirapalsta,niin mielestäni tänne ei kuulu turkiseläinten oikeudet,vaan niille on ihan omat keskustelufooruminsa.
        Kummallista vaan kun näiden dobberi-ihmisten on pakko saada se typätty koira vaikka ulkomailta maahantulomääräyksistä piitttaamatta..Bokseri,cockeri,rotikka yms.palstoilla ei tällaisia jauheta,vaan ovat tyytyväisiä hännällisiin kavereihinsa.Minkälaisen kuvan tämä antaa dobberi-ihmisistä..Ei kovinkaan imartelevaa.Sellaisen kuvan saa,että ovat omaan napaansa tuijottelijoita,jotka ovat valmiita lähes mihin vain että saavat,juuri sitä omaa "estetiikan" tajuaan miellyttävän leikellyn koiran,vaikka Suomesta/muista typpäyskielto maista löytyy kauniita ja LUONNOLLISIA typpäämättömiä koiria.Ei sitä häntää ole turhaan sille koiralle suotu.Jollei sitä koiraansa ole valis hännällisenä hyväksymään,niin on parempi jättää se koira ottamatta tai ottaa jonkun toisen rotuinen.


      • Hehehihi
        sanonut että kirjoitti:

        suljen silmät kaikelta muulta????Olen mukana erään löytöeläintalon toiminnassa,maksan vuosimaksuja Greenpeacille,en osta enkä käytä mitään turkiksesta tehtyä yms.
        Tämä kun on koirapalsta,niin mielestäni tänne ei kuulu turkiseläinten oikeudet,vaan niille on ihan omat keskustelufooruminsa.
        Kummallista vaan kun näiden dobberi-ihmisten on pakko saada se typätty koira vaikka ulkomailta maahantulomääräyksistä piitttaamatta..Bokseri,cockeri,rotikka yms.palstoilla ei tällaisia jauheta,vaan ovat tyytyväisiä hännällisiin kavereihinsa.Minkälaisen kuvan tämä antaa dobberi-ihmisistä..Ei kovinkaan imartelevaa.Sellaisen kuvan saa,että ovat omaan napaansa tuijottelijoita,jotka ovat valmiita lähes mihin vain että saavat,juuri sitä omaa "estetiikan" tajuaan miellyttävän leikellyn koiran,vaikka Suomesta/muista typpäyskielto maista löytyy kauniita ja LUONNOLLISIA typpäämättömiä koiria.Ei sitä häntää ole turhaan sille koiralle suotu.Jollei sitä koiraansa ole valis hännällisenä hyväksymään,niin on parempi jättää se koira ottamatta tai ottaa jonkun toisen rotuinen.

        "Kummallista vaan kun näiden dobberi-ihmisten on pakko saada se typätty koira vaikka ulkomailta maahantulomääräyksistä piitttaamatta."

        Ensinnäkään missään ei ole minkäänlaisia maahantulomääräyksiä koskien juuri typättyjä. Maahantulomääräykset koskevat kaikkia koiria, typpäistyjä ja luomuja ja mielestäni niiden ongelma on se, että pentua ei siis laillisesti saa tuoda ennen 4:n kuukauden ikää, mikä on monelle kynnys tuoda koira ylipäätään. Kyllähän se pentu nuorena haluttaisiin, ihan jo sosiaalistamisenkin kannalta! Ja tuontiveri on aina lisä kotimaan kapeaan geenipooliin!

        Ja typpäyksestä on ihan turha kinata, kun et näköjään asiasta tiedä!


      • viittasin
        Hehehihi kirjoitti:

        "Kummallista vaan kun näiden dobberi-ihmisten on pakko saada se typätty koira vaikka ulkomailta maahantulomääräyksistä piitttaamatta."

        Ensinnäkään missään ei ole minkäänlaisia maahantulomääräyksiä koskien juuri typättyjä. Maahantulomääräykset koskevat kaikkia koiria, typpäistyjä ja luomuja ja mielestäni niiden ongelma on se, että pentua ei siis laillisesti saa tuoda ennen 4:n kuukauden ikää, mikä on monelle kynnys tuoda koira ylipäätään. Kyllähän se pentu nuorena haluttaisiin, ihan jo sosiaalistamisenkin kannalta! Ja tuontiveri on aina lisä kotimaan kapeaan geenipooliin!

        Ja typpäyksestä on ihan turha kinata, kun et näköjään asiasta tiedä!

        vaan tuohon erääseen toiseen viestiin,jossa henkilö ilmoitti tuovansa maahan rokottamattomia ja madottamattomia pentuja...Typättyjähän ei valitettavasti kielletä tuomasta,mutta rokottamattomia kylläkin.


      • Vittuuntunut
        on kielletty!!!! kirjoitti:

        Siinä taas on varsinaiset "eläinystävät" liikenteessä,jos ihan varta vasten mennään ulkomaille typistämään tai ostamaan se typätty pentu...

        eipähän sun suusta tulisi tuota tekstiä jos typpääminen olisi laillista, olisit ihan hiljaa.


    • touhua!!

      Tuollaiset brutaalit ulkonäön takia tehtävät leikkaukset on onneksi lähes kaikissa maissa kielletty.Myös Suomessa!

      • samaa

        mieltä! sairasta touhua!


      • Vittuuntunut

        Ja hei ei ole läheskään kaikissa maissa kielletty, tarkistas tietos ja ihan saman sanon sulle että jos typpäminen ei olisi lielletty niin olisit ihan hiljaa.


    • samaan aikaan

      kuin omasikin. Tulet yhtä kauniiksi. Ja koet samat kivut.

    • ...

      Älä typistä ollenkaan!

      • !!!!!!!

        Se on sun koiras ja sä saat haluta sellasen koiran kun sä haluat! Pääasia on, että tarjoat koiralle hyvän ja aktiivisen kodin, jossa harrastetaan ja ymmärretään koiria. Rakastat sitä niinkuin perheenjäsentäsi! Se on tärkeintä! Parempi typpäri hyvällä omistajalla, joka haluaa typpärin, kun luomu huonolla omistajalla, joka otti sen vaan kun jämäpennun halvalla sai... Kun luppa ei muille kelvannut!


    • ihmeessä

      missä te käytte typistämäs niit koirien korvii ja häntii?? olen ihan vakaasti myös sitä mieltä et ei luomu "dooberi" oo mikää doobermanni!! ei se siitä kärsi! tää typistysten laittomuus johtuu taas vaa näist himo aktivisteist joiden mukaa ihminen=koira. sama älykkyys ja tasaarvo!!
      hei haloo!

      • Typpäri on paras!

        Latviassa se on vielä "sallittua"... Eli siellä (typpäävän) eläinlääkärin luokse ja niks naks! Koko homma tehdään nukutuksessa, mutta ongelmana tietty tämä sinne reissaaminen... Koiralla kun tulee olla voimassaolevat rokotukset matkatakseen Euroopassa ja takaisin Suomeen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vasta 4 kk, kun rokotussuoja on voimassa, niin saa matkata. Tämän ikäinen pentu on kuitenkin jo aivan liian vanha typättäväksi! Eli nuorempana pitäisi siis jotenkin päästä... Se on sitten jokaisen itse ratkaistavissa, että kuinka sen hoitaa! Helpommalla pääsee, kun ottaa valmiiksi typätyn koiran ulkomailta!


      • hankinta
        Typpäri on paras! kirjoitti:

        Latviassa se on vielä "sallittua"... Eli siellä (typpäävän) eläinlääkärin luokse ja niks naks! Koko homma tehdään nukutuksessa, mutta ongelmana tietty tämä sinne reissaaminen... Koiralla kun tulee olla voimassaolevat rokotukset matkatakseen Euroopassa ja takaisin Suomeen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vasta 4 kk, kun rokotussuoja on voimassa, niin saa matkata. Tämän ikäinen pentu on kuitenkin jo aivan liian vanha typättäväksi! Eli nuorempana pitäisi siis jotenkin päästä... Se on sitten jokaisen itse ratkaistavissa, että kuinka sen hoitaa! Helpommalla pääsee, kun ottaa valmiiksi typätyn koiran ulkomailta!

        onko kokemuksia sitten,että miten tämä ulkomailta valmiiksi typätyn saa? mistä alan etsimään tietoa?..ym?..


      • Minä!!!
        hankinta kirjoitti:

        onko kokemuksia sitten,että miten tämä ulkomailta valmiiksi typätyn saa? mistä alan etsimään tietoa?..ym?..

        on... En ole yhtäkään dobberia ostanut Suomesta juuri tämän typpäyskiellon vuoksi! Osoitteesta http://www.dobermannreview.co.yu/
        löytyy paljon pentueita ja kannattaa siis katsella maista, jossa typpäys on sallittua. Pennun hakeminen hoituu niin, että lähdet itse vaikka lentokoneella hakemaan sitä. Mukanasi pitää olla koiran lentoboksi. Kasvattajalta saat koiralle export pedigreen, jonka avulla rekkaaminen Suomessa onnistuu. Taas tulee vastaan tämä rokotusongelma. Jotkut kasvattajat suostuvat hommaamaan pennulle rokotukset "liian aikaisin" ja sitten vielä passin, jossa väärä syntymäaika, jotta rajojen ylitys sujuu helposti. Toinen vaihtoehto on hakea koira autolla. Itse riskeerasin ja toin pennut ilman passia. Kukaan ei rajalla kysynyt mitään ja sain pennut näin Suomeen! Nämä rokotusmääräykset ovat siis ihan luomukoiriakin tuodessa rodella syvältä... Ihan kun haluttaisiin estää geenipoolin laajentaminen tuontiverellä??? Virosta tullessa pitää olla myös heisimatolääkitys! Jos haluat tietää enemmän ja jutella tarkemmin, niin laita säpo-osoitteesi tälle palstalle ja voin auttaa sinua enemmän!


      • loistava
        Minä!!! kirjoitti:

        on... En ole yhtäkään dobberia ostanut Suomesta juuri tämän typpäyskiellon vuoksi! Osoitteesta http://www.dobermannreview.co.yu/
        löytyy paljon pentueita ja kannattaa siis katsella maista, jossa typpäys on sallittua. Pennun hakeminen hoituu niin, että lähdet itse vaikka lentokoneella hakemaan sitä. Mukanasi pitää olla koiran lentoboksi. Kasvattajalta saat koiralle export pedigreen, jonka avulla rekkaaminen Suomessa onnistuu. Taas tulee vastaan tämä rokotusongelma. Jotkut kasvattajat suostuvat hommaamaan pennulle rokotukset "liian aikaisin" ja sitten vielä passin, jossa väärä syntymäaika, jotta rajojen ylitys sujuu helposti. Toinen vaihtoehto on hakea koira autolla. Itse riskeerasin ja toin pennut ilman passia. Kukaan ei rajalla kysynyt mitään ja sain pennut näin Suomeen! Nämä rokotusmääräykset ovat siis ihan luomukoiriakin tuodessa rodella syvältä... Ihan kun haluttaisiin estää geenipoolin laajentaminen tuontiverellä??? Virosta tullessa pitää olla myös heisimatolääkitys! Jos haluat tietää enemmän ja jutella tarkemmin, niin laita säpo-osoitteesi tälle palstalle ja voin auttaa sinua enemmän!

        esimerkki "vastuuntuntoisesta" dopperinomistajasta...


      • olekkin?
        loistava kirjoitti:

        esimerkki "vastuuntuntoisesta" dopperinomistajasta...

        Olen vastuuntuntoinen. Koirani hoidetaan hyvin ja ruokitaan mitä laadukkaimilla safkoilla. Se koulutetaan ja lenkitetään ja se saa eläinlääkärin apua tarvittaessa. Sillä on rokotukset ja madotukset kunnossa ja sitä ei jätetä yksin pitkiksi ajoiksi kotiin. Se on tervepäinen nuori koira, joka on sosiaalistettu niin, ettei rähise aikuisille, lapsille, toisille koirille tai muille kodin lemmikeille. Se on sanalla sanoen ESIMERKILLINEN koirakansalainen. Ja päälle päätteeksi vielä kauniskin, kun on typätty!


      • "vastuuntuntoisella"
        olekkin? kirjoitti:

        Olen vastuuntuntoinen. Koirani hoidetaan hyvin ja ruokitaan mitä laadukkaimilla safkoilla. Se koulutetaan ja lenkitetään ja se saa eläinlääkärin apua tarvittaessa. Sillä on rokotukset ja madotukset kunnossa ja sitä ei jätetä yksin pitkiksi ajoiksi kotiin. Se on tervepäinen nuori koira, joka on sosiaalistettu niin, ettei rähise aikuisille, lapsille, toisille koirille tai muille kodin lemmikeille. Se on sanalla sanoen ESIMERKILLINEN koirakansalainen. Ja päälle päätteeksi vielä kauniskin, kun on typätty!

        tarkoitin todellakin tuota rokottamattomienja madottamattomien pentujen roudausta Suomeen.Toivottavasi jäät joskus rajalla kiinni..Maahantuontimääräyksiä ollaan näemmä valmiita rikkomaan kun väen väkisin halutaan se leikelty koira.Kaikkea muuta kuin rehellistä ja vastuullista toimintaa!


      • Me!!!
        "vastuuntuntoisella" kirjoitti:

        tarkoitin todellakin tuota rokottamattomienja madottamattomien pentujen roudausta Suomeen.Toivottavasi jäät joskus rajalla kiinni..Maahantuontimääräyksiä ollaan näemmä valmiita rikkomaan kun väen väkisin halutaan se leikelty koira.Kaikkea muuta kuin rehellistä ja vastuullista toimintaa!

        Huomaa, että sä et tiedä mistään mitään.. Voinhan mä nimittäin odottaakkin, että pentu on 4 kk... Kyllä se siellä kasvattajallakin sen ajan säilyy, mutta sitten en saa itse olla vastuussa pennun sosiaalistamisesta sun muusta, mikä olisi hyvä tehdä ennen 4:n kuukauden ikää. Tämä on ihan yleinen käytäntö, että pennut tuodaan aikaisemmin juuri näin. Koska minkään rodun omistaja, joka on ulkomilta tuontiverta valmis tuomaan ei ole halukas odottamaan, että pentu olisi 4:n kk:n ikäinen tullessaan. Osat sen tekevät ja osat eivät. Se ei ole typpäyksestä tai rodusta riippuva asia!


      • maahantulomääräyksiä
        Me!!! kirjoitti:

        Huomaa, että sä et tiedä mistään mitään.. Voinhan mä nimittäin odottaakkin, että pentu on 4 kk... Kyllä se siellä kasvattajallakin sen ajan säilyy, mutta sitten en saa itse olla vastuussa pennun sosiaalistamisesta sun muusta, mikä olisi hyvä tehdä ennen 4:n kuukauden ikää. Tämä on ihan yleinen käytäntö, että pennut tuodaan aikaisemmin juuri näin. Koska minkään rodun omistaja, joka on ulkomilta tuontiverta valmis tuomaan ei ole halukas odottamaan, että pentu olisi 4:n kk:n ikäinen tullessaan. Osat sen tekevät ja osat eivät. Se ei ole typpäyksestä tai rodusta riippuva asia!

        ole turhan takia keksitty..Jotkut vaan näemmä ovat niitä ihan röyhkeästi valmiita rikkomaan.Minulla ainakin on sen verran selkärankaa että noudatan niitä määräyksiä.


      • Odotan
        maahantulomääräyksiä kirjoitti:

        ole turhan takia keksitty..Jotkut vaan näemmä ovat niitä ihan röyhkeästi valmiita rikkomaan.Minulla ainakin on sen verran selkärankaa että noudatan niitä määräyksiä.

        No varmasti osaat myös kertoa, että miksi ne maahantulomääräykset on olemassa, kun kerran tiedät, etteivät ne ole olemassa turhaan... Kerroppa nyt mullekkin! jooko?


      • tiedän
        Odotan kirjoitti:

        No varmasti osaat myös kertoa, että miksi ne maahantulomääräykset on olemassa, kun kerran tiedät, etteivät ne ole olemassa turhaan... Kerroppa nyt mullekkin! jooko?

        ja tiedän myös, että ne ovat suurimmaksi osaksi turhia!!!


      • HOMMATKAA
        tiedän kirjoitti:

        ja tiedän myös, että ne ovat suurimmaksi osaksi turhia!!!

        SELLAINEN ROTU JOLLA ON SYNTYESSÄÄN PYSTYT KORVAT JA JOS HALUATTE TYLPPÄ HÄNTÄISEN KOIRAN HOMMATKAA SELLAINEN ROTU JOLLA SEKIN ON JO SYNTYESSÄÄN!!!
        YKSINKERTAISTA!!!!
        TYPISTYSTÄ EI TODELLAKAAN TEHDÄ NUKUTUKSESSA!!!
        ITSE OLEN NÄHNYT DOKUMENTIN JA PENTU OLI HEREILLÄ NARU HÄNNÄN TYVEEN JA NAPS!!
        SE SIITÄ KIVUTTOMUUDESTA!!


      • ??????????????
        tiedän kirjoitti:

        ja tiedän myös, että ne ovat suurimmaksi osaksi turhia!!!

        Hyvä besserwisser? Vastaa nyt, että miksi ne tuontirajoitukset ovat olemassa? Ja MIKSI ne ovat sinun mielestäsi niin helkkarin tärkeät? Yhä odottelen... Sillä vaikka veisit keskustelun muille raiteille, niin ei se tarkoita, että unohtaisin, ettet kykene kysymyksiini vastaamaan!


      • yksinkertaista
        ?????????????? kirjoitti:

        Hyvä besserwisser? Vastaa nyt, että miksi ne tuontirajoitukset ovat olemassa? Ja MIKSI ne ovat sinun mielestäsi niin helkkarin tärkeät? Yhä odottelen... Sillä vaikka veisit keskustelun muille raiteille, niin ei se tarkoita, että unohtaisin, ettet kykene kysymyksiini vastaamaan!

        maahantulomääräyksillä estetään eläintautien leviäminen(tuon olisit voinut jo omalla järjelläsi ajatella).Minkäslaisen luulisit Suomen tautitilanteen tällä hetkellä olevan,jollei mitään rajoituksia/ehtoja tuonnille olisi???Jokainen toisi kissoja,koiria yms.eläimiä esim.Venäjältä tai lomamatkaltaan Turkista ihan miten haluaisi vailla minkäänlaisia rokotuksia ja madotuksia..Mieluummin liian tiukat määräykset,kuin ei rajoituksia ollenkaan.
        Minunkin kärsivällisyyteni riitti odottamaan uutta kasvatusverta,likemmäs puoli vuotta ennenkuin sillä oli rabieksen vasta-aineet yms.kunnossa,jotta oli mahdollista laillisesti tuoda.Kummallista kun ihmisillä näyttää olevan sellaista"heti mulle,kaikki nyt"asennetta.Ollaan valmis rikkomaan lakia,että saadaan se pentu luovutusikäisenä Suomeen.Mitään ei olla valmiita odottamaan.
        Käypäs vaikka tuolta lukemassa:
        http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/tuonti_ja_vienti/koirat__kissat_ja_fretit/
        Eipäs kovin mukavat(tai halvat) seuraamukset ole sellaiselle,joka päättää sen riskin ottaa ja jää rajalla kiinni...


      • emällä...
        yksinkertaista kirjoitti:

        maahantulomääräyksillä estetään eläintautien leviäminen(tuon olisit voinut jo omalla järjelläsi ajatella).Minkäslaisen luulisit Suomen tautitilanteen tällä hetkellä olevan,jollei mitään rajoituksia/ehtoja tuonnille olisi???Jokainen toisi kissoja,koiria yms.eläimiä esim.Venäjältä tai lomamatkaltaan Turkista ihan miten haluaisi vailla minkäänlaisia rokotuksia ja madotuksia..Mieluummin liian tiukat määräykset,kuin ei rajoituksia ollenkaan.
        Minunkin kärsivällisyyteni riitti odottamaan uutta kasvatusverta,likemmäs puoli vuotta ennenkuin sillä oli rabieksen vasta-aineet yms.kunnossa,jotta oli mahdollista laillisesti tuoda.Kummallista kun ihmisillä näyttää olevan sellaista"heti mulle,kaikki nyt"asennetta.Ollaan valmis rikkomaan lakia,että saadaan se pentu luovutusikäisenä Suomeen.Mitään ei olla valmiita odottamaan.
        Käypäs vaikka tuolta lukemassa:
        http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/tuonti_ja_vienti/koirat__kissat_ja_fretit/
        Eipäs kovin mukavat(tai halvat) seuraamukset ole sellaiselle,joka päättää sen riskin ottaa ja jää rajalla kiinni...

        on rokotukset kunnossa, niin pennuilla on ternimaidosta saadut vasta-aineet veressä 12-viikoiseksi asti... se siittä eläintautien leviämisestä ja fiksuna ihmisenä senkin varmasti tiesit???


      • ihmisenä
        emällä... kirjoitti:

        on rokotukset kunnossa, niin pennuilla on ternimaidosta saadut vasta-aineet veressä 12-viikoiseksi asti... se siittä eläintautien leviämisestä ja fiksuna ihmisenä senkin varmasti tiesit???

        varmaan selität milläs sen todistat,että sillä emällä on ne rokotukset kunnossa???Niinpä.Siksi jokaiselta eläimeltä vaaditaan se passi,jossa on merkittynä ne rokotukset ja heisimatolääkitys.Silloin voidaan olla ainakin varmoja että kyseessö on juuri sen pennun rokotukset.
        Jollei sitä passia jokaiselle eläimelle vaadittaisi niin,silloinhan vielä enemmän tuotaisiin niitä halpoja paperittomia "rotukoiria" itärajan takaa tänne myyntiin,jos emän rokotuspaperit riittäisivät niiden pentujen tuomiseen...Ja minkäköhänlainen olisikaan se tautitilanne vähän ajan päästä...
        Minusta ne tuontimääräykset ovat nykyisellään ihan ok,eikä minulle tuota mitään vaikeuksia niitä noudattaa.Ainoastaan tuo heisimatomääräys välillä potuttaa,kun käyn n.10 kertaa vuodessa Euroopassa näyttelyreissuilla ja aina pitää se madotus uusia.
        Maahantulomääräykset on määrittäneet ihmiset,jotka ovat tälläisten asioiden kanssa tekemisissä työkseen.Heillä nyt varmaan enemmän on tietoa mm.tautien leviämisestä ja sen estämisestä kuin jollain pottuuntuneella kasvattajalla....


      • Älä suivaannu!
        ihmisenä kirjoitti:

        varmaan selität milläs sen todistat,että sillä emällä on ne rokotukset kunnossa???Niinpä.Siksi jokaiselta eläimeltä vaaditaan se passi,jossa on merkittynä ne rokotukset ja heisimatolääkitys.Silloin voidaan olla ainakin varmoja että kyseessö on juuri sen pennun rokotukset.
        Jollei sitä passia jokaiselle eläimelle vaadittaisi niin,silloinhan vielä enemmän tuotaisiin niitä halpoja paperittomia "rotukoiria" itärajan takaa tänne myyntiin,jos emän rokotuspaperit riittäisivät niiden pentujen tuomiseen...Ja minkäköhänlainen olisikaan se tautitilanne vähän ajan päästä...
        Minusta ne tuontimääräykset ovat nykyisellään ihan ok,eikä minulle tuota mitään vaikeuksia niitä noudattaa.Ainoastaan tuo heisimatomääräys välillä potuttaa,kun käyn n.10 kertaa vuodessa Euroopassa näyttelyreissuilla ja aina pitää se madotus uusia.
        Maahantulomääräykset on määrittäneet ihmiset,jotka ovat tälläisten asioiden kanssa tekemisissä työkseen.Heillä nyt varmaan enemmän on tietoa mm.tautien leviämisestä ja sen estämisestä kuin jollain pottuuntuneella kasvattajalla....

        No helppoahan se on kysyä pentujen emän omistajalta vaikka passia, jossa rokotukset on kunnossa... Että niin helppoa se on todistaa, että pentuken emällä on rokotukset kunnossa ja edelleenkin se siittä eläintautien leviämisestä. Sitäpaitsi kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja Euroopassa ei jätä pentuja sellaisiin oloihin, joissa niiden on mahdollista edes saada raivotauti tai parvo tai muutakaan tartuntaa! Minkähänlaisista perämettän pentutehtaista sä oikeen kuvittelet, että mä pentuni haen??? Ei kyllä ne on Euroopan nimekkäistä kenneleistä kaikki! Ja terveitä kun pukki jokaikinen!


      • milläs sen
        Älä suivaannu! kirjoitti:

        No helppoahan se on kysyä pentujen emän omistajalta vaikka passia, jossa rokotukset on kunnossa... Että niin helppoa se on todistaa, että pentuken emällä on rokotukset kunnossa ja edelleenkin se siittä eläintautien leviämisestä. Sitäpaitsi kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja Euroopassa ei jätä pentuja sellaisiin oloihin, joissa niiden on mahdollista edes saada raivotauti tai parvo tai muutakaan tartuntaa! Minkähänlaisista perämettän pentutehtaista sä oikeen kuvittelet, että mä pentuni haen??? Ei kyllä ne on Euroopan nimekkäistä kenneleistä kaikki! Ja terveitä kun pukki jokaikinen!

        todistat että kyseessä on juuri sen pennun emän passi?????Sehän voi olla minkä tahansa mustin passi.Rajalla kun on pystyttävä todistamaan juuri sen ko.pennun terveys ja milläs muulla se onnistuu kuin sillä,että jokainen tuotava pentu on tunninstusmerkitty ja sillä on ne rokotukset kunnossa...
        Laki ei erottele kasvattajaa joka tuo pentunsa jostain kennelistä ja ihmistä joka tuo lomamatkaltaan paikallisen löytökoiran.Molempia koskevat samat säännöt,oli sen koiran kasvuolot/paikka millainen tahansa.Ja näin sen kuuluukin olla.Laki on nykyisellään ihan hyvä,eikä sitä ole tarvetta lähteä muuttelemaan vain siksi,että kasvattajat saisivat tuotua niitä pentuja Suomeen vaivattomammin.


      • Jojojojo
        milläs sen kirjoitti:

        todistat että kyseessä on juuri sen pennun emän passi?????Sehän voi olla minkä tahansa mustin passi.Rajalla kun on pystyttävä todistamaan juuri sen ko.pennun terveys ja milläs muulla se onnistuu kuin sillä,että jokainen tuotava pentu on tunninstusmerkitty ja sillä on ne rokotukset kunnossa...
        Laki ei erottele kasvattajaa joka tuo pentunsa jostain kennelistä ja ihmistä joka tuo lomamatkaltaan paikallisen löytökoiran.Molempia koskevat samat säännöt,oli sen koiran kasvuolot/paikka millainen tahansa.Ja näin sen kuuluukin olla.Laki on nykyisellään ihan hyvä,eikä sitä ole tarvetta lähteä muuttelemaan vain siksi,että kasvattajat saisivat tuotua niitä pentuja Suomeen vaivattomammin.

        No passissa on KOIRAN NIMI!!! Miksi ihmeessä kasvattaja jättäisi koiransa rokottamatta? varsinkin kasvattaja, joka kipailuttaa ja näyttelyttää koiriaan ympäri Eurooppaa! Mä en edelleenkään käsitä, että miltä ihmeen pentutehtailijalta sä kuvittelet mun pentuni ostavan??? Sitä paitsi tatskaa ei ole vaikea tarkistaa, eikä mikrosirunlukijakaan nyt niin mahdotonta ole hankkia, jos pätkääkään epäilyttää! Ihan yhtä lailla voidaan kysyä, että mistäs sen tietää, että onko se nelikuinen pentu rokotettu tosiaankin, vai onko sille tuttu eläinlääkäri vaan väsänny passin... Jos tolle tielle lähtee, niin sitten ei kannata tuoda mitään koiria koskaan maahan! Itse reissaan ulkomailla kymmeniä kertoja vuodessa koirieni kanssa ja jatkuva heisimadotus suivannuttaa. Ei ole hyväksi koiran terveydelle saada 12 matokuuria vuodessa. Myrkkyä se on joka kerta! Siksipä olenkin löytänyt "tutun" eläinlääkärin rajojen ulkopuolelta, joka leimaa passin madottamatta koiraa. Hän ymmärtää tilanteeni ja naurettavan heisimatolääkitysvaatimuksen! Heisimadot kun todellakaan eivät ole ne mato-ongelma nro 1!


      • jojojo...lle
        milläs sen kirjoitti:

        todistat että kyseessä on juuri sen pennun emän passi?????Sehän voi olla minkä tahansa mustin passi.Rajalla kun on pystyttävä todistamaan juuri sen ko.pennun terveys ja milläs muulla se onnistuu kuin sillä,että jokainen tuotava pentu on tunninstusmerkitty ja sillä on ne rokotukset kunnossa...
        Laki ei erottele kasvattajaa joka tuo pentunsa jostain kennelistä ja ihmistä joka tuo lomamatkaltaan paikallisen löytökoiran.Molempia koskevat samat säännöt,oli sen koiran kasvuolot/paikka millainen tahansa.Ja näin sen kuuluukin olla.Laki on nykyisellään ihan hyvä,eikä sitä ole tarvetta lähteä muuttelemaan vain siksi,että kasvattajat saisivat tuotua niitä pentuja Suomeen vaivattomammin.

        Olkoonkin että passissa lukee sen emän nimi,mutta sehän voi periaatteessa olla minkä tahansa koiran passi.Sitä ET pysty rajalla todistamaan että se on juuri ko.pennun emän passi.PISTE.Siksi kaikille tuotaville eläimille on ne samat määärykset,olkoon pentu sitten minkälaisista oloista tahansa kotoisin.Laki kohtelee siltä osin kaikkia tasavertaisesti.
        Olenko jossain kohtaa väittänyt,että ostelet koirasi jostain pentutehtaasta????En todellakaan.Olen vain yrittänyt vääntää rautalangasta,miksi niille pennuillekin se passi ja rokotukset tarvitaan.Se kun on ainoa keino edes jotenkin kontrolloida sitä,että tuotavat eläimet ovat terveitä.Se,jos joku väärentää niitä rokotusleimoja ei voi mitään.Sellainen ihminen ei kyllä ajattele muuta kuin sitä omaa etuaan,eikä lainkaan sitä miksi ne säännöt on yleensäkin keksitty.Mutta suurin osa on kuitenkin sen verran rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa,että noudattavat niitä sääntöjä.


      • siis selventää
        Älä suivaannu! kirjoitti:

        No helppoahan se on kysyä pentujen emän omistajalta vaikka passia, jossa rokotukset on kunnossa... Että niin helppoa se on todistaa, että pentuken emällä on rokotukset kunnossa ja edelleenkin se siittä eläintautien leviämisestä. Sitäpaitsi kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja Euroopassa ei jätä pentuja sellaisiin oloihin, joissa niiden on mahdollista edes saada raivotauti tai parvo tai muutakaan tartuntaa! Minkähänlaisista perämettän pentutehtaista sä oikeen kuvittelet, että mä pentuni haen??? Ei kyllä ne on Euroopan nimekkäistä kenneleistä kaikki! Ja terveitä kun pukki jokaikinen!

        milläs sen pennun terveyden yms.todistat muuta kuin sen ko.pennun OMALLA passilla,jossa on mikrosirunumero,rokotukset ja matohäätötodistus???Pennun emän passilla se kun ei onnistu.Siinä passissa kun on vaan sen emän sirunumero,ei niiden pentujen....
        Samat säännöt kosekavat kaikkia.Sen ei luulisi olevan niin vaikeaa tajuta.Laissa ei tehdä eroa tuotko löytökoiran/kissan tai "euroopan parhaasta" kennelistä näyttelypennun.


      • pennuilla
        siis selventää kirjoitti:

        milläs sen pennun terveyden yms.todistat muuta kuin sen ko.pennun OMALLA passilla,jossa on mikrosirunumero,rokotukset ja matohäätötodistus???Pennun emän passilla se kun ei onnistu.Siinä passissa kun on vaan sen emän sirunumero,ei niiden pentujen....
        Samat säännöt kosekavat kaikkia.Sen ei luulisi olevan niin vaikeaa tajuta.Laissa ei tehdä eroa tuotko löytökoiran/kissan tai "euroopan parhaasta" kennelistä näyttelypennun.

        on 12-viikkoiseksi asti emän vasta-aineet veressä, jos emän rokotukset on olleet kunnossa. Näinollen pentu ei siis voi tuoda mitään eläintauteja maahan. Piste! Mutta koska pentujen maahantuonti on haluttu tehdä niin helkkarin hankalaksi, niin sitten pitää olla luova. Minä ainakin haluan pennun ennen 4:n kuukauden ikää, sillä haluan itse olla vastuussa sen sosiaalistamisesta. Kai tiedät, että paras sosiaalistamisaika on juurikin se 2-4 kk!! Ja Suomen on ihan turha väittää olevansa Rabies-vapaa maa... niin kauan, kun Venäjältä tänne eläimiä pääsee, pääsee tänne myös Rabiesta kantavia eläimiä. Kukaan ei kysy niiltä passia rajalla...

        mutta tää alkaa oleen niin off topic kun vaan voi olla. Laita tälle oma topicci pystyyn, niin keskustellaan siellä, jos halut jatkaa!


      • on niin
        milläs sen kirjoitti:

        todistat että kyseessä on juuri sen pennun emän passi?????Sehän voi olla minkä tahansa mustin passi.Rajalla kun on pystyttävä todistamaan juuri sen ko.pennun terveys ja milläs muulla se onnistuu kuin sillä,että jokainen tuotava pentu on tunninstusmerkitty ja sillä on ne rokotukset kunnossa...
        Laki ei erottele kasvattajaa joka tuo pentunsa jostain kennelistä ja ihmistä joka tuo lomamatkaltaan paikallisen löytökoiran.Molempia koskevat samat säännöt,oli sen koiran kasvuolot/paikka millainen tahansa.Ja näin sen kuuluukin olla.Laki on nykyisellään ihan hyvä,eikä sitä ole tarvetta lähteä muuttelemaan vain siksi,että kasvattajat saisivat tuotua niitä pentuja Suomeen vaivattomammin.

        rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa, että rokottaa emän ja näyttää myös emän passin. Jos kerran kykenee pennuille oikean passin hommaamaan, niin kykenee myös emälle! Ja kuten sanottu tatskat on helppo tarkistaa ja mikrosirunkaan lukeminen ei ole mahdotonta jos epäilyttää! Mutta perusta aiheelle oma topicci! Tämä kun ei liity pätkääkään typistettävän koiran ikään!


      • kerran ot
        Älä suivaannu! kirjoitti:

        No helppoahan se on kysyä pentujen emän omistajalta vaikka passia, jossa rokotukset on kunnossa... Että niin helppoa se on todistaa, että pentuken emällä on rokotukset kunnossa ja edelleenkin se siittä eläintautien leviämisestä. Sitäpaitsi kukaan vastuuntuntoinen kasvattaja Euroopassa ei jätä pentuja sellaisiin oloihin, joissa niiden on mahdollista edes saada raivotauti tai parvo tai muutakaan tartuntaa! Minkähänlaisista perämettän pentutehtaista sä oikeen kuvittelet, että mä pentuni haen??? Ei kyllä ne on Euroopan nimekkäistä kenneleistä kaikki! Ja terveitä kun pukki jokaikinen!

        "rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa, että rokottaa emän ja näyttää myös emän passin."Sinä kun ET PYSTY todistamaan että se on juuri sen KO.pennun emän passi.Siinä passissa kun ei niitä pentujen mikrosirunumeroita tai nimiä ole,vaan ainoastaan sen emän.-Vääntää rautalangasta-


      • ...
        kerran ot kirjoitti:

        "rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa, että rokottaa emän ja näyttää myös emän passin."Sinä kun ET PYSTY todistamaan että se on juuri sen KO.pennun emän passi.Siinä passissa kun ei niitä pentujen mikrosirunumeroita tai nimiä ole,vaan ainoastaan sen emän.-Vääntää rautalangasta-

        Pentujen emä on yleensä se, joka on pentujen luona ja joka on hiljattaisn synnyttänyt! Ja onhan pennuilla sukutaulu, josta näkee niiden emän nimen ja sitten voi katsoa passista sen koiran nimen ja tarkistaa sen emän tatskan, joka pentuja näyttää viimeksi saaneen... Joka väliin pyörähtää pentulaatikossa jne jne jne... "vääntää ratakiskosta"

        Ja jollei sulla oo munaa aloittaa uutta keskustelua tästä aiheesta, niin että muutkin voivat osallistua, kun tämä kahden ihmisen kinaaminen on aika hedelmätöntä, niin fine! Älä aloita!

        Eläintaudit joista puhuit on siis todellakin VAIN rabies, sillä muita rokotuksia kun rajalla ei katsota! Kuinka suuri todennäköisyys on, että kenneliin pääsee rabies? Ei ainakaan niihin kenneleihin, joista minä pentuni otan! Suurempi todennäköisyys on saada vaikka parvo ihan täältä kotisuomesta... Minä olisin ilomielin valmis testaamaan pentujeni vasta-aineet rabieksen varalta ennen tuontia. Näin ei tarvitsisi sinunkaan olla huolissasi, että KOIRANPENNUT tuovat Suomeen raivotautia... Mieti nyt itsekin onko todennäköisempää, että raivotaudin tuo maahan koiranpentu hyvästä kennelistä (jossa koirat kiertää näyttelyitä ja kokeita, eli ovat kaikki rokotettuja ja hyvin hoidettuja) vai jostakin Venäjälätä jonkun susilauman mukana! Mutta jos todellakin koet raivotaudin koiranpentujen uhkaksi nro 1, niin en voi kun sääliä sinua ja koiriasi!


      • johan on
        kerran ot kirjoitti:

        "rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa, että rokottaa emän ja näyttää myös emän passin."Sinä kun ET PYSTY todistamaan että se on juuri sen KO.pennun emän passi.Siinä passissa kun ei niitä pentujen mikrosirunumeroita tai nimiä ole,vaan ainoastaan sen emän.-Vääntää rautalangasta-

        "Pentujen emä on yleensä se, joka on pentujen luona ja joka on hiljattaisn synnyttänyt! Ja onhan pennuilla sukutaulu, josta näkee niiden emän nimen ja sitten voi katsoa passista sen koiran nimen ja tarkistaa sen emän tatskan, joka pentuja näyttää viimeksi saaneen... Joka väliin pyörähtää pentulaatikossa jne jne jne..."Rajavartijat eivät tuollaisia paperikasoja ala selvittämään.Ja harvoinpa sillä pennun tuojalla se emän alkuperäinen passi josta ne rokotukset näkee ja ko.koira mukana..Passiinkin kun sen nimen voi väärentää..
        Kaikkia koskevat samat maahantulomääräykset.Sama mistä se pentu on tulossa ja millaisista oloista.Laki ei erottele löytökoiralle je kennelipennulle eri määäryksiä.Siitä kun ei tulisi yhtään mitään,jos pitäisi alkaa rajalla selvittelemään kunkin eläimen alkuperää ja rekisteri ym.papereiden oikeellisuutta.Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää???Kaikilla tuotavilla eläimillä on oltava se passi,mikrosiru
        ja rokotukset.Eihän se tietenkään kaikkia eläintauteja ehkäise,mutta ainakin helpottaa sitä kontrollia että tuotavat eläimet ovat terveitä ja vapaita tarttuvista taudeista.
        Olenko jossain kohtaa väittänyt että tuontimääräykset ehkäisevät kaikkia eläintauteja esim.juuri rabiesta???Villieläimillä esim.juuri susilla sitä varmaan löytyy,mutta jollei mitään rajoituksia lemmikkien tuonnille olisi,niin eivätköhän ne taudit pian löytyisi myös koirien ja kissojen keskuudesta.
        Miksi näinkin yksinkertaisesta asiasta pitää vängätä???Laissa on rajoituksia eläinten tuonnille ja PISTE.Kyllä ne jotka ne rajoitukset ovat alunperin siihen lakiin kirjanneet tietävät varmaan paremmin kuin joku v..nut kasvattaja miksi kukin rajoitus on siihen laitettu.Jos se tosiasia on sinulle noin kova pala purtavaksi niin mikset kysy suoraan pääkallopaikalta,miksi tuollaiset "typerät" säännöt ovat olemassa???Vastaus ei kyllä varmaan sinua miellytä...


      • pennulla
        kerran ot kirjoitti:

        "rehellistä ja suoraselkäistä porukkaa, että rokottaa emän ja näyttää myös emän passin."Sinä kun ET PYSTY todistamaan että se on juuri sen KO.pennun emän passi.Siinä passissa kun ei niitä pentujen mikrosirunumeroita tai nimiä ole,vaan ainoastaan sen emän.-Vääntää rautalangasta-

        on nimi, mikrosiru ja vasta-ainemääritykset, niin se ajaisi saman asian, eikä tekisi rajalla yhtään sen enempää ongelmia!!! =)


      • ---
        HOMMATKAA kirjoitti:

        SELLAINEN ROTU JOLLA ON SYNTYESSÄÄN PYSTYT KORVAT JA JOS HALUATTE TYLPPÄ HÄNTÄISEN KOIRAN HOMMATKAA SELLAINEN ROTU JOLLA SEKIN ON JO SYNTYESSÄÄN!!!
        YKSINKERTAISTA!!!!
        TYPISTYSTÄ EI TODELLAKAAN TEHDÄ NUKUTUKSESSA!!!
        ITSE OLEN NÄHNYT DOKUMENTIN JA PENTU OLI HEREILLÄ NARU HÄNNÄN TYVEEN JA NAPS!!
        SE SIITÄ KIVUTTOMUUDESTA!!

        pentu ei parin päivän ikäisenä vielä tunne mitään,kun ei tuntoaisti ole kehittynyt häntään asti.Itse olen ottanut asiasta selvää kun typätyn halusin,ja haluan edelleen,ja korvat typätään nukutuksessa.Pentu huutaa häntää leikatessa ennemminkin siitä että sitä pidetään kiinni,kuin siitä että häntä läks...
        Mikähän tämä dokkari oli jonka katsoit?
        joskus on tullut näitä dokumentteja eläinrääkkäyksen pohjalta jolloin koira typätään täysin ilman nukutusta/puudutusta(korvat myös),oletkohan sekottanut?


      • KunnonDobberi
        Minä!!! kirjoitti:

        on... En ole yhtäkään dobberia ostanut Suomesta juuri tämän typpäyskiellon vuoksi! Osoitteesta http://www.dobermannreview.co.yu/
        löytyy paljon pentueita ja kannattaa siis katsella maista, jossa typpäys on sallittua. Pennun hakeminen hoituu niin, että lähdet itse vaikka lentokoneella hakemaan sitä. Mukanasi pitää olla koiran lentoboksi. Kasvattajalta saat koiralle export pedigreen, jonka avulla rekkaaminen Suomessa onnistuu. Taas tulee vastaan tämä rokotusongelma. Jotkut kasvattajat suostuvat hommaamaan pennulle rokotukset "liian aikaisin" ja sitten vielä passin, jossa väärä syntymäaika, jotta rajojen ylitys sujuu helposti. Toinen vaihtoehto on hakea koira autolla. Itse riskeerasin ja toin pennut ilman passia. Kukaan ei rajalla kysynyt mitään ja sain pennut näin Suomeen! Nämä rokotusmääräykset ovat siis ihan luomukoiriakin tuodessa rodella syvältä... Ihan kun haluttaisiin estää geenipoolin laajentaminen tuontiverellä??? Virosta tullessa pitää olla myös heisimatolääkitys! Jos haluat tietää enemmän ja jutella tarkemmin, niin laita säpo-osoitteesi tälle palstalle ja voin auttaa sinua enemmän!

        Linkkisi ei toimi enään onko sivusto lopetettu vai osoite muuttunut? Jos sulla tietoa uudesta osoitteesta niin laitatko meiliä [email protected] kiitos


      • ...?
        Me!!! kirjoitti:

        Huomaa, että sä et tiedä mistään mitään.. Voinhan mä nimittäin odottaakkin, että pentu on 4 kk... Kyllä se siellä kasvattajallakin sen ajan säilyy, mutta sitten en saa itse olla vastuussa pennun sosiaalistamisesta sun muusta, mikä olisi hyvä tehdä ennen 4:n kuukauden ikää. Tämä on ihan yleinen käytäntö, että pennut tuodaan aikaisemmin juuri näin. Koska minkään rodun omistaja, joka on ulkomilta tuontiverta valmis tuomaan ei ole halukas odottamaan, että pentu olisi 4:n kk:n ikäinen tullessaan. Osat sen tekevät ja osat eivät. Se ei ole typpäyksestä tai rodusta riippuva asia!

        Itse en ainakaan ole tuonut yhtäkään typpärikoiraani näin.
        Ja niitä on ollut 5.

        Jokainen on saanut rokotukset ja madotukset kuten kuuluu, niiden passeja ei ole rukattu ja passeissa on ollut merkintä myös ell. suorittamasta kliinisestä tutkimuksesta jossa on todettu koiran olevan matkustuskunnossa.

        Nuorin koira on tullut 12. vkon iässä ja vanhin puolivuotiaana.
        Pätevä kasvattaja hoitaa kyllä sen pennun asianmukaisen sosiaalistamisen kun odotellaan karenssiaikojen täyttymistä.
        Ja EU.maistahan sen pennun saa tuotua helposti jo nuorenakin, vanhoista neuvostomaista tulevat koirat syynätään tarkemmin. JUURI KALTAISTESI pennun hakijoiden takia.

        Huomaa että SÄ et tiedä mistään mitään.
        ne on juuri kaltaisesi "papereiden ruukkajat" joiden takia nämä tuontivaatimukset kiristyvät jatkuvasti hankaloittaen meidän asiallisesti toimivien ihmisten asioita.

        Itse käyn jatkuvasti maailmalla koirieni kanssa ja pidän tosiaan huolta että koirat on AINA rokotettu ja loishäädetty, ihan vaan jo niiden itsensä takia.

        ja muuten, jokainen tuntemani dobermann kasvattaja ja aktiivi harrastaja joka on koiria tuonut ulkomailta, ON hoitanut paperi asiat kuntoon JA malttanut odottaa että se pentu tulee kotiin, TOSIN useimmat ottavat koiran muutenkin vanhempana, näyttöjen perusteella eikä pikkupentuna.

        Asiaan, yleensä korvat typistetään n. 8-12 vko iässä, häntä ennen kuin silmät aukeaa.


      • ...?
        emällä... kirjoitti:

        on rokotukset kunnossa, niin pennuilla on ternimaidosta saadut vasta-aineet veressä 12-viikoiseksi asti... se siittä eläintautien leviämisestä ja fiksuna ihmisenä senkin varmasti tiesit???

        Ja mikäs sitten on tilanne jos imettävällä emällä on ekinokokkoosi, rabies tai vaikka parvo?


      • kunnonOmistaja
        KunnonDobberi kirjoitti:

        Linkkisi ei toimi enään onko sivusto lopetettu vai osoite muuttunut? Jos sulla tietoa uudesta osoitteesta niin laitatko meiliä [email protected] kiitos

        Tämä maili osoite onkin tuttu kriden dobberifoorumilta.
        Etköhän sä ole jo todistanut olevas epäsopiva kaikkien koirarotujen omistajaksi..


    • idiootit!

      Tässä sen taas näkee, millaisia idiootteja "mä haluun ehdottomasti typätyn dobberin" -tyypit on!!! Tollasille ei sais kyseistä koiraa antaa!! Mikä hitto noita ihmisiä vaivaa. Onhan se kiva elää harhaluuloissa, että ei ne typistykset missään tunnu. Höpö höpö-juttua koko valhe. Ihan varmaan on kipuja ja tulehduksia, joista taas nää typistys-vouhottajat ei halua edes mukamas tietää.
      Jos koiran ulkonäkö on noin tärkeä kysymys, mä kehoitan ettei kannata koiraa hankkia ollenkaan!

      Menkää vaikka ite kauneusleikkaukseen jos itsetunto on noin alhaalla!

      t. järki päähän ja sydän kouraan! (ps. itelläni pari rotukoiraa joita ennen on typätty, mutta ois kauheeta edes ajatella niitä typättyinä, koska luonnollisina ne on PALJON kauniimpia tsori)

      • Vittuuntunut

        Hei Nimimerkki idiootit! Ei se typpäys todellakaan satu koiraan, saatanan idiootti
        koira nukutetaan tiedän asian 100% kun olen vierestä sitä katsonut kun typpäis tehdään!!!!


    • kielletty

      Koiran typistäminen on ollut jo vuosia kielletty. Typistetyt koirat ovat arvottomia.

      • Hmmmm

        Typpärit ei oo sen arvokkaampia/arvottomampia kun luomutkaan!!! Kuinka sä voit arvostella koira vaan sen perusteella, et onko IHMINEN sen päättäny typpäyttää vai ei? Ne on ihan saman rotuisia ja samoja koiria! Ainoostaan vaan makuasia onko ne nätimpiä vai ei!


      • harrastelu
        Hmmmm kirjoitti:

        Typpärit ei oo sen arvokkaampia/arvottomampia kun luomutkaan!!! Kuinka sä voit arvostella koira vaan sen perusteella, et onko IHMINEN sen päättäny typpäyttää vai ei? Ne on ihan saman rotuisia ja samoja koiria! Ainoostaan vaan makuasia onko ne nätimpiä vai ei!

        PK-harrastajana ainakin ymmärtäisin tuon niin, ettei typistetyn koiran kanssa pääse kisoihin hakemaan vertailua koiran tasoon. Ja ilman niitä ainakin minulta katoaisi pian motivaatio treenaamiseen. (Ja miten onnellinen koira sitten olisi???)
        Typistys ainakin karsii kaikki viralliset harrastusmahdollisuudet. Paitsi tietenkin jos on aina varaa lähteä koiran kanssa harrastamaan maahan, jossa ei typistyskieltoa vielä ole.

        Saako typistetyn koiran muka edelleen FIN-rekisteriin?


      • Mitäähh???
        harrastelu kirjoitti:

        PK-harrastajana ainakin ymmärtäisin tuon niin, ettei typistetyn koiran kanssa pääse kisoihin hakemaan vertailua koiran tasoon. Ja ilman niitä ainakin minulta katoaisi pian motivaatio treenaamiseen. (Ja miten onnellinen koira sitten olisi???)
        Typistys ainakin karsii kaikki viralliset harrastusmahdollisuudet. Paitsi tietenkin jos on aina varaa lähteä koiran kanssa harrastamaan maahan, jossa ei typistyskieltoa vielä ole.

        Saako typistetyn koiran muka edelleen FIN-rekisteriin?

        Tottakai typätyn saa Suomen rekkariin, eikä kukaan kiellä käymästä kokeissa Suomenlahden eteläpuolella... Siellä, kun typpiä saa kisailuttaa, kokeiluttaa, näyttelyttää ja vertailuttaa muihin niin paljon kun jaksaa. Niin ainakin itse teen typpäni kanssa ja toistaiseksi ei ole vielä tarvinnut harrastusta sen takia lopettaa!


    • ....

      Huh huh.. Kylläpä aiheesta on kiistaa.
      Vaikka itse olenkin typistämättömien kannalla, voin toki myöntää että kyllä ne typistetyt on hienomman näköisiä.
      En tosin ole niin koiran ulkonäön perään että itse omat koirani typistäisin. Luonne on kuitenkin se tärkein tekijä miksi rodun valitsen, oli sitten ulkonäkö mikä tahansa. Vaikka toki ulkonäölläkin on väliä kun on kuitenkin puhutaan rotukoirista.
      Kuten jo tuolla aiemmin luki, eiköhän se ole tärkeintä, että koira saa hyvän kodin, halusi sitten typistetyn tai typistämättömän.
      Ja niihin maahantuontimääräyksiin sen verran, että tottakai on hyvä että on rajoitukset koirien tuontiin, muutenhan koirat voisivat kuljettaa tänne vaikka mitä sairauksia. Mutta on myös totta, että on mukava saada koira kotiin tärkeimmän sosiaalistamisvaiheen ajaksi.
      On turha väittää ettei koiraan sattuisi typistämisen jälkeen. Voin sanoa näin omakohtaisesti(ei korviani sentään typistetty, mutta leikattiin kuitenkin) ja kyllä se sattuu.
      Mutta toisaalta taas kyllähän koiraan sattuu yhtälailla esim. sterilisaation tai muiden leikkausten jälkeen.
      Jos joku siis on valmis näkemään kaiken vaivan saadakseen typistetyn koiran, niin siitä vaan. Kunhan typistäminen vaan tehdään tuottamatta koiralle siitä turhaa tuskaa.

      Vaikka aiheesta kuinka riideltäisiin, tuskin kummankaan osapuolen kannattajat muuttavat mieltään, joten turhanpäiväinen kinastelu on tuskin tarpeen.

      • kkkkttt

        Tässäpä vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Hännät typistetään n.1-5 vuorokauden ikäisinä ja eikä nukuteta. Korvat leikataan yleensä noin 7-8 viikon ikäisenä.Tässäpä tätä faktaa...Olenpa niin vanha harrastaja että olen kokenut typistys ajat, alkuunhan sai typätä itse ja sen jälkeen laki muuttui että sen sai tehdä vain eläinlääkäri,eikä todellakaan häntien typistyksessä pentuja nukuteta.


      • ajoista on
        kkkkttt kirjoitti:

        Tässäpä vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Hännät typistetään n.1-5 vuorokauden ikäisinä ja eikä nukuteta. Korvat leikataan yleensä noin 7-8 viikon ikäisenä.Tässäpä tätä faktaa...Olenpa niin vanha harrastaja että olen kokenut typistys ajat, alkuunhan sai typätä itse ja sen jälkeen laki muuttui että sen sai tehdä vain eläinlääkäri,eikä todellakaan häntien typistyksessä pentuja nukuteta.

        typpäyskin muuttunut ja paljon! Nykyään typätään narkoosissa. Olen itse nähnyt useita typpäyksiä, kun on tuttuja dobermann-kasvattajia ulkomailla ja järjestäen ne kaikki tehdään narkoosissa. Noista ilman nukutusta-ajoista on aikaa! Seuraappa vaikka syntyneitten pentujen kuvia. Kyllä niillä kaikilla muutaman viikon ikäisillä on hännät ja korvat, mutta yllättäen naps ne häviää niihin kuusuviikkoiskuviin!


      • kkkttt
        ajoista on kirjoitti:

        typpäyskin muuttunut ja paljon! Nykyään typätään narkoosissa. Olen itse nähnyt useita typpäyksiä, kun on tuttuja dobermann-kasvattajia ulkomailla ja järjestäen ne kaikki tehdään narkoosissa. Noista ilman nukutusta-ajoista on aikaa! Seuraappa vaikka syntyneitten pentujen kuvia. Kyllä niillä kaikilla muutaman viikon ikäisillä on hännät ja korvat, mutta yllättäen naps ne häviää niihin kuusuviikkoiskuviin!

        Haloo?? Kuten jo mainitsin, olen PITKÄÄN harrastanut dobermanneja, todella aktiivisesti!!! Tunnen myös paljon ulkomaalaisia kasvattajia,keväällä kävinkin yhden luona ja todellakin typistykset tehdään EDELLEENKIN niinkuin mainitsin!! Jos häntä typistetään niin pentua ei nukuteta! Jos jostain syystä se halutaan LEIKATA myöhemmin se on leikkaus, ei typistys.Pennun häntä on pehmeä,rustoinen vasta syntyneenä ja 6-viikkoisella se on jo luuta joten silloin tehdään Leikkaus nukutuksessa ja myöskin laitetaan tikit. Ota myös huomioon hännän paraneminen...ja myöskin se tosi asia että sehän maksaa kasvattajalle. Jos todellakin haluat luomu dobberin ulkomailta, niin kyllä se täytyy varata heti kun pennut syntyvät, tai muuten hännät on jo typätty.Enpä enää jaksa vääntää, kun asia vaan on näin ja ei kylläkään mitään mutu tietoa...


      • vääntää
        kkkttt kirjoitti:

        Haloo?? Kuten jo mainitsin, olen PITKÄÄN harrastanut dobermanneja, todella aktiivisesti!!! Tunnen myös paljon ulkomaalaisia kasvattajia,keväällä kävinkin yhden luona ja todellakin typistykset tehdään EDELLEENKIN niinkuin mainitsin!! Jos häntä typistetään niin pentua ei nukuteta! Jos jostain syystä se halutaan LEIKATA myöhemmin se on leikkaus, ei typistys.Pennun häntä on pehmeä,rustoinen vasta syntyneenä ja 6-viikkoisella se on jo luuta joten silloin tehdään Leikkaus nukutuksessa ja myöskin laitetaan tikit. Ota myös huomioon hännän paraneminen...ja myöskin se tosi asia että sehän maksaa kasvattajalle. Jos todellakin haluat luomu dobberin ulkomailta, niin kyllä se täytyy varata heti kun pennut syntyvät, tai muuten hännät on jo typätty.Enpä enää jaksa vääntää, kun asia vaan on näin ja ei kylläkään mitään mutu tietoa...

        Mutta mä olen myös harrastanut dobermanneja useita vuosia ja kaikki typpäykset on tehty nukutuksessa. Joka-ainoa oma koirani on nukutettu (5. menossa) typpäykseen ja myös monet nimekkäät kasvattajat typpäävät pennut nukutuksessa vasta myöhemmin! voi olla, että käytäntöjä on useita, mutta itse olen törmännyt ainoastaan nukutuksessa typpäämiseen!


      • jotka
        vääntää kirjoitti:

        Mutta mä olen myös harrastanut dobermanneja useita vuosia ja kaikki typpäykset on tehty nukutuksessa. Joka-ainoa oma koirani on nukutettu (5. menossa) typpäykseen ja myös monet nimekkäät kasvattajat typpäävät pennut nukutuksessa vasta myöhemmin! voi olla, että käytäntöjä on useita, mutta itse olen törmännyt ainoastaan nukutuksessa typpäämiseen!

        haluavat typätyn koiran... lelukaupasta löytyy vaikka millä mitalla pehmolelukoiria ostakaa sellainen
        kotona voitte sitten leikellä sitä ihan niin kuin itse haluatte!!!


      • kkkttt
        vääntää kirjoitti:

        Mutta mä olen myös harrastanut dobermanneja useita vuosia ja kaikki typpäykset on tehty nukutuksessa. Joka-ainoa oma koirani on nukutettu (5. menossa) typpäykseen ja myös monet nimekkäät kasvattajat typpäävät pennut nukutuksessa vasta myöhemmin! voi olla, että käytäntöjä on useita, mutta itse olen törmännyt ainoastaan nukutuksessa typpäämiseen!

        No kerroppas meille se yksikin "nimekäs" kasvattaja joka leikkauttaa pentujensa hännät 6-viikkoisena? Paraneminen paljon hitaampaa, se maksaa kasvattajalle yms. muut leikkaus riskit. Tunnen todellakin kasvattajia monesta maasta heihin mahtuu:Tuomareita sekä näyttely ja käyttö, eläinlääkäreitä ja ovat laadukkaita dobberi kasvattajia eri maista. Voithan käydä katsomassa vähän laajemmin seuraavista linkeistä: www.tutka.net/~dobber ja sieltä tuonnit. Tai kysellä seuraavasta foorumista jossa dobermanni ihmiset surffaavat, siellä on meitä tosi kokeneita paljon muitakin: www.kriegerhof-dobermanns.com


      • Kuolee nauruun
        kkkttt kirjoitti:

        No kerroppas meille se yksikin "nimekäs" kasvattaja joka leikkauttaa pentujensa hännät 6-viikkoisena? Paraneminen paljon hitaampaa, se maksaa kasvattajalle yms. muut leikkaus riskit. Tunnen todellakin kasvattajia monesta maasta heihin mahtuu:Tuomareita sekä näyttely ja käyttö, eläinlääkäreitä ja ovat laadukkaita dobberi kasvattajia eri maista. Voithan käydä katsomassa vähän laajemmin seuraavista linkeistä: www.tutka.net/~dobber ja sieltä tuonnit. Tai kysellä seuraavasta foorumista jossa dobermanni ihmiset surffaavat, siellä on meitä tosi kokeneita paljon muitakin: www.kriegerhof-dobermanns.com

        Toi meitä "tosi kokeneita muitakin" sai mut nauraan vedet silmissä! Kun sitä juttua sillä foorumilla lukee, niin saa tosi "kokeneen" käsityksen teistä "tosi kokeneista". Kasvattajilla järjestäen koirilla joku hikinen luonnetesti EHKÄ tehtynä nartulla ennen astutusta ja TYÖkoirarodun ollessa kyseessä on IPO:n tekeminen ihan mahdoton ajatus! Mitä helkkarin kokemusta se on? Jos viitsisitte kouluttaa itse ne koiranne, niin voitaisiin sitten vasta puhua kokemuksesta!


      • Ammattilainen!!!
        vääntää kirjoitti:

        Mutta mä olen myös harrastanut dobermanneja useita vuosia ja kaikki typpäykset on tehty nukutuksessa. Joka-ainoa oma koirani on nukutettu (5. menossa) typpäykseen ja myös monet nimekkäät kasvattajat typpäävät pennut nukutuksessa vasta myöhemmin! voi olla, että käytäntöjä on useita, mutta itse olen törmännyt ainoastaan nukutuksessa typpäämiseen!

        Sairaanhoidon ammattilaisena voin kertoa, ettei oikealla tavalla tehty typpäys, tuota kipua sillä hetkellä koiralle, MUTTA myöhemmin useimmat koirat kärsivät ns. Haamukivuista KOKO loppuelämänsä!!! ( Tämä on verrattavissa amputoituun ihmisen rajaan, monet joutuvat syömaan ERITTÄIN vahvaa kipulääkettä (morfiinia) loppu elämänsä haamukipujen takia) Joten hyvät ihmiset järki käteen!!! Typpäyksestä aiheutuneet kivut voivat siis heikentää koirasi elämänlaatua huomattavasti ja koirahan ei luonnollisesti osaa kertoa kivuista!!!!!
        ps. haamukivut johtuvat aivoissa sijaitsevien hermojen toiminnasta, vaikka häntää ei enää ole..


      • ...?
        kkkkttt kirjoitti:

        Tässäpä vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Hännät typistetään n.1-5 vuorokauden ikäisinä ja eikä nukuteta. Korvat leikataan yleensä noin 7-8 viikon ikäisenä.Tässäpä tätä faktaa...Olenpa niin vanha harrastaja että olen kokenut typistys ajat, alkuunhan sai typätä itse ja sen jälkeen laki muuttui että sen sai tehdä vain eläinlääkäri,eikä todellakaan häntien typistyksessä pentuja nukuteta.

        70-luvulla itte typpäilit kasvattejasi ja nyt notkut täällä?


        Uskoo ken tahtoo.


    • voin sanoa

      että se typistämistouhu on aivan turhaa ja on tehty pelkästään koiran omistajia varten. Koira ei siity hyödy yhtään, ymmärtäisin asian jos niin olisi että koiran elämä helpottuisi. Tyhmänä ajattelin vuosia vuosia sitten että typistetty boksu olis kivempi. Nyt kuitenkin olen huomannut kuinka tärkeä osa häntä on koiraa. Se näyttää sillä tunteensa. Ajatelkaa oikeesti sitä että koira on "tehty" elämään hännän kanssa, samoin kuin ihmiset käsien, jalkojen yms. Te viette koiralta tärkeän elementin jos viette koiranne typistettäväksi. Olkaa siis realistisia ja ajatelkaa koiraanne näissä asioissa ennen itseänne.

    • presachicka

      Luulisin että n. 9vk on sellanen hyvä ikä ainakin korville. Hännät typätään vielä nuorempina.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      86
      4559
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3978
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2531
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1555
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe