Lohkolämmitin

onko tarpeellinen?

Mulla on autona noin 20 vuotta vanha Toyota Corolla, jolla ajettu yli 300 000 km.

Viime talvena mulla ei ollut lämmityspaikkaa, joten lohkolämmitintäkään ei siten tullut käytettyä. Auto käynnistyy varsin hyvin myös kylmänä eli lähtee yleensä ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Jos pakkasta on yli 20 astetta niin auto lähtee käyntiin yleensä vasta toisella yrittämällä mutta käynnistyy silti aina.

Nyt olen suunnittelemassa uuden auton ostamista (tai vähän käytetyn ostamista). Jos päädyn ostamaan uuden, niin kannattaako siihen ottaa lohkolämmitintä?

En oikein näe mitää syytä lohkolämmittimen hankkimiselle, koska ilmankin pärjäsi hyvin. Ilmeisesti kun käyttää lämmitintä niin polttoaineen kulutus on vähän pienempää? Kylmäkäynnistykset taitavat myös kuluttaa jonkin verran enemmän moottori kuin lämpimänä käynnistäminen?

Uusista autoista minulla ei juuri kokemusta ole mutta uskoisin, että moottoritkin ovat kehittyneet 20 vuodessa sen verran, ettei lohkolämppäri ole niin oleellinen kuin joskus ennen - vai?

Mitä mieltä olette, kanttattaako ottaa lohkolämmitintä uuteen autoon? (-ja voisitte myös perustella.)

7

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmankin varmasti pärjää, harvoin on Suomessa niin kylmää, ettei auto käynnistyisi merkistä ja mallista riippumatta.

      Väittävät, että yksi kylmäkäynnistys -15 asteessa ja alle vastaa yli 1000 km:n ajoa, mutta jos et pidä autoa montaakaan vuotta, niin seuraavan omistajan ongelmahan se kulunut moottori on.

      Ilman öljynvaihtojakin pärjää ja niin edelleen.

      Tietyn varmuuden toki lämppäri lähtöihin antaa ja aika ison mukavuuslisän.


      Master Eq

    • tarpeellinen

      Onko moottorin lämpötila muutama kymmenen astetta kylmempi tai lämpimämpi käynistettäessä, sillä ei ole mitään merkitystä. Tärkeätä on se, että käyttää hyviä öljyjä 0w-40 on varmaankin hyvä. Enemmänkin kysymys on mukavuudesta.

    • Karpaasi

      Moi sulle! Corollasi on tainnut olla yksilö, kun on kestänyt ainaiset käynnistykset.
      Riippuu tietenkin, missä asut, mutta vieläpä paremmalla syyllä osta ihmeessä lohkolämmitin uuteen autoon. Uskonpa, jotta uusi Fiat esim. ei kauan kestä, kun joku stefa moottorissa esim. vaohdelaatikon ja mootorin välissä tarttuu välistä pakkasella rautaan kiinni, ja jos et esilämmitä mootoria, niin se stefa on entinen, ja vuoto alapäässä alkaa ennen pitkää jonnekin, ja tietää satojen eurojen menetyksiä. Samoin pakkasella sylinterit ovat aivan eri mitoissa, kun tulikuumana. Kun käynnistät auton kylmänä, sylinterien seinämät kuluvat enemmän, kuin lämpimänä käynnistyttäessä. Samoin sähköosta uusissakin autoissa ovat herkempää laatua kylmän/ pakkasen vaurioille, kuin aiemmin.
      Kyllähän Suomessa on aivan eri olosuhteet ajatellen jo niinkin, jotta missään muualla ei oikein nastarenkaitakaan käytetä yhtä paljon prosentuaalisesti.

      • karpaasi

        älä kerro satuja. ei nämä ole tunne-asioita.


      • cruzie
        karpaasi kirjoitti:

        älä kerro satuja. ei nämä ole tunne-asioita.

        Miksi ei voisi käyttää lämmitintä, jos siitä ei mitään haittaakaan autolle ole? Kyllä minunkin 20 vuotta vanha Toyotani herää sieltä säästä kuin säästä, mutta piuhasta lähtee kuin palmun alta ja lämmintäkin puskee paljon nopeammin verrattuna käynnistykseen kylmänä. Ei se ole niin suuri vaiva pelata sen piuhan kanssa, ainakaan minun mielestäni.


    • Marxgf

      20 tai vielä 30 asteen pakkasesta lähtee kyllä auto kuin auto käyntiin. Mutta kovilla pakkasilla on uudenkin auton käynnistyminen tai yleesäkkin käynnistäminen kyseenalaista.

      Muuten vielä 25 asteen pakkasella riittää parin tunnin lämmitys, mutta tutkimusten mukaan jo 35:ssä asteessa tulisi lämmitysajan olla lähempänä neljää tuntia.

      • keppi

        "Muuten vielä 25 asteen pakkasella riittää parin tunnin lämmitys, mutta tutkimusten mukaan jo 35:ssä asteessa tulisi lämmitysajan olla lähempänä neljää tuntia."

        Defan mukaan kolme tuntia on maksi. Neljäs tunti menee harakoille, koska neljännellä tunnilla moottorin lämpötila nousee enää noin asteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      1993
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1524
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      149
      1352
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1298
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1188
    6. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      84
      918
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      872
    8. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      807
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      803
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      126
      800
    Aihe