Lohkolämmitin

onko tarpeellinen?

Mulla on autona noin 20 vuotta vanha Toyota Corolla, jolla ajettu yli 300 000 km.

Viime talvena mulla ei ollut lämmityspaikkaa, joten lohkolämmitintäkään ei siten tullut käytettyä. Auto käynnistyy varsin hyvin myös kylmänä eli lähtee yleensä ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Jos pakkasta on yli 20 astetta niin auto lähtee käyntiin yleensä vasta toisella yrittämällä mutta käynnistyy silti aina.

Nyt olen suunnittelemassa uuden auton ostamista (tai vähän käytetyn ostamista). Jos päädyn ostamaan uuden, niin kannattaako siihen ottaa lohkolämmitintä?

En oikein näe mitää syytä lohkolämmittimen hankkimiselle, koska ilmankin pärjäsi hyvin. Ilmeisesti kun käyttää lämmitintä niin polttoaineen kulutus on vähän pienempää? Kylmäkäynnistykset taitavat myös kuluttaa jonkin verran enemmän moottori kuin lämpimänä käynnistäminen?

Uusista autoista minulla ei juuri kokemusta ole mutta uskoisin, että moottoritkin ovat kehittyneet 20 vuodessa sen verran, ettei lohkolämppäri ole niin oleellinen kuin joskus ennen - vai?

Mitä mieltä olette, kanttattaako ottaa lohkolämmitintä uuteen autoon? (-ja voisitte myös perustella.)

7

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmankin varmasti pärjää, harvoin on Suomessa niin kylmää, ettei auto käynnistyisi merkistä ja mallista riippumatta.

      Väittävät, että yksi kylmäkäynnistys -15 asteessa ja alle vastaa yli 1000 km:n ajoa, mutta jos et pidä autoa montaakaan vuotta, niin seuraavan omistajan ongelmahan se kulunut moottori on.

      Ilman öljynvaihtojakin pärjää ja niin edelleen.

      Tietyn varmuuden toki lämppäri lähtöihin antaa ja aika ison mukavuuslisän.


      Master Eq

    • tarpeellinen

      Onko moottorin lämpötila muutama kymmenen astetta kylmempi tai lämpimämpi käynistettäessä, sillä ei ole mitään merkitystä. Tärkeätä on se, että käyttää hyviä öljyjä 0w-40 on varmaankin hyvä. Enemmänkin kysymys on mukavuudesta.

    • Karpaasi

      Moi sulle! Corollasi on tainnut olla yksilö, kun on kestänyt ainaiset käynnistykset.
      Riippuu tietenkin, missä asut, mutta vieläpä paremmalla syyllä osta ihmeessä lohkolämmitin uuteen autoon. Uskonpa, jotta uusi Fiat esim. ei kauan kestä, kun joku stefa moottorissa esim. vaohdelaatikon ja mootorin välissä tarttuu välistä pakkasella rautaan kiinni, ja jos et esilämmitä mootoria, niin se stefa on entinen, ja vuoto alapäässä alkaa ennen pitkää jonnekin, ja tietää satojen eurojen menetyksiä. Samoin pakkasella sylinterit ovat aivan eri mitoissa, kun tulikuumana. Kun käynnistät auton kylmänä, sylinterien seinämät kuluvat enemmän, kuin lämpimänä käynnistyttäessä. Samoin sähköosta uusissakin autoissa ovat herkempää laatua kylmän/ pakkasen vaurioille, kuin aiemmin.
      Kyllähän Suomessa on aivan eri olosuhteet ajatellen jo niinkin, jotta missään muualla ei oikein nastarenkaitakaan käytetä yhtä paljon prosentuaalisesti.

      • karpaasi

        älä kerro satuja. ei nämä ole tunne-asioita.


      • cruzie
        karpaasi kirjoitti:

        älä kerro satuja. ei nämä ole tunne-asioita.

        Miksi ei voisi käyttää lämmitintä, jos siitä ei mitään haittaakaan autolle ole? Kyllä minunkin 20 vuotta vanha Toyotani herää sieltä säästä kuin säästä, mutta piuhasta lähtee kuin palmun alta ja lämmintäkin puskee paljon nopeammin verrattuna käynnistykseen kylmänä. Ei se ole niin suuri vaiva pelata sen piuhan kanssa, ainakaan minun mielestäni.


    • Marxgf

      20 tai vielä 30 asteen pakkasesta lähtee kyllä auto kuin auto käyntiin. Mutta kovilla pakkasilla on uudenkin auton käynnistyminen tai yleesäkkin käynnistäminen kyseenalaista.

      Muuten vielä 25 asteen pakkasella riittää parin tunnin lämmitys, mutta tutkimusten mukaan jo 35:ssä asteessa tulisi lämmitysajan olla lähempänä neljää tuntia.

      • keppi

        "Muuten vielä 25 asteen pakkasella riittää parin tunnin lämmitys, mutta tutkimusten mukaan jo 35:ssä asteessa tulisi lämmitysajan olla lähempänä neljää tuntia."

        Defan mukaan kolme tuntia on maksi. Neljäs tunti menee harakoille, koska neljännellä tunnilla moottorin lämpötila nousee enää noin asteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4257
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      280
      2404
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1494
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1287
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1170
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1084
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1026
    Aihe