Kokemuksia hautakiven kynttiläholvista?

Leski987

Olen hankkimassa hautakiveä ja haluaisin siihen läpiporatun kynttiläholvin. Kivilaatuna on kotimainen Kurun harmaa. Kuulin tutulta, että holvissa poltetun kynttilän lämpovaikutus voi kovilla pakkasilla halkaista kiven. Onko kellään tietoa, voiko näin tosiaankin käydä?

11

10615

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

      Reilu 2 vuotta on ollut kaytössä sellainen kivi eikä ole mitään vaurioita. Lisäksi näkyy paljon vanhempia kiviä joissa ei ole mitään ongelmaa.
      Luukussa on niin väljä sovitus että ilma pääsee kiertämään vapaasti eikä päästä tilaa lämpenemään, kuitenkin se suojaa kynttilää koviltakin tuiskuilta.
      Olen jopa pitänyt 2 kynttilää samaan aikaan palamassa.

    • muuta

      En tiedä muuta kuin sen, että paljot kynttilät halkaisivat Mannerheimin suuren graniittihautakiven. (Niin suurta graniittia ei ole enää mistään saatavilla, joten se korjattiin betonilla.)

      Luulisi vain, että noissa läpiporatuissa on osattu ottaa kynttilä juuri huomioon. En tiedä kylläkään.

    • heinäkuu

      myös tilasin puolisolleni kiven ,jossa on kynttiläholvi.Holvi on mielestäni paitsi erittäin kaunis, siinä myös kynttilä palaa sammumatta kovillakaan tuulilla ja tuiskuilla.

      • kokemusta on

        Kivi ei halkea jos sinne sisään laittaa öljykynttilän. Sinne ei siis saa laittaa tavallista hautakynttilää koska se tuottaa liikaa lämpöä ja näin ollen voi halkaista kiven. Eli vaan ja ainoastaan öljykynttilä, niin kivi ei halkea. Meillä ollut jo kolme vuotta.


      • Kivimyyjä
        kokemusta on kirjoitti:

        Kivi ei halkea jos sinne sisään laittaa öljykynttilän. Sinne ei siis saa laittaa tavallista hautakynttilää koska se tuottaa liikaa lämpöä ja näin ollen voi halkaista kiven. Eli vaan ja ainoastaan öljykynttilä, niin kivi ei halkea. Meillä ollut jo kolme vuotta.

        Kynttilälyhtyaukko ei vaikuta kiven kestävyyteen eikä halkaise kiveä. Aukossa tulee polttaa ainoastaan öljykynttilöitä, sillä muut kynttilät saattavat tummentaa lasit. Myöskään lyhtyaukon lasit eivät itsestään rikkoonnu, vaan yleisin särkymissyy on joko ilkivalta tai liian tiukalle kiristetyt lasien kiinnitysruuvit. Ruuvit ovat tarkoituksella löysällä eli niissä on "pakkasvara" eikä niitä kannata enää asennuksen jälkeen oma-aloitteisesti kiristää.


      • ä n y
        Kivimyyjä kirjoitti:

        Kynttilälyhtyaukko ei vaikuta kiven kestävyyteen eikä halkaise kiveä. Aukossa tulee polttaa ainoastaan öljykynttilöitä, sillä muut kynttilät saattavat tummentaa lasit. Myöskään lyhtyaukon lasit eivät itsestään rikkoonnu, vaan yleisin särkymissyy on joko ilkivalta tai liian tiukalle kiristetyt lasien kiinnitysruuvit. Ruuvit ovat tarkoituksella löysällä eli niissä on "pakkasvara" eikä niitä kannata enää asennuksen jälkeen oma-aloitteisesti kiristää.

        Kiven laatu tai aukon suuruus siihen miten se kestää kuumuutta?
        Itse kunnen edes tiedä mitä kiveä meillä on, ja aukko on suht pieni ja pyöreä?


      • Eroon muovikuorista
        kokemusta on kirjoitti:

        Kivi ei halkea jos sinne sisään laittaa öljykynttilän. Sinne ei siis saa laittaa tavallista hautakynttilää koska se tuottaa liikaa lämpöä ja näin ollen voi halkaista kiven. Eli vaan ja ainoastaan öljykynttilä, niin kivi ei halkea. Meillä ollut jo kolme vuotta.

        Hautakiviveistämön ohjeen mukaan holvissa suositellaan pltettavaksi öljykynttilää siksi, ettei holvi lasiluukkuineen nokeentuisi.

        Miksi sisällä poltettava pöytäkynttilä nokeaa enemmän kuin ulkona poltettava öljykynttilä? Öljykynttilässä on muovikuori. Kynttilänholvin jätettä vähentävä vaikutus siis kumoutuu.

        Uusi soijakynttilä ja sen sopivuus ulkokäyttöön?


    • Ruut

      Meilläkin on hautakivessä kynttiläholvi. Kiven tekijä antoi ohjeen, ettei yli kymmenen asteen pakkasella saa laittaa kynttilää, koska lasi voi särkyä. Kiven halkeamisesta ei ollut puhetta. Meillä on lasissakin koristeena metallinen risti, joten se voi rikkoontua helpommin kuin pelkkä lasi. Öljykynttilä on paras holviin.

      Todella tyytyväinen olen kynttiläholviin ollut! Ei tarvitse tuulisella kelillä miettiä, että palaako liekki vielä vaiko ei.

      Jouluna ihmiset käyvät laittamassa meidänkin lasten haudalle kynttilöitään. Ottaa aivoon, jos joku laittaa muovirääsynsä palamaan hautakiveen kiinni sillä seurauksella, että kivikin mustenee. Onko niitä kynttilöitä muuten pakko laittaa haudalle monta kerrallaan palamaan? Minulle riittää, että holvissa palaa kynttilä! Kaikki muut ovat liikaa ja tuhlausta.

    • kivimyyja.com

      Sisäänrakennetty lyhty hautakivessä kestää varmasti, sellaisiahan Suomessa on valmistettu vuodesta 1991, olen ollut mukana niitä kehittämässä siitä asti ja voin ilmoittaa ettei ole yksikään kivi haljennut, lasia kylläkin rikkoutunut mutta niitähän tekijän puolesta useimmiten vaihdetaan maksutta.Ainakin minun edustama kiviveistämö hoitaa tämän asian aina jälkipalveluksena, ikäänkuin takuutyönä, onhan siinä tekijällä olemassa 10 vuoden korjausvastuu jo kuluttajasuojalain mukaan.

    • PMM

      Laitoin tavallisen hautakynttilän luukkuun ! Enpä hoksannut että olis pitänyt olla öljykynttilä!

    • Anonyymi

      Voiko laittaa Led kynttilän ajastimella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      601
      4183
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3448
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3051
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2931
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2264
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2201
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2157
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1965
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1950
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1919
    Aihe