Onko mitään vaaraa, jos käyttää vakionopeussäädintä liukkaalla kelillä? Sehän periaatteessa rajoittaa sutimista...
Vakionopeussäädin + liukkaat kelit
29
5178
Vastaukset
- Barbeito
Miten niin rajoittaa sutimista? Oman auton ohjekirjassa kehotetaan olemaan käyttämättä vakionopeuden säädintä erittäin liukkaissa olosuhteissa. Neuvo on varmaan aivan paikallaan. Eihän se säädin liukkaudesta tiedä mitään ja saattaa "polkaista kaasua" turhan äkäisesti ja/tai vaihtaa automaattivaihteisessa. Ja kuski huomaa tämän vasta kun se on jo tapahtunut.
- Sormi suussa
Eikös vakionopeussäädin mittaa auton nopeutta pyörien pyörimisestä. Jos pyörii liian nopeasti -> vähemmän kaasua ja päinvastoin.
Meneekö näin? - Mietipä
Sormi suussa kirjoitti:
Eikös vakionopeussäädin mittaa auton nopeutta pyörien pyörimisestä. Jos pyörii liian nopeasti -> vähemmän kaasua ja päinvastoin.
Meneekö näin?mutka, jonka pitävällä kelillä ajat sujuvasti 100km/t.
Sama mutka peilijäisenä samalla vauhdilla aiheuttaa todennäköisesti himpunverran ylimääräistä ohjelmaa.
Vakionopeussäädin pitää nimensä mukaisesti nopeuden VAKIONA, elikä on ns. mukavuusvaruste.
Ihan keleistä riippumatta. Joten voi tuottaa liukkailla keleillä käytettynä ikäviä yllätyksiä.
Paitsi tietysti autoantsoilla ja hengenheimolaisillansa hyperjätkillä, jotka säätävät ( jos omistavat ) säätimeensä vaan lisää vauhtia, kun liukkaat alkaa. - Barbeito
Mietipä kirjoitti:
mutka, jonka pitävällä kelillä ajat sujuvasti 100km/t.
Sama mutka peilijäisenä samalla vauhdilla aiheuttaa todennäköisesti himpunverran ylimääräistä ohjelmaa.
Vakionopeussäädin pitää nimensä mukaisesti nopeuden VAKIONA, elikä on ns. mukavuusvaruste.
Ihan keleistä riippumatta. Joten voi tuottaa liukkailla keleillä käytettynä ikäviä yllätyksiä.
Paitsi tietysti autoantsoilla ja hengenheimolaisillansa hyperjätkillä, jotka säätävät ( jos omistavat ) säätimeensä vaan lisää vauhtia, kun liukkaat alkaa.Tolkuissaan oleva kuljettaja tietysti säätää sen vauhdin hitaammalle liukkaalla kelillä että sikäli edellinen esimerkki ei minusta osu oikein kohdalleen.
Oleellinen asia minun käsittääkseni on kuitenkin se, että mitä enemmän kuljettaja itse päättää kaasun, vaihteiden, jarrujen, ohjauspyörän jne. käytöstä, sen turvallisempaa ajo on tosi-tosi -liukkaalla. Tai sitten ei, jos on ihan köpelö kuski.
Tuo säätimen käyttö ikään kuin luistonestona voisi toimia teoriassa noin, mutta enpä tiedä tapahtuisiko niin käytännössä. - Tapauksen
Barbeito kirjoitti:
Tolkuissaan oleva kuljettaja tietysti säätää sen vauhdin hitaammalle liukkaalla kelillä että sikäli edellinen esimerkki ei minusta osu oikein kohdalleen.
Oleellinen asia minun käsittääkseni on kuitenkin se, että mitä enemmän kuljettaja itse päättää kaasun, vaihteiden, jarrujen, ohjauspyörän jne. käytöstä, sen turvallisempaa ajo on tosi-tosi -liukkaalla. Tai sitten ei, jos on ihan köpelö kuski.
Tuo säätimen käyttö ikään kuin luistonestona voisi toimia teoriassa noin, mutta enpä tiedä tapahtuisiko niin käytännössä.Jossa 90-luvun alkupuolen mersu kääntyi poikittain vastaantulijan eteen, kun vakionopeudensäädin lisäsi kaasua ylämäessä jossa oli myös mutka. Autossa ei ollut luistonestoa ym. Ratin takana kokematon kuljettava.
Tuuria oli sen verran, että molemmissa autoissa olleet henkiöt selvisivät hengissä.
Nykyautossa tietenkin tilanne on toinen, jos löytyy esim. sutimisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä. Silloin ei auto pääse sutimaan liukkaallakaan kun säädin lisää kaasua ylämäkeen. - käsistä
Tapauksen kirjoitti:
Jossa 90-luvun alkupuolen mersu kääntyi poikittain vastaantulijan eteen, kun vakionopeudensäädin lisäsi kaasua ylämäessä jossa oli myös mutka. Autossa ei ollut luistonestoa ym. Ratin takana kokematon kuljettava.
Tuuria oli sen verran, että molemmissa autoissa olleet henkiöt selvisivät hengissä.
Nykyautossa tietenkin tilanne on toinen, jos löytyy esim. sutimisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä. Silloin ei auto pääse sutimaan liukkaallakaan kun säädin lisää kaasua ylämäkeen.kun cruise päällä ajaa liukkaalla. Se pitää vauhdin tasaisena, kun taas liukkaalla ajo (yli neljänkympin nopuksilla) vaatii nimenomaan sopeuttamaan vahdin tilanteen mukaan. Eli suorilla kun on hyvä näkyvyys voi ajaa vaikka kahdeksaakymppiä ilman vaaraa, koska auto pyrkii muutenkin kulkemaan suoraan liikkeen suuntaan. Mutkiin taas pitää hidastaa, ettei liu´u ojaan (kun kerran auto pyrkki edelleen jatkamaan liikkeen suuntaan: ihan yksinkertainen fysiikan laki).
Itse en uskalla ajaa cruisella liukkaalla. Tai oikeammin: se vaatisi niin pienen nopuden, että olisi turvallista kaikissa tilanteissa, ettei hermo kestä vaan pitää saada matka taittumaan. Teoriassa siis cruise voisi toimia ikään kuin luistonestona, mutta nopeus jää niin paljon alle normaalin liikennenopeuden, ettei siinä ole mitään järkeä. Cruise päällä nopeus pitäisi asettaa huonoimman mahdollisen liikennetilanteen mukaisesti (ja varmuusmarginaali, että pysytään "turvallisella puolella"), eli olisi esim. suorilla tosi tylsää matkantekoa. - Tapauksen
Tapauksen kirjoitti:
Jossa 90-luvun alkupuolen mersu kääntyi poikittain vastaantulijan eteen, kun vakionopeudensäädin lisäsi kaasua ylämäessä jossa oli myös mutka. Autossa ei ollut luistonestoa ym. Ratin takana kokematon kuljettava.
Tuuria oli sen verran, että molemmissa autoissa olleet henkiöt selvisivät hengissä.
Nykyautossa tietenkin tilanne on toinen, jos löytyy esim. sutimisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä. Silloin ei auto pääse sutimaan liukkaallakaan kun säädin lisää kaasua ylämäkeen."Nykyautossa tietenkin tilanne on toinen, jos löytyy esim. sutimisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä. Silloin ei auto pääse sutimaan liukkaallakaan kun säädin lisää kaasua ylämäkeen."
Tämmöisessä kohtaa ei ainakaan pelkkään sutimisenestoon kannata luottaa. Tuli tämäkin todettua tuossa viime talvena kun ajelin cruise päällä kahdeksaakymppiä takavetoisella hyvää kantatietä. Muuten tie oli sula, mutta eräässä ylämäessä sattui olemaan pieni kaistale tamppaantunutta lunta. Perä lähti siinä alta niin että HUMPS vaan ja ennen kuin mitään ehti tajuta, auto oli kääntynyt semmoiset 30 astetta ja nokka vastaantulevien kaistalla. Ei sitten onneksi ollut vastaantulijoita.
Tuo olisi toki voinut tapahtua ilmankin cruisea, mutta en suosittele cruiserin käyttöä talvella ainakaan takavetoisessa, oli luistonesto tai ei. Luistonesto ei välttämättä ehdi mukaan nopeissa tilanteissa ja toisekseen jo cruiserin käyttökin hidastaa kuskin omia toimia, kun on jalat poissa polkimilta jne. Ajonvakautusjärjestelmistä ei sitten olekaan kokemuksia. - Charles
Tapauksen kirjoitti:
"Nykyautossa tietenkin tilanne on toinen, jos löytyy esim. sutimisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä. Silloin ei auto pääse sutimaan liukkaallakaan kun säädin lisää kaasua ylämäkeen."
Tämmöisessä kohtaa ei ainakaan pelkkään sutimisenestoon kannata luottaa. Tuli tämäkin todettua tuossa viime talvena kun ajelin cruise päällä kahdeksaakymppiä takavetoisella hyvää kantatietä. Muuten tie oli sula, mutta eräässä ylämäessä sattui olemaan pieni kaistale tamppaantunutta lunta. Perä lähti siinä alta niin että HUMPS vaan ja ennen kuin mitään ehti tajuta, auto oli kääntynyt semmoiset 30 astetta ja nokka vastaantulevien kaistalla. Ei sitten onneksi ollut vastaantulijoita.
Tuo olisi toki voinut tapahtua ilmankin cruisea, mutta en suosittele cruiserin käyttöä talvella ainakaan takavetoisessa, oli luistonesto tai ei. Luistonesto ei välttämättä ehdi mukaan nopeissa tilanteissa ja toisekseen jo cruiserin käyttökin hidastaa kuskin omia toimia, kun on jalat poissa polkimilta jne. Ajonvakautusjärjestelmistä ei sitten olekaan kokemuksia.Ajonvakautus ja cruise sopivat hyvin yhteen. Jos rengas sutaisee tai auto meinaa lähteä luisuun, ajonvakautus käyttää jarrua. Se puolestaan pistää cruisen heti pois päältä. Näin se ainakin minulla toimii, enkä ole vaaratilanteisiin joutunut cruisen vuoksi.
Vanhassa autossa ei ollut sutimisenestoa tai ajonvakautusta. Jos siinä käytti cruisea liukkaalla, renkaat sutivat ihan iloisesti. En ymmärrä, miten joku voi luulla cruisella olevan sutimisenestovaikutusta. Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. - K.Ä.
Sormi suussa kirjoitti:
Eikös vakionopeussäädin mittaa auton nopeutta pyörien pyörimisestä. Jos pyörii liian nopeasti -> vähemmän kaasua ja päinvastoin.
Meneekö näin?eli se vakiosäädin voi pitää pyöräsi pyörimässä nopeudella 100 km/h, vaikka nopeutesi suhteessa maanpintaan olisikin vain 30 km/h. Eikö se pyörä sudi silloin vallan vimmatusti?
- Totta.........................
K.Ä. kirjoitti:
eli se vakiosäädin voi pitää pyöräsi pyörimässä nopeudella 100 km/h, vaikka nopeutesi suhteessa maanpintaan olisikin vain 30 km/h. Eikö se pyörä sudi silloin vallan vimmatusti?
Mikäli autossa ei ole sutimisen estoa tai ajonvakautusta, niin näin voi käydä
- Focus 2.0i 130 hv
Isolla tiellä voi käyttää huoletta, koska ei ole tiukkoja mutkia. Voimakkaassa autossa voi tuntua hieman eloa ohjauksessa, kun liukkaalla säädin laittaa lisää kaasua. Mutta ainakin minulla tämä tapahtuu pehmeästi ja maksimissaankin käytetään vain 60% maksimiasennosta.
Vakionopeussäädin säästää vahinkoylinopeuksilta-> turvallisempaa ja edullisempaa (kulutus, sakot).- Kylläkin
muttei jossain focuksessa, joka ei ole voimaa nähnytkään. Voimaa löytyy vasta 200 hevosvoimaluokassa. Tällä hetkellä ajelen itse vain 180 heppaisella, mutta onneksi perheen paremmalla puoliskolla on yli 200hv käyttöautossaan. Monen vuoden kokemuksella en kyllä suosittele liukkaalla cruisen käyttöä ainakaan kokemattomalle kuljettajalle. Etuvetoinen tosin antaa vähän enemmän pelivaraa kuin takavetoinen.
- Jotain rajaa
Kylläkin kirjoitti:
muttei jossain focuksessa, joka ei ole voimaa nähnytkään. Voimaa löytyy vasta 200 hevosvoimaluokassa. Tällä hetkellä ajelen itse vain 180 heppaisella, mutta onneksi perheen paremmalla puoliskolla on yli 200hv käyttöautossaan. Monen vuoden kokemuksella en kyllä suosittele liukkaalla cruisen käyttöä ainakaan kokemattomalle kuljettajalle. Etuvetoinen tosin antaa vähän enemmän pelivaraa kuin takavetoinen.
Oletko tosissasi?
- Johtajatyyppi.
Jotain rajaa kirjoitti:
Oletko tosissasi?
Tällä hetkellä tosin itse ajan vain vaatimattomalla 398-hevosvoimaisella kinnerillä, mutta onneksi aina välillä on mahdollista ajaa tyttären 674-hevosvoimaisella bremiumilla, jossa vääntöä on 920 NM kierrosalueella 1150 - 8200 r/min.
- MD-11-pilotti
Johtajatyyppi. kirjoitti:
Tällä hetkellä tosin itse ajan vain vaatimattomalla 398-hevosvoimaisella kinnerillä, mutta onneksi aina välillä on mahdollista ajaa tyttären 674-hevosvoimaisella bremiumilla, jossa vääntöä on 920 NM kierrosalueella 1150 - 8200 r/min.
Mun kaarassa on sen verran potkua, että se kiihtyy 5 minuuttissa Helsinki-Vantaalta 4 km:n korkeuteen Tallinnan yläpuolelle, vaikka massaa on 300 tonnia. Siis hieman enemmän kuin sun kärryssä.
Niin ja huiput 1 100 km/h.
Vakionopeussäädin ei ole luistonesto.
Mikäli autossa ei ole luistonestoa tai ESPiä, niin vetävät pyörät pyörivät asetetulla nopeudella vaikka auto olisi tunkattu ylös. Liukkaalla kelillä cruise on hengenvaarallinen.
Master Eq- Vakionopeussäädin
Ainakin etuvetoinen kulkee hyvin vakionopeussäätimellä. Onneksi autot ovat kehittyneet sen verran, että takavetoisista tappaja-autoista ollaan päästy eroon lähes kokonaan.
Liukkaalla vakionopeussäädin vain lisää turvallisuutta, koska:
1. kuljettaja ei voi vahingossa painaa liikaa kaasua
2. nopeus ei voi huomaamatta kasvaa keliin ja säähän nähden liian suureksi
3. jos auto meinaa sutia, tämä näkyy vakionopeussäätimelle kasvaneena nopeutena ja se vähentää kaasua. - ruiseri
Vakionopeussäädin kirjoitti:
Ainakin etuvetoinen kulkee hyvin vakionopeussäätimellä. Onneksi autot ovat kehittyneet sen verran, että takavetoisista tappaja-autoista ollaan päästy eroon lähes kokonaan.
Liukkaalla vakionopeussäädin vain lisää turvallisuutta, koska:
1. kuljettaja ei voi vahingossa painaa liikaa kaasua
2. nopeus ei voi huomaamatta kasvaa keliin ja säähän nähden liian suureksi
3. jos auto meinaa sutia, tämä näkyy vakionopeussäätimelle kasvaneena nopeutena ja se vähentää kaasua.Kysymys on kuitenkin kaksijakoinen; jos havaitsee jyrkän mutkan tai liukkaan kohdan ajoissa ja vähentää nopeutta niin ihan sama, oli cruiseri päällä tai ei.
Mut jos ajaa liian lujaa johonkin kurviin epähuomiossa, sitten on tietysti parempi että kaasu on jalan kanssa hallinnassa. Jos taas tulee liukas ylämäki ja alkaa sutimaan, ni mielestäni aivan sama onko kruissi päällä. - Puhut soopaa
Vakionopeussäädin kirjoitti:
Ainakin etuvetoinen kulkee hyvin vakionopeussäätimellä. Onneksi autot ovat kehittyneet sen verran, että takavetoisista tappaja-autoista ollaan päästy eroon lähes kokonaan.
Liukkaalla vakionopeussäädin vain lisää turvallisuutta, koska:
1. kuljettaja ei voi vahingossa painaa liikaa kaasua
2. nopeus ei voi huomaamatta kasvaa keliin ja säähän nähden liian suureksi
3. jos auto meinaa sutia, tämä näkyy vakionopeussäätimelle kasvaneena nopeutena ja se vähentää kaasua."jos auto meinaa sutia, tämä näkyy vakionopeussäätimelle kasvaneena nopeutena ja se vähentää kaasua."
Ei ihan noi. Cruise pitää kierrokset vakiona, vaikka autosi lähtisi luisuun kurvissa ja todellinen nopeus laskisi. - täyttä sellaista
Vakionopeussäädin kirjoitti:
Ainakin etuvetoinen kulkee hyvin vakionopeussäätimellä. Onneksi autot ovat kehittyneet sen verran, että takavetoisista tappaja-autoista ollaan päästy eroon lähes kokonaan.
Liukkaalla vakionopeussäädin vain lisää turvallisuutta, koska:
1. kuljettaja ei voi vahingossa painaa liikaa kaasua
2. nopeus ei voi huomaamatta kasvaa keliin ja säähän nähden liian suureksi
3. jos auto meinaa sutia, tämä näkyy vakionopeussäätimelle kasvaneena nopeutena ja se vähentää kaasua.Täyttä paskaa puhut sinä - ilmiselvästi täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella.
Cruise pyrkii kyllä pitämään nopeuden vakiona, mutta kaasun annostelu ei ole äärettömän nopeata, muutenhan säätö pumppaisi tyhjäkäynnin ja täyden kaasun valillä aina nopeuden muuttuessa 0,01 km/h. Jos jotain tekniikasta ymmärtäisit, niin voisin kertoa kyseessä olevan ns. PI-säätö, jossa "kaasupolkimen" asentoon vaikutaa sekä
1) astetun ja mitatun nopeuden ero
2) historiatieto eli kuinka paljon nopeus on poikennut asetetusta vaikka viimeisen puolen minuutin aikana
Jos/kun pito häviää, vetopyörien nopeus ei säily, vaan moottori ryntää, johtuen juuri kaasun säädön hitaudesta (integroiva säätö). On tullut testattuakin, vesisateessa, kun joku kädetön vaihtoi kaistaa suoraan eteen -> vesisumua -> ajauduin itse sokkona renkaanuriin -> eturenkaat vesiliirtoon -> moottori ryntäsi. Säikähdyksellä selvisin, mutta ei tuon jälkeen ole tullut mieleen käyttää vakkaria vastaavissa tilanteissa. - säätäjä
täyttä sellaista kirjoitti:
Täyttä paskaa puhut sinä - ilmiselvästi täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella.
Cruise pyrkii kyllä pitämään nopeuden vakiona, mutta kaasun annostelu ei ole äärettömän nopeata, muutenhan säätö pumppaisi tyhjäkäynnin ja täyden kaasun valillä aina nopeuden muuttuessa 0,01 km/h. Jos jotain tekniikasta ymmärtäisit, niin voisin kertoa kyseessä olevan ns. PI-säätö, jossa "kaasupolkimen" asentoon vaikutaa sekä
1) astetun ja mitatun nopeuden ero
2) historiatieto eli kuinka paljon nopeus on poikennut asetetusta vaikka viimeisen puolen minuutin aikana
Jos/kun pito häviää, vetopyörien nopeus ei säily, vaan moottori ryntää, johtuen juuri kaasun säädön hitaudesta (integroiva säätö). On tullut testattuakin, vesisateessa, kun joku kädetön vaihtoi kaistaa suoraan eteen -> vesisumua -> ajauduin itse sokkona renkaanuriin -> eturenkaat vesiliirtoon -> moottori ryntäsi. Säikähdyksellä selvisin, mutta ei tuon jälkeen ole tullut mieleen käyttää vakkaria vastaavissa tilanteissa.Itse tuli joskus kokeiltua vesiliirtoa 01-Passatilla kruise päällä, mutta mitään ryntäystä ei tapahtunut, vaikka autossa ei luistonestoa ollutkaan. Tilanne tuntui hyvinkin pitkälti samalta kuin olisi kaasulla ajanut. Painoin refleksinomaisesti kytkintä ja tilanne rauhottui. Kaasulla ajaessa olisin saattanut ehkä vain keventää kaasua.
Liekkö sitten säädöt kehittyneet viime aikoina? - taitaa olla
täyttä sellaista kirjoitti:
Täyttä paskaa puhut sinä - ilmiselvästi täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella.
Cruise pyrkii kyllä pitämään nopeuden vakiona, mutta kaasun annostelu ei ole äärettömän nopeata, muutenhan säätö pumppaisi tyhjäkäynnin ja täyden kaasun valillä aina nopeuden muuttuessa 0,01 km/h. Jos jotain tekniikasta ymmärtäisit, niin voisin kertoa kyseessä olevan ns. PI-säätö, jossa "kaasupolkimen" asentoon vaikutaa sekä
1) astetun ja mitatun nopeuden ero
2) historiatieto eli kuinka paljon nopeus on poikennut asetetusta vaikka viimeisen puolen minuutin aikana
Jos/kun pito häviää, vetopyörien nopeus ei säily, vaan moottori ryntää, johtuen juuri kaasun säädön hitaudesta (integroiva säätö). On tullut testattuakin, vesisateessa, kun joku kädetön vaihtoi kaistaa suoraan eteen -> vesisumua -> ajauduin itse sokkona renkaanuriin -> eturenkaat vesiliirtoon -> moottori ryntäsi. Säikähdyksellä selvisin, mutta ei tuon jälkeen ole tullut mieleen käyttää vakkaria vastaavissa tilanteissa.vikaa tuossa integroivassa osassa...
- vai telepaattinen vakkari?
säätäjä kirjoitti:
Itse tuli joskus kokeiltua vesiliirtoa 01-Passatilla kruise päällä, mutta mitään ryntäystä ei tapahtunut, vaikka autossa ei luistonestoa ollutkaan. Tilanne tuntui hyvinkin pitkälti samalta kuin olisi kaasulla ajanut. Painoin refleksinomaisesti kytkintä ja tilanne rauhottui. Kaasulla ajaessa olisin saattanut ehkä vain keventää kaasua.
Liekkö sitten säädöt kehittyneet viime aikoina?Meinaat, että nykyiset vakkarit muodostavat telepaattisen yhteyden kuljettajan aivoihin ja lukevat suoraan näköaivokuorta tietääkseen, milloin tulee ylämäki ja kaasua pitää lisätä?
Älä unta näe. Vakionopeuden säädin tietää ainoastaan "kaasupolkimen" asennon sekä ajonopeuden (moottorin kierroslukukin taitaa riitää, jos ei ole luistoa=perinteistä automaattia voimansiirtolinjassa). Vakkari ei tunnista mäkiä, vasta- tai myötätuulta tms. mitenkään, vaan reagoi vain ja ainoastaan ajonopeuden muutoksiin. Niinpä reaktio tulee aina hieman myöhässä - laite ei osaa ennakoida - vaikka se ajan kanssa / keskimäärin pystyykin pitämään nopeuden tarkemmin kuin "käsikaasulla" ajava ihminen.
Pelkällä suhteellisella säädöllä (P-säätö), missä "kaasupolkimen asento" riippuu siitä, kuinka paljon auton nopeus poikkeaa asetetusta arvosta, (esim. kaasu kiinni, jos nopeus >20 km/h asetettua suurempi ja kaasu pohjassa, jos nopeus >20 km/h asetettua pienempi), on sellainen vika, että olosuhteiden muuttuessa myös auton nopeus muuttuu *pysyvästi*, vaikka säätö reagoikin "polkemalla" lisää/vähemmän kaasua.
Esimerkiksi auto asetettu kulkemaan 80 km/h tasaisella. Tulee ylämäki, johon auto hyytyisi ilman "kaasun painamista syvempään". No, ensin vauhti tosiaan hiipuu, jolloin vakkari laskee, että nopeus X km/h pienempi kuin asetettu arvo, joten lisäänpä kaasua. Mitä enemmän vauhti hiipuu, sitä enemmän vakkari lisää kaasua, kunnes löytyy uusi tasapainotila, esim. 75 km/h, jolla auto junnaisi aina mäen päälle saakka. Alamäet mentäisiin vastaavasti ylinopeudella.
Intergroiva (I-säätö) säätö korjaa tilanteen laskeskelemalla, paljonko auton todellinen keskinopeus vaikkapa viimeisen 20 s aikana on poikennut asetetusta arvosta. Jos keskinopeus on ollut liian pieni, I-säätö hivuttaa P-säädön asetusarvoa pikkuhiljaa ylöspäin, kunnes ero on nollilla.
Käytännössä homma toimii juuri kuten PI-säädöltä voi odottaakin:
- ylämäen tullen nopeus tippuu ensin 2-3 km/h, vaikka P-säätö lyö heti lisää kaasua nopeuden alkaessa hiipua (näkyy mm. ajotietokoneen kulutusnäytöstä) ja palautuu hitaasti ennalleen (I-säätö työssään)
- mäen päällä päinvastainen suoritus
- etupyörät vesiliirtoon -> kierrokset nousevat, P-säätö vetää kyllä nollille heti pyörien sutaistessa, mutta I-säätö "muistelee" vielä aiemmin tarvittuja tehoja - Jamppa1
näin. Muu paskanjauhanta voidaan jättää omaan arvoonsa.
- Esd- auttaa
Jos sul on nää ajonvakaus ym. systeemit autossas, niin ainakin mulla automaatissa vakionopeudensäädin kytkeytyy pois, jos rengas tai renkaat alkaa esim loskssa sutia.
- Barbeito
Jos sattuisi sellainen keli ja tieosuus että arvaisi yrittää ja toivoa että vakionopeussäädin meinaisi tuon tehdä. Milloin ESP ja vetoluistonesto ehtii mukaan? Vai vastako minä kännyyn selitttämään ojan pohjalla?
- KIELLETÄÄN
VAKIONOPEUS-SÄÄTIMEN KÄYTTÖ TAAJAMASSA , SATEELLA JA TALVELLA
PISTE
taitaa tuontiauto olla pojilla alla , saksankielen kurssille mars mars ja käyttöohjekirja käteen sitten- Barbeito
En nyt sanasta sanaan muista oman auton ohjekirjan tekstejä, mutta ei siellä nyt toki talvella kielletä sitä käyttämästä eikä sateellakaan. Jos itsellä liikkuu pollassa mitään muuta kuin ureapitoista nestettä, ottaa sen cruisen varmaan päältä pois jos tiellä on vettä oikein kunnolla ja vesiliirron vaara ilmeinen tai ajelee sitten kovasti mutkaisella ja mäkisellä tieosuudella kun on kunnolla liukasta.
- Alex_
Moi !
Järki tietysti käteen, mutta kyllä vakionopeussäädin on käytäänössä aina käytössä kelistä riippumatta.
Neljänkympin alueella ei tarvitse koko ajan valvoa ettei aja tolkuttoman lujaa.
Nopeammilla alueilla sama juttu. Lisäksi muutokset tapahtuvat hitaasti joten äkkinäisiä voiman muutoksia ei renkaissa tapahdu.
Ehdottomasti turvallisin keino liikkua suhtellisen tehokkalla ja painavalla takavetoisella autolla. Sanomattakin selvää että luistonesto on välttämätön apu.
--
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa752873- 592841
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172753- 412082
- 532061
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2792057Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211311- 421170
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo31124Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.961019