Fiat Bravon -99 etupäästä oikean eturenkaan suunnalta kuuluu varsinkin hitaasti pienistä kuopista ajettaessa sellainen "irtonainen" kolina. Olisko raidetangon pää tms. väljä? Kuinka kauan ne yleensä näissä kestää? Tällä ajettu n. 120tkm.
Fiat Bravon kolina
8
1458
Vastaukset
- barvo
Voisin itekkin kattoa mikä siellä kolisee mutta tällä säällä ei viittis oikeen ulkonakaan eikä oo mitään lämmintä paikkaa. Paljonkohan joku pikahuollon tyyppinen veloittaa, jos käy siellä selvittämässä mikä on vikana?
- jjkk
veikkaisin ns. koiraanluuta eli etuvakaajan yhdystanko. motonetissä osa maksaa 12 egeä. aika yksinkertainen itse vaihtaa.
Minulla on ollut sama ilmiö Brava -99:ssä siitä lähtien kun auton ostin 3 vuotta sitten. Kerroin asiasta pari vuotta sitten katsastuksessa. Katsastusmies tutki oikean etupyörän ympäristön tavallistakin tarkemmin ja totesi lopuksi, että mitään vikaa siinä ei ole. Sen jälkeen on ollut jo toinenkin vuosikatsastus eikä silloinkaan ollut mitään huomauttamista.
- Mareamies
Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.
- jjkk
Mareamies kirjoitti:
Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.
tässä sun tekstissä kaikki kohdallaan.
- wowwow
ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.
- aewrysryj
wowwow kirjoitti:
ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.
Marean, Stilon ja usean muun uuden auton tyyppivikana ovat väljät koiranluut.
- jjkk
jos vaihdatat koiranluut jossain "pajalla" niin kandee samalla nostolla vaihdattaa molemmat puolet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 76590
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437