Mitä humanisteilla tekee?

isä2

Tuhlaavat vain veronmaksajien rahoja hyödyttömään hölynpölyyn.

37

5694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blitz

      eivät voi olla putkimiehiä.

      • isä2

        ... sillä joistakin tulee insinöörejä, juristeja, lääkäreitä, fyysikkoja, syöpätutkijoita ja mitä muita hyödyllisiä kunnon ammatteja nyt onkaan putkimiehen lisäksi


    • älä viitsi

      Kuka työskentelee grillillä tai kaupan kassalla, jos ei olisi humanisteja? Hei haloo, yhteiskunta huutaa akateemisia hamburilaisenpaistajia.

    • ähäkutti*

      Hehee, harmittaako? Sääliksi kyllä käy noin kapeakatseiset ihmiset. Terv. humanisti

    • Humanisti4Life

      Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle. Kieliteknologit mahdollistavat sen, että tulevaisuudessa voimme kommunikoida koneiden kanssa niin suullisesti kuin vapain lausein. Kielitieteilijät kartoittavat tuntemattomia kieliä ja kaivavat jo tunnetuista esille asioita, joidenka avulla opimme jäsentämään ajatusmaailmaamme, ja joiden pohjalta kieliteknologit ja kääntäjät voivat tehdä työnsä.

      Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta. Historian tunteminen on myös suurin palvelus mitä voimme itsellemme tehdä, sillä me olemme kaikkien edeltäjiemme summa ja juuri meihin tähänastinen kehitys on tähdännyt.

      Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen.

      Kukaan ei halua elää yhteiskunnassa, joka toimii päivä päivän perään kädestä suuhun -periaatteella. Yhteiskunnan pitää tuottaa jotakin, jota ei voi mitata sen raa'an käyttöarvon mukaan. Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen.

      • isä2

        "Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle."

        Ja onnistuvat siinä niin huonosti, että ei-humanistejakin naurattaa: http://www.jounipaakkinen.fi/kaannos.html



        "Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

        Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään.


        "Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen."

        Väärin. Akateemiset taidepiirit ovat muusta yhteiskunnasta eristäytynyt, tavallisia veronmaksajia hyödyttämätön saarreke, jossa taiteesta kirjoitettu teksti on mennyt itse taiteen edelle.
        Se taide, mitä tavallinen kansa kuluttaa ja ihailee ja mikä oikeasti elää, ei akateemisia taidepiirejä kiinnosta.


        "Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen."

        Aivan, ja siksi on olemassa kaupallinen viihdeteollisuus, jota ihmiset katsoja- ja myyntiluvuista päätellen rakastavat. Ja akateemiset humanistit inhoavat, suorastaan vihaavat sitä - vieläpä ammatikseen ja juuri niiden tavallisten veronmaksajien kustannuksella.


      • sitten
        isä2 kirjoitti:

        "Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle."

        Ja onnistuvat siinä niin huonosti, että ei-humanistejakin naurattaa: http://www.jounipaakkinen.fi/kaannos.html



        "Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

        Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään.


        "Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen."

        Väärin. Akateemiset taidepiirit ovat muusta yhteiskunnasta eristäytynyt, tavallisia veronmaksajia hyödyttämätön saarreke, jossa taiteesta kirjoitettu teksti on mennyt itse taiteen edelle.
        Se taide, mitä tavallinen kansa kuluttaa ja ihailee ja mikä oikeasti elää, ei akateemisia taidepiirejä kiinnosta.


        "Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen."

        Aivan, ja siksi on olemassa kaupallinen viihdeteollisuus, jota ihmiset katsoja- ja myyntiluvuista päätellen rakastavat. Ja akateemiset humanistit inhoavat, suorastaan vihaavat sitä - vieläpä ammatikseen ja juuri niiden tavallisten veronmaksajien kustannuksella.

        omat lapsenne, ketkä heitä opettaisivat, elleivät juuri hyödyttömät humanistit?


      • vast333
        isä2 kirjoitti:

        "Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle."

        Ja onnistuvat siinä niin huonosti, että ei-humanistejakin naurattaa: http://www.jounipaakkinen.fi/kaannos.html



        "Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

        Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään.


        "Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen."

        Väärin. Akateemiset taidepiirit ovat muusta yhteiskunnasta eristäytynyt, tavallisia veronmaksajia hyödyttämätön saarreke, jossa taiteesta kirjoitettu teksti on mennyt itse taiteen edelle.
        Se taide, mitä tavallinen kansa kuluttaa ja ihailee ja mikä oikeasti elää, ei akateemisia taidepiirejä kiinnosta.


        "Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen."

        Aivan, ja siksi on olemassa kaupallinen viihdeteollisuus, jota ihmiset katsoja- ja myyntiluvuista päätellen rakastavat. Ja akateemiset humanistit inhoavat, suorastaan vihaavat sitä - vieläpä ammatikseen ja juuri niiden tavallisten veronmaksajien kustannuksella.

        Haluaako isä2 kielitaidottomia lapsia? Vai kuka opettaa lapsillesi vieraita kieliä?


      • ähäkutti*
        isä2 kirjoitti:

        "Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle."

        Ja onnistuvat siinä niin huonosti, että ei-humanistejakin naurattaa: http://www.jounipaakkinen.fi/kaannos.html



        "Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

        Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään.


        "Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen."

        Väärin. Akateemiset taidepiirit ovat muusta yhteiskunnasta eristäytynyt, tavallisia veronmaksajia hyödyttämätön saarreke, jossa taiteesta kirjoitettu teksti on mennyt itse taiteen edelle.
        Se taide, mitä tavallinen kansa kuluttaa ja ihailee ja mikä oikeasti elää, ei akateemisia taidepiirejä kiinnosta.


        "Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen."

        Aivan, ja siksi on olemassa kaupallinen viihdeteollisuus, jota ihmiset katsoja- ja myyntiluvuista päätellen rakastavat. Ja akateemiset humanistit inhoavat, suorastaan vihaavat sitä - vieläpä ammatikseen ja juuri niiden tavallisten veronmaksajien kustannuksella.

        Ja entä kenen luulet auttavan lastasi mahdollisissa puheen ja kielenkehityksen onglemissa? Kenen luulet saavan Nokian pojat tajuamaan yhtään mitään ihmisen puheen analysoimisesta? Miten sinäkään osaisit nykysuomea kirjoittaa ilman suomen kielen osaajia? Pitäisiskö kaikkien mennä älyttömään oravanpyörään, mitata elämäänsä tuottavuuden kannalta ja tajuta 80-vuotiaana ettei ole tehnyt mitään muuta elämässään kuin laskenut voittoja? Sori, en halua kuulua tähän ryhmään. Haluan olla onnellinen, ja tämän saavutan olemalla humanistisella alalla. Sitä ei ehkä pysty mittaamaan rahassa tai tuottavuudessa, mutta kaikkea ei onneksi tarvitse.


      • .......................
        isä2 kirjoitti:

        "Kääntäjät saattavat tärkeitä dokumentteja ja viihdettä suomalaisten ymmärtämälle kielelle."

        Ja onnistuvat siinä niin huonosti, että ei-humanistejakin naurattaa: http://www.jounipaakkinen.fi/kaannos.html



        "Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

        Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään.


        "Taiteiden tutkijat pitävät huolen siitä että ikiaikainen kulttuuriperintö ei unohdu - kulttuuri on se, mikä erottaa meidät eläimistä, ja mikä antaa olemassaolollemme muunkin tarkoituksen kuin itse-sellaisen."

        Väärin. Akateemiset taidepiirit ovat muusta yhteiskunnasta eristäytynyt, tavallisia veronmaksajia hyödyttämätön saarreke, jossa taiteesta kirjoitettu teksti on mennyt itse taiteen edelle.
        Se taide, mitä tavallinen kansa kuluttaa ja ihailee ja mikä oikeasti elää, ei akateemisia taidepiirejä kiinnosta.


        "Jos emme voisi antaa lapsillemme perinnöksi muuta kuin puitteet jatkaa samassa elossapysymisen putkessa, elämän maailmassa, jossa ei olisi kulttuuria eikä siten lainkaan henkisiä virikkeitä, se olisi julmempi kohtalo kuin missään diktatuurissa eläminen."

        Aivan, ja siksi on olemassa kaupallinen viihdeteollisuus, jota ihmiset katsoja- ja myyntiluvuista päätellen rakastavat. Ja akateemiset humanistit inhoavat, suorastaan vihaavat sitä - vieläpä ammatikseen ja juuri niiden tavallisten veronmaksajien kustannuksella.

        voi olla noin tyhmä. :) Sori, oli ihan pakko todeta...

        Isä2 hyvä, ihmisten maailma pyörii merkitysten välityksellä. Merkitykset rakentavat ihmisten todellisuuden, ja humanistit (samoin kuin yhteiskuntatieteilijät) tutkivat tämän todellisuuden rakennetta ja rakentumisen logiikkaa.

        Tiedän, että näitä asioita voi olla vähän vaikea ymmärtää. Valtaosalle ihmisistä humanistinen tutkimus on älyllisesti liian haasteellista, koska se edellyttää kykyä abstraktien käsitteiden hallitsemiseen.


    • mieleen

      Erottaisin humanisteista omaksi ryhmäkseen opettajat,joita tarvitaan.Mutta kukaan tervejärkinen ei lähde tänä päivänä opiskelemaan mitään kulttuuritieteitä,jos ei sitten halua joutua sossun elätettäväksi valmistuttuaan pl.harvat poikkeukset,jotka voivat saada jonkin pienipalkkaisen viran jonain kulttuurisihteerinä.
      Mielenkiintoien tutkimus aiheeseen liittyen:
      http://elisa.net/uutiset/paauutiset/1135222927562.shtml

      • pääaineena kirjallisuus

        Lause mainitsemastasi artikkelista: "Korkea koulutus ei läheskään aina maksa itseään takaisin parempana palkkana."

        Miksi on niin vaikeaa käsittää se tälläkin foorumilla niin useasti toistettu asia, että raha ei ole kaikille se tärkein asia?


      • ähäkutti*
        pääaineena kirjallisuus kirjoitti:

        Lause mainitsemastasi artikkelista: "Korkea koulutus ei läheskään aina maksa itseään takaisin parempana palkkana."

        Miksi on niin vaikeaa käsittää se tälläkin foorumilla niin useasti toistettu asia, että raha ei ole kaikille se tärkein asia?

        Niinpä. On niin ihmeellistä, kuinka liian monet ihmiset painottavat sitä, että ainoastaan raha olisi se tärkein asia elämässä! Minulle elämä on opettanut kaikkine käänteineen, että monet muut arvot ovat paljon tärkeämpiä. Työtä joudumme tekemään koko aikuiselämämme ajan, ja minusta olisi kamalaa jos en pitäisi siitä mitä teen. En ehkä ansaitse 5000e/kk, mutta ainakin nautin siitä mitä teen ja olen onnellinen. Mikä sopii toiselle, ei ehkä sovi toiselle. Toisten ihmisten valintoja ei ole mielekästä arvostella - mutta ehkä nämä humanisteja arvostelevat henkilöt eivät muuten koe olevansa parempia ja onnellisia... :P Minulle on ihan sama minkä ammatin ihmiset itselleen valitsevat ja millä syyllä, koska itsehän me joudumme elämämme elämään. Koen olevani tavallaan etuoikeutettu, kun voin valita ammattini sen mielekkyyden perusteella, ehkä siitä sitten maksaa huonolla palkalla :D

        terv. pääaineena fonetiikka


      • lisää...
        ähäkutti* kirjoitti:

        Niinpä. On niin ihmeellistä, kuinka liian monet ihmiset painottavat sitä, että ainoastaan raha olisi se tärkein asia elämässä! Minulle elämä on opettanut kaikkine käänteineen, että monet muut arvot ovat paljon tärkeämpiä. Työtä joudumme tekemään koko aikuiselämämme ajan, ja minusta olisi kamalaa jos en pitäisi siitä mitä teen. En ehkä ansaitse 5000e/kk, mutta ainakin nautin siitä mitä teen ja olen onnellinen. Mikä sopii toiselle, ei ehkä sovi toiselle. Toisten ihmisten valintoja ei ole mielekästä arvostella - mutta ehkä nämä humanisteja arvostelevat henkilöt eivät muuten koe olevansa parempia ja onnellisia... :P Minulle on ihan sama minkä ammatin ihmiset itselleen valitsevat ja millä syyllä, koska itsehän me joudumme elämämme elämään. Koen olevani tavallaan etuoikeutettu, kun voin valita ammattini sen mielekkyyden perusteella, ehkä siitä sitten maksaa huonolla palkalla :D

        terv. pääaineena fonetiikka

        Niin,jutussani oli se linkki siihen tutkimukseen.
        Itsekään en pahemmin ajatellut työllistymistäni
        hskiessani yliopistoon parikymppisenä lukemaan
        yhteiskuntahistoriaa ja sosiologiaa.Nyt kolmikymppisenä olen kouluttautumassa uuteen ammattiin kyllästyttyäni työttömyyteen ja pätkätöihin.
        Itsellenikään raha ei ole maailman tärkein asia,vaan säännöllinen toimeentulo ja ettei elämä olisi pelkkää kituuttelua.


    • hyviä vaimoja

      Fiksuja ja sivistyneitä, kasvattaa lapsista muitakin kuin raggareita. Hössöttävät "tieteensä" ympärillä niin paljon, että eivät ehdi puuttua miehen asioihin.

    • Mitäs touhuat?

      Mitäpä se isä2 itse tekee? DI?

    • sivuainehumanisti

      Sillä rahalla, millä humanistinen tutkimus pyörii, ei paljon rahoitettaisi tutkimusta "hyödyllisillä" tieteenaloilla eikä juuri mitään muutakaan yhteiskunnan toimintoa.
      Humanistiseen tutkimukseen sijoitetut rahat ovat pisara meressä, kun niitä verrataan siltarumpupolitiikalla aikaansaatuihin tiehankkeisiin, oöyrikkaiden "maanviljelyn" tukemiseen tai vaikkapa humanisteja pilkkaavien punaniskojen eintasosairuksien hoitamiseen.

      • sivuainehumanisti

        ...tyhmiä kirjoitusvirheitä.


    • Frank Black

      ... päässyt yliopistoon! Happamia, sanoi kettu!

    • Humanistipoika

      Olen humanisti eikä mulla tee yhtään mitään. Kukaan ei tarvitse mua, paitsi silloin jos kaivataan ryyppyseuraa. Mutta kun rupee jo kyllästyttään ryyppääminen.

    • keksikeijo

      Tuo on tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Ehkä suurin ongelma on humanistien (kuten niin monen muunkin alan) koulutuspaikkojen valtava määrä. Tottakai humanisteilla on käyttöä mm. opettajina, mutta monet humanistista laitoksista tutkivat asioita, joilla ei ole oikeassa työelämässä minkäänlaista funktiota.

      Näilläkin on tietenkin tieteentekijöinä perusteltu paikkansa tutkijoina, mutta näihin hommiin päätyy promille valmistuneista, muut sosiaalipummeiksi. Eivät siinä juurikaan ideologiat siitä, että raha ei ole tärkeintä maailmassa auta, kun pätäkkää ei tule kuin sossun luukulta ja satunnaisista pätkätöistä.

      Mielestäni pitäisi olla realisti ja valita koulutus alalle jolla voi tulevaisuudessa oikeasti elättää itsensä ja perheensä (kun opm ei sitä tee opiskelupaikkoja vähentämällä, vielä). Itselle pahin painajainen olisi elää tuilla ja avustuksilla. Miten nämä ihmiset nukkuvat yönsä, kun eivät ole niitäkään vähäisiä summia itse ansainneet?

      Yksi asia on nämä humanistiset ideologiat utopiasta, jossa maailma toimii kuten heidän mielensä; kaikilla on kivaa, kirmataan kukkaniityillä ilman huolen häivää ja elanto putkahtaa itsestään jostain maagisesta runsaudensarvesta, jolla ei ole reaalimaailman kanssa mitään tekemistä. Aikoinaan jouduin tilanteeseen, jossa pomoni oli humanisti itse ollessani tekniikan miehiä. Eihän siinä sitten tullut mistään töistä lasta eikä paskaa, kun ei johtaja voinut edes määrätä selkeitä tehtäviä alaisilleen, kun hän koki sen "epäkohteliaana komenteluna", "eihän sellaista voi harrastaa". Lopputulos oli se, että mitään töitä ei ikinä saatu valmiiksi, kun niiden valmistuminen oli työntekijöiden omasta työmoraalista kiinni. Eli jos yhtä kaveria alkaa laiskottaa, eikä hänelle siitä huomauteta tilipussin tullessa kuitenkin ajallaan, ihmismieli toimii siten, että muutkin lopettavat työnteon, niin se vaan toimii. Sain sitten hyvin pian tarpeekseni siitä valtion virastosta, vaikka tilipussi olisikin ollut turvattu pitkälle tulevaisuuteen. Ei sovi minun ajatusmaailmaani moinen toiminta. Henkilökohtainen kehittyminen loppuu, mieli pöhöttyy ja saamattomuus iskee.

      Vuodatuksen päätteeksi haluan siis selventää, että minulla ei varsinaisesti ole mitään humanisteja vastaan. En vain ymmärrä heitä. Auttaisiko joku ymmärtämään? :)

      • Taivas-Hellu

        Taitavat olla joko humanisteja, jotka haluavat testata kuinka moni menee lankaan ja lähtee mukaan näin älyttömään juttuun. Tai sitten kaiken maailman henkiset terninmaitokapselikauppiaat joita ei pahemmin viitsi edes kommentoida...

        On täysin järjetöntä asettaa vastakkain jotain humanistista ja teknillistä alaa toistensa vihollisiksi. Ja tuo puhe humanisteista sossupummeina on paskapuhetta. Niitä uusavuttomia löytyy kaikista muistakin tiedekunnista ja oppilaitoksista. On loppujen lopuksi aika samantekevää mitä opiskelee, kunhan osaa perustella sen haastattelussa ja työhakemuksissaan. Satun nimittäin monen menestyvän ja mielenkiintoista duunia tekevän humanistin lisäksi tuntemaan, työttömiä sosionomeja, tradenomeja, amk-insinöörejä, diplomi-insinöörejä ja ihan niitä perusduunareitakin. Syy "sossun luukulla käymiseen" on usein se, että nuoret eivät tiedä, mihin firmoihin he voisivat hakea töihin koska he selaavat vain mol:in ilmoituksia ja jos siellä ei sitten ole juuri sitä omaa alaa täydellisesti kuvaavaa hakemusta, päätellään että ei ole töitä ja möllötellään kotona. Sen sijaan eräskin humanistikaverini lähetti pinon cv:tä ja hakemuksia oma-aloitteisesti ympäri Suomea ja tällä hetkellä tytsy tekee 25 euron tuntipalkalla mainontaan ja viestintään liittyviä töitä vaikka gradu ei ole vielä valmis.

        Asennetta, ahkeruutta, omaperäisyyttä ja sitkeyttä, jos sitä löytyy niin uskaltaisin väittää että varmasti työllistyy. Mutta eihän noilta putkijampoilta voi vaatia ymmärrystä tämän asian suhteen kun heidän maailmassaan on vain niitä hyödyllisiä putkijamppoja tai sitten huuhaa-humanisteja, eivät ne edes tiedä mitä sellaiset ammatit kuin vaikkapa viestintäsuunnittelija, kulttuurisihteeri tai tiedottaja pitävät sisällään....


    • Glazed

      Eipä voi juuri muuta sanoa kuin, että oletpa lapsellinen ihminen. Toivottavasti et oikeasti ole kenenkään isä ja toivottavasti joskus vielä kypsyt aikuiseksi.

    • Realist. humanisti

      Humanisteja, suhteessa väestöpohjaan, koulutetaan Suomessa ehkäpä eniten maailmassa. Verratkaapa tilannetta vaikka Ruotsiin. Humanistit sitten "nauttivat" työelämässään tätä ylikoulutuksen satoa. Humanisteja tarvitaan, mutta ei tällaisia määriä. Humanist. koulutus yliopistoissa on suhteessa todella halpaa, joten koulutuksen järjestäjille jää hyvät katteet. Siksi kai yliopistot pitävät paikoista kynsin hampain kiinni.

      • ekspertiisiä

        Aivan, määrä on ongelma. Tottakai humanisteja tarvitaan kulttuuritietouden ja vaikkapa äidinkielen taitojen siirtämiseen tuleville sukupolville. Samoin yhteiskunta tarvitsee tietyn annoksen itseymmärrystä, jonka erityisesti humanistit voivat tarjota. MUTTA: Yhteiskunta ei tarvitse kortistoon koulutettuja humanisteja. Se on resurssien haaskaamista.

        Puolet pois humanistipuolen koulutuksesta olisi kaikkien (paitsi koulutuksen järjestäjien) etu.

        Ja muuten: olisi syytä huolehtia vientiteollisuudemme edellytyksistä! Sieltä ne rahat tulevat, vaikkapa humanistien palkkoihin.


      • an englishman

        Realist. humanistille.

        Eri oppiaineilla on erilaiset kertoimet, joiden mukaan niitä rahoitetaan. Siten esim. laite- tai labraintensiiviset oppiaineet saavat rahoituksessa suuremman kertoimen kuin vähemmän laite- tai labraintensiiviset aineet. Rahoitusta tulee siis suhteessa sen mukaan, miten kallista jonkin alan opetus on.

        Heität ilmaan vertailusta Ruotsiin, mutta et anna silti mitään esimerkkejä. Kertoisit nyt ihmeessä, paljonko Ruotsissa sitten on tarjolla humanistista koulutusta verrattuna Suomeen? Eihän tuollaista kukaan viitsi alkaa itse selvittämään jonkin Suomi24-keskustelun takia, ja tuskinpa olet sinäkään selvittänyt.


    • Myös Isä

      Aika karkeasti sanottu mutta ei täysin aiheetta. Täytyykö valtion kustantaa kaikkien marginaalialojen opetus ja opiskelu?

      • Nimimerkki unohtui

        Suomessa nyt ei juurikaan opeteta marginaalialoja, poikkeuksena esim. suomen kieli. Humanistien kategorinen haukkuminen on tyhjänpäiväistä. Turhuuksien ja typeryyksien maailmassa on vain hyvä, että joku edes teeskentelee perehtyvänsä kokoaikaisesti hieman korkeampiin arvoihin.

        Tästäkin huolimatta en kyllä lähtökohtaisesti kehota ketään kouluttautumaan humanistiksi.


    • ihmetys

      Suomen kieli marginaaliala? Ok.

      Luulisi vähän marginaalisempiakin oppialoja löytyvän.

      • Iso isä

        Taatusti löytyy. Suomen kieli ei varmasti marginaalisin. Mutta ei nyt todellakaan lähelläkään järkevintä opiskelualaa jos nyt utilitaristisesti ajatellaan.

        Kun rahoitan poikani opiskelun (satku riittänee viideksi-kuudeksi vuodeksi), mietin kyllä aika tarkoin minkä alan opinnot suostun rahoittamaan.


      • Isoin isä
        Iso isä kirjoitti:

        Taatusti löytyy. Suomen kieli ei varmasti marginaalisin. Mutta ei nyt todellakaan lähelläkään järkevintä opiskelualaa jos nyt utilitaristisesti ajatellaan.

        Kun rahoitan poikani opiskelun (satku riittänee viideksi-kuudeksi vuodeksi), mietin kyllä aika tarkoin minkä alan opinnot suostun rahoittamaan.

        Humanistien ongelma: yleissivistyksen puute (luonnontieteistä, taloudesta) ja fiksoituminen rahaan (miten sitä pitäisi saada humanistiammateissa enemmän).


      • Tarkkailija
        Isoin isä kirjoitti:

        Humanistien ongelma: yleissivistyksen puute (luonnontieteistä, taloudesta) ja fiksoituminen rahaan (miten sitä pitäisi saada humanistiammateissa enemmän).

        Humanistien suuri ongelma on lähes täydellinen yhteenkuuluvuuden tunteen puuttuminen. Kun hum.alan opiskelupaikkoja yliopistossa lisätään, kukaan ei protestoi. Tai kukaan ei vaadi niiden vähentämistä. Verratkaapa tilannetta lakimiesliiton tai lääkäriliiton toimintaan. Siellä ollaan aktiivisia ja toimitaan. Humanisteilla ei ole kollegialisuutta eikä yhtenäisyyttä. Oletukseni on, että humanisteissa on väkeä, joka ei ole edes kiinnostunut työllistymisestä / toimeentulosta sekä porukkaa, joiden todellinen toimeentulo tulee muualta kuin varsinaisesta ammatista (hyvät naimakaupat, varakkaat vanhemmat, jne.).


      • realistisetko
        Tarkkailija kirjoitti:

        Humanistien suuri ongelma on lähes täydellinen yhteenkuuluvuuden tunteen puuttuminen. Kun hum.alan opiskelupaikkoja yliopistossa lisätään, kukaan ei protestoi. Tai kukaan ei vaadi niiden vähentämistä. Verratkaapa tilannetta lakimiesliiton tai lääkäriliiton toimintaan. Siellä ollaan aktiivisia ja toimitaan. Humanisteilla ei ole kollegialisuutta eikä yhtenäisyyttä. Oletukseni on, että humanisteissa on väkeä, joka ei ole edes kiinnostunut työllistymisestä / toimeentulosta sekä porukkaa, joiden todellinen toimeentulo tulee muualta kuin varsinaisesta ammatista (hyvät naimakaupat, varakkaat vanhemmat, jne.).

        Johtunee varmaan osittain siitä, että humanistinen ala on todella kirjava (vrt. esim. mainittuihin lääkäreihin ja lakimiehiin).

        On kaikkea äikän/hissanopettajista etnomusikologeihin ja vaikka mihin hyrrätieteisiin.


    • Dr. Big

      Humanistitytöt ovat hyvää vaimoainesta, yleensä. Yleissivistystä on ja suurin osa kuitenkin varsin konservatiivisia, eli haluavat hyvän miehen ja perheen. Työssään sitten tienaavat omat taskurahansa.

      Eli kyllä humanisteja tarvitaan.

      • Mister Big

        Samaa mieltä, Humanistitytöt oivaa vaimoainesta, ja tyttöystäväainesta. Ja miehen varakkuus merkkaa heille yleensä erittäin paljon. No se on sitten vaan win-win...


    • opiskelijaaaa

      ""Historoitsijat pyrkivät varmistamaan, ettei menneisyyden suurimpia virheitä toisteta."

      Kuitenkin nimenomaan humanistisissa tiedekunnissa uskotaan edelleen kaiken maailman toteuttamiskelvottomiin, ihmisluonnon vastaisiin utopioihin. Humanistit eivät näytä oppivan historiasta yhtään mitään."

      Väärin. Yliopistossa painotetaan sitä, että kaikkea pitää kyseenalaistaa ja täytyy ajatella itsenäisesti omilla aivoilla. Pätee myös muihin aloihin.

      Itse saatan valmistua työttömäksi maisteriksi, mutta olen silti fiksumpi kuin amiksen käynyt putkimies. Yliopistossa/korkeakouluissa opitaan myös yleissivistystä monelta muultakin alalta kuin omalta. Olen silti sitä mieltä, että humanistien paikkoja pitäisi vähentää. Se taasen tarkottaisi sitä, että työttämiä olisi vielä enemmän, koska suomalaiset eivät tunnetusti tee mitään huonopalkkaista fyysistä työtä. Valtiolle tilanne ei siis olisi mikään win-win -tilanne.

      • Totuuden Torvi

        Eipä taida historianlaitoksilta tulipalokommareita enää löytyä - sosiaalipuolelta ehkä, mutta ei historian puolelta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe