nykyautojen puskurit ?

Mihin hävisivät

Lähes joka auton nykymalli on ilman puskuria.
Tilalla on rapeasta muovista prässätty puskuria
muistuttava möhkäle, joka ei kestä juuri mehiläistä isompaa ötökkää rikkoutumatta.
Hipaisin aurausvallista pudonnutta ehkä päänkokoista lumipaakkua "puskurillani" ja reikähän siihen tuli. Puskurinvaihto 700 euroa.
Eikä kuulemma ollut läheskään kallein malli.
"Vanhat", mustaa muovia olevat puskurijäljitelmät sentään jotain kestivät, nämä korinväriset lelumuoviosat eivät kerrassaan mitään.

20

2117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pehtoori

      jotakin kierrätyskerniä? Pari viikkoa sitten kävi kaverin Mondeolle sama juttu. Puskuri suikaleiksi, eikä käytettynä saa ehjää mistään. No, uusi ei onneksi ollut järin kallis , mutta kyllä sille maalauksineen kaikkineen ihan kunnioitettava hinta tuli.

    • MJV

      Eli tehdään puskurista mahdollisimman kallis ja upotetaan siihen lamppuja ja muuta ei ihan halpaa, niin saadaan autokorjaamoiden omistajat tyytyväisiksi.

      Toisaalta voisi kuvitella, että tämmöinen design pakoittaa varovaiseen ajoon.

      Minusta puskurina kyllä saisi olla jotakin ratakiskoon verrattavaa, niinkuin vuosia sitten oli.

      t. Matti

      • ajotapa

        on ihan ok. Ei siinä mitään, mutta puskurien tulisi nimensä mukaisesti edes hieman toimia siinä tehtävässä mihin ne on tehty.
        Ahtailla pysäköintialueilla kääntyillessä
        pienikin pökkäys tai hipaisu kun saa aikaan kallista jälkeä, ennenvanhaan senkun morjestettiin.
        Vanhaa Taunustani työnnettiin
        sen ajan Saabilla liukkaaseen ylämäkeen liikennevaloista, kun Taunus ei päässyt yli 2% nousua jääkelissä :)
        Paljon on hyötykäyttö rajoittunut nykyisillä muovikuplilla.


      • ajotapa 2

        on ihan ok. Ei siinä mitään, mutta puskurien tulisi nimensä mukaisesti edes hieman toimia siinä tehtävässä mihin ne on tehty.
        Ahtailla pysäköintialueilla kääntyillessä
        pienikin pökkäys tai hipaisu kun saa aikaan kallista jälkeä, ennenvanhaan senkun morjestettiin.
        Vanhaa Taunustani työnnettiin
        sen ajan Saabilla liukkaaseen ylämäkeen liikennevaloista, kun Taunus ei päässyt yli 2% nousua jääkelissä :)
        Paljon on hyötykäyttö rajoittunut nykyisillä muovikuplilla.


      • ajotapa 2

        on ihan ok. Ei siinä mitään, mutta puskurien tulisi nimensä mukaisesti edes hieman toimia siinä tehtävässä mihin ne on tehty.
        Ahtailla pysäköintialueilla kääntyillessä
        pienikin pökkäys tai hipaisu kun saa aikaan kallista jälkeä, ennenvanhaan senkun morjestettiin.
        Vanhaa Taunustani työnnettiin
        sen ajan Saabilla liukkaaseen ylämäkeen liikennevaloista, kun Taunus ei päässyt yli 2% nousua jääkelissä :)
        Paljon on hyötykäyttö rajoittunut nykyisillä muovikuplilla.


    • JiiTee

      Muovipuskureita korjataan. Ammattitaidolla alan liikkeessä tehty työ kestää vertailun uuteen. Hinta karkeasti puolet.

      Itselläni eteen hypännyt iso jänöjussi sai muovipuskurin spoileriosan hajalle. Omillani olisin varmaankin korjauttanut, mutta tuli kuitenkin tilatuksi uusi puskuri ´vaihtotyö kaskon maksamana. Omavastuu ja bonusten menetykset taisivat kuitenkin tulla kalliimmiksi kuin korjautus.

    • meni

      Tässä kohdin kehitys on mennyt täysin metsään, ja me itse olemme siihen syyllisiä. Kun autoihin alkoi tulla korin värisiä puskureita, niin kilvanhan me juuri niitä versioita ostimme. Puskurit eivät enää olleet nimensä veroisia ja niinpä niistä ollaan pikkuhiljaa luovuttu. Tosin nykyautojen etu- ja takapäät kestävät melkoisia kohtisuoria töytäisyjä muotoaan muuttamatta. Mutta eivät pakkasessa, eivätkä lumivallin kaltaisia pistevoimia, eivätkä naarmuuntumatta.
      Kyllä puskurien pitäisi olla puskureita. Kuinka helppoa olisikaan pysäköinti, jos hydraulisella alumiinipuskurilla voisi ottaa kontaktia toisen auton vastaavaan. Tai työntää toinen auto käyntiin hinaamisen asemesta tai tuuppia muissa hyötytarkoituksissa...

      • Cucco

        Saksan rajoittamattomilat moottoriteiltä on syynä autojen sukkulamuotoisuuteen, jossa puskurit olisivat haittana ja veisivät pari desiä bensaa lisää.
        Primera alkaa olla kaiken huippua rumuudessaan. Kun ostajat hupenevat ja lehdistö järkiintyy myös, tehdään taas normaalieuroopan nopeuksiin sopivia ja sisältä sopivat kokoisia puskureilla varustettuja autoja.
        Nyt on muotia citymöhkönelivedot ja ylikorkeat viistoperät.
        Joskus piti olla kova häijy rauta isommilleen ja ärhäkkä.


    • "Puskuri"

      Parkkipaikalla joku ystävällinen (ei luonnollisestikaan jättänyt tietojaan itsestään) oli kolhinut Mondeoni takakulmaa.

      Puskurista oli lohjennut pala pois ja reiästä paistoi jotakin keltaista. Totesin keltaisen olevan uretaanin tapaista vaahtomuovia.

      Jo on aikoihin eletty, kun "tukirakenne" on jotain helvetin uretaania. Ikävä on takavuosien jenkkejä, joissa puskurit olivat rautatiekiskon paksuista rautaa.

      • Big M

        Mitkään nykypuskurit eivät tietenkään kestä ihmeitä, mutta Mondeon puskurit ovat valitettavan tunnettuja siitä, että niistä lähtee pienestä pususta isoja paloja pois. Ainakin vanhemmiten.

        Itse en voi pitää puskuria apuvälineenä etäisyysmittaukseen, joten en ymmärrä kitinää siitä kuinka ne eivät korvakuulolta peruuttamista kestä. Eivätkä ne vanhanajan puskuritkaan mitään ihmeitä olleet (pl. Saabien joustavat ja muotoonsa palautuvat kumipuskurit), rosteripuskurissa näkyivät kaikki naarmut ja oikominen on ammattilaisiltakin vaikeaa, varsinkin kun mitään ei voi peittää kitillä tai maalilla.

        Myös jalankulkijoiden turvallisuus on kohentunut nykymallisten puskurien myötä. Ratakiskon paksuinen jenkkipuskuri varmaan kestää pitkään (AVK:n pihassa on näistä hitsattu monumentti, joka on uhmannut säätä jo jostain -70-luvun alusta, uskomaton esitys sinänsä!), mutta tekee kivaa polvilumpiolle siihen osuessaan...


      • lumipaakkua
        Big M kirjoitti:

        Mitkään nykypuskurit eivät tietenkään kestä ihmeitä, mutta Mondeon puskurit ovat valitettavan tunnettuja siitä, että niistä lähtee pienestä pususta isoja paloja pois. Ainakin vanhemmiten.

        Itse en voi pitää puskuria apuvälineenä etäisyysmittaukseen, joten en ymmärrä kitinää siitä kuinka ne eivät korvakuulolta peruuttamista kestä. Eivätkä ne vanhanajan puskuritkaan mitään ihmeitä olleet (pl. Saabien joustavat ja muotoonsa palautuvat kumipuskurit), rosteripuskurissa näkyivät kaikki naarmut ja oikominen on ammattilaisiltakin vaikeaa, varsinkin kun mitään ei voi peittää kitillä tai maalilla.

        Myös jalankulkijoiden turvallisuus on kohentunut nykymallisten puskurien myötä. Ratakiskon paksuinen jenkkipuskuri varmaan kestää pitkään (AVK:n pihassa on näistä hitsattu monumentti, joka on uhmannut säätä jo jostain -70-luvun alusta, uskomaton esitys sinänsä!), mutta tekee kivaa polvilumpiolle siihen osuessaan...

        on Mondeo.
        Ehkä ne ratakiskot voi jättää historiaan jalankulkijoita ajatellen, mutta on kumma ettei löydy joustavaa materiaalia puskureihin, olisivat "jalankulkijaystävällisempiäkin."
        Saisi olla vaikka värjättyä solukumia, perhana.


      • lumipaakkua
        Big M kirjoitti:

        Mitkään nykypuskurit eivät tietenkään kestä ihmeitä, mutta Mondeon puskurit ovat valitettavan tunnettuja siitä, että niistä lähtee pienestä pususta isoja paloja pois. Ainakin vanhemmiten.

        Itse en voi pitää puskuria apuvälineenä etäisyysmittaukseen, joten en ymmärrä kitinää siitä kuinka ne eivät korvakuulolta peruuttamista kestä. Eivätkä ne vanhanajan puskuritkaan mitään ihmeitä olleet (pl. Saabien joustavat ja muotoonsa palautuvat kumipuskurit), rosteripuskurissa näkyivät kaikki naarmut ja oikominen on ammattilaisiltakin vaikeaa, varsinkin kun mitään ei voi peittää kitillä tai maalilla.

        Myös jalankulkijoiden turvallisuus on kohentunut nykymallisten puskurien myötä. Ratakiskon paksuinen jenkkipuskuri varmaan kestää pitkään (AVK:n pihassa on näistä hitsattu monumentti, joka on uhmannut säätä jo jostain -70-luvun alusta, uskomaton esitys sinänsä!), mutta tekee kivaa polvilumpiolle siihen osuessaan...

        on Mondeo.
        Ehkä ne ratakiskot voi jättää historiaan jalankulkijoita ajatellen, mutta on kumma ettei löydy joustavaa materiaalia puskureihin, olisivat "jalankulkijaystävällisempiäkin."
        Saisi olla vaikka värjättyä solukumia, perhana.


      • Arvasin
        lumipaakkua kirjoitti:

        on Mondeo.
        Ehkä ne ratakiskot voi jättää historiaan jalankulkijoita ajatellen, mutta on kumma ettei löydy joustavaa materiaalia puskureihin, olisivat "jalankulkijaystävällisempiäkin."
        Saisi olla vaikka värjättyä solukumia, perhana.

        Arvasin, että kyse on juuri mondeosta! Mondeon puskurit on täyttä paskaa ja puskurin sisällä todellakin keltainen uretaani vahvistamassa paperista tehtyjä puskureita. Minä peruutin lumipenkkaan erittäin kevyesti ja niinhän se mondeoni puskuri meni kappaleiksi. Kosketus penkkaan oli todellakin vain kevyt nojaus peruttaessa....


    • Hahahaa

      Mulla on omassa japskissa tommoset muoviset muotoiluihmeet (auto vm -98). Niillä on nojattu seinään/tolppaan, niihin on muut törmäilleet ja ainoa mikä on näkyvissä on pari naarmua ja yksi vekki.

      Samanikäisessä modeossa kaverilla tuli pienessä hipaisussa hirvee lohkeama. Muutenkin olen nähnyt ja kuullut kavereilta kuinka tuollaisissa 96-00 mallin autoissa (eurooppalaisissa etenkin) nuo puskurit on todella surkeeta kamaa. Kyllä kannattaa ostaa japsi ;-)

    • Hahahaa

      Mulla on omassa japskissa tommoset muoviset muotoiluihmeet (auto vm -98). Niillä on nojattu seinään/tolppaan, niihin on muut törmäilleet ja ainoa mikä on näkyvissä on pari naarmua ja yksi vekki.

      Samanikäisessä modeossa kaverilla tuli pienessä hipaisussa hirvee lohkeama. Muutenkin olen nähnyt ja kuullut kavereilta kuinka tuollaisissa 96-00 mallin autoissa (eurooppalaisissa etenkin) nuo puskurit on todella surkeeta kamaa. Kyllä kannattaa ostaa japsi ;-)

    • Julli

      Ajelen pääasiassa vm91 olevalla Saabilla. Eipä tarvitse olla aina itkemässä kun joku ottaa parkkeeratessaan kontaktia , puskurit toimii niinkuin pitää, ei heti risahda rikki. Eihän autokaan paljoa maksa. Toisena autona on Pajero jossa on kunnon karjapuskuri. Rautapuskuri on suoraan kiinni runkopalkissa joten sillä kelpaa vaikka antaa eteen kiilaavalle uutukaisella egoautolla ajavalla minä-minä-autoilijalle kylkeen pikku pusu.

    • Hazard

      Oli muuan jenkkiharrastaja odotellut ensimmäisillä kesäkeleillä vihreiden vaihtumista. Yht'äkkiä oli kuulunut vaimea tumahdus ja kuskille heti mieleen menikö jotain koneesta tai laatikosta rikki. Taustapeiliin vilkaissessaan oli sitten nähnyt kun taakse pysähtyneestä autosta oli noussut kuski pois. Jenkkiharrastaja oli siinä mennyt katsomaan mikä hätänä ja huomannut että takana tuleva Corolla oli solmulla jenkin peräkontissa. Vaurioita tutkittaessa Corollan kuljettaja oli noitunut kun uusi auto meni lunastukseen (tuulilasiin asti rutussa). Jenkkiharrastajan päiväkin meni pilalle, kun huomasi että vasta kromattuun takapuskuriin oli tullut muutama naarmu.

      Ensi kesäksi hitsailen muutaman millin teräsputkesta puskurit, siihen saa ajaa muovileluilla rauhassa. Auton ulkonäköönkin ne käyvät, muutamasta olen kuvia nähnyt. Totta on että uudet autot ovat tehty meille harrastusmielisille mahdottomiksi ylläpitää. Jos lompakkoa olisi, mikä ettei ajelisin uudella autolla.

    • Pulleat puskurit

      Ei nykynaisilla minkäänlaisia puskureita. Toista maata olivat nuo ennen vanhaan.

    • Syy on

      siellä ne puskurit muotoillaan aerodynamiikan ehdoilla, ei niitä pusureiksi mielestäni enää tarvitsisi nimitelläkään, leenevät virtauksen ohjaimia joten virtauksia ottavat vastaan ja luovuttavat muttei muuta.

      • on nykyään

        Varmasti moni muistaa oikein mainoskampanjat joilla Saab ja Volvo esittelivät turvapuskureitaan. Katsopas niitä merkkejä nyt.
        Pelkkää muovia.
        BMW, Audi, jopa Mersukin on mennyt tähän roskapuskuribuumiin mukaan halpamerkeistä puhumattakaan.
        Onhan se varmasti halvempi pullistaa muovista puskurikupla kuin tehdä joustintuet runkoon ja asentaa siihen kallis,tukeva puskuri.
        Ihmettelen että euroopassa menevät kaupaksi nämä muovikuplat, kun siellä ajotapa on tunnetusti vähän "reippaanlainen" ja parkkeeraus lievästi sanoen ronskia.
        Luulisi rahapussissa tuntuvan moisten muovisäleitten ostelu viikottain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe