miksi mielialalääkkeitä

niin paljon. Olen itse käynyt lääkärissä ahdistuksen ja sydämentykytyksein vuoksi ja tuloksena oli vain cipralex resepti ja tukilääkkeeksi alprox ja nukahtamislääkkeeksi imovane. No, tulos oli se että juuri näitä cipralexeja ei todellakaan voi syödä niiden sivuvaikutusten vuoksi. Lääkärin mukaan niillä ei pitäisi olla juuri mitään sivuvaikutuksia, mutta minulla niistä juuri on. Lääkärin mukaan mielialalääkkeitä voi syödä aivan huoletta ja ilman mitään riskiä, onkohan noin????!!!!!

Sitävastoin Imovanea ja alproksia hän kritisoi kovasti. Ihan kuin nyt silloin tällöin otettuna tulisi riippuvuus. Hei, järki käteen!!

Ihmettelen vain, miksi mielialalääkeitä määrätään niin surutta, kun niillä on paljon enemmän sivuvaikutuksia kuin esimerkiksi imovanella ym. Hyötyyköhän niistä kukaan niin paljon, että niitä kannattaa edes syödä? Onko kellään omakohtaisia kokemuksia asiasta?

Kuinka lääkäri voi olla varma, että juuri minun oireeni johtuvat serotoniinin vähäisestä määrästä. Siihenhän vain näillä uusilla mielialääkkeillä pystytään vaikuttamaan.
6784
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

mitataan,ei siis mitään veriarvoa vaan likvor-näyttein.
Itselläni on käytössä Cipralex ja olen siitä avun saanut.Kaikkihan ei sovi kaikille,sehän on itsestään selvä asia.

Äänestä
  • onkohan sellaista testiä mihinkään serotoniinarvojen mittaukseen olemassa? en nyt ihan mitään likvor näytettä otata turhan takia.

    Äänestä

  • suositaan kirjoitti:

    onkohan sellaista testiä mihinkään serotoniinarvojen mittaukseen olemassa? en nyt ihan mitään likvor näytettä otata turhan takia.

    olen itse käynyt sellaisessa,kahdesti, tosin se liittyi tutkimukseen(kuuluin tutkimusryhmään). Mutta saa siihen kyllä ihan lähetteenkin, kääntyy vain neurologin puoleen.
    Eikä se ole mitään turhan takia ottamista.
    Että näin. Ja se on sitten nimenomaan se likvor-näyte,ei mikään verikoe (täälläkin on ollut asiasta virheellistä "tietoa").

    Äänestä

No mulle ainakin on ollut suuresti apua mielialääkkeistä,ilman niitä en olisi selvinnyt ja saanut elämänhaluani takaisin,eihän ne aiheuta sivuvaikutuksia kuin lääkityksen alkuvaiheessa,toisin kuin nukahtamislääkkeet joihin voi kehittyä riippuvuus jatkuvassa käytössä.Moni suhtautuu masislääkkeisiin kuin ne olis jotain myrkkyä koska ei ole tarpeeksi tietoa asiasta...

Äänestä
  • multa sitten mahdollisesti puuttuu? Ei ainakaan lääkäreilta saa tietoa.

    Äänestä

  • suositaan kirjoitti:

    multa sitten mahdollisesti puuttuu? Ei ainakaan lääkäreilta saa tietoa.

    Depressiolääkkeiden vaikutukset ja myös haittavaikutukset ovat todella yksilöllisiä. Voidaan joutua kokeilemaan usealla eri lääkkeellä, ennenkuin löytyy sellainen joka sopii. Itsekin olen kokeillut monia eri merkkejä, ennekuin on löytynyt sellainen jonka sivuvaikutukset juuri minulla eivät ole mitenkään häiritseviä.

    Täytyy sanoa että lääkärin asenteessakin on vikaa, jos hänen ainoa ohjeensa on se että "näissä ei pitäisi olla sivuvaikutuksia". On kyllä totta että mielialalääkkeen aloittamiseen liittyy paljon yllättäviä sivuvaikutuksia. Suurin osa niistä häviää 2-3 viikon käytön jälkeen. Jos tuntuu edelleen siltä ettei pysty (tai yksinkertaisesti ei halua) jotain lääkettä käyttää, kannattaa pyytää lääkäriä vaihtamaan se johonkin toiseen.

    Syy miksi mielialalääkkeitä suositaan, johtuu siitä että niitä ei voida yleensä käyttää väärin.

    Suomessa ollaan vainoharhaisen tarkkoja siitä, ettei joitakin lääkkeitä joudu sellaisten käsiin jotka käyttäisivät niitä esim. päihdyttävään tarkoitukseen. Sen vuoksi kaikki nukahtamislääkkeet, rauhoittavat ja eräät ahdistusta poistavat lääkkeet ovat erittäin tarkoin valvottuja.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


suositaan kirjoitti:

niin paljon. Olen itse käynyt lääkärissä ahdistuksen ja sydämentykytyksein vuoksi ja tuloksena oli vain cipralex resepti ja tukilääkkeeksi alprox ja nukahtamislääkkeeksi imovane. No, tulos oli se että juuri näitä cipralexeja ei todellakaan voi syödä niiden sivuvaikutusten vuoksi. Lääkärin mukaan niillä ei pitäisi olla juuri mitään sivuvaikutuksia, mutta minulla niistä juuri on. Lääkärin mukaan mielialalääkkeitä voi syödä aivan huoletta ja ilman mitään riskiä, onkohan noin????!!!!!

Sitävastoin Imovanea ja alproksia hän kritisoi kovasti. Ihan kuin nyt silloin tällöin otettuna tulisi riippuvuus. Hei, järki käteen!!

Ihmettelen vain, miksi mielialalääkeitä määrätään niin surutta, kun niillä on paljon enemmän sivuvaikutuksia kuin esimerkiksi imovanella ym. Hyötyyköhän niistä kukaan niin paljon, että niitä kannattaa edes syödä? Onko kellään omakohtaisia kokemuksia asiasta?

Kuinka lääkäri voi olla varma, että juuri minun oireeni johtuvat serotoniinin vähäisestä määrästä. Siihenhän vain näillä uusilla mielialääkkeillä pystytään vaikuttamaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu