Ilmastointilaitteesta

OlaviP

Viekö ilmastointilaite bensiiniä muuta kuin siinä jäähdytysasennossa? Eli siis talvella se voi olla huoletta päällä ilman lisäkulutusta?

11

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmastointilaite kuluttaa polttoainetta silloin, kun jäähdytyskompressori pyörii.

      Useimmissa autoissa kompressori ei enää käynnisty, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Automaattinen ilmastointilaite edelleen säätelee sisäilman lämpötilaa ja ohjaa puhallusta, kuten olet huomannutkin, mutta polttoaineenkulutukseen tällä ei ole vaikutusta.

      Itse annan ilmastoinnin olla "auto" asennossa ympäri vuoden ja "ac on". Näin kompressori pyörii myös kosteilla nollakeleillä kuivaten huurun pois, mutta pakkasella kompressori ei enää käynnisty.

      Tämä takaa myös sen, että kompressori käy talvenkin mittaan aina silloin tällöin vähentäen mahdollisista tiivisteiden kuivumisista aiheutuvia kylmäaineen vuotoja järjestelmässä.

      Anna olla aina päällä, ei se siitä rikki mene. Päinvastoin.


      Master Eq

      • uusi auto

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?


      • uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Lukaiseppa "Hondasi" manuaali. Tokkopa käy siinäkään kompressori pakkasella. Ainakaan siihen ei ole olemassa mitään perustetta.

        En usko, että senkään ilmastointi enää lisäjäähdyttää -25 -asteista ilmaa saadakseen liian kosteuden tiivistymään.

        Kun olet peruskoulun käynyt loppuun, olet oppinut perusasiat fysiikasta. Erityisesti kehotan tutustumaan kappaleeseen, jossa puhutaan suhteellisesta ilmankosteudesta.


        Master Eq


      • toimi-...
        uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Ei toimi Hondasi ilmastointilaitteen kompressori -25 asteen pakkasessa, eikä siten ilmastointi poista huurua lasista (ainakaan kompressorin tuottaman ilman jäähdytyksen avulla). Kompressori lähtee päälle vain yli 0 lämpötiloissa, yleensä raja on n. 3 astetta.
        Ja koska kompressori ei lähde Hondassasikaan päälle -25 asteen pakkasessa, niin ei se ilmastointi vie sitä polttoainettakaan tippakaan enempää.


      • hmmmmmmh
        toimi-... kirjoitti:

        Ei toimi Hondasi ilmastointilaitteen kompressori -25 asteen pakkasessa, eikä siten ilmastointi poista huurua lasista (ainakaan kompressorin tuottaman ilman jäähdytyksen avulla). Kompressori lähtee päälle vain yli 0 lämpötiloissa, yleensä raja on n. 3 astetta.
        Ja koska kompressori ei lähde Hondassasikaan päälle -25 asteen pakkasessa, niin ei se ilmastointi vie sitä polttoainettakaan tippakaan enempää.

        Eipä toimi pakkasella, joillakin merkeillä vielä pyörii n. -3 asteessa. Ropeli kyllä pyörii koko ajan, mikä vie hiukan bensaa/kuluu turhaan. Eli ei kannata pitää koko ajan päällä.


      • ex-Mosse
        uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Autossasi on semmoinen todella tekninen härpäke kuin lämpötilamittari - siitä se kompressorikin tietää koska käynnistyä ja koska ei. Sitä voidaan jopa (toki niitä on monta, joten tämä ei tarkoita samaa anturia) käyttää sisätilojen lämpötilankin määritykseen, jonka idea on vähän niin kuin tietää onko sisätilat annetun lämpötilan mukaiset vaiko ei :)

        Sekoitat honda-tarinassasi taas hieman termejä. Ilmastoinnin käyttö ei tarkoita, että kompressori on päällä. Ilmastointi tuossa tarkoittamassasi merkityksessä tarkoittaa ilman vaihtoa ja lämpötilan automaattista ylläpitoa. Pakkasessa jäähdytystä/kuivausta ei tarvita, sillä pakkasilma on melko kuivaa jo valmiiksi. Lisäksi jos kompressori kävisi pakkasella jäätyisi se pieni kosteusmäärä mitä ilmassa on ilmastoinnin kennoihin ja ilmanvaihto estyisi melko tehokkaasti - varmaan siinä rikkoutuisi kompurakin sivussa.

        Itse annan olla AC:n päällä kesät talvet toisessa autossa, sillä kompressori käynnistyy tällöin lämpimissä parkkihalleissa tai kun ulkolämpötila kohoaa plussan puolelle. Tällöin ilmastointi pysyy kunnossa. Toisessa autossa pitää käyttää ns. Econ tilaa, mutta siksi että siinä on tehdas-Webasto. Webasto tuppaa turhaan käryyttelemään pätkäajossa ja tämä karstoittamaan laitteen nopeasti. Mutta kun pitää tuon Econin päällä niin Webastopa ei turhaan pätkäajossa käynnisty, vaan sitä voin ohjata kellosarjasta käynnistymään vain silloin kuin haluan. Muutoin ei ole mitään hyötyä kytkeä ilmastoinnin kompuraa pois päältä 'Econilla' tms. toiminnolla.


      • ex-Mosse
        ex-Mosse kirjoitti:

        Autossasi on semmoinen todella tekninen härpäke kuin lämpötilamittari - siitä se kompressorikin tietää koska käynnistyä ja koska ei. Sitä voidaan jopa (toki niitä on monta, joten tämä ei tarkoita samaa anturia) käyttää sisätilojen lämpötilankin määritykseen, jonka idea on vähän niin kuin tietää onko sisätilat annetun lämpötilan mukaiset vaiko ei :)

        Sekoitat honda-tarinassasi taas hieman termejä. Ilmastoinnin käyttö ei tarkoita, että kompressori on päällä. Ilmastointi tuossa tarkoittamassasi merkityksessä tarkoittaa ilman vaihtoa ja lämpötilan automaattista ylläpitoa. Pakkasessa jäähdytystä/kuivausta ei tarvita, sillä pakkasilma on melko kuivaa jo valmiiksi. Lisäksi jos kompressori kävisi pakkasella jäätyisi se pieni kosteusmäärä mitä ilmassa on ilmastoinnin kennoihin ja ilmanvaihto estyisi melko tehokkaasti - varmaan siinä rikkoutuisi kompurakin sivussa.

        Itse annan olla AC:n päällä kesät talvet toisessa autossa, sillä kompressori käynnistyy tällöin lämpimissä parkkihalleissa tai kun ulkolämpötila kohoaa plussan puolelle. Tällöin ilmastointi pysyy kunnossa. Toisessa autossa pitää käyttää ns. Econ tilaa, mutta siksi että siinä on tehdas-Webasto. Webasto tuppaa turhaan käryyttelemään pätkäajossa ja tämä karstoittamaan laitteen nopeasti. Mutta kun pitää tuon Econin päällä niin Webastopa ei turhaan pätkäajossa käynnisty, vaan sitä voin ohjata kellosarjasta käynnistymään vain silloin kuin haluan. Muutoin ei ole mitään hyötyä kytkeä ilmastoinnin kompuraa pois päältä 'Econilla' tms. toiminnolla.

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.


      • The Rat
        ex-Mosse kirjoitti:

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.

        Ajotietokoneen mukaan omassa 1.9 tdi:ssä kompuran päällelaitto nostaa kulutusta noin 0,1 l/h.

        Tosin, tuo 0,1 on mittatarkkuuden alaraja, joten todellinen kulutusnousu voi olla paljon pienempikin. Kulutus ilman kompuraa 0,9 l/h, kompura päällä 0,9-1,0 l/h.

        Jos tuon 0,1 l/h mukaan laskisi, nostaisi se keskikulutustani ehkä tuollaiset 1% verran (keskinopeus aika tarkkaan 60 km/h, keskikulutus aika tarkkaan 6 l/100 - en jaksa laskea, vetäisi luvun hatusta. Voi mennä paljonkin pieleen).


      • ilmoittama kulutus
        ex-Mosse kirjoitti:

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.

        voi olla jopa 2l/100km


      • ex-Mosse
        ilmoittama kulutus kirjoitti:

        voi olla jopa 2l/100km

        Yleensä nuo eri lisälaitteiden kulutukset on parempi ilmoittaa l/h muodossa, sillä l/100km riippuu ajonopeudesta (tai siis ajosuoritteen kestosta ajallisesti). Ruuhkassa madellessa ilmastointilaitteen kulutuslisä on huomattavasti suurempi kuin vaikka moottoritiellä ajettaessa, kun se ilmoitetaan l/100km - l/h kulutus on nopeudesta riippumaton suure, mutta toki sitä on vaikeampi riinnastaa normaaliin kulutukseen kun se yleensä lasketaan l/100km muodossa.

        Ja käytetyn polttoaineen laatu vaikuttaa melkoisesti kulutukseen - bensaa palaa huomattavasti enemmän kuin dieseliä.

        Viime kesän helteillä molempien autojeni keskikulutukset olivat samaa luokkaa kuin aiempinakin kesinä, jolloin ei ole ollut yhtä jaksoisesti 30C hellettä kuukausien ajan. Jos ilmastointilaite omissa autoissani olisi kuluttanut 2l/100km niin tuon kyllä huomaisi kulutuksen nousuna - pomppaus vaikka 6l->8l/100km ei jää huomaamatta pumpulla :)

        Tuon 2l/100km kenties saavuttaa ruuhkassa matelemalla tuntikausia kovassa helteessä. Mutta ei moisia lisiä polttoaineen kulutukseen pitäisi tulla nykyisillä autoilla bensallakaan jos kaikki autossa on muutoin kunnossa.


    • Mittaaja..

      Kyllä vie. Kompressori on painava mötikkä ja muutkin ilmastoinnin lisäkomponentit nostavat auton massaa yht. n. 10 kg. Sen mukana kuskaaminen nostaa kulutusta noin 0,05 l/100km tai vähän enempi.

      Kun kompressori käy, sen käynninaikainen lisäkulutus on noin 0,6 ... 1,2 l/h tyhjäkäyntikierrosluvulla ja sitä suurempi, mitä kovemmat kierrokset ovat koneessa. Omassa dieselissäni korjaamotesteri näyttää 850 r/min kierroksilla lisäystä olevan 0,7 l/h ja 4000 r/min n. 3 l/h. Kompressori on magneettikytkimellä ohjattu, joten sen käynti/seisonta-aikasuhde riippuu kierrosluvusta, lämmityslaitteen puhaltimen nopeudesta, ulkoilman ja sisälämpötilojen lämpötilaerosta ja ulkoilman kosteudesta.

      Kyllä se AC-nappi kannattaa pitää OFF-asennossa silloin kun ei jäähdytystä tarvitse. Talvipakkasilla se kannattaa kuitenkin pitää ON-asennossa (voiteluaineen satunnaisen kierron mahdollistamiseksi), koska kompressori ei juuri pyörähdä muutoin kuin vähän aikaa startin jälkeen, kun konehuoneen lämpö on saanut höyrynpaineen nousemaan putkistossa kytkentärajan yläpuolelle. Ajoviima sitten alentaa paineen ja estää enemmän käynnin.

      Pakkasilla eikä edes nollakeleillä se ei tosiaankaan "kuivata ilmaa". Vaikka räntää vihmoo ja ulkoilman suht. kosteus on 100%, ei siinä ole mitään kuivaamisen tarvetta, ilma kun lämpenee lämmityslaitteessa, sen suht kosteus putoaa 30% vaiheille, jolloin alkaa jo kurkku rohista.
      Toimintaperiaatteensa vuoksi kuivaaminen on kaiken lisäksi mahdotonta alle 5 asteen ulkolämpötilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      26
      2608
    2. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      73
      1524
    3. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      35
      1503
    4. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      64
      1449
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1299
    6. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1214
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      85
      1040
    8. Oon vähän pettynyt

      Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      108
      1038
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      241
      987
    10. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      984
    Aihe