Ilmastointilaitteesta

OlaviP

Viekö ilmastointilaite bensiiniä muuta kuin siinä jäähdytysasennossa? Eli siis talvella se voi olla huoletta päällä ilman lisäkulutusta?

11

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmastointilaite kuluttaa polttoainetta silloin, kun jäähdytyskompressori pyörii.

      Useimmissa autoissa kompressori ei enää käynnisty, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Automaattinen ilmastointilaite edelleen säätelee sisäilman lämpötilaa ja ohjaa puhallusta, kuten olet huomannutkin, mutta polttoaineenkulutukseen tällä ei ole vaikutusta.

      Itse annan ilmastoinnin olla "auto" asennossa ympäri vuoden ja "ac on". Näin kompressori pyörii myös kosteilla nollakeleillä kuivaten huurun pois, mutta pakkasella kompressori ei enää käynnisty.

      Tämä takaa myös sen, että kompressori käy talvenkin mittaan aina silloin tällöin vähentäen mahdollisista tiivisteiden kuivumisista aiheutuvia kylmäaineen vuotoja järjestelmässä.

      Anna olla aina päällä, ei se siitä rikki mene. Päinvastoin.


      Master Eq

      • uusi auto

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?


      • uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Lukaiseppa "Hondasi" manuaali. Tokkopa käy siinäkään kompressori pakkasella. Ainakaan siihen ei ole olemassa mitään perustetta.

        En usko, että senkään ilmastointi enää lisäjäähdyttää -25 -asteista ilmaa saadakseen liian kosteuden tiivistymään.

        Kun olet peruskoulun käynyt loppuun, olet oppinut perusasiat fysiikasta. Erityisesti kehotan tutustumaan kappaleeseen, jossa puhutaan suhteellisesta ilmankosteudesta.


        Master Eq


      • toimi-...
        uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Ei toimi Hondasi ilmastointilaitteen kompressori -25 asteen pakkasessa, eikä siten ilmastointi poista huurua lasista (ainakaan kompressorin tuottaman ilman jäähdytyksen avulla). Kompressori lähtee päälle vain yli 0 lämpötiloissa, yleensä raja on n. 3 astetta.
        Ja koska kompressori ei lähde Hondassasikaan päälle -25 asteen pakkasessa, niin ei se ilmastointi vie sitä polttoainettakaan tippakaan enempää.


      • hmmmmmmh
        toimi-... kirjoitti:

        Ei toimi Hondasi ilmastointilaitteen kompressori -25 asteen pakkasessa, eikä siten ilmastointi poista huurua lasista (ainakaan kompressorin tuottaman ilman jäähdytyksen avulla). Kompressori lähtee päälle vain yli 0 lämpötiloissa, yleensä raja on n. 3 astetta.
        Ja koska kompressori ei lähde Hondassasikaan päälle -25 asteen pakkasessa, niin ei se ilmastointi vie sitä polttoainettakaan tippakaan enempää.

        Eipä toimi pakkasella, joillakin merkeillä vielä pyörii n. -3 asteessa. Ropeli kyllä pyörii koko ajan, mikä vie hiukan bensaa/kuluu turhaan. Eli ei kannata pitää koko ajan päällä.


      • ex-Mosse
        uusi auto kirjoitti:

        sillä minun uudessa HOndassa ilamstointi toimii vaikka 25 C pakkasella ja on ns. automaattimalli. Käytän sitä silloin kun tulen talvella hiihtämästä ja ikkunat menee huuruun. Näin tein viime talvena ja nyt kesällä uusin Hondan mallia FR-V ja näyttää toimivan myös pakkasella. En pidä Ac päällä mutta automatiikka voi olla. Kyllä se bensaa vie, arvelen että 0,5-1,0 per 100 km. Mikä sen estäisi menemästä päälle? Mistä se tietää paljonko on pakkasta jos napista vaan pyytää? Taisit nyt itse vain keksiä taas näitä juttuja?

        Autossasi on semmoinen todella tekninen härpäke kuin lämpötilamittari - siitä se kompressorikin tietää koska käynnistyä ja koska ei. Sitä voidaan jopa (toki niitä on monta, joten tämä ei tarkoita samaa anturia) käyttää sisätilojen lämpötilankin määritykseen, jonka idea on vähän niin kuin tietää onko sisätilat annetun lämpötilan mukaiset vaiko ei :)

        Sekoitat honda-tarinassasi taas hieman termejä. Ilmastoinnin käyttö ei tarkoita, että kompressori on päällä. Ilmastointi tuossa tarkoittamassasi merkityksessä tarkoittaa ilman vaihtoa ja lämpötilan automaattista ylläpitoa. Pakkasessa jäähdytystä/kuivausta ei tarvita, sillä pakkasilma on melko kuivaa jo valmiiksi. Lisäksi jos kompressori kävisi pakkasella jäätyisi se pieni kosteusmäärä mitä ilmassa on ilmastoinnin kennoihin ja ilmanvaihto estyisi melko tehokkaasti - varmaan siinä rikkoutuisi kompurakin sivussa.

        Itse annan olla AC:n päällä kesät talvet toisessa autossa, sillä kompressori käynnistyy tällöin lämpimissä parkkihalleissa tai kun ulkolämpötila kohoaa plussan puolelle. Tällöin ilmastointi pysyy kunnossa. Toisessa autossa pitää käyttää ns. Econ tilaa, mutta siksi että siinä on tehdas-Webasto. Webasto tuppaa turhaan käryyttelemään pätkäajossa ja tämä karstoittamaan laitteen nopeasti. Mutta kun pitää tuon Econin päällä niin Webastopa ei turhaan pätkäajossa käynnisty, vaan sitä voin ohjata kellosarjasta käynnistymään vain silloin kuin haluan. Muutoin ei ole mitään hyötyä kytkeä ilmastoinnin kompuraa pois päältä 'Econilla' tms. toiminnolla.


      • ex-Mosse
        ex-Mosse kirjoitti:

        Autossasi on semmoinen todella tekninen härpäke kuin lämpötilamittari - siitä se kompressorikin tietää koska käynnistyä ja koska ei. Sitä voidaan jopa (toki niitä on monta, joten tämä ei tarkoita samaa anturia) käyttää sisätilojen lämpötilankin määritykseen, jonka idea on vähän niin kuin tietää onko sisätilat annetun lämpötilan mukaiset vaiko ei :)

        Sekoitat honda-tarinassasi taas hieman termejä. Ilmastoinnin käyttö ei tarkoita, että kompressori on päällä. Ilmastointi tuossa tarkoittamassasi merkityksessä tarkoittaa ilman vaihtoa ja lämpötilan automaattista ylläpitoa. Pakkasessa jäähdytystä/kuivausta ei tarvita, sillä pakkasilma on melko kuivaa jo valmiiksi. Lisäksi jos kompressori kävisi pakkasella jäätyisi se pieni kosteusmäärä mitä ilmassa on ilmastoinnin kennoihin ja ilmanvaihto estyisi melko tehokkaasti - varmaan siinä rikkoutuisi kompurakin sivussa.

        Itse annan olla AC:n päällä kesät talvet toisessa autossa, sillä kompressori käynnistyy tällöin lämpimissä parkkihalleissa tai kun ulkolämpötila kohoaa plussan puolelle. Tällöin ilmastointi pysyy kunnossa. Toisessa autossa pitää käyttää ns. Econ tilaa, mutta siksi että siinä on tehdas-Webasto. Webasto tuppaa turhaan käryyttelemään pätkäajossa ja tämä karstoittamaan laitteen nopeasti. Mutta kun pitää tuon Econin päällä niin Webastopa ei turhaan pätkäajossa käynnisty, vaan sitä voin ohjata kellosarjasta käynnistymään vain silloin kuin haluan. Muutoin ei ole mitään hyötyä kytkeä ilmastoinnin kompuraa pois päältä 'Econilla' tms. toiminnolla.

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.


      • The Rat
        ex-Mosse kirjoitti:

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.

        Ajotietokoneen mukaan omassa 1.9 tdi:ssä kompuran päällelaitto nostaa kulutusta noin 0,1 l/h.

        Tosin, tuo 0,1 on mittatarkkuuden alaraja, joten todellinen kulutusnousu voi olla paljon pienempikin. Kulutus ilman kompuraa 0,9 l/h, kompura päällä 0,9-1,0 l/h.

        Jos tuon 0,1 l/h mukaan laskisi, nostaisi se keskikulutustani ehkä tuollaiset 1% verran (keskinopeus aika tarkkaan 60 km/h, keskikulutus aika tarkkaan 6 l/100 - en jaksa laskea, vetäisi luvun hatusta. Voi mennä paljonkin pieleen).


      • ilmoittama kulutus
        ex-Mosse kirjoitti:

        Kun tuli keväällä koitettua ajaa ilman AC:tä niin eipä polttoaineen kulutuksessa näkynyt 4 tankkauksen (eli n. 3600km) ajolla mitään eroa ajoiko sitten ilmastointi päällä vaiko pois päältä.
        Itse olen arvioinut kulutuksen olevan diesel käyttöisissä autoissani 0,2-0,3l/h luokkaa, joten se ei helpolla näy kulutusmittauksisa riippuen erilaisista ajo-olosuhteista, tankkaus 'virheistä' yms. Tämä siis perustuu siihen mitä autojeni ajotietokoneet ilmoittavat kulutuksen nousuksi kun AC:n kytkee päälle auton ollessa tyhjäkäynnillä paikallaan.

        voi olla jopa 2l/100km


      • ex-Mosse
        ilmoittama kulutus kirjoitti:

        voi olla jopa 2l/100km

        Yleensä nuo eri lisälaitteiden kulutukset on parempi ilmoittaa l/h muodossa, sillä l/100km riippuu ajonopeudesta (tai siis ajosuoritteen kestosta ajallisesti). Ruuhkassa madellessa ilmastointilaitteen kulutuslisä on huomattavasti suurempi kuin vaikka moottoritiellä ajettaessa, kun se ilmoitetaan l/100km - l/h kulutus on nopeudesta riippumaton suure, mutta toki sitä on vaikeampi riinnastaa normaaliin kulutukseen kun se yleensä lasketaan l/100km muodossa.

        Ja käytetyn polttoaineen laatu vaikuttaa melkoisesti kulutukseen - bensaa palaa huomattavasti enemmän kuin dieseliä.

        Viime kesän helteillä molempien autojeni keskikulutukset olivat samaa luokkaa kuin aiempinakin kesinä, jolloin ei ole ollut yhtä jaksoisesti 30C hellettä kuukausien ajan. Jos ilmastointilaite omissa autoissani olisi kuluttanut 2l/100km niin tuon kyllä huomaisi kulutuksen nousuna - pomppaus vaikka 6l->8l/100km ei jää huomaamatta pumpulla :)

        Tuon 2l/100km kenties saavuttaa ruuhkassa matelemalla tuntikausia kovassa helteessä. Mutta ei moisia lisiä polttoaineen kulutukseen pitäisi tulla nykyisillä autoilla bensallakaan jos kaikki autossa on muutoin kunnossa.


    • Mittaaja..

      Kyllä vie. Kompressori on painava mötikkä ja muutkin ilmastoinnin lisäkomponentit nostavat auton massaa yht. n. 10 kg. Sen mukana kuskaaminen nostaa kulutusta noin 0,05 l/100km tai vähän enempi.

      Kun kompressori käy, sen käynninaikainen lisäkulutus on noin 0,6 ... 1,2 l/h tyhjäkäyntikierrosluvulla ja sitä suurempi, mitä kovemmat kierrokset ovat koneessa. Omassa dieselissäni korjaamotesteri näyttää 850 r/min kierroksilla lisäystä olevan 0,7 l/h ja 4000 r/min n. 3 l/h. Kompressori on magneettikytkimellä ohjattu, joten sen käynti/seisonta-aikasuhde riippuu kierrosluvusta, lämmityslaitteen puhaltimen nopeudesta, ulkoilman ja sisälämpötilojen lämpötilaerosta ja ulkoilman kosteudesta.

      Kyllä se AC-nappi kannattaa pitää OFF-asennossa silloin kun ei jäähdytystä tarvitse. Talvipakkasilla se kannattaa kuitenkin pitää ON-asennossa (voiteluaineen satunnaisen kierron mahdollistamiseksi), koska kompressori ei juuri pyörähdä muutoin kuin vähän aikaa startin jälkeen, kun konehuoneen lämpö on saanut höyrynpaineen nousemaan putkistossa kytkentärajan yläpuolelle. Ajoviima sitten alentaa paineen ja estää enemmän käynnin.

      Pakkasilla eikä edes nollakeleillä se ei tosiaankaan "kuivata ilmaa". Vaikka räntää vihmoo ja ulkoilman suht. kosteus on 100%, ei siinä ole mitään kuivaamisen tarvetta, ilma kun lämpenee lämmityslaitteessa, sen suht kosteus putoaa 30% vaiheille, jolloin alkaa jo kurkku rohista.
      Toimintaperiaatteensa vuoksi kuivaaminen on kaiken lisäksi mahdotonta alle 5 asteen ulkolämpötilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe