Kummalla tavalla sinä saat autosi pysähtymään nopeammin.
Minä saan ilman abs..ää
Muuten automattilaatikolla varustettu auto on vaikea saada todella pysähtymään,ilman ,että vetäisee vaihdevalitsemen vapaalle ,esim jääpohjaisella tiellä.
ABS
24
1750
Vastaukset
- on ollut
juuri hankaluuksia pihaan pysähtyessä juuri autom autolla.Auto vaan menee.
Ilman abs paremoi,jos osaa...- Barbeito
Kappas vain, en ole vielä huomannut moista ilmiötä. Eikö ABS:n pitäisi kuitenkin toimia niin, että ihan pienessä nopeudessa se "ei toimi" eli pyörät menee rehellisesti lukkoon äärimmäisen liukkaalla olemattomassa nopeudessa? Ei automaatin ryömintä nyt niin suurta pitäisi olla että ABS ei sitä pysäytä????
- pysähtymään
nopeammin kuin ABS:llä. Jäällä saat, jos pystyt jarruttamaan optimaalisesti. ABS:ssä ei kuitenkaan ole kysymys mahdollisimman lyhyestä jarrutusmatkasta, vaan siitä että täysjarrutuksen aikana autoa voi myös ohjata.
"Muuten automattilaatikolla varustettu auto on vaikea saada todella pysähtymään,ilman ,että vetäisee vaihdevalitsemen vapaalle ,esim jääpohjaisella tiellä."
Tuo nyt on aivan täyttä paskaa. Sillä ei ole mitään vaikutusta. Aika huono provo. Huomaa, ettet ole koskaan edes kokeillut ABS-jarruja etkä automaattivaihteistoa.
Itselläni menossa viides automaattivaihteinen absilla varustettu auto peräkkäin. Pysähtyy kitkarenkaillakin jäiseen alamäkeen, ylämäkeen ja tasaisella tai kaltevalla pinnalla ihan vietävän hyvin.
Master Eq- Mr. Cashdollar
Ovatko kaikki viisi olleet niitä "Kun mä lyön 81.500 € pöytään" autoja...?
Mr. Cashdollar kirjoitti:
Ovatko kaikki viisi olleet niitä "Kun mä lyön 81.500 € pöytään" autoja...?
No ei sentään, tuon 760:n hankin käytettynä ja maksoi muistaakseni 275000 silloista rahaa. Sen jälkeen autot ovatkin ovat halventuneet vero- ym. syistä kymmeniä prosentteja.
- Volvo 760 GLE V6 autom. takaveto ABS
- Volvo 940 Turbo autom. takaveto ABS
- Volvo V70 2.5 20V autom. etuveto ABS STC
- Volvo V70 2.4T autom. etuveto ABS STC
- Volvo V70 2.5T geatronic etuveto ABS DSTC
ja nyt
- MB E320 CDI autom. takaveto ABS ESP
Master Eq- jäällä
tai erittäin liukkaalla tiellä, pysähtymisestä ,niin kyllä kokemuksesta voin kertoa,että äitini tehkas takaveto mese ei pysähtyny, kun poljin sitä isointa bedaalia .
Auto oli isolla bensa koneella sekä kaikenlaisilla lisä herkuilla.
Onneksi vahinkoa ei tullut mutta hiukan hirvitti tilanne. - kouluttaa
jäällä kirjoitti:
tai erittäin liukkaalla tiellä, pysähtymisestä ,niin kyllä kokemuksesta voin kertoa,että äitini tehkas takaveto mese ei pysähtyny, kun poljin sitä isointa bedaalia .
Auto oli isolla bensa koneella sekä kaikenlaisilla lisä herkuilla.
Onneksi vahinkoa ei tullut mutta hiukan hirvitti tilanne.Ei näköjään opittu taas mitää.
Ensinnäkin automaatti ei vaikuta jarrutusmatkaan, eikä äitin tehokaskaa.
Toiseksi lukkojarru on tehokkain tapa pysäyttää auto abs taas antaa samalla ohjausmahdollisuuden.
Ja vielä vinkki "älä paina sitä kaasua samaa aikaa jarruttaessasi sillä tehokkaalla äitylillä" - mä ...
kouluttaa kirjoitti:
Ei näköjään opittu taas mitää.
Ensinnäkin automaatti ei vaikuta jarrutusmatkaan, eikä äitin tehokaskaa.
Toiseksi lukkojarru on tehokkain tapa pysäyttää auto abs taas antaa samalla ohjausmahdollisuuden.
Ja vielä vinkki "älä paina sitä kaasua samaa aikaa jarruttaessasi sillä tehokkaalla äitylillä"sanoin äitille ,että nytvaihdetaan auto ja niinhän me tehtiin ja otimme etuvetoisen ja nyt pysähtyy.Myös ylämäki lähtö on huomattavasti helponpaa kun ei kaasua painettaessa lähde automaatin takia sutiin,niin kuin se teki .Nyt nousee ja pysähtyy.
Mitä muuten teet kun automaatti jää kiinni kevyeen lumeen. millä heijaat eess taass.
ei muuten heijaa.. Kokenut 23v äitini autolla.."
- Keen
Mitä ihmettä sinä horiset? Miksi automaattivaihteinen auto on vaikea saada pysähtymään? Ja oleko muka tehnyt jotain jarrutustestejä kahdella samanlaisella autolla, jossa toisessa on ABS ja toisessa ei. Epäilen.
- testata
mutta älä pelästy jos auto ei jäällä pysähdy vaan niin sanotusti työntää autoa meneen eteenpäin,
Varovasti
- automaattiabsi
mulla on toinen auto noilla varusteilla menossa, enkä oikein ymmärrä miten niin ei saa pysähtymään. kyllä mä olen saanut ainakin, ihan vaan sitä leveetä pedaalia polkemalla. ei se sen vaikeempaa oo.
- vielä....
Automaatti auto on niinkuin sanoit hankala,esim mitä teet kun auto alkaa heittelehtimään ,niin missä se pelastava enkeli on eli kytkin niinkuin on opetettu,että kytkin pohjaan niin pito saattaa palautua hyvällä tuurilla.
Kytkin puuttuu....- se on
niin ,että lukittu pyörä ohjaa sittenkin..
- tomatos
se on kirjoitti:
niin ,että lukittu pyörä ohjaa sittenkin..
ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.
- nikuniku
tomatos kirjoitti:
ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.
niku kuinka,että sutiin automaatti,eihän se sudi vaikka yksi automyyjä niin väittikin.
ei kuulemma ikinä ollut nähnyt niin pitkää sutimista mulla oli2.9 granada alla.
Jäisellä ylämäessä liikkelle lähtö on eittämättäkin hankalaa. - tomaatti viimeiset 6v
tomatos kirjoitti:
ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.
Nykypelit, joissa etuvetoon ja automaattiin on yhdistetty ESP ja sutimisenesto, lähtevät paljon pahemmista paikoista kuin manuaalit; momentinmuunnin pehmentää vetoa alkuun, ja sutimisenesto jatkaa siitä sitten eteenpäin.
Hyvä paikka tämän kokeilemiseen on Kalevankadun ja Fredrikinkadun risteys Helsingissä. Siinä on liikennevalot, ja kalevankatua keskustaan päin ajaessa pieni ylämäen alku, jossa alla mukulakiveys. On meinaan sopivilla keleillä aikas liukas paikka.
Ei muuten ole yksi eikä kaksi kertaa kun samassa jonossa olleet manuaalivaihteiset on jääneet siihen risteyksen olemattomaan ylämäenalkuun paikalleen sutimaan kun automaatti puolestaan on lähtenyt ilman mitään ongelmaa. Pahiten on tietysti jääneet paikalleen vanhemmat takavetoiset.
Ja lisäksi tietysti lähtöä helpottaa tuollaisessa paikassa, kun ei tarvitse stepata jarrun, kaasun ja kytkimen kanssa, vaan voi rauhassa siirtää jalan jarrulta kaasulle, ja tomaatti pitää pelin omia aikoja paikallaan ilman pelkoa taaksepäin valumisesta ennen kuin sitä pitoa rupeaa kehittymään.
- finnbulli
pysähtyy nopeammin jäällä ja kovalla lumella kun ABS-Mersu.
Syy on mielestäni aika yksinkertainen: nykyiset nastat eivät pure kunnolla jos ei pyörä pysähtyy. - on suurempi
liikekitka vai lepokitka? Kumpi kitka kyseessä kun lukkojarrutus? Kummalla tavalla pysähtyy nopeammin? Minäpä tiedän, tiedätkö sinä?
- jos ja kun
kuljettaja lepää niin auto ei taatusti pysähdy ennenkö pöpelikköön.
Liikekitka on lähempänä oikeaa sillä kuljettajan täytyy pysyä liikkellä kun autoa pysäytetään parhaalla mahdollisella tavalla.
paras tapa ei ole abs eikä lepo.
Miksi muuten kilpa-autoilijat heittävät ensimmäiseksi abs moltin pois.. kysyn vaan ..
"Olisko että auton joku osaa pysäyttää nopeammin" - tietenkin
jos ja kun kirjoitti:
kuljettaja lepää niin auto ei taatusti pysähdy ennenkö pöpelikköön.
Liikekitka on lähempänä oikeaa sillä kuljettajan täytyy pysyä liikkellä kun autoa pysäytetään parhaalla mahdollisella tavalla.
paras tapa ei ole abs eikä lepo.
Miksi muuten kilpa-autoilijat heittävät ensimmäiseksi abs moltin pois.. kysyn vaan ..
"Olisko että auton joku osaa pysäyttää nopeammin"kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle.
abs on hyvä keksintö ,sillä on luisun sattuessa helppo hallita ohjauskyky. Voihan se vähän pihalla tuupata autoa niin kuin kerroit varsinkin jos säädöt ovat hieman pielessä tietenkin kirjoitti:
kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle.
abs on hyvä keksintö ,sillä on luisun sattuessa helppo hallita ohjauskyky. Voihan se vähän pihalla tuupata autoa niin kuin kerroit varsinkin jos säädöt ovat hieman pielessä> ...kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle
Ei.
Master Eq- tämä..
MasterEq kirjoitti:
> ...kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle
Ei.
Master Eqkouluun liity mitenkään.Aina siä opittu ei pidä paikkansa.Kevyt auto samalla nopeudella raskaan auton kanssa niin lopputulos on ,että kevyt pysähtyy nopeammin.Ei p koulua kummenpaa.
esim pikku mini vas iso mb
- Jamppa1
pysähtymismatka riippuu kelistä ja tien pinnasta. Pysähtymismatkan lyhentäminenhän ei ole absien tarkoitus.
Toisekseen vaihteistotyyppi ei vaikuta mitään, toistan, mitään jarrutusmatkaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768232Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583243- 372556
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj172170Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362129- 252107
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151703- 611647
- 181609