ABS

Jarrumies

Kummalla tavalla sinä saat autosi pysähtymään nopeammin.
Minä saan ilman abs..ää
Muuten automattilaatikolla varustettu auto on vaikea saada todella pysähtymään,ilman ,että vetäisee vaihdevalitsemen vapaalle ,esim jääpohjaisella tiellä.

24

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ollut

      juuri hankaluuksia pihaan pysähtyessä juuri autom autolla.Auto vaan menee.
      Ilman abs paremoi,jos osaa...

      • Barbeito

        Kappas vain, en ole vielä huomannut moista ilmiötä. Eikö ABS:n pitäisi kuitenkin toimia niin, että ihan pienessä nopeudessa se "ei toimi" eli pyörät menee rehellisesti lukkoon äärimmäisen liukkaalla olemattomassa nopeudessa? Ei automaatin ryömintä nyt niin suurta pitäisi olla että ABS ei sitä pysäytä????


    • pysähtymään

      nopeammin kuin ABS:llä. Jäällä saat, jos pystyt jarruttamaan optimaalisesti. ABS:ssä ei kuitenkaan ole kysymys mahdollisimman lyhyestä jarrutusmatkasta, vaan siitä että täysjarrutuksen aikana autoa voi myös ohjata.

      "Muuten automattilaatikolla varustettu auto on vaikea saada todella pysähtymään,ilman ,että vetäisee vaihdevalitsemen vapaalle ,esim jääpohjaisella tiellä."

      Tuo nyt on aivan täyttä paskaa. Sillä ei ole mitään vaikutusta.

    • Aika huono provo. Huomaa, ettet ole koskaan edes kokeillut ABS-jarruja etkä automaattivaihteistoa.

      Itselläni menossa viides automaattivaihteinen absilla varustettu auto peräkkäin. Pysähtyy kitkarenkaillakin jäiseen alamäkeen, ylämäkeen ja tasaisella tai kaltevalla pinnalla ihan vietävän hyvin.


      Master Eq

      • Mr. Cashdollar

        Ovatko kaikki viisi olleet niitä "Kun mä lyön 81.500 € pöytään" autoja...?


      • Mr. Cashdollar kirjoitti:

        Ovatko kaikki viisi olleet niitä "Kun mä lyön 81.500 € pöytään" autoja...?

        No ei sentään, tuon 760:n hankin käytettynä ja maksoi muistaakseni 275000 silloista rahaa. Sen jälkeen autot ovatkin ovat halventuneet vero- ym. syistä kymmeniä prosentteja.

        - Volvo 760 GLE V6 autom. takaveto ABS
        - Volvo 940 Turbo autom. takaveto ABS
        - Volvo V70 2.5 20V autom. etuveto ABS STC
        - Volvo V70 2.4T autom. etuveto ABS STC
        - Volvo V70 2.5T geatronic etuveto ABS DSTC

        ja nyt
        - MB E320 CDI autom. takaveto ABS ESP


        Master Eq


      • jäällä

        tai erittäin liukkaalla tiellä, pysähtymisestä ,niin kyllä kokemuksesta voin kertoa,että äitini tehkas takaveto mese ei pysähtyny, kun poljin sitä isointa bedaalia .
        Auto oli isolla bensa koneella sekä kaikenlaisilla lisä herkuilla.
        Onneksi vahinkoa ei tullut mutta hiukan hirvitti tilanne.


      • kouluttaa
        jäällä kirjoitti:

        tai erittäin liukkaalla tiellä, pysähtymisestä ,niin kyllä kokemuksesta voin kertoa,että äitini tehkas takaveto mese ei pysähtyny, kun poljin sitä isointa bedaalia .
        Auto oli isolla bensa koneella sekä kaikenlaisilla lisä herkuilla.
        Onneksi vahinkoa ei tullut mutta hiukan hirvitti tilanne.

        Ei näköjään opittu taas mitää.

        Ensinnäkin automaatti ei vaikuta jarrutusmatkaan, eikä äitin tehokaskaa.

        Toiseksi lukkojarru on tehokkain tapa pysäyttää auto abs taas antaa samalla ohjausmahdollisuuden.

        Ja vielä vinkki "älä paina sitä kaasua samaa aikaa jarruttaessasi sillä tehokkaalla äitylillä"


      • mä ...
        kouluttaa kirjoitti:

        Ei näköjään opittu taas mitää.

        Ensinnäkin automaatti ei vaikuta jarrutusmatkaan, eikä äitin tehokaskaa.

        Toiseksi lukkojarru on tehokkain tapa pysäyttää auto abs taas antaa samalla ohjausmahdollisuuden.

        Ja vielä vinkki "älä paina sitä kaasua samaa aikaa jarruttaessasi sillä tehokkaalla äitylillä"

        sanoin äitille ,että nytvaihdetaan auto ja niinhän me tehtiin ja otimme etuvetoisen ja nyt pysähtyy.Myös ylämäki lähtö on huomattavasti helponpaa kun ei kaasua painettaessa lähde automaatin takia sutiin,niin kuin se teki .Nyt nousee ja pysähtyy.
        Mitä muuten teet kun automaatti jää kiinni kevyeen lumeen. millä heijaat eess taass.
        ei muuten heijaa.. Kokenut 23v äitini autolla.."


    • Keen

      Mitä ihmettä sinä horiset? Miksi automaattivaihteinen auto on vaikea saada pysähtymään? Ja oleko muka tehnyt jotain jarrutustestejä kahdella samanlaisella autolla, jossa toisessa on ABS ja toisessa ei. Epäilen.

      • testata

        mutta älä pelästy jos auto ei jäällä pysähdy vaan niin sanotusti työntää autoa meneen eteenpäin,
        Varovasti


    • automaattiabsi

      mulla on toinen auto noilla varusteilla menossa, enkä oikein ymmärrä miten niin ei saa pysähtymään. kyllä mä olen saanut ainakin, ihan vaan sitä leveetä pedaalia polkemalla. ei se sen vaikeempaa oo.

    • vielä....

      Automaatti auto on niinkuin sanoit hankala,esim mitä teet kun auto alkaa heittelehtimään ,niin missä se pelastava enkeli on eli kytkin niinkuin on opetettu,että kytkin pohjaan niin pito saattaa palautua hyvällä tuurilla.
      Kytkin puuttuu....

      • se on

        niin ,että lukittu pyörä ohjaa sittenkin..


      • tomatos
        se on kirjoitti:

        niin ,että lukittu pyörä ohjaa sittenkin..

        ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.


      • nikuniku
        tomatos kirjoitti:

        ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.

        niku kuinka,että sutiin automaatti,eihän se sudi vaikka yksi automyyjä niin väittikin.
        ei kuulemma ikinä ollut nähnyt niin pitkää sutimista mulla oli2.9 granada alla.
        Jäisellä ylämäessä liikkelle lähtö on eittämättäkin hankalaa.


      • tomaatti viimeiset 6v
        tomatos kirjoitti:

        ni tomaatilla ku joudut(kokemusta)vastaantulijan tms vuoksi pidättään liukkaalle ylämäkeen et pääse enää jatkaan koska pyörää ei saa pikku luistatuksella pitämään vaan alkaa heti sutia hallitsemattomasti.

        Nykypelit, joissa etuvetoon ja automaattiin on yhdistetty ESP ja sutimisenesto, lähtevät paljon pahemmista paikoista kuin manuaalit; momentinmuunnin pehmentää vetoa alkuun, ja sutimisenesto jatkaa siitä sitten eteenpäin.

        Hyvä paikka tämän kokeilemiseen on Kalevankadun ja Fredrikinkadun risteys Helsingissä. Siinä on liikennevalot, ja kalevankatua keskustaan päin ajaessa pieni ylämäen alku, jossa alla mukulakiveys. On meinaan sopivilla keleillä aikas liukas paikka.

        Ei muuten ole yksi eikä kaksi kertaa kun samassa jonossa olleet manuaalivaihteiset on jääneet siihen risteyksen olemattomaan ylämäenalkuun paikalleen sutimaan kun automaatti puolestaan on lähtenyt ilman mitään ongelmaa. Pahiten on tietysti jääneet paikalleen vanhemmat takavetoiset.

        Ja lisäksi tietysti lähtöä helpottaa tuollaisessa paikassa, kun ei tarvitse stepata jarrun, kaasun ja kytkimen kanssa, vaan voi rauhassa siirtää jalan jarrulta kaasulle, ja tomaatti pitää pelin omia aikoja paikallaan ilman pelkoa taaksepäin valumisesta ennen kuin sitä pitoa rupeaa kehittymään.


    • finnbulli

      pysähtyy nopeammin jäällä ja kovalla lumella kun ABS-Mersu.

      Syy on mielestäni aika yksinkertainen: nykyiset nastat eivät pure kunnolla jos ei pyörä pysähtyy.

    • on suurempi

      liikekitka vai lepokitka? Kumpi kitka kyseessä kun lukkojarrutus? Kummalla tavalla pysähtyy nopeammin? Minäpä tiedän, tiedätkö sinä?

      • jos ja kun

        kuljettaja lepää niin auto ei taatusti pysähdy ennenkö pöpelikköön.
        Liikekitka on lähempänä oikeaa sillä kuljettajan täytyy pysyä liikkellä kun autoa pysäytetään parhaalla mahdollisella tavalla.
        paras tapa ei ole abs eikä lepo.
        Miksi muuten kilpa-autoilijat heittävät ensimmäiseksi abs moltin pois.. kysyn vaan ..
        "Olisko että auton joku osaa pysäyttää nopeammin"


      • tietenkin
        jos ja kun kirjoitti:

        kuljettaja lepää niin auto ei taatusti pysähdy ennenkö pöpelikköön.
        Liikekitka on lähempänä oikeaa sillä kuljettajan täytyy pysyä liikkellä kun autoa pysäytetään parhaalla mahdollisella tavalla.
        paras tapa ei ole abs eikä lepo.
        Miksi muuten kilpa-autoilijat heittävät ensimmäiseksi abs moltin pois.. kysyn vaan ..
        "Olisko että auton joku osaa pysäyttää nopeammin"

        kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle.
        abs on hyvä keksintö ,sillä on luisun sattuessa helppo hallita ohjauskyky. Voihan se vähän pihalla tuupata autoa niin kuin kerroit varsinkin jos säädöt ovat hieman pielessä


      • tietenkin kirjoitti:

        kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle.
        abs on hyvä keksintö ,sillä on luisun sattuessa helppo hallita ohjauskyky. Voihan se vähän pihalla tuupata autoa niin kuin kerroit varsinkin jos säädöt ovat hieman pielessä

        > ...kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle

        Ei.


        Master Eq


      • tämä..
        MasterEq kirjoitti:

        > ...kysyä,mutta eikähän se oo niin ,että painavempi massa luistaa pidemmälle

        Ei.


        Master Eq

        kouluun liity mitenkään.Aina siä opittu ei pidä paikkansa.Kevyt auto samalla nopeudella raskaan auton kanssa niin lopputulos on ,että kevyt pysähtyy nopeammin.Ei p koulua kummenpaa.
        esim pikku mini vas iso mb


    • Jamppa1

      pysähtymismatka riippuu kelistä ja tien pinnasta. Pysähtymismatkan lyhentäminenhän ei ole absien tarkoitus.

      Toisekseen vaihteistotyyppi ei vaikuta mitään, toistan, mitään jarrutusmatkaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      345
      4088
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2307
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      129
      1650
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      97
      1431
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1403
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1267
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1238
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      54
      1110
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1074
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1006
    Aihe