ABS

plant

onkohan noihin ABS jarruihin oikein luottamista. Joskus tuntuu että jarrua saa poljettaa tosissaan eikä automatiikka halua jarruttaa. Tällöin tulee mieleen, että oma poljento pysäyttäisi auton paremmin kuin ABS.

55

2802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mine

      Sitä poljinta pitääkin runtata kovasti jotta ottaisi max. jarru tehot. Katsos kun liukkaalla kelillä apsit rutisoo vaikkei kovasti painaisi.
      Säilyyhän ABS -autoissa ohjattavuus koko ajan

    • Mine

      Sitä poljinta pitääkin runtata kovasti jotta ottaisi max. jarru tehot. Katsos kun liukkaalla kelillä apsit rutisoo vaikkei kovasti painaisi.
      Säilyyhän ABS -autoissa ohjattavuus koko ajan

      • plant

        ABSien "tehottomuus" pulpahtaa parhaiten esiin kun pinta on todella liukas. Silloin tuntuu kuin järjestelmä sekoilisi. Eihän sitä ole pakko lukkojarrutella, vaikkei ABSiä olisikaan.


    • Ari

      Abs on pelkkä myynti kikka ei niitä tarvita henkilöautoihin.

      • Valopää

        Ajovalo Ariko se taas avautuu? ABS jarrullinen auto pysähtyy nopeammin kuin abs jarruton auto keskiverto ihmisen ajaessa autoa. Poislukien muutamat marginaaliset olosuhteet, kuten erityiosen pehmeä hiekkatie tai paksu lumipolanne, johon rengas uppoaa. Joskus muistaakseni Saksalainen autolehti testasi noita abs jarruja ja edes ammattilaiset eivät päässeet ilman abs:ja samoihin jarrutustuloksiin verrattuna sama auto abs jarruilla varustettuna. Ja tekivät kokeen kuivalla ja märällä asvaltilla.


      • 0,9kS

        Ja voisi sanoa että koko auto on myyntikikka, ei sitä oikesti tarvita.

        Eikä tuo 10% ole mikään laki, joissain tilanteissa saattaa ABS:n pysähtymismatka olla taasen 10% lyhyempi.


      • Mine

        Eipä sitä ABS:ia sinun ajovalottomassa samarassa tarvitakkaan


      • Erkki

        Tavalliset jarrutkin ovat aivan turhat, vilkuista puhumattakaan. Kunnon tennarit ja toimiva käsi rittävät!


      • Kallonkutistaja

        Kyllähän kaikkea auton varustelua ja jopa koko autoa voidaan pitää tarpeettomana, jos niin haluaa ajatella.

        Mutta jos auton edessä on törmäyskurssilla este, joka on 80:n metrin päässä... Absiton auto törmää esteeseen, mutta pysähtyy kuitenkin 100:ssa metrissä =lyhyemmällä matkalla kuin abs-auto, joka puolestaan pysähtyy 110 metrissä mutta on jo koukannut ohi esteestä.

        Mutta sekin on vain kuljettajan tyhmyyttä/taitamattomuutta, jos jarrutusmatka pitenee abs:llä.


      • joopa
        Valopää kirjoitti:

        Ajovalo Ariko se taas avautuu? ABS jarrullinen auto pysähtyy nopeammin kuin abs jarruton auto keskiverto ihmisen ajaessa autoa. Poislukien muutamat marginaaliset olosuhteet, kuten erityiosen pehmeä hiekkatie tai paksu lumipolanne, johon rengas uppoaa. Joskus muistaakseni Saksalainen autolehti testasi noita abs jarruja ja edes ammattilaiset eivät päässeet ilman abs:ja samoihin jarrutustuloksiin verrattuna sama auto abs jarruilla varustettuna. Ja tekivät kokeen kuivalla ja märällä asvaltilla.

        Kyllä ABS jarrut jarruttavat paljon huonommin kuin se että poltettaisiin kumia asfalttiin eli tehtäisiin aito lukkojarrutus.

        ABS-jarrujen jarrutusmatka on AINA pidempi kuin tavallisilla jarruilla. Voit tutkia asiaa mm. helposti tutkimalla monessako nopeassa urheiluautossa on ABS-jarrut tai vähintäänkin nappi mistä ne saa pois päältä.


      • Kallonkutistaja
        joopa kirjoitti:

        Kyllä ABS jarrut jarruttavat paljon huonommin kuin se että poltettaisiin kumia asfalttiin eli tehtäisiin aito lukkojarrutus.

        ABS-jarrujen jarrutusmatka on AINA pidempi kuin tavallisilla jarruilla. Voit tutkia asiaa mm. helposti tutkimalla monessako nopeassa urheiluautossa on ABS-jarrut tai vähintäänkin nappi mistä ne saa pois päältä.

        "Kyllä ABS jarrut jarruttavat paljon huonommin kuin se että poltettaisiin kumia asfalttiin eli tehtäisiin aito lukkojarrutus."

        Tässä yksi syy miksi abs:n hinta saadaan raskaissa autoissa takaisin jo yhdessä hätäjarrutuksessa säästyneinä renkaina. Ilman abs:ää voisi hintaa olla jopa 10000 euroa, abs:llä ei lisäkuluja.

        Jälleen sanon, että se on kuljettajan tyhmyyttä/taitamattomuutta, jos jarrutusmatka on abs:llä pidempi kuin ilman abs:ää.


      • Ari
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Kyllä ABS jarrut jarruttavat paljon huonommin kuin se että poltettaisiin kumia asfalttiin eli tehtäisiin aito lukkojarrutus."

        Tässä yksi syy miksi abs:n hinta saadaan raskaissa autoissa takaisin jo yhdessä hätäjarrutuksessa säästyneinä renkaina. Ilman abs:ää voisi hintaa olla jopa 10000 euroa, abs:llä ei lisäkuluja.

        Jälleen sanon, että se on kuljettajan tyhmyyttä/taitamattomuutta, jos jarrutusmatka on abs:llä pidempi kuin ilman abs:ää.

        Jos abs:llä on lyhyempi jarrutusmatka kuin ilman niin silloin on vain ja ainoastaan kuljettajan tyhmyyttä.


      • Jza
        Valopää kirjoitti:

        Ajovalo Ariko se taas avautuu? ABS jarrullinen auto pysähtyy nopeammin kuin abs jarruton auto keskiverto ihmisen ajaessa autoa. Poislukien muutamat marginaaliset olosuhteet, kuten erityiosen pehmeä hiekkatie tai paksu lumipolanne, johon rengas uppoaa. Joskus muistaakseni Saksalainen autolehti testasi noita abs jarruja ja edes ammattilaiset eivät päässeet ilman abs:ja samoihin jarrutustuloksiin verrattuna sama auto abs jarruilla varustettuna. Ja tekivät kokeen kuivalla ja märällä asvaltilla.

        Ei muuten pysähdy. Jos ne absit toimisivatkin niin kuin niiden pitäisi toimia, eli pitäisivät rengasta koko ajan maksimissaan 20 prosentin luistossa, niin tuo idis varmaankin pitäisi paikkansa.
        Tällä hetkellä ne kuitenkin hakkaavat jarrua tietyin väliajoin lukkoon, mistä se helvetin rutina tulee. Tällöin rengas on osan aikaa luistossa ja osan aikaa se pyörii, eikä hidastu ollenkaan.

        Tahtoo sanoa, että jos vedetään täydellinen lukkojarrutus vaikkapa peilijäällä, missä on vielä vettä päällä ja alla kitkat, niin abseilla auto luisuu tuplaten pidemmälle, kuin tavan jarruilla!

        Testatkaa niitä jarruja samanlaisilla autoilla, jos ette muuten usko. Armeija on noita abseja testaillut pitkään ja aina jarrutusmatkat ovat niillä pidempiä, kuin normaalissa jarrutuksessa..riipumatta alustasta.


      • ...©
        Jza kirjoitti:

        Ei muuten pysähdy. Jos ne absit toimisivatkin niin kuin niiden pitäisi toimia, eli pitäisivät rengasta koko ajan maksimissaan 20 prosentin luistossa, niin tuo idis varmaankin pitäisi paikkansa.
        Tällä hetkellä ne kuitenkin hakkaavat jarrua tietyin väliajoin lukkoon, mistä se helvetin rutina tulee. Tällöin rengas on osan aikaa luistossa ja osan aikaa se pyörii, eikä hidastu ollenkaan.

        Tahtoo sanoa, että jos vedetään täydellinen lukkojarrutus vaikkapa peilijäällä, missä on vielä vettä päällä ja alla kitkat, niin abseilla auto luisuu tuplaten pidemmälle, kuin tavan jarruilla!

        Testatkaa niitä jarruja samanlaisilla autoilla, jos ette muuten usko. Armeija on noita abseja testaillut pitkään ja aina jarrutusmatkat ovat niillä pidempiä, kuin normaalissa jarrutuksessa..riipumatta alustasta.

        ABSeilla ei luisu tuplaten pidemmälle.

        Täydellistä lukkojarrutusta (joka siis ei tarkoita sitä että mennään kaikki pyörät lukossa) ei kukaan pysty ABSittomalla autolla peilijäällä tekemään. Totta että ABSilla rengas välillä luistaa ja välillä pyörii, mutta siinä välissä ollaan hetkellisesti optimaalisessa jarrutuspidossa.

        Tai siis korjaus, ABSeilla saattaa luisua tuplaten pidemmälle, koska ABSiton päätyy puolessa välissä ohjauskyvyttömänä ojaan.

        Siviilimaailman rengastesteissä tehtiin aikoinaan jarrutuksia ABSeilla ja ilman. Tulokset puhuivat useimmiten ABSien puolesta.


      • Jza
        ...© kirjoitti:

        ABSeilla ei luisu tuplaten pidemmälle.

        Täydellistä lukkojarrutusta (joka siis ei tarkoita sitä että mennään kaikki pyörät lukossa) ei kukaan pysty ABSittomalla autolla peilijäällä tekemään. Totta että ABSilla rengas välillä luistaa ja välillä pyörii, mutta siinä välissä ollaan hetkellisesti optimaalisessa jarrutuspidossa.

        Tai siis korjaus, ABSeilla saattaa luisua tuplaten pidemmälle, koska ABSiton päätyy puolessa välissä ohjauskyvyttömänä ojaan.

        Siviilimaailman rengastesteissä tehtiin aikoinaan jarrutuksia ABSeilla ja ilman. Tulokset puhuivat useimmiten ABSien puolesta.

        "Täydellistä lukkojarrutusta (joka siis ei tarkoita sitä että mennään kaikki pyörät lukossa) ei kukaan pysty ABSittomalla autolla peilijäällä tekemään"

        No, ensinnäkin, lukkojarrutus nimenomaan TARKOITTAA sitä, että auton kaikki tassut ovat lukossa. Abseilla sellaista ei siis voi tehdä.

        "ABSeilla saattaa luisua tuplaten pidemmälle, koska ABSiton päätyy puolessa välissä ohjauskyvyttömänä ojaan"

        Vai niin sielläpäin luullaan... No, fakta on kuitenkin se, että niillä abseilla auto liukuu noin puolet pidemmällä, kuin ilman niitä.

        Kuivalla asfaltilla ja märällä jäällä ero on huomattava. Sopiva lumikeli tasoittaa tilannetta jonkin verran.


      • ...©
        Jza kirjoitti:

        "Täydellistä lukkojarrutusta (joka siis ei tarkoita sitä että mennään kaikki pyörät lukossa) ei kukaan pysty ABSittomalla autolla peilijäällä tekemään"

        No, ensinnäkin, lukkojarrutus nimenomaan TARKOITTAA sitä, että auton kaikki tassut ovat lukossa. Abseilla sellaista ei siis voi tehdä.

        "ABSeilla saattaa luisua tuplaten pidemmälle, koska ABSiton päätyy puolessa välissä ohjauskyvyttömänä ojaan"

        Vai niin sielläpäin luullaan... No, fakta on kuitenkin se, että niillä abseilla auto liukuu noin puolet pidemmällä, kuin ilman niitä.

        Kuivalla asfaltilla ja märällä jäällä ero on huomattava. Sopiva lumikeli tasoittaa tilannetta jonkin verran.

        Lukkojarrutus oli väärä termi, olisi pitänyt käyttää "tehojarrutusta", "optimijarrutusta" tai vastaavaa...

        Kaikki pyörät täysin lukossa ei ole tehokkain jarrutustapa kovalla alustalla. Paras hidastuvuus saadaan lukkiutumisen rajalla (eikä ABSikaan onnistu pitämään rengasta tässä tilassa). ABS suoriutuu kuitenkin lähes aina tässä tavoitteessa ihmistä paremmin. Paraskaan ihminen ei pysty hallitsemaan jokaisen pyörän jarrutustehoa yksilöllisesti.

        Liukkaalla vesipinnoitetulla jäällä kitkarenkain varustettu auto pysähtyy ABSilla lyhyemmällä matkalla kuin ABSittomalla autolla tehdyllä nelipyörä-lukkojarrutuksella, jos oletetaan että ABSiton auto yllättäen pysyy koko jarrutuksen aikana tiellä. Alhaisilla nopeuksilla on jousijarrutus ABSää ja lukkojarrutusta tehokkaampaa. Nelipyörä-lukkojarrutuksessa auto kääntyy jossain vaiheessa kulkemaan kylki edellä (ja tod.näk. ojaan) mm. koska jarrut eivät käytännössä ole täysin tasapainossa, ja pienet tien kallistumat, epätasaisuudet sekä erot kitkassa vaikuttavat yksittäisen renkaan pitoon ja kääntävät autoa.

        Löysässä lumessa tai hiekassa päästään ABSittomalla autolla lyhyempiin jarrutusmatkoihin koska näissä olosuhteissa lukkiutunut pyörä kaivautuu alustaansa ja saa siitä paremman otteen.


      • MBman
        Valopää kirjoitti:

        Ajovalo Ariko se taas avautuu? ABS jarrullinen auto pysähtyy nopeammin kuin abs jarruton auto keskiverto ihmisen ajaessa autoa. Poislukien muutamat marginaaliset olosuhteet, kuten erityiosen pehmeä hiekkatie tai paksu lumipolanne, johon rengas uppoaa. Joskus muistaakseni Saksalainen autolehti testasi noita abs jarruja ja edes ammattilaiset eivät päässeet ilman abs:ja samoihin jarrutustuloksiin verrattuna sama auto abs jarruilla varustettuna. Ja tekivät kokeen kuivalla ja märällä asvaltilla.

        mukaan ABS:llä jarrutusmatka lyhenee, koska ABS:t käyttävät lepokitkaa, jonka arvo on suurempi kuin liikekitkalla. Ellei fysiikanlait ole viimeaikoina muuttuneet =) niin kyllä ABS on tehokkaampi


      • Scuderia QV
        MBman kirjoitti:

        mukaan ABS:llä jarrutusmatka lyhenee, koska ABS:t käyttävät lepokitkaa, jonka arvo on suurempi kuin liikekitkalla. Ellei fysiikanlait ole viimeaikoina muuttuneet =) niin kyllä ABS on tehokkaampi

        ABS antaa kuitenkin pyörien mennä aina pikku hetkeksi lukkoon ennen kuin höllää jarrupainetta. Tämä ei sinänsä ole kamalan pahakaan asia, sillä kitkakerroin on suurimmillaan, kun rengas luistaa noin 20%.

        En oikein käsitä ihmisten valitusta ABS:n jarrutusmatkaa pidentävästä vaikutuksesta. Jos ei luota systeemin pystyvän pitämään fillareita tarpeeksi lähellä lukkiutumisrajaa, voi tietysti hakea sitä rajaa itsekin. ABS kun astuu kuvaan mukaan vasta sitten, kun joku pyörä on jo lukkiutumassa. Siihen asti jarrut toimivat ihan vastaavasti kuin ei-ABS -autossa.

        Vaan kyllä saa olla aika fakiiri että yhdellä polkimella kontrolloi neljää pyörää niin, että jokainen pyörii juuri lukkiutumisrajalla.


      • Jza
        ...© kirjoitti:

        Lukkojarrutus oli väärä termi, olisi pitänyt käyttää "tehojarrutusta", "optimijarrutusta" tai vastaavaa...

        Kaikki pyörät täysin lukossa ei ole tehokkain jarrutustapa kovalla alustalla. Paras hidastuvuus saadaan lukkiutumisen rajalla (eikä ABSikaan onnistu pitämään rengasta tässä tilassa). ABS suoriutuu kuitenkin lähes aina tässä tavoitteessa ihmistä paremmin. Paraskaan ihminen ei pysty hallitsemaan jokaisen pyörän jarrutustehoa yksilöllisesti.

        Liukkaalla vesipinnoitetulla jäällä kitkarenkain varustettu auto pysähtyy ABSilla lyhyemmällä matkalla kuin ABSittomalla autolla tehdyllä nelipyörä-lukkojarrutuksella, jos oletetaan että ABSiton auto yllättäen pysyy koko jarrutuksen aikana tiellä. Alhaisilla nopeuksilla on jousijarrutus ABSää ja lukkojarrutusta tehokkaampaa. Nelipyörä-lukkojarrutuksessa auto kääntyy jossain vaiheessa kulkemaan kylki edellä (ja tod.näk. ojaan) mm. koska jarrut eivät käytännössä ole täysin tasapainossa, ja pienet tien kallistumat, epätasaisuudet sekä erot kitkassa vaikuttavat yksittäisen renkaan pitoon ja kääntävät autoa.

        Löysässä lumessa tai hiekassa päästään ABSittomalla autolla lyhyempiin jarrutusmatkoihin koska näissä olosuhteissa lukkiutunut pyörä kaivautuu alustaansa ja saa siitä paremman otteen.

        Varsinkin kitkarenkailla ja sopivalla sohjokelillä jarrut ovat aivan pihalla.

        Vesi jääkeliukkaalla oli tässä ohjelmaa ratin takana, kun messuhallin parkkipaikka oli kuin luistinrata, ja sen päällä pari senttiä vettä.

        Auton pystyi tönäisemään käsin vinoon parkkiruudussa!

        No, mikäs siinä, pystyi sitä nyt vielä jotenkin ohjaamaan, mutta jarrupoljin piti unohtaa kokonaan. Sanomattakin on selvää, että tuolla kelilla ne absit rääkäisevät, vaikka vauhtiakaan ei olisi.

        Tahtoo sanoa, että jarru pohjassa auto olisi ryöminyt vaikka kilometrin, jos ei käsijarruun olisi turvautunut.

        Autossani, kun on automaattiloota, niin vauhti ei todellakaan putoa, vaan peli ryömii ja ryömii. Aika V-mäinen yhdistelmä.


      • ...©
        Jza kirjoitti:

        Varsinkin kitkarenkailla ja sopivalla sohjokelillä jarrut ovat aivan pihalla.

        Vesi jääkeliukkaalla oli tässä ohjelmaa ratin takana, kun messuhallin parkkipaikka oli kuin luistinrata, ja sen päällä pari senttiä vettä.

        Auton pystyi tönäisemään käsin vinoon parkkiruudussa!

        No, mikäs siinä, pystyi sitä nyt vielä jotenkin ohjaamaan, mutta jarrupoljin piti unohtaa kokonaan. Sanomattakin on selvää, että tuolla kelilla ne absit rääkäisevät, vaikka vauhtiakaan ei olisi.

        Tahtoo sanoa, että jarru pohjassa auto olisi ryöminyt vaikka kilometrin, jos ei käsijarruun olisi turvautunut.

        Autossani, kun on automaattiloota, niin vauhti ei todellakaan putoa, vaan peli ryömii ja ryömii. Aika V-mäinen yhdistelmä.

        Miten ne nastat siinä sohjossa mitään auttaisivat?

        Jää/vesirata on varsin huono kitkaltaan renkaasta riippumatta. Aikoinaan tuli yläasteen välitunnilla järjestettyä opettajien autoja jäisellä parkkipaikalla hieman "parempaan" järjestykseen ;> Tietysti jälkiä jättämättä. Tuntuu oudolta miten silloin löytyi tossun pohjasta pitoa, kun nykyään ottaa liukkaimmilla keleillä mieluummin auton kun ei kävellen tahdo pysyä pystyssä.

        Joo, on ollut tulanteita joissa on tuntunut ettei ABS tee työtä käskettyä. Silloin on kuitenkin riittänyt jalan nostaminen hetkellisesti polkimelta, ja uusi kevyt jarrutus. Se, että lyö ABSittomalla jarrut lukkoon tuntuu välillä lähinnä lisäävän vauhtia, ABS sentään hetkellisesti hieman hidastaakin. Käsijarru on aivan turha kapistus ellei tarvitse pysäköidä jyrkkään mäkeen. Kävelyvauhdilla ei ABS enää toimi, tuppaa pyörät menemään lukkoon.


      • ...©
        Scuderia QV kirjoitti:

        ABS antaa kuitenkin pyörien mennä aina pikku hetkeksi lukkoon ennen kuin höllää jarrupainetta. Tämä ei sinänsä ole kamalan pahakaan asia, sillä kitkakerroin on suurimmillaan, kun rengas luistaa noin 20%.

        En oikein käsitä ihmisten valitusta ABS:n jarrutusmatkaa pidentävästä vaikutuksesta. Jos ei luota systeemin pystyvän pitämään fillareita tarpeeksi lähellä lukkiutumisrajaa, voi tietysti hakea sitä rajaa itsekin. ABS kun astuu kuvaan mukaan vasta sitten, kun joku pyörä on jo lukkiutumassa. Siihen asti jarrut toimivat ihan vastaavasti kuin ei-ABS -autossa.

        Vaan kyllä saa olla aika fakiiri että yhdellä polkimella kontrolloi neljää pyörää niin, että jokainen pyörii juuri lukkiutumisrajalla.

        Pienenä lisäyksenä vielä se, että ABS tuppaa hölläämään jarrupainetta liikaa, eli pyörä pääsee välillä pyörimään turhankin vapaasti. Mutta eipä tuo tunnu haittaavan. Kehitys kehittyy...

        Lisäksi ABS on pehmeällä alustalla heikoilla kun pyörä ei pääse kaivautumaan alustaan.

        ABS autoa täytyy myös osata ohjata. Joissain harvinaisissa tilanteissa voi lukkiutuvista jarruista olla hyötyäkin kun pyörät lukossa kiitävä auto pitää suuntansa (kunhan suoraa tietä riittää). Panikoiva kuski saattaa tehdä yllätystilanteessa tarpeettomia, jopa vaarallisia, ohjausliikkeitä joihin ABS auto tietysti reagoi...

        Käytännön tilanteet joissa ABS ratkaisevasti häviää lukkiutuville jarruille ovat kuitenkin varsin harvinaisia. Hyödyt ovat haittoja reilusti suuremmat, sanoi Puskuri tai Ratin takana -ohjelmat mitä tahansa.


      • Ronaldo
        ...© kirjoitti:

        Pienenä lisäyksenä vielä se, että ABS tuppaa hölläämään jarrupainetta liikaa, eli pyörä pääsee välillä pyörimään turhankin vapaasti. Mutta eipä tuo tunnu haittaavan. Kehitys kehittyy...

        Lisäksi ABS on pehmeällä alustalla heikoilla kun pyörä ei pääse kaivautumaan alustaan.

        ABS autoa täytyy myös osata ohjata. Joissain harvinaisissa tilanteissa voi lukkiutuvista jarruista olla hyötyäkin kun pyörät lukossa kiitävä auto pitää suuntansa (kunhan suoraa tietä riittää). Panikoiva kuski saattaa tehdä yllätystilanteessa tarpeettomia, jopa vaarallisia, ohjausliikkeitä joihin ABS auto tietysti reagoi...

        Käytännön tilanteet joissa ABS ratkaisevasti häviää lukkiutuville jarruille ovat kuitenkin varsin harvinaisia. Hyödyt ovat haittoja reilusti suuremmat, sanoi Puskuri tai Ratin takana -ohjelmat mitä tahansa.

        Abs:sittoman paremmuuteen tarvita kuin normaali, suomalainen jäinen tie...

        Suotta siihen naisille suunnattua ohjelmaa sotkee.

        On helppoa huomata kuinka hidastuvuus huononee heti kun ABS alkaa raksuttamaan.

        Katso vaikka niitä karvanoppia jotka siinä taustapeilissä roikkuvat...

        Syyhän ABS:in kehittämiseen on juuri se että autoa voisi ohjata, ei se että jarrutusmatkat lyhentyisivät...


      • ...©
        Ronaldo kirjoitti:

        Abs:sittoman paremmuuteen tarvita kuin normaali, suomalainen jäinen tie...

        Suotta siihen naisille suunnattua ohjelmaa sotkee.

        On helppoa huomata kuinka hidastuvuus huononee heti kun ABS alkaa raksuttamaan.

        Katso vaikka niitä karvanoppia jotka siinä taustapeilissä roikkuvat...

        Syyhän ABS:in kehittämiseen on juuri se että autoa voisi ohjata, ei se että jarrutusmatkat lyhentyisivät...

        On todellakin helppo tietyissä olosuhteissa huomata hidastuvuuden huononevan heti kun ABS alkaa raksuttamaan, mutta hidastuvuuden huononeminen jonka samassa tilanteessa huomaa ABSittomalla autolla pyörien lukkiutuessa on vielä suurempi. Kun hidastuvuus huononee ABSin alkaessa työskentelyn, paranee se taas kun painaa polkimen pohjaan ja antaa kaikkien pyörien raksuttaa. Ei kukaan ole väittänyt ABSia täydelliseksi, se vaan sattuu olemaan parasta jarruteknologiaa mitä on tarjolla.


      • joopa
        Jza kirjoitti:

        "Täydellistä lukkojarrutusta (joka siis ei tarkoita sitä että mennään kaikki pyörät lukossa) ei kukaan pysty ABSittomalla autolla peilijäällä tekemään"

        No, ensinnäkin, lukkojarrutus nimenomaan TARKOITTAA sitä, että auton kaikki tassut ovat lukossa. Abseilla sellaista ei siis voi tehdä.

        "ABSeilla saattaa luisua tuplaten pidemmälle, koska ABSiton päätyy puolessa välissä ohjauskyvyttömänä ojaan"

        Vai niin sielläpäin luullaan... No, fakta on kuitenkin se, että niillä abseilla auto liukuu noin puolet pidemmällä, kuin ilman niitä.

        Kuivalla asfaltilla ja märällä jäällä ero on huomattava. Sopiva lumikeli tasoittaa tilannetta jonkin verran.

        kuinka ABS-jarruja puolustavat aina perustelevat, että kun voi ohjata niin ei päädy ojaan.

        tavallisilla jarruilla ajeleville valintaa jää sensijaan aina kuljettajalle, vai onko autokoulussa vuonna nakki opetettu jaksottainen jarrutus unohtunut kokonaan?

        ABS-jarruillahan et lukkojarrutusta tee vaikka edessä olisi tavarajuna poikittain jota et taatusti voi väistää.


      • ...©
        joopa kirjoitti:

        kuinka ABS-jarruja puolustavat aina perustelevat, että kun voi ohjata niin ei päädy ojaan.

        tavallisilla jarruilla ajeleville valintaa jää sensijaan aina kuljettajalle, vai onko autokoulussa vuonna nakki opetettu jaksottainen jarrutus unohtunut kokonaan?

        ABS-jarruillahan et lukkojarrutusta tee vaikka edessä olisi tavarajuna poikittain jota et taatusti voi väistää.

        Jos olet lukenut viestejäni olet varmasti huomannut että puolustan ABS-jarruja, mutta kuitenkin totesin yhdessä viestissä että ohjattavuuden säilyvyys saattaa johtaa esim. ojaan ajoon.

        Jos edessä on tavarajuna poikittain jota et taatusti voi väistää ei lukkojarrutus aina ole paras mahdollinen vaihtoehto vaikka tie olisi luotisuora.

        ABS-jarruja lähdettiin kehittämään osittain siksi, että kuljettajat eivät osanneet jaksoittaista jarrutusta, vaan paniikissa painoivat (ja painavat edelleen) jarrun pohjaan josta syntyi ne erittäin tutut ojaan viettävät mustat viivat asfalttiin.


      • MBman
        ...© kirjoitti:

        On todellakin helppo tietyissä olosuhteissa huomata hidastuvuuden huononevan heti kun ABS alkaa raksuttamaan, mutta hidastuvuuden huononeminen jonka samassa tilanteessa huomaa ABSittomalla autolla pyörien lukkiutuessa on vielä suurempi. Kun hidastuvuus huononee ABSin alkaessa työskentelyn, paranee se taas kun painaa polkimen pohjaan ja antaa kaikkien pyörien raksuttaa. Ei kukaan ole väittänyt ABSia täydelliseksi, se vaan sattuu olemaan parasta jarruteknologiaa mitä on tarjolla.

        ABS on hyvä keksintö ja toiminut ainakin allekirjoittaneella todella hyvin.


      • Jza
        ...© kirjoitti:

        Miten ne nastat siinä sohjossa mitään auttaisivat?

        Jää/vesirata on varsin huono kitkaltaan renkaasta riippumatta. Aikoinaan tuli yläasteen välitunnilla järjestettyä opettajien autoja jäisellä parkkipaikalla hieman "parempaan" järjestykseen ;> Tietysti jälkiä jättämättä. Tuntuu oudolta miten silloin löytyi tossun pohjasta pitoa, kun nykyään ottaa liukkaimmilla keleillä mieluummin auton kun ei kävellen tahdo pysyä pystyssä.

        Joo, on ollut tulanteita joissa on tuntunut ettei ABS tee työtä käskettyä. Silloin on kuitenkin riittänyt jalan nostaminen hetkellisesti polkimelta, ja uusi kevyt jarrutus. Se, että lyö ABSittomalla jarrut lukkoon tuntuu välillä lähinnä lisäävän vauhtia, ABS sentään hetkellisesti hieman hidastaakin. Käsijarru on aivan turha kapistus ellei tarvitse pysäköidä jyrkkään mäkeen. Kävelyvauhdilla ei ABS enää toimi, tuppaa pyörät menemään lukkoon.

        Sohjossa nyt ei pidä mikään, mutta tuollaisella luistinradalla nastat olisivat kyllä asiaa.

        Toinen juttu sitten on, että ainakin tuossa autossa abseilla ja luistinradalla tulee aika ajoin tilaamatonta ohjelaa ratin taakse.

        Autolla tosiaan voi parhaissa paikoissa ajaa satoja metriä kävelyvauhtia, kun jarrut eivät päästä pyöriä lukkoon ja automaatti hitaasti hilaa autoa eteenpäin..varsinainen keksintö.

        Vaikka pomppisi kuinka polkimella, niin ei vaikutusta. Käsijarru on ainoa millä se pysähtyy, ellei halua laatikosta parkkilukkoa pistää vauhdissa päälle.


      • ...©
        Jza kirjoitti:

        Sohjossa nyt ei pidä mikään, mutta tuollaisella luistinradalla nastat olisivat kyllä asiaa.

        Toinen juttu sitten on, että ainakin tuossa autossa abseilla ja luistinradalla tulee aika ajoin tilaamatonta ohjelaa ratin taakse.

        Autolla tosiaan voi parhaissa paikoissa ajaa satoja metriä kävelyvauhtia, kun jarrut eivät päästä pyöriä lukkoon ja automaatti hitaasti hilaa autoa eteenpäin..varsinainen keksintö.

        Vaikka pomppisi kuinka polkimella, niin ei vaikutusta. Käsijarru on ainoa millä se pysähtyy, ellei halua laatikosta parkkilukkoa pistää vauhdissa päälle.

        Pitäähän ne hyväkuntoiset nastarenkaat sileällä luistinradalla vähän paremmin, varsinkin kun se on märkä.

        Ja tuon automaattilaatikon ryöminnän voin hyvinkin uskoa kun vauhtiin on päästy... ja ABS-sukupolvissakin on varmaan eroja. Miltä vuodelta tuo keksintö on?

        Henkilökohtaisesti en oikein viihdy automaatin ohjaksissa liukkailla talvikeleillä... tekee välillä mieli painaa kytkintä pohjaan tai luistattaa kytkintä. Sopivassa mäessä voi automaatin jättää paikalleen "ryömimään" eikä siitä kaasullakaan liikkeelle lähdetä... tuntuu tottumattomalle oudolta painaa jarrua jotta päästään liikkeelle... :)


      • Jza
        ...© kirjoitti:

        Pitäähän ne hyväkuntoiset nastarenkaat sileällä luistinradalla vähän paremmin, varsinkin kun se on märkä.

        Ja tuon automaattilaatikon ryöminnän voin hyvinkin uskoa kun vauhtiin on päästy... ja ABS-sukupolvissakin on varmaan eroja. Miltä vuodelta tuo keksintö on?

        Henkilökohtaisesti en oikein viihdy automaatin ohjaksissa liukkailla talvikeleillä... tekee välillä mieli painaa kytkintä pohjaan tai luistattaa kytkintä. Sopivassa mäessä voi automaatin jättää paikalleen "ryömimään" eikä siitä kaasullakaan liikkeelle lähdetä... tuntuu tottumattomalle oudolta painaa jarrua jotta päästään liikkeelle... :)

        Tuo kapine on jo antiikkia, eli valmistettu vuonna -98.

        Itse olen siitä laatikosta kyllä tykännyt jopa talvisin, mutta nuo jarrut ovatkin sitten oma asiansa...
        Ei niillä ainakaan enää "paiskata" autoa mutkaan poikittain, niinkuin tavan jarruilla pystyisi. Mutta mielipiteitähän on niin paljon kuin ihmisiäkin :D


      • ...©
        Jza kirjoitti:

        Tuo kapine on jo antiikkia, eli valmistettu vuonna -98.

        Itse olen siitä laatikosta kyllä tykännyt jopa talvisin, mutta nuo jarrut ovatkin sitten oma asiansa...
        Ei niillä ainakaan enää "paiskata" autoa mutkaan poikittain, niinkuin tavan jarruilla pystyisi. Mutta mielipiteitähän on niin paljon kuin ihmisiäkin :D

        Se on kyllä täysin totta, että ABS (ja moni muu vemputin) vie osan autoilun huvista. Mutta kun ei taida olla tarkoitus että yleisillä teillä leikitään...


      • Kallonkutistaja
        Ari kirjoitti:

        Jos abs:llä on lyhyempi jarrutusmatka kuin ilman niin silloin on vain ja ainoastaan kuljettajan tyhmyyttä.

        Tee testi: ota kymmenen erilaista autoa, viidessä abs-jarrut ja viidessä lukkiutuvat jarrut. Autosta toiseen vaihtaen on ihme jos et abs-jarrullisia pysty hätäjarruttamaan toistuvati, harjottelematta optimipidolla. Ihme on myös, jos pystyt hätäjarruttamaan lukkiutuvia jarruja aina optimaalisesti.


      • Kölli
        ...© kirjoitti:

        Pienenä lisäyksenä vielä se, että ABS tuppaa hölläämään jarrupainetta liikaa, eli pyörä pääsee välillä pyörimään turhankin vapaasti. Mutta eipä tuo tunnu haittaavan. Kehitys kehittyy...

        Lisäksi ABS on pehmeällä alustalla heikoilla kun pyörä ei pääse kaivautumaan alustaan.

        ABS autoa täytyy myös osata ohjata. Joissain harvinaisissa tilanteissa voi lukkiutuvista jarruista olla hyötyäkin kun pyörät lukossa kiitävä auto pitää suuntansa (kunhan suoraa tietä riittää). Panikoiva kuski saattaa tehdä yllätystilanteessa tarpeettomia, jopa vaarallisia, ohjausliikkeitä joihin ABS auto tietysti reagoi...

        Käytännön tilanteet joissa ABS ratkaisevasti häviää lukkiutuville jarruille ovat kuitenkin varsin harvinaisia. Hyödyt ovat haittoja reilusti suuremmat, sanoi Puskuri tai Ratin takana -ohjelmat mitä tahansa.

        ....mutta mulla on ollut ns. vaaratilanteitä viimeisen 70tkm:n aikana enemmän kuin sen yli 400tkm aikana, jolloin ABS:ssiä autoissani ei ollut.

        Satun nimittäin ajamaan myös teitä, joissa on loskaa tai niitä ei ole ehditty vielä ajamaan.

        Sitten ihan omia käsityksiä ABS:stä. ABSien ainut todellinen etu on juuri se, että järjestelmä pystyy kontrolloimaan pyöriä erikseen, toisin "manu"-jarruttaja. Ohjattuvuus on ainoastaan etu niille kuskeille, jotka ei pysty paniikkitilanteessa hölläämään jarrua. Silloinkaan ABS ei auta, jos kuski menee lukkoon jarrutuksessa. Ja "kylmähermot" (kuten minä :) ) ei tarvitsisi, on sitä väistelty ilman ABsiakin.

        MIksi ABS yleensä pidentää jarrutusmatkaa??? No siksi, että aikaisemmin mainitun lepokitkan saavuttamiseksi ABS joutuu löysäämään jarrua niin paljon, että jarrutusteho vastaa välillä liikekitkan pitoa. Pehmeällä kelillä taas vastaanottava lumi tai sora vaikeuttaa pyörän pyörimisen palautumista.

        Loppukaneettini: ABS on hyödyllinen keskivertoautoilijalle. Toivoisin kuitenkin järjestelmän olevan sellainen, jonka voisi kytkeä niinä harvoina päivinä pois, kun siitä on haittaa.


    • Ronaldo

      ole tarkoitettu lyhentämään jarrutusmatkaa vaan se on olemassa siksi jotta keskiverto tallaaja(kin) säilyttäisi auton ohjattavuuden paniikkijarrutuksessa kun pyörät eivät lukkiudu...

      Vanhemmat abs:ithan jatkoivat huomattavasti jarrutusmatkoja. Toisissa olosuhteissa enemmän kuin toisissa. Nykyisetkin ovat aika pihalla kun on tarpeeksi liukasta.

      On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita.

      • plant

        minusta on hieman tuntunut! Tuollaiset tilanteet ovat kauhistuttavia ja käpälä hakee käsijarrulle.


      • Kallonkutistaja

        "On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita."

        Aivan, mutta vielä pitäisi saada ne kolme muutakin pyörä sinne lukkiutumisrajalle. Eli vaikka yhden pyörän alla on liukasta, ja se saa abs:n sihisemään, niin niiden muiden pyörien alla voikin olla pitoa, joka saadaan käyttöön vasta painamalla tukevammin poljinta.


      • 0,9kS
        plant kirjoitti:

        minusta on hieman tuntunut! Tuollaiset tilanteet ovat kauhistuttavia ja käpälä hakee käsijarrulle.

        Tietyissä tilanteissa (oikein kiillottunut jääpinta) joissa ABS on niin sanotusti pihalla eikä anna nastojen purra jäähän voi käsijarrulla oikeasti auttaa. Toki kannattaa koskea siihen vain hiljaisessa vauhdissa ettei auto lähde nopeaan sivuluisuun.

        Eli siis kun tuntuu että vauhti vain kiihtyy ABS:n raksuttaessa, ei kun käsijarrulla takapyörät lukkoon niin nasta pääsee paremmin jarruttamaan. Kannattaa pitää sitä lukitusnuppia koko ajan pohjassa ettei käsijarru vahingossa jää päälle. Tarkkana sen kanssa.


      • ...©

        "On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita."

        Tietsikka ei ole asiasta mitään mieltä, ellei poljinta paina liikaa. ABS jarruilla voi tehdä lukkiutumattoman jarrutuksen aivan samalla tavalla kuin ilman ABSia.

        Jotkut ABSit saa sekoamaan kesäkelilläkin jos nopeasti polkaisee jarrua niin että pyörät lukkiutuvat, mutta vähentää välittömästi jarrupainetta nostamatta jalkaa kokonaan jarrulta ennen ABSin reagointia tilanteeseen. ABS reagoi pienellä viiveellä pitäen jarrutuspaineen samana kuin se ABSin reagointihetkellä on. Tässä vaiheessa voi kuski painaa polkimen pohjaan ja meno on vähän aikaa kuin talviliukkailla ABSin raksuttaessa. Aina kun olen yllämainitun tilanteen tahallisesti onnistunut luomaan on ABS kuitenkin hetken kuluttua "tajunnut" missä mennään ja sitten roikutaan taas turvavöissä.

        Monessa tilanteessa ABS kuitenkin lyhentää jarrutusmatkaa, koska tietyillä pinnoilla on jarrutus lukkiutumisen rajoilla lukkojarrutusta tehokkaampaa.


      • CitRane
        0,9kS kirjoitti:

        Tietyissä tilanteissa (oikein kiillottunut jääpinta) joissa ABS on niin sanotusti pihalla eikä anna nastojen purra jäähän voi käsijarrulla oikeasti auttaa. Toki kannattaa koskea siihen vain hiljaisessa vauhdissa ettei auto lähde nopeaan sivuluisuun.

        Eli siis kun tuntuu että vauhti vain kiihtyy ABS:n raksuttaessa, ei kun käsijarrulla takapyörät lukkoon niin nasta pääsee paremmin jarruttamaan. Kannattaa pitää sitä lukitusnuppia koko ajan pohjassa ettei käsijarru vahingossa jää päälle. Tarkkana sen kanssa.

        Kerran piti tosiaan risteykseen tullessa turvautua käsijarruun kun oli todella liukasta. Vaikka kuinka jarrupoljinta painoi niin vauhti ei hiljentynyt ja edessä olevan perä vaan lähestyi. Käsijarru peliin ja pysähdyttiin loppujen lopuksi ihan turvallisen matkan päähän. Nopeutta ei ollut juuri nimeksikkään. Kyseessä oli eka kokemus absien kanssa siitä että ne saattaa joissain tilanteissa todella yllättää.


      • Jza
        CitRane kirjoitti:

        Kerran piti tosiaan risteykseen tullessa turvautua käsijarruun kun oli todella liukasta. Vaikka kuinka jarrupoljinta painoi niin vauhti ei hiljentynyt ja edessä olevan perä vaan lähestyi. Käsijarru peliin ja pysähdyttiin loppujen lopuksi ihan turvallisen matkan päähän. Nopeutta ei ollut juuri nimeksikkään. Kyseessä oli eka kokemus absien kanssa siitä että ne saattaa joissain tilanteissa todella yllättää.

        Itselläni on vastaavia kokemuksia. Varsinkin kitkarenkailla ja sopivalla sohjokelillä jarrut ovat aivan pihalla.

        Vesi jääkeliukkaalla oli tässä ohjelmaa ratin taakse, kun messuhallin parkkipaikka oli kuin luistinrata, sen päällä pari senttiä vettä.

        Auton pystyi tönäisemään käsin vinoon parkkiruudussa!

        No, mikäs siinä, pystyi sitä nyt vielä jotenkin ohjaamaan, mutta jarrupoljin piti unohtaa kokonaan. Sanomattakin on selvää, että tuolla kelilla ne absit rääkäisevät, vaikka vauhtiakaan ei olisi.

        Tahtoo sanoa, että jarru pohjassa auto olisi ryöminyt vaikka kilometrin, jos ei käsijarruun olisi turvautunut.

        Autossani, kun on automaattiloota, niin vauhti ei todellakaan putoa, vaan peli ryömii ja ryömii. Aika V-mäinen yhdistelmä.


      • Ronaldo
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita."

        Aivan, mutta vielä pitäisi saada ne kolme muutakin pyörä sinne lukkiutumisrajalle. Eli vaikka yhden pyörän alla on liukasta, ja se saa abs:n sihisemään, niin niiden muiden pyörien alla voikin olla pitoa, joka saadaan käyttöön vasta painamalla tukevammin poljinta.

        luetun ymmärtämisessä?

        Jos nyt sattuu seisomaan jarrupolkimella niin kyllä siellä "täydet paineet" olisi joka renkaalla jarruttaa jos vain abs sen sallisi...

        Viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa oli tätä koskeva kysymys ja vaikka tuulilasi ei mikään jumala alallaan olekaan niin kannattaa silti lukaista toimituksen vastaus...


      • ...©
        Ronaldo kirjoitti:

        luetun ymmärtämisessä?

        Jos nyt sattuu seisomaan jarrupolkimella niin kyllä siellä "täydet paineet" olisi joka renkaalla jarruttaa jos vain abs sen sallisi...

        Viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa oli tätä koskeva kysymys ja vaikka tuulilasi ei mikään jumala alallaan olekaan niin kannattaa silti lukaista toimituksen vastaus...

        Ensinnäkin, viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa ei ollut ABSää koskevaa kysymystä, vaan jonkun Espoolaisen mielipide asiasta jota toimitus ei kommentoinut.

        Mutta viimeisimmässä (tammikuu) tuulilasissa oli nelivetojen testi, jossa yksi neljästä autosta oli ilman ABS-jarruja. Vertailu ei ole aivan oikeudenmukainen koska testattavana ei ollut kahta jarruja lukuunottamatta identtistä autoa. Lopputulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia, ja sama kuvio on yleensä jarrutustesteissä toistunut:

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi jäällä jarrutettaessa 177 metrissä (paras 141 metrissä).
        Testin ainoa lukkiutuvilla jarruilla varustettu auto pysähtyi jäällä jarrutettaessa 212 metrissä, ja kääntyi jarrutuksessa poikittain.

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi lumella jarrutettaessa 89 metrissä (paras 85 metrissä), kun lukkiutuvin jarruin varustettu pysähtyi 86 metrissä.


      • Kallonkutistaja
        Ronaldo kirjoitti:

        luetun ymmärtämisessä?

        Jos nyt sattuu seisomaan jarrupolkimella niin kyllä siellä "täydet paineet" olisi joka renkaalla jarruttaa jos vain abs sen sallisi...

        Viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa oli tätä koskeva kysymys ja vaikka tuulilasi ei mikään jumala alallaan olekaan niin kannattaa silti lukaista toimituksen vastaus...

        "On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita."

        Sain tästä käsityksen, että kyse olisi vain yhdestä pyörästä, eikä vielä kaikista pyöristä.


      • Kallonkutistaja
        ...© kirjoitti:

        Ensinnäkin, viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa ei ollut ABSää koskevaa kysymystä, vaan jonkun Espoolaisen mielipide asiasta jota toimitus ei kommentoinut.

        Mutta viimeisimmässä (tammikuu) tuulilasissa oli nelivetojen testi, jossa yksi neljästä autosta oli ilman ABS-jarruja. Vertailu ei ole aivan oikeudenmukainen koska testattavana ei ollut kahta jarruja lukuunottamatta identtistä autoa. Lopputulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia, ja sama kuvio on yleensä jarrutustesteissä toistunut:

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi jäällä jarrutettaessa 177 metrissä (paras 141 metrissä).
        Testin ainoa lukkiutuvilla jarruilla varustettu auto pysähtyi jäällä jarrutettaessa 212 metrissä, ja kääntyi jarrutuksessa poikittain.

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi lumella jarrutettaessa 89 metrissä (paras 85 metrissä), kun lukkiutuvin jarruin varustettu pysähtyi 86 metrissä.

        "Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi lumella jarrutettaessa 89 metrissä (paras 85 metrissä), kun lukkiutuvin jarruin varustettu pysähtyi 86 metrissä."

        Mutta oliko tässä mittaus tehty niin, että käytettiin hyväksi abs:n ohjauskykyä täysjarrutuksessa? Pienillä edestakaisilla ohjausliikkeillä voi kohtisuoraa jarrutusmatkaa lyhentää vielä useita metrejä.


      • Ronaldo
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi lumella jarrutettaessa 89 metrissä (paras 85 metrissä), kun lukkiutuvin jarruin varustettu pysähtyi 86 metrissä."

        Mutta oliko tässä mittaus tehty niin, että käytettiin hyväksi abs:n ohjauskykyä täysjarrutuksessa? Pienillä edestakaisilla ohjausliikkeillä voi kohtisuoraa jarrutusmatkaa lyhentää vielä useita metrejä.

        "Pienillä edestakaisilla ohjausliikkeillä voi kohtisuoraa jarrutusmatkaa lyhentää vielä useita metrejä"

        Näin se homma toimii :-|


      • Ronaldo
        ...© kirjoitti:

        Ensinnäkin, viimeisimmän tuulilasin lukijanpostissa ei ollut ABSää koskevaa kysymystä, vaan jonkun Espoolaisen mielipide asiasta jota toimitus ei kommentoinut.

        Mutta viimeisimmässä (tammikuu) tuulilasissa oli nelivetojen testi, jossa yksi neljästä autosta oli ilman ABS-jarruja. Vertailu ei ole aivan oikeudenmukainen koska testattavana ei ollut kahta jarruja lukuunottamatta identtistä autoa. Lopputulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia, ja sama kuvio on yleensä jarrutustesteissä toistunut:

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi jäällä jarrutettaessa 177 metrissä (paras 141 metrissä).
        Testin ainoa lukkiutuvilla jarruilla varustettu auto pysähtyi jäällä jarrutettaessa 212 metrissä, ja kääntyi jarrutuksessa poikittain.

        Huonoin ABS-jarruin varustettu pysähtyi lumella jarrutettaessa 89 metrissä (paras 85 metrissä), kun lukkiutuvin jarruin varustettu pysähtyi 86 metrissä.

        Olin kyllä lukevinani vastauksen kysymykseen koskien jarrutusmatkaa ABS v.s. ei-abs...

        Taisi olla Ketonen kun vastasi lukijalle.


      • Ronaldo
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita."

        Sain tästä käsityksen, että kyse olisi vain yhdestä pyörästä, eikä vielä kaikista pyöristä.

        pyörälle taitaa olla omat anturit ja jokaista pyörää säädetään erikseen...

        Eli on ihan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että _pyörä_ pyrkii lukkoon ja löysää paineita. Pyörien määrällä ei ole väliä.

        Muistan kuinka ABS:sää mainostettiin nimenomaan sillä että olipa toisen puolen renkaan sulalla asfaltilla ja toisen puolen kummit lumella, menee auto suoraan. Tulee vaan mieleen että eikö tuossa tilanteessa toimita nimenomaan pidoltaan heikomman puolen ehdoilla? Jos ei toimittais niin silloinhan biili pyrkisi pyörähtämään pidon puolelle? Miten mahtaa käydä jarrutusmatkan tuossa tilanteessa...


      • Scuderia QV
        Ronaldo kirjoitti:

        pyörälle taitaa olla omat anturit ja jokaista pyörää säädetään erikseen...

        Eli on ihan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että _pyörä_ pyrkii lukkoon ja löysää paineita. Pyörien määrällä ei ole väliä.

        Muistan kuinka ABS:sää mainostettiin nimenomaan sillä että olipa toisen puolen renkaan sulalla asfaltilla ja toisen puolen kummit lumella, menee auto suoraan. Tulee vaan mieleen että eikö tuossa tilanteessa toimita nimenomaan pidoltaan heikomman puolen ehdoilla? Jos ei toimittais niin silloinhan biili pyrkisi pyörähtämään pidon puolelle? Miten mahtaa käydä jarrutusmatkan tuossa tilanteessa...

        Onhan sillä väliä kuinka lujaa poljinta painaa, juuri siksi että ECU tarkkailee jokaista pyörää erikseen. Vaikka yksi fillari pyrkisi lukkoon, muut eivät välttämättä osallistu jarrutukseen vielä täydellä tehollaan. Vasta sitten kun kaikki pyörät pyrkivät lukkiutumaan poljinvoimasta tulee merkityksetön.

        Tuossa lumi/asfalttitilanteessa mennään tietysti heikomman puolen ehdoilla. Samassa tilanteessa ABSiton auto olisi tosi herkkä pyörähtämään eikä optimaalista jarrupainetta voisi kovin aggressiivisesti varpailla etsiä. ABS:llä voi jarruttaa ja samaan aikaan ohjata molemmat pyörät tasaveroiselle pinnalle, ABSittomalla pitää käytännössä ensin ohjata ja aloittaa se jarrutus vasta sitten kun koko auto on asfaltilla. Mitä luulet, kummalla tavalla jarrutusmatka on pidempi?


      • ...©
        Ronaldo kirjoitti:

        Olin kyllä lukevinani vastauksen kysymykseen koskien jarrutusmatkaa ABS v.s. ei-abs...

        Taisi olla Ketonen kun vastasi lukijalle.

        mutta se olikin joulukuun numerossa ;)


      • Ronaldo
        Scuderia QV kirjoitti:

        Onhan sillä väliä kuinka lujaa poljinta painaa, juuri siksi että ECU tarkkailee jokaista pyörää erikseen. Vaikka yksi fillari pyrkisi lukkoon, muut eivät välttämättä osallistu jarrutukseen vielä täydellä tehollaan. Vasta sitten kun kaikki pyörät pyrkivät lukkiutumaan poljinvoimasta tulee merkityksetön.

        Tuossa lumi/asfalttitilanteessa mennään tietysti heikomman puolen ehdoilla. Samassa tilanteessa ABSiton auto olisi tosi herkkä pyörähtämään eikä optimaalista jarrupainetta voisi kovin aggressiivisesti varpailla etsiä. ABS:llä voi jarruttaa ja samaan aikaan ohjata molemmat pyörät tasaveroiselle pinnalle, ABSittomalla pitää käytännössä ensin ohjata ja aloittaa se jarrutus vasta sitten kun koko auto on asfaltilla. Mitä luulet, kummalla tavalla jarrutusmatka on pidempi?

        jos polkimessa on täydet paineet niin siellä on. Ja jos tietokone katkoo paineita per pyörä niin ei siinä enää hyödytä painaa yhtään kovempaa...


      • Scuderia QV
        Ronaldo kirjoitti:

        jos polkimessa on täydet paineet niin siellä on. Ja jos tietokone katkoo paineita per pyörä niin ei siinä enää hyödytä painaa yhtään kovempaa...

        No juu, luettuani threadin alusta asti näyttää siltä ettei meillä tästä ole mitään erimielisyyttä.

        "Eli on ihan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että _pyörä_ pyrkii lukkoon ja löysää paineita. Pyörien määrällä ei ole väliä."

        Tuo hämäsi, tarkoitin sanoa että jos se yksi _pyörä_ pyrkii lukkoon niin ei niiden paineiden vielä välttämättä tarvitse olla täydet. Turhahan se tietysti on kovempaa painaa jos tietokone jo katkoo jokaista pyörää.


      • Ronaldo
        Scuderia QV kirjoitti:

        No juu, luettuani threadin alusta asti näyttää siltä ettei meillä tästä ole mitään erimielisyyttä.

        "Eli on ihan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että _pyörä_ pyrkii lukkoon ja löysää paineita. Pyörien määrällä ei ole väliä."

        Tuo hämäsi, tarkoitin sanoa että jos se yksi _pyörä_ pyrkii lukkoon niin ei niiden paineiden vielä välttämättä tarvitse olla täydet. Turhahan se tietysti on kovempaa painaa jos tietokone jo katkoo jokaista pyörää.

        tästä olemma täysin samaa mieltä :-)

        Sen takia kai ne nyt on keksinyt näitä "jarru asistentteja" jotta jarruista ja abs:eista sais "äkkinäinenkin" täyden hyödyn.

        Turhan moni painaa tosiaankin poljinta sen verran kevyesti että saattaa vain yksi pyörä raksua...


      • Ronaldo
        ...© kirjoitti:

        mutta se olikin joulukuun numerossa ;)

        Noin onkin :-(

        Otan hatun kouraan ja olen vähän aikaa nolona :-D

        nimimerkki; pitäisi kai siitä kannesta se numero katsoa eikä vain nipun päällimäistä...


      • Kallonkutistaja
        Ronaldo kirjoitti:

        tästä olemma täysin samaa mieltä :-)

        Sen takia kai ne nyt on keksinyt näitä "jarru asistentteja" jotta jarruista ja abs:eista sais "äkkinäinenkin" täyden hyödyn.

        Turhan moni painaa tosiaankin poljinta sen verran kevyesti että saattaa vain yksi pyörä raksua...

        Joo, kyllä tässä saa tarkkana olla, mitä kirjoittaa, ja osata vielä ajatella sitä, miten sen huonoimmassa tapauksessa joku muu voi käsittää (väärin).

        Mutta siis tuostahan siinä oli mielestäni kyse, mitä kirjoitit tuohon viimeiseksi. Ja sama koskee kyllä myös lukkituvia jarruja. Monet löysäävät jarrua jo vaikka vasta toinen etupyörä on lukossa, vaikka tehokkaamman jarrutuksen saamiseksi poljinta pitäisi painaa enemmän.

        Mutta kyllä jarruassistentista olisi hyötyä myös lukkiutuvissa jarruissa. Jos hätäjarrutuksessa on tarkoitus joka tapauksessa saada pyörät lukkoon, niin parempi hetkeä aiemmin kuin myöhemmin. (Tai ainakin varmistaa, että jokaista pyörää jarrutetaan riittävästi.)


    • Ronaldo

      ole tarkoitettu lyhentämään jarrutusmatkaa vaan se on olemassa siksi jotta keskiverto tallaaja(kin) säilyttäisi auton ohjattavuuden paniikkijarrutuksessa kun pyörät eivät lukkiudu...

      Vanhemmat abs:ithan jatkoivat huomattavasti jarrutusmatkoja. Toisissa olosuhteissa enemmän kuin toisissa. Nykyisetkin ovat aika pihalla kun on tarpeeksi liukasta.

      On aivan sama kuinka lujaa sitä poljinta painaa jos tietsikka on sitä mieltä että pyörä pyrkii lukkoon ja löysää paineita.

    • Ari

      Ei ole mikään ihme sillä jos abs lisää jarrutusmatkaa ja vielä niiden tuoma turvallisuuden tunne lisää nopeutta ja lyhentää välimatkoja jop silloin lisääntyy kaikki peräänajot ja risteys ym. kolarit.


      EI OLE MIKÄÄN IHME!!!

      Summa summarum pidentynyt jarrutusmatka ja lisätty nopeus ja sitten vielä tuo koomunistien vaatima ajovalopakon tuoma turvallisuuden tunne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8073
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4963
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3737
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      56
      2960
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2518
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      44
      2393
    Aihe