9lk sähköoppi

tööttii

Minulla oli koulussa fysiikan koe. Pitääkö nämä paikkansa?

Laske lampun läpi kulkeva virta, kun lähdejännite on 12V ja lampun resistanissi 2ohm. Piirissä on kolme lamppua ja virtalähde. Lamput on kytketty sarjaan.

T:6A (6 ampeeria)

Kolme vastusta on kytketty rinnan. Vastusten resistanssit ovat

10,0ohm
20,0ohm
30,0ohm

Mikä on kokonaisresistanssi?

pyöristys
5,45ohm = 5ohm

T:5ohm

Jos on kysyttävää kuinka minä laskin nuo niin kysykää. Saatan vielä sattua vastaamaan jos kerkeän.

17

3188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fy ope

Molemmat on oikein.

• Koululainen

päin persuksia sun molemmat laskus

• tööttii

Siis?

• Jenni 6v.

eka väärin, koska I=U/R, U=12V, R=2 2 2=6ohm, eli I=12/6=2A

• Fy ope
        Jenni 6v. kirjoitti:

Itse en muotoile tehtävää tuolla tavalla. Niin jos alunperin oli noin muotoiltu. Ensin määritellään tehtävä ja lopuksi tulee kysymys. Mutta toki vastauksesi on oikein.

• tööttii
        Fy ope kirjoitti:

Itse en muotoile tehtävää tuolla tavalla. Niin jos alunperin oli noin muotoiltu. Ensin määritellään tehtävä ja lopuksi tulee kysymys. Mutta toki vastauksesi on oikein.

Ekassa ei kulje lampun läpi 2A virta, koska sarjaankytkennässä virta pysyy vakiona.

• Jenni 6v.
        tööttii kirjoitti:

Ekassa ei kulje lampun läpi 2A virta, koska sarjaankytkennässä virta pysyy vakiona.

jos lamppuja on kolme ja jokaisen resistanssi on 2 ohmia, niin piirin kokonaisresistanssi on 6 ohmia, koska sarjaankytkennässä vastukset lasketaan suoraan yhteen, eikös? Ja piirissä vaikuttava jännite on 12V, jolloin piirissä kulkeva virta on 12/6=2A. Ja jokaisen lampun läpi kulkee siis tuo sama virta, joka on 2A.

• amismatemaatikko
        Jenni 6v. kirjoitti:

Niihän sen toverit ammattikoulussa laskevat.

• peliin
        amismatemaatikko kirjoitti:

Niihän sen toverit ammattikoulussa laskevat.

Oikein laskettu kyllä, mutta entäs tuo pyöristys. Lähtöarvot oli ilmoitettu kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella, mutta tulos vain yhden.

• Ernestoi
        peliin kirjoitti:

Oikein laskettu kyllä, mutta entäs tuo pyöristys. Lähtöarvot oli ilmoitettu kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella, mutta tulos vain yhden.

Lähtöarvot ovat kahden merkitsevän numeron tarkkuudella.

• M.L.
        Ernestoi kirjoitti:

Lähtöarvot ovat kahden merkitsevän numeron tarkkuudella.

Eikö desimaaliluvussa kaikki muiden numeroiden jälkeiset nollat ole merkitseviä?

Esim. luvussa 12,30 on neljä merkitsevää numeroa ja luvussa 12,3 merkitseviä numeroita on kolme.

Sen sijaan luvussa 1230 on joko kolme tai neljä merkitsevää numeroa.

Millä perusteellä väität, että alkuperäisessä tehtävässä annetut arvot (10,0, 20,0 ja 30,0) ovat kahden merkitsevän numeron tarkkuudella? Miksei sitten saman tien yhden, kuten vaikkapa luku 10 voisi mahdollisesti olla?

- Mika

• Ernestoi
        M.L. kirjoitti:

Eikö desimaaliluvussa kaikki muiden numeroiden jälkeiset nollat ole merkitseviä?

Esim. luvussa 12,30 on neljä merkitsevää numeroa ja luvussa 12,3 merkitseviä numeroita on kolme.

Sen sijaan luvussa 1230 on joko kolme tai neljä merkitsevää numeroa.

Millä perusteellä väität, että alkuperäisessä tehtävässä annetut arvot (10,0, 20,0 ja 30,0) ovat kahden merkitsevän numeron tarkkuudella? Miksei sitten saman tien yhden, kuten vaikkapa luku 10 voisi mahdollisesti olla?

- Mika

Desimaalipilkkua välittömästi edeltävät nollat eivät ole merkitseviä, esim. 20,0 on kahden merkitsevän numeron tarkkuudella. Ei kolmen.

• M.L.
        Ernestoi kirjoitti:

Desimaalipilkkua välittömästi edeltävät nollat eivät ole merkitseviä, esim. 20,0 on kahden merkitsevän numeron tarkkuudella. Ei kolmen.

Siis luvun merkitsevien numeroiden _välissä_ on numeroita, jotka eivät ole merkitseviä? Missäs koulussa tällaista opetetaan?!

Siis vaikkapa luvussa 200,034 on mielestäsi neljä merkitsevää numeroa? Entä luvussa 2,00034? Kumman luvun suhteellinen tarkkuus on mielestäsi suurempi?

Entä jos luku 200,034 esitetään eksponenttimuodossa, esim. 200034 x 10^-3 tai 0,200034 x 10^3. Mikä on mielestäsi merkitsevien numeroiden määrä nyt? Luvun esittäminen eksponenttimuodossa kun ei muuta merkitsevien numeroiden määrää.

Eksponenttimuodolla tai sopivasti valitulla kerrannaisyksiköllä voidaan kyllä tarkentaa merkitsevien numeroiden määrää silloin, kun se ei muuten luvusta käy ilmi.
        Jos etäisyydeksi on ilmoitettu vaikka 1500 m, eikä tarkkuutta ole ilmoitettu, merkitsevien numeroiden määrää ei voi suoraan päätellä. Varmasti niitä on ainakin kaksi, ja näin myös yleensä tulkittaisiin. Jos sama etäisyys ilmoitettaisiin muodossa 1,5 km, nähdään heti, että merkitseviä numeroita on kaksi, kun taas muodossa 1,500 km niitä on neljä.

Tiedätkö edes, mitä tarkoittaa termi "merkitsevät numerot"?

- Mika

• Ernestoi
        M.L. kirjoitti:

Siis luvun merkitsevien numeroiden _välissä_ on numeroita, jotka eivät ole merkitseviä? Missäs koulussa tällaista opetetaan?!

Siis vaikkapa luvussa 200,034 on mielestäsi neljä merkitsevää numeroa? Entä luvussa 2,00034? Kumman luvun suhteellinen tarkkuus on mielestäsi suurempi?

Entä jos luku 200,034 esitetään eksponenttimuodossa, esim. 200034 x 10^-3 tai 0,200034 x 10^3. Mikä on mielestäsi merkitsevien numeroiden määrä nyt? Luvun esittäminen eksponenttimuodossa kun ei muuta merkitsevien numeroiden määrää.

Eksponenttimuodolla tai sopivasti valitulla kerrannaisyksiköllä voidaan kyllä tarkentaa merkitsevien numeroiden määrää silloin, kun se ei muuten luvusta käy ilmi.
        Jos etäisyydeksi on ilmoitettu vaikka 1500 m, eikä tarkkuutta ole ilmoitettu, merkitsevien numeroiden määrää ei voi suoraan päätellä. Varmasti niitä on ainakin kaksi, ja näin myös yleensä tulkittaisiin. Jos sama etäisyys ilmoitettaisiin muodossa 1,5 km, nähdään heti, että merkitseviä numeroita on kaksi, kun taas muodossa 1,500 km niitä on neljä.

Tiedätkö edes, mitä tarkoittaa termi "merkitsevät numerot"?

- Mika

Suosittelen kertaamaan matematiikkaa. Voin suositella hyvää kirjallisuutta, jota olen myös itse laatinut.

Esim. luku 0,004. Merkitseviä numeroita on 2. Luku 0,0062. Merkitseviä numeroita on 3. Luku 2100. Merkitseviä numeroita 2. Tulkinnallisia eroja esiintyy, mutta 2 on ainoa fiksu ratkaisu (tulet törmäämään tähän mm. analyysin korkeammissa sovelluksissa jne.)

• M.L.
        Ernestoi kirjoitti:

Suosittelen kertaamaan matematiikkaa. Voin suositella hyvää kirjallisuutta, jota olen myös itse laatinut.

Esim. luku 0,004. Merkitseviä numeroita on 2. Luku 0,0062. Merkitseviä numeroita on 3. Luku 2100. Merkitseviä numeroita 2. Tulkinnallisia eroja esiintyy, mutta 2 on ainoa fiksu ratkaisu (tulet törmäämään tähän mm. analyysin korkeammissa sovelluksissa jne.)

Perustelusi ovat ainakin vedenpitäviä. Voi hyvinkin olla niin, ja varmasti onkin, että kun mennään tarpeeksi korkean tason analyyseihin, niin kaikki väittämäsi on mahdollista.

Ketjun alkuperäinen otsikko on "9lk sähköoppi", jolla luulen viitattavan peruskoulun yläasteeseen. Siellä tarpeeksi korkealle analyysitasolle pääsee tuskin muuten, kun amfetamiinin tai ekstaasin avulla.

- Mika

• matikisti
        Ernestoi kirjoitti:

HOX! Merkitseviksi numeroiksi ei lasketa desimaaliluvun alussa olevia nollia. (Kaikki muut numerot ovat desimaaliluvussa merkitseviä.)

luku 0,004 yksi merkitsevä nmero ja se on numero 4. Luku voidaan esittää 10-potenssina 4*10^-3, siis yksi merkitsevä numero. luku 0,0062 kaksi merkitsevää numeroa. Näin minä opetan. Ja vielä luvussa 0,006020 on 4 merkitsevää numeroa.

• numerot
        matikisti kirjoitti:

HOX! Merkitseviksi numeroiksi ei lasketa desimaaliluvun alussa olevia nollia. (Kaikki muut numerot ovat desimaaliluvussa merkitseviä.)

luku 0,004 yksi merkitsevä nmero ja se on numero 4. Luku voidaan esittää 10-potenssina 4*10^-3, siis yksi merkitsevä numero. luku 0,0062 kaksi merkitsevää numeroa. Näin minä opetan. Ja vielä luvussa 0,006020 on 4 merkitsevää numeroa.

Jos vaikka ilmoitetaan piin likiarvo 3,142, on siinä ammoin sitten oppimani mukaan neljä merkitsevää numeroa, mutta vain kolme oikeaa. Viimeinen on merkitsevä vaikka ei oikea.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe