VAROKAA EFEXORIA !!

Blueboy

Efexorit loppuivat ja sain sellaiset reflat, etten pystynyt nukkumaan ollenkaan.
Koskaan en enää syö niitä. Tapahtuu mitä tahansa..

63

13042

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Speedball

Itsekin kokeilin Efexoria, mutta tulin toisiin ajatuksin kun selvisi että siihen lääkkeeseen syntyy todella kova fyysinen riippuvuus. Silloin kun olin duunissa, olin autokuskina. Sanoin lääkärille että se nyt vaan ei käy että käytän lääkettä mikä aiheuttaa äkillisiä ohimeneviä huimauskohtauksia, etäisyyksien arviointiin liittyviä harhoja ja hetkittäisiä näön sumentavia tiloja. Lääke vaihdettiin toiseen. Depressiolääkkeet eivät ole ns. kolmiolääkkeitä, joten oikeudellisesti minua ei voida syyttää mistään jos lääkkeen aiheutamissa sekiksissä ajan kolarin.

Tuntuu siltä että ei tarpeeksi paljon puhuta siitä mitä se on, kun joutuu lopettamaan jonkun mielialalääkkeen. Lääkärit kitisevät siitä kuinka nukahtamislääke tai rauhoittavat "saattava aiheuttaa riippuvuuden". Mitä se sitten on kun mielialalääke aiheuttaa parin viikon kovat alkuoireet ja lopetettaessa parin kuukauden lääkehelvetin?

Aika kuvaavaa on sekin että Efexorin lopettamisen yhteydessä on jouduttu korvaushoitoon, eli tarjoamaan jotain toista mielialalääkettä "loivennukseksi", koska fyysinen tuska on ollut niin kova ettei muuten ole päässyt irti koukusta.

Taitaa olla suomalainen lääketiede edelleen tasolla "p*rse edellä puuhun". Kitistään ja nassutetaan nukahtamislääkkeen mahdollisesta riippuvuudesta, mutta ei kerrota että potilasta odottaa täydellinen helvetti sitten kun joskus lopettaan depressiolääkkeen käytön.

Koukku mikä koukku. Jossain valiokunnissa puidaan että onko oikein antaa korvaushoitoa huumeriippuvaiselle. Samaan aikaan kuitenkin koukautetaan ihmisiä lääkkeisiin, ja vielä hyvässä uskossa. Lääketehdas ei tietenkään mainitse mitään kyseisen lääkkeen ehh... pienistä haittavaikutuksista, joten se jää ihan hoitavan lääkärin vastuulle huomata että potilas on pahasti koukussa.

Itse en kyllä suostu Efexoriin koskemaan edes pitkällä tikulla. Kokeilin ja luin koosteen haitoista. Varmaan turvallisempaa vetää jotain katuhuumetta laskimoon, jos siltä tuntuu elämässä. Uusien depressiolääkkeiden kanssa pelaaminen on yhtä lailla venäläistä rulettia.

• nainen 37,.,.,.,..

empä enempää kertomaan koska tuossa tuli kaikki oleellinen, omalla kohdalla kyse oli vain toisesta masennuslääkkeistä. Tällä hetkellä voin hyvin ja olen vuoden syönyt ravintolisiä. Koskaa en enää aloita masennuslääkettä, kyllä tässä elämässä täytyy löytää muita keinoja ja muitakin keinoja on saatavilla ns. kansanparannuspuolella.

• vaihtoehto
        nainen 37,.,.,.,.. kirjoitti:

empä enempää kertomaan koska tuossa tuli kaikki oleellinen, omalla kohdalla kyse oli vain toisesta masennuslääkkeistä. Tällä hetkellä voin hyvin ja olen vuoden syönyt ravintolisiä. Koskaa en enää aloita masennuslääkettä, kyllä tässä elämässä täytyy löytää muita keinoja ja muitakin keinoja on saatavilla ns. kansanparannuspuolella.

lääkkeistä. Mitkä ravintolisät auttavat? Jään kiinnostuneena odottamaan vastausta...
        Itse vaihtaisin lääkkeet heti luonnollisempiin kun vain löytyisi vaihtoehto...

• 25 vuotta masentunut
        vaihtoehto kirjoitti:

lääkkeistä. Mitkä ravintolisät auttavat? Jään kiinnostuneena odottamaan vastausta...
        Itse vaihtaisin lääkkeet heti luonnollisempiin kun vain löytyisi vaihtoehto...

Minulla on auttanut runsas omega 3:n saanti ja koska sitä myydään purkeissa, sanon ihan suomeksi, että joka päivä syön kalaa.

Sokeri, leipä, peruna, maissi, viljatuotteet, riisi, tuollaiset nopeat hiilihydraatit minimiin.

Mutta mitä tulee Efexoriin niin hirvittävät oireet ja häpeällistä kyllä kerran aivan mieletön panetuskohtaus. Mitäpä jos olisin toiminut sen puuskani kanssa? Raiskannut viattoman ihmisen?

• niksu

Efe on ollut ainoa sopiva masennuslääke. Kokeiltu on vaikka kuinka montaa.
      Toki Efestä saa inhottavat vieroitusoireet. Olen kokeillut lopettaa. Vieroitusoireet häviää viikossa. Tosin samoin palasi masennus, joten jatkoin Efellä. Olen kohta syönyt Efeä kolme vuotta annoksella 225 mg/vrk.

• April

En ole koskaan kuullut että mielialalääkkeet aiheuttaa riippuvuutta. Olen käyttänyt zolofia(kirjoitettu kai väärin) ja fontexia ja kolmatta jonka nimeä en muista, en saanut mitään vierotusoireita. Nyt olen käyttänyt efexoria nelisen vuotta samaa myös 225mg. Tuskin voin enää koskaan sitä lopettaa, mutta silti, en tosiaankaan noista vierotusoireista mitään tiedä.

• efen käyttäjä
        April kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että mielialalääkkeet aiheuttaa riippuvuutta. Olen käyttänyt zolofia(kirjoitettu kai väärin) ja fontexia ja kolmatta jonka nimeä en muista, en saanut mitään vierotusoireita. Nyt olen käyttänyt efexoria nelisen vuotta samaa myös 225mg. Tuskin voin enää koskaan sitä lopettaa, mutta silti, en tosiaankaan noista vierotusoireista mitään tiedä.

Ei se niin kauheaa ole, jos kärsii viikon tai kaksi vieroitusoireita saatuaan masennukseensa apua monen vuoden ajan. Ihmiset ovat vain niin mukavuudenhaluisia eivätkä kestä kärsimystä.

Tyypillinen oli kommentti, että ottaa mieluummin kovaa huumetta kuin käyttää lääkettä. Haloo! Huumeisiin voi kuolla! Efeen ei tiettävästi ole kukaan kuollut, ei edes niihin vieroitusoireisiin. Mutta jos haluaa vain onnellisen pöhnäolon, niin sitten on kai parasta vetää niitä huumeita.

• vai riippuvuutta..
        efen käyttäjä kirjoitti:

Ei se niin kauheaa ole, jos kärsii viikon tai kaksi vieroitusoireita saatuaan masennukseensa apua monen vuoden ajan. Ihmiset ovat vain niin mukavuudenhaluisia eivätkä kestä kärsimystä.

Tyypillinen oli kommentti, että ottaa mieluummin kovaa huumetta kuin käyttää lääkettä. Haloo! Huumeisiin voi kuolla! Efeen ei tiettävästi ole kukaan kuollut, ei edes niihin vieroitusoireisiin. Mutta jos haluaa vain onnellisen pöhnäolon, niin sitten on kai parasta vetää niitä huumeita.

Ei se mitään fyysistä riippuvuutta ole, ettei viitsi kärsiä lopetusoireita.

Itse olen lopettanut Efexorin kolme kertaa ja oireet ovat olleet hyvin pitkät - viikkoja, kenties kuukausia pikku hiljaa vaimentuen ja harventuen. Sähköiskumaisia tuntemuksia ja kuuloelämyksiä (räpsähtelyä). Joka pitää niitä suurena ongelmana verrattuna itse depikseen, ei ole koskaan todella masentunut ollutkaan.

Kaikkea höpönlöpöä sitä kirjoitetaan.

• kaarlo22
        efen käyttäjä kirjoitti:

Kannattaisi lukea paremmin lääkkeestä, mitä nassuunsa vetää. Efexor on yksi eniten itsemurhia aiheuttaneista mielialalääkkeistä USA:ssa.

• AINA................

asteittain, ei kertalaakista, eli kyllä olotila oli omaa syytäsi. Miten ne nyt sattuivat loppumaan?!
      Jokainen kys´.lääkeryhmän lääk. käyttävä tietää että lopetus tapahtuu hitaasti, samoin kuin alussa lääkkeen aloituskin.

• Blueboy

Kiitosta vaan kannustavasta kommentistasi :)
        Efexorit loppuivat kun lääkäri vaihtoi Remeronin tilalle, joten..

• TOSI ON :-)

Tosi on, että alkuperäisen mukaan ei kenenkään kannata seinille hyppiä. Mielestäni tämän sortin lääkkeet lopetetaan esimerkiksi: ensin lasketaan annosta, jos esim useampi tabu/pv, niin otetaan niitä VÄHITELLEN pois; aina viikko-kaksi samaa määrää, sitten taas pudotus; jossain vaiheessa, kun 1 kpl:lla mennään, niin tabletti/kapseli joka toinen päivä ja näin useammpi viikko; sitten esim. 3 tabl/viikko ja sillai monia viikkoja; sitten edelleen 2/viikko, 1/viikko ja vielä 1/kahdessa viikossa ja tämä vaikka useamman kuukauden. AIKAA KANNATTAA ja TARITSEE varata. - Ei tuollai, että hupsis, taisi lääkitys lopahtaa, heippa vain - ja mahalleen.

• Lopetus ei onnistu

Terve. Sama juttu on depislääke Remeronilla, koukuttaa niin ettei irti pääse. Vaikka kuin yrittää lopettaa asteittain monen kuukauden kuluttua, pamahtaa viekkareina totaalinen unettomuus, totaalinen ahdistus ja entistä kammottavampi masennus. Että irti ei niistä pääse. Varokaa siis Remeronia, älkää aloittako jos suinkin voitte välttää. Taitaa kaikki koukuttaa samalla lailla. Vai löytyykö joku joka ois päässy helposti irti????

• LSD:tä ja ainakin

oli helvetin hauskaa pilvessä ja nauratti niin maan perkuleesti.
        Otin vodkaa sen kanssa.
        Normaalia lievempi kankkunen oli seuraavana päivänä ja jotkut lihakset kipeänä nauramisesta.
        Ei muuta.
        En kuitenkaan sen jälkeen ole ainetta käyttänyt.
        Eiköhän sekin koukuta ennenpitkää.

• Jam..

Jos masennus palaa, niin lopettaminen lienee ollut ennen aikaista? Itse syön masennuslääkkeitä vaikka lopun elämääni jos tarvis. Remeronista tai efexorista en ole kokenut sen suurempia vieroitusoireita kuin muistakaan. Annosta kannattaa toki pienentää aluksi ja lopettaa esim 3-4 kuukauden aikana.

• ---

Remeron mitään koukuta eikä muutkaan masennuslääkkeet! SSRI:t ja SNRI:t aiheuttavat lopetusoireyhtymän. So what?

• *pää pyörällä*

jää muuten tosi nopeesti koukkuun...olen syönyt efexoria 75mg vasta kuukauden ja yritykseni lopettaa kask päivää unohdin ottaa..ja ajattelin että kokeillaan jos pysyti heti lopettamaan...
      niiii aivan hirveet vierotusoireet että oli pakko eilen ottaa yks! otin sitten päikkärit ja herättyäni olo oli tosi hyvä...nyt puolitan kyllä lääkkeen..mä en tiedä mitää teen...pelottaa lopettaa...

• edelliselle ja muillekin

Älä tee mitään omin päin. Lääkäri on vastuussa lääkityksestäsi. Aloittamiset ja lopettamisetkin on sovittava hänen kanssaan.

Et ole missään koukussa, kun käytät lääkärin määräämää lääkettä ohjeiden mukaisesti. Ei diabeetikkokaan ole koukussa piikkiinsä. Jotkut ihmiset vain tarvitsevat lisäapua, kun elimistö ei toimi normaalisti.

Kaikkien lääkkeiden selosteessa on vaikka mitä mahdollisia sivuoireita. Sivuoireita voi tulla myös ns. luontaislääkkeistä, mutta niitä ei välttämättä mainita lainkaan.

Itse käytän Efexoria ja murehdin vieroitusoireista sitten, jos joskus lopetan käytön. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, koska se on auttanut masennukseen. Käsittääkseni harvaa mielialalääkettä, joka vaikuttaa oikeasti (ei vain uskomuksen tasolla), voi ottaa miten sattuu ja mielialan mukaan.

• juusos
        edelliselle ja muillekin kirjoitti:

Älä tee mitään omin päin. Lääkäri on vastuussa lääkityksestäsi. Aloittamiset ja lopettamisetkin on sovittava hänen kanssaan.

Et ole missään koukussa, kun käytät lääkärin määräämää lääkettä ohjeiden mukaisesti. Ei diabeetikkokaan ole koukussa piikkiinsä. Jotkut ihmiset vain tarvitsevat lisäapua, kun elimistö ei toimi normaalisti.

Kaikkien lääkkeiden selosteessa on vaikka mitä mahdollisia sivuoireita. Sivuoireita voi tulla myös ns. luontaislääkkeistä, mutta niitä ei välttämättä mainita lainkaan.

Itse käytän Efexoria ja murehdin vieroitusoireista sitten, jos joskus lopetan käytön. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, koska se on auttanut masennukseen. Käsittääkseni harvaa mielialalääkettä, joka vaikuttaa oikeasti (ei vain uskomuksen tasolla), voi ottaa miten sattuu ja mielialan mukaan.

lääkkeiden käytössä. Aikaisemmin kirjoitettiinkin, että mielialalääkkeet lopetetaan AINA asteittain ja jopa sopiva annostuskin oli annettu. Ehkä noin loivaa annoksen laskua ei tarvitse tehdä :) Lääkärillä on vastuu annoksen pudottamisesta ja lääkärin kuuluu ohjata annoksen pudottamisessa. Typerää mollata jotakin lääkevalmistetta, koska ei ole lukenut esimerkiksi lääkkeen mukana annettuja potilasohjeita.

• normaalihullu
        juusos kirjoitti:

lääkkeiden käytössä. Aikaisemmin kirjoitettiinkin, että mielialalääkkeet lopetetaan AINA asteittain ja jopa sopiva annostuskin oli annettu. Ehkä noin loivaa annoksen laskua ei tarvitse tehdä :) Lääkärillä on vastuu annoksen pudottamisesta ja lääkärin kuuluu ohjata annoksen pudottamisessa. Typerää mollata jotakin lääkevalmistetta, koska ei ole lukenut esimerkiksi lääkkeen mukana annettuja potilasohjeita.

Tulee mieleen, että jotkut käyttävät masennuslääkkeitä samaan tapaan kuin rauhoittavia. Eli napsivat niitä omia aikojaan ja toivovat parasta. Kun lääke ei sitten toimi käyttäjän oletuksen mukaisesti, ollaan vihaisia lääkkeelle.

Lääkkeen mukana tulevissa ohjeissa painotetaan aina, että on keskusteltava lääkärin kanssa. Lääkkeitä voidaan nimittäin määrätä muuhunkin käyttöön ja muulla annostuksella kuin ohjeessa sanotaan. Jos ongelmia tulee, on käännyttävä lääkärin puoleen. Lääkärikään ei voi etukäteen tietää juuri sinun henk.koht. reaktioitasi. Ja jos et kerro niistä, niin vika ei ole lääkärin tai lääkkeen, kun tulee ongelmia.

Ihan hassua ajatella, että otetaanpa sitten mäkikuismaa, kun Efexor on "todistetusti" rotanmyrkkyä. Efexor tunnetaan vaikutuksiltaan paljon paremmin kuin joku luontaistuote. Sitä on kuitenkin otettava lääkärin ohjeen mukaan, ei se auta jonain kertaluonteisena kokeiluna.

Jos sairastat verenpainetautia ja lääkkeiden käyttämisestä tuntuu olevan outoja seurauksia, et kai lopeta lääkitystä ja ryntää kupattavaksi?

• Speedball
        normaalihullu kirjoitti:

Tulee mieleen, että jotkut käyttävät masennuslääkkeitä samaan tapaan kuin rauhoittavia. Eli napsivat niitä omia aikojaan ja toivovat parasta. Kun lääke ei sitten toimi käyttäjän oletuksen mukaisesti, ollaan vihaisia lääkkeelle.

Lääkkeen mukana tulevissa ohjeissa painotetaan aina, että on keskusteltava lääkärin kanssa. Lääkkeitä voidaan nimittäin määrätä muuhunkin käyttöön ja muulla annostuksella kuin ohjeessa sanotaan. Jos ongelmia tulee, on käännyttävä lääkärin puoleen. Lääkärikään ei voi etukäteen tietää juuri sinun henk.koht. reaktioitasi. Ja jos et kerro niistä, niin vika ei ole lääkärin tai lääkkeen, kun tulee ongelmia.

Ihan hassua ajatella, että otetaanpa sitten mäkikuismaa, kun Efexor on "todistetusti" rotanmyrkkyä. Efexor tunnetaan vaikutuksiltaan paljon paremmin kuin joku luontaistuote. Sitä on kuitenkin otettava lääkärin ohjeen mukaan, ei se auta jonain kertaluonteisena kokeiluna.

Jos sairastat verenpainetautia ja lääkkeiden käyttämisestä tuntuu olevan outoja seurauksia, et kai lopeta lääkitystä ja ryntää kupattavaksi?

Monet kokevat lääkeriippuvuuden pelottavana asiana.
        Riippuvuus koetaan elämää kahlitsevana voimana, kun on aloittanut jonkun mistä irtipääsy on vaikeaa.

Jos säännöllisen verenpainelääkityksen lopettaa yhtäkkiä, niin todennäköisesti vointi alkaa vähitellen huonontua. Palataan siihen tilanteesen, mikä oli ennen lääkehoitoa. Halutessaan hoidon voi keskeyttää, jos tuntuu että lääke ei tehoa toivotulla tavalla tai kokee siitä jotain haittavaikutuksia.

Pelottavinta on se että depressiolääkkeistä irrottautuminen ei ole näin yksinkertaista. Ikävintä on joutua tilanteeseen missä annosta lasketaan vähitellen ja koko sen ajan kärsii refloista. Riippuvuusoireet ja niiden voimakkuuskin on yksilöllistä, mutta joillakin lääkkeillä ne ovat selvästä voimakkaampia kuin toisilla.

Lääkkeen äkillisestä lopettamisesta varoitetaan kaikissa paikoissa. Joillekin ihmisille voi olla helpompaa jos pystyy lopettamaan ns. kylmä kalkkuna -menetelmällä. Lopettaa yhtäkkiä, kärsii mieluummin pari viikkoa viekkareista kun tietää että sen jälkeen on päässyt siitä irti. Raskaampaa voi olla se että annosta lasketaan vähitellen ja koko sen ajan on huonovointinen.

Ei ollut tarkoitus mitenkään syyttää tai haukkua Efexoria, koska joillakin se lääke toimii todella hyvin. Eri foorumeilla kierrellessä huomaa kuitenkin että sen lopettaminen on ollut vaikeampaa kuin muilla lääkkeillä keskimäärin. Vanhemmista lääkkeistä ehkä Seroxat on ollut se hankalin lopetettava.

Itse olen käyttänyt erilaisia depressiolääkkeitä varsin pitkään, yleensä 1-2 vuoden mittaisissa jaksoissa. Aurorixin äkillisestä lopettamisesta varoiteltiin etukäteen, mikä pelotti. Lääke on lyhytvaikutteinen ja minä söin sitä todella isolla annoksella, 900mg/päivä. Syy lopettamiseen oli yksinkertainen, lääkkeen vaikutus heikkeni. Vieroitusoireina ei kuitenkaan ilmennyt mitään fyysistä pahoinvointia, ainaostaan äkillisiä ahdistuskohtauksia ja voimakasta itkuisuutta ilman syytä.

• vee-e

syödään ja lopetellaan milloin sattuu fiilikseen sopimaan. ei ole lääkkeen vika jos peili on vino, ainakaan joka kerta.

• ....
        Speedball kirjoitti:

Monet kokevat lääkeriippuvuuden pelottavana asiana.
        Riippuvuus koetaan elämää kahlitsevana voimana, kun on aloittanut jonkun mistä irtipääsy on vaikeaa.

Jos säännöllisen verenpainelääkityksen lopettaa yhtäkkiä, niin todennäköisesti vointi alkaa vähitellen huonontua. Palataan siihen tilanteesen, mikä oli ennen lääkehoitoa. Halutessaan hoidon voi keskeyttää, jos tuntuu että lääke ei tehoa toivotulla tavalla tai kokee siitä jotain haittavaikutuksia.

Pelottavinta on se että depressiolääkkeistä irrottautuminen ei ole näin yksinkertaista. Ikävintä on joutua tilanteeseen missä annosta lasketaan vähitellen ja koko sen ajan kärsii refloista. Riippuvuusoireet ja niiden voimakkuuskin on yksilöllistä, mutta joillakin lääkkeillä ne ovat selvästä voimakkaampia kuin toisilla.

Lääkkeen äkillisestä lopettamisesta varoitetaan kaikissa paikoissa. Joillekin ihmisille voi olla helpompaa jos pystyy lopettamaan ns. kylmä kalkkuna -menetelmällä. Lopettaa yhtäkkiä, kärsii mieluummin pari viikkoa viekkareista kun tietää että sen jälkeen on päässyt siitä irti. Raskaampaa voi olla se että annosta lasketaan vähitellen ja koko sen ajan on huonovointinen.

Ei ollut tarkoitus mitenkään syyttää tai haukkua Efexoria, koska joillakin se lääke toimii todella hyvin. Eri foorumeilla kierrellessä huomaa kuitenkin että sen lopettaminen on ollut vaikeampaa kuin muilla lääkkeillä keskimäärin. Vanhemmista lääkkeistä ehkä Seroxat on ollut se hankalin lopetettava.

Itse olen käyttänyt erilaisia depressiolääkkeitä varsin pitkään, yleensä 1-2 vuoden mittaisissa jaksoissa. Aurorixin äkillisestä lopettamisesta varoiteltiin etukäteen, mikä pelotti. Lääke on lyhytvaikutteinen ja minä söin sitä todella isolla annoksella, 900mg/päivä. Syy lopettamiseen oli yksinkertainen, lääkkeen vaikutus heikkeni. Vieroitusoireina ei kuitenkaan ilmennyt mitään fyysistä pahoinvointia, ainaostaan äkillisiä ahdistuskohtauksia ja voimakasta itkuisuutta ilman syytä.

Ainoat kerrat, kun lääkkeiden takia olen vieroitusoireita kokenut oli, kun piti lopettaa rauhoittavat duunin takia. Siihen asti oli mennyt kasvavalla annoksella väärinkäyttäen levystä kahteen päivässä tai purkki (150) viikossa (pamia, rivatrilia, temestaa, kaikkea sekaisin). Pari viikkoa meni hiotessa, valvoessa ja täristessä. Kerran otin yhden rivatrilin ja temestan ja voi luoja sitä rauhaa. Sitten taas jatkettiin tärinöitä ja oksennusta.

Meni ohi ja on mennyt seuraavillakin kerroilla (väärinkäyttäjä kun olen).

Reflat on suht henk.koht juttuja ja jotkut ovat herkempiä saamaan niitä, mutta myös kestämättömämpiä niiden suhteen. Luulen, että jokaisen reflat kuitenkin henk.koht tasolla yhtä "pahat". Itselle ei pari viikkoinen oksetus, valvominen (pakko kävellä koko yö), hikoilu jne. Ole mahdoton läpi käydä. Pitää penkistä kiinni, koska aikanaan ne loppuu.

• Tiedoksi
        vee-e kirjoitti:

syödään ja lopetellaan milloin sattuu fiilikseen sopimaan. ei ole lääkkeen vika jos peili on vino, ainakaan joka kerta.

Täällä yksi, joka on yrittänyt lopettaa pikkuhiljaa annosta pienentämällä usein kuukauden ajan. Ihan hirveää on ollut ja todella pahat fyysiset ja psyykkiset oireet: itkuisuutta, raivokohtauksia, epätodellisuuden tunnetta, pahoinvointia, sähkäreitä päässä, lihasten nykimistä, katseen kohdistamisessa ongelmia, palelua, kuumeen tunnetta, vatsakipua, ripulia, ummetusta, päänsärkyä, väsymystä, huimausta, voimattomuuden tunnetta lihaksissa ja hikoilua. Aivan järkyttävä olotila ollut ja nyt vihdoin alkaa olla voiton puolella. Toivottavasti kohta pääsen lääkkeestä kokonaan eroon. Eli ei voi sanoa, etteikö vieroitusoireita tulisi, vaikka kuinka hissukseen lopettaisi.

• Ei toiminut minulla
        Tiedoksi kirjoitti:

Täällä yksi, joka on yrittänyt lopettaa pikkuhiljaa annosta pienentämällä usein kuukauden ajan. Ihan hirveää on ollut ja todella pahat fyysiset ja psyykkiset oireet: itkuisuutta, raivokohtauksia, epätodellisuuden tunnetta, pahoinvointia, sähkäreitä päässä, lihasten nykimistä, katseen kohdistamisessa ongelmia, palelua, kuumeen tunnetta, vatsakipua, ripulia, ummetusta, päänsärkyä, väsymystä, huimausta, voimattomuuden tunnetta lihaksissa ja hikoilua. Aivan järkyttävä olotila ollut ja nyt vihdoin alkaa olla voiton puolella. Toivottavasti kohta pääsen lääkkeestä kokonaan eroon. Eli ei voi sanoa, etteikö vieroitusoireita tulisi, vaikka kuinka hissukseen lopettaisi.

Niinno, kuinka paljon noista voi pistää vieroitusoireiden ja kuinka paljon Efexorin ihan "normaalien" sivuvaikutusten piikkiin. Minulla Efexor aiheutti melkein kaikkia noita kun käytin lääkettä. Nyt kun olen lopettamassa ja päiväannos on enää 37,5 mg, on jo aika siedettävä olo. Pelolla silti odotan noita monen mainitsemia sähköiskuja kun olen kokonaan lopettanut Efexorin syömisen. Enää muutama päivä, sitten heitän Efelle iloisesti hyvästit.

• annamariij

efexon ei toimi jos sitä ottaa alle 75 mm päivässä sen vaikutus lakkaa siinä 75 kohalla, eli ne on sit jotain muita oireita jostain mutta ei vieroitusoireita jos olet ottanut 75 ja alle päivässä. mulla oli ensi evexii 225 päivässä ja sit itte pienensin sen 75 päivä sitä mutama kuukausi ja nyt otan vain kun siltä tuntuu että verenpaine vähän läikkyy ,kyl efexistä helposti pääsee eroon. olen käyttänyt jo vuosia efee,getipinor,seroguel ja opamox että pystyn nukkumaan

• venla72_

Varotaan, varotaan! Ettei mene Efexorit väärään kurkkuun.
      Ei niitä noin lopeteta että "lääkkeet loppui".

• alakuloei

Efexorista tuli ensin sivuoireita,jotka menivät ohi,mutta tuli entistä huonommat fiilarit,joten lääke lopetettiin.
      Tätä ennen kokeiltiin Remeronia,mutta väsytii ja lihotti paljon.
      Sitten sepram.Jota lisättiin,niin enpä ollut masentunut,mutten hyväntuulinenkaan,kun nukuin vaan tai olin kuin puunukke.
      siksi vaihto tuohon efeen.
      Nyt uutena kokeiollaan kauan markkinoilla ollutta lääkettä Cipralexia.
      Onko kokemuksia teillä?

• 13+8

Ei tunnu hyvältä tuollainen lääkkeiden kokeileminen. Mullekkin on määrätty Venlafaxiinia eli Efexoria enkä ole uskaltanut sitä aloittaa. Ainut lääke mitä olen nyt harkinnut on Voxra mutta en ole siitä vielä kysynyt lääkäriltä suostuisko se määräämään mulle sitä. Voisin kokeilla myös Rivatrillia mutta sitä lääkärit tuskin suostuu määräämään koska se on benzo. On näissä asioissa punnitsemista että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

• hyvinmeneekuit

Paljon hyviä kokemuksia läheisillä Efexorista eli Venlasta.Yksi sopii toiselle ja toinen kolmannelle.

• sfzdgxnmkn.kl,ä

Venlaa käytän 75 mg päiväannoksella, 150 mg vei masennusta, mutta myös yöunet.
      tuolla pienemmällä annoksella nukun yöt kuin murmeli, isompi annos esti nukkumisen öisin.
      Yksilöllisiä ovat tosiaan vaikutukset.

• Paskoja ovat

Mulla oli venlat 300mg /vrk ja inhosin sitä yli kaiken. Lähtökohtaisesti sillä ei voinutkaan olla mitään todellista tehoa, sillä 1) en ole lääkkeisiin vastaavaa tyyppiä ja 2) minut kiristettiin ko. lääkettä syömään eli en todellakaan uskonut sen toimimiseen js näin lumevaikutuskin poissuljettu.

Olo oli tosiaan alottaessa ja annosta nostaessa aivan kauhea, en enää ikinä suostu syömään mitään tommosia ennen kuin oikeasti olen jossain ranteet auki tai vastaavaa! Tehoa ei ollut käytännössä lainkaan ja lopetusoireetkin olivat ikävät ja sitkeät (lopetin vähitellen, mutta siltikin aika nopeasti kun lääkkeet loppuivat). Omin lupineni siis lopetin kun en löytänyt motivaatiota reseptin uusimiseen. Kestin oireet ja nyt olen tyytyväinen.

Huomenna on tosin edessä suuri tunnustamisen hetki, sillä viimeksi jo aihetta sivuttiin koska lääkärillä olen ollut viimeksi ehkä alkusyksystä eli korkea aika olisi taas sinne mennä. Nyt on pakko tunnustaa tai hävettää vielä enemmän. Ja kyllähän lääkäri hoksaa noin kolmessa sekunnissa, ettei sitä e-reseptiä ole kertaakaan uusittu... Ups!

Eipä itselläni ole siis venloista / efexorista yhtään positiivisia kokemuksia, tuskaa, apatiaa, turtuutta, sekavuutta, valonarkuutta ja ties mitä. Mieluummin tunnen vaikka sitten masennusta kuin en tunne mitään.

• juoruakka1

Olen nyt tätä ketjua lukenut. Eli kaikesta tulee jotakin häikkää. Kumpi on parempi olla syömättä lääkkeitä vain olla itkuinen ja täysin saamaton tekemään mitään. Minulla kun masennus on väsyttävää laatua, eli nukun vaikka kellon ympäri. Pahimmissa tapauksissa en kertakaikkiaan pysty tekemään mitään.
      Olen syönyt viimeaikoina Efexoria mutta eipä tunnu auttavan. Lihottakin kait minua. Kaikki mahdolliset on jo kokeilu, eikä tunnu minkään auttavan. Mutta sen verran auttaa, etten petinpohjassa makaa.
      Minkälainen tuon Voxra o. On sitä lääkäri ehdottanut minulle mutta en ole uskaltanut kokeilla. Käytetään kait samaa särkytiloihin ja olen kuullut että ovat pienessä huppelissa koko ajan. Pitääkö paikkaansa? Mitä sanotte käyttäjät?

• vieras2

Jatkoa edelliseen.

Efexorista keskustellaan. Täällä samanlainen tapaus, että olen nyt syönyt jo pari kuukautta lääkettä 37,5 mg päivässä. Nukun hyvin yöllä. Päivällä olen tavattoman ahdistunut ja niin rätti väsynyt että ei saa nukuttua mutta ei ole hyvä olla pystyssäkään. Painokin lisääntynyt. Tottuuko tähän ikinä. Ja onko minun lääkkeeni. Kaikki pian kokeiltu mitä on olemassa. Mikään ei ala toimia kohdallani. Seksistä en voi enää puhua koska kaikki halut menneet. Ukkeli siitä kärsii. Tietty, ymmärrän häntä. Mikä neuvoksi?

• sdfghjk333

37,5 mg on yleensä vain aloitusannos, 75 mg tehoaa jo oireisiinkin ja on silti lievä annos.

• sewrtrettetrete
      • Huu Haa

David Icken foorumi varmaan onkin asiantuntevin masennuksen hoitoon liittyen. Mahtaako "reptiilit" (tjs.) saada otteen venlafaksiinin kautta vai mikähän lienee.

• fuxfix

Järkevää keskustelua oli tuolla. Ylti filosofiseksikin.

• 11+6

Mua yritetään kans painostaa vähintään puoliväkisin syömään tuota paskaa mutta taidan pitää pääni viimeiseen asti enkä suostu. Luulen että se on hyvä ratkaisu. Täytyy keksiä jokin muu keino voittaa ongelmat kuin tällaiset myrkyt. Pahin juttu tämän efexorin kohdalla on se kun tää lääke voi kuulemma tuhota täysin ihmisen seksuaalisuuden. En voi kuvitella mitään kamalampaa lääkettä. Mieluummin sitten vaikka rauhoittaviakin vaikka joka päivä mutta eihän lääkärit niitä suostu määräämään eikä kuuntele järkipuhetta.

• juoruakka1

edelliseen. Tarkoitatko rauhoittavilla näitä pameja ym? Ne ei vie seksuaalisuutta eikä normiannoksilla mitään muutakaan häikkää ei tule. Pitkässä juoksussa käyvät muistin päälle rankasti ja dementian saa vähintään 60 v. jos säännöllisesti käyttää. Samaa vaikutusta aivoille kuin alkoholillakin. Jokin ihme tumake kukitustuu olemattomiin ja tulee vihannekseksi.
      Kumpi parempi, Efexor vai Diapam? Kun ei ole vielä keksitty tehosta ja turvallista ahdistusta poistavaa lääkettä. Busbiron on mutta ei hyvä sekään. Yhtä tyhjän kanssa. Itku sentään, näitä lääkejuttuja. Just kävin taas lääkärillä ja pitäisi korottaa annosta. Mutta vyötäröltä vaatteet jo nyt kiristää, enkä ole rohtoa syönyt vielä pitkääkään. Seuraavaksi saan kolesteroli-verenpaine ja diabeteslääkityksen koska keskivartalo kasvaa. Heheee. Suo siellä vetelä täällä.

• 11+6

Rauhoittavilla tarkoitan esimerkiksi Xanor depotia, Diapamia tai Rivatrillia. Ennemmin valitsen heikentyneen muistin kuin seksuaalitoiminnan pysyvän vaurion. Olenhan kuitenkin vasta nuori. Se mahdollinen dementia on sitten myöhemmän iän murhe.

• juoruakka1

Lihottaako Efexor? Käyttäneet kertokaa. Lääkäri sanoi että on paino neutraali.

• adfghfhgj

Ei lihota, janottaa kylläkin.

• luonnonvalo

Sain mielialalääkkeistä pahoja sivuvaikutuksia enkä kokenut saavani apua. Keskusteluavun kanssa yhdessä ehkä menisi, mutta mielestäni on väärin että ihmisille tarjotaan ensin lääkkeitä ja vasta monen kuukauden päästä muuta apua! Ongelmat vaan pitkittyy siinä.Suurimman osan oireilut kun kuitenkin johtuu jostain muusta kuin aivokemiasta (tai ne serotoniinitasojen muutoksetkin yleensä johtuu jostain esim. väsymyksestä, huonosta ruokavaliosta, ahdistuksesta).

Mulla auttoi mäkikuismatee, d-vitamiini ja liikunta. Yhden vaikean masennusjakson rämmin lävitse terapian voimin, silloin oli tilanne niin paha etten usko että vitamiinit olis yksin auttaneet. Muutaman vuoden jälkeen masennus alkoi palata, mutta silloin riitti kun aloin syödä vitamiineja ja käyttää mäkikuismaa, kirkasvalolamppua ja liikuntaa (luonnossa). Pehmeitä hoitomuotoja pitäisi käyttää ennaltaehkäisevästi, ei odotella että pahin mahdollinen on päällä.

Olen lääkekriittinen, mutta en suosittele ketään lopettamaan lääkitystään seinään. Eikä "yksin" saisi lopettaa, vaan pitäisi olla hyvä hoitosuhde jossa ammatti-ihminen tai edes joku läheinen voi yhdessä kanssasi seurata vointiasi ja arvioida toimiiko lääkityksen vähentäminen/lopettaminen. Alkuun tulee toki pahat oireet mutta niistä ei vielä pidä pelästyä (vaikka mulle yksi lääkäri valehtelikin, että lopetusoireet tarkoittaa etten muka pärjäisi ilman lääkettä! vaikka pakkausselosteessakin lukee että lopetusoireet kuuluu asiaan ja menee ohi).

Auringonvalo, dvitamiini, ruokavalioremontti ja ulkoilu ei ainakaan kenenkään tilannetta pahenna. Jos et usko, että ne yksissään auttaa niin miksei sitten edes lisänä? Eikös kaikki mahdollinen apu, pienikin, kannata hyödyntää? Vaikka rankaltahan se tuntuu ulos kävelylle lähteä välillä, mutta toisaalta ehkä kuitenkin rankempaa on apteekissa ja lääkärissä ramppaaminen ja lääkkeiden sivuoireiden arvuuttelu.

• juoruakka1

Olen pettynyt masennuslääkkeisiin. Haittaa on jos jonkinlaista. Minulle on diagnosoitu lääkeresisstentti masennus, eli ei lääkkeet tehoa. Kuitenkin niitä aina lääkäri kirjoittaa ja vaihetelee jatkuvasti.
        Mäkikuismaa en ole koskaan kokeillut, olen vain jostakin joskus lukenut, että olisi pitkäaikaisessa käytössä maksatoksinen valmiste.
        Vitamiineja syönkin, ettei se uutta sekä omegoja. Liikkuminen on fiiliksestä kiinni. Nyt olen totaalisesti jämähtänyt paikoilleen. Mikään ei oikein huvita. Päivät vain valuu itsestään iltaan.
        Olen ollut paremmassakin kunnossa, mietinkin että Efexorko minut lamaanuttaa tällä tavoin. Jospa uskaltaisin jättää sen pois. Annos on mitättömän pieni 37,5 mg. Saa ottaa kaksikin tablettia. Otin ja niin kurja olo, että palasin tuohon entiseen annokseen. Voisi olla että joku pehmeä vaihtoehto saattaisi toimia paremmin. Koska nyt olen ahdistukseeni ottanut Rennoxin-luontaistuotetta. Tehoaa yhtä hyvin kuin nuo pamitkin. Joskin joudun ottamaan niitäkin vähäsen, koska onhan niihin jokin riippuvuus syntynyt. Mutta uskon, että Efexor saattaa lisätä ahdistustani. Vai olenko väärässä? Mitäs sanotaan näistä ajatuksistani?

• kjgkjhh

Venlafaksiinilla hoidettujen potilaiden itsemurhariski on yhdessä tutkimuksessa todettu olevan yli puolitoistakertainen verrattuna potilaisiin, jotka eivät syö masennuslääkkeitä.[3]

• nickedick

Olen vetänyt 7v. venkkua (depot) 75mg-150mg per pv. masennukseen.
      Minulla kyseinen lääke lievittää ahdistusta ja masennusta todella tehokkaasti.
      Vaste on nopea. Lääke on tehokas ja sivuoireet ovat helvetilliset - lääke toimii.

Mielestäni masennuslääkkeiden itsemurha-riski on huono termi; syvää masennusta ymmärtämättömien keksimää hapatusta.

Mitä todennäköisimmin masentunut ihminen huomaa hautovansa itsetuhoisia ajatuksia. Mikä estää ihmistä toteuttamasta niitä???

- Luonnolliset inhibitio- mekanismit.

Masennuslääkkeet voivat heikentää ihmisen inhibitioita. Tämä pätee myös itsetuhoisiin impulsseihin.
      Eli, masennuslääkkeet voivat alentaa ihmisen kykyä vastustaa mieleen putkahtavia ajatuksia.

- Sama pätee viinan suhteen.

Eipä kossupullon kyljessä lue: " Saattaa lisätä itsemurhariskiä".

Ja, vielä; niin oudolta, kun se kuulostaa, niin toisia masennuslääke saattaa masentaa vielä pahemmin.

Masennuksen hoitoon pitäisi suhtautua aivan eri tasolla. Nykytouhu on aivan pelleilyä.

• meninkömetsään

Vaihtakaa voxra nimiseen lääkkeeseen, teille avautuu aivan uudenlainen maailma masennuksen jälkeen.

Minulle syötettiin useampi vuosi kaikkea mahdollista tuloksetta.

Tuo voxra pelasti minut. Ei ole tavanomainen masennuslääke vaan se lisää dopamiinin määrää aivoissa.

On kait eräänlainen amfetamiinijohdannainen.

• Selvinnyt fitness

Hei!
      Minä söin joskus efexoria lopettaminen oli paras päätös. Aloitin aika raskaan kuntoilun kuntosalilla vaikka masensi menin sisulla nyt olen tosi hyvässä kunnossa ja elämä hymyilee :) eli liikuntaa paljon ja D-vitamiini ja terveellinen kotiruoka ja paranette. Ajattelin itse ettei ennen ollut ko.lääkkeitä ja ihmiset jaksoivat vaikeiden aikojen ohi.Silloin jouduttiin enemmän liikkumaan ei ollu niin 2 tyypin diabetesta monella voi masennuksen takana olla diabetes!

• fvsghERH

Ei todellakaan masennus lähde liikunnalla pois. Masentunut ei edes jaksa liikkua . Nyt ei ole kyse mistään ohimenevästä alakulosta vaan kroonisesta masennuksesta.
      Jos jotakuta kammoksuttaa syömänsä lääke niin siitä pitää avautua psykiatrille. Ei siitä tule mitään ,että ominpäin lopettaa lääkityksensä ja muutaman kuukauden kuluttua on vielä pahemmassa jamassa.

" liikuntaa paljon ja D-vitamiini ja terveellinen kotiruoka ja paranette. "
      Just joo, et ilmeisesti ole koskaan kärsinyt vakavasta masennuksesta kun tuollaista heittelet.

• Liikunta paras

Minulla oli todella vaikea masennus elämässäni tapahtui kamalia tuolloin jouduin mm. Pahaan autokolariin. No aika ja efexor ja sitten liikunta (paras oli liikunta lääkkeenä kyl laiskat löytää selityksiä näin se vaan menee.) kun masennus syntyy jopa siitä läskien tulehdustilasta . Suosittelen oikeesti kaikil et liikuntaa mut älkää alussa vaatiko liikoja alussa voi käydä vaikka 0,5-1km matkan kävelemässä.Puhukaa pahasta olosta.Hankkikaa vertaistukea.Liikkumattomuus ruokkii hienosti masennusta.

• ltrgsjefakd

Tää on selvästi tosi yksilökohtasta. Lopetin täysin seinään hiustenlähdön aiheuttaman paniikin vuoksi, eikä mulle tullut yhtään mitään, vaikka siitä varotettiinkin.

• onneli2

Yksilöllistä se onkin.
      Käytin kauan aikaa Efexoria/Venlaflaxinia 75mg/aamuisin, sitten uuvuin ja lääkärin mukaan meidän piti hoitaa mun uni eli nukkuminen kuntoon. Ei riittänyt, että antoi Melatoniinia ja Triptyliä, vaan nosti Venlan 225 milligrammaan.
      Olen tässä pari vuotta ihmetellyt monia juttuja, enkä usko, että mun painonnousu voi johtua pelkästään mummokuumeesta. 50 mittarissa ja vaatteet kutistuu päälle. 15 kiloa lisää painoa ei taida yksin selittyä menopaussilla. Hormoonit on kova juttu, mutta en usko, että olisi ihan näin kova juttu.

En ollut koskaan ajatellut, että Venlalla olisi lihottava vaikutus, kunnes annosta nostettiin 150 milligrammalla ja nyt olen kaksi vuotta lihonut ja potenut pahimman kevätmasennuksen, mitä koskaan aikaisemmin elämäni aikana.

Musta alkoi tuntua, että pudotan 75mg Venlaa pois ja katson mitä käy. No, ei mitään käynyt. Siis ei ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt.
      Mulla meni näin kauan tajuta, ettei mun moni vuotisen alkuannoksen, 75mg, nostolle 225 milligrammaan ollut mitään kunnollisia perusteita. Kuka tahansa uupuu, kun toimii pari vuotta omaishoitajana. Mä olin tosi väsynyt, ei siihen Venlan nostoa olisi tarvinnut.
      Mulle sanottiin, että 75mg on aloitusannos. Mä olin mennyt sillä annoksella vuosikausia ihan tyytyväisenä, mutta tyytyväisyys loppui tänä keväänä, kun olin masennuksen takia ensimmäistä kertaa pitkällä sairaslomalla, eikä vaatekaapista kohta löydy yhtään sopivaa kudetta päälle. Mun päähän ei yksinkertaisesti mahtunut tämä yhtälö ja päädyin siihen ajatukseen, että huono olo ja lihominen voikin johtua Venlasta eikä vaan menopaussista.

Jos se ei olekaan niin, että mulle sopisi 225mg annos Venlaa, jospa mulle sopiikin paremmin se 75mg mikä oli ollut 10 vuotta.
      Viimeiset kaksi vuotta on mennyt aikamoisessa vuoristoradassa. Vasta hiljattain aloin kelata, että joku tässä ei nyt natsaa. Lääkäri otti kaikki testit eikä mulla ole mitään elimellistä vikaa/syytä/sairautta lihomiseen. Todettiin yksissä tuumin, että vaihdevuodet aiheuttaa kaikenlaista säätöä. Olen kokenut niitä säätöjä, lukenut niistä säädöistä ja puhunut kavereiden kanssa aiheesta. Olen sinut mummokuumeen kanssa, mutta en ihan sulata 225mg annosta Venlaa, kun olo ei ole siitä parantunut, päin vastoin.
      Ajattelin eliminoida yhden asian pois ja pudottaa Venlaa. Ainahan sen saa takaisin, jos tarvetta on.

Mulla on tietty etu puolellani. Monien vuosien kokemuksesta tiedän, että 75mg:n annos on sopinut mulle, mutta huonoja kokemuksia 225mg:n annoksesta olen saanut vasta, kun nostettiin. Ilman tätä tietoa en omin päin lähtisi säätämään lääkitystäni, kun tiedän, ettei keskivaikea masennus poistu itsestään.
      Olen ajatellut, että syön lääkkeitä koko loppuelämäni, joten mulla ei ole mitään hassua ajatusta, että niistä pitäisi päästä eroon.
      Viimeiset kaksi vuotta on vaan ollut ihan harvinaisen levotonta aikaa. Mun laskuopin mukaan sen voi selittää 150 mg:n Venlan nostolla.
      Tai sitten ei. Se selviää, kun näen miten pienempi annos vaikuttaa olooni. Nyt on liian aikaista sanoa, kun olen vasta vähän aikaa ollut 150 mg:n annoksella.

Haluan vielä kommentoida tosta liikunnasa ja muusta. Masennuslääkkeen pitäisi auttaa ihmistä saamaan takaisin toimintakykyä. Olisi hyvä, jos siihen toimintakykyyn lisäisi ajatuksen liikunnasta, koska sillä on todella paljon hyviä vaikutuksia, mutta ei yhtään huonoa.
      19 vuotiaana, kauan sitten, koin traumaattisen ja väkivaltaisen kokemuksen, joka laukaisi ensimmäisen rajun masennukseni. Äitini antoi silloin hyvän neuvon; kävele paljon.
      Hän oli sodan jälkeen, 20 vuotiaana, sairastanut masennuksen, sitä kutsuttiin patoutumaksi. Ei siihen ollut mitään erityistä hoitoa, lääkäri oli kehoittanut kävelemään paljon.
      Vuoden ajan äitini kävi töissä ja käveli. Ei huvittanut elokuvat, musiikki eikä tanssit, ei mikään mikä oli hänen suuri intohimonsa. Äitini oli apea ja iloton haamu, joka vain käveli. Vuoden "käveltyään" päätä puristava panta laukesi ja olo tuntui taas normaalilta.
      Uskoin äitiäni ja kävelin joka päivä 3 tuntia. Paitsi, että laihduin 16 kiloa, niin myös oloni alkoi tuntua paremmalta. Kävelin kolme kuukautta, kun viimein tuntui siltä, että voisin palata takaisin työelämään.
      Toki podin ja poden edelleen ahdistusta ja masennusta, mutta hyväksyn sen osaksi itseäni. Masennuksen kanssa oppii elämään, kun sitä on kestänyt yli 30 vuotta, mutta isoon lääkeannokseen ei vättämättä sopeudu, jos se ei paranna vaan huonontaa oloa.
      Katsellaan miten homma etenee.

• apina3

Masennuksen hoito ja lääkitys on kyllä yksilöllistä täysin. Toista lääke auttaa, toista ei. Yhdelle auttaa kävely ja liikunta, toiselle joku muu. Upeaa että taistelette masennusta vastaan. Mulla on uupumukseen/ahdistukseen/masenukseen auttanut mm.:
      -keskustelu hyvän ammatti-ihmisen kanssa
      -oma pohdinta, ongelmiin liittyvät kirjat
      -kävely, luonnossa liikkuminen
      -rauhallinen elämänrytmi
      -monipuolinen ruoka
      -hyvien asioiden miettiminen, mitä kiitoksen aihetta on tässä päivässä?
      -uutisboikotti
      -ympäröiminen itseni hyvillä, kauniilla asioilla niin paljon kuin mahdollista
      -itseni hemmottelu
      -toisten ilahduttaminen, kun voi ajoittain paremmin

• ape myös

Samalla linjalla "apina3". Noilla hänen mainitsemillaan muutoksillaan pääsee pitkälle. Itse käytin Venlafaxinia 75-225mg 3 kuukautta.

Olin aikaisemmin hyvin lääevastainen ja ko. lääkken aloittaminen pelotti nettipalstojen kirjoitusten lukemisen perusteella todella paljon. Olin jo todella pohjalla masennukseni kanssa, joten parempi oli kokeilla viimeistäkin keinoa - lääkeiden syöntiä. Lääkäri määräsi minulle venlat ja söin niitä kiltisti.
        Kyseinen lääke vähensi ruokahaluani. Kuukauden syömisen ja elämänmuutoksen jälkeen tunnelin päässä alkoi näkyä valoa.
        Söin lääkettä vain 3 kuukautta. Lääkäri suositteli pidempää aikaa. Halusin kuitenkin kohdata maailman lääkkeettömänä ennen töihin paluuta.

Koin masennusta aiheuttavia asioita erään miehen takia lääkkeet lopetettuani. Se oli eräänlainen testi minulle, kuinka kestän masennuksen jälkeen takapakkeja. Selvisin siitä kaltoinkohtelusta hyvin ja elämä hymyilee jälleen. Ennen lääkkeitä olin valmis lopettamaan elämäni vähin äänin. Onneksi sain apua. Olen entistä vahvempi ja parempi ihminen.

Masennuksesta voi todellain parantua!!! Älä koskaan ikinä luovuta, vaikka tuntuisikin siltä!! Hae apua psykiatrilta suoraan tai tee elämänmuutos!

• vattuliisa

Efexor Depot eli nykyinen Venlaflaxin.

Mulla sitä vähennettiin n. kuukausi sitten mutta nostettiin takas koska alkoi huippaamaan (alensi verenpainetta) ja aloin saamaan paniikkikohtauksia. Vielä ei siis ollut sen lopettamisen aika.
      Kyseinen lääke on ollut mulla joskus vuosia sitten ekan kerran, silloin se ei vaikuttanut olooni eikä sen lopettamisestakaan tullut minkäänlaisia oireita.

Jokainen reagoi eri tavalla ja omakohtaisesta kokemuksesta myös sen hetkinen psyykkinen tila vaikuttaa myös lääkkeiden vaikutuksiin.
      Venlaflaxin on yks niistä monista joka oikeasti sopii mulle. Nyt niin akuutti vaihe etten vaihtaisi pois mistään hinnasta. Mulle parempaa ei juuri nyt ole saatavilla.

• artsi7

Naurettavaa sanoa että mielialalääkkeet on takapuolesta, tosin ihan kaikille ne eivät sovi. Ne ovat pelastaneet monen hengen. Venla sopii mulle ja auttaa. Eikä kukaan niitä huvikseen syö. Mutta pelkän lääkkeen varaan ei voi laskea. On tehtävä elämän muutosta ja koetettava löytää syitä mistä paha olo johtuu. Liikunta luonnossa on parasta mitä tiedän, myös masennukseen.

• grwghergh

Venlafaxin sopii mulle hyvin 75 mg päiväannoksena. :) Pari vuotta jo ollut mulla käytössä.

• gffgfhjkkl

Itse en ole mistään lääkkeestä saanut apua masennukseen, mutta efe kyllä auttoi paniikkikohtauksiin. Silloin kun aloitin ton paskan käytön niin kysyin että eihän tämä aiheita mitään riippuvuutta, lääkäri vastasi ei toki, samaa kysyin noin vuoden päästä koska aina kun tabu jää ottamatta tulee hirveät oireet että kyllä se jotain riippuvuutta aiheuttaa lääkäri sanoi että ei ole koskaan kuullut että tämä lääke aiheuttaa riippuvuutta ja katsoi minua naureskellen..................

Helpottaa tieto että en omasta päästäni keksinyt vieroitus oireita, olen yrittänyt vähentää pitkän aikaa, mutta tohon 75mg päivässä tyssäsi.

Nykyään otan tabun silloin vain kun päässä alkaa helvetinmoiset sähärit.

• Pimeessä kopissa

20 vuotta on jo sairastettu kroonista masennusta. Aiheutuu epävakaasta pers.häröstä. Takana on 4 eri SSRI-lääkettä, seroquel, truxal, voxra ja muutama muu. Ainut joka on kokeilematta on SNRI-lääkkeet, elikkäs juuri efexor ja kumppanit. Tämän hetkinen Depranike auttaa jonkin verran muttei tarpeeksi. Yhdestäkään lääkkestä en ole saanut vieroitusoireita. Joten en kyllä pelkää Efexoriakaan. Lääkäri tod.näk. antaa reseptin kesälomien jälkeen.

Mikään lääkehän ei suoraan aiheuta itsemurhaa. Itselläni on impulssikontrollin häiriö, mutta vuosien kokemuksella tiedän milloin on syytä lähteä lääkäriin/sairaalaan etten tee mitään typerää itselleni. Psykoottispiirteisessä masennuksessa oikeampi lääkekokeilupaikka onkin sitten sairaalaosasto, missä muut valvoo ettei tee mitään typerää itselleen.

Mikään lääke ei myöskään suoraan aiheuta lihomista. Ruokahalumuutoksia voi tulla samoin aineenvaihdunta voi hidastua. Mutta on eri asia syökö lisääntyneeseen ruokahaluun salaatinlehtiä vai ranskanperunoita...

Jos masennus/ahdistusoireet palautuvat lääkkeen lopetuksen yhteydessä, on otettava välittömästi yhteyttä lääkäriin. Lääkkeen lopetus ei ehkä siinä tilanteessa ole ajankohtainen.

Jos on vuosia sairastanut masennusta ei parin viikon lopetusoireet ole mitään verrattuna siihen vuosien tuskaan jota on joutunut masennuksen takia kokemaan. Ensikertalaiselle se toisin voi tulla yllätyksenä, samoin henkilölle joka ei ole pitkään kärsinyt masennuksesta tai masennus ei ole vakavaa laatua.

Lievissä masennustiloissa voi riittää myös se että kaveri repii potilaan ulos lenkille ja samalla tehdään pieniä elämäntapamuutoksia. MUTTA tämä koskee vain lievä-asteista masennusta, joka ei vielä invalidisoi ihmistä.

Mutta kärsitään nyt tästä kesästä sitä Efexor reseptiä odotellessa...

• Truth Parade

Korjaan seuraavassa muutamia yleisiä väärinkäsityksiä ja annan mietittävää josko siitä olisi uusia ajatuksia myös toivottavasti omalle kohdallesi.

Masennus on sairaus ainoastaan metaforisessa mielessä tarkoittaen, että se on sairaus samassa merkityksessä kuin valas on kala. Kirjaimelliset sairaudet, kuten diabetes ja syöpä, kuuluvat eri kategoriaan, samalla tavalla kuin valas ja hauki ovat kuuluvat. Siinä missä usein kutsumme valasta ja haukea molempia kaloiksi, on valas kuitenkin kirjamellisessä mielessä nisäkäs, kun taas hauki on kirjaimellisesti kala. Valas on siinä metaforinen kala. Yhtä lailla masennus on metaforinen sairaus. (Huomautan vielä selvyyden vuoksi, että "epävakaata persoonallisuushäiriötäkään" ei ole myöskään olemassa lääketieteellisesti, ainoastaan metaforisessa mielessä. Sama koskee kaikki psykiatrisia "sairauksia" aka "mielisairauksia".)

Koska masennus ei ole sairaus kuin kielikuvallisesti herää tietenkin lääketieteellinen kysymys siitä mistä on todellisuudessa kysymys, kun lukuisat ihmiset tuntevat ja kertovat sairastavansa masennusta, jonka kuvaavat krooniseksi vaivaksi. Luonnollisesti kroonista masennusta ei voi olla sen enempää kuin kroonista onnellisuuttakaan, mutta jatkuvasti henkisesti huonosti voivien ihmisten kohdalla syitä ja selityksiä pahoinvoinnin taustalla voi olla lukuisia. Mikä saa ihmisen voimaan niin huonosti, että he nimittävät henkisen kärsimyksen tilaansa sairaudeksi? Masennus ei ole, eikä voi olla sairaus, mutta oire se kyllä on. Mistä masentuneusuus oireena johtuu on tärkein kysymys mikä on selvitettävä, jos ikänä halutaan auttaa jopa vuosia itsetuhoisen huonosti voivaa henkilöä.

Tietenkin ensimmäisenä pitäisi selvittää onko henkilön elämässä jotakin sellaista tekijää, esimerkiksi sosiaalisia tai taloudellisia vaikeuksia tai ongelmia, joita ei ole vuosien aikana onnistuttu yrityksistä huolimatta ratkaisemaan. On luonnollista, että kaikkia ihmisen ongelmia ei voidakaan ratkaista vaan niiden kanssa on opittava elämää. Esimerkiksi läheisen kuoleman jälkeen henkilöä ei voida enää takaisin saada ja on keskityttävä oppimaan elämään muuttuneen elämän tilanteen kanssa. Inhimillistä on surra asiaa vuosia tai vaikka loppuelämä, jos näin on. Kuitenkin elämässä olisi yksilön tulevaisuuden ja mielenrauhan kannalta tärkeää, että rajutkin vastoinkäymiset onnistutaan, ajan kanssa, selättämään ja elämässä voi vielä kokea asioita samalla kunnioittaen läheisen muistoa. Jokaisen meidän elämämme on yksilöllinen eikä elämän ongelmiin ole olemassa pakettiratkaisuja, kuten esimerkiksi diabetekseen tai flunssaan, oikeisiin sairauksiin. Henkiset sairaudet kumpuavat elämästä. Mutta, yksi selitys, joka on tiedetty tutkimuspiireissä jo vuosikymmenet, on lukuisille kansalaisille kuitenkin täysin tuntematon. Aivovauriot ja -sairaudet sekä lukuisat oikeat sairaudet (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta) voivat aiheuttaa masennusta yhtenä oireena, mitä, varsinkin psykiatrian alalla, erehdytään lähes poikkeuksetta luulemaan psyykkisperäisiksi.

Tiedämme, että erilaiset psykoaktiiviset aineet voivat aiheuttaa erilaisia käytöksen muutoksia kenessä tahansa ihmisessä riippumatta siitä ovatko he alunperin niin sanotusti 'terveitä' vai 'sairaita' henkisesti (vertaa esim. alkoholi tai amfetamiini). Koska psyykenlääkkeet ovat niin ikään vahvasti psykoaktiivisia on luonnollista, että niiden käyttö voi aiheuttaa sekavuuden tiloja vastaavasti kuin alkoholi, amfetamiini, heroiini tai mikä tahansa muu huumaava aine. Lääketieteellisestä tutkimustiedosta olemme oppineet, että esimerkiksi psykiatrian alalla laajassa käytössä olevat 'masennuslääkkeet' (SRI/SNRI/SARI...) ovat kemiallisilta ominaisuuksiltaan, toimintaperiaatteeltaan ja siten vaikutukseltaan hyvin samankaltaisia kuin amfetamiinit. Amfetamiinit tunnetusti voivat aiheuttaa aivovaurioita, jonka yksi lukuisista lääketieteelle tunnetuista oireista on nimen omaan masentunut mieliala serotoniinijärjestelmän yliluonnollisen kuormittamisen seurauksena (vertaa esim. MDMA aka "ekstaasi").

Lääketiede tuntee, esimerkiksi edes menneen laihdutuslääkkeen fenfluramiinin/dexfenfluramiinin tapauksesta, serotoniinin tason nostamisen epäluonnolliselle tasolle aivoissa aiheuttavan potentiaalisesti pitkäaikaisia ja/tai pysyviä aivovaurioita kohdehenkilölle tai -eläimelle. Fenfluramiini vedettiin markkinoilta -97, kun selvisi, että se aiheutti lukuisille ihmiselle pysyviä sydänvaurioita. Samalla selvisi, että serotoniinin epäluonnollinen nostaminen aiheuttaa sydänvaurioiden lisäksi myös aivovaurion. Lääkeyhtiö oli ollut tietoinen näistä vaaroista ja seuraamuksista koko ajan, mutta peitti asian kuluttajilta ja viranomaisilta taloudellisia intressejä suojellakseen.

• Truth Parade
        Truth Parade kirjoitti:

Korjaan seuraavassa muutamia yleisiä väärinkäsityksiä ja annan mietittävää josko siitä olisi uusia ajatuksia myös toivottavasti omalle kohdallesi.

Masennus on sairaus ainoastaan metaforisessa mielessä tarkoittaen, että se on sairaus samassa merkityksessä kuin valas on kala. Kirjaimelliset sairaudet, kuten diabetes ja syöpä, kuuluvat eri kategoriaan, samalla tavalla kuin valas ja hauki ovat kuuluvat. Siinä missä usein kutsumme valasta ja haukea molempia kaloiksi, on valas kuitenkin kirjamellisessä mielessä nisäkäs, kun taas hauki on kirjaimellisesti kala. Valas on siinä metaforinen kala. Yhtä lailla masennus on metaforinen sairaus. (Huomautan vielä selvyyden vuoksi, että "epävakaata persoonallisuushäiriötäkään" ei ole myöskään olemassa lääketieteellisesti, ainoastaan metaforisessa mielessä. Sama koskee kaikki psykiatrisia "sairauksia" aka "mielisairauksia".)

Koska masennus ei ole sairaus kuin kielikuvallisesti herää tietenkin lääketieteellinen kysymys siitä mistä on todellisuudessa kysymys, kun lukuisat ihmiset tuntevat ja kertovat sairastavansa masennusta, jonka kuvaavat krooniseksi vaivaksi. Luonnollisesti kroonista masennusta ei voi olla sen enempää kuin kroonista onnellisuuttakaan, mutta jatkuvasti henkisesti huonosti voivien ihmisten kohdalla syitä ja selityksiä pahoinvoinnin taustalla voi olla lukuisia. Mikä saa ihmisen voimaan niin huonosti, että he nimittävät henkisen kärsimyksen tilaansa sairaudeksi? Masennus ei ole, eikä voi olla sairaus, mutta oire se kyllä on. Mistä masentuneusuus oireena johtuu on tärkein kysymys mikä on selvitettävä, jos ikänä halutaan auttaa jopa vuosia itsetuhoisen huonosti voivaa henkilöä.

Tietenkin ensimmäisenä pitäisi selvittää onko henkilön elämässä jotakin sellaista tekijää, esimerkiksi sosiaalisia tai taloudellisia vaikeuksia tai ongelmia, joita ei ole vuosien aikana onnistuttu yrityksistä huolimatta ratkaisemaan. On luonnollista, että kaikkia ihmisen ongelmia ei voidakaan ratkaista vaan niiden kanssa on opittava elämää. Esimerkiksi läheisen kuoleman jälkeen henkilöä ei voida enää takaisin saada ja on keskityttävä oppimaan elämään muuttuneen elämän tilanteen kanssa. Inhimillistä on surra asiaa vuosia tai vaikka loppuelämä, jos näin on. Kuitenkin elämässä olisi yksilön tulevaisuuden ja mielenrauhan kannalta tärkeää, että rajutkin vastoinkäymiset onnistutaan, ajan kanssa, selättämään ja elämässä voi vielä kokea asioita samalla kunnioittaen läheisen muistoa. Jokaisen meidän elämämme on yksilöllinen eikä elämän ongelmiin ole olemassa pakettiratkaisuja, kuten esimerkiksi diabetekseen tai flunssaan, oikeisiin sairauksiin. Henkiset sairaudet kumpuavat elämästä. Mutta, yksi selitys, joka on tiedetty tutkimuspiireissä jo vuosikymmenet, on lukuisille kansalaisille kuitenkin täysin tuntematon. Aivovauriot ja -sairaudet sekä lukuisat oikeat sairaudet (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta) voivat aiheuttaa masennusta yhtenä oireena, mitä, varsinkin psykiatrian alalla, erehdytään lähes poikkeuksetta luulemaan psyykkisperäisiksi.

Tiedämme, että erilaiset psykoaktiiviset aineet voivat aiheuttaa erilaisia käytöksen muutoksia kenessä tahansa ihmisessä riippumatta siitä ovatko he alunperin niin sanotusti 'terveitä' vai 'sairaita' henkisesti (vertaa esim. alkoholi tai amfetamiini). Koska psyykenlääkkeet ovat niin ikään vahvasti psykoaktiivisia on luonnollista, että niiden käyttö voi aiheuttaa sekavuuden tiloja vastaavasti kuin alkoholi, amfetamiini, heroiini tai mikä tahansa muu huumaava aine. Lääketieteellisestä tutkimustiedosta olemme oppineet, että esimerkiksi psykiatrian alalla laajassa käytössä olevat 'masennuslääkkeet' (SRI/SNRI/SARI...) ovat kemiallisilta ominaisuuksiltaan, toimintaperiaatteeltaan ja siten vaikutukseltaan hyvin samankaltaisia kuin amfetamiinit. Amfetamiinit tunnetusti voivat aiheuttaa aivovaurioita, jonka yksi lukuisista lääketieteelle tunnetuista oireista on nimen omaan masentunut mieliala serotoniinijärjestelmän yliluonnollisen kuormittamisen seurauksena (vertaa esim. MDMA aka "ekstaasi").

Lääketiede tuntee, esimerkiksi edes menneen laihdutuslääkkeen fenfluramiinin/dexfenfluramiinin tapauksesta, serotoniinin tason nostamisen epäluonnolliselle tasolle aivoissa aiheuttavan potentiaalisesti pitkäaikaisia ja/tai pysyviä aivovaurioita kohdehenkilölle tai -eläimelle. Fenfluramiini vedettiin markkinoilta -97, kun selvisi, että se aiheutti lukuisille ihmiselle pysyviä sydänvaurioita. Samalla selvisi, että serotoniinin epäluonnollinen nostaminen aiheuttaa sydänvaurioiden lisäksi myös aivovaurion. Lääkeyhtiö oli ollut tietoinen näistä vaaroista ja seuraamuksista koko ajan, mutta peitti asian kuluttajilta ja viranomaisilta taloudellisia intressejä suojellakseen.

Tähän mennessä tehdyt eläinkokeet osoittavat yksiselitteisesti, että esimerkiksi laajassa käytössä olevat 'masennuslääkkeet' aiheuttavat pysyviä aivomuutoksia (lue: aivovaurioita) elämissä rotista apinoihin. Sen lisäksi empiirinen tieto ja näyttö on vahvaa, että vastaavat muutokset (vauriot) tapahtuvat myös ihmisissä. Kun henkilön aivot on kerran vaurioitettu serotoniiniylikuormituksella menettää hän muun muassa ylimpiä kognitiivisia ja emotionaalisia ominaisuuksiaan ja kykyjään. Tälläisten aivovaurioiden yleisimpiä oireita ovat mm. derealisaatio/depersonalisaatio, impulssikontrollin heikkous (äkkipikaisuus), muistin, keskittymisen, ajattelun, suunnittelun ja hahmottamisen vaikeudet, jatkuva masentuneisuuden tunne, univaikeudet, mielihyvän tunteiden kato tai laimentuminen, sekavuus, apatia, motivaation ja halujen puute, ajatusten pysähtyneisyys, ahdistus, lyhytpinnaisuus, ärsyyntyneisuus ja niin edelleen. Oireisto 'masennuslääkkeistä' seuranneesta aivovauriosta on hyvin samankaltainen TBI-oireiston (Traumatic Brain Injury) kanssa.

Koska harva ihminen, lääkärikunta mukaan lukien, tietää 'masennuslääkkeiden' aiheuttavan osalle pysyviä aivovaurioita, erehdytään masennusta virheellisesti selittämään henkisistä syistä tai "mielisairaudesta" johtuvaksi. Samoin henkilö itse, nyt lääkärin selityksen kuultuaan, selittää masennustaan usein sairaudeksi, koska aivovaurio tuntuu sairaudelta ja sitähän se onkin. Masennus voi olla elämästä johtuvaa seuraamus, mutta lukuisten mielenterveyspotilaiden kohdalla henkinen ongelma on muutettu heidän arvaamattaan iatrogeeniseksi aivovaurioksi. Aivovauriota ei voida korjata psykoterapialla eikä lääkkeillä, mikä taas saa monet pitämään keskusteluterapiaa/neuvontaa täysin hyödyttömänä.

Lääketeollisuus on tiennyt 'masennuslääkkeiden' aiheuttavan ja aivoja vaurioittamlla kroonistavan masennusta käyttäjillä, mutta kuten aina, vaiennut asiasta taloudellisten intressien takia. Ensimmäinen SSRI-luokan 'masennuslääkekin' löysi markkinoille lahjonnan ja korruption myötä. Sen hyväksymisellä lääkeviranomaisten toimesta ei ollut mitään tekemistä masennuksen hoidon kanssa.

Lisätietoa saatte näistä, mutta ette suinkaan vain näistä, lähteistä:
        Peter C. Gotzsche (Professori, Kööpenhamina) - Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus (2013)
        www.cepuk.org
        Joseph Glenmullen (Harvard Medical School) - Prozac Backlash (2000)
        www.prozacbacklash.com
        Peter R. Breggin (Harvard-trained psychiatrist) - Antidepressant Fact Book (2001)
        Robert Whitaker (tutkiva journalisti, Yhdysvallat) - Anatomy of an Epidemic (2010)
        www.madinamerica.com
        Irving Kirsch (Psykologian Emeritus Professori, Harvardin Lääketieteellinen Yliopisto) - The Emperor's New Drugs (2010)

"I bribed a Swedish professor to enhance the registration of Prozac [Suomessa Fontex] in Sweden" --John Virapen, Former General Manager of Eli Lilly & Co. in Sweden

• Efexor ja liikunta

Paras lääke masennukseen on efexor se on kuin kyynärsauva pääsin elämiseen kiinni ja aloitin kuntoilun efexor jäi vaan yhtäkkiä pois helppoa ja elämä nyt on kunnossa :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      126
      3943
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1566
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      12
      1274
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe