Mitä rikit painavat?

Utelias

Kävi mielessä hankkia Nauticat 44, ja ottaa masto(t) pois ja ajaa pelkällä koneella. Nythän tuo 44 painaa 14-15 tonnia, ja korkeudeksi ilmoitetaan jotakin 14 metriä. Eikös tuollainen yli 12 metriä kannen yläpuolella oleva "pylväs" heiluta venettä aika lailla.

50

4918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla

      parempi taitaa olla pysyä maissa ja olla myös uskomatta mitä tällä palstalla puhutaan.

    • Sir BB

      toimivat kyseisessä tuoteperheessä hyvin lipputankoina, tutkanjalkana, toisaalta NC:t ei juuri merelle lähde jos blosaa yli 10 metriä, et ei kannata virittää rättiä edes tukipurjeeksi vaikka mesaanikin yleensä rullalla.

      • puolvälistä

        Poikki ja jätä tukipurjeeksi,eikä tämä ollut aivan näkäräisten syytä,suurenna tankkeja.


    • hitausmomentti

      Asia taitaa kylläkin olla juuri päinvastoin. Painava masto vaimentaa keikkumista. Jos masto on liian painava veneen uppoumaan ja kölipainoon verrattuna, stabiliteetti kärsii. Nauticatia en tunne, mutta siinä tuskin voi olla liian painava masto. Jos poistat maston, saat veneen muuttumaan epämukavan äkkiliikkeiseksi.
      Tiedän, että esim. vanhan S&S Swan 43:n masto painaa 400 kg ja vene on hyvin vakaa. Moderneissa veneissä on huomattavasti kevyempi masto.
      Jos teoria kiinnostaa, lainaa kirjastosta C.A.Marchaj:n kirja "Seaworthiness, the forgotten factor". Sitä ei valitettavasti ole käännetty suomeksi.

      • puolivälistä

        Purjeen "vastus" hidastaa keikkumista,vai hidastaa maston hitausmomentti,lisää opiskelua.


      • höpiset?
        puolivälistä kirjoitti:

        Purjeen "vastus" hidastaa keikkumista,vai hidastaa maston hitausmomentti,lisää opiskelua.

        Mitä suurempi on hitausmomentti (moment of inertia) sitä enemmän se vastustaa liikettä. Hitausmomenttiin vaikuttaa massa ja säde (maston pituus tai vauhtipyörässä sen läpimitta). Voit opiskella maston hitausmomentin teoriaa kirjasta C.A.Marchaj, "Seawothiness, the forgotten factor", Adlar Coles Nautical 1996, sivu 129. Asian voit itsekin todeta, kun otat omasta veneestäsi maston pois ja ajelet aallokossa.
        Tuulen paine purjeeseen onkin sitten eri juttu, joka lienee selvä muillekin kuin itsellesi.
        Ainoa syy katkaista Nauticatin masto keskeltä, voisi olla jonkin sillan alittamiseen tarvittava maston lyhennys. Maston katkaisu lisää keikkumisliikettä, ei vähennä. Tukipurje tietenkin vaimentaa sitä. Vielä enemmän purje vaimentaa, jos alkuperäinen purjepinta-ala säilytetään.


      • feelingi

        massan liikkeellelähtöä eli vakauttaa epäsäännöllistä keikkumista. Kuitenkin jos heiluriliike alkaa säännöllisessä sivuaallokossa, voi rullaaminen olla maston takia voimakkaampaampaa kuin ilman mastoa.


      • pelkästään mastosta
        feelingi kirjoitti:

        massan liikkeellelähtöä eli vakauttaa epäsäännöllistä keikkumista. Kuitenkin jos heiluriliike alkaa säännöllisessä sivuaallokossa, voi rullaaminen olla maston takia voimakkaampaampaa kuin ilman mastoa.

        Veneen liikkeet aallokossa riippuvat monista eri tekijöistä. Se tälläkin palstalla mainittu Marchaj:n kirja kannattaa lukea. Yleissääntö on, että raskas vene on rauhallisempi kuin kevyt.


      • Pyörä pyörii
        feelingi kirjoitti:

        massan liikkeellelähtöä eli vakauttaa epäsäännöllistä keikkumista. Kuitenkin jos heiluriliike alkaa säännöllisessä sivuaallokossa, voi rullaaminen olla maston takia voimakkaampaampaa kuin ilman mastoa.

        Etsin netistä suomennosta termille inertia. Ei löytynyt. Joku kolleega (emme ole fysiikan asiantuntijoita, emme sitten pätkääkään)ehdotti "hitausvoima". Google-haku sillä sanalla johdatti tähän muutaman vuoden takaiseen keskusteluun. Huomaisipa nyt joku, joka voisi kertoa minulle onko inertia käännettävissä hitausvoima-termillä, kun on kyse pyörän liikettä vastustavista voimista ?
        Kiitos etukäteen avusta!


    • jepetteri

      Masto rauhoittaa heilumista inertian, hitausmomentin, vuoksi.

      • ---

        sehän riippuuroikkuu ominaistaajuudesta ja aallokosta. Liikkeet rauhoittuu nostamalla mastoon purjeet.


      • pejetteri

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!


      • heiluminen loppuisi
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        30 metrin teräsmasto todennäköisesti muuttaisi stabiliteetin sellaiseksi, että vene kääntyisi ylösalaisin. Äkkiliikkeet eivät riipu yksin maston hitausmomentista, vaan runkomuodosta ja kölipainosta. Leveä ja kevyt vene, jossa on syvä eväköli voi olla nopea, mutta on samalla epämukava. Kapea ja painava on merikelpoisempi ja mukavampi. Ei pelkkä masto tai pelkkä köli ratkaise. Katso linkit: http://www.sailingusa.info/motion_comfort.htm
        http://web.usna.navy.mil/~phmiller/offshore.ppt


      • kun masto kevenee
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Tajuutko? Maston hitausmomentti vähentää äkkiliikkeitä. Myös runkomuoto ja kölipaino vaikuttavat niihin. Maston paino vähentää stabiliteettiä. Kompromissi on sellainen, jossa on sopivan painoinen ja pituinen masto ja veneen runkomuodon kölin ansiosta mahdollisimman hyvä stabiliteetti ja mahdollisimman vähän äkkiliikkeiden taipumusta. Venevalmistaja ilmoittaa stabiliteetin käyrän muodossa. Tietyssä kallistuskulmassa stabiliteetti katoaa ja paatti kääntyy ylösalaisin. Ns. vanhanaikainen kapea ja pitkäkölinen vene on stabiliteetiltään parempi kuin leveä ja kevyt. Yritä ymmärtää!


      • maston poisto
        --- kirjoitti:

        sehän riippuuroikkuu ominaistaajuudesta ja aallokosta. Liikkeet rauhoittuu nostamalla mastoon purjeet.

        Selvähän se, mutta keskustelun avaaja aikoo poistaa maston kokonaan ja kysyy sen vaikutusta! Mastoa ei kannattaisi poistaa myöskään sinun mainitsemastasi syystä.


      • tiedon puutetta
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Miten skeida-jetteri ei voi uskoa hitausmomenttiin?


      • painava masto
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Oletko ollut kuunari Helenassa? Jos haluat 30 metrisen maston, lisää kölipainoa ja suurennna runkoa, myös kuormituksen lisäys kannattaa huomioida. Lopputulos: keikkuu vähemmän ja on merikelpoinen.


      • jepetteri
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Ilman mastoa äkilliset liikkeet korostuvat mainitsemastani syystä. Ajattele asia loppuun saakka, ennen kuin teet äkkivääriä tulkintojasi.

        Samasta syystä vaikkapa nuorallatanssija käyttää pitkää tankoa tasapainottaakseen pieniä horjahduksia.


      • lisää nurinmenoa
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Tämä skeida-mies ei ilmeisesti tiedä sitäkään, että myrskytilanteessa maston menetys lisää veneen taipumusta mennä ympäri. Siitä on sekä tutkimustietoa että käytännön esimerkkejä. Selitys on hitausmomentin väheneminen.


      • tarina
        lisää nurinmenoa kirjoitti:

        Tämä skeida-mies ei ilmeisesti tiedä sitäkään, että myrskytilanteessa maston menetys lisää veneen taipumusta mennä ympäri. Siitä on sekä tutkimustietoa että käytännön esimerkkejä. Selitys on hitausmomentin väheneminen.

        Vai lisää ympärimenon vaaraa!! Kaikkea sitä kuulee.


      • se on
        tarina kirjoitti:

        Vai lisää ympärimenon vaaraa!! Kaikkea sitä kuulee.

        Asiasta ovat tehneet julkaisuja mm. K.Kirkman 1983 ja McCurdy USYRU Safety-at-Sea Committee, "Safety of capsizing" 1984.
        Voisit myös lukea kirjasta Seaworthiness, The forgotten factor, kirjoittanut C.A.Marchaj (tuorein painos on muistaakseni vuodelta 1996). Löydät kirjasta mm vertailun mastonsa menettäneestä ja mastonsa säilyttäneen purjeveneen stabiliteetistä.
        Sinun kannattaa hankkia perustietoa merikelpoisuudesta ja kovan kelin purjehduksesta ainakin, jos joskus aiot purjehtia avomerellä.


      • on eduksi
        pejetteri kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton mitä potaskaa. Heiluminen varmaankin loppuisi täysin jos veneeseen asennettaisiin 30 m korkea teräksestä tehty masto. Jotain rajaa näihin paskapuheisiin!

        Masto vaikuttaa veneen dynaamiseen vakavuuteen eli stabiliteettiin. Painava vene, jossa on painava masto, tekee vähemmän äkkiliikkeitä kuin kevytmastoinen raaseri. Kevyt ja leveä vene on nopea, mutta ei ääriolosuhteissa ole yhtä turvallinen kuin painava, kapea, jossa on painava masto. Maston poisto ei ole eduksi, päinvastoin. Se vähentää inertiaa. Tässä yksi linkki:
        http://www.johnsboatstuff.com/Articles/dynamic.htm


    • puolivälistä

      Jos ymmärrät mitä vaikkuttaa maston aiheuttama painopisteen nouseminen.

      • ja masto

        Mistä nyt horistaan? Stabiliteetti tietenkin riippuu painopisteestä ja veneiden stabiliteettikäyrissä on huomioitu maston paino. Jos stabiliteetti on huono, kölipainoa voi lisätä ja mastoa keventää. Keikkuminen eli äkkiliikkeet on toinen asia. Liiallinen stabiliteetti lisää äkkiliikkeitä, g-voimia. Ne heikentävät veneen ominaisuuksia merenkäynnissä. Tästä käytetään yleisnimitystä "seakindlyness". Hyvä merivene on sellainen, jossa on hyvä stabiliteetti ja joka käyttäytyy rauhallisesti merenkäynnissä. Älä pilaa hyvää venettä ennenkuin selvität ko veneen stabiliteetin ja mukavuustekijän (CF).


    • tuli mieleen?

      Tuuli on purjeveneen kulkuvoima, Nauticatissa se on toissijainen kulkuvoima koneen jälkeen. Aioitko jäädä tuuliajolle ja rupeat soittelemaan merivartiostolle, kun koneesi streikkaa? Vai nostatko seilit? Kyllä ne nauticatitkin näyttävät purjehtivan. Meidän kotivesillä ei tosin kukaan sisarveneesi näytä purjehtivan, koska eivät osaa (?) eivätkä harjoittele (?). Ilman harjoittelemista ei opi. Vahinko, jos et aikaisemmin ole treenannut pienemmällä ja helpommalla purkkarilla. Älä nyt ihmeessä luovu mastosta ...vai mitkä ne mastosi mitat olivatkaan ja paljoks pyydät? Myytkö 400 ekulla?

    • .. ..

      Taas kerran puhutaan vähän asiaakin ja sitä enemmän tulee rintaääntä, mitä vähemmän on tullut hankittua tietoa. Yksistään takilan massahitausmomentista ei kannata puhua.

      Se on kokonaisuus, mikä vedessä elää. Jos poistat mastot, tulee sinun vähentää myös kölipainoa. Kuinka paljon, pyydä joku laivainssikoulun käynyt laskemaan. Salasana tähän asiaan on mesatentteri.

      • eivät usko

        Kyllä purjehtijan kannattaisi myös itse opiskella perustietoa merikelpoisuudesta ja veneistä. Tällä palstalla asiatietokin leimataan "skeidaksi", kun tietämys on vajavaista. Venesuunnittelu ei ole yksioikoista eikä veneen ominaisuudet riipu yhdestä ainoasta tekijästä. Maston inertia on vain osatekijä. Vene on helpompi pilata kuin parantaa, jos ei ole tietämystä eikä käytännön kokemusta.


      • muuttuu..

        Jos masto poistetaan, paarlastia täytyy keventää. Jos kuitenkin kaikki muut parametrit säilytetään kuten köli, sää- ja keliolosuhteet jne ja pelkästään maston aiheuttama hitausmomentti poistetaan, vene muuttuu epämukavammaksi äkkiliikkeiden takia. Näin se vaan on.


      • hähh
        muuttuu.. kirjoitti:

        Jos masto poistetaan, paarlastia täytyy keventää. Jos kuitenkin kaikki muut parametrit säilytetään kuten köli, sää- ja keliolosuhteet jne ja pelkästään maston aiheuttama hitausmomentti poistetaan, vene muuttuu epämukavammaksi äkkiliikkeiden takia. Näin se vaan on.

        Ei se masto paljon paina, pölkmanni hyvä. Enemmän ne vaikka vaijerit painaa millä se masto on veivattu pystöön. Ja niitä voipi olla vaikka kaksi. Niitä mastoja.

        Mutta mitähän uutta sinä toit tähän keskusteluun. Sitä vaan kysyn.


      • Antsu*
        hähh kirjoitti:

        Ei se masto paljon paina, pölkmanni hyvä. Enemmän ne vaikka vaijerit painaa millä se masto on veivattu pystöön. Ja niitä voipi olla vaikka kaksi. Niitä mastoja.

        Mutta mitähän uutta sinä toit tähän keskusteluun. Sitä vaan kysyn.

        Vai että vantit enemmän kuin masto! Aika montaa mastoa olen ollut kantamassa ja niitä vanttikieppejä myös, enkä taida oikein uskoa sanomaasi. Ja jottei ihan uskon varaan jäisi, on siitä ihan dokumenttiakin, IMS-sääntö kun punnituttaa maston. Omani, joka ei ole edes erityisen racing-masto, painaa 17 m pitkänä tasan 100 kg, vanttien paino jäi parinkymmenen kilon tietämiin, siinäkin saalingit mukana. Nauticatin paksu tolppa painaa suhteessa takuulla enemmän.

        Ja kuten jo moni on sanonut, ilman mastoa veneestä tulee epämiellyttävän stabiili, siis äkäinen keikkuja. Sama ilmiö seuraa, kun laivasta tehdään laakeapohjainen ja matalakulkuinen.


      • Antsu*

        Korjataan nyt, jos vaikka joku kiinnostuu ja rupeaa kuukkelia käyttämään. Hakusanalla "mesatentteri" tuskin mitään aiheeseen liittyvää löytyy, mutta "metasentteri" tuottaa älykkäämpiä tuloksia, tietysti vielä enemmän kansainvälisemmällä "metacenter" muodolla.


      • tämän
        Antsu* kirjoitti:

        Vai että vantit enemmän kuin masto! Aika montaa mastoa olen ollut kantamassa ja niitä vanttikieppejä myös, enkä taida oikein uskoa sanomaasi. Ja jottei ihan uskon varaan jäisi, on siitä ihan dokumenttiakin, IMS-sääntö kun punnituttaa maston. Omani, joka ei ole edes erityisen racing-masto, painaa 17 m pitkänä tasan 100 kg, vanttien paino jäi parinkymmenen kilon tietämiin, siinäkin saalingit mukana. Nauticatin paksu tolppa painaa suhteessa takuulla enemmän.

        Ja kuten jo moni on sanonut, ilman mastoa veneestä tulee epämiellyttävän stabiili, siis äkäinen keikkuja. Sama ilmiö seuraa, kun laivasta tehdään laakeapohjainen ja matalakulkuinen.

        Ims-mittauksessa punnitaan koko seisova riki saalinkeineen vantteineen antureineen kaapeleineen päivineen vain juokseva riki eli fallit ja muut yläkaijat poistetaan mittauksen ajaksi.100 gk on yläkanttiin jos on osatakila toppirikissä taas alakanttiin.


      • Mastoa kantoi neljä miestä
        hähh kirjoitti:

        Ei se masto paljon paina, pölkmanni hyvä. Enemmän ne vaikka vaijerit painaa millä se masto on veivattu pystöön. Ja niitä voipi olla vaikka kaksi. Niitä mastoja.

        Mutta mitähän uutta sinä toit tähän keskusteluun. Sitä vaan kysyn.

        Minulla oli kevei työ.


      • painavampi masto
        Mastoa kantoi neljä miestä kirjoitti:

        Minulla oli kevei työ.

        Niinhän se menee. Laitoin itsekin kaikki vaijerit ja fallit auton takaluukkuun ja vein kellariin. Mastoprofiilini painaa n. 200kg. Mistä nyt jauhetaan juttua? Mitä isompi vene, sen painavampi masto. Raasereissa haetaan keveyttä sekä rungossa että rikissä.
        Kyllähän jokaisen luulisi tietävän, että vene muuttuu keikkuvaisemmaksi kun masto poistetaan. Tietääkseni mastojen menetys ja veneiden muuttuminen sietämättömän rajuliikkeiseksi on osaltaan johtanut miehistön paniikkiin ja kohtalokkaisiin virheisiin. Näinhän arveltiin käyneen siinä Fastnetin myrskyssä, jossa ihmisiä kuoli pelastuslauttoihin ja tyhjinä ajelehtivia veneitä pelastettiin myöhemmin.


      • Antsu*
        tämän kirjoitti:

        Ims-mittauksessa punnitaan koko seisova riki saalinkeineen vantteineen antureineen kaapeleineen päivineen vain juokseva riki eli fallit ja muut yläkaijat poistetaan mittauksen ajaksi.100 gk on yläkanttiin jos on osatakila toppirikissä taas alakanttiin.

        Korjataanpa tietoa. Nimenomaan pelkkä masto punnitaan, ilman vantteja, saalinkeja, antureita ja juoksevaa rikiä. Jos tämä menetelmä on väärä, olivat päämittamiehen toimet virheelliset ja oikaisu pitäisi osoittaa hänelle.

        100 kg vaa'an lukematarkkuuden puitteissa oli lukema, Seldenin 7/8 osariki. Selden haluaa mitoittaa itse toimittamansa rikit ja tekee sen enempi varman päälle.


      • Antsu*
        tämän kirjoitti:

        Ims-mittauksessa punnitaan koko seisova riki saalinkeineen vantteineen antureineen kaapeleineen päivineen vain juokseva riki eli fallit ja muut yläkaijat poistetaan mittauksen ajaksi.100 gk on yläkanttiin jos on osatakila toppirikissä taas alakanttiin.

        Korjataanpa tietoa. Nimenomaan pelkkä masto punnitaan, ilman vantteja, saalinkeja, antureita ja juoksevaa rikiä. Jos tämä menetelmä on väärä, olivat päämittamiehen toimet virheelliset ja oikaisu pitäisi osoittaa hänelle.

        100 kg vaa'an lukematarkkuuden puitteissa oli lukema, Seldenin 7/8 osariki. Selden haluaa mitoittaa itse toimittamansa rikit ja tekee sen aika lailla varman päälle.


      • mesatentt
        Antsu* kirjoitti:

        Korjataan nyt, jos vaikka joku kiinnostuu ja rupeaa kuukkelia käyttämään. Hakusanalla "mesatentteri" tuskin mitään aiheeseen liittyvää löytyy, mutta "metasentteri" tuottaa älykkäämpiä tuloksia, tietysti vielä enemmän kansainvälisemmällä "metacenter" muodolla.

        Tulipa mieleen vanha juttu purjelaivan kapteenista, joka oli telakalla valvomassa hänelle rakennettavaa höyrylaivaa. Telakan inssi halusi aloittaa keskustelun metasentrikorkeudesta, johon kapteeni:
        "Pane se mesatentteris mihin tykkäät, mutta minä en ole semmoista koskaan laivoissani tarvinnut, enkä tarvitse nytkään."

        Olisikohan vaikka tästä ollut kyse.


      • vääntäjä
        Antsu* kirjoitti:

        Korjataanpa tietoa. Nimenomaan pelkkä masto punnitaan, ilman vantteja, saalinkeja, antureita ja juoksevaa rikiä. Jos tämä menetelmä on väärä, olivat päämittamiehen toimet virheelliset ja oikaisu pitäisi osoittaa hänelle.

        100 kg vaa'an lukematarkkuuden puitteissa oli lukema, Seldenin 7/8 osariki. Selden haluaa mitoittaa itse toimittamansa rikit ja tekee sen aika lailla varman päälle.

        Tietysti painava masto pehmentää liikkeitä koska veneen painopiste nousee uppouman painopisteeseen nähden, jos lisäät maston painoa olet jossain vaiheessa todella pehmeäliikkeisessä veneessä alassuin.


      • taas uudelle ja uudelleen?
        vääntäjä kirjoitti:

        Tietysti painava masto pehmentää liikkeitä koska veneen painopiste nousee uppouman painopisteeseen nähden, jos lisäät maston painoa olet jossain vaiheessa todella pehmeäliikkeisessä veneessä alassuin.

        Ei maston painoa kannata lisätä, jos et samalla lisää kölipainoa ja rungon vahvistusta. Lopputulos on myös painavampi ja vakaampi vene.
        http://www.johnsboatstuff.com/Articles/estimati.htm


      • taas uudelleen?
        vääntäjä kirjoitti:

        Tietysti painava masto pehmentää liikkeitä koska veneen painopiste nousee uppouman painopisteeseen nähden, jos lisäät maston painoa olet jossain vaiheessa todella pehmeäliikkeisessä veneessä alassuin.

        Ei maston painoa kannata lisätä, jos et samalla lisää kölipainoa ja rungon vahvistusta. Lopputulos on myös painavampi ja vakaampi vene.
        http://www.johnsboatstuff.com/Articles/estimati.htm


      • jepetteri
        vääntäjä kirjoitti:

        Tietysti painava masto pehmentää liikkeitä koska veneen painopiste nousee uppouman painopisteeseen nähden, jos lisäät maston painoa olet jossain vaiheessa todella pehmeäliikkeisessä veneessä alassuin.

        jälleen menee pieleen.


      • vääntäjä
        taas uudelleen? kirjoitti:

        Ei maston painoa kannata lisätä, jos et samalla lisää kölipainoa ja rungon vahvistusta. Lopputulos on myös painavampi ja vakaampi vene.
        http://www.johnsboatstuff.com/Articles/estimati.htm

        Ei tässä ole kysymys kuin esimerkistä ,olisi syytä kirjoittajan selvittää itselleen mitkä vaikuttavat METASENTRIIN.


      • mitattu
        Antsu* kirjoitti:

        Korjataanpa tietoa. Nimenomaan pelkkä masto punnitaan, ilman vantteja, saalinkeja, antureita ja juoksevaa rikiä. Jos tämä menetelmä on väärä, olivat päämittamiehen toimet virheelliset ja oikaisu pitäisi osoittaa hänelle.

        100 kg vaa'an lukematarkkuuden puitteissa oli lukema, Seldenin 7/8 osariki. Selden haluaa mitoittaa itse toimittamansa rikit ja tekee sen enempi varman päälle.

        Päämittamies kuuluu hattukauppaan.Olisit pyytänyt ims mittamiehen paikalle niin olisit saanut oikean painon mittakirjaan,nyt tulee sakkosekuntteja väärän mitan takia.


    • Matkapurjehtija

      kävi vaan mielessä, toivottavasti pysyy vast`edes poissa.
      Ilmiö on sama kuin piruetin tekijöillä tai karusellissa olijoilla. Kun massaa siirretään pyörimisakselilta ulospäin vauhti hidastuu ja päivastoin tehdessä vauhti kiihtyy. Pienet lapsosetkin tietävät ko ilmiön.

    • kolifiber

      Miksei sir.bb jo kommentoi miten sen garbon keppi käyttäytyy,vai eiks se ole kuullu mistää että semmosii on olemassakaan?

    • Sorsa_

      75 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      46
      3057
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2914
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      47
      2779
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2618
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2518
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2500
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2271
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2168
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2068
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2062
    Aihe