Boogie Woogie

Päivi, tanssitytsä

Boogie Woogiesta ja sen joustosta oli juttua täällä vähän aikaa sitten. Muistaakseni joku väitti, että eihän jaloista voi mitenkään baunssata niin, etteikö ylävartalossakin näkyisi "pompotusta" (en muista sanatarkkaa väitettä). En ehtinyt silloin kirjoitella eriävää mielipidettäni, enkä ehdi nytkään, mutta laitan vähän liikkuvaa kuvaa aiheeseen liittyen:
Erityisesti: http://www.youtube.com/watch?v=1QQzbCmlZM4
ja myös: http://www.youtube.com/watch?v=S84H6ydayGY&mode=related&search=Boogie Woogie

61

5341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommenttia

      "Boogie Woogiesta ja sen joustosta oli juttua täällä vähän aikaa sitten. Muistaakseni joku väitti, että eihän jaloista voi mitenkään baunssata niin, etteikö ylävartalossakin näkyisi "pompotusta" (en muista sanatarkkaa väitettä)."

      Väitin, että tanssit pienempää baunssia jaloista, jos rajoitat yläkehon baunssia. Juuri niinhän noissa videoissa tehdään. Muutaman kerran kaveri hyppää ilmaan polvet koukkuun. Tuo ei ole mitään baunssausta. Jos katsot pysäytyskuvalla videota, niin huomaat, että lattiakontakti säilyy valtaosan ajasta. Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa. Siis lukuunottamatta noita polvet koukkuun hyppyjä.

      Tuohon ei tarvita mitään suuria kokeita tai tieteellisiä selityksiä. Pompota vaikka koripalloa lattiaa vasten. Siitä se pomppaa yhtenä kappaleena ylöspäin samanlaisella "joustolla". Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa.

      Samanlainen kappale on ihminenkin. Jos lantiosi paikalla olisi esimerkiksi ilmatyyny, niin sitten voisit eristää yläkehosi alakehosta. Normaalilla ihmisellä ei ole lantion tilalla ilmatyynyä, joten et voi eristää yläkehoa alakehosta ja siten rajoittaa yläkehon baunssia alakehoon nähden.

      • Päivi, tanssitytsä

        "Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa."

        Mikä on sitten sinun kriteerisi aidolle baunssille? Ja missä/millaisissa tansseissa tällaista esiintyy?

        "Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa."

        Se johtuu siitä, että pallolla ei ole nilkkoja, polvia eikä lantiota... :D

        "Samanlainen kappale on ihminenkin. Jos lantiosi paikalla olisi esimerkiksi ilmatyyny, niin sitten voisit eristää yläkehosi alakehosta. Normaalilla ihmisellä ei ole lantion tilalla ilmatyynyä, joten et voi eristää yläkehoa alakehosta ja siten rajoittaa yläkehon baunssia alakehoon nähden."

        Viittaan edelliseen toteamukseeni. Nikkojen, polvien ja lantion yhteistyö toisaalta synnyttää baunssin alakertaan ja toisaalta vaimentaa sen yläkerrasta.


      • Vielä kommenttia
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa."

        Mikä on sitten sinun kriteerisi aidolle baunssille? Ja missä/millaisissa tansseissa tällaista esiintyy?

        "Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa."

        Se johtuu siitä, että pallolla ei ole nilkkoja, polvia eikä lantiota... :D

        "Samanlainen kappale on ihminenkin. Jos lantiosi paikalla olisi esimerkiksi ilmatyyny, niin sitten voisit eristää yläkehosi alakehosta. Normaalilla ihmisellä ei ole lantion tilalla ilmatyynyä, joten et voi eristää yläkehoa alakehosta ja siten rajoittaa yläkehon baunssia alakehoon nähden."

        Viittaan edelliseen toteamukseeni. Nikkojen, polvien ja lantion yhteistyö toisaalta synnyttää baunssin alakertaan ja toisaalta vaimentaa sen yläkerrasta.

        "Mikä on sitten sinun kriteerisi aidolle baunssille? Ja missä/millaisissa tansseissa tällaista esiintyy?"

        Baunssaahan se kaveri siinä. Baunssi vain on pientä, jotta näkyisi ylävartalossa. Hyppääminen polvet koukkuun ei ole boogien tuplabaunssia... Vai tanssitko boogieta koko ajan polvet koukkuun hypäten?

        ""Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa."

        Se johtuu siitä, että pallolla ei ole nilkkoja, polvia eikä lantiota... :D "

        Mietippä nyt itse vähän, miten ihminen liikkuu. Väität ilmeisesti, että vaimennat polviesi ja lantiosi liikkeellä -mielestäsi- lantion alapuolella olevan voimakkaan baunssin, jottei se näy ylävartalossa?

        Ainoat reaaliset tavat vaimentaa tuo baunssi lantiontasolle on hyppiä juuri polvet koukkuun, niin että polvet ovat täysin lattian pinnan suuntaiset hypyn loppuvaiheessa. Jos tanssit tuolla tavoin ns. hyppyboogiea, niin siitä vaan. On vähän vaikeaa joustaa tuolla tavoin joka iskulle, jos musiikki ei ole äärimmäisen hidasta.

        Ainakin tuossa on isot polvikulmat, jos ei isot polvet...

        Toinen realistinen tapa vaimentaa baunssi lantiotasolle on suunnata ylävartalosi lattian suuntaisesti vaakasuoraan. Tällöin baunssi ei varmasti näy yläkehossasi, kun et ole paljoa lantiosi yläpuolella...

        "Viittaan edelliseen toteamukseeni. Nikkojen, polvien ja lantion yhteistyö toisaalta synnyttää baunssin alakertaan ja toisaalta vaimentaa sen yläkerrasta."

        Lantion "vatkauksen" baunssia vaimentavaan vaikutukseen en usko, kun en ole itse sitä saanut millään tavalla toimimaan.

        Muuten vastaan KYLLÄ, kun tanssit edellämainitsemallani polvet vaakasuoraan hyppien tai yläkeho lattian suuntaisesti asettaen.

        Kukaanhan ei noin todellisuudessa tanssi boogiea, ei edes videoiden tanssijat. Kaikki, myös videoiden tanssijat, tanssivat alakerrasta pienempää joustoa, jottei jousto näy yläkerrassa.


      • Vielä kommenttia kirjoitti:

        "Mikä on sitten sinun kriteerisi aidolle baunssille? Ja missä/millaisissa tansseissa tällaista esiintyy?"

        Baunssaahan se kaveri siinä. Baunssi vain on pientä, jotta näkyisi ylävartalossa. Hyppääminen polvet koukkuun ei ole boogien tuplabaunssia... Vai tanssitko boogieta koko ajan polvet koukkuun hypäten?

        ""Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa."

        Se johtuu siitä, että pallolla ei ole nilkkoja, polvia eikä lantiota... :D "

        Mietippä nyt itse vähän, miten ihminen liikkuu. Väität ilmeisesti, että vaimennat polviesi ja lantiosi liikkeellä -mielestäsi- lantion alapuolella olevan voimakkaan baunssin, jottei se näy ylävartalossa?

        Ainoat reaaliset tavat vaimentaa tuo baunssi lantiontasolle on hyppiä juuri polvet koukkuun, niin että polvet ovat täysin lattian pinnan suuntaiset hypyn loppuvaiheessa. Jos tanssit tuolla tavoin ns. hyppyboogiea, niin siitä vaan. On vähän vaikeaa joustaa tuolla tavoin joka iskulle, jos musiikki ei ole äärimmäisen hidasta.

        Ainakin tuossa on isot polvikulmat, jos ei isot polvet...

        Toinen realistinen tapa vaimentaa baunssi lantiotasolle on suunnata ylävartalosi lattian suuntaisesti vaakasuoraan. Tällöin baunssi ei varmasti näy yläkehossasi, kun et ole paljoa lantiosi yläpuolella...

        "Viittaan edelliseen toteamukseeni. Nikkojen, polvien ja lantion yhteistyö toisaalta synnyttää baunssin alakertaan ja toisaalta vaimentaa sen yläkerrasta."

        Lantion "vatkauksen" baunssia vaimentavaan vaikutukseen en usko, kun en ole itse sitä saanut millään tavalla toimimaan.

        Muuten vastaan KYLLÄ, kun tanssit edellämainitsemallani polvet vaakasuoraan hyppien tai yläkeho lattian suuntaisesti asettaen.

        Kukaanhan ei noin todellisuudessa tanssi boogiea, ei edes videoiden tanssijat. Kaikki, myös videoiden tanssijat, tanssivat alakerrasta pienempää joustoa, jottei jousto näy yläkerrassa.

        Menepä peilin eteen seisomaan ja vedä vaakasuora viiva siihen tussilla tai vaikka huulipunalla päälakesi kohdalle (siis peilikuvasi päälaen).

        Rupea sitten tanssimaan boogieta joko musiikin mukaan tai ihan vain muuten baunssaten.

        Jos tanssit oikein, voit tehdä varsin suurtakin aitoa bw:n baunssia, ja silti päälakesi pysyy sillä vetämälläsi viirulla. Toinen mahdollisuus on mennä niin matalaan tilaan tanssimaan, että pää osuu kattoon. Hyvin onnistuu baunssaus, eikä kolise pää.

        Jos tuo ei sinulta onnistu, on tekniikassasi jotakin todella pahasti pielessä.


      • Viimeinen kommentti
        Truehum kirjoitti:

        Menepä peilin eteen seisomaan ja vedä vaakasuora viiva siihen tussilla tai vaikka huulipunalla päälakesi kohdalle (siis peilikuvasi päälaen).

        Rupea sitten tanssimaan boogieta joko musiikin mukaan tai ihan vain muuten baunssaten.

        Jos tanssit oikein, voit tehdä varsin suurtakin aitoa bw:n baunssia, ja silti päälakesi pysyy sillä vetämälläsi viirulla. Toinen mahdollisuus on mennä niin matalaan tilaan tanssimaan, että pää osuu kattoon. Hyvin onnistuu baunssaus, eikä kolise pää.

        Jos tuo ei sinulta onnistu, on tekniikassasi jotakin todella pahasti pielessä.

        "Jos tanssit oikein, voit tehdä varsin suurtakin aitoa bw:n baunssia, ja silti päälakesi pysyy sillä vetämälläsi viirulla."

        Luulisi, että asianomaisella vastaajalla olisi tästä porukasta eniten ymmärrystä tekniikasta.

        No, miten vaan. Mietippä nyt, kun siinä peilin edessä pompit, kuinka korkealle tukijalkasi nousee, ilman että, nostat sitä ylemmäs pomppusi (joustosi, baunssisi) jälkeen?

        Pystytkö joustamaan (pomppimaan) tukijalallasi, siten, että tukijalkasi päkiä nousee esim. 20 cm maanpinnasta ilman erillistä polven nostoa tai jalan koukistusta tukijalan ponnistuksen eli pompun jälkeen?

        Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia. Tuo on lumetta, jolla luot illuusion isommasta joustosta, joka oikeasti on jaloissasi.

        En viitsi tästä ilmiselvästä asiasta enempää väitellä. Menkää ensin sinne peilin eteen ja tutkikaa mitä teette tukijalallanne. Kirjoittakaa sitten tänne lisää kommentteja.


      • Viimeinen kommentti kirjoitti:

        "Jos tanssit oikein, voit tehdä varsin suurtakin aitoa bw:n baunssia, ja silti päälakesi pysyy sillä vetämälläsi viirulla."

        Luulisi, että asianomaisella vastaajalla olisi tästä porukasta eniten ymmärrystä tekniikasta.

        No, miten vaan. Mietippä nyt, kun siinä peilin edessä pompit, kuinka korkealle tukijalkasi nousee, ilman että, nostat sitä ylemmäs pomppusi (joustosi, baunssisi) jälkeen?

        Pystytkö joustamaan (pomppimaan) tukijalallasi, siten, että tukijalkasi päkiä nousee esim. 20 cm maanpinnasta ilman erillistä polven nostoa tai jalan koukistusta tukijalan ponnistuksen eli pompun jälkeen?

        Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia. Tuo on lumetta, jolla luot illuusion isommasta joustosta, joka oikeasti on jaloissasi.

        En viitsi tästä ilmiselvästä asiasta enempää väitellä. Menkää ensin sinne peilin eteen ja tutkikaa mitä teette tukijalallanne. Kirjoittakaa sitten tänne lisää kommentteja.

        Mitähän jos tarkistaisit tietosi terminologian osalta.

        Boogie woogien baunssi on jotakin ihan muuta kuin kuvaamasi hyppely.

        Toki nopean tekniikassa välillä poljetaan ikään kuin reikää lattiaan, mutta korkealle ei tarvitse nousta kuin tietyissä kuvioissa.


      • Päivi, tanssitytsä
        Viimeinen kommentti kirjoitti:

        "Jos tanssit oikein, voit tehdä varsin suurtakin aitoa bw:n baunssia, ja silti päälakesi pysyy sillä vetämälläsi viirulla."

        Luulisi, että asianomaisella vastaajalla olisi tästä porukasta eniten ymmärrystä tekniikasta.

        No, miten vaan. Mietippä nyt, kun siinä peilin edessä pompit, kuinka korkealle tukijalkasi nousee, ilman että, nostat sitä ylemmäs pomppusi (joustosi, baunssisi) jälkeen?

        Pystytkö joustamaan (pomppimaan) tukijalallasi, siten, että tukijalkasi päkiä nousee esim. 20 cm maanpinnasta ilman erillistä polven nostoa tai jalan koukistusta tukijalan ponnistuksen eli pompun jälkeen?

        Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia. Tuo on lumetta, jolla luot illuusion isommasta joustosta, joka oikeasti on jaloissasi.

        En viitsi tästä ilmiselvästä asiasta enempää väitellä. Menkää ensin sinne peilin eteen ja tutkikaa mitä teette tukijalallanne. Kirjoittakaa sitten tänne lisää kommentteja.

        "Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia."

        Se on yksi osa baunssia ja se on myös yksi olennainen osa estää baunssia nousemasta jaloista ylävartaloon.

        Mutta meillä on ilmiselvästi täysin erilainen käsitys siitä, mitä sana baunssin tarkoittaa, joten meidän on aivan turha myöskään jatkaa väittelyä tästä asiasta.


      • mainila

        Tähän tullaan kun harjoitellaan enemmän kuin tanssitaan. Juuri kun kaikki on opittu oikein, tulee joku maailmanmestari ja lanseeraa uuden tyylin ja sitten vaan sitä opettelemaan.
        Ei kait se pään nouseminen tms ole oikeaoppisuudesta tai sääntökirjasta kiinni vaan sillä hetkellä soivasta musiikista vai mitä?


      • Päivi, tanssitytsä
        mainila kirjoitti:

        Tähän tullaan kun harjoitellaan enemmän kuin tanssitaan. Juuri kun kaikki on opittu oikein, tulee joku maailmanmestari ja lanseeraa uuden tyylin ja sitten vaan sitä opettelemaan.
        Ei kait se pään nouseminen tms ole oikeaoppisuudesta tai sääntökirjasta kiinni vaan sillä hetkellä soivasta musiikista vai mitä?

        Kukaan ei ole tässä säikeessä (mielestäni) esittänyt, että joku liikkumistapa olisi oikein tai väärin. Kyse on ainoastaan siitä, onko fyysisesti mahdollista, että ala- ja yläkerrassa olisi eri suuruinen baunssi.
        Minun mielestäni se on mahdollista (siinä merkityksessä kuin minä sanan baunssi, bounce, ymmärrän).


      • MAHDOLLISTA
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        Kukaan ei ole tässä säikeessä (mielestäni) esittänyt, että joku liikkumistapa olisi oikein tai väärin. Kyse on ainoastaan siitä, onko fyysisesti mahdollista, että ala- ja yläkerrassa olisi eri suuruinen baunssi.
        Minun mielestäni se on mahdollista (siinä merkityksessä kuin minä sanan baunssi, bounce, ymmärrän).

        Totta, niin se on mahdollista ja onkin hyvin tarpeen monen tanssin toteutumiselle varsinkin sen tunteen mikä tulee kun siinä alkaa viihtyään oikeesti itsekkin ja pääsee tukemaan pariakin sillä.


      • väitellä asiasta
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia."

        Se on yksi osa baunssia ja se on myös yksi olennainen osa estää baunssia nousemasta jaloista ylävartaloon.

        Mutta meillä on ilmiselvästi täysin erilainen käsitys siitä, mitä sana baunssin tarkoittaa, joten meidän on aivan turha myöskään jatkaa väittelyä tästä asiasta.

        kun on eri termit käytössä. Polvien nosto ei ole boogien (tupla)baunssia edelleenkään. Tukijalka tekee tuon (tupla)baunssauksen. Jos katsot hidastettuna tai pysäytyskuvalla linkittämiäsi videoita, niin ymmärrät asian.

        Fyysisesti on mahdotonta, olkoonkin tanssija kuinka kykenevä tahansa, tuplabaunssata nopeaan musiikkiin kovin suuresti. Tuplabaunssi on käytännössä pientä, kun ihminen ei fyysisesti pysty isompaan.


      • TAKIA
        väitellä asiasta kirjoitti:

        kun on eri termit käytössä. Polvien nosto ei ole boogien (tupla)baunssia edelleenkään. Tukijalka tekee tuon (tupla)baunssauksen. Jos katsot hidastettuna tai pysäytyskuvalla linkittämiäsi videoita, niin ymmärrät asian.

        Fyysisesti on mahdotonta, olkoonkin tanssija kuinka kykenevä tahansa, tuplabaunssata nopeaan musiikkiin kovin suuresti. Tuplabaunssi on käytännössä pientä, kun ihminen ei fyysisesti pysty isompaan.

        Käsittääkseni Päivi myös tarkoittaa sitä ettei tukijalan Baunssi "nouse yläkroppaan eli "pompota päätä".

        Monien lihasmotoristen asioiden ymmärtäminen ja harjoittaminen vaatii pitkääkin "ylitekemistä" aivan siitä syystä että, tahtoo oppia asian ja sittemmin hioa sen esteettisen puolen.


      • että vielä
        TAKIA kirjoitti:

        Käsittääkseni Päivi myös tarkoittaa sitä ettei tukijalan Baunssi "nouse yläkroppaan eli "pompota päätä".

        Monien lihasmotoristen asioiden ymmärtäminen ja harjoittaminen vaatii pitkääkin "ylitekemistä" aivan siitä syystä että, tahtoo oppia asian ja sittemmin hioa sen esteettisen puolen.

        "Käsittääkseni Päivi myös tarkoittaa sitä ettei tukijalan Baunssi "nouse yläkroppaan eli "pompota päätä"."

        Ei se nouse päähän, kun baunssi on valmiiksi jo pientä. Et pysty tuplabaunssamaan kovin suuresti varsinkaan nopeaan musiikkiin. Kokeile, jos et usko.


      • SAMASTA asiasta
        että vielä kirjoitti:

        "Käsittääkseni Päivi myös tarkoittaa sitä ettei tukijalan Baunssi "nouse yläkroppaan eli "pompota päätä"."

        Ei se nouse päähän, kun baunssi on valmiiksi jo pientä. Et pysty tuplabaunssamaan kovin suuresti varsinkaan nopeaan musiikkiin. Kokeile, jos et usko.

        Juuri niin, mutta harjoittelusta sen verran että, oppii sen tukijalan baunssin, saattaa joutua tekemään jonkin aikaa sitä rohkeammin ja eritavalla että se tukijalka alkaa tajuamaan sen mistä on kysymys. Siis lihas muisti ja ärsyketasolla.
        Koetin armahtaa sen harjoitteluajan ettei vaatimus ole kohtuuton ja älytön. (Osata tai olla osaamatta) oppimatta.?!


      • Boogari
        Vielä kommenttia kirjoitti:

        "Mikä on sitten sinun kriteerisi aidolle baunssille? Ja missä/millaisissa tansseissa tällaista esiintyy?"

        Baunssaahan se kaveri siinä. Baunssi vain on pientä, jotta näkyisi ylävartalossa. Hyppääminen polvet koukkuun ei ole boogien tuplabaunssia... Vai tanssitko boogieta koko ajan polvet koukkuun hypäten?

        ""Ei koripallon alapuoliskossa ole sen isompaa tai pienempää joustoa kuin yläpuoliskossa."

        Se johtuu siitä, että pallolla ei ole nilkkoja, polvia eikä lantiota... :D "

        Mietippä nyt itse vähän, miten ihminen liikkuu. Väität ilmeisesti, että vaimennat polviesi ja lantiosi liikkeellä -mielestäsi- lantion alapuolella olevan voimakkaan baunssin, jottei se näy ylävartalossa?

        Ainoat reaaliset tavat vaimentaa tuo baunssi lantiontasolle on hyppiä juuri polvet koukkuun, niin että polvet ovat täysin lattian pinnan suuntaiset hypyn loppuvaiheessa. Jos tanssit tuolla tavoin ns. hyppyboogiea, niin siitä vaan. On vähän vaikeaa joustaa tuolla tavoin joka iskulle, jos musiikki ei ole äärimmäisen hidasta.

        Ainakin tuossa on isot polvikulmat, jos ei isot polvet...

        Toinen realistinen tapa vaimentaa baunssi lantiotasolle on suunnata ylävartalosi lattian suuntaisesti vaakasuoraan. Tällöin baunssi ei varmasti näy yläkehossasi, kun et ole paljoa lantiosi yläpuolella...

        "Viittaan edelliseen toteamukseeni. Nikkojen, polvien ja lantion yhteistyö toisaalta synnyttää baunssin alakertaan ja toisaalta vaimentaa sen yläkerrasta."

        Lantion "vatkauksen" baunssia vaimentavaan vaikutukseen en usko, kun en ole itse sitä saanut millään tavalla toimimaan.

        Muuten vastaan KYLLÄ, kun tanssit edellämainitsemallani polvet vaakasuoraan hyppien tai yläkeho lattian suuntaisesti asettaen.

        Kukaanhan ei noin todellisuudessa tanssi boogiea, ei edes videoiden tanssijat. Kaikki, myös videoiden tanssijat, tanssivat alakerrasta pienempää joustoa, jottei jousto näy yläkerrassa.

        Löytyyköhän selitys näkemykseesi tästä:

        "Lantion "vatkauksen" baunssia vaimentavaan vaikutukseen en usko, kun en ole itse sitä saanut millään tavalla toimimaan. "

        Et itse osaa, ehkä motoriikkasi ei riitä, joten et usko, että näin voi tehdä! :DD

        Huono häviäjä kenties? Treenamalla oppii ja pystyy...

        Ehkä itse kutsut boogien baunssia jalkojen koukisteluksi, mutta jalkojen koukistelulla eli askeltamisella on aivan eri merkitys kuin baunssilla, jota voisit vaikka kutsua jalkojen pomputtamiseksi. Oikeastaan ihan sama, miksi sitä kutsut. Tuota kuitenkin kutsutaan boogien baunssiksi ja sen kuolettamiseksi. Eri sanoille on eri merkityksiä, se vaan on pakko hyväksyä.


    • Rock 'n Roll

      Mistä saisi Silvan Zingg äänitteitä. En ole niitä yrityksistä huollimatta suomesta onnistunut löytämään.

      • Woogie

        Tästä löytyy.

        http://music.download.com/

        Kokeile tuosta linkistä ja jazz-osasto/new orleans/classic jazz. Hakusanaksi Silvan Zingg.
        Pari vapaasti ladattavia boogie woogie kappaletta mp3-muodossa.
        Amazonin nettikaupasta voi myös löytyä.


    • Rock 'n Roll
    • Ymmärrystä

      Miten näin ulkopuolinen voisis saada ymmärryksen aikaan eli pikaisesti lukien kaikki on hyvin oikeassa mielstäni. SE vain että on "sanakikkailun maiilman mestaruutta" mukana liikaa.

      Kehon fysiologiaa pitkään tutkineena ja huoltaneena sanoisin että liikekinetiikan yksioikoisuus on siinä että se on lihasmotorinen ärsykeketju ja sen "ulospäin näyttävyys" johtuu hyvin monesta asiasta suurin lienee sen ajoitus ja massojen määrä.

      Musiikki mielletään ja kuullaan noon monella tavalla ja sen antama sykliärsykkeen kuulemis ja toteutus kyky lihasmauisti tasolle on niin yksilöllinen asia että lähes jokainen liikkuu eritavllla sen toiseen nähden. Aivan siitä syystä että mieltää ja kuulee musiikin "omalla tavallaan" ja että valmiudet reagoida kropassa ovat aivan omat ei kenenkään muun näkemät ja kokemat tai velvoittamat.

      On jotenkin absurdia pitää yllä jonkin yhden sananvarassa olevaa liikkumiskykyä väittelyn kohteena koska termi voi olla oikea ja kestävä mutta se on tarkoitettu vain tueksi ja ohjeeksi jonkun musiikillisen /rytmillisen huomion kiinnittämiseen johonkin kohtaan tanssin toteutuksen tueksi ja harjoittelun avustamsiseksi. Sana Baunssi ei ole mikään liikkumistapakokonaisuus.

      Tuo esteettinen ajatus mitä Päivi esim korosti on niinkuin nauhakin osoittaa tuo kauniisti esille sen BW yhden version ja tavan tuottaa liikettä. Tuskin tuokaan olisi niin antoisaa ellei peroonat olisi noin aidosti mukana menipä oikein tai väärin.

      Tanssin tekeminen ja innostus on ihailtavaa ja upeaa ja ennenkaikkea pitää oikeassa instrumnetissa kiinni ihmisiä nimittäin liikkumisessa ja rytmissä.

    • T. Jerryjee

      Sitä se aika paljon on että jalat peuhaa kuin Ressu-koiralla ja pää pysyy kohtuu samalla korkeudella. Ja mikä tekee juuri touhusta vaikean. Moni on mulle sanonut että se pelkkä perusaskelen oppiminen on se mihin touhu jää.

      • tarvita

        "Sitä se aika paljon on että jalat peuhaa kuin Ressu-koiralla ja pää pysyy kohtuu samalla korkeudella. Ja mikä tekee juuri touhusta vaikean."

        Pään pitämiseen samalla korkeudella et tarvitse kuin sen, että otat baunssin kokonaan pois. Pää ei varmasti nouse ylöspäin. Samalla voit nostella polvia ylös, kuten boogiessa kuuluu tehdä. Tämä polvien nosto on yhden kirjoittajan mukaan jo baunssia, joten saat vielä kaupan päälle "baunssin" pään samalla korkeudella pitämisen lisäksi.


      • tarvita kirjoitti:

        "Sitä se aika paljon on että jalat peuhaa kuin Ressu-koiralla ja pää pysyy kohtuu samalla korkeudella. Ja mikä tekee juuri touhusta vaikean."

        Pään pitämiseen samalla korkeudella et tarvitse kuin sen, että otat baunssin kokonaan pois. Pää ei varmasti nouse ylöspäin. Samalla voit nostella polvia ylös, kuten boogiessa kuuluu tehdä. Tämä polvien nosto on yhden kirjoittajan mukaan jo baunssia, joten saat vielä kaupan päälle "baunssin" pään samalla korkeudella pitämisen lisäksi.

        Se terminologinen ristiriita nyt hämmentää kaiken aikaa.

        Jos BW:n MM-pari Pirjo Ja Tommi Koivula eivät tiedä, mikä on boogien baunssi, ihmettelen suuresti.

        Samaa joudun ihmettelemään samalla myös useiden mm. Boogie nightissa ja muilla leireillä opettavien suomalaisten ja ulkomaalaisten swingtanssivalmentajien osalta. Tuo jalkaterän (varpaasta lähtien), nilkan, polven ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely nimenomaan on heidän mukaansa sitä baunssia ("sitkeästi kuin appelsiinia kantapään alla likistäen").

        Missähän vaiheessa se nopea ja korkea tuplabaussin hyppely tähän säikeeseen muuten tuli mukaan? Tuolla ylempänä kun juututaan näköjään siihen sitkeästi.

        Itse en bw:n tyypilliseksi baunssiksi sitä hyppelyä katso, vaikka sitä joissakin liikkeissä tehdäänkin. Ovathan nuo musiikin eri osien tulkintakohdat usein muutenkin perusaskelluksesta poikkeavia.


      • nyt itselläsi
        Truehum kirjoitti:

        Se terminologinen ristiriita nyt hämmentää kaiken aikaa.

        Jos BW:n MM-pari Pirjo Ja Tommi Koivula eivät tiedä, mikä on boogien baunssi, ihmettelen suuresti.

        Samaa joudun ihmettelemään samalla myös useiden mm. Boogie nightissa ja muilla leireillä opettavien suomalaisten ja ulkomaalaisten swingtanssivalmentajien osalta. Tuo jalkaterän (varpaasta lähtien), nilkan, polven ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely nimenomaan on heidän mukaansa sitä baunssia ("sitkeästi kuin appelsiinia kantapään alla likistäen").

        Missähän vaiheessa se nopea ja korkea tuplabaussin hyppely tähän säikeeseen muuten tuli mukaan? Tuolla ylempänä kun juututaan näköjään siihen sitkeästi.

        Itse en bw:n tyypilliseksi baunssiksi sitä hyppelyä katso, vaikka sitä joissakin liikkeissä tehdäänkin. Ovathan nuo musiikin eri osien tulkintakohdat usein muutenkin perusaskelluksesta poikkeavia.

        "Tuo jalkaterän (varpaasta lähtien), nilkan, polven ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely nimenomaan on heidän mukaansa sitä baunssia ("sitkeästi kuin appelsiinia kantapään alla likistäen")."

        ?????? Siis väität, että jalkaterän, nilkkojen, polvien ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely on baunssia?

        No, nyt en ymmärrä yhtään. Itselläni käy mielessä, että tuolla tavoin aikaansaadaan baunssia. Mitä tuosta muodostuu on eri asia.

        Ulkomaalaiset opettajatkin opettavat nuo perusasiat hieman erilailla opettajista riippuen.

        Muistelen nähneeni herran viimeksi vuonna 2002 Boogie Nightissa, joten olisiko jo aika käydä muistelemassa perusasioita?

        Tommilla on ollut tuo "appelsiininpolkemisidea" esillä. Itse en pidä tuosta "rullausideasta". Mieluummin käytän heti askeleen alussa koko jalkapohjan maassa, kuin rullaan sen päkiältä kannalle, kuten Tommi ja Pirjo opettaa.

        "Missähän vaiheessa se nopea ja korkea tuplabaussin hyppely tähän säikeeseen muuten tuli mukaan? Tuolla ylempänä kun juututaan näköjään siihen sitkeästi."

        Kukaan ei ole kirjoittanut nopeasta ja korkeasta tuplabaunssin hyppelystä... Jos muuten tuohon pystyt, niin laita YouTubeen video... Enpä usko, että noin tuplabaunssaavaa ihmistä löytyy.


      • nyt itselläsi kirjoitti:

        "Tuo jalkaterän (varpaasta lähtien), nilkan, polven ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely nimenomaan on heidän mukaansa sitä baunssia ("sitkeästi kuin appelsiinia kantapään alla likistäen")."

        ?????? Siis väität, että jalkaterän, nilkkojen, polvien ja lonkan alueilla tapahtuva työskentely on baunssia?

        No, nyt en ymmärrä yhtään. Itselläni käy mielessä, että tuolla tavoin aikaansaadaan baunssia. Mitä tuosta muodostuu on eri asia.

        Ulkomaalaiset opettajatkin opettavat nuo perusasiat hieman erilailla opettajista riippuen.

        Muistelen nähneeni herran viimeksi vuonna 2002 Boogie Nightissa, joten olisiko jo aika käydä muistelemassa perusasioita?

        Tommilla on ollut tuo "appelsiininpolkemisidea" esillä. Itse en pidä tuosta "rullausideasta". Mieluummin käytän heti askeleen alussa koko jalkapohjan maassa, kuin rullaan sen päkiältä kannalle, kuten Tommi ja Pirjo opettaa.

        "Missähän vaiheessa se nopea ja korkea tuplabaussin hyppely tähän säikeeseen muuten tuli mukaan? Tuolla ylempänä kun juututaan näköjään siihen sitkeästi."

        Kukaan ei ole kirjoittanut nopeasta ja korkeasta tuplabaunssin hyppelystä... Jos muuten tuohon pystyt, niin laita YouTubeen video... Enpä usko, että noin tuplabaunssaavaa ihmistä löytyy.

        ...nimimerkin "että vielä" kommenttiin klo 17.00.

        Käsittääkseni aiemmin ei tuollaisesta ollut kyse.

        Muu jääköön omaan arvoonsa. Ei synny yhteisymmärrystä.


      • mononen
        Truehum kirjoitti:

        ...nimimerkin "että vielä" kommenttiin klo 17.00.

        Käsittääkseni aiemmin ei tuollaisesta ollut kyse.

        Muu jääköön omaan arvoonsa. Ei synny yhteisymmärrystä.

        Miten se oikein on kun sinulla ei synny yhteisymmärrystä kenenkään kanssa ?


      • todennäköisesti
        Truehum kirjoitti:

        ...nimimerkin "että vielä" kommenttiin klo 17.00.

        Käsittääkseni aiemmin ei tuollaisesta ollut kyse.

        Muu jääköön omaan arvoonsa. Ei synny yhteisymmärrystä.

        Nimimerkin "vielä kommenttia" 'ymmärrys hoi' -vastineeseen 23.11..

        Ei tuossakaan väitetä, että boogiea tanssitaan hyppien. Päinvastoin...

        Yhteisymmärrystä syntyy harvoin tanssiasioissa. Jokaisella on omat mielipiteensä. Tässä tapauksessa yhteinen näkemys on vielä tuotakin kauempana, kun vastaväittäjä(t) ovat lukittautuneet siihen yhteen totuuteen, jota heille on syötetty ilman minkäänlaista tämän totuuden todellisuusarvon arvioimista...


      • T.Jerryjee
        tarvita kirjoitti:

        "Sitä se aika paljon on että jalat peuhaa kuin Ressu-koiralla ja pää pysyy kohtuu samalla korkeudella. Ja mikä tekee juuri touhusta vaikean."

        Pään pitämiseen samalla korkeudella et tarvitse kuin sen, että otat baunssin kokonaan pois. Pää ei varmasti nouse ylöspäin. Samalla voit nostella polvia ylös, kuten boogiessa kuuluu tehdä. Tämä polvien nosto on yhden kirjoittajan mukaan jo baunssia, joten saat vielä kaupan päälle "baunssin" pään samalla korkeudella pitämisen lisäksi.

        Mun ajatus lähti kyllä noista Päivin videoista. Turha jankata kun tarkoittamani asia näkyy niistä.


      • hienoa että näkyy
        T.Jerryjee kirjoitti:

        Mun ajatus lähti kyllä noista Päivin videoista. Turha jankata kun tarkoittamani asia näkyy niistä.

        eri asia on ymmärtää, miksi noin.


      • Toinen jerry
        T.Jerryjee kirjoitti:

        Mun ajatus lähti kyllä noista Päivin videoista. Turha jankata kun tarkoittamani asia näkyy niistä.

        Mitä ite jankkaat tällä palstalla? Laita seuraavaksi sähköpostilla, jos vastauksesi ei ole tarkoitettu kuin jolleki Päiville.


      • Toinen jerry kirjoitti:

        Mitä ite jankkaat tällä palstalla? Laita seuraavaksi sähköpostilla, jos vastauksesi ei ole tarkoitettu kuin jolleki Päiville.

        Sekö on käsityksesi keskustelupalstan funktiosta, että vain samaa mieltä asioista olevat saavat kirjoitella toisiaan tukien, ja eriävät mielipiteet pois?

        Kuka määrittäisi ne mielipiteet, jotka ovat hyväksyttäviä ja näin ollen pääsisivät esiin?

        Onko keskinäisen kehumisen kerho todellinen keskustelufoorumi?


      • Toinen jerry
        Truehum kirjoitti:

        Sekö on käsityksesi keskustelupalstan funktiosta, että vain samaa mieltä asioista olevat saavat kirjoitella toisiaan tukien, ja eriävät mielipiteet pois?

        Kuka määrittäisi ne mielipiteet, jotka ovat hyväksyttäviä ja näin ollen pääsisivät esiin?

        Onko keskinäisen kehumisen kerho todellinen keskustelufoorumi?

        Mitäköhän se J.J. kirjoitti:

        " Mun ajatus lähti kyllä noista Päivin videoista. Turha jankata kun tarkoittamani asia näkyy niistä."

        Laitoin tohon vastineen, ettei kannata ite jankata palstalla vaan sähköpostitse, jos ei halua vastinetta kirjoitukseensa.

        "Kuka määrittäisi ne mielipiteet, jotka ovat hyväksyttäviä ja näin ollen pääsisivät esiin?"

        Sinäkö ne määrittelet?

        "Sekö on käsityksesi keskustelupalstan funktiosta, että vain samaa mieltä asioista olevat saavat kirjoitella toisiaan tukien, ja eriävät mielipiteet pois?"

        Toislla on näköjään oikeus määritellä, mitkä ovat hyväksyttäviä "eriäviä mielipiteitä". Laitoin eriävän mielipiteeni ja siitä tuli heti haloo ilmeisen "suvaitsevaiselta taholta".


      • T.Jerryjee
        Toinen jerry kirjoitti:

        Mitäköhän se J.J. kirjoitti:

        " Mun ajatus lähti kyllä noista Päivin videoista. Turha jankata kun tarkoittamani asia näkyy niistä."

        Laitoin tohon vastineen, ettei kannata ite jankata palstalla vaan sähköpostitse, jos ei halua vastinetta kirjoitukseensa.

        "Kuka määrittäisi ne mielipiteet, jotka ovat hyväksyttäviä ja näin ollen pääsisivät esiin?"

        Sinäkö ne määrittelet?

        "Sekö on käsityksesi keskustelupalstan funktiosta, että vain samaa mieltä asioista olevat saavat kirjoitella toisiaan tukien, ja eriävät mielipiteet pois?"

        Toislla on näköjään oikeus määritellä, mitkä ovat hyväksyttäviä "eriäviä mielipiteitä". Laitoin eriävän mielipiteeni ja siitä tuli heti haloo ilmeisen "suvaitsevaiselta taholta".

        Tällaisestakin asiasta voi kinan saada aikaiseksi?


      • todennäköisesti kirjoitti:

        Nimimerkin "vielä kommenttia" 'ymmärrys hoi' -vastineeseen 23.11..

        Ei tuossakaan väitetä, että boogiea tanssitaan hyppien. Päinvastoin...

        Yhteisymmärrystä syntyy harvoin tanssiasioissa. Jokaisella on omat mielipiteensä. Tässä tapauksessa yhteinen näkemys on vielä tuotakin kauempana, kun vastaväittäjä(t) ovat lukittautuneet siihen yhteen totuuteen, jota heille on syötetty ilman minkäänlaista tämän totuuden todellisuusarvon arvioimista...

        ...väittää: Kiesus!
        Kirjoittanut: Viimeinen kommentti 23.11.2006 klo 22.13


        "No, miten vaan. Mietippä nyt, kun siinä peilin edessä pompit, kuinka korkealle tukijalkasi nousee, ilman että, nostat sitä ylemmäs pomppusi (joustosi, baunssisi) jälkeen?

        Pystytkö joustamaan (pomppimaan) tukijalallasi, siten, että tukijalkasi päkiä nousee esim. 20 cm maanpinnasta ilman erillistä polven nostoa tai jalan koukistusta tukijalan ponnistuksen eli pompun jälkeen?

        Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia. Tuo on lumetta, jolla luot illuusion isommasta joustosta, joka oikeasti on jaloissasi.

        En viitsi tästä ilmiselvästä asiasta enempää väitellä. Menkää ensin sinne peilin eteen ja tutkikaa mitä teette tukijalallanne. Kirjoittakaa sitten tänne lisää kommentteja."

        Mieti, mitä väitetään! Ja lue sitten säikeen lopusta Päivin linkit (otteet) siitä, mitä baunssilla maailmalla tarkoitetaan.

        Termit eivät tunnu tämän osaston väittäjillä todellakaan olevan hallussa.

        Minä aion edelleenkin baunssata boogiessa juurikaan irroittamatta jalkaa maasta ja päästämättä päätä pomppimaan.

        Riittää hyvin, että kanta nousee ja polvi taipuu.


      • sinullakaan hallussa
        Truehum kirjoitti:

        ...väittää: Kiesus!
        Kirjoittanut: Viimeinen kommentti 23.11.2006 klo 22.13


        "No, miten vaan. Mietippä nyt, kun siinä peilin edessä pompit, kuinka korkealle tukijalkasi nousee, ilman että, nostat sitä ylemmäs pomppusi (joustosi, baunssisi) jälkeen?

        Pystytkö joustamaan (pomppimaan) tukijalallasi, siten, että tukijalkasi päkiä nousee esim. 20 cm maanpinnasta ilman erillistä polven nostoa tai jalan koukistusta tukijalan ponnistuksen eli pompun jälkeen?

        Se, että nostelet polviasi pomppusi (joustosi) jälkeen, ei ole baunssia. Tuo on lumetta, jolla luot illuusion isommasta joustosta, joka oikeasti on jaloissasi.

        En viitsi tästä ilmiselvästä asiasta enempää väitellä. Menkää ensin sinne peilin eteen ja tutkikaa mitä teette tukijalallanne. Kirjoittakaa sitten tänne lisää kommentteja."

        Mieti, mitä väitetään! Ja lue sitten säikeen lopusta Päivin linkit (otteet) siitä, mitä baunssilla maailmalla tarkoitetaan.

        Termit eivät tunnu tämän osaston väittäjillä todellakaan olevan hallussa.

        Minä aion edelleenkin baunssata boogiessa juurikaan irroittamatta jalkaa maasta ja päästämättä päätä pomppimaan.

        Riittää hyvin, että kanta nousee ja polvi taipuu.

        "Termit eivät tunnu tämän osaston väittäjillä todellakaan olevan hallussa."

        Katsotaanpa kuinka hyvin ne ovat sinulla hallussa:

        "Minä aion edelleenkin baunssata boogiessa juurikaan irroittamatta jalkaa maasta ja päästämättä päätä pomppimaan."

        Mitenkäs liikut boogiessa, jos et juurikaan irroita jalkaa maasta, jotta voisit baunssata?

        Selitettäköön se tässä sinulle:

        Kun vapaa jalkasi liikkuu, niin tukijalkasi on konnektissa lattiaan ja tukijalka joustaa samalla.
        Tukijalka myös aikaansaa käytännössä vapaan jalan liikkeen, kuten esim. normaalissa kävelyssä. Aku Ankat ovat asia erikseen.

        "Riittää hyvin, että kanta nousee ja polvi taipuu."

        Se voi riittää sinulle. Parisi todennäköisesti toivoo, että vartalossasi olisi edes hieman sykettä/tuplajoustoa/swingjoustoa/pulssia, millä nimellä tuota swingtanssien perusjoustoa nyt sitten haluaa nimittää.


      • sinullakaan hallussa kirjoitti:

        "Termit eivät tunnu tämän osaston väittäjillä todellakaan olevan hallussa."

        Katsotaanpa kuinka hyvin ne ovat sinulla hallussa:

        "Minä aion edelleenkin baunssata boogiessa juurikaan irroittamatta jalkaa maasta ja päästämättä päätä pomppimaan."

        Mitenkäs liikut boogiessa, jos et juurikaan irroita jalkaa maasta, jotta voisit baunssata?

        Selitettäköön se tässä sinulle:

        Kun vapaa jalkasi liikkuu, niin tukijalkasi on konnektissa lattiaan ja tukijalka joustaa samalla.
        Tukijalka myös aikaansaa käytännössä vapaan jalan liikkeen, kuten esim. normaalissa kävelyssä. Aku Ankat ovat asia erikseen.

        "Riittää hyvin, että kanta nousee ja polvi taipuu."

        Se voi riittää sinulle. Parisi todennäköisesti toivoo, että vartalossasi olisi edes hieman sykettä/tuplajoustoa/swingjoustoa/pulssia, millä nimellä tuota swingtanssien perusjoustoa nyt sitten haluaa nimittää.

        Baunsseja todella on niin monenlaisia ja niiden nimitykset kulloisestakin sanankäyttäjästä riippuen tarkoittavat erilaisia asioita. Yhteisymmärrystä ei termeistä synny, jos ei laadita erikseen jotakin r,n,s -lakia.

        En tietenkään tanssi yläkroppa tikkujäykkänä edes boogieta.

        Minulla, kuten useimmilla muillakin on joustava seläranka, joka sallii liikettä horisontaaliseen suuntaan. Osa siitä sivuttaisliikkeitäkin mutta ennen kaikkea tapahtuu liikettä eteen ja taakse.

        Noilla saadan tasatuksi huomattava osa siitä vertikaalisen liikkeen ylijäämästä, joka ei pysynyt siellä varpaiden ja lonkkien välisellä alueella. (Oletko tanssinut salsaa tai katsellut esim. reggaetonia?).

        Jalkoja ei todellakaan ole välttämätöntä montakaan senttiä nostella irti maasta askelten ottamiseksi boogiessakaan, ja silti syntyy ihan riittävä baunssi, jotta meno näyttää ja tuntuu oikealta bw:lta.

        Nostelua vaativat kuviot tietysti ihan erikseen. Perusaskeleesta olen yrittänyt koko ajan puhua, vaikka keskustelu on ryöstäytynytkin ties minne.

        En jaksa uskoa, ettet itse ole ollut sellaisissa treeneissä, missä perusaskelta jauhetaan siten, että koko ajan syntyy riittävä baunssi, vaikka kumpikaan jalka ei irtoa maasta, eikä pystysuora liike jatku niin pitkälle ylös, että pää kohoilisi ja laskisi.

        Minä ainakin olen ollut, ja sadat tanssituttavani myös ovat sellaisissa harjoituksissa olleet useita kertoja.


      • Kommenttiin
        Truehum kirjoitti:

        Baunsseja todella on niin monenlaisia ja niiden nimitykset kulloisestakin sanankäyttäjästä riippuen tarkoittavat erilaisia asioita. Yhteisymmärrystä ei termeistä synny, jos ei laadita erikseen jotakin r,n,s -lakia.

        En tietenkään tanssi yläkroppa tikkujäykkänä edes boogieta.

        Minulla, kuten useimmilla muillakin on joustava seläranka, joka sallii liikettä horisontaaliseen suuntaan. Osa siitä sivuttaisliikkeitäkin mutta ennen kaikkea tapahtuu liikettä eteen ja taakse.

        Noilla saadan tasatuksi huomattava osa siitä vertikaalisen liikkeen ylijäämästä, joka ei pysynyt siellä varpaiden ja lonkkien välisellä alueella. (Oletko tanssinut salsaa tai katsellut esim. reggaetonia?).

        Jalkoja ei todellakaan ole välttämätöntä montakaan senttiä nostella irti maasta askelten ottamiseksi boogiessakaan, ja silti syntyy ihan riittävä baunssi, jotta meno näyttää ja tuntuu oikealta bw:lta.

        Nostelua vaativat kuviot tietysti ihan erikseen. Perusaskeleesta olen yrittänyt koko ajan puhua, vaikka keskustelu on ryöstäytynytkin ties minne.

        En jaksa uskoa, ettet itse ole ollut sellaisissa treeneissä, missä perusaskelta jauhetaan siten, että koko ajan syntyy riittävä baunssi, vaikka kumpikaan jalka ei irtoa maasta, eikä pystysuora liike jatku niin pitkälle ylös, että pää kohoilisi ja laskisi.

        Minä ainakin olen ollut, ja sadat tanssituttavani myös ovat sellaisissa harjoituksissa olleet useita kertoja.

        "Minulla, kuten useimmilla muillakin on joustava seläranka, joka sallii liikettä horisontaaliseen suuntaan. Osa siitä sivuttaisliikkeitäkin mutta ennen kaikkea tapahtuu liikettä eteen ja taakse."

        Ei kannata paljoa liikutella rintakehää boogiessa edestakaisin, paitsi tulkinnassa (Rintakehän sivusuuntainen liike on asia erikseen. Tuota voi hyödyntää visessä.). Ryhti huononee aika äkkiä, kun alat tanssia hartiat lysyssä. Salsa yms. tanssit ovat asia erikseen.

        "Noilla saadan tasatuksi huomattava osa siitä vertikaalisen liikkeen ylijäämästä, joka ei pysynyt siellä varpaiden ja lonkkien välisellä alueella."

        Enpä usko, että saadaan swing-/tuplabaunssi/syke/pulssi tuolla poistettua (kuolletettua). Tuota teoriaa on tyrkytetty boogiessa jo pitkään tietyiltä tahoilta. Itse en ole saanut sitä toimimaan.

        "(Oletko tanssinut salsaa tai katsellut esim. reggaetonia?)."

        Paljonkin. Salsassa ei ole käytössä samanlaista perussykettä kuin boogiessa.

        "Jalkoja ei todellakaan ole välttämätöntä montakaan senttiä nostella irti maasta askelten ottamiseksi boogiessakaan, ja silti syntyy ihan riittävä baunssi, jotta meno näyttää ja tuntuu oikealta bw:lta."

        Jalkoja ei tarvitse nostaa yhtään lattiasta, jotta saat baunssia aikaiseksi. Valtaosa joustosta kun tulee polvista. Tästä olimme nimimerkki "Päivi..." kanssa poikkeuksellisen yhtämieltä.

        Boogie woogien ulkoinen tyyli ja näkö sen sijaan syntyvät juuri tuosta polvien nostelusta. Kun vertaat boogieta esim. lindyyn, niin suurin ero on juuri tuossa "polvien käytössä". Boogiessa on ns. isommat ja toimivammat polvet kuin lindyssä, jossa hiippaillaan vahvasti lattiaa pitkin.

        "En jaksa uskoa, ettet itse ole ollut sellaisissa treeneissä, missä perusaskelta jauhetaan siten, että koko ajan syntyy riittävä baunssi, vaikka kumpikaan jalka ei irtoa maasta, eikä pystysuora liike jatku niin pitkälle ylös, että pää kohoilisi ja laskisi."

        Tuota pitäisi tehdä lähes joka päivä. Perusbaunssin treenaaminen kuuluu jokaisen r 'n' s -tanssijan päivittäiseen harjoitteluun oleellisena osana. Jokainen, joka on löytänyt tuon perusbaunssin (syke/swingjousto/pulssi/tuplabaunssi) kuvaamallasi ylösalas pomppimisharjoittelumetodilla, pitää treenata joustonsa mahdollisimman tasaiseksi.

        Epätasainen, "pomppiva" baunssi on virhe siinä, missä baunssin täydellinen puuttuminenkin (hidas kilpaboogie on asia erikseen, onko siinä baunssia vai ei. Minusta siinä on huippupareilla hyvin pieni jousto.)

        Tässä tullaankin jälleen siihen, kuinka isoa tämä pulssi/swingjousto/tuplabaunssi/syke on oikeasti...


    • Päivi, tanssitytsä

      "Dance continuous triple steps, practice limiting your bounce to the knees, don't let your shoulders/head bounce up and down."
      http://www.swingvirginia.com/reading/PracticeBySelf.html

      "Bounce with every count of music, bouncing from the knees, not the head."
      http://www.rossmernyk.com/swing.html

      "Keep everything else still and just bounce on your knees in different ways."
      http://www.howtobecooler.com/dance

      "No bouncing up and down. The bounce is absorbed in ankles and knees. My teacher would always say! "Max, Bounce into the Floor"."
      http://www.dancesport.uk.com/tid-bits/issue034.htm


      (Bounce = Ponnahdus, ponnahtaa, pompata, kimmota, jne.)

      • nyt päästään asiaan

        Vihdoinkin. Noissa linkeissä kumotaan mm. monesti tälläkin palstalla esiintynyt väite, että jiveä tanssitaan ylöspäin joustaen.

        Jiveä tanssitaan alaspäin joustaen kuten kaikkia muitakin swingtansseja:

        "Hip motion is not pronounced in Jive, probably because of the speed of music and the dance is No bouncing up and down. The bounce is absorbed in ankles and knees...My teacher would always say! "Max, Bounce into the Floor"."

        Toinen asia, josta olen täsmälleen samaa mieltä, on se, että joustetaan polvista alaspäin joka iskulla. Juuri näin. Jousto on mm. tuon vuoksi pientä, kun kukaan ei pysty "tuplajoustamaan" kovin suuresti varsinkaan nopeaan musiikkiin.

        Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia.


      • nyt päästään asiaan kirjoitti:

        Vihdoinkin. Noissa linkeissä kumotaan mm. monesti tälläkin palstalla esiintynyt väite, että jiveä tanssitaan ylöspäin joustaen.

        Jiveä tanssitaan alaspäin joustaen kuten kaikkia muitakin swingtansseja:

        "Hip motion is not pronounced in Jive, probably because of the speed of music and the dance is No bouncing up and down. The bounce is absorbed in ankles and knees...My teacher would always say! "Max, Bounce into the Floor"."

        Toinen asia, josta olen täsmälleen samaa mieltä, on se, että joustetaan polvista alaspäin joka iskulla. Juuri näin. Jousto on mm. tuon vuoksi pientä, kun kukaan ei pysty "tuplajoustamaan" kovin suuresti varsinkaan nopeaan musiikkiin.

        Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia.

        ...vieläkään se pää ei pompi. Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti.

        Edelleenkään en ymmärrä mistä se tuplajousto tähän on tupsahtanut. Jokin termisekaannus jälleen?

        Ainakin fuskussa tuplajousto tarkoitaa toista, pienempää joustoa sen varsinaisen sisällä (aikana).

        Tuskin se muuta voisi tarkoittaa boogiessakaan. Silloin ei kuitenkaan juuri baunssailla, sillä se tänttäränttä on jo muuta kuin boogien baunssi.

        Siinä suorastaan hakataan jalkaterää (päkiää) ikäänkuin lattian läpi.

        Silloin jo väistämättä liikkuu yläkroppakin ja pää sen mukana.


      • tanssija
        Truehum kirjoitti:

        ...vieläkään se pää ei pompi. Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti.

        Edelleenkään en ymmärrä mistä se tuplajousto tähän on tupsahtanut. Jokin termisekaannus jälleen?

        Ainakin fuskussa tuplajousto tarkoitaa toista, pienempää joustoa sen varsinaisen sisällä (aikana).

        Tuskin se muuta voisi tarkoittaa boogiessakaan. Silloin ei kuitenkaan juuri baunssailla, sillä se tänttäränttä on jo muuta kuin boogien baunssi.

        Siinä suorastaan hakataan jalkaterää (päkiää) ikäänkuin lattian läpi.

        Silloin jo väistämättä liikkuu yläkroppakin ja pää sen mukana.

        Halloo tryy !!!

        Heiluuko molo siinä tuplabaunssista ?


      • että pää pomppii?
        Truehum kirjoitti:

        ...vieläkään se pää ei pompi. Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti.

        Edelleenkään en ymmärrä mistä se tuplajousto tähän on tupsahtanut. Jokin termisekaannus jälleen?

        Ainakin fuskussa tuplajousto tarkoitaa toista, pienempää joustoa sen varsinaisen sisällä (aikana).

        Tuskin se muuta voisi tarkoittaa boogiessakaan. Silloin ei kuitenkaan juuri baunssailla, sillä se tänttäränttä on jo muuta kuin boogien baunssi.

        Siinä suorastaan hakataan jalkaterää (päkiää) ikäänkuin lattian läpi.

        Silloin jo väistämättä liikkuu yläkroppakin ja pää sen mukana.

        "...vieläkään se pää ei pompi."

        Kuten otsikossa todetaan, kukaan ei ole tämän keskustelusäikeen aikana väittänyt, että boogiessa/lindyssä/buggissa/ym. kaikissa r 'n' s -tansseissa pää pomppisi...

        "Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti."

        Ei välttämättä, kun polvien jousto on pientä.

        Oletko muuten koskaan tanssinut lindyä? Jos olet, niin tiedät, että sitä tanssitaan jalkoja lattiaa pitkin liikuttaen ("lattiaa pitkin hiippaillen"). Lindyssä kannat eivät nouse samaan tapaan kuin boogiessa. Silti pystyt lindyssä joustamaan alas ilman, että pää pomppii.

        Samantyyppinen (tuplabaunssi-jousto) on boogiessakin. Suurin ero tuossa joustossa on nilkat, jotka toimivat boogiessa huomattavasti enemmän kuin lindyssä.

        Molemmissa lajeissa lajeissa valtaosa joustosta tulee polvista.

        En vieläkään ymmärrä, mikä vaikeus on tuota tuplajousto/pulssi/syke/swing-jousto - millä nimellä nyt tuota näiden lajien ehkä keskeisintä asiaa sitten haluaa kutsua- ymmärtää? Se on niin oleellinen osa kaikkia r 'n' s -tansseja.

        Lopuksi huomautettakoon, että boogieakin on joskus opetettu päänpomppimisidealla. Pään pomppiminen ei ole täysin tuntematon ajatus boogien opettamisessakaan.


      • että pää pomppii? kirjoitti:

        "...vieläkään se pää ei pompi."

        Kuten otsikossa todetaan, kukaan ei ole tämän keskustelusäikeen aikana väittänyt, että boogiessa/lindyssä/buggissa/ym. kaikissa r 'n' s -tansseissa pää pomppisi...

        "Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti."

        Ei välttämättä, kun polvien jousto on pientä.

        Oletko muuten koskaan tanssinut lindyä? Jos olet, niin tiedät, että sitä tanssitaan jalkoja lattiaa pitkin liikuttaen ("lattiaa pitkin hiippaillen"). Lindyssä kannat eivät nouse samaan tapaan kuin boogiessa. Silti pystyt lindyssä joustamaan alas ilman, että pää pomppii.

        Samantyyppinen (tuplabaunssi-jousto) on boogiessakin. Suurin ero tuossa joustossa on nilkat, jotka toimivat boogiessa huomattavasti enemmän kuin lindyssä.

        Molemmissa lajeissa lajeissa valtaosa joustosta tulee polvista.

        En vieläkään ymmärrä, mikä vaikeus on tuota tuplajousto/pulssi/syke/swing-jousto - millä nimellä nyt tuota näiden lajien ehkä keskeisintä asiaa sitten haluaa kutsua- ymmärtää? Se on niin oleellinen osa kaikkia r 'n' s -tansseja.

        Lopuksi huomautettakoon, että boogieakin on joskus opetettu päänpomppimisidealla. Pään pomppiminen ei ole täysin tuntematon ajatus boogien opettamisessakaan.

        Olen toki tanssinut lindyäkin, vaikkakin varsin harvoin. Kyllä siinäkin kannat lattiasta baunssin aikana kohoavat, vaikka hiippaillaankin.

        Lindyn etupainoinen (apinamainen) asento ei salli yhtä korkeita kannannostoja kuin bw:ssa. Siinähän menisi helposti nokilleen.


      • boogiessa ja lindyssä
        Truehum kirjoitti:

        Olen toki tanssinut lindyäkin, vaikkakin varsin harvoin. Kyllä siinäkin kannat lattiasta baunssin aikana kohoavat, vaikka hiippaillaankin.

        Lindyn etupainoinen (apinamainen) asento ei salli yhtä korkeita kannannostoja kuin bw:ssa. Siinähän menisi helposti nokilleen.

        "Olen toki tanssinut lindyäkin, vaikkakin varsin harvoin. Kyllä siinäkin kannat lattiasta baunssin aikana kohoavat, vaikka hiippaillaankin."

        Totta. Nykytyylissä kannat eivät ehkä enää niin paljon kuin vanhoissa 30-luvun filmipätkissä. Silti baunssi ei ns. nouse päähän.

        "Lindyn etupainoinen (apinamainen) asento ei salli yhtä korkeita kannannostoja kuin bw:ssa. Siinähän menisi helposti nokilleen."

        Kuulostaa hiukka haetulta selitykseltä... Ei boogien ja lindyn asennoissa enää ole niin suurta eroa, jotta menisit sen yhtään enemmän nokillesi, jos ja kun niitä kantoja nostelet myös lindyssä.

        Itse asiassa boogien kilpatyylin hidas on nykyisin lähes identtisen näköistä lindyn kilpahitaan kanssa.


      • boogiessa ja lindyssä kirjoitti:

        "Olen toki tanssinut lindyäkin, vaikkakin varsin harvoin. Kyllä siinäkin kannat lattiasta baunssin aikana kohoavat, vaikka hiippaillaankin."

        Totta. Nykytyylissä kannat eivät ehkä enää niin paljon kuin vanhoissa 30-luvun filmipätkissä. Silti baunssi ei ns. nouse päähän.

        "Lindyn etupainoinen (apinamainen) asento ei salli yhtä korkeita kannannostoja kuin bw:ssa. Siinähän menisi helposti nokilleen."

        Kuulostaa hiukka haetulta selitykseltä... Ei boogien ja lindyn asennoissa enää ole niin suurta eroa, jotta menisit sen yhtään enemmän nokillesi, jos ja kun niitä kantoja nostelet myös lindyssä.

        Itse asiassa boogien kilpatyylin hidas on nykyisin lähes identtisen näköistä lindyn kilpahitaan kanssa.

        Nimimerkki boogiessa ja lindyssä kirjoitti: "Kuulostaa hiukka haetulta selitykseltä... Ei boogien ja lindyn asennoissa enää ole niin suurta eroa, jotta menisit sen yhtään enemmän nokillesi, jos ja kun niitä kantoja nostelet myös lindyssä"

        Niin, unohdin jälleen, miten vakava asia tanssi tällä palstalla kirjoittaville on.
        Pyydän anteeksi, etä yritin pientä kevennystä.

        Pitäisi jättää vähäisetkin huumorin häivähdykset muille areenoille.


      • Päivi, tanssitytsä
        että pää pomppii? kirjoitti:

        "...vieläkään se pää ei pompi."

        Kuten otsikossa todetaan, kukaan ei ole tämän keskustelusäikeen aikana väittänyt, että boogiessa/lindyssä/buggissa/ym. kaikissa r 'n' s -tansseissa pää pomppisi...

        "Jotta polvista voidaan joustaa alaspäin ilman, että ylävartalo liikku vertikaalisesti, on kannan noustava vastaavasti."

        Ei välttämättä, kun polvien jousto on pientä.

        Oletko muuten koskaan tanssinut lindyä? Jos olet, niin tiedät, että sitä tanssitaan jalkoja lattiaa pitkin liikuttaen ("lattiaa pitkin hiippaillen"). Lindyssä kannat eivät nouse samaan tapaan kuin boogiessa. Silti pystyt lindyssä joustamaan alas ilman, että pää pomppii.

        Samantyyppinen (tuplabaunssi-jousto) on boogiessakin. Suurin ero tuossa joustossa on nilkat, jotka toimivat boogiessa huomattavasti enemmän kuin lindyssä.

        Molemmissa lajeissa lajeissa valtaosa joustosta tulee polvista.

        En vieläkään ymmärrä, mikä vaikeus on tuota tuplajousto/pulssi/syke/swing-jousto - millä nimellä nyt tuota näiden lajien ehkä keskeisintä asiaa sitten haluaa kutsua- ymmärtää? Se on niin oleellinen osa kaikkia r 'n' s -tansseja.

        Lopuksi huomautettakoon, että boogieakin on joskus opetettu päänpomppimisidealla. Pään pomppiminen ei ole täysin tuntematon ajatus boogien opettamisessakaan.

        "Molemmissa lajeissa lajeissa valtaosa joustosta tulee polvista."

        Siis nyt en ymmärrä enää (entisenkään vertaa) logiikkaasi. Alkuun väitit (oletan, että se olit sinä, vaikka nimimerkkisi vaihtuukin joka kirjoituksessa), että baunssi on sitä, että tukijalka irtoaa lattiasta!


        "Silti pystyt lindyssä joustamaan alas ilman, että pää pomppii."

        No mihinkäs se baunssi nyt siinä matkan varrella yhtä äkkiä katoaa! Juurihan olet koko tämän keskustelun aja väittänyt, ettei se ole mahdollista!


        "Lopuksi huomautettakoon, että boogieakin on joskus opetettu päänpomppimisidealla. Pään pomppiminen ei ole täysin tuntematon ajatus boogien opettamisessakaan."

        Tätäkään asiaa ei ole kukaan tässä säikeessä sanallakaan kieltänyt! Eikä ole muutenkaan väittänyt, etteikö boogiessa baunssi SAISI näkyä hieman päässäkin. Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!

        Ja siitä opettamisesta: Boogien baunssi opetetaan aina "pomppimisidealla". Muuta tietä ei ole! Ensin opetellaan kokovartalobaunssi. Vasta baunssin (tasaisen baunssin!) löytymisen jälkeen sitä voidaan alkaa rauhoittaa yläkerrasta ja rajoittaa se enemmän alakertaan, jossa sille on tarvetta.


        "En vieläkään ymmärrä, mikä vaikeus on tuota tuplajousto/pulssi/syke/swing-jousto - millä nimellä nyt tuota näiden lajien ehkä keskeisintä asiaa sitten haluaa kutsua- ymmärtää?"

        Vähän tämä asia on minuakin tässä keskustelun varrella ihmetyttänyt...


      • tekstejä uudelleen
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Molemmissa lajeissa lajeissa valtaosa joustosta tulee polvista."

        Siis nyt en ymmärrä enää (entisenkään vertaa) logiikkaasi. Alkuun väitit (oletan, että se olit sinä, vaikka nimimerkkisi vaihtuukin joka kirjoituksessa), että baunssi on sitä, että tukijalka irtoaa lattiasta!


        "Silti pystyt lindyssä joustamaan alas ilman, että pää pomppii."

        No mihinkäs se baunssi nyt siinä matkan varrella yhtä äkkiä katoaa! Juurihan olet koko tämän keskustelun aja väittänyt, ettei se ole mahdollista!


        "Lopuksi huomautettakoon, että boogieakin on joskus opetettu päänpomppimisidealla. Pään pomppiminen ei ole täysin tuntematon ajatus boogien opettamisessakaan."

        Tätäkään asiaa ei ole kukaan tässä säikeessä sanallakaan kieltänyt! Eikä ole muutenkaan väittänyt, etteikö boogiessa baunssi SAISI näkyä hieman päässäkin. Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!

        Ja siitä opettamisesta: Boogien baunssi opetetaan aina "pomppimisidealla". Muuta tietä ei ole! Ensin opetellaan kokovartalobaunssi. Vasta baunssin (tasaisen baunssin!) löytymisen jälkeen sitä voidaan alkaa rauhoittaa yläkerrasta ja rajoittaa se enemmän alakertaan, jossa sille on tarvetta.


        "En vieläkään ymmärrä, mikä vaikeus on tuota tuplajousto/pulssi/syke/swing-jousto - millä nimellä nyt tuota näiden lajien ehkä keskeisintä asiaa sitten haluaa kutsua- ymmärtää?"

        Vähän tämä asia on minuakin tässä keskustelun varrella ihmetyttänyt...

        "Siis nyt en ymmärrä enää (entisenkään vertaa) logiikkaasi. Alkuun väitit (oletan, että se olit sinä, vaikka nimimerkkisi vaihtuukin joka kirjoituksessa), että baunssi on sitä, että tukijalka irtoaa lattiasta!"

        EN OLE TUOLLAISTA VÄITTÄNYT, VAAN PÄINVASTOIN. LUE NIITÄ TEKSTEJÄ KUNNOLLA, ÄLÄKÄ RUPEA VÄITTÄMÄÄN TOISTEN SANOMISIKSI JOTAIN MUUTA MITÄ ON KIRJOITETTU!

        Mitenkä oikeasti baussaat polvilla, jos baunssaava jalka ei ole maassa???????????????????

        "No mihinkäs se baunssi nyt siinä matkan varrella yhtä äkkiä katoaa! Juurihan olet koko tämän keskustelun aja väittänyt, ettei se ole mahdollista!"

        Katsoppa aiemmin isommalla kirjoitettu ja sitten seuraava:

        Kun baunssi on pientä et pompota päätäsi x 1000 toistoa tästä kirjoituksesta. Toivottavasti tuli vihdoinkin selväksi.

        "Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!"

        EI VOI OLLA.

        "Ja siitä opettamisesta: Boogien baunssi opetetaan aina "pomppimisidealla". Muuta tietä ei ole! Ensin opetellaan kokovartalobaunssi. Vasta baunssin (tasaisen baunssin!) löytymisen jälkeen sitä voidaan alkaa rauhoittaa yläkerrasta ja rajoittaa se enemmän alakertaan, jossa sille on tarvetta."

        Lue: kun baunssi on löytynyt, rupeat sitä pienentämään, jotta se ei näy liikaa yläkehossasi.


      • Päivi, tanssitytsä
        nyt päästään asiaan kirjoitti:

        Vihdoinkin. Noissa linkeissä kumotaan mm. monesti tälläkin palstalla esiintynyt väite, että jiveä tanssitaan ylöspäin joustaen.

        Jiveä tanssitaan alaspäin joustaen kuten kaikkia muitakin swingtansseja:

        "Hip motion is not pronounced in Jive, probably because of the speed of music and the dance is No bouncing up and down. The bounce is absorbed in ankles and knees...My teacher would always say! "Max, Bounce into the Floor"."

        Toinen asia, josta olen täsmälleen samaa mieltä, on se, että joustetaan polvista alaspäin joka iskulla. Juuri näin. Jousto on mm. tuon vuoksi pientä, kun kukaan ei pysty "tuplajoustamaan" kovin suuresti varsinkaan nopeaan musiikkiin.

        Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia.

        "Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia."

        Polvien NOSTELU ei ole baunssia, siitä olemme yksimielisiä. Mutta polvien nouseminen VOI olla OSA baunssia. Riippuen ihan siitä, MIKSI polvet nousevat!

        Polvet voivat nousta ainakin kahdesta syystä: Polvia NOSTELLAAN lonkankoukistajalihasten avulla tai polvet PONNAHTAVAT ylös lattiaa vastaan suuntautuneen voiman johdosta. Esimerkkivideossa oli kyse erityisesti tuosta viimeisestä, tuolla ensimmäisellä hieman korostettuna.

        Ja miksi tuo lattiaa kohti suuntautvan voiman aikaansaama ponnahdus (bounce) ei sitten kyseisen tanssijan kohdalla kulkeudu ylävartaloon: Koska polvi ja lonkka koukistuvat ponnahduksen voimasta yhtä aikaa yhtä paljon.

        Ihan yksinkertaista fysiikkaa.


      • Päivi, tanssitytsä
        tekstejä uudelleen kirjoitti:

        "Siis nyt en ymmärrä enää (entisenkään vertaa) logiikkaasi. Alkuun väitit (oletan, että se olit sinä, vaikka nimimerkkisi vaihtuukin joka kirjoituksessa), että baunssi on sitä, että tukijalka irtoaa lattiasta!"

        EN OLE TUOLLAISTA VÄITTÄNYT, VAAN PÄINVASTOIN. LUE NIITÄ TEKSTEJÄ KUNNOLLA, ÄLÄKÄ RUPEA VÄITTÄMÄÄN TOISTEN SANOMISIKSI JOTAIN MUUTA MITÄ ON KIRJOITETTU!

        Mitenkä oikeasti baussaat polvilla, jos baunssaava jalka ei ole maassa???????????????????

        "No mihinkäs se baunssi nyt siinä matkan varrella yhtä äkkiä katoaa! Juurihan olet koko tämän keskustelun aja väittänyt, ettei se ole mahdollista!"

        Katsoppa aiemmin isommalla kirjoitettu ja sitten seuraava:

        Kun baunssi on pientä et pompota päätäsi x 1000 toistoa tästä kirjoituksesta. Toivottavasti tuli vihdoinkin selväksi.

        "Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!"

        EI VOI OLLA.

        "Ja siitä opettamisesta: Boogien baunssi opetetaan aina "pomppimisidealla". Muuta tietä ei ole! Ensin opetellaan kokovartalobaunssi. Vasta baunssin (tasaisen baunssin!) löytymisen jälkeen sitä voidaan alkaa rauhoittaa yläkerrasta ja rajoittaa se enemmän alakertaan, jossa sille on tarvetta."

        Lue: kun baunssi on löytynyt, rupeat sitä pienentämään, jotta se ei näy liikaa yläkehossasi.

        "Luepa niitä
        Kirjoittanut: tekstejä uudelleen"

        Olenhan minä lukenut, vaikka tärkeämpääkin tekemistä olisi!


        "EN OLE TUOLLAISTA VÄITTÄNYT, VAAN PÄINVASTOIN. LUE NIITÄ TEKSTEJÄ KUNNOLLA, ÄLÄKÄ RUPEA VÄITTÄMÄÄN TOISTEN SANOMISIKSI JOTAIN MUUTA MITÄ ON KIRJOITETTU!"

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=611&posting=22000000021512113 kirjoitit:

        "Tuo ei ole mitään baunssausta. Jos katsot pysäytyskuvalla videota, niin huomaat, että lattiakontakti säilyy valtaosan ajasta. Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa."

        Tästä ymmärrän, että sinun mielestäsi baunssia on se, että tukijalka irtoaa maasta. Pyysin sinua vielä tarkentamaan, mitä oikeastaan ymmärrät sanalla baunssi, mutta sain vastaukseksi vain: "Hyppääminen polvet koukkuun ei ole boogien tuplabaunssia..."

        Edelleen odotan määritelmääsi baunssista. Helpottaisi keskustelua (jonka toivon kyllä jo loppuvan. Kauheasti menee turhaa aikaa tällaiseen.)


        Omani määritelmäni on sanan mukainen: Bounce = ponnahdus, kimmahdus, isompana tai pienempänä, koko kehoon kohdistuvana tai tietylle alueelle rajoittuneena.


        ""Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!"

        EI VOI OLLA."

        Istupa tuolin reunalle, päkiät maassa. Napsuttele kantapäillä maahan. Tee sama vielä kuvitteellisen tuolin reunalla "istuen" ja mieti uudelleen vastaustasi.


        "Lue: kun baunssi on löytynyt, rupeat sitä pienentämään, jotta se ei näy liikaa yläkehossasi."

        Näinkin voi toki jollekin käydä, mutta se ei ole yleensä se tarkoitus.


      • south wing

        Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä.
        Yritä siinä sitten selittää, että meillä on opetettu näin kun pitää olla coolia. Tulee vain mieleen keskustelu suomalaisesta tangosta toisaalla....


      • keskustelu
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia."

        Polvien NOSTELU ei ole baunssia, siitä olemme yksimielisiä. Mutta polvien nouseminen VOI olla OSA baunssia. Riippuen ihan siitä, MIKSI polvet nousevat!

        Polvet voivat nousta ainakin kahdesta syystä: Polvia NOSTELLAAN lonkankoukistajalihasten avulla tai polvet PONNAHTAVAT ylös lattiaa vastaan suuntautuneen voiman johdosta. Esimerkkivideossa oli kyse erityisesti tuosta viimeisestä, tuolla ensimmäisellä hieman korostettuna.

        Ja miksi tuo lattiaa kohti suuntautvan voiman aikaansaama ponnahdus (bounce) ei sitten kyseisen tanssijan kohdalla kulkeudu ylävartaloon: Koska polvi ja lonkka koukistuvat ponnahduksen voimasta yhtä aikaa yhtä paljon.

        Ihan yksinkertaista fysiikkaa.

        Olet Päivi täysin oikeassa siis, yksinkertaista fysiikkaa.

        Oikeastaan on ihanaa kun ns: kehityskestuelu virittää ohjamaan ajatuksia likkeen tuottamis mekanismiin. Mielestäni se tiedostaa että, tanssi on monipuolinen ja monella tavalla kehittävää juttua.

        Kehon tukiranka ranenne kun on ymmärettynä tiedossa ja se n, 600 lihaksen määrä sekä kiinitys ja toiminta funktio jäsentyy ymmärtää paremmin liikkeen ja liikesuuntien ja joustojen mahdollisuudet.

        Siis, jalat oikeasti voi tehdä täsin omaa työtään siten ettei ylävartalon tarvise seurata sitä yksi yhteen. Myös jalat voi tehdä täysin toisistaan riippumatonta työtä. Yleinen urheilun ongelma on jopa kehityksen este se että, niin sanotusti nivelistä liikekineettisesti vuotaa aktiviteetti johonkin suuntaan ja siten haluttu ylävartalon toiminta ei toteudu.

        Tässä kohtaa näen että BW askelluksessa nimen omaan haetaan sitä että, lantion ja polvien nivelet "vuotaisi" ettei ylävartalon tarvitse olla askelluksen painona eli esteenä kun tuotetaan Bw: rytmillistä liikesarjaa askelukseen. Ja tämä tahto kai lienee tarkoituskin.


      • Päivi, tanssitytsä
        south wing kirjoitti:

        Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä.
        Yritä siinä sitten selittää, että meillä on opetettu näin kun pitää olla coolia. Tulee vain mieleen keskustelu suomalaisesta tangosta toisaalla....

        "Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä."

        Ylävartalo täysin coolina tanssiminen on vain yksi tyyli toisten joukossa.


      • diefenbaker
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä."

        Ylävartalo täysin coolina tanssiminen on vain yksi tyyli toisten joukossa.

        Päivi: "Ylävartalo täysin coolina tanssiminen on vain yksi tyyli toisten joukossa."

        Sen lisäksi se on myös msusiikin tulkintakeino. Joihinkin biiseihin sopii otsalohkon pomppiminen, toisiin taas ei. Niin, ja johonkin musiikkiin sitä ehtii tehdä, johonkin taas ei.


      • Päivi, tanssitytsä
        south wing kirjoitti:

        Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä.
        Yritä siinä sitten selittää, että meillä on opetettu näin kun pitää olla coolia. Tulee vain mieleen keskustelu suomalaisesta tangosta toisaalla....

        Pieni lisähuomio vielä:

        "antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään"

        Jäykistäminen ja yläkerran rauhottaminen ei ole kuitenkaan synonyymit. Molempia, niin kokovartalobaunssillista kuin jaloista baunssaavaa ja yläkerrasta rauhallistakin tanssia voi tanssia sekä rennolla että "jäykistetyllä" vartalolla.
        Mutta rennolla (mutta toki kannatetulla) vartalolla baunssin "eristäminen" onnistuu todennäköisesti paremmin kuin jäykistetyllä.


      • south wing
        south wing kirjoitti:

        Just kun olen Suomessa opetettu siihen, että tanssitaan swingiä lattana, niin muuan menestynyt (maailmalla) alan opettaja kertoo että antaa vaan pään ja hartioiden nousta, miksi jäykistämään kun musiikissa on swengiä.
        Yritä siinä sitten selittää, että meillä on opetettu näin kun pitää olla coolia. Tulee vain mieleen keskustelu suomalaisesta tangosta toisaalla....

        Siihen juuri pyrinkin raapustuksellani, että tyylejä on monenlaisia. Mitä enemmän tanssii, sitä vähemmän on mitään "oikeaa tapaa".


      • Lainataanpa niitä tekstejä ...
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Luepa niitä
        Kirjoittanut: tekstejä uudelleen"

        Olenhan minä lukenut, vaikka tärkeämpääkin tekemistä olisi!


        "EN OLE TUOLLAISTA VÄITTÄNYT, VAAN PÄINVASTOIN. LUE NIITÄ TEKSTEJÄ KUNNOLLA, ÄLÄKÄ RUPEA VÄITTÄMÄÄN TOISTEN SANOMISIKSI JOTAIN MUUTA MITÄ ON KIRJOITETTU!"

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=611&posting=22000000021512113 kirjoitit:

        "Tuo ei ole mitään baunssausta. Jos katsot pysäytyskuvalla videota, niin huomaat, että lattiakontakti säilyy valtaosan ajasta. Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa."

        Tästä ymmärrän, että sinun mielestäsi baunssia on se, että tukijalka irtoaa maasta. Pyysin sinua vielä tarkentamaan, mitä oikeastaan ymmärrät sanalla baunssi, mutta sain vastaukseksi vain: "Hyppääminen polvet koukkuun ei ole boogien tuplabaunssia..."

        Edelleen odotan määritelmääsi baunssista. Helpottaisi keskustelua (jonka toivon kyllä jo loppuvan. Kauheasti menee turhaa aikaa tällaiseen.)


        Omani määritelmäni on sanan mukainen: Bounce = ponnahdus, kimmahdus, isompana tai pienempänä, koko kehoon kohdistuvana tai tietylle alueelle rajoittuneena.


        ""Kyse on ollut vain siitä, VOIKO alakerrassa olla suurempi baunssi kuin yläkerrassa!"

        EI VOI OLLA."

        Istupa tuolin reunalle, päkiät maassa. Napsuttele kantapäillä maahan. Tee sama vielä kuvitteellisen tuolin reunalla "istuen" ja mieti uudelleen vastaustasi.


        "Lue: kun baunssi on löytynyt, rupeat sitä pienentämään, jotta se ei näy liikaa yläkehossasi."

        Näinkin voi toki jollekin käydä, mutta se ei ole yleensä se tarkoitus.

        "Väitin, että tanssit pienempää baunssia jaloista, jos rajoitat yläkehon baunssia. Juuri niinhän noissa videoissa tehdään. Muutaman kerran kaveri hyppää ilmaan polvet koukkuun. Tuo ei ole mitään baunssausta. Jos katsot pysäytyskuvalla videota, niin huomaat, että lattiakontakti säilyy valtaosan ajasta. Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa. Siis lukuunottamatta noita polvet koukkuun hyppyjä."

        ENSINNÄKIN AUKI PURETTUNA (SUURET KIRJAIMET EIVÄT TÄSSÄ TARKOITA HUUTAMISTA, VAIKKA VÄLILLÄ MIELI TEKISIKIN):

        "Väitin, että tanssit pienempää baunssia jaloista, jos rajoitat yläkehon baunssia. Juuri niinhän noissa videoissa tehdään."

        NIMENOMAAN NÄIN: TANSSIT PIENEMPÄÄ BAUNSSIA EDELLEEN JALOISTA, JOS RAJOITAT YLÄKEHON BAUNSSIA.

        "Muutaman kerran kaveri hyppää ilmaan polvet koukkuun. Tuo ei ole mitään baunssausta."

        EI SE SITÄ OLE EDELLEENKÄÄN.

        "Jos katsot pysäytyskuvalla videota, niin huomaat, että lattiakontakti säilyy valtaosan ajasta. Kun toinen jalka on ilmassa, toinen jalka on lattiassa tai lähes lattiassa. Siis lukuunottamatta noita polvet koukkuun hyppyjä."

        MIMENOMAAN NÄIN KUN KATSOT LINKITTÄMIÄSI VIDEOITA PYSÄYTYSKUVALLA. EN SELITTÄNYT TÄSSÄ, MIKSI TUO LATTIAKONTAKTI SÄILYY VALTAOSAN AJASTA. SELITÄN SEN NYT: SIKSI, ETTÄ PYSTYT JOUSTAMAAN TUKIJALALLASI.

        JOITAKIN ASIOITA ON LUKIJAN PYSTYTTÄVÄ MYÖS ITSE PÄÄTTELEMÄÄN ILMAN ERILLISTÄ SELITTÄMISTÄ, JOS NÄISTÄ ASIOISTA TODELLA TIETÄÄ JOTAIN.

        LOPUKSI YHTEEN VÄITTEESEESI:

        "Istupa tuolin reunalle, päkiät maassa. Napsuttele kantapäillä maahan. Tee sama vielä kuvitteellisen tuolin reunalla "istuen" ja mieti uudelleen vastaustasi."

        EI MUUTA ASIAA MIHINKÄÄN SUUNTAAN. ALAKERRASSASI EI OLE SEN ENEMPÄÄ BAUNSSIA KUIN YLÄKERRASSASI, KUN ET TIETÄÄKSENI TANSSI TUOLILLA ISTUEN. TUOLIASENNOSSA TANSSIMINEN EI VASTAA SAMAA ASIAA.

        KOETA JO YMMÄRTÄÄ, ETTÄ IHMINEN ON KOKONAISUUS, JOSSA EI OLE MITÄÄN ISKUNVAIMENNINTA LANTIOSSA. SE SYKE/TUPLAJOUSTO/SWINGJOUSTO ETC. NÄKYY MYÖS YLÄKEHOSSASI. AINOA REALISTINEN TAPA RAJOITTAA TUOTA JOUSTOA NÄKYMÄSTÄ YLÄKEHOSSA ON PIENENTÄÄ SITÄ.


      • vielä uudestaan
        Päivi, tanssitytsä kirjoitti:

        "Polvien nosto ei ole tässäkään baunssia."

        Polvien NOSTELU ei ole baunssia, siitä olemme yksimielisiä. Mutta polvien nouseminen VOI olla OSA baunssia. Riippuen ihan siitä, MIKSI polvet nousevat!

        Polvet voivat nousta ainakin kahdesta syystä: Polvia NOSTELLAAN lonkankoukistajalihasten avulla tai polvet PONNAHTAVAT ylös lattiaa vastaan suuntautuneen voiman johdosta. Esimerkkivideossa oli kyse erityisesti tuosta viimeisestä, tuolla ensimmäisellä hieman korostettuna.

        Ja miksi tuo lattiaa kohti suuntautvan voiman aikaansaama ponnahdus (bounce) ei sitten kyseisen tanssijan kohdalla kulkeudu ylävartaloon: Koska polvi ja lonkka koukistuvat ponnahduksen voimasta yhtä aikaa yhtä paljon.

        Ihan yksinkertaista fysiikkaa.

        "Polvien NOSTELU ei ole baunssia, siitä olemme yksimielisiä. Mutta polvien nouseminen VOI olla OSA baunssia. Riippuen ihan siitä, MIKSI polvet nousevat!"

        Osa jotain muuta baunssia kuin tuplajousto/syke/pulssi/swingjousto eli tätä r 'n' s -tanssien perusjoustoa, josta olen itse koko ajan kirjoittanut.

        Katsoppa kaverin vatsanseutua niissä videoissa (tarkemmin pallean tienoota) ja mitä siellä tapahtuu.

        Tuo seutu sykkii koko ajan tasaisesti juuri tämän tuplajouston/sykkeen/pulssin/swingjouston vuoksi.

        Jousto näkyy selvästi yläkehossa, jona pidän myös pallean seutua. Miksi se sitten näkyy niin pienenä? Edelleen siksi, että tämä ns. perusjousto on pientä.

        Toiseksi yläkeho ei saisi olla jouston suhteen täysin kuollut. Itse en ainakaan tykkää tanssia sellaisten kanssa, joiden jousto on niin pientä, ettei se tunnu toisen yläkehossa.

        Huom! En ehdi nyt väittelemään siitä asiasta, tunteeko pari käden välityksellä toisen jouston, kun kädet ovat kontaktissa. Olen sitä mieltä, että tuntee. Jokainen voi olla omaa mieltään tästä.


    • Boogari

      Ensimmäisessä videossa esiintyvä pianisti Silvan Zingg on aivan mahtava!

      Pääsin viime kesänä Italiassa swing-bileisiin lindy hop-leirin yhteydessä, ja hän oli bileissä esiintymässä.
      Aivan upea tyyppinä sekä muusikkona!

      Bileet pidettiin kaupungin torilla, järven rannassa vuorten ympäröimänä, joten tämä bilekokemus oli oikeastaan täydellinen!

      Suosittelen häntä ehdottomasti, jos vain mahdollista päästä kuuntelemaan!

    • Sivusta seuraaja

      Totean yleisesti: Paljon osaatte, paljon puhutte! Hän joka asian osaa - kilpailee ja näyttää osaamisensa saa palkinnot osaamisestaan ja lopettaa joutavan kinastelun. Siis saavutukset esiin.

      • Päivi, tanssitytsä

        Se, että tanssija ei ole kisannut, ei tarkoita sitä, etteikö voisi kuitenkin olla taitava tanssija...


        Mutta säikeen keskustelijoiden saavutuksia siis kyseltiin, ja ilmeisesti nimen omaan rock'n'swing-lajeissa.

        Olen kisannut rock'n'swing-lajeissa satunnaisesti vuodesta 1996 vuoteen 2003. Kilpaileminen ei ole kuitenkaan koskaan ollut minulle se The Juttu, vaan olen enemmän seuratanssi-ihminen.

        Mieleen jääneitä r'n's-sijoituksia matkan varrelta:

        BW PM-kisa: 11.
        BW GP-kisat, yleinen luokka: Finaalipaikkoja, muttei koskaan palkintosijoja. Ykköspotteja on tullut vain alemmista luokista.
        LH SM-kisa: 4.


    • oikeassa

      Onkohan edelleen puurot ja vellit sekaisin ?

      Mielestäni Päivi olet perustellut asian oikein ja seurannut jonkin verran kesksutelua.

      Eräs väite jota kommetoija tähdentää ettei vartalossa ole "iskunvaineninta" vaan kaikki se mikä tehdään päkiällä ja nilkoilla näkyy ylävartalossa. Se on täysin absurdia asiaa.

      Sinulle ja monille on sanomattakin selvää että kokonais liikeginetiikka on nimen omaan fysiologian massoihin ja nopeuksiin perustuvaa ja ne kompensoi toisaan tasapinojen ym tarkoitusten suhteen.

      Eli baunsaaminen on jaloista täsin mahdollista niinkuin esimerkiksi käsien tekeminen mitä tahansa toisistaan riippumatta ja jaloista riippumatta ym ym.

      Niinkuin jo totesitkin että, kehon kannatus ja ryhdin säilyttäminen ei edellenkään tarkoita että nilka/ jalka työn tarvitsisi tulla hartialinjalle tai jopa päähän asti.

      BW ei suju ilman taipumista tahdoissakaan eikä asenteissakaan.

      • kommenttia

        "Eräs väite jota kommetoija tähdentää ettei vartalossa ole "iskunvaineninta" vaan kaikki se mikä tehdään päkiällä ja nilkoilla näkyy ylävartalossa. Se on täysin absurdia asiaa."

        En ole väittänyt, että kaikki se, mitä tehdään päkiällä ja nilkoilla näkyisi ylävartalossa...

        Edelleenkään tuskin sinullakaan on mitään ilmatyynyä lantiossasi. Tiedä sitten vaikka "olisikin", kun väität, että tuo on absurdia asiaa. Meillä normaaleilla ihmisillä ei valitettavasti ole.

        Lopputulema on edelleen se, että tanssit pienempää baunssia jaloillasi, jotta yläkehossasi ei näy baunssi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      2865
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      237
      1527
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1162
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1118
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      940
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe