Jatketaan tässä uudessa ketjussa Joh. 3:5 käsittelyä.
Mitä mieltä sinä olet; Tarkoittaako Jeesus ko. kohdassa, että vesi=vesi ja Henki=Henki?
Vedestä ja Hengestä (Joh. 3:5)
83
1901
Vastaukset
- m. 12
Sakramentalismissa käytetään keskeisimpänä vesikasteessa uudestisyntymisen argumenttina Joh 3:5,6 olevaa tekstiä "vedestä ja Hengestä syntymisestä". Raamatun pelastusoppi, kielikuvat ja niiden juutalainen allegoria huomioiden on selvää, että kyseisessä sanankohdassa ei puhuta vesikasteesta lainkaan, vaan puhutaan vain lihan mukaisesta luonnollisesta syntymästä, ja hengellisestä, Hengestä syntymisestä.
Sanankohdassa on Jeesuksen puheessa, juutalaisessa opetuksessa yleinen parallelismi -rakenne, rinnakkaisuus, kerto, mikä tarkoittaa saman asian toistamista puheessa kahdessa tai useammassa peräkkäisessä säkeessä eri sanoin. Raamatun kielessä ja juutalaisessa kulttuuriympäristössä kutsuttiin yleisesti luonnollista syntymistä, vertauskuvallisesti vedestä syntymiseksi.
eli siis
"vedestä syntyminen" ja "lihasta syntyminen" tarkoittavat molemmat samaa, luonnollista syntymää, kummassakin jakeessa.
Kysyin tätä asiaa 10 vuotta sitten messiaaniselta oppineelta juutalaiselta ja hän vahvisti saman asian heti sanoen "ellei jakeiden 5 ja 6 välillä olisi parallelismirakenne, Jeesus opettaisi siinä Hellenismiä"
kirjasta Kirkkolaitosinstituution peruspylväät ja pelastuksen tie" P.Heiska- Sillä
Jeesus viittaa siinä kasteeseen ja sitä seuraavaan kättenpäällepanoon, jossa saadaan Pyhä Henki.
Olisi outoa puhua luonnollisesta syntymästä "vedestä syntymisenä". En ole kyllä koskaan kuullut, että juutalaisuudessa puhuttaisiin näin ihmisen syntymästä. Taisit keksiä koko jutun? Sen sijaan antiikin aikana yleisesti uskottiin, että ihminen syntyy isänsä siemenestä ja äitinsä verestä. Kohdun uskottiin olevan verta täynnä (vrt. kuukautisveri).
Kyllä tuo kohta Jo 3:5 viittaa kasteveteen eikä mihinkään muuhun. Uudestisyntymisen on katsottu alusta asti tapahtuvan kasteessa. Pyhän Hengen saamisen on taas arveltu tapahtuvan kasteen yhteydessä toimitettavan apostolisen kättenpäällepanon (Apt 8: 14-17) (myöhemmin voitelun) yhteydessä.
Jeesushan sanoo, että se joka ei synny vedestä ja Hengestä ei pääse Jumalan valtakuntaan. Kuinka siis vesi voisi tässä tarkoittaa ihmisen luonnollista syntymää? - eepu*
Sillä kirjoitti:
Jeesus viittaa siinä kasteeseen ja sitä seuraavaan kättenpäällepanoon, jossa saadaan Pyhä Henki.
Olisi outoa puhua luonnollisesta syntymästä "vedestä syntymisenä". En ole kyllä koskaan kuullut, että juutalaisuudessa puhuttaisiin näin ihmisen syntymästä. Taisit keksiä koko jutun? Sen sijaan antiikin aikana yleisesti uskottiin, että ihminen syntyy isänsä siemenestä ja äitinsä verestä. Kohdun uskottiin olevan verta täynnä (vrt. kuukautisveri).
Kyllä tuo kohta Jo 3:5 viittaa kasteveteen eikä mihinkään muuhun. Uudestisyntymisen on katsottu alusta asti tapahtuvan kasteessa. Pyhän Hengen saamisen on taas arveltu tapahtuvan kasteen yhteydessä toimitettavan apostolisen kättenpäällepanon (Apt 8: 14-17) (myöhemmin voitelun) yhteydessä.
Jeesushan sanoo, että se joka ei synny vedestä ja Hengestä ei pääse Jumalan valtakuntaan. Kuinka siis vesi voisi tässä tarkoittaa ihmisen luonnollista syntymää?
- Sillä
ei Jeesus siinä kohdassa puhu vertauksin.
Tottakai tarkoittaa,
Sillä: "ei Jeesus siinä kohdassa puhu vertauksin".
---
Ei minukaan mielestäni kyse ole vertauskuvallisuudesta.
Kasteessahan on kahdenlaiset asiat:
maalliset (=Vesi) ja taivaalliset (pyhä kolmiyhteys; Isä, Poika ja Pyhä Henki).- terence.hill
Tapio522 kirjoitti:
Tottakai tarkoittaa,
Sillä: "ei Jeesus siinä kohdassa puhu vertauksin".
---
Ei minukaan mielestäni kyse ole vertauskuvallisuudesta.
Kasteessahan on kahdenlaiset asiat:
maalliset (=Vesi) ja taivaalliset (pyhä kolmiyhteys; Isä, Poika ja Pyhä Henki).että heti Nikodeemuksen kanssa käydyn keskustelun jälkeen evankeliumin kirjoittaja kertoo Jeesuksen kastetoiminnasta.
Ja Tiitus 3:5 vahvistaa:
"PELASTI hän meidät ... uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta"
Ei siinä sanota "peson ELI Pyhän Hengen uudistuksen"
VAAN
"peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta"
Eli tässäkin SEKÄ ETTÄ!
Mark. 16:16 on myös SEKÄ ETTÄ: "Joka uskoo JA kastetaan" - eepu*
..joka käy kasteenhautaan USKOSSA VAPAHTAJAAN, se pelastuu, sillä;
..meidät, uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastetut; vanhurskautetaan Kristuksen ristin sovitukseen! Ja Jumala lahjoittaa meihin Pyhän Hengen Lahjan sisimpäämme!
Ja uudessa elämässämme meidän tulee panna pois vanha ihmisemme, jossa me ennen vaelsimme, ja turvautua kaikessa Vapahtajaan;
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000021521462 - terence.hill
eepu* kirjoitti:
..joka käy kasteenhautaan USKOSSA VAPAHTAJAAN, se pelastuu, sillä;
..meidät, uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastetut; vanhurskautetaan Kristuksen ristin sovitukseen! Ja Jumala lahjoittaa meihin Pyhän Hengen Lahjan sisimpäämme!
Ja uudessa elämässämme meidän tulee panna pois vanha ihmisemme, jossa me ennen vaelsimme, ja turvautua kaikessa Vapahtajaan;
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000021521462kysyin jossain viestiketjussa alempana, että PIDÄTKÖ omasta mielestäsi JUMALAN KÄSKYT. Siihen ei ole vielä tullut vastaustasi.
Korostit siellä omassa viestissäsi sapatin viettämistä erityisesti Jumalan käskyjen pitämisenä. Kysyn: silläkö pelkästään, että lepää lauantaina, pidetään Jumalan käskyt? Vai mitä Jumalan käskyjen pitämiseen mielestäsi sisältyy? - eepu*
terence.hill kirjoitti:
kysyin jossain viestiketjussa alempana, että PIDÄTKÖ omasta mielestäsi JUMALAN KÄSKYT. Siihen ei ole vielä tullut vastaustasi.
Korostit siellä omassa viestissäsi sapatin viettämistä erityisesti Jumalan käskyjen pitämisenä. Kysyn: silläkö pelkästään, että lepää lauantaina, pidetään Jumalan käskyt? Vai mitä Jumalan käskyjen pitämiseen mielestäsi sisältyy?Hänen Henkensä avulla me toimimme ja sellaista vastaan ei ole LAKI; .. siis näin me pidämme Jumalan Käskyt, -- ja Hänen Käskynsä eivät ole raskaat vaan Rakkaat!!!
”Siis, jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä omistat ”uudenluomuksen”?
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
”Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette (enää) syntiä tekisi; mutta jos joku (vielä erehtyy) syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja (anteeksiantava) Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.”
*
♥ MARANATA! ♥ - m. 12
Pitkin 100 –lukua alettiin kasteeseen liittää sakramentaalisia piirteitä ja 100 –luvun loppupuolella alkoi pienten lasten kastaminen, koska juuri sen ajateltiin ”armoa välittävänä toimituksena” pelastavan myös lapset, joiden (vastoin selvää Jeesuksen sanaa Mat. 19:13-15) alettiin epäillä perisynnin takia muuten joutuvan kadotukseen.
Tapa alkoi jossakin (latinankielisen) Karthagon kirkon alueella, koska siellä se ensi kerran mainittiin ja sitä vastustettiin. Alkusyynä näyttää siis olleen perisyntiin liittyvä järkeily sekä se, että kasteeseen alettiin lähes taikauskoisesti sisällyttää enemmän (että pelastus tulee sen kautta ex opere operato, toimitettuna tekona) kuin Sana siihen sisällyttää. Tapa levisi hitaasti ja epätasaisesti eri kirkkoprovinssien alueille: kirkkoisä Gregorios Naziansilaisen Konstantinopolin tuomiokirkossa 360 –luvulla pitämästä puheesta ilmenee, että pienten lasten kaste oli kreikkalaisen kirkon alueella hänen aikanaan uusi tapa, johon hän otti kantaa (Pekka Lattu: Rajankäyntiä kastekysymyksestä, RV, 2.p. 1966, s. 75-76). Siis uusi tapa vielä 300 –luvulla Vähän Aasian ja Kreikan kirkon alueella, apostoli Paavalin toiminnan pääalueella, jolla myös Johannes vaikutti pitkään Efesossa, Pietari Korintossa ja muuallakin (1 Kor. 1:12, 1 Piet. 1:1) sekä perimätiedon mukaan myös monet muut apostolit. Sehän puhuu mitä vastaansanomattomimmin siitä, että apostolit eivät asettaneet eivätkä harjoittaneet lapsikastetta.
Myös Gregorios itse on todiste (vaikka hän puheessaan puolusti noin kolmivuotiaiden lasten, sekä kuoleman vaarassa olevien sitä nuorempienkin kastamista), sillä hän oli itse ottanut uskovien kasteen vasta 30–vuotiaana, vaikka hänen isänsä oli piispa jo hänen syntyessään (Lattu: s. 62-63).
Ensirakkauden hylkääminen alkoi siis ilmetä Hengen armolahjojen häviämisenä, Sanasta luopumisena (Jeesus on Sana) ja sakramentaalisiin muotomenoihin turvautumisena.
(kopio kirja-aihiosta) - Sillä
m. 12 kirjoitti:
Pitkin 100 –lukua alettiin kasteeseen liittää sakramentaalisia piirteitä ja 100 –luvun loppupuolella alkoi pienten lasten kastaminen, koska juuri sen ajateltiin ”armoa välittävänä toimituksena” pelastavan myös lapset, joiden (vastoin selvää Jeesuksen sanaa Mat. 19:13-15) alettiin epäillä perisynnin takia muuten joutuvan kadotukseen.
Tapa alkoi jossakin (latinankielisen) Karthagon kirkon alueella, koska siellä se ensi kerran mainittiin ja sitä vastustettiin. Alkusyynä näyttää siis olleen perisyntiin liittyvä järkeily sekä se, että kasteeseen alettiin lähes taikauskoisesti sisällyttää enemmän (että pelastus tulee sen kautta ex opere operato, toimitettuna tekona) kuin Sana siihen sisällyttää. Tapa levisi hitaasti ja epätasaisesti eri kirkkoprovinssien alueille: kirkkoisä Gregorios Naziansilaisen Konstantinopolin tuomiokirkossa 360 –luvulla pitämästä puheesta ilmenee, että pienten lasten kaste oli kreikkalaisen kirkon alueella hänen aikanaan uusi tapa, johon hän otti kantaa (Pekka Lattu: Rajankäyntiä kastekysymyksestä, RV, 2.p. 1966, s. 75-76). Siis uusi tapa vielä 300 –luvulla Vähän Aasian ja Kreikan kirkon alueella, apostoli Paavalin toiminnan pääalueella, jolla myös Johannes vaikutti pitkään Efesossa, Pietari Korintossa ja muuallakin (1 Kor. 1:12, 1 Piet. 1:1) sekä perimätiedon mukaan myös monet muut apostolit. Sehän puhuu mitä vastaansanomattomimmin siitä, että apostolit eivät asettaneet eivätkä harjoittaneet lapsikastetta.
Myös Gregorios itse on todiste (vaikka hän puheessaan puolusti noin kolmivuotiaiden lasten, sekä kuoleman vaarassa olevien sitä nuorempienkin kastamista), sillä hän oli itse ottanut uskovien kasteen vasta 30–vuotiaana, vaikka hänen isänsä oli piispa jo hänen syntyessään (Lattu: s. 62-63).
Ensirakkauden hylkääminen alkoi siis ilmetä Hengen armolahjojen häviämisenä, Sanasta luopumisena (Jeesus on Sana) ja sakramentaalisiin muotomenoihin turvautumisena.
(kopio kirja-aihiosta)tuskin tuo on kenenkään vakavasti otettavan kirkkohistorian tai liturgiikan tutkijan kirjoittamasta kirjasta/artikkelista.
terence.hill kirjoitti:
että heti Nikodeemuksen kanssa käydyn keskustelun jälkeen evankeliumin kirjoittaja kertoo Jeesuksen kastetoiminnasta.
Ja Tiitus 3:5 vahvistaa:
"PELASTI hän meidät ... uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta"
Ei siinä sanota "peson ELI Pyhän Hengen uudistuksen"
VAAN
"peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta"
Eli tässäkin SEKÄ ETTÄ!
Mark. 16:16 on myös SEKÄ ETTÄ: "Joka uskoo JA kastetaan"Lisäksi kannattaa huomata
terence.hill:
" että heti Nikodeemuksen kanssa käydyn keskustelun jälkeen evankeliumin kirjoittaja kertoo Jeesuksen kastetoiminnasta".
---
Aivan!
Lisäksi Johanneksen evankeliumin 1-2 luvuissa vesi tai vedestä-sanaa Johannes käyttää myös mm.
Joh. 1:26; 1;31; 1;33; 2:7 ja jokaisessa sen merkitys on vesi tai vedestä.
Miksi siis Johannes käyttäisi evankeliuminsa alussa niin usein vesi-sanaa eri yhteyksissä ja yht`äkkiä Joh. 3:5 kohdalla vesi-sana ei tarkoittaisikkaan vettä.
Itse en rohkeneisi muuttaa vesi-sanaa miksikään muuksi, vaan uskon sen "niinkuin on kirjoitettu".
Koska Johanneksen evankeliumin alkuluvuissa tulee varsin usein esiin kaste, niin tuskimpa Joh. 3:5:kään kohdalla olisi toisin!
Annetaan tosiaankin veden olla vettä!- hartonen
Tapio522 kirjoitti:
Tottakai tarkoittaa,
Sillä: "ei Jeesus siinä kohdassa puhu vertauksin".
---
Ei minukaan mielestäni kyse ole vertauskuvallisuudesta.
Kasteessahan on kahdenlaiset asiat:
maalliset (=Vesi) ja taivaalliset (pyhä kolmiyhteys; Isä, Poika ja Pyhä Henki).Eli looginen ja raamatullinen johtopäätös on että kastamaton USKOVA JOUTUU HELVETTIIN RAAMATUN ILMOITUKSEN PERUSTEELLA KOSKA EI OLE SYNTYNYT VEDESTÄ VIELÄ?? Ajatelkaapa asioita hieman tarkemmin!!!
- terence.hill
hartonen kirjoitti:
Eli looginen ja raamatullinen johtopäätös on että kastamaton USKOVA JOUTUU HELVETTIIN RAAMATUN ILMOITUKSEN PERUSTEELLA KOSKA EI OLE SYNTYNYT VEDESTÄ VIELÄ?? Ajatelkaapa asioita hieman tarkemmin!!!
Itse en tunne yhtään.
On kastettuja uskovia, jotka pelastuvat.
On kastettuja, jotka eivät usko, ja he eivät pelastu, jos pysyvät epäuskossaan.
On uskovia, jotka on kastettu useita kertoja. Tavallisesti kahdesti: pienenä ja tietoisen uskonratkaisun jälkeen. He pelastuvat.
Ilman kastetta jäänyt uskovakin mitä luultavimmin olisi sen kasteen halunnut, mutta ei vain ehtinyt sitä saada. Pelastuu.
Ilman kastetta TAHALLAAN JÄÄVÄ kastetta väheksyvä uskova on se, joka liikkuu heikoilla jäillä. (Jopa eepu* on huomannut tämän, koska hän puhuu pelastuksen menettämisestä, jos ei kasteta. Vaikka hän luulee, että vain hänen oma kannattamansa kastetapa olisi se ainoa oikea. ) - mene helvettiin
hartonen kirjoitti:
Eli looginen ja raamatullinen johtopäätös on että kastamaton USKOVA JOUTUU HELVETTIIN RAAMATUN ILMOITUKSEN PERUSTEELLA KOSKA EI OLE SYNTYNYT VEDESTÄ VIELÄ?? Ajatelkaapa asioita hieman tarkemmin!!!
... vaikka luterilaiset sinne koittais laittaakkin, sillä mä olen Jeesuksen oma, sillä hän on verelänsä pessyt mun synnit, ei kasteella , piste.
- alohaopla
hartonen kirjoitti:
Eli looginen ja raamatullinen johtopäätös on että kastamaton USKOVA JOUTUU HELVETTIIN RAAMATUN ILMOITUKSEN PERUSTEELLA KOSKA EI OLE SYNTYNYT VEDESTÄ VIELÄ?? Ajatelkaapa asioita hieman tarkemmin!!!
Mitä hyvänen aika hartonen nyt on kirjoittanut. Voiko viestisi olla todenperäinen. Mitä kerraassaan ajat takaa viestilläsi?
- hartonen
terence.hill kirjoitti:
Itse en tunne yhtään.
On kastettuja uskovia, jotka pelastuvat.
On kastettuja, jotka eivät usko, ja he eivät pelastu, jos pysyvät epäuskossaan.
On uskovia, jotka on kastettu useita kertoja. Tavallisesti kahdesti: pienenä ja tietoisen uskonratkaisun jälkeen. He pelastuvat.
Ilman kastetta jäänyt uskovakin mitä luultavimmin olisi sen kasteen halunnut, mutta ei vain ehtinyt sitä saada. Pelastuu.
Ilman kastetta TAHALLAAN JÄÄVÄ kastetta väheksyvä uskova on se, joka liikkuu heikoilla jäillä. (Jopa eepu* on huomannut tämän, koska hän puhuu pelastuksen menettämisestä, jos ei kasteta. Vaikka hän luulee, että vain hänen oma kannattamansa kastetapa olisi se ainoa oikea. )Itse olen tiennyt montakin, joilta kasteelle meno on jäänyt syystä tai toisesta mutta silti he ovat uskossa ja käyvät seurakunnassa säännöllisesti! Olen miettinyt paljon kasteen sijaa ja roolia ja tavallaan se on selvää että kasteella on uskoa lujittava mahdollisesti jopa sen antava rooli pyhän hengen kautta mutta siltikään asiat eivät aina mene niin vaan on PALJON sellaisia joita on vain opetettu ja ovat sanan kuulemisen kautta uskossa ja kastamattomia siis. Ehkä asiat vain menevät joidenkin ihmisten kohdalla eri tietä ja kaikki eivät tule uskoon samoja polkuja!
- eepu*
..joka käy kasteenhautaan uskossa Vapahtajaan, se pelastuu, sillä;
..meidät, uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastetut; vanhurskautetaan Kristuksen ristin sovitukseen! Ja Jumala lahjoittaa meihin Pyhän Hengen Lahjan sisimpäämme!
*
Ja koskapa vauva-valelu, joka on EPÄRAAMATULLINEN paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta tullut HARHAOPPI! .. siinä sinä et sitä Pyhän Hengen Lahjaa saa!!! … sillä tuo on Alpon ja kumppaneitten teidän väärämielisten omaa sekasanaharhaoppisoppaa?
Näin te olette kyhäilleet omissa ajatussfääreissä omia rakennelmia ja jopa tehneet tuosta valelusta ehdottoman kasteen, mutta kun tulee JUMALAN TUULI se pyyhkäisee tuollaiset rakennelmat sinne mihin ne kuuluukin!
.. Nämä; pienet vauva/lapset tuotiin ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI!
..Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut; Mutta sinulle/teille kasteveden KUTSU kuuluu!
….Sillä; TAHALLINEN USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa PYHITYKSEN ja siten PELASTUKSEN MENETTÄMISEEN!!!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
”Siis, jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä omistat ”uudenluomuksen”?
*
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000021521462
*
♥ MARANATA! ♥- Sillä
Sinulla ei ole koskaan mitään uutta sanottavaa. Toistat vanhaa juttuasi kuin rikkinäinen gramofonilevy! Emme tarvitse tänne julistusta, vaan asiallista ja rehellistä keskustelua.
PS Kukaan ihminen ei ole Kristuksessa ennen kuin hänet on kastettu kristityksi eli Kristuksen opetuslapseksi! - kuin
Sillä kirjoitti:
Sinulla ei ole koskaan mitään uutta sanottavaa. Toistat vanhaa juttuasi kuin rikkinäinen gramofonilevy! Emme tarvitse tänne julistusta, vaan asiallista ja rehellistä keskustelua.
PS Kukaan ihminen ei ole Kristuksessa ennen kuin hänet on kastettu kristityksi eli Kristuksen opetuslapseksi!Kuin Totuuden kuuleminen ja tekeminen/ojentautuminen sen mukaan?!
- Sillä
kuin kirjoitti:
Kuin Totuuden kuuleminen ja tekeminen/ojentautuminen sen mukaan?!
Raamattua on tulkittu aina tietyllä tavalla, kunnes tulivat nämä lahkolaiset, jotka ymmärtävät kaikki asiat toisin kuin mitä ne on perinteisesti ymmärretty.
- eepu*
Sillä kirjoitti:
Raamattua on tulkittu aina tietyllä tavalla, kunnes tulivat nämä lahkolaiset, jotka ymmärtävät kaikki asiat toisin kuin mitä ne on perinteisesti ymmärretty.
olekaan RAAMATTU, koita muistaa se!!!
Käsityksesi ovat HARHAOPPIA! ..sillä;
_ vauva-valelua ei RAAMATTU TUNNE!
- sunnuntaisapattia ei RAAMATTU TUNNE!
- JUMALA On RAKKAUS; hän ei ketään ikuisesti kiduta!
- on kahdet erilliset Ylösnousemukset; "sekä vanhurskasten että vääräin"!
- ...jne..
- hartonen
Mielestäni tuossa vesi todellakin tarkoittaa vettä ja henki henkeä, mutta EI KOHDASTA VOI VETÄÄ SELLAISTA JOHTOPÄÄTÖSTÄ ETTÄ USKOVA KASTAMATON EI PELASTUKAAN KOSKA EI OLE SYNTYNYT VEDESTÄ!! KASTE ON SIKSI TÄRKEÄÄ PELASTUMISEN KANNALTA KOSKA SEN ROOLI ON TUKEA USKOA JA SITTEN USKO RIITTÄÄ AINA PELASTUKSEEN! Ei asiaa voi muuten ymmärttää, koska silloin unohdettaisiin KOKO MUURAAMATTU JOKA ON TÄYNNÄ KOHTIA JOISSA MAINITAAN VAIN ETTÄ USKO PELASTAA EIKÄ KASTEESTA OLE MAINITTU SANAAKAAN!
- asiasta
löytyy hyvää tietoa osoitteesta :
http://koti.phenet.fi/petripaavola/Vesikaste_Raamatun-opetuksen-valossa - vedellä on
Raamatussa muita merkityksiä, jo Vanhassa Testamentissa kuvataan Jeesuksen tulevaa ristintyötä , että se on kuin AVOIN LÄHDE SYNTIÄ JA SAASTAISUUTTA VASTAAN.Sakarja 13 : 1
Lähdehän on vettä, eikö?
Tämän pohjalta myös ymmärtää sen, että Sanaa usein verrataan veteen, sillä Sanan kauttahan me saamme kokea tätä Jeesuksen ristintyön voimaa / evankeliumia , joka on kuin avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
Koko Raamatun ydinhän on se, että Jeesus ristillä kuoli meidän syntien puolesta ja uskomalla Häneen meillä on iankaikkinen elämä.
"Mutta kaikille , jotka OTTIVAT HÄNET VASTAAN , HÄN ANTOI VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSIKSI, niille jotka USKOIVAT HÄNEN NIMEENSÄ. Joh. Ev. 1 :12- ottaa vastaan
lapsen avoin sydän ottaa kasteessa kaikkein parhaiten vastaan Jumalan valtakunnan ja Jeesuksen
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
viekää kiiruusti kastamattomat lapsenne kristilliseen kirkkoon koulutettujen pappien kastettaviksi ! - kiiruusti
ottaa vastaan kirjoitti:
lapsen avoin sydän ottaa kasteessa kaikkein parhaiten vastaan Jumalan valtakunnan ja Jeesuksen
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
viekää kiiruusti kastamattomat lapsenne kristilliseen kirkkoon koulutettujen pappien kastettaviksi !vauvat kastettavaksi koulutetuille papeille, jotka on koulutettu siunamaan esim. homoja avioliittoon ?!!
Luulenpa, että paljon tärkeämpää olisi kiiruusti saarnata Jeesuksen ristintyön evankeliumia kaikille, jotta mahdollisemman moni voisi kokea syntien anteeksi saamisen hänen verensä kautta. - siitä ajattelet
ottaa vastaan kirjoitti:
lapsen avoin sydän ottaa kasteessa kaikkein parhaiten vastaan Jumalan valtakunnan ja Jeesuksen
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
viekää kiiruusti kastamattomat lapsenne kristilliseen kirkkoon koulutettujen pappien kastettaviksi !jos ajatuksesi mukaan vauva tulee uskoon kasteen kautta, niin sanotaan ettei Jumala armoansa kadu... eli onko niin, että ihmisen ei enään koskaan tarvi ottaa sen ihmeemmin Jeesusta sydämeensä, kun on kerran vauvana kasteen kautta tullut "uskoon" ?
Tämäkö on syy ettei luterilaisissa piireissä saarnata sitä, että ihmisen pitää tehdä parannus, sillä kaikkihan ovat jo opin mukaan uskossa vauvakasteen kautta, vai kuinka ? - varma sana
kiiruusti kirjoitti:
vauvat kastettavaksi koulutetuille papeille, jotka on koulutettu siunamaan esim. homoja avioliittoon ?!!
Luulenpa, että paljon tärkeämpää olisi kiiruusti saarnata Jeesuksen ristintyön evankeliumia kaikille, jotta mahdollisemman moni voisi kokea syntien anteeksi saamisen hänen verensä kautta.Jumalasta vieraantuneiden väärien henkien valtaan joutuneiden lahkolaisten kastamattomat lapset ei kuulu Kristuksen ruumiiseen eikä seurakuntaan. Kiireesti lapset kasteelle.!
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11] - mutta
siitä ajattelet kirjoitti:
jos ajatuksesi mukaan vauva tulee uskoon kasteen kautta, niin sanotaan ettei Jumala armoansa kadu... eli onko niin, että ihmisen ei enään koskaan tarvi ottaa sen ihmeemmin Jeesusta sydämeensä, kun on kerran vauvana kasteen kautta tullut "uskoon" ?
Tämäkö on syy ettei luterilaisissa piireissä saarnata sitä, että ihmisen pitää tehdä parannus, sillä kaikkihan ovat jo opin mukaan uskossa vauvakasteen kautta, vai kuinka ?sylilapset vanhempien sylissä saivat kasteen ja Kristuksen Hengen
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat. - sitten siihen meinaat
varma sana kirjoitti:
Jumalasta vieraantuneiden väärien henkien valtaan joutuneiden lahkolaisten kastamattomat lapset ei kuulu Kristuksen ruumiiseen eikä seurakuntaan. Kiireesti lapset kasteelle.!
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]kun monet on vapaissa suunnissa tullut "kirkkaasti" lapsena jo uskoon, vaikka heitä ei ole vauvana kastettu ?
Onko noi kadulla mellastavat vauvana kastetut lapset / nuoret sitten oikein hyvässä hengessä ,kysyn vaan... - äly hoi
sitten siihen meinaat kirjoitti:
kun monet on vapaissa suunnissa tullut "kirkkaasti" lapsena jo uskoon, vaikka heitä ei ole vauvana kastettu ?
Onko noi kadulla mellastavat vauvana kastetut lapset / nuoret sitten oikein hyvässä hengessä ,kysyn vaan...taidat olla jo sekaisin pahemman kerran?
missä kadulla mellastaa vauvoja?
Nyt on vain niin Raamatun mukaan, että lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." - ei mellasta vauvat kadulla
äly hoi kirjoitti:
taidat olla jo sekaisin pahemman kerran?
missä kadulla mellastaa vauvoja?
Nyt on vain niin Raamatun mukaan, että lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."... mutta onko ne nuoret jotka siellä mellastaa, niin menettäneet sitten sen uskon mikä vauvakasteen kautta tuli heille, eihän Jumala armoansa kadu vai katuuko ?
- lapsikasteesta
ei mellasta vauvat kadulla kirjoitti:
... mutta onko ne nuoret jotka siellä mellastaa, niin menettäneet sitten sen uskon mikä vauvakasteen kautta tuli heille, eihän Jumala armoansa kadu vai katuuko ?
yrität viedä huomion pois pääasiasta: lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
oletko samaa mieltä Raamatun kanssa?
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." - miten on
lapsikasteesta kirjoitti:
yrität viedä huomion pois pääasiasta: lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
oletko samaa mieltä Raamatun kanssa?
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."kirjoitettu HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi...eihän tuossa mitään lapsikasteesta sanottu !!
- biblia
miten on kirjoitti:
kirjoitettu HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi...eihän tuossa mitään lapsikasteesta sanottu !!
Mistäs ne kastamattomat lahkolapset olisivat Kristuksen Hengen saaneet.
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13] - niinkuin on kirjoitettu...
biblia kirjoitti:
Mistäs ne kastamattomat lahkolapset olisivat Kristuksen Hengen saaneet.
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]" KÄÄNTYKÄÄ JA OTTAKAA ITSE KUKIN KASTE ... Eli tapahtui kääntyminen, minkä jälkeen kastettiin, eli kyse on uskovien kasteesta.
Kun tapahtuu KÄÄNTYMINEN ja sen jälkeen KASTE , saadaan synnit anteeksi ja saadaan lahjaksi Pyhä Henki .
Tämä sama lupaus koski jokaista , myös lapsia ja niitä jotka on etäällä.
Myös lapsia kastetaan uskovien kasteella , kun ovat kääntyneet ! - alohaopla
varma sana kirjoitti:
Jumalasta vieraantuneiden väärien henkien valtaan joutuneiden lahkolaisten kastamattomat lapset ei kuulu Kristuksen ruumiiseen eikä seurakuntaan. Kiireesti lapset kasteelle.!
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]Kasteen halveksintaa esiintyy nykyään yleisesti uudestikastajaliikkeissä ja pyhityskristillisissä piireissä. Kasteesta otetaan pois Raamatun opettama merkitys - siinä tärkein kasteen halveksintametodi.
- vetää tykönsä ...
biblia kirjoitti:
Mistäs ne kastamattomat lahkolapset olisivat Kristuksen Hengen saaneet.
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. SILLOIN te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, TEITÄ JA TEIDÄN LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]Kelle nämä kyseiset Raamatunpaikat osoitettiin... " KEITÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU."
Kutsun seurauksena tapahtui kääntyminen, mitä seurasi kastaminen . - sitten mitä
alohaopla kirjoitti:
Kasteen halveksintaa esiintyy nykyään yleisesti uudestikastajaliikkeissä ja pyhityskristillisissä piireissä. Kasteesta otetaan pois Raamatun opettama merkitys - siinä tärkein kasteen halveksintametodi.
halveksintaa on vauvakaste ?
Vauvakaste mitätöi Jeesuksen ristintyötä, sillä Jeesus on jo sovittanut synnit ristillä. Vauvan ei tarvi sovittaa enään omia syntejään kasteella, eikä muidenkaan syntejä 7perisyntejä. Synnit on jo sovitettu ristillä Jeesuksen toimesta, mutta meidän kuuluu vaan ottaa se ARMO vastaan, minkä hän haluaa meille lahjaksi antaa. - valmis kasteella
niinkuin on kirjoitettu... kirjoitti:
" KÄÄNTYKÄÄ JA OTTAKAA ITSE KUKIN KASTE ... Eli tapahtui kääntyminen, minkä jälkeen kastettiin, eli kyse on uskovien kasteesta.
Kun tapahtuu KÄÄNTYMINEN ja sen jälkeen KASTE , saadaan synnit anteeksi ja saadaan lahjaksi Pyhä Henki .
Tämä sama lupaus koski jokaista , myös lapsia ja niitä jotka on etäällä.
Myös lapsia kastetaan uskovien kasteella , kun ovat kääntyneet !Raamatussa ei kukaan vaadi lapselta ensin kääntymystä kasteen ehtona.
Lapsi on valmis heti ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan kasteessa.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, NIINKUIN LAPSI, ei pääse sinne sisälle."
kristittyjen lapset on kastettuja - tuossakaan
valmis kasteella kirjoitti:
Raamatussa ei kukaan vaadi lapselta ensin kääntymystä kasteen ehtona.
Lapsi on valmis heti ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan kasteessa.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, NIINKUIN LAPSI, ei pääse sinne sisälle."
kristittyjen lapset on kastettujakohdassa sanota lapsikasteesta mitään !
" Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi, ei pääse sinne sisälle ".
Puhutaan siis siitä asenteesta miten meidän pitäisi suhtautua Jumalaan yhtä luottavaisesti, kuin lapsi luottaa isäänsä".
Jos tuolla kohdalla tarkoitettaisiin lapsikastetta, niin eikö se olisi sanottu tyyliin...
Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi lapsikasteessa, ei pääse sinne sisälle !!?? - biblia.
tuossakaan kirjoitti:
kohdassa sanota lapsikasteesta mitään !
" Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi, ei pääse sinne sisälle ".
Puhutaan siis siitä asenteesta miten meidän pitäisi suhtautua Jumalaan yhtä luottavaisesti, kuin lapsi luottaa isäänsä".
Jos tuolla kohdalla tarkoitettaisiin lapsikastetta, niin eikö se olisi sanottu tyyliin...
Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi lapsikasteessa, ei pääse sinne sisälle !!??Valitettavaa, mutta täyttä totta se on, että Jumalasta vieraantuneiden lahkouskoisten kastamattomilla lapsilla ei ole asuvaisena Kristuksen Henkeä, kun kaste on laiminlyöty.
Mitä aiot tehdä asian hyväksi? - kummoinen
biblia. kirjoitti:
Valitettavaa, mutta täyttä totta se on, että Jumalasta vieraantuneiden lahkouskoisten kastamattomilla lapsilla ei ole asuvaisena Kristuksen Henkeä, kun kaste on laiminlyöty.
Mitä aiot tehdä asian hyväksi?eksytys !!
Oman kokemukseni perusteella tiedän kertoa, että usko ei ole kiinni missään lapsikasteessa, vaan Jeesuksessa ,joka on kuollut minun ja sinunkin syntiesi tähden. - näin se vaan on
kummoinen kirjoitti:
eksytys !!
Oman kokemukseni perusteella tiedän kertoa, että usko ei ole kiinni missään lapsikasteessa, vaan Jeesuksessa ,joka on kuollut minun ja sinunkin syntiesi tähden.Väärän hengen voimasta maailmaan jätetyiltä lahkouskoisten kastamattomilta lapsilta puuttuu Kristuksen Henki. Vaikeatahan niitä tyhmiä neitsyitä on tempaista taivaaseen, kun niitä ei ole oksastettu Kristuksen seurakuntaruumiiseen (kastamattomat lapset=Ei-kristittyjä)
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11] - Sillä
sitten mitä kirjoitti:
halveksintaa on vauvakaste ?
Vauvakaste mitätöi Jeesuksen ristintyötä, sillä Jeesus on jo sovittanut synnit ristillä. Vauvan ei tarvi sovittaa enään omia syntejään kasteella, eikä muidenkaan syntejä 7perisyntejä. Synnit on jo sovitettu ristillä Jeesuksen toimesta, mutta meidän kuuluu vaan ottaa se ARMO vastaan, minkä hän haluaa meille lahjaksi antaa.Kristus ei hävennyt syntyä rintalapseksi pelastaakseen kaikki rintalapset, niin kuin eräs Kirkkoisistä sanoi. Armo kuuluu kaikkille ihmissukuun syntyneille, myös kaikkein pienimmille lapsille. (Oppi syntien sovituksesta ristillä on muuten myöhäinen eikä keskeisintä kristillistä perinnettä.)
Apostolit julistivat voimallisesti Kristuksen ylösnousemusta ja hänen voittoaan kuolemasta ja pahan vallasta. Kristus syntyi eli ja kuoli lunastaakseen koko ihmissuvun pahan vallasta ja kuolemasta saattaakseen sen entiseen arvoonsa. - tehkö
näin se vaan on kirjoitti:
Väärän hengen voimasta maailmaan jätetyiltä lahkouskoisten kastamattomilta lapsilta puuttuu Kristuksen Henki. Vaikeatahan niitä tyhmiä neitsyitä on tempaista taivaaseen, kun niitä ei ole oksastettu Kristuksen seurakuntaruumiiseen (kastamattomat lapset=Ei-kristittyjä)
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]lapsikasteesta itsellenne " tietä" Jumalan luo , Sillä JEESUS ON TIE , TOTUUS JA ELÄMÄ... EI sanota että kaste olisi tie, totuus ja elämä.
Alkuseurakunnassakin kaste tapahtui heti uskoontulemisen jälkeen, mutta se oli oleellisinta, että ihminen otti vastaan evankeliumin ja tuli uskoon.
Tärkeämpää on koroittaa sitä, että ottakaa Jeesus vastaan, sillä Jeesus on tie Jumalan luo niinkuin Raamattu opettaakin. - alohaopla
sitten mitä kirjoitti:
halveksintaa on vauvakaste ?
Vauvakaste mitätöi Jeesuksen ristintyötä, sillä Jeesus on jo sovittanut synnit ristillä. Vauvan ei tarvi sovittaa enään omia syntejään kasteella, eikä muidenkaan syntejä 7perisyntejä. Synnit on jo sovitettu ristillä Jeesuksen toimesta, mutta meidän kuuluu vaan ottaa se ARMO vastaan, minkä hän haluaa meille lahjaksi antaa.Tehän sanotte, ettei lapsi kuule, ymmärrä ja usko. Miten siis lapsi Teidän mielestänne ottaa lunastuksen vastaan?
Eikö kaikkien kohdalla olekaan totta, että henkilökohtainen usko pelastaa? - näin se vaan on
tehkö kirjoitti:
lapsikasteesta itsellenne " tietä" Jumalan luo , Sillä JEESUS ON TIE , TOTUUS JA ELÄMÄ... EI sanota että kaste olisi tie, totuus ja elämä.
Alkuseurakunnassakin kaste tapahtui heti uskoontulemisen jälkeen, mutta se oli oleellisinta, että ihminen otti vastaan evankeliumin ja tuli uskoon.
Tärkeämpää on koroittaa sitä, että ottakaa Jeesus vastaan, sillä Jeesus on tie Jumalan luo niinkuin Raamattu opettaakin.ilman Pyhää Henkeä sinun on mahdoton ymmärtää hengellisiä asioita, kuten kastetta
- sanoo asiasta
alohaopla kirjoitti:
Tehän sanotte, ettei lapsi kuule, ymmärrä ja usko. Miten siis lapsi Teidän mielestänne ottaa lunastuksen vastaan?
Eikö kaikkien kohdalla olekaan totta, että henkilökohtainen usko pelastaa?... että taivasten valtakunta on lasten kaltainen,
silloin voi luottaa siihen, että lapsi on sellaisenaan jo Jumalalle otollinen. - alohaopla
sanoo asiasta kirjoitti:
... että taivasten valtakunta on lasten kaltainen,
silloin voi luottaa siihen, että lapsi on sellaisenaan jo Jumalalle otollinen.Siis lapset uskovat, mutta tehän kiellätte lasten uskon. Minulle on vastattu kymmeniä kertoja näillä palstoilla, ettei lapset voi ymmärtämättömässä iässä käsittää, toimia ja uskoa. Joidenkin mielestä lapset pelastuvat Raamatun ilmoituksen vastaisesti ilman uskoa. Oletko nyt sitä mieltä, että lapset siis uskovat? Jos niin, niin hyvä on.
Jeesus käski nimenomaan nuiden ymmärtävässä iässä olevien aikuisten kääntyä lapsen kaltaiseksi ja ottaa uskossa taivaan valtakunta vastaan niin, kuin lapset sen ottavat. Jeesus närkästyi kun opetuslapset estelivät lasten tuojia. Tuomio myllynkivellä mereen upotus. On siinä sama upotuskaste, mikä oli Nooan aikana jumalattomille ja sitten myöhemmin epäuskoisille Faaraon joukoille. - muuta vauva
alohaopla kirjoitti:
Siis lapset uskovat, mutta tehän kiellätte lasten uskon. Minulle on vastattu kymmeniä kertoja näillä palstoilla, ettei lapset voi ymmärtämättömässä iässä käsittää, toimia ja uskoa. Joidenkin mielestä lapset pelastuvat Raamatun ilmoituksen vastaisesti ilman uskoa. Oletko nyt sitä mieltä, että lapset siis uskovat? Jos niin, niin hyvä on.
Jeesus käski nimenomaan nuiden ymmärtävässä iässä olevien aikuisten kääntyä lapsen kaltaiseksi ja ottaa uskossa taivaan valtakunta vastaan niin, kuin lapset sen ottavat. Jeesus närkästyi kun opetuslapset estelivät lasten tuojia. Tuomio myllynkivellä mereen upotus. On siinä sama upotuskaste, mikä oli Nooan aikana jumalattomille ja sitten myöhemmin epäuskoisille Faaraon joukoille.on otollinen sellaisenaan Jumalalle... sillä sanoohan Raamattu sen, että lasten kaltainen on Jumalan valtakunta, ei hän sanonut mitään ehdoksi edes kastetta !
Raamattu myös sanoo, että tekojemme mukaan meidät tuomitaan ... onko pieni vauva jo tehnyt tekoja, mistä häntä voitaisiin tuomita ?
Vanhassa Testamentissakin pappi Esra antoi lain seurakunnan eteen , sekä miehille ja naisille, niille JOTKA VOIVAT YMMÄRTÄÄ MITÄ KUULIVAT. - alohaopla
vetää tykönsä ... kirjoitti:
Kelle nämä kyseiset Raamatunpaikat osoitettiin... " KEITÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU."
Kutsun seurauksena tapahtui kääntyminen, mitä seurasi kastaminen .Todistat Raamatun sanalla: "KEITÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU." Ap.t.2:39 mukaan kyseessä oleva kohta kuuluu: ”Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Siis pelastus ei ole omassa ratkaisussa, vaan Jumalan toimissa. Kukaan ei pelastu ilman henkilökohtaista uskoa, joten uskokin on Jumalan teko. Jumala siis vetää ja aikaansaa uskon. ”Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi” Room.4:5.
Pelastus ei siis omin voimin, vaan Jumalan töin ja toimin. - alohaopla
muuta vauva kirjoitti:
on otollinen sellaisenaan Jumalalle... sillä sanoohan Raamattu sen, että lasten kaltainen on Jumalan valtakunta, ei hän sanonut mitään ehdoksi edes kastetta !
Raamattu myös sanoo, että tekojemme mukaan meidät tuomitaan ... onko pieni vauva jo tehnyt tekoja, mistä häntä voitaisiin tuomita ?
Vanhassa Testamentissakin pappi Esra antoi lain seurakunnan eteen , sekä miehille ja naisille, niille JOTKA VOIVAT YMMÄRTÄÄ MITÄ KUULIVAT.Todistan lapsen uskosta, enkä lapsen viattomuudeta. Te todistatte lapsen pelastusta lapsen viattomuuden tähden ja minä todistan lapsen palastusta lapsen uskosta Jeesuksen tähden. Pelastuuko joku ilman henkilökohtaista uskoa? Vanhurkaus on uskonvanhurskautta kaikkien kohdalla.
- ja työ on Jumalan
alohaopla kirjoitti:
Todistat Raamatun sanalla: "KEITÄ IKINÄ HERRA, MEIDÄN JUMALAMME, KUTSUU." Ap.t.2:39 mukaan kyseessä oleva kohta kuuluu: ”Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Siis pelastus ei ole omassa ratkaisussa, vaan Jumalan toimissa. Kukaan ei pelastu ilman henkilökohtaista uskoa, joten uskokin on Jumalan teko. Jumala siis vetää ja aikaansaa uskon. ”Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi” Room.4:5.
Pelastus ei siis omin voimin, vaan Jumalan töin ja toimin.Silti Raamattu sanoo, että kaikki eivät olleet kuuliaisia evankeliumille.
Raamattu myös sanoo näin : " JOS me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas... 1 Joh. 1 : 9
Huomaa edellä olevassa Raamatunpaikassa tulee selkeästi omatahto ratkaista, tunnustaako vai eikö syntinsä...
Jotka nyt ottivat hänen Sanansa vastaan , ne kastettiin... Apost. 2: 41
Ja on tapahtuva, ETTÄ JOKAINEN JOKA HUUTAA AVUKSI HERRAN NIMEÄ PELASTUU. Apost. 2: 21 - alohaopla
ja työ on Jumalan kirjoitti:
Silti Raamattu sanoo, että kaikki eivät olleet kuuliaisia evankeliumille.
Raamattu myös sanoo näin : " JOS me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas... 1 Joh. 1 : 9
Huomaa edellä olevassa Raamatunpaikassa tulee selkeästi omatahto ratkaista, tunnustaako vai eikö syntinsä...
Jotka nyt ottivat hänen Sanansa vastaan , ne kastettiin... Apost. 2: 41
Ja on tapahtuva, ETTÄ JOKAINEN JOKA HUUTAA AVUKSI HERRAN NIMEÄ PELASTUU. Apost. 2: 21Roomalaiskirje 9
10 Eikä ainoastaan hänelle näin käynyt, vaan samoin kävi Rebekallekin, joka oli tullut raskaaksi yhdestä, meidän isästämme Iisakista;
11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin-että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden-
12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin".
14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se! - Joh.
ja työ on Jumalan kirjoitti:
Silti Raamattu sanoo, että kaikki eivät olleet kuuliaisia evankeliumille.
Raamattu myös sanoo näin : " JOS me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas... 1 Joh. 1 : 9
Huomaa edellä olevassa Raamatunpaikassa tulee selkeästi omatahto ratkaista, tunnustaako vai eikö syntinsä...
Jotka nyt ottivat hänen Sanansa vastaan , ne kastettiin... Apost. 2: 41
Ja on tapahtuva, ETTÄ JOKAINEN JOKA HUUTAA AVUKSI HERRAN NIMEÄ PELASTUU. Apost. 2: 21Kannattaa huomata, että kirjeet oli kirjoitettu ja niitä luettiin uskoville perhekunnittain kastetuille seurakuntalaisille.
"JOS me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas...
12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden. - mathetes
näin se vaan on kirjoitti:
Väärän hengen voimasta maailmaan jätetyiltä lahkouskoisten kastamattomilta lapsilta puuttuu Kristuksen Henki. Vaikeatahan niitä tyhmiä neitsyitä on tempaista taivaaseen, kun niitä ei ole oksastettu Kristuksen seurakuntaruumiiseen (kastamattomat lapset=Ei-kristittyjä)
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]Retoriikkasi on senlaatuista, että sinulla ei ole ilmeisesti mitään muuta tarkoitusta mielessäsi kuin riidanhalu muita Kristittyjä kohtaan!? Sinullako on sitä Kristuksen henkeä?
Mutta kun nyt olet niin mahdottoman terävä, niin tuo ihmeessä edes yksi jae joka kertoo vauvojen kastamisesta! Olen sitä täällä useinkin pyytänyt esiin tuomaan, mutta kukaan ei sitä ole vielä esiin tuonut! Sinähän voit olla se ensimmäinen joka siinä onnistuu ja samalla myös ainut kautta aikojen!
Kreikan sana jota uusitestamentti käyttää kasteesta, on "baptizoo" =(upottaa), eli upottaa veteen!
Ev,lut kirkon käyttämä kaste on "vedellä valelu" ja se on Kreikaksi -(ranoo/rantisma), mutta sitä ilmaisumuotoa ei esiinny ainoassakaan jakeessa missä kasteita suoritetaan! Tämä nyt vain sattuu olemaan silkkaa tosiasiaa ystävä hyvä ja siitä on mahdollista saada vakuus ihan itse kun vain otat asioista riittävästi ja rehellisesti selvää! Jos nojaat sokeasti muiden esittämiin argumentteihin, niin olet muiden sanomisien ja mielipiteiden orja ja jäät pahimmassa tapauksessa kuten nytkin jo pahalta näyttää, todellista ja oikeaa vastausta vaille ja jäät roikkumaan kuvitelmien varaan joita muut ovat sinulle syöttäneet!
Kun luemme sanasta, että, "meidät kaikki jotka on kastettu Kristukseen"! Tarkoittaa niitä uskovia jotka ovat uskoontultuaan kastetut Kristukseen! Jeesukseen uskovat ovat niitä jotka - "juovat Kristuksen henkeä", ei muut!
Lue seuraavat jakeet ja mieti niitä tykönäsi!
Room 5:1-2
Room 6:1-3
Gal 3:22-27 - alohaopla
mathetes kirjoitti:
Retoriikkasi on senlaatuista, että sinulla ei ole ilmeisesti mitään muuta tarkoitusta mielessäsi kuin riidanhalu muita Kristittyjä kohtaan!? Sinullako on sitä Kristuksen henkeä?
Mutta kun nyt olet niin mahdottoman terävä, niin tuo ihmeessä edes yksi jae joka kertoo vauvojen kastamisesta! Olen sitä täällä useinkin pyytänyt esiin tuomaan, mutta kukaan ei sitä ole vielä esiin tuonut! Sinähän voit olla se ensimmäinen joka siinä onnistuu ja samalla myös ainut kautta aikojen!
Kreikan sana jota uusitestamentti käyttää kasteesta, on "baptizoo" =(upottaa), eli upottaa veteen!
Ev,lut kirkon käyttämä kaste on "vedellä valelu" ja se on Kreikaksi -(ranoo/rantisma), mutta sitä ilmaisumuotoa ei esiinny ainoassakaan jakeessa missä kasteita suoritetaan! Tämä nyt vain sattuu olemaan silkkaa tosiasiaa ystävä hyvä ja siitä on mahdollista saada vakuus ihan itse kun vain otat asioista riittävästi ja rehellisesti selvää! Jos nojaat sokeasti muiden esittämiin argumentteihin, niin olet muiden sanomisien ja mielipiteiden orja ja jäät pahimmassa tapauksessa kuten nytkin jo pahalta näyttää, todellista ja oikeaa vastausta vaille ja jäät roikkumaan kuvitelmien varaan joita muut ovat sinulle syöttäneet!
Kun luemme sanasta, että, "meidät kaikki jotka on kastettu Kristukseen"! Tarkoittaa niitä uskovia jotka ovat uskoontultuaan kastetut Kristukseen! Jeesukseen uskovat ovat niitä jotka - "juovat Kristuksen henkeä", ei muut!
Lue seuraavat jakeet ja mieti niitä tykönäsi!
Room 5:1-2
Room 6:1-3
Gal 3:22-27Lapset siis pelastuvat, kun ovat tehneet oman uskonratkaisunsa ja siten uudestisyntyneet omin toimin, eikä ylhäältä käsin.
Täällä kyllä on monet todistelleet, että lapsi pelastuu viattomuutensa tähden. No sekin pelastuksen perustus on viimekädessä subjektin itsensä aikaansaannos.
Mikä on nyt oikea pyhityskristillinen kanta lasten pelastuksen suhteen, että miten lapset peastuvat? - alohaopla
ja työ on Jumalan kirjoitti:
Silti Raamattu sanoo, että kaikki eivät olleet kuuliaisia evankeliumille.
Raamattu myös sanoo näin : " JOS me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas... 1 Joh. 1 : 9
Huomaa edellä olevassa Raamatunpaikassa tulee selkeästi omatahto ratkaista, tunnustaako vai eikö syntinsä...
Jotka nyt ottivat hänen Sanansa vastaan , ne kastettiin... Apost. 2: 41
Ja on tapahtuva, ETTÄ JOKAINEN JOKA HUUTAA AVUKSI HERRAN NIMEÄ PELASTUU. Apost. 2: 21Ylpeydessään järkeisuskovat ottavat pelastuksen omistamisen ja ratkaisunteon omiin nimiinsä ja usuttavat vielä toisetkin samaan oman ratkaisun harhaan. Se on sitä MINÄ MINÄÄ. Raamattu kuitenkin laittaa moisen ihmisen kyvyn ja suorituksen kyseenalaiseksi ihmisessä olevan turmeluksen, hengellisen kuoleman tähden. Muuten oman ratkaisun korostajat usein tuomitsevat helvettiin ne, jotka luottavat uskossa Jeesuksen edestämme tekemään täydelliseen pelastustyöhön, johon kuuluun Jumalan hengellisen lain täyttäminen ja lain tuomion langettaman tuomion kärsiminen edestämme. Minut on sanottu näillä palstoilla tyhmäksi, lapselliseksi, ymmärtämättömäksi ja tahdottomaksi pelleksi. Olenpa saanut ainakin kerran hullun nimen. No sen viestin oli ylläpito jostain syystä poistanut, enkä ehtinyt sitä tallettamaan. Olen kiitollinen niistä arvonimistä ja olenkin ne tallettanut kultamaljaan.
Roomalaiskirje 9
16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?" - alohaopla
siitä ajattelet kirjoitti:
jos ajatuksesi mukaan vauva tulee uskoon kasteen kautta, niin sanotaan ettei Jumala armoansa kadu... eli onko niin, että ihmisen ei enään koskaan tarvi ottaa sen ihmeemmin Jeesusta sydämeensä, kun on kerran vauvana kasteen kautta tullut "uskoon" ?
Tämäkö on syy ettei luterilaisissa piireissä saarnata sitä, että ihmisen pitää tehdä parannus, sillä kaikkihan ovat jo opin mukaan uskossa vauvakasteen kautta, vai kuinka ?Tässä palautuu mieleen n.34-vuotta sitten käymäni keskustelu kasteesta helluntailaisen kanssa. Helluntailainen todisti, että kasteessa haudataan meidän syntimme meren syvyyteen. Olin varsin kiitollinen helluntailaisen todistuksesta ja siitä kuvasta jonka hän sanoi kasteesta Room.6:4:n johdosta. Jae kuuluu: ”Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.” Minulle tuli kuitenkin keskustelun aikana suru sydämeen, kun hän myöhemmin keskustelussa kielsikin koko asian, että syntimme on haudattu kasteessa meren syvyyteen,. Ystäväni alkoikin vasten omia puheitaan todistamaan sitä, kuinka hän omassa uskovien upotuskasteessaan on jättänyt syntielämän taakseen ja on niin toteuttanut kyseinen hautaamisen.
En muuten kannata sellaista oppia luterilaisena, kuten väität luterilaisten opettava, ettei kastettuna tarvitse uskoa. Sitä näet viestisi todistaa. Kaikki epäuskoiset Jeesuksen veren maahan tallajat joutuvat tuomiolla tuomituksi, sillä heidän oma vanhurskautensa ei riitä Jumalan lain täyttöön. Ainoastaa uskossa Kristukseen olemme uusi luomus. Siis kastettuna uskomme. - mathetes
alohaopla kirjoitti:
Ylpeydessään järkeisuskovat ottavat pelastuksen omistamisen ja ratkaisunteon omiin nimiinsä ja usuttavat vielä toisetkin samaan oman ratkaisun harhaan. Se on sitä MINÄ MINÄÄ. Raamattu kuitenkin laittaa moisen ihmisen kyvyn ja suorituksen kyseenalaiseksi ihmisessä olevan turmeluksen, hengellisen kuoleman tähden. Muuten oman ratkaisun korostajat usein tuomitsevat helvettiin ne, jotka luottavat uskossa Jeesuksen edestämme tekemään täydelliseen pelastustyöhön, johon kuuluun Jumalan hengellisen lain täyttäminen ja lain tuomion langettaman tuomion kärsiminen edestämme. Minut on sanottu näillä palstoilla tyhmäksi, lapselliseksi, ymmärtämättömäksi ja tahdottomaksi pelleksi. Olenpa saanut ainakin kerran hullun nimen. No sen viestin oli ylläpito jostain syystä poistanut, enkä ehtinyt sitä tallettamaan. Olen kiitollinen niistä arvonimistä ja olenkin ne tallettanut kultamaljaan.
Roomalaiskirje 9
16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"Jumala on se, joka kutsuu syntistä Vapahtajan Jeesuksen luokse ja Ihminen on se joka kutsun ottaa vastaan!
(Joh. 6:44 "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä"!)
Näin se menee! Ihminen on siis se joka valitsee joko hän Jeesukseen uskoo vapahtajanaan tai sitten ei! "Ratkaisu" on vapaaehtoinen ja se on ihmisellä itsellään valittavana! Jumala ei pakota ketään itseensä uskomaan väkisin, kuten nuo kirkkohurskaat ihmiset jotka väkisin tekevät kristittyjä Raamatunvastaisesti ohi Raamatun opetuksen menevällä kastetoimituksella! - alohaopla
mathetes kirjoitti:
Jumala on se, joka kutsuu syntistä Vapahtajan Jeesuksen luokse ja Ihminen on se joka kutsun ottaa vastaan!
(Joh. 6:44 "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä"!)
Näin se menee! Ihminen on siis se joka valitsee joko hän Jeesukseen uskoo vapahtajanaan tai sitten ei! "Ratkaisu" on vapaaehtoinen ja se on ihmisellä itsellään valittavana! Jumala ei pakota ketään itseensä uskomaan väkisin, kuten nuo kirkkohurskaat ihmiset jotka väkisin tekevät kristittyjä Raamatunvastaisesti ohi Raamatun opetuksen menevällä kastetoimituksella!Oliko Sauluksen kääntyminen kuinka vapaaehtoista, kun Jeesus löi Sauluksen Damaskon tiellä kanveesiin?
- mathetes
alohaopla kirjoitti:
Oliko Sauluksen kääntyminen kuinka vapaaehtoista, kun Jeesus löi Sauluksen Damaskon tiellä kanveesiin?
Ihmisen on mentävä "kanveesiin" Herra edessä!
Jos ihminen on elämänsä "herra ja hidalko" kun Jumala kutsuu, ei Jumala tarvitse sellaista ihmistä joka on "voimansa tunnossa", tarvitsematta Jumalan läsnäoloa ja ohjausta elämäänsä!
"Sauluksen" kääntymys on kuvaus juuri siitä, että kun "Jumala lyö ihmisen kanveesiin", on se itseasiassa rakkauden teko Jumalalta ihmiselle jolloin ihminen havaitsee Jumala tarpeensa ja kääntyä hädässään Jumalan puoleen, sehän ei ole Jumalalta ihmiselle väkivaltaa, vaan elämää Kristuksessa vapahtajassa! Jos ja kun ihminen ei muuten osaa kääntyä Jumalan puoleen, niin Herra voi käyttää mitä erikoisempia menetelmiä sen eteen, että ihminen tulisi Jumalaa tarvitsevaksi!
Sauluksen "kanveesiin lyöminen" oli Jumalallinen rakkauden osoitus tulevalle Paavalille ja kuten nyt asiaa tunnemme, Jeesuksen toiminta tässä asiassa oli hyvin kauaskantoinen ja maailmaa siunaava tuolla Damaskontiellä tuon rohkean ja tinkimättömän apostolin julistustoiminnan taholta jota saamme Raamatusta lukea! :)
Ellei Jumala saa laittaa meitä "kanveesiin", niin emme me koskaan tule todelliseen Jumalan kaipuuseen ja tarpeeseen, vaan pysymme itsessämme niin vahvoina ettemme tarvitse Jumalaa ja saamme siten myös elää vailla todellista Kristus elämää!
Ihmisen pitää "tomussa ollessaan" havaita pienuutensa ja rajallisuutensa suuren Jumalan edessä, muuten hän ei voi kohdata Jumalaa ja saada elämäänsä Häneltä todellista apua iankaikkisuutta ajatellen! - alohaopla
mathetes kirjoitti:
Ihmisen on mentävä "kanveesiin" Herra edessä!
Jos ihminen on elämänsä "herra ja hidalko" kun Jumala kutsuu, ei Jumala tarvitse sellaista ihmistä joka on "voimansa tunnossa", tarvitsematta Jumalan läsnäoloa ja ohjausta elämäänsä!
"Sauluksen" kääntymys on kuvaus juuri siitä, että kun "Jumala lyö ihmisen kanveesiin", on se itseasiassa rakkauden teko Jumalalta ihmiselle jolloin ihminen havaitsee Jumala tarpeensa ja kääntyä hädässään Jumalan puoleen, sehän ei ole Jumalalta ihmiselle väkivaltaa, vaan elämää Kristuksessa vapahtajassa! Jos ja kun ihminen ei muuten osaa kääntyä Jumalan puoleen, niin Herra voi käyttää mitä erikoisempia menetelmiä sen eteen, että ihminen tulisi Jumalaa tarvitsevaksi!
Sauluksen "kanveesiin lyöminen" oli Jumalallinen rakkauden osoitus tulevalle Paavalille ja kuten nyt asiaa tunnemme, Jeesuksen toiminta tässä asiassa oli hyvin kauaskantoinen ja maailmaa siunaava tuolla Damaskontiellä tuon rohkean ja tinkimättömän apostolin julistustoiminnan taholta jota saamme Raamatusta lukea! :)
Ellei Jumala saa laittaa meitä "kanveesiin", niin emme me koskaan tule todelliseen Jumalan kaipuuseen ja tarpeeseen, vaan pysymme itsessämme niin vahvoina ettemme tarvitse Jumalaa ja saamme siten myös elää vailla todellista Kristus elämää!
Ihmisen pitää "tomussa ollessaan" havaita pienuutensa ja rajallisuutensa suuren Jumalan edessä, muuten hän ei voi kohdata Jumalaa ja saada elämäänsä Häneltä todellista apua iankaikkisuutta ajatellen!Sen minkä kirjoitin, niin kirjoitin mathetesin seuraavan sisältöisen lausunnon johdosta:
>Näin se menee! Ihminen on siis se joka valitsee joko hän Jeesukseen uskoo vapahtajanaan tai sitten ei! "Ratkaisu" on vapaaehtoinen ja se on ihmisellä itsellään valittavana!<
Sitten tadoin osoittaa, että kun Jumala ottaa kiinni, niin silloin on tosi kysymyksessä ja se ei kerta kaikkiaan tunnu siloittelulta, vaan väkevältä kouraisulta, kuten Sauluksen tapauksessa. Kun saa maistaa mitä on lain tuomion alla olo, niin silloin vasta herää kysymys, että miten tästä selvitään iankaikkiseen elämään. Ihmisen konstit on lopussa. Siitä vasta aukeaa Jumalan tie. Grownup: "Vain Jumalan antama Usko pelastaa, ei mikään ihmisusko, järkiusko. Järjenusko ei ole siis perusta kasteellekaan. Peruste on vain Jumalan käsky. Lapsilla on Jumalan antama Usko. Kunpa aikuisillakin olisi tänä päivänä tämä Jumalan antama Usko"!
---
1Kor 2:14: "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".- mathetes
mathetes kirjoitti:
Ihmisen on mentävä "kanveesiin" Herra edessä!
Jos ihminen on elämänsä "herra ja hidalko" kun Jumala kutsuu, ei Jumala tarvitse sellaista ihmistä joka on "voimansa tunnossa", tarvitsematta Jumalan läsnäoloa ja ohjausta elämäänsä!
"Sauluksen" kääntymys on kuvaus juuri siitä, että kun "Jumala lyö ihmisen kanveesiin", on se itseasiassa rakkauden teko Jumalalta ihmiselle jolloin ihminen havaitsee Jumala tarpeensa ja kääntyä hädässään Jumalan puoleen, sehän ei ole Jumalalta ihmiselle väkivaltaa, vaan elämää Kristuksessa vapahtajassa! Jos ja kun ihminen ei muuten osaa kääntyä Jumalan puoleen, niin Herra voi käyttää mitä erikoisempia menetelmiä sen eteen, että ihminen tulisi Jumalaa tarvitsevaksi!
Sauluksen "kanveesiin lyöminen" oli Jumalallinen rakkauden osoitus tulevalle Paavalille ja kuten nyt asiaa tunnemme, Jeesuksen toiminta tässä asiassa oli hyvin kauaskantoinen ja maailmaa siunaava tuolla Damaskontiellä tuon rohkean ja tinkimättömän apostolin julistustoiminnan taholta jota saamme Raamatusta lukea! :)
Ellei Jumala saa laittaa meitä "kanveesiin", niin emme me koskaan tule todelliseen Jumalan kaipuuseen ja tarpeeseen, vaan pysymme itsessämme niin vahvoina ettemme tarvitse Jumalaa ja saamme siten myös elää vailla todellista Kristus elämää!
Ihmisen pitää "tomussa ollessaan" havaita pienuutensa ja rajallisuutensa suuren Jumalan edessä, muuten hän ei voi kohdata Jumalaa ja saada elämäänsä Häneltä todellista apua iankaikkisuutta ajatellen!Vastaushierarkia loppui sinun kohdallasi joten jatkan tästä omasta kirjoituksestani sinulle vastausta!
Sanot-
>>>Ei ihmisen pidä havaita vain pienuuttansa ja rajallisuuttansa - vaan se, että ei hän mitään ole.
Ihminen ei tee ratkaisua, vaan Jumala odottaa, että ihminen luopuu kaikista teoistaan, yrityksistään, ratkaisuistaan, minuudestaan, elämästään, aivan kaikesta.
- viljo kojo
eli kaste , sitten henki eli usko, yksinkertaista, mutta totta
ensin on vesi...
viljo kojo:"...eli kaste , sitten henki eli usko, yksinkertaista, mutta totta".
---
Tarkoitatko, että kaste on pelkkää vettä, johon ei liity mitään jumalallista?
"Jatketaan tässä uudessa ketjussa Joh. 3:5 käsittelyä".
---
Luther:
"Tämä vesi (Joh. 3:5) ei ole mikään muu kuin pyhä kaste.
Niin sanoo näet Kristus Mark. 16:16: »Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu».
Ei vedellä tosin ole sitä voimaa luonnostaan. Vesihän on vettä, luotua ainetta, joka itsestään ei voi sydäntä liikuttaa ja muuttaa eikä synnistä puhdistaa.
Vaatteita ja ihon epäsiisteyttä voidaan vedellä puhdistaa, mutta sielua ei voi vesi koskettaa eikä tehdä puhtaaksi.
Mutta se vesi, josta Herra tässä puhuu, ja jota me sanomme kasteen vedeksi, ei olekaan pelkkää luonnollista vettä, vaan se on sellaista vettä, johon Jumalan sana, käsky ja lupaus on suljettu ja yhdistetty. Siinä yhtyvät vesi ja sana ja ne liittyvät niin yhteen, ettei niitä voida toisistaan erottaa.
Jos otat sanan vedestä, ei sinulla olekaan kastetta; jos taas erotat veden sanasta, ei sinulla myöskään ole kastetta.
Mutta kun sana ja vesi saavat pysyä yhdessä, on sinulla sellainen vesi, jossa on Pyhä Henki, joka sen kautta uudesti synnyttää sinut Jumalan valtakuntaan, toisin sanoen, antaa syntisi anteeksi ja tekee sinut autuaaksi"(Luther).- Markku Koivisto
kirjoittaa kirjan, sillä hän on tavallaan kans kirkon "uskonpuhdistaja". Sitten vuosien päästä hänenkin lauselmiaan varmaan siteerattaisiin melkein Raamatun veroisina, niinkuin Martti Lutheriakin .
- alohaopla
Markku Koivisto kirjoitti:
kirjoittaa kirjan, sillä hän on tavallaan kans kirkon "uskonpuhdistaja". Sitten vuosien päästä hänenkin lauselmiaan varmaan siteerattaisiin melkein Raamatun veroisina, niinkuin Martti Lutheriakin .
Onko Markku Koivisto Kirjoittanut viestin: "Koskahan
Kirjoittanut: Markku Koivisto 25.11.2006 klo 14.55".
Onko niin, että joku kirjoittaa Markku Koiviston nimellä??? - ei ole
Markku Koivisto kirjoitti:
kirjoittaa kirjan, sillä hän on tavallaan kans kirkon "uskonpuhdistaja". Sitten vuosien päästä hänenkin lauselmiaan varmaan siteerattaisiin melkein Raamatun veroisina, niinkuin Martti Lutheriakin .
kirjoittanut Markku Koivisto, tullut vahingossa.
- alohaopla
ei ole kirjoitti:
kirjoittanut Markku Koivisto, tullut vahingossa.
Täällä palstoilla on kirjoittamisessa tyylirikko, kun monet sijoittavat nimimerkin kohdalle osan tekstiä. Jokaisen pitäisi vakioida itselleen nimimerkin, vaikka ei sitä rekisteröisikään. Se tekisi paljon asiallisemmaksi keskustelun ja keskustelukumppanit kykenisivät hahmottamaan paremmin sen, että keskustellaan saman henkilön kanssa. Kun nimimerkki vaihtuu alati, niin ei kerta kaikkiaan ole mitään tolkkua keskustelussa.
alohaopla kirjoitti:
Täällä palstoilla on kirjoittamisessa tyylirikko, kun monet sijoittavat nimimerkin kohdalle osan tekstiä. Jokaisen pitäisi vakioida itselleen nimimerkin, vaikka ei sitä rekisteröisikään. Se tekisi paljon asiallisemmaksi keskustelun ja keskustelukumppanit kykenisivät hahmottamaan paremmin sen, että keskustellaan saman henkilön kanssa. Kun nimimerkki vaihtuu alati, niin ei kerta kaikkiaan ole mitään tolkkua keskustelussa.
alohaopla: "Täällä palstoilla on kirjoittamisessa tyylirikko, kun monet sijoittavat nimimerkin kohdalle osan tekstiä".
---
Tätä minäkin olen usein ihmetellyt.
Eikö kaikki haluakkaan keskustella asiallisesti?
- hyvin
Kun luemme koko asiayhteyden ei "vesi" tässä tarkoita ainakaan kastetta, sillä se puuttuu kaikista edellisiltä ja seuraavista kohdista. Henki tarkoittaa Jumalan Henkeä.
VESI EI TARKOITA KASTETTA TÄSSÄ KOHDASSA, VAAN JUMALAN SANAA!
SAMASSA ASIAYHTEYDESSÄ PUHUTAAN UUDESTISYNTYMISESTÄ VIISI KERTAA ILMAN SANAA VESI JA SANA "KASTE" EI TÄSSÄ ESIINNY LAINKAAN...
VASTA LUVUN LOPUSSA JA SEURAAVAN LUVUN ALUSSA Joh.4:1-2 ..."Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi..." Huomaa oikea järjestys taas!- periaate
Jeesuksen sanoista ei saa kadota pieninkään piirto.
Jokainen sana on sen alkuperäisessä merkityksessä (vesi=water) jos mitään muuta ei sanota. Jos jokin sana tarkoittaa muuta kuin sen alkuperäinen merkitys, niin puhuja tai sitten Raamatun kirjoittaja mainitsee siitä erikseen.
Joh.3:5 vesi on vettä eli sanan alkuperäisessä merkityksessä. - mathetes
periaate kirjoitti:
Jeesuksen sanoista ei saa kadota pieninkään piirto.
Jokainen sana on sen alkuperäisessä merkityksessä (vesi=water) jos mitään muuta ei sanota. Jos jokin sana tarkoittaa muuta kuin sen alkuperäinen merkitys, niin puhuja tai sitten Raamatun kirjoittaja mainitsee siitä erikseen.
Joh.3:5 vesi on vettä eli sanan alkuperäisessä merkityksessä.Kirjoitat-
>>>Jeesuksen sanoista ei saa kadota pieninkään piirto.
Jokainen sana on sen alkuperäisessä merkityksessä (vesi=water) jos mitään muuta ei sanota. - water.
mathetes kirjoitti:
Kirjoitat-
>>>Jeesuksen sanoista ei saa kadota pieninkään piirto.
Jokainen sana on sen alkuperäisessä merkityksessä (vesi=water) jos mitään muuta ei sanota.tuon oppisi mukaan Jeesuksen kyljestäkin tuli verta ja sanoja
Joh. 19:34
vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
Joh.3:5
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. - eepu*
water. kirjoitti:
tuon oppisi mukaan Jeesuksen kyljestäkin tuli verta ja sanoja
Joh. 19:34
vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
Joh.3:5
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan... jolla heittää niin pahasti ja/tai tahallaan sekoittaa Vapahtajan esittämää vertausta
- silminnäkijöiden havaintoon?! - mathetes
water. kirjoitti:
tuon oppisi mukaan Jeesuksen kyljestäkin tuli verta ja sanoja
Joh. 19:34
vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
Joh.3:5
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.Ymmärryksesi tästä asiasta on sitä luokkaa ettei meidän kannata jatkaa tästä asiasta enempää!
Kaikkea hyvää sinulle! :) - sanan voimasta
eepu* kirjoitti:
.. jolla heittää niin pahasti ja/tai tahallaan sekoittaa Vapahtajan esittämää vertausta
- silminnäkijöiden havaintoon?!Kasteessa Jumalan sanaan yhdistetty vesi ja Pyhä Henki luo uuden luomuksen, iankaikkisesti elävän Kristuksen ruumiin jäsenen, kastetun pienokaisen.
Mutta sitä totuutta ei voi Saatana sietää? sanan voimasta kirjoitti:
Kasteessa Jumalan sanaan yhdistetty vesi ja Pyhä Henki luo uuden luomuksen, iankaikkisesti elävän Kristuksen ruumiin jäsenen, kastetun pienokaisen.
Mutta sitä totuutta ei voi Saatana sietää?vedestä ja Hengestä luodaan uutta
sanan voimasta:
"Kasteessa Jumalan sanaan yhdistetty vesi ja Pyhä Henki luo uuden luomuksen, iankaikkisesti elävän Kristuksen ruumiin jäsenen, kastetun pienokaisen".
----
Aivan oikein!
Miten luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 317028
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 623939
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292968Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362913Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452566Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262515- 401863
- 261845
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777