Automaatti

uus mulle

Laitatteko vapaalle risteyksessä. Onko D asennossa jarrua vasten jurnuttamisesta jotain haittaa.

18

4259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automaatin *pitäisi* pysyä paikallaan jarrulla ilman jurnuttamista. Jos laatikossasi on koko ajan veto päällä, niin käy säädättämässä se.


      Master Eq

      • työtahti

        ei pysy paikallaan ilman jarrua,riippuu niin paljon auton/vaihteiston valmistajasta.


      • ajamassa...

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.


      • ajamassa... kirjoitti:

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq


      • realismiäkö
        MasterEq kirjoitti:

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq

        Tyhjäkäyntiryömintä ja taaksepäin "valuminen" D-asennossa on automaateissa haluttaessa mahdollista toteuttaa, mutta itsestään vapaalle vaihtavista en ennen ole kyllä kuullut.

        Mikäli tällaiseen laatikon korjausväliä
        lyhentävään ratkaisuun on todella päädytty, niin voisitko laittaa jotain vihjettä, mistä asiaan saisi lisätietoa.


      • en kuullut ole
        MasterEq kirjoitti:

        Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.

        Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.

        Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.

        Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?


        Master Eq

        Eipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.

        Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.

        Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.

        En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle.


      • Barbeito
        en kuullut ole kirjoitti:

        Eipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.

        Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.

        Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.

        En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle.

        Meikäläisen puoli vuotta vanhassa museoajoneuvossa kyllä veto on päällä vaikka seisoo paikallaan ja painaa jarrua. Joten jos odottelen valojen vaihtumista niin että tiedän sen kestävän tovin, vaihdan vapaalle. En tiedä säästääkö se oikeasti bensaa, mutta luulisi ainakin teoriassa niin tekevän. Se, kuluttaako laatikkoa, ei ihan kauheasti kiinnosta, koska jos se tuon takia leviää, leviää se muutenkin. Eiköhän tuo auto mene vaihtoon takuuajan päättyessä joka tapauksessa.


      • ajamassa... kirjoitti:

        ... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.

        Mä olen käsittänyt, että tämä D-asennossa "ryömiminen" olisi automaatissa ihan tarkoituksella ruuhka-ajoa ajatellen.
        Helppoa, kun päästää jarrusta ja biili ryömii sen autonmitan tai semmosta - Ameriikanelävien keksintöjä.


    • -seurailija-

      Jos tarkoitat että auto käy tyhjäkäyntiä, niin ei ole.

      Automaateissa on on aina jonkin verran vetoa kun vaihde on päällä, toisissa enemmän toisissa vähemmän.

      Jos jurnuttaminen on reippaalla kaasulla jarrua vasten nojaamista, niin laatikko ei siitä muuta välitä kuin että öljyt voi lämmetä liikaa ja pikeytyä sen verran että pääsee laatikkoremonttiin.

      Tarinat vapaalle itsestään vaihtavista laatikoista ovat vain mielikuvituksen tuotteita

      • sitten ole

        kysymys automatisoidusta vaihdelaatikosta? Joka vaihtaa pykälän vapaalle automaattisesti pysäytettäessä?


      • vapaalle ..

        Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).

        Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle.


      • -seurailija-
        vapaalle .. kirjoitti:

        Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).

        Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle.

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.


      • se __
        -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        Ainakin uuden Vectran tomaatti tekee näin. Ja viive on lyhyt molempiin suuntiin. Kertoo sekä ohjekirjanen että käytännön tuntuma.


      • -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.

        Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.

        Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?


        Master Eq


      • vapaallekytkentä myös
        MasterEq kirjoitti:

        V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.

        Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.

        Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?


        Master Eq

        Vectran automaatti kytkee vaihteiston vapaalle heti kun auto seisoo paikallaan jarrun varassa D-asennossa.

        Heti jarrun vapauttamisen jälkeen vaihde kytkeytyy päälle.


      • toimii.
        -seurailija- kirjoitti:

        Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.

        Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,

        Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.

        Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
        Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse.


      • -seurailija-
        toimii. kirjoitti:

        Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
        Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse.

        Kohdallani

        Joka asiaan ei näköjään kerkiä päivittämään tietojaan, kun ei enää ole aktiivisesti mukana.

        Vajavaisen tietoni pohjalta epäilen että ko toiminta on ajankohtaan sopiva myyntiargumentti, sillä kestoikä ja / tai 1-pakan ylimitoitus tuskin tuo etua joka saavutetaan muutaman tipan polttoainesäästössä, ellei sillä sitten saada kaunisteltua normikulutusmittauslukenia.(huh).

        Väistämättä tulee mieleen 70-luvun energiakriisin tuomat vastaavat myyntiponnistelut, kuten sylinterien lepuutus ym.

        Ehkäpä aika vasta näyttää onko ideasta pidemmälle kantavaa hyötyä.


    • siististi toimii

      Kai se nyt on niin suunniteltu että haittaa ei ole. Toki jos odotusaika on poikkeuksellisen pitkä niin voihan sen vaihteenvalitsijan siirtää p-asentoon tai vapaalle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      305
      3497
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      249
      1951
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1414
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      89
      1273
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1143
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      976
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe