Laitatteko vapaalle risteyksessä. Onko D asennossa jarrua vasten jurnuttamisesta jotain haittaa.
Automaatti
18
4465
Vastaukset
Automaatin *pitäisi* pysyä paikallaan jarrulla ilman jurnuttamista. Jos laatikossasi on koko ajan veto päällä, niin käy säädättämässä se.
Master Eq- työtahti
ei pysy paikallaan ilman jarrua,riippuu niin paljon auton/vaihteiston valmistajasta.
- ajamassa...
... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.
ajamassa... kirjoitti:
... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.
Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.
Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.
Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.
Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?
Master Eq- realismiäkö
MasterEq kirjoitti:
Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.
Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.
Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.
Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?
Master EqTyhjäkäyntiryömintä ja taaksepäin "valuminen" D-asennossa on automaateissa haluttaessa mahdollista toteuttaa, mutta itsestään vapaalle vaihtavista en ennen ole kyllä kuullut.
Mikäli tällaiseen laatikon korjausväliä
lyhentävään ratkaisuun on todella päädytty, niin voisitko laittaa jotain vihjettä, mistä asiaan saisi lisätietoa. - en kuullut ole
MasterEq kirjoitti:
Nykyaikainen kunnossa oleva automaatti menee "vapaalle" liikennevaloissa. Automaatin oma ohjauselektroniikka saa jaaru-, kaasupoljin- ja auton nopeusinformaation ja osaa toimia oikein.
Pysähtyneenä oleva auto ei lähde liikkeelle, vaikka jarrua nostaa hitaasti ylös "ihan huulille" asti. Vasta kun jarru vapautuu, niin vetokin kytkeytyy.
Ihan eri juttu on hidastaminen, veto pysyy päällä loppuun asti.
Toki ennenvanhaan 80-luvulla mekaaniset laatikot olivat erilaisia kuin nykyiset omalla boxilla varustetut, mutta museoautoille löytyy varmaan oma palstansa?
Master EqEipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.
Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.
Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.
En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle. - Barbeito
en kuullut ole kirjoitti:
Eipä ole tuollaista vielä vastaan tullut.
Automaattilaatikon pitäisi puskea D-vaihteella vaikka jarru olisikin päällä ja lähteä liikkeelle kun jarru vapautetaan, jos ei niin silloin laatikko luistaa.
Kun kuskilla on muutama ajovuosi takana niin oppii tuntemaan perstuntumalla että kyllä se auto vetää vaikka jarru olisikin pohjassa.
En usko että tekee hyvää laatikon kestolle jos tomaatti vaihtaa Neutraalille aina jarrua painaessa ja vapautettaessa tai kaasua painaessa vaihtaa taas Deelle.Meikäläisen puoli vuotta vanhassa museoajoneuvossa kyllä veto on päällä vaikka seisoo paikallaan ja painaa jarrua. Joten jos odottelen valojen vaihtumista niin että tiedän sen kestävän tovin, vaihdan vapaalle. En tiedä säästääkö se oikeasti bensaa, mutta luulisi ainakin teoriassa niin tekevän. Se, kuluttaako laatikkoa, ei ihan kauheasti kiinnosta, koska jos se tuon takia leviää, leviää se muutenkin. Eiköhän tuo auto mene vaihtoon takuuajan päättyessä joka tapauksessa.
ajamassa... kirjoitti:
... automaatilla, niin huomaat että kyllä ne tuppaavat menemään eteenpäin koko ajan.
Mä olen käsittänyt, että tämä D-asennossa "ryömiminen" olisi automaatissa ihan tarkoituksella ruuhka-ajoa ajatellen.
Helppoa, kun päästää jarrusta ja biili ryömii sen autonmitan tai semmosta - Ameriikanelävien keksintöjä.
- -seurailija-
Jos tarkoitat että auto käy tyhjäkäyntiä, niin ei ole.
Automaateissa on on aina jonkin verran vetoa kun vaihde on päällä, toisissa enemmän toisissa vähemmän.
Jos jurnuttaminen on reippaalla kaasulla jarrua vasten nojaamista, niin laatikko ei siitä muuta välitä kuin että öljyt voi lämmetä liikaa ja pikeytyä sen verran että pääsee laatikkoremonttiin.
Tarinat vapaalle itsestään vaihtavista laatikoista ovat vain mielikuvituksen tuotteita- sitten ole
kysymys automatisoidusta vaihdelaatikosta? Joka vaihtaa pykälän vapaalle automaattisesti pysäytettäessä?
- vapaalle ..
Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).
Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle. - -seurailija-
vapaalle .. kirjoitti:
Kyllä niitä on. Elektroniikka kytkee vaihteiston tosiasiassa vapaalle, kun olet riittävän pitkään ollut jarrun varassa paikallaan (D-asento).
Jarrun vapauttamisen jälkeen veto ja vaihde kytkeytyy hetkessä taas päälle.Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.
Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,
Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta. - se __
-seurailija- kirjoitti:
Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.
Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,
Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.Ainakin uuden Vectran tomaatti tekee näin. Ja viive on lyhyt molempiin suuntiin. Kertoo sekä ohjekirjanen että käytännön tuntuma.
-seurailija- kirjoitti:
Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.
Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,
Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.
Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.
Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?
Master Eq- vapaallekytkentä myös
MasterEq kirjoitti:
V70 Volvon Geartronic ja E-sarjan mesen 7G -vaihteistot ohjekirjankin mukaan vapauttavat pysähtyneen auton vaihteen, jos jarrua painetaan samalla.
Ja sen kuulee käyntiäänestäkin ja tuntee perseessään. Ja jos pysähtymisen jälkeen jarrua kevittää ja kevittää ihan huulille asti, niin auto pysyy edelleen paikallaan höyhenen voimalla. Vasta kun kokonaan vapauttaa jarrun, lähtee auto ryömimään.
Mikä ihmeen Myllypuron tarkkailukoulun 8C-luokan vastaanväittäjien kerho tänne taas kokoontui?
Master EqVectran automaatti kytkee vaihteiston vapaalle heti kun auto seisoo paikallaan jarrun varassa D-asennossa.
Heti jarrun vapauttamisen jälkeen vaihde kytkeytyy päälle. - toimii.
-seurailija- kirjoitti:
Olettaisin kuitenkin että seisonta-aika on pidempi kuin liikennevaloissa.
Automaatissa ei vaihde kytkeydy hetkessä päälle, se on tietoisesti hidastettu ja vie aina aikansa ja valoista lähtiessä se olisi aika kiusallista sen lisäksi että se tuhoaisi tehokkaasti kitkapintoja jos kytkentä vapautuisi joka kerran valoihin ptsähdyttäessä,
Muuten em.toiminnan olemassaolo ei varmaankaan ole mahdottomuus ja toivottavasti jollain olisi kokemusta tai tietoa tarvittavan tyhjäkäynnin pituudesta.Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse. - -seurailija-
toimii. kirjoitti:
Ainakin Opelin käyttämissä (japanilainen Aisin) vaihteistossa Astra G:ssä ja Vectrassa tuo vapaalle kytkeytyminen tapahtuu 2-3 sekuntia pysähtymisen jälkeen. Tämän huomaa esimerkiksi kierrolukumittarista. Vaihde kytkeytyy takaisin päälle jo hieman ennen kuin jarru irroittaa. Käytännössä eroa vanhanaikaiseen jatkuvavetoiseen ei (tuota kierrosluvun hyppäystä lukuunottamatta) edes huomaa. Hyvin ovat nuo laatikot ainakin omissa autoissani kestäneet vaikka kaupungissa suurimman osan kilometreistä ajankin.
Tuo vaihteistomerkki on ollut käytössä hyvin monessa eurooppalaisessa automerkissä jo pitkään joten mistään ihmeuutuudesta ei ole kyse.Kohdallani
Joka asiaan ei näköjään kerkiä päivittämään tietojaan, kun ei enää ole aktiivisesti mukana.
Vajavaisen tietoni pohjalta epäilen että ko toiminta on ajankohtaan sopiva myyntiargumentti, sillä kestoikä ja / tai 1-pakan ylimitoitus tuskin tuo etua joka saavutetaan muutaman tipan polttoainesäästössä, ellei sillä sitten saada kaunisteltua normikulutusmittauslukenia.(huh).
Väistämättä tulee mieleen 70-luvun energiakriisin tuomat vastaavat myyntiponnistelut, kuten sylinterien lepuutus ym.
Ehkäpä aika vasta näyttää onko ideasta pidemmälle kantavaa hyötyä.
- siististi toimii
Kai se nyt on niin suunniteltu että haittaa ei ole. Toki jos odotusaika on poikkeuksellisen pitkä niin voihan sen vaihteenvalitsijan siirtää p-asentoon tai vapaalle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666114Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583053- 312213
- 131827
- 201798
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191783Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131532- 181529
- 501504
- 91463