Olen lähdössä reissuun ulkomaille.
Siellä odottaa automaattivaihteinen auto, josta ei ole kokemusta.
Mitä pitää tietää ?
Mitkä ovat perustoiminnot ?
Autom.vaihteet
12
1078
Vastaukset
Normaalikäyttöön riittää seuraavat "idioottivarmat" kujeet:
- siirrä valitsinta vain, kun auto paikoillaan ja jarrupoljin painettuna
- avaimet saa pois vain asennossa P (parking)
- auto starttaa vain P tai N(vapaa) -asennossa
- peruutusvaihde tuttu R
- eteenpäinajo vaihteella D (drive)
Automaatissa ei ole kytkintä, mutta liikennevaloihinkin pysähdytään vain painamalla jarru pohjaan. Moottori pysyy käynnissä. Liikkeelle lähdetään nostamalla jarru ja sitten antamalla kaasua.
Vasenta jalkaa ei välttämättä tarvitse mihinkään, koska manuaalia ajanut on tottunut kaasun ja jarrun käyttöön oikealla.
Nopeaa kiihdytystä varten automaattilaatikoissa on ns. "kick-down" -toiminto, joka vaihtaa parikin vaihdetta pienemmälle heti. Riittää, että polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan asti.
Master Eq- Barbeito
eräissä autoissa virtalukosta muussakin kuin P-asennossa, mikä sinänsä on tietysti huono juttu.
- uus mullekin
Sellainen isompi moka joka manuaalilla ajon jälkeen voi tapahtua on että kesken ajon vasen jalka nousee lattiasta ja iskee jarrupolkimen päälle voimalla, tapahtuu ihan ajattelematta ja ennen kuin on huomannutkaan. Siisvasen jalka on pidettävä tukevasti lattiassa.
Muutoin automaatilla ajohan on huomattavasti helpompaa huin manuaalilla. Kun tulet autoon on vaihdevipu P (pysäköinti) asennossa (tai sitten N siis vapaalla). Jalka jarrulle ja moottori käyntiin. Kun olet valmis lähtemään vaihteenvalitsin joko R (peruutus) tai D (drive-ajo) asentoon sen mukaan mihin suuntaan olet lähdössä. Lähtö tapahtuu nostamalla jalkaa jarrupolkimelta ja joissakin tapauksissa täytyy painaa kaasuakin ennen kuin tapahtuu mitään. Siteen vaan kaasupolkimella lisää vauhtia ja jarrulla vähennetään.
Jos autossa on muuten vakionopeus säädin niin älä missään nimessä laita vaihteistoa vapaalle kun vakkari on päällä. Näin siksi että automaateissa vakionopeus säädin säätää nopeutta eikä moottorin kierroslukua kuten manuaalivaihteisissa autoissa. Nyt jos vaihteiston tyrkkää vapaalle yrittää vakionopeus säädin estää noupeuden hidastumisen lisäämällä kaasua ja moottori ryntää ylikierroksille.> tyrkkää vapaalle yrittää vakionopeus säädin
> estää noupeuden hidastumisen lisäämällä kaasua
> ja moottori ryntää ylikierroksille
Ei kai sentään autovuokraamoista enää saa 80-luvun romuja, jotka toimisivat kuvaamallasi tavalla?
Moottorielektroniikka on ainakin 20 vuotta rajoittanut kierrokset turvallisiksi ja sähköiset automaattilaatikot vakionopeussäätimet ovat toimineet yhteen iät ja ajat. Ei saa pelotella -81 Volvo 240:n ominaisuuksilla.
Master Eq- ABC-Arska
Nykyautoissa muuten tuo vakkari menee pois päältä, jos siirtää vaihteenvalitsimen kesken ajon pois D-asennosta. No, ei ehkä kaikissa.
- Kaikkien Alojen Erityisasia...
ABC-Arska kirjoitti:
Nykyautoissa muuten tuo vakkari menee pois päältä, jos siirtää vaihteenvalitsimen kesken ajon pois D-asennosta. No, ei ehkä kaikissa.
Niin vakionopeus säätimen poiskytkeytyminen kuin moottorin kierroksenrajoitinkin toimii tässä tilanteessa liian hitaasti. Käytännössä jos vakionopeussäätimellä ajettaessa kesken ajon siirtää automaattivaihteiston valitsimen vapalle on vaara että moottori ehtii käydä ylikierroksilla. Kokeilemallahan tuo selviäisi, mutta en suosittele.
- ^^^^^^^^^^
Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:
Niin vakionopeus säätimen poiskytkeytyminen kuin moottorin kierroksenrajoitinkin toimii tässä tilanteessa liian hitaasti. Käytännössä jos vakionopeussäätimellä ajettaessa kesken ajon siirtää automaattivaihteiston valitsimen vapalle on vaara että moottori ehtii käydä ylikierroksilla. Kokeilemallahan tuo selviäisi, mutta en suosittele.
Moottoria ei saa ylikierroksille kaasua painamalla, eikä myöskään sillä, että vaihtaa automaatin ajossa vapaalle, vakionopeussäätimen ollessa kytkettynä.
Jokainen auton moottori kestää ne kierrokset, johon moottori kaasua painamalla kiertää.
Ylikierroksille moottorin saa vaihtamalla kovasta nopeudesta liian pienen vaihteen päälle. - A.U. TOMAATTI
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Moottoria ei saa ylikierroksille kaasua painamalla, eikä myöskään sillä, että vaihtaa automaatin ajossa vapaalle, vakionopeussäätimen ollessa kytkettynä.
Jokainen auton moottori kestää ne kierrokset, johon moottori kaasua painamalla kiertää.
Ylikierroksille moottorin saa vaihtamalla kovasta nopeudesta liian pienen vaihteen päälle."Ylikierroksille moottorin saa vaihtamalla kovasta nopeudesta liian pienen vaihteen päälle."
Ei saa ainakaan uudemmissa automaateissa, koska elektroniikka estää vaihdon liian pienelle. Olen kokeillut. - Kaikkien Alojen Erityisasia...
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Moottoria ei saa ylikierroksille kaasua painamalla, eikä myöskään sillä, että vaihtaa automaatin ajossa vapaalle, vakionopeussäätimen ollessa kytkettynä.
Jokainen auton moottori kestää ne kierrokset, johon moottori kaasua painamalla kiertää.
Ylikierroksille moottorin saa vaihtamalla kovasta nopeudesta liian pienen vaihteen päälle.Moottoria ei saa ylikierroksille veto päällä kaasua painamalla jos moottorissa on kierroksienrajoitin. Sen sijaan vapaasti pyörivä moottori menee ylikierroksille painettaessa kaasupoljin pohjaan ja pidettäessä se siellä. Tämän jälkeen kierroksenrajoitin puuttuu peliin.
Voit kokeilla asian helposti. Laitat vaihteen vapaalle ja painat äkisti kaasun pohjaan ja pidät sen siellä. Huomaat että kierrosten rajoittamisella on tietty toimintaviive. Toimintaviive johtuu siitä että suorasuihkutuksen ilmaläppää ohjataan sähkömoottorilla jolla on tietty toimintanopeus.
Tälläisestä hetkellisestä ylityksestä ei todennäköisesti aiheudu mitään haittaa jos moottorin jakopää toimii ketjulla. Hihnakäyttöisessä jakopäässä voi ajoitus muuttua pysyvästi hetkellistenkin ylikierrosten seurauksena.
- eki.
..lattiaan ja tiukasti. Olen ollut kyydissä muutaman kerran kun kuski on käyttänyt "kytkinjarrutusta" automaattiautossa - tulee turvavöiden lukkiutuminen testattua.
Muuten kuten aiemmat kirjoittajat.- on..
Ohjekirjassakin varoitetaan painamasta kaasua ja jarrua yhtaikaa, saattaa olla tuhoisaa ?? Vaikka itsekin sen "mokan" tein kun ekan kerran pitkästä aikaa koeajoin automaattia, se vasen jalka vaan nousi ihan vaistomaisesti polkimelle. Onneksi oli kaasupoljin "pintakaasulla". Kyseinen auto muuten seisoo nyt kotipihassa.
- nuo kaikki
ohjeet ja sido vasen jalka siihen etupenkkiin
ajon ajaksi.
Oikein hyvää matkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666184Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583063- 312223
- 131837
- 201808
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191793Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131542- 181529
- 501504
- 91473