Lapsella on ilmestynyt "tuoreisiin" rautahampaisiin valkoisia viiruja. Onkohan joku kalkinpuutos tai kiillevaurio???
Mistä mahtaa johtua valkoiset viirut hampaissa?
15
12215
Vastaukset
- skäribo
Yleensä valkoiset läikät häipyvät pikkuhiljaa, mutta kyseiset kohdat voivat jäädä kiilteeltään heikommiksi. Kannattaisi käydä hampulääkärillä ja keskustella asiasta.
Nimim. Valkoiset läikät mullakin lapsena.- fluoroosia
Jos ei ole kotoisin rapakivialueelta, jossa pohjavedessä on luonnostaan runsaasti fluoria, ei nykyfluoraamisilla juurikaan fluoroosioa eli fluorin liikasaannista johtuvaa kiilteen laikkuisuutta esiinny. Hammastahnaa ei voi käyttää niin paljoa ja ns. joukkofluorauksista kun on luovuttu.
- äiti31
fluoroosia kirjoitti:
Jos ei ole kotoisin rapakivialueelta, jossa pohjavedessä on luonnostaan runsaasti fluoria, ei nykyfluoraamisilla juurikaan fluoroosioa eli fluorin liikasaannista johtuvaa kiilteen laikkuisuutta esiinny. Hammastahnaa ei voi käyttää niin paljoa ja ns. joukkofluorauksista kun on luovuttu.
Meidän tytöllä on hampaitten kärjessä valkoiset pisteet. Hammaslääkäri sanoi että ne on kopsahtaneet johonkin...en kyllä itse muista semmoista sattuneen.
Tosin kaatui ja löi maitohampaat tosi pahasti pienempänä. En tiiä olisko sillä vaikutusta rautahampaisiin?
Mulla itselläni on yläkakkosessa valkoinen täplä. Se ei oo lähtenyt mihinkään enkä muista milloin se on tullut :) - ... hoi
äiti31 kirjoitti:
Meidän tytöllä on hampaitten kärjessä valkoiset pisteet. Hammaslääkäri sanoi että ne on kopsahtaneet johonkin...en kyllä itse muista semmoista sattuneen.
Tosin kaatui ja löi maitohampaat tosi pahasti pienempänä. En tiiä olisko sillä vaikutusta rautahampaisiin?
Mulla itselläni on yläkakkosessa valkoinen täplä. Se ei oo lähtenyt mihinkään enkä muista milloin se on tullut :)>Hammaslääkäri sanoi että ne on kopsahtaneet johonkin...
>en kyllä itse muista semmoista sattuneen.
>Tosin kaatui ja löi maitohampaat tosi pahasti pienempänä.
1) Ensin kerrot, mitä hammaslääkäri totesi.
2) Sitten sanot, ettet muista moista tapahtuneen.
3) Ja sitten kerrot lapsen kakarana kaatuneet ja kalauttaneen etuhampaansa tosi pahasti.
Sulla menee joko faktat sekaisin, tai sitten muisti pätkii tosi pahasti. - SiiliII
... hoi kirjoitti:
>Hammaslääkäri sanoi että ne on kopsahtaneet johonkin...
>en kyllä itse muista semmoista sattuneen.
>Tosin kaatui ja löi maitohampaat tosi pahasti pienempänä.
1) Ensin kerrot, mitä hammaslääkäri totesi.
2) Sitten sanot, ettet muista moista tapahtuneen.
3) Ja sitten kerrot lapsen kakarana kaatuneet ja kalauttaneen etuhampaansa tosi pahasti.
Sulla menee joko faktat sekaisin, tai sitten muisti pätkii tosi pahasti.Harjoittelepa vielä sitä sisälukutaitoa.
"1) Ensin kerrot, mitä hammaslääkäri totesi.
2) Sitten sanot, ettet muista moista tapahtuneen."
Niin, ei muista äiti31 lapsensa näitä RAUTAhampaita mihinkään kolhineen.
"3) Ja sitten kerrot lapsen kakarana kaatuneet ja kalauttaneen etuhampaansa tosi pahasti."
Näin kävi MAITOhampaille.
Voivoi.
Sulla menee joko faktat sekaisin, tai sitten muisti pätkii tosi pahasti. - vähän tapahtunutta
SiiliII kirjoitti:
Harjoittelepa vielä sitä sisälukutaitoa.
"1) Ensin kerrot, mitä hammaslääkäri totesi.
2) Sitten sanot, ettet muista moista tapahtuneen."
Niin, ei muista äiti31 lapsensa näitä RAUTAhampaita mihinkään kolhineen.
"3) Ja sitten kerrot lapsen kakarana kaatuneet ja kalauttaneen etuhampaansa tosi pahasti."
Näin kävi MAITOhampaille.
Voivoi.
Sulla menee joko faktat sekaisin, tai sitten muisti pätkii tosi pahasti.Ei pidä loukkaantua, vaikka ei aina heti ymmärräkään, mitä kuulee. Eikä pidä hypätä suoraan johtopäätöksiin, vaikka tuntisikin itsensä provosoiduksi. (Itsensä) tekee niin helposti hölmöksi.
Ja sitten asiaan:
Se hammaslääkäri on kysynyt ja tarkoittanut just maitohammastapaturmaa.
Kun lapsi parin vuoden iässä kaatuu ja kalauttaa maitoetuhampaansa johonkin kunnolla, niin maitohampaan juuren kärkiosa liikku hieman leukaluun sisällä ja iskeytyy kehittymässä olevaan pysyvään hampaaseen.
Yleensä siitä tapahtumasta ei ole muuta näkyvää seurausta kuin pieni valkoinen laikku pysyvän hampaan huulenpuoleisella pinnalla. Kiilteessä saattaa muös olla pienen pieni "kuoppa" tuolla vaurioalueella.
Jos sinulla on omia lapsia, niin tiedät varmasti miten usein he kaatuvat juuri siinä 2-3 vuoden iässä.
Tästä(kin) syystä ne valkoiset pilkut ovat niin yleisiä kuin ovat.
Dioksiini- ja muut ympäristömyrkkyteoriat ovat aika kaukaa haettuja: myrkyt saattavat toki aiheuttaa mutta tuskin kovin usein.
- mmm
mm. juostemaiset mahd. ikeniä myötäilevät viirut voivat olla liitukariesta (reikiintymistä)ja pyöreänmuotoiset tod. näk. normaalia kiillemuutosta hypokalsifikaatiota.
- neiti kesäheinä
kyseiset täplät/viivat johtuvat kalkinpuutteesta ja jäävät pysyviksi.
- harvinaisen väärässä
hampaiden kalkinpuutetta ei Suomessa ole
- dioks
...että johtuisivat äidin raskauden aikaisista ilmiöistä. Esim ainakin liian suuret dioksiinipitoisuudet odottavan äidin elimistössä (saatu esim liiasta tiettyjen kalojen syönnistä) voivat aiheuttaa lapsen tuleviin rautahampaisiin kyseisiä kiillevaurioita.
Luin tästä juuri äskettäin hesarista tms.- tulevat äiidit
Niinhän se on: raskauden aikana ei pitäisi nykyisen teoriatiedon mukaan nauttia muuta kuin itse tislattua kirkasta vettä ja sitäkin mahdollisimman vähän.
Kaikenlaisesta kiinteämmästä ravinnosta on syytä pitäytyä tuon yhdeksän kuukauden aikana, eikä liene lapselle haitaksi, vaikka äiti jatkaisi samaa diettiä myös imetyksen ajan.
Niin että paljon onnea vain, tulevat äidit. - dioks
tulevat äiidit kirjoitti:
Niinhän se on: raskauden aikana ei pitäisi nykyisen teoriatiedon mukaan nauttia muuta kuin itse tislattua kirkasta vettä ja sitäkin mahdollisimman vähän.
Kaikenlaisesta kiinteämmästä ravinnosta on syytä pitäytyä tuon yhdeksän kuukauden aikana, eikä liene lapselle haitaksi, vaikka äiti jatkaisi samaa diettiä myös imetyksen ajan.
Niin että paljon onnea vain, tulevat äidit.Jos itse toivottavasti saan tulevaisuudessa omia lapsia, ja jos dioksiinilla todella on yhteys noihin kiillehäiriöihin, niin omat lapset saavat varmaankin nuo kiilleoireet.
Niin suuri osa on ruokavaliostani ollut lohta viimevuosina, että vaikka lopettaisin sen syömisen tähän, niin tuskin palaisivat oman elimistön dioksiinipitoisuudet niin alhaiselle tasolle :). - ... niin
dioks kirjoitti:
Jos itse toivottavasti saan tulevaisuudessa omia lapsia, ja jos dioksiinilla todella on yhteys noihin kiillehäiriöihin, niin omat lapset saavat varmaankin nuo kiilleoireet.
Niin suuri osa on ruokavaliostani ollut lohta viimevuosina, että vaikka lopettaisin sen syömisen tähän, niin tuskin palaisivat oman elimistön dioksiinipitoisuudet niin alhaiselle tasolle :).Ukrainan presidentti Viktor Juštšenko sai mystisen dioksiini-ihottuman viime vaalien alla.
En muista lehtien kertoneen, oliko hän saanut kollega Vladimir Putinilta (tms) kalaa lahjaksi,
mutta en ihmettelisi ollenkaan, jos Viktorilla olisi myös pieniä kiillevaurioita:
http://images.google.fi/images?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Viktor Yushchenko&sa=N&tab=wi - dioks
... niin kirjoitti:
Ukrainan presidentti Viktor Juštšenko sai mystisen dioksiini-ihottuman viime vaalien alla.
En muista lehtien kertoneen, oliko hän saanut kollega Vladimir Putinilta (tms) kalaa lahjaksi,
mutta en ihmettelisi ollenkaan, jos Viktorilla olisi myös pieniä kiillevaurioita:
http://images.google.fi/images?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Viktor Yushchenko&sa=N&tab=wi...mutta ei itselläni sitä kiillevauriota olekaan :). Ja taisivat olla Viktorin oireet tulleet pikkuisen isommalla annostelulla kuin mitä pystyy luonnollisen ravinnon kautta saamaan :)
- muumi mamma
Hei!
Minäkin olen ihmetellyt poikani valkoisia läikkiä uusissa eturautahampaissa.Pitänee mennä hammaslääkäriin hänen kanssaan. Muistelin, että minullakin oli pienenä samanlaiset läikät. Nyt ei mitään valkoisia läikkiä ja hammaskiille on niin kova, että reikiä ei tule.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565