jakohihna/ ketjukäyttöinen

kysymysmerkki?

Itse käyttelen tällä hetkellä toyota corollaa, jossa jakohihna on korvattu ketjulla. (en tunne sen tarkemmin asiaa.)Ajelu on ilmeisesti huoletonta ainakin siltä osin, ettei tarvitse pelätä hihnan pamahtamista poikki.

Nyt kun olen vaihtamassa autoa toiseen, voisiko joku kertoa, missä muissa menopeleissä on samanlainen ketju käytössä kuin tojotassani? Autoni on vuosimallia 2002 ja johonkin samanikäiseen tai uudempaan meinasin sen vaihtaa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

51

8605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vvt-i

      Kunhan huomaat tarkistaa että hankintasi on merkitty vvt-i merkinnällä, ei ole syytä huoleen.

    • Mercedeksessä

      Yleensäkin paremmat autot läyttävät ketjua. Hihnaa löytyy Ladoista ja muutamista muista merkeistä ja etenkin niiden vanhemmista moottorimalleista. Vältä niitä kuin ruttoa!

      • volksvagen

        golfissa on vaihdettava hihna?


      • olekaan
        volksvagen kirjoitti:

        golfissa on vaihdettava hihna?

        Uudet FSI-koneet ovat ketjulla. Vanhemmissa koneissa voi olla vielä hihnat mutta tilanne muuttuu kun uusia koneita tulee.


      • keimo lantio
        volksvagen kirjoitti:

        golfissa on vaihdettava hihna?

        Tässähän mainittiin että ladoissa, ranskiksissa ja muissa vikapesissä (VAG, Audi) on hihna. Varminta on ostaa japanilainen hihnoja vältellessä.


      • Hannta
        keimo lantio kirjoitti:

        Tässähän mainittiin että ladoissa, ranskiksissa ja muissa vikapesissä (VAG, Audi) on hihna. Varminta on ostaa japanilainen hihnoja vältellessä.

        Kyllä vanhassa kunnon Ladassa on ketju eikä hihnaa.


      • Fiat edelläkävijä

        Kyllä siinä Ladassa on KETJU. Kuten muissakin vanhaa tekniikkaa olevissa autoissa.


      • jon hon
        Fiat edelläkävijä kirjoitti:

        Kyllä siinä Ladassa on KETJU. Kuten muissakin vanhaa tekniikkaa olevissa autoissa.

        Ladassa on tappikone, menepä opiskelemaan poju.


      • rhj5vrjh
        jon hon kirjoitti:

        Ladassa on tappikone, menepä opiskelemaan poju.

        Ehei, Fiat 124:n perusmallissa oli työntötankokone. Ladassa oli yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli.
        Mutta luulenpa ettet edes tiedä mitä "tappikone" tarkoittaa. Kunhan haluat päteä termillä jonka kuulit ABC:n pisoaarilla.


    • asentaja..

      Useissa autoissa on siirrytty käyttämään jälleen ketjua. Tosin Mersu on käyttänyt aina.
      Kuitenkin ketjukin venyy ja onkin varsin hankala ja kallis vaihtaa. Tämä venyminen on suuri ongelma nykyisessä moottorinohjauksessa.
      Moottorinohjaus ei ymmärrä ketjun venymää ja sytyttää moottorin vikavalon. Tällöin ainoa korjaus on ketjun vaihto( 2000€)
      Itse ostan auton jossa on hihna, vaihto ja tarkastus helppoa ja halpaa myöskään hihna ei veny.
      Myös ketju alkaa ääntelemään vanhetessaan jota hihna ei tee.
      Ketjuongelmaa esiintyy Nissanissa Ja BMW:ssä eniten.

      • kestää

        Ketju kestää kauemmin kuin auto. Omalla Mesellä on nyt 580tkn ajettu alkuperäisellä hihnalla. Vaimon Nissanillakin jo reilu puolet siitä. Ei tule vanhoja hihna-autoja ainakaan meidän perheeseen.


      • Kultaketju
        kestää kirjoitti:

        Ketju kestää kauemmin kuin auto. Omalla Mesellä on nyt 580tkn ajettu alkuperäisellä hihnalla. Vaimon Nissanillakin jo reilu puolet siitä. Ei tule vanhoja hihna-autoja ainakaan meidän perheeseen.

        Ajoin aikanaan Opelin dieselillä ja se tarvitsi venttiilien säätöä 300000 kilometrin paikkeilla. Tarkistettiin samalla ketjukin ja sehän oli toiselta reunalta jo poikki. Huh helvetti. Onneksi helppo vaihtaa.

        Eivät ne ihan varmoja ole kettingitkään.


      • jo kolme
        Kultaketju kirjoitti:

        Ajoin aikanaan Opelin dieselillä ja se tarvitsi venttiilien säätöä 300000 kilometrin paikkeilla. Tarkistettiin samalla ketjukin ja sehän oli toiselta reunalta jo poikki. Huh helvetti. Onneksi helppo vaihtaa.

        Eivät ne ihan varmoja ole kettingitkään.

        vuosikymmentä aikaa. Eipä siinä mitään, kun silloin ja vähän myöhemmin saattoi mieltä virkistämässä nähdä liikenteessä niitä sinapinkeltaisia kadetteja. Samanvärinen c-korinen vectra oli kaupan eräässä helsinkiläisessä autoliikkeessä, kun viikonloppuna eli eilen poukkoilin niissä. Onkohan sellaisessa ketju vai hihna ja onko koko vectrasta ostokohteeksi?


      • europe fani
        jo kolme kirjoitti:

        vuosikymmentä aikaa. Eipä siinä mitään, kun silloin ja vähän myöhemmin saattoi mieltä virkistämässä nähdä liikenteessä niitä sinapinkeltaisia kadetteja. Samanvärinen c-korinen vectra oli kaupan eräässä helsinkiläisessä autoliikkeessä, kun viikonloppuna eli eilen poukkoilin niissä. Onkohan sellaisessa ketju vai hihna ja onko koko vectrasta ostokohteeksi?

        Ainakin 2,2 myllyssä on ketju, muissa bensavehkeissä kai vielä hihna. C-vekkuli on kyllä hyvä ostos.


      • jammu

        Vai on venyneen ketjun varoitus ääni pahasta.

        Toista se on ääneti ja varoittamatta pettävä hihna.

        Tuon vaihdon helppouksen kanssa on myös vähän niin ja näin. Suurin osa nykyisistä hihnakoneista tarvitsee erillisen hihnan kireyden mittaustyökalun ja tekijältään kyvyn käyttää ko. työkalua.

        Ketjuja taasen ei esikiristetä ja homma onnistuu kunhan asennusporukassa on yhdellä järkeä tällätä jakomerkit johdalleen.

        Itse en luottaisi kenenkään muun kuin merkkihuollon todistettavasti tekemään hihnan vaihtoon. Omiin hihnalla varustettuihin käytettyihin autoihini olen aina ensimmäiseksi vaihtanut tai vaihdattanut hihnan.

        Joissain hihnakoneissa on tosin konstrukstion heikkouden takia jakohihnan katkeamisen sietävät väistöt. Tällöin hihnan katketessa toki matka loppuu, mutta pelätyltä venttiilien ja mäännänpäiden kohtaamiselta vältytään.


      • sillälailla

        Taidat olla melkoinen rahamies tai sitten ajat jollain 1,3-litraisilla kinnereillä.

        Omassa V6-koneisessa perheajokissa hihnanvaihto maksaa reilun tonnin(!) merkkiliikkeessä mutta onneksi sen joutuu tekemään minun kilometreilläni vain neljän vuoden välein.

        Monissa 2000-luvun puolella tehdyissä tehokkaammissa turbodieseleissä (etenkin pari saksalaista ja italialaista merkkiä) isomman neloskoneenkin hihnanvaihto voi maksaa reilusti yli tonnin ja vaihtoväli on jopa 40-60tkm.

        Uuden auton ostaja voi tuon hyväksyä mutta sitten kun kärry siirtyy toiselle tai kolmannelle ostajalle ja hinta alkaa olla 15t€ paikkeilla, rupeaa kiinnostus tuon hintaisen huollon laiminlyönnistä kasvamaan eksponentiaalisesti ja auto muuttuu kiertopalkinnoksi joka vaihtaa omistajaa tiheään tahtiin kuin revolveri venäläisessä ruletissa a la "Kauriinmetsästäjät"


      • Mulla iso
        kestää kirjoitti:

        Ketju kestää kauemmin kuin auto. Omalla Mesellä on nyt 580tkn ajettu alkuperäisellä hihnalla. Vaimon Nissanillakin jo reilu puolet siitä. Ei tule vanhoja hihna-autoja ainakaan meidän perheeseen.

        ja vanha Mersun coupe (SEC) jossa ketju oli venynyt pahoin 220 tkm kohdalla ja samoin oli yksi muovinen ketjunohjain poikki. Suuritöinen ja aika tarkka remontti tehdä mutteivät osat paljoa maksaneet. Kone piristyi selvästi kun kaikki ajoitukset saatiin kohdalleen. Melkein 600 tkm ajetun dieselin kone pitää jo sellaista rähinää ettei siinä enää ketjun äänet paljoa kuulu.


      • Onneksi joku

        edes tajuaa asian sellaisena kuin se oikeasti on. Mukava lukea välillä asiaakin täältä
        p askan lomasta.


      • 7+5

        minulla on mersussa sama ketju jo 700tkm kestäny enkä meinannu vaihtaa vielä.
        Vaihtokaan ei ole kovin arvokas homma. Ketju maksaa 50euroa ja alle tunnissa vaihtaa sen. Vanha ketju katkaistaan ja liitetään uusi siihen. Sitten pyöritetään uusi ketju koneeseen ja liitetään kiinni. ei tarvitse purkaa kuin venttiilikopan kansi.


    • hapa7

      Siskon W124 mersun jakopää hajosi viime keväänä moottoritievauhdissa ilman mitään varoituksia tai etukäteisoireita. Kun konetta avattiin, syyksi paljastui ketjun kiristimen hajoaminen. Kiristimen palaset menivät ketjun ja rattaan väliin ja lopputuloksena täystuho. Autona 250 turboD ja kilometrejä takana n.270tkm.
      Kyllä se ketjukin menee ja pahaa jälkeä tekee mennessään.

      • KESTÄÄ!

        Niin eli kiristin prakasi ei ketju...

        Taisi olla uusimmassa TL:ssa juuri hyvä juttu jonkun Opelin testin kohdalla ketju vs. hihna.

        Nykyisin ovat oppineet tekemään ketjun ja kiristimet erilailla kuin 70-80-90 luvulla. Tästä johtuen ne alkavat myös yleistymään. Toki hihna on aina halvempi ratkaisu mutta asiakkaalle kalliimpi. Saapahan merkkihuolto hyvät katteet kun vaihdellaan hihnaa.


      • Sen
        KESTÄÄ! kirjoitti:

        Niin eli kiristin prakasi ei ketju...

        Taisi olla uusimmassa TL:ssa juuri hyvä juttu jonkun Opelin testin kohdalla ketju vs. hihna.

        Nykyisin ovat oppineet tekemään ketjun ja kiristimet erilailla kuin 70-80-90 luvulla. Tästä johtuen ne alkavat myös yleistymään. Toki hihna on aina halvempi ratkaisu mutta asiakkaalle kalliimpi. Saapahan merkkihuolto hyvät katteet kun vaihdellaan hihnaa.

        olla pitää. Ne lilluu öljykylvyssä eivätkä taatusti veny eivätkä mene poikki!


      • hapa7
        KESTÄÄ! kirjoitti:

        Niin eli kiristin prakasi ei ketju...

        Taisi olla uusimmassa TL:ssa juuri hyvä juttu jonkun Opelin testin kohdalla ketju vs. hihna.

        Nykyisin ovat oppineet tekemään ketjun ja kiristimet erilailla kuin 70-80-90 luvulla. Tästä johtuen ne alkavat myös yleistymään. Toki hihna on aina halvempi ratkaisu mutta asiakkaalle kalliimpi. Saapahan merkkihuolto hyvät katteet kun vaihdellaan hihnaa.

        Itse asiassa ketjukin meni poikki ja tuli osittain olos alumiinisesta ketjukotelosta tehden siihen oman pikku ulostuloaukon. Tapahtumasarja lähti kyllä liikkeelle kiristäjästä mutta lopputuloksena ketju katkesi. Eli menee se ketjukin poikki syystä tai toisesta.


      • KESTÄÄ!
        hapa7 kirjoitti:

        Itse asiassa ketjukin meni poikki ja tuli osittain olos alumiinisesta ketjukotelosta tehden siihen oman pikku ulostuloaukon. Tapahtumasarja lähti kyllä liikkeelle kiristäjästä mutta lopputuloksena ketju katkesi. Eli menee se ketjukin poikki syystä tai toisesta.

        Tätä hainkin eli ketju rikkoutui muusta syystä. Normaalissa käytössä olisi kestänyt. Kyllä mitä vaan saa rikki, jos käyttö väärää tai ei ole suunniteltu toimimaan rikkinäisellä kiristimellä.


      • hapa7
        KESTÄÄ! kirjoitti:

        Tätä hainkin eli ketju rikkoutui muusta syystä. Normaalissa käytössä olisi kestänyt. Kyllä mitä vaan saa rikki, jos käyttö väärää tai ei ole suunniteltu toimimaan rikkinäisellä kiristimellä.

        Mistä tiedät mistä syystä hihnat katkeilevat? Kulunut kiristäjä, viallinen vesipumppu, kuluneet hammasrattaat. Hihnassa itsessään ei alunperin välttämättä ole ollut katkeamiseen johtavaa vikaa vaan sen saattaa aiheuttaa ns. ulkopuolinen osa.

        Miten nokkaketjua voi käyttää väärin?

        Kiristin ei ollut rikkinäinen vaan hajosi ilman ennakkovaroituksia.

        Kiristin on jakopään yksi osa joten tehdään kompromissi ja sovitaan, että ketjukäyttöisellä nokka-akselilla varustetun moottorin jakopää voi hajota totaalisesti vaikka yleensä annetaan ymmärtää, että ketjukäyttöinen jakopää on turvallinen ja ikuinen. Ei ole.

        Jos tällainen ketjukoneen jakopäävaurio syntyy, tulee lähes poikkeuksetta kuumaa rautaa koneesta ulos ja jälki on sen mukaista. Remminriekaleet eivät työpisteestä poistuessaan hajota mitään.


      • kalliiksi käy
        hapa7 kirjoitti:

        Mistä tiedät mistä syystä hihnat katkeilevat? Kulunut kiristäjä, viallinen vesipumppu, kuluneet hammasrattaat. Hihnassa itsessään ei alunperin välttämättä ole ollut katkeamiseen johtavaa vikaa vaan sen saattaa aiheuttaa ns. ulkopuolinen osa.

        Miten nokkaketjua voi käyttää väärin?

        Kiristin ei ollut rikkinäinen vaan hajosi ilman ennakkovaroituksia.

        Kiristin on jakopään yksi osa joten tehdään kompromissi ja sovitaan, että ketjukäyttöisellä nokka-akselilla varustetun moottorin jakopää voi hajota totaalisesti vaikka yleensä annetaan ymmärtää, että ketjukäyttöinen jakopää on turvallinen ja ikuinen. Ei ole.

        Jos tällainen ketjukoneen jakopäävaurio syntyy, tulee lähes poikkeuksetta kuumaa rautaa koneesta ulos ja jälki on sen mukaista. Remminriekaleet eivät työpisteestä poistuessaan hajota mitään.

        Niin kerrotko mitä tapahtuu kun ajat 100km/h ja hihna menee poikki? Siinä vaiheessa remminriekaleet ei paljon pelasta. Todennäköisyys ketjun katkeamiselle normaalissa käytössä vs. hihna on kuitenkin aivan eri luokkaa.


      • hapa7
        kalliiksi käy kirjoitti:

        Niin kerrotko mitä tapahtuu kun ajat 100km/h ja hihna menee poikki? Siinä vaiheessa remminriekaleet ei paljon pelasta. Todennäköisyys ketjun katkeamiselle normaalissa käytössä vs. hihna on kuitenkin aivan eri luokkaa.

        Olen samaa mieltä, että ketju kestää varmemmin kuin hihna mutta kuten olen yllä yrittänyt todistaa, ketjukaan ei ole 100% varma.

        - Niissä autoissa joissa hihna katkeaa ja mäntä osuu venttiileihin, tulee osasta venttiilejä ja mäntiä entisiä. Ehkä kiertokangetkin saattavat vääntyä. Kaikissa ei osu (mm. 1.6 8vent. Opelit ja 8vent. VAG moottorit).

        - Niissä autoissa joissa ketju katkeaa, tapahtuu aivan sama kuin hihnan katkeamisessa katkennut ketju runttaa itsensä johonkin ja silloin on esim. dieselissä syöttöpumppu vaarassa. Pumpun käyttöakseli saa voimansa ketjulta ja se saattaa vääntyä tai mennä poikki. Lisäksi ketju pyrkii ulos kotelostaan ja siinä yhteydessä rikkoo paikkoja.

        Huom! Turbomoottorissa (bensa tai diesel) mäntien lyödessä venttiileihin, saattaa pakoventtiilistä irrota paloja, jotka singahtavat pakosarjaan eli pyörivän turbon siipiin. Lopputuloksena voi olla turbon täystuho.


      • 6+20

        tuo on kyllä poikkeustapaus. Yleensä W124 ketju kestää auton iän. Tiedossa on 700tkm ja 600tkm ajettuja alkuperäisellä ketjulla ja vielä kestää.


    • Mitoitus olisi tehty oikein ja ankarat olosuhteet huomioiden.

      Hihnojahan alettiin käyttämään nimenomaan moottoritekniikan "kehityksen" nimissä. Rakenne oli kevyt ja halvempi valmistaa. Moniventtiilirakenteiden yleistyminen yhdistettynä "ei vapaasti" pyörivään moottoriin sai sitten aikaan lähes katastrofin eräillä moottorin valmistajilla kun jakopään mitoitus ei seurannutkaan mukana. Suomessa ongelma vielä korostui johtuen ilmasto-olosuhteistamme.

      Siirryttiin kiivasta tahtia ketjukäyttöihin mutta jotkut valmistajat onnistuivat mokaamaan tämänkin läh. ketjunkiristimien toimimattomuudella. Nyt asiat lienevät kunnossa näiltä osin?

      Sitten kysymykseesi. Perheemme uusin (vaimon)autohankinta on 5- ov. Ford Fiesta/05 1.3- moottorilla. Valintaperusteista yhtenä oli juuri tuo jakopään rakenne, ketjulla! No joku tietysti älähtää tästä valinnasta (mopo, vähän tehoa jne.) mutta valintaan vaikuttivat muutkin syyt, vahvimpana ajo-ominaisuudet. Auto myös ruostesuojattiin heti!

      • heqqu

        Hah. Olen ajanut autoilla 600tkm elämäni aikana enkä ole koskaan vaihtanut autoihini jakopään osia. Aina omistanut auton missä ketju. Kumpikohan on käytännöllisempi? ketju vai remmi? onpas paha ja vaikea kysymys.


    • 28

      Vw. n aivastuskoneessa (tsi) ketju kestää noin 50-60th. sen jälkeen onkin jo koneen vaihtoaika,. Ei muuten paljon varoittele etukäteen. ( Kokemusta on). Sen jälkeen hihnakone on ollut meidän perheessä ainut oikea vaihtoehto.

      • huh huh hihna poikki

        on ymmärretty jo aikoja sitten,ettei ole ketjun voittanutta.turhaa tuollaisten hihnojen kanssa on taistella,kuten varmasti opel kuskit tietävät....


      • Hihna naps, hui hai
        huh huh hihna poikki kirjoitti:

        on ymmärretty jo aikoja sitten,ettei ole ketjun voittanutta.turhaa tuollaisten hihnojen kanssa on taistella,kuten varmasti opel kuskit tietävät....

        Opel Vectrassa on hihna, mutta se ei haittaa, koska sen katkeaminen ei särje konetta, kuten esim. kansanauto-konsernin tuotteissa. Vain matkanteko katkeaa siltä erää. Hihnan kuntoa on helppo seurata, eikä sen vaihtaminen ole erityisen hankalaa, jos on koskaan tehnyt käsillään jotain muuta kuin heilutellut niitä sarasvuomaisesti seminaarissa.

        Ketju on tietysti parempi, mutta antaa mannejen ajella vanhoilla Mersuilla. Turkkilaisten tekemä se Mersukin on, ei sen kummempi.


      • tramal19
        Hihna naps, hui hai kirjoitti:

        Opel Vectrassa on hihna, mutta se ei haittaa, koska sen katkeaminen ei särje konetta, kuten esim. kansanauto-konsernin tuotteissa. Vain matkanteko katkeaa siltä erää. Hihnan kuntoa on helppo seurata, eikä sen vaihtaminen ole erityisen hankalaa, jos on koskaan tehnyt käsillään jotain muuta kuin heilutellut niitä sarasvuomaisesti seminaarissa.

        Ketju on tietysti parempi, mutta antaa mannejen ajella vanhoilla Mersuilla. Turkkilaisten tekemä se Mersukin on, ei sen kummempi.

        kyllä se on niin että jos sulla on 16venane vectra niin hihnan katketessa kyllä kansi narahtaa?? mutta jos sulla on vaarin vanha vectra 8 venaa niin sitte!! ei 16 venasista ole kuin subaru jossa ei konetuhoa tule nauhan katketessa!! mitä tulee ketjuihin niin esin nissan almeran jakoketjut on useasti venyneet 50-100 tkm:ssä. auto alkaa nykiä kun ajotukset eivät ole enää kohallaan ja monissa muissakin?? mersu Vitossa nokkapuolen rattaassa oleva pumpun ajotus mekanismi hajoo vähän väliä!!sitte hyvänä lisänä renault scenic -00 ja uudemmat ovat remelillä... joka kymmenes korjaamo ottaa sen edes vaihdettaviksi?? että se niistä ketjuista ja remeleistä??


      • Viisas
        tramal19 kirjoitti:

        kyllä se on niin että jos sulla on 16venane vectra niin hihnan katketessa kyllä kansi narahtaa?? mutta jos sulla on vaarin vanha vectra 8 venaa niin sitte!! ei 16 venasista ole kuin subaru jossa ei konetuhoa tule nauhan katketessa!! mitä tulee ketjuihin niin esin nissan almeran jakoketjut on useasti venyneet 50-100 tkm:ssä. auto alkaa nykiä kun ajotukset eivät ole enää kohallaan ja monissa muissakin?? mersu Vitossa nokkapuolen rattaassa oleva pumpun ajotus mekanismi hajoo vähän väliä!!sitte hyvänä lisänä renault scenic -00 ja uudemmat ovat remelillä... joka kymmenes korjaamo ottaa sen edes vaihdettaviksi?? että se niistä ketjuista ja remeleistä??

        No eipä pidä paikkaasa tuokaan ! Just on levällään 2.0i 16v 97 vectra jossa paukahti hihna poikki ....... Ei muuta kun hihna , rullat ja kiristin uudet tilalle ja meno jatkuu .


    • 16+17

      Ford Ka tönärikone ei tarvi pelätä hihnojen tai ketjujen katkeiluja, työntötapin jos saat poikki ajamalla niin jonkinmoisen palkinnon ansaitset. Taitaa olla uusissa Skodissakin tönäri.

      • diplinssi

        On siellä työntötankokoneessakin ketju.Millä se nokka-akseli muuten pyörisi. Tosin ketju on erittäin lyhyt, kun nokka-akseli on sylinteriryhmässä lähellä kampiakselia. Näinollen ketju ei paljon vispaa ja veny. Kestää isältä pojalle.


      • Hammaspyörät
        diplinssi kirjoitti:

        On siellä työntötankokoneessakin ketju.Millä se nokka-akseli muuten pyörisi. Tosin ketju on erittäin lyhyt, kun nokka-akseli on sylinteriryhmässä lähellä kampiakselia. Näinollen ketju ei paljon vispaa ja veny. Kestää isältä pojalle.

        Hammaspyörävälitystä on käytetty yleisesti.


    • ainakin...

      Niissä ainakin ja muita tuskin kannattaa katsellakaan. Jakohihnallisia saa kyllä halvemmalla kun ne eivät kelpaa enää kenellekään.

    • xernhj8uubk

      kyllä tuli konkurssi,kun n 125tkm ajetun touranin hihnan merkkiliikkees vaihdatti.teki oikein 399 hihna,vesipumppu,kiristin,uudet nesteet ja apulaitehihna samal.

      • Grounni

        70: luvun tojota krouni, jakopäässä rattaat. Paras ratkaisu, ei katkee remeli eikä viru vitja.


      • gonkko.

        Köyhän miehen Touran.............


    • Mb5024v

      Ketjun sen pitää olla, Eikä jakohihna..

    • Autoilija apina

      Vältät vain noita VAG-konsernin (VW, Skoda, Seat, Audi) TSI-koneita, niin hyvä tulee. Voit googlella etsiä vaikkapa "TSI ongelmat" hakusanoilla, niin löytyy aika paljon juttua juurikin noiden koneiden jakoketjuun liittyvistä ongelmista ja niistä johtuvista kalliista koneremointeista jo 20-30 tkm ajetuissa koneissa.

    • Kaamies

      Tiedä häntä kumpi on parempi, mutta näin opiskelija-budjetilla luotan 2000vm Ford Ka:n jolla on ajettu 151 000 km mitään ketjuja vaihtamatta, ymmärsin autoa ostaessa että kone perustuu vanhaan kenttiin joka oli jo Angliassa. Tuon ketjun pitäis kestää kyllä isältä pojalle, niin ja valurautaa tais olla alakerta, että ei sitä ajamalla (tarkoitan nyt normaalia ajoa) rikki pitäisi saada. Tietääköhän kukaan onko uudessakin Kaassa ketju nokalla?!?!

    • Kuttaperkka-aikaa

      Tulipa aikani kuluksi luettua tämä "ketju". Omia kokemuksia muutamasta kinneristä: Toyota Tercel 4 w farmari 1989, 1,5Lkone. Hihnan annoin aina mennä loppuun, koskapa moottori pyöri vapaasti ja kerran keskellä kesäistä Tamperetta auto sammui keskelle risteystä, ja hihna poikki. Hinausautolla Toyotan liikkeeseen. Pikahuolto vaihtoi hihnan noin puolessa tunnissa, hintaa en edes muista. Yksi parhaista autoista mitä olen omistanut, 7L/100km, neliveto, normaalisti etuveto, 6 vaihteinen laatikko, jossa se ensimmäinen oikein ryömintävaihde. Miksi tällaisia autoja ei enää tehdä?

      70-luvun lopussa isävainaan kera vaihdettiin Jeep farkkuun joku Fiat dieselmottori. Aikamoinen raktori autosta tuli, mutta kyseinen moottori oli siis näitä rattailla pumppua ja venttiilikoneistoa pyörittäviä rautoja. Veikkaan, että kyseinen kone voi vieläkin olla jossakin käytössä, vaikka sen aikainen auto on paalattu.

      80-luvun alussa omistin neljä vuotta Chevrolet Blazerin, 5,7 L bensakone, 4-veto automaatti, korjaukset neljän vuoden aikana öljykello ja toinen takapyörän stefa. Auto veti käyttöaijan 1300kg telikärryä ympäri Suomea, ja ainoa miinus oli polttoaineen kulutus. Ilman kärryä kesällä 80km 17L, talvella kärry perässä 20-24L. Mutta helvetin kestävä, napalukot edessä, siis se toiseksi paras autoni.

      Viimeisen 20 vuoden aikana omistamistani autoista, joista toiset ketju- ja toiset hihnamoottorisia, on hyvin vähän kerrottavaa; mutta hyvää vappua.

    • Ketju kestää

      Itselläni on ollut nyt 2 ketjukoneista Alfaa 90-luvulta. Moottori on siis 2.0 Twin Spark. Toista ajettu 400000km ja ketjussa ei havaittavaa kulumaa, vaikka venynyt oli hiukan, mutta senhän kiristää vaikka itse. Toinen taas ajettu 230000km ja tämäkin hiukan venynyt, mutta muuten kuin uusi.

      • Toyotamiäs

        Hienoa, Alfoissakin on siis edes 1 osa, joka kestää!


      • Ketju kestää
        Toyotamiäs kirjoitti:

        Hienoa, Alfoissakin on siis edes 1 osa, joka kestää!

        Kyllä se muutenkin on kestänyt ilman ongelmia, mutta eihän sitä voi uskoa koska se ei ole Toyota... Perus pappa-asenne...


      • Toyotamiäs
        Ketju kestää kirjoitti:

        Kyllä se muutenkin on kestänyt ilman ongelmia, mutta eihän sitä voi uskoa koska se ei ole Toyota... Perus pappa-asenne...

        Taitaa ne Saksassa TUV:n vikatilastoijatkin olla liikkeellä perus pappa-asenteella.
        Toyotissa aina vikoja vähiten ja Alfat, Fiiatit ja Rellut siellä pohjilla kun noita lueskelee. Taitaa mielestäsi tilastoijatkin ajella Tojotilla (mikä ei olisi tietenkään faktoja lukeneelta tyhmempi ratkaisu lainkaan) Mut jokainenhan saa ajaa millä tykkää, ei siinä mitään.


      • Ketju kestää
        Toyotamiäs kirjoitti:

        Taitaa ne Saksassa TUV:n vikatilastoijatkin olla liikkeellä perus pappa-asenteella.
        Toyotissa aina vikoja vähiten ja Alfat, Fiiatit ja Rellut siellä pohjilla kun noita lueskelee. Taitaa mielestäsi tilastoijatkin ajella Tojotilla (mikä ei olisi tietenkään faktoja lukeneelta tyhmempi ratkaisu lainkaan) Mut jokainenhan saa ajaa millä tykkää, ei siinä mitään.

        Katso sinä tilastoja ja mollaa muita. Pakkohan sun on kun et itse osaa autolles mitään tehdä. Niin eihän ne Toyotat hajoa kun niillä ajetaan aivan kuin oisi saippuat renkaiden tilalla. Tai no.... töissä Hiluxista kesän aikana meni turbo. En mä ala keksimään tähän lisää, kun ei oo samaa tarvetta valehdella. Jos ajaisin saman ikäisellä Toyotalla ja Alfalla samalla tavalla (vaihtaisin Toyotaan ne renkaat saippuoiden tilalle) niin väitän että Toyotaa joutuisin huoltamaan enempi. Eri asia juuri tuolla pappatyylillä vaikken ittekään mikään amis ole joka autoa taukoamatta rääkkäisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3252
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3078
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe