Onko keneltäkään poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta kerralla? Miltä operaatio tuntui ja entäs sen jälkeen? Mulla olisi se edessä huomenna ja voi olla, että ensi yönä ei paljoa nukuta.
Nejä viisuria pois kerralla!
17
9700
Vastaukset
- ei paha
mult poistettiin ne nukutuksessa eikä ollut kauheesti kipuja sen jälkeen mut kyllä puranaa joutus pikkasen ottamaan toimen piteestä on nyt 2 viikkoa ja puhkes uusi viisuri alas prkl suomeksi
- pois
miksi ne pitää kaikki kerralla ottaa? Ei se ole todellakaan tarpeen.
Jos kuitenkin päädyt siihen, ota pari tuntia ennen toimenpidettä buranaa alle (jos et ole allerginen). Särkylääke vaikuttaa jo ennen kuin homma alkaa.
Pikaista paranemista! - aihetta paniikkiin
pois kirjoitti:
miksi ne pitää kaikki kerralla ottaa? Ei se ole todellakaan tarpeen.
Jos kuitenkin päädyt siihen, ota pari tuntia ennen toimenpidettä buranaa alle (jos et ole allerginen). Särkylääke vaikuttaa jo ennen kuin homma alkaa.
Pikaista paranemista!Kaksi alhaalla olevaa viisuria tulehtuneita ja olen jo kaksi antibioottikuuria niihin syönyt, joten ne pakko poistaa ja samalla sitten ylhäältäkin. Menen nukutuksessa otattamaan, joten senkin takia ajattelin, että kaikki kerralla. Pelottaa vaan kamalasti, vaikka eihän siitä toimenpiteestä mitään tajuakaan ja sitten ne jälkikivut.:(
- ei paha ollenkaan
aihetta paniikkiin kirjoitti:
Kaksi alhaalla olevaa viisuria tulehtuneita ja olen jo kaksi antibioottikuuria niihin syönyt, joten ne pakko poistaa ja samalla sitten ylhäältäkin. Menen nukutuksessa otattamaan, joten senkin takia ajattelin, että kaikki kerralla. Pelottaa vaan kamalasti, vaikka eihän siitä toimenpiteestä mitään tajuakaan ja sitten ne jälkikivut.:(
ei se ole paha se nukutus toimen pide sä nukahdat ja sit heräät ja kaikki onjo ok paha olo siinä voi olla mutta saat semmosta lääkettä joka lopettaa huonon olon.muistat vaan syödä jäätelöä paljon se auttaa
- ja sitten lepoa
Kyllä siitä varmaan selviää. Muista pyytää hyvät jälkihoito-ohjeet hoitopaikasta, koska oikea jälkihoito lieventää kipujasi, joita aivan varmasti tulee puudutusaineen vaikutuksen lakattua.
Itseltäni on poistettu viisaudenhampaat, mutta yksi kerrallaan. En todellakaan suostunut siihen, että ne revitään kaikki yhtaikaa. Kukin tyylillään.
Hampaidenpoiston jälkeen ymmärrettävästi hakeudut kotiin ja lepäät.
Parasta olisi,jos sinulla olisi mukana saattaja. Se helpottaa kummasti,kun itsellä on kuitenkin vähän "pöljäpäinen" olo. Vielä parempaa olisi tulla kotiin sen saattajan autolla tai taksilla.
Itse ne suosittele ajamaan autoa hampaiden poiston jälkeen, saattaa olla verenvuotoa, kipua yms.
Auton ajo on kielletty, jos joudut käyttämään kolmiolääkkeitä (esim. rauhoittavia valmisteita) ennen hampaidenpoistoa.
Pyydä sairauslomaa. Yleensä sitä tulee muutamia päiviä, mutta riippuu täysi tapauksesta (esim, jos on muita perussairauksia), onko poisto leikkauksellinen vai ei tms.
Jokainen tapaus vaatii oman harkintansa.
Poiston jälkeen on odotettavissa kipua, turvotusta ja väsymystä. Lepo on paras hoito ja kipulääke.
Sellainen kipulääke,jota siedät hyvin. Varaa sitä myös kotiin, jotta voit ottaa aina kipujen tullen.
Apteekista voisit myös ostaa kotiin (pakastimeen) sellaisen sinisen geelipussin (en muista nimeä),jonka voit laittaa pyyheliinan sisässä poiston jälkeen posken päälle. Se lievittää turvotusta.
Heti hampaiden poiston jälkeen - eli samana ja seuraavina päivinä et sitten saa rasittaa itseäsi missään fyysisissä liikuntasuorituksissa. Sellaisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tsemppiä Sinulle !- ketjun aloittaja
Kiitos neuvoista ja rauhotteluista. Tuli sellainen olo, että selviän kyllä. Saattaja on onneksi ja autolla pääsen kotiin asti. Ovatpahan sitten kerralla viisurit poissa, kun ovat niin tulehtuneetkin.
- Odotan innolla
torstaista leikkausta. Takahampaan ja viisauden hampaan välissä tulehdus. Viisauden hammas on kiertynyt luun ympärille,mutta täytyy varmaankin poistaa samalla, kun takahammas. Märkäpesäke on ollut vuosia siellä, sain tänään kuulla. Tuhansia euroja olen hammaslääkäreille pulittanut, että selvittäisivät, mikä mua vaivaa, kun on kipuja joka puolella ja puolet naamaa ja muutkin paikat kipeenä. On laitettu kaularangan, fibron, purennan ym. piikkiin. Arvatkaa ottaako päähän? Ainakin kaksi ja puoli vuotta mennyt näiden särkyjen kanssa on mennyt paljon muutakin. Ihmettelen, missä noi hammaslääkärit oikein on opiskellut ja mitä. Kuvat on ollut koko ajan ja ainakin viidellä eri hammaslääkärillä olen käynyt. On jopa leikattu kerran tänä aikana. Olen lukenut, että ei saisi olla hammasjuuritulehduksia kun menee leikkaukseen. Niin mulla on ollut näitä kaksi siis tulehdusta. Eikä hammaslääkärit ole uskonut mua. Vihdoin sain hammaslääkärin uskomaan. Hän sanoi, että hyvä kun et ole antanut periksi.
- sinulle sinnikäs potilas
Sinnikkyydestä pisteet kotiin sinulle. Hyvä, kun jaksoit pitää puoliasi ja etsityttää syytä kipuihisi.
Tässäpä taas huomaat, että ei ne hammaslääkärit kaikkea tiedä saati saa selville - ja mikä pahinta, eivät "usko" tyhmän maallikon lausuntoja sekä tuntemuksia omista hampaistaan.
Mistä vihdoin kehittelit sen hammasalan asiantuntijan, joka pääsi totuuden jäljille ? Näitä pitäisi olla enemmän.
Mikä oli se ratkaiseva seikka, että mätä ja tulehdukset löytyivät? Tehtiinkö lisää tutkimuksia, röntgenkuvia vai ihan vaan silmämääräisin keinoin, että kipua siellä ja arkuutta täällä ? - paljon kärsinyt
sinulle sinnikäs potilas kirjoitti:
Sinnikkyydestä pisteet kotiin sinulle. Hyvä, kun jaksoit pitää puoliasi ja etsityttää syytä kipuihisi.
Tässäpä taas huomaat, että ei ne hammaslääkärit kaikkea tiedä saati saa selville - ja mikä pahinta, eivät "usko" tyhmän maallikon lausuntoja sekä tuntemuksia omista hampaistaan.
Mistä vihdoin kehittelit sen hammasalan asiantuntijan, joka pääsi totuuden jäljille ? Näitä pitäisi olla enemmän.
Mikä oli se ratkaiseva seikka, että mätä ja tulehdukset löytyivät? Tehtiinkö lisää tutkimuksia, röntgenkuvia vai ihan vaan silmämääräisin keinoin, että kipua siellä ja arkuutta täällä ?Kirjoitan jatkoa tähän tarinaan. Olen tässä yön aikana miettinyt ja olen ollut raivoissani ja tavallaan kiitollinen, että on ehkä löytynyt apua näihin mun kipuihin. Mulla on oikea puoli kehostani ollut kaksi ja puoli vuotta kipeä. Osa varmaan johtuu kaularangastakin. Eräänä aamuna kun heräsin nukuttuani käsi poskella, oli oikea käsi ja oikea puoli kasvoistani puutunut. Siitä saakka on ollut kaikenlaisia vaivoja oikealla puolella. Oikean puoleinen ylähuuli on ollut kokonaan turtana, syöminen on ollut vaikeaa, samoin korvaa on särkenyt ja koko kasvonpuolisko. Käsi on välillä niin kipeä etten ole voinut koskea sillä mihinkään, tosin mulla on sanottu, että mulla on hermovaurio kaularangassa, siitäkin mä taistelin puoli vuotta, ennen kuin leikattiin.
Kasvoja on hierottu, niin kuin muutakin vartaloa, olen juossut lääkäreillä kipujen takia. Olen ollut kaksi vuotta pois töistä, kun en kipujen takia oikein mihinkään pysty.
En kirjoita nyt enempää, ennen kuin tiedän, minkä avun hampaan ja pesäkkeen poisto antaa. Nyt voin sen jo kertoa, että toisen hampaan aukiotto auttoi kasvoon niin paljon, että pystyn syömään normaalisti, eikä ruoka valu suusta pois. Kymmeniä kertoja olen valittanut niin hammaslääkäreille ja lääkäreille asiasta ja siitä kivusta mikä on kasvoissa, vastaukset on ollut lääkäreiltä niin se johtuu hampaista, hammaslääkärit sanoo, että johtuu kaularangasta, niin sullahan on se kaularankajuttu. Niin mulla oli koko ajan tulehdus myös sieraimissa. Sekin helpotti, kun hammas aukaistiin.
Lukekaa, mitä piilevät hammastulehdukset voi aiheuttaa, jopa sydänkohtauksia, eikä ainakaan saisi leikata, jos hampaat ei ole kunnossa. Ajatelkaa sitä energia- ja rahamäärää, mikä mulla on mennyt taistellessa, kun olen kulkenut kuvien kanssa lääkäreiltä toiselle. Yksikin hammaslääkäri on lääkäri, jonka luona kävin. Kirjoitin sille sen jälkeen, kun hammas aukaistiin, hän sanoi, että siksi hän ei huomannut tulehdusta, kun sitä ei siellä silloin ollut....Heti kun hammas aukaistiin, huuli alkoi jännästi tykyttämään. Sehän oli ollut puutunut kaksi ja puoli vuotta..
Ei ole mitään järkeä ottaa kuvia hampaista, jos niitä ei kunnolla tutkita. Vaatikaa kunnon hoitoa, olen hyvä esimerkki siitä, miten lääkärit, hammaslääkärit suhtautuu asiakkaisiin, joilla on paljon kipuja, valittaja, sullahan on fibro jne. Hesassa on ainakin yksi paikka, missä muhun suhtauduttiin heti jo asiakaspalvelussa hyvin, sain sieltä jo paljon apua. Mainostaa en kai voi, mutta se on hammaslääkärikeskus keskellä Hesaa, seuraavaksi, jos vaan saan rahaa jostakin vielä, poistatan amalgaamipaikkani. Olen ajatellut, että josko vielä saisin elämäni takaisin. - jatkan vielä
sinulle sinnikäs potilas kirjoitti:
Mikä oli se ratkaiseva seikka, että mätä ja tulehdukset löytyivät? Tehtiinkö lisää tutkimuksia, röntgenkuvia vai ihan vaan silmämääräisin keinoin, että kipua siellä ja arkuutta täällä ?Kun taas menin yhdelle hammaslääkärille, sanoin, että eikö tota hammasta voisi avata, kun se aina vaan vaivaa, huuli ja kasvo on ihan samanlainen ollut koko ajan. Se sanoi, että no avataan sitten. Heti kun hammas aukaistiin, suuhun tuli pahahaju ja huuli alkoi tykyttää. Tää hammaslääkäri oli kaupungin hammaslääkäri, jatkoin sitten hoitoa yksityisesti. Niin sen vielä sanon, että olen aina huolehtinut hampaistani hyvin ja hampaani on ulospäin ihan hyvän näköiset, tasaiset ja valkoiset. Ulospäin ei näy mitään, eikä hammaslääkäritkään mitään huomannut, vaikka on kurkkinut suuhuni kymmeniä kertoja.
- sinulle sinnikäs suomalainen
jatkan vielä kirjoitti:
Kun taas menin yhdelle hammaslääkärille, sanoin, että eikö tota hammasta voisi avata, kun se aina vaan vaivaa, huuli ja kasvo on ihan samanlainen ollut koko ajan. Se sanoi, että no avataan sitten. Heti kun hammas aukaistiin, suuhun tuli pahahaju ja huuli alkoi tykyttää. Tää hammaslääkäri oli kaupungin hammaslääkäri, jatkoin sitten hoitoa yksityisesti. Niin sen vielä sanon, että olen aina huolehtinut hampaistani hyvin ja hampaani on ulospäin ihan hyvän näköiset, tasaiset ja valkoiset. Ulospäin ei näy mitään, eikä hammaslääkäritkään mitään huomannut, vaikka on kurkkinut suuhuni kymmeniä kertoja.
Huh, huh ! Pahaa teki itsellekin, kun luin tätä viimeisintä tekstiä tarinastasi.
Olet tosiaan elävä esimerkki siitä, miten loputtoman sinnikäs potilaan tulee olla omassa asiassa avun saadakseen !
Ymmärsin, että olet käynyt sekä lääkäreillä että hammaslääkäreillä ja ne ovat vuorotellen pallotelleet asiaa ja diagnoosiasi puolelta toiselle. Että silleen se potilas kivuistaan paranee. Lääkärit sanoo, että vika on hammaslääkäreiden puolella ja päinvastoin.
Ja yksi oli koulutkseltaan sekä lääkäri että hammaslääkäri, mutta ei vaan kyvyt riittäneet siihen, että olis päässyt jutun jäljille ???
Kyllä potilas joutuu näköjään välillä aika paljon vartijaksi näiden koulut käyneiden ja kirjansa lukeneiden viisaiden kanssa.
Ja lopulta juttu lähti ratkeamaan,kun itse puhumalla puhuit, että avataan se hammas. Avattiin ja mädän haju tupsahti ilmoille. Siellähän se vika sitten oli.
Kyllä tämänkin kertomuksen jälkeen panee taas epäilemään alan ihmisten taitoja, mutta pääasia, että olet saanut avun ja varmasti kipusi ja
oireesi ovat helpottaneet.
Parempaa elämää sinulle !
- kans
4 viisuria poistetaa kerralla ja kuulemma paikallispuudutuksessa tjsp tjsp täytyy myöntää että kyllä pelottaa ..
- ens viikolla
Mutta multa otetaan paikallispuudutuksessa. En voi tajuta että kaikki kerralla. Pitäiskö kysyä omalta hammaslääkäriltä neuvoa, että kannattaako kaikki kerralla? Ja joudun matkustamaan bussilla toiselle paikkakunnalle, eli ei saattajaa :/ ja operaatio kestää 2-3h...miten jaksaa niin kauan olla suu auki?! olenkohan niin tokkurassa sen jälkeen etten löydä oikeaa bussia kotikaupunkiin :0
- ketjun aloittaja taas
Ohi on ja hengissä edelleen. Olo ei paras mahdollinen, mutta ei kai pahinkaan. Neljä viisuria sain kotiin muistoksi ja nyt jälkeenpäin niitä on kiva katsella.;) Nyt sitten kärsitään ja juodaan jonkun aikaa mehuja ja syödään jäätelöä, mutta eipähän tarvitse enää miettiä niiden poistattamista. Suosittelen, koska saa sellaiset kipulääkkeet mukaan, että samalla vaivalla kärsii neljän edestä kuin yhden.
- !!!
ketjun aloittaja taas kirjoitti:
Ohi on ja hengissä edelleen. Olo ei paras mahdollinen, mutta ei kai pahinkaan. Neljä viisuria sain kotiin muistoksi ja nyt jälkeenpäin niitä on kiva katsella.;) Nyt sitten kärsitään ja juodaan jonkun aikaa mehuja ja syödään jäätelöä, mutta eipähän tarvitse enää miettiä niiden poistattamista. Suosittelen, koska saa sellaiset kipulääkkeet mukaan, että samalla vaivalla kärsii neljän edestä kuin yhden.
Kiitos, nyt ei enää niin pelota :D Ja pikaista paranemista!
- Essi88
Noh... Multa poistettiin eräällä arvostetulla yksityisellä kirurgilla kaikki 4 viisaudenhammasta kerrallaan! En ole kuullut sitä kenellekään tehtävän mutta kokeneena voin sanoa että en suosittele. Kokemukseni ei siis tule koskemaan sinua mutta kunhan kerron. Itse toimenpide ei ollut kamala... (puudutuksia sain n. 8) Mutta leikkauksen jälkeen koin alkushokin, koska puhumisesta ei tullut mitään... siinä vähän silmät kostuivat kun tunsi itsensä niin avuttomaksi... Kasvoni olivat kaulan yläosasta asti korkealle poskpäihin asti puutuneet (nielu, kieli, kaikki mukaan lukien)... kasvoni näyttivät vammautuneilta kun suu oli aivan epämuodostunut enkä tuntenut kun suustani valui vielä ulkona verta ja sylkeä. Toivoin odotellessani isää ettei kukaan vain katsoisi minuun tai ainakaan puhuisi kanssani. Olisin joutunut aika avuttomaan tiaan. Muistan sen järkyttävän nälän, koska en saanut syödä kuin kylmää nestemäistä ruokaa...(esim. jugurttia). Mahtoikohan kulua yksi vai kaksi vuorokautta kun puudutus alkoi laskea... (syöminen ja juominen oli kivuliasta... haavat olivat arat ja suu oli aivan jäykkä). Sitten kasvoilleni turposi aivan järkyttävän iso turpa... myöhemmin se kellertyi ja mustui... Nukuin ainakin viikon ajan jääpussit poskilla lievittääkseni särkyä, painetta ja estääkseni mustumista. Koko ajan söin 800mg särkylääkettä 2-3 krt vuorokaudessa ja jotain muita tabletteja, joita en muista enää... ( vaikka olin 17 ja olen hento). Myöhemmin alkoi reilun vkn helvetti kun sisäposket eivät laskeneetkaan ihan nopeasti ja suuni oli rikki koska purin leikkaushaavojani aina laittaessani suuni kiinni ja sain lisäksi aftoja suuhun..kirvely ja nipistely oli raivostuttavaa... noh... ajalla kaikki meni ohi... onneksi se on takana päin! :) Se oli vain minun kokemukseni kaunisteltuna :P
- sa_kri
Joitain vuosia sitten poistatin/leikkautin kaikki neljä viisuria kerralla ja voisin kokea saman uudestaankin. Yksityinen lääkäri oli todella osaava ja siinä tuhdissa nukutuksessa ollessani en luonnollisesti tuntenut yhtään mitään. Aikaa vierähti noin 15 min/hammas, tietnkin lisäksi nukutus/herääminen. Kun heräsin olo oli aikamoinen, mutta helpottunut ja kipulääkkeellä sai olon paremmaksi. Tietenkin leuat olivat jumissa ja posket turposivat, mutta kotilääkitys piti kivut tehokkaasti poissa, samoin ihanan autuas kylmähaude. Saikulla olin noin viikon ja toipuminen meni hyvin.
Yleisempi vaihtoehto on todellakin ottaa kaksi hammasta kerrallaan pois, mutta uskon, että tällä tavalla pääsin loppuenlopuksi vähemmällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395