Eli hyvä kasvatustieteen opiskelija, mitä olet tykännyt opiskelusta? Onko ollut mielenkiintoista vai oletko kenties pettynyt johonkin? Entä kuinka työlääksi miellät kasvatustieteen opiskelun? Itse harkitsen vakavasti pääsykokeisiin osallistumista ja siksi ois kiva lukea kokemuksista:)
(Yleinen)kasvatustiede?Kokemuksia.
4
3475
Vastaukset
- -tyttönen-
Heips!
Aloitin opinnot X yliopiston kasvatustieteellisessä tänä syksynä. Itselläni on kylläkin pohjalla jo lähes 200 opintopistettä avoimen puolelta. Sitten kysymyksiisi...Joo, oon tykänny opiskelusta. Ainakin tässä vaiheessa opintoja opinnot aika vapaasti suoritettavissa...tietyn rungon mukaan tottakai. Paljon pitää ottaa itse selvää asioista, eikä välttämättä saa vastausta silloinkaan.
Kasvatustieteessä suoritetaan kurssit joko tenttimällä, tekemällä essee tai osallistumalla tunneille. POissaoloja ei saa olla joillakin tunneilla tiettyä määrää enempää. Muuten on tiedossa lisätöitä. Ongelmia teettää se, jos ei osaa englantia kunnolla, koska valtaosa kurssikirjoista on valitettavasti englanniksi. Tietysti voi suomennoksia yrittää metsästää...
Positiiviset ajatukset ainakin tähän mennessä. En oo katunu, vaikka ei mun varsinainen tavoite ookaan. Joka tapauksessa sinne päin olen menossa. Ai nii, se viel, että aika paljon tehdään töitä myös ryhmissä. Eli yhteistyötaidoista on aika paljon hyötyä ja kannattaa olla myös aika sopeutuvainen ihminen.
Tsemppiä vaan hakuihin! *onneks ne on jo takana*- ap.
Muutama lisäkysymys,jos vielä jaksat vastata: että kuinka rankaksi koet opiskelun? Onko esim. esseet kuinka laajoja ja onko tehtäviä usein päälleikkäin? (riippuu tietenkin opinstosuunnitelmastakin..)Entä kuinka paljon tulee olla esillä/esiintyä? Itse jännitän ihan kamalasti pieniäkin esiintymisiä ja se mietityttää..Luin opinto-opasta ja seminaarit sun muut kuulostaa ihan kamalilta, en tiedä sitten tottuuko siihen. Kiitoksia sulle vastauksista joka tapauksessa:)
- -tyttönen-
ap. kirjoitti:
Muutama lisäkysymys,jos vielä jaksat vastata: että kuinka rankaksi koet opiskelun? Onko esim. esseet kuinka laajoja ja onko tehtäviä usein päälleikkäin? (riippuu tietenkin opinstosuunnitelmastakin..)Entä kuinka paljon tulee olla esillä/esiintyä? Itse jännitän ihan kamalasti pieniäkin esiintymisiä ja se mietityttää..Luin opinto-opasta ja seminaarit sun muut kuulostaa ihan kamalilta, en tiedä sitten tottuuko siihen. Kiitoksia sulle vastauksista joka tapauksessa:)
No niin...tässä lisää vastauksia..Opiskelun rankkuus riippuu monesta asiasta. Kuinka monta kurssia on samaan aikaan menossa, miten laajoja ne ovat ja millaisia vaatimuksia läpipääsyyn niillä kursseilla on. Riippuu tietysti täysin, mihin vertaa. Jos vertaa matemaattisia aineita ja kasvatustieteitä, niin kyllä kasvatustieteet on paljon helpompi, mutta taas jos vertaa johonkin, jossa ei tarvitse niin paljon "käyttää älliään", kasvatustiede on vaikeampi. Koska en tarkemmin tiedä sun taustaas on selkeetä vastausta hankala antaa..
Esseiden laajuus riippuu kurssista. Tällä hetkellä mulla on menossa kursseja, joille täytyy laatia essee tai kirjoitelma, pituus 5 s ylöspäin ja sit on kurssi, jossa täytyy tehdä yli 20 s seminaarityö.
Kaikista hankalinta on se, kun kurssit on samaan aikaan ja myös tehtävien täytyisi olla samaan aikaan valmiina ja kenties myös luettava johonkin tenttiin. Itselläni on se tilanne tällä hetkellä. Tietysti tilanne voi olla eri, jos aloittaa opinnot aivan alusta.
Kielten tunneilla joutuu pitämään esitelmän ryhmän edessä, mutta apuna saa olla esim. powerpoint tms, viestinnän tunnit on yleensäkin sellasia. Mutta ei kannata turhaan jännittää, sillä sama tilanne on edessä kaikilla. Ainaki mulla on käyny hyvä tuuri opettajien suhteen, ovat kannustaneet, vaikka virheitä tulikin.
Kylläpä noihin kaikkiin tottuu, kunhan pääsee sisään koko systeemiin. Tietysti kaikki on erilaista eri yliopistoissa. Itselläni on kokemusta vain omastani. Jos sul on viel kysyttävää, ni kysy pois. Vastailen parhaani mukaan.
=)
- opiskelija__
Moikka
Opiskelen nyt kolmatta vuotta yleistä kasvatustiedettä. Hain koulutusohjelmaan, kun olin sattumalta avoimessa yliopistossa tutustunut alaan. En kuvitellut pääseväni OKL:n, joten aloitin suosiolla kirjojen pänttäämisen.
Päästyäni opiskelemaan itse alaa olin todella hämmentynyt sen suhteen, mikä minusta nyt sitten tulee (niin kuin useamman ystäväni, jotka aloittivat samaan aikaan). Tämä johtuu siitä, ettei meistä tule ensisijaisesti opettajia vaan kasvatustieteen asiantuntijoita. Ensimmänen vuosi meni ihmetellessä, mitä kannattaisi lukea sivuaineiksi. Meillähän voi lukea ihan mitä vain sivuaineena muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mikä aiheuttaa useammille valinnan vaikeuksia.
Itse kasvatustieteen opiskelu on enimmäkseen tentteihin lukemista, seminaareissa toimimista, esitelmien pitämistä ja esseiden kirjoittamista. Seminaaritkin voi korvata kirjatenteillä, mutta pidän itse seminaareista. Niissä saa vastapainoa valtavalle lukemisurakalle, koska saa toimia yleensä tuttujen opiskelijoiden kanssa ryhmissä. Tietysti esityksiäkin joutuu yleensä pitämään, niistä selviytyminen riippuu jännityksestä. Yleensä kaikkia jännittää aina hieman, mutta kyllä niistä selviää varsinkin, jos seminaariryhmässä on tuttuja kasvoja. Itse olen ainakin rentoutunut jo, vaikka alussa jännitin erittäin paljon esiintymistä.
Kasvatustiede on erittäin mielenkiintoinen ala, joka soveltaa useita tieteitä mm. psykologiaa ja sosiologiaa. Perusopinnot koostuvat enimmäkseen kirjatenteistä, aineopinnoissa on enemmän seminaareja ja/tai kirjatenttejä vaihtoehtoisesti sekä kandidaatti-seminaari. Tämän jälkeen on vielä syventävät opinnot, joihin en itse ole vielä edennyt. Kirjallisuus on toisinaan englannin kielellä, mutta ei onneksi aina.
Ainoa asia, minkä nimeän ärsyttäksi yleensäkin on se, että ei valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Useimmat ovat epätietoisia, mitä kannattaa lukea sivuaineena, jotta työllistyisi. Työllistyminen nimittäin riippuu sivuaineista. Itse olen keskittynyt erityispedagogiikkaan, psykologiaan ja sosiaalityöhön. Olen kiinnostunut enemmän opettamisesta ja ohjaamisesta kuin tutkimuksesta tai yrityksissä työskentelystä. Jotkut opiskelijatoverini lukevat sivuaineena yrityksen hallintoa ja hallintotiedettä, koska haluavat nimenomaan yrityksiin henkilöstötehtäviin.
Tässä pitkä selostus, toivottavasti auttoi. Neuvoni on tämä: kannattaa jo heti aluksi miettiä sopivat sivuaineet ja pohtia, missä työtehtävissä haluaa toimia (suunnittelu-, hallinto-, tutkimus-, kehittämis- tai opetustehtävät). Sen päättämisen jälkeen on jo helpompi tehdä valintoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3704023Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091453- 941297
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651104Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass14927Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58917Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12887- 38880
- 65861
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60859