Autojen tehot turhia

Taloudellinen, hillitty pre...

Ne, jotka väittävät autojen tehojen lisäävän liikenneturvallisuutta, eivät osaa tasa-arvoistaa tiellä kulkemista. Tästä on erittäin paljon kokemuksia liikenteessä, sekä kaupunki- että taajama-alueella. Tasa-arvoisessa liikenteessä matkustetaan yhdessä rajoitusten mukaisesti ja annetaan tilaa tarpeen tullen. Teho-kuskit näkevät liikenteen sujuvuuden täysin oman tuulilasinsa takaa ja kokevat turvallisuuden erittäin objektiivisesti oman autonsa kiihtyvyys-jarrutusmatka -funktioina.

On ihme että kaikki autolehdetkin TM mukaan laskettuna ihailevat avoimesti tehoja ja huippunopeuksia. Samaan aikaan maailmassa käydään sotia öljyn vuoksi. Itse toivoisin oikeasti asiallista autolehteä, jonka huomio olisi käytettävyydessä, ajettavuudessa ja ennen kaikkea taloudellisuudessa. TM joutui vastikään boikotointilistalleni öykkäritehoasenteensa johdosta.

21

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssssssssdd

      Sun boikotointilistasi ei muuten kiinnosta ketään...
      Anna ihmisten ostaa millaisia autoja haluavat -mitä se sulle muitten valinnat kuuluvat?

    • kiireinen bisnesmies

      Juuri sinua ja kaltaisiasi köröttelijöitä varten on keksitty Toyota Aygo(ja ne kaksi muuta vastaavaa).
      Todelliset viherpiperot ei sitten koske autoihin lainkaan.

      Keskity liikenteessä vain omaan köröttelyyn ja ole valppaana väistämään hyvissäajoin kun huomaat kaltaiseni kiireisen laatuautoilijan lähestyvän vauhdikkaasti.

      • rohvessori..

        Kuten yllä olevasta parista vastauksesta huomataan, näitä 10 vuotian lapsen kehityksen tasolle jämähtäneitä tolloja tuntuu riittävän, varsinkin näille sivuille.
        Koska ne ajattelee kirjaimellisesti istuinosallaan (perseellään), saavat he suurimman tyydytyksen istuessaan jonkun peltitoosan sisällä ( ovat hiirulaisia pääsääntöisesti) , hekumoiden samalla kehitystasolleen ominaisessa harhaisessa mielikuvitus maailmassa.


    • täysin

      oikeassa.
      Ilmeisesti TM:ää myydään noiden tehojuttujen avulla, muuta järkiselitystä asialle ei ole.
      Mutta maailma muuttuu ja muutamilta se muutos vetää maton jalkojen alta.
      USA:n autoteollisuus on tästä hyvä esimerkki.

    • nakkarijonossa

      Heppoja hyvä olla varastossa, jos tulee tilanne, missä tarvii.
      Se on kuin papua hihassa nakkarijonossa, voi tarvii!

      • työtahti

        oikein mielelläni autolla johon mahtuu viisi henkeä matkatavaroineen,saa/jaksaa vetää 3050 kiloista traileria ja eikä vie polttoainetta kun n.6L/100km.valitettavasti ei ole sellaista viellä näkynyt.


    • riitäisi

      hyvin! tuon verran oli B-mallin kadetissa ja hyvin sillä 135km/h pääsi! Lisäksi oppi ohittamaan samalla

    • oikein!

      Turvallisuuden kannalta autossa pitää olla riittävästi tehoa. Nykyaikainen alemman keskiluokan perheauto painaa noin 1250-1300 kiloa. Tämän massan kuljettamiseen tarvitaan minusta noin 100 hv turvallisuuden kannalta. Tämä teho saadaan 1.4 litraisesta moottorista helposti niin että moottori kestää normaaliajoa 3-400 tkm ongelmitta.
      Tällainen auto kuluttaa rauhallisessa ajossa maantiellä 6 litraa satasella ja kaupungissa 7.5-8 litraa.
      Kun käytetään isompaa moottoria se kuluttaa jatkuvasti kaikessa ajossa 0.5-x litraa enemmän. Tämä kulutus maksetaan siitä ylimääräisestä saatavissa olevasta tehosta jota normaalisti ei tarvita. Tietysti ajamisen luonnekin muuttuu hieman jos moottorin kokoa kasvatetaan koska alakierroksille on mahdollista saada lisää vääntöä.

      • Jos dieselmoottori kelpaa, niin moottorin koon kasvattaminen ei välttämättä lisää polttoaineen kulutusta. Ei ainakaan läheskään samassa mitassa, kuin bensamoottorin.

        Esimerkiksi Mersun 165 kW:n 3-litrainen turbodiesel kuluttaa maantiellä vähän alle 5 litraa. Ja ajokki painaa alumiinisesta nokkapellistä ja etulokasuojista ja alumiini muovisesta takaluukusta huolimatta pari tonnia.

        En käytä moottorin tehoista maantieajossa kuin ehkä 10 kW ja loput ovat "reservissä". Kaasu pohjassa en ohita edes rekkaa, koska siihen ei ole mitään tarvetta.

        Itse asiassa voipi olla, että en ole vielä kertaakaan käyttänyt yli 100 kW:a tarjolla olevasta tehosta. Teho ei olekaan valintakriteeri autoa ostaessa, vaan voimakas alakierrosten vääntö ja kuusisylinterisen pehmeä ja värinätön käynti.


        Master Eq


      • bensa-autoja
        MasterEq kirjoitti:

        Jos dieselmoottori kelpaa, niin moottorin koon kasvattaminen ei välttämättä lisää polttoaineen kulutusta. Ei ainakaan läheskään samassa mitassa, kuin bensamoottorin.

        Esimerkiksi Mersun 165 kW:n 3-litrainen turbodiesel kuluttaa maantiellä vähän alle 5 litraa. Ja ajokki painaa alumiinisesta nokkapellistä ja etulokasuojista ja alumiini muovisesta takaluukusta huolimatta pari tonnia.

        En käytä moottorin tehoista maantieajossa kuin ehkä 10 kW ja loput ovat "reservissä". Kaasu pohjassa en ohita edes rekkaa, koska siihen ei ole mitään tarvetta.

        Itse asiassa voipi olla, että en ole vielä kertaakaan käyttänyt yli 100 kW:a tarjolla olevasta tehosta. Teho ei olekaan valintakriteeri autoa ostaessa, vaan voimakas alakierrosten vääntö ja kuusisylinterisen pehmeä ja värinätön käynti.


        Master Eq

        Olet oikeassa siinä että sama ei päde dieseliin noin suoraan. Ihmettelen kuitenkin alle 5 litran lukemiasi kun itselläni Golf TDI kuluttaa aina yli 5 litraa.


      • bensa-autoja kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä että sama ei päde dieseliin noin suoraan. Ihmettelen kuitenkin alle 5 litran lukemiasi kun itselläni Golf TDI kuluttaa aina yli 5 litraa.

        Sähkölaitteet nostavat kuylutusta nopeasti paljonkin. Samaten ilmanvastus ja vierintävastus. Ja ehdottomasti se kaasujalka.

        Yksi rekan ohitus maantiellä kaasu pohjassa vie noin 0,1 litraa polttoainetta. 15 ohitusta tunnissa ja kulutuslukemat pullistuvat jopa 1,5 litraa per 100 km.

        Rengaspaineet? Minulla edessä 2.4 ja takana 2.7. Kattotelineet? Suksiboxit? Sumuvalot? Lisävalot? Pelkkä sumarien polttaminen saattaa lisätä kulutusta 0,1 litraa per 100 km. Suksiboxi jopa 0,5 litraa.

        Takalasinlämppärit? Kylmäkäynnistykset? Webasto? Istuinlämppärit? Ilmastointi? Ilmansuodatin? Radio? Ajovalot? Vilkut?


        Master Eq


      • pieni tuo
        MasterEq kirjoitti:

        Jos dieselmoottori kelpaa, niin moottorin koon kasvattaminen ei välttämättä lisää polttoaineen kulutusta. Ei ainakaan läheskään samassa mitassa, kuin bensamoottorin.

        Esimerkiksi Mersun 165 kW:n 3-litrainen turbodiesel kuluttaa maantiellä vähän alle 5 litraa. Ja ajokki painaa alumiinisesta nokkapellistä ja etulokasuojista ja alumiini muovisesta takaluukusta huolimatta pari tonnia.

        En käytä moottorin tehoista maantieajossa kuin ehkä 10 kW ja loput ovat "reservissä". Kaasu pohjassa en ohita edes rekkaa, koska siihen ei ole mitään tarvetta.

        Itse asiassa voipi olla, että en ole vielä kertaakaan käyttänyt yli 100 kW:a tarjolla olevasta tehosta. Teho ei olekaan valintakriteeri autoa ostaessa, vaan voimakas alakierrosten vääntö ja kuusisylinterisen pehmeä ja värinätön käynti.


        Master Eq

        kulutus mersussa...


      • Barbeito
        MasterEq kirjoitti:

        Sähkölaitteet nostavat kuylutusta nopeasti paljonkin. Samaten ilmanvastus ja vierintävastus. Ja ehdottomasti se kaasujalka.

        Yksi rekan ohitus maantiellä kaasu pohjassa vie noin 0,1 litraa polttoainetta. 15 ohitusta tunnissa ja kulutuslukemat pullistuvat jopa 1,5 litraa per 100 km.

        Rengaspaineet? Minulla edessä 2.4 ja takana 2.7. Kattotelineet? Suksiboxit? Sumuvalot? Lisävalot? Pelkkä sumarien polttaminen saattaa lisätä kulutusta 0,1 litraa per 100 km. Suksiboxi jopa 0,5 litraa.

        Takalasinlämppärit? Kylmäkäynnistykset? Webasto? Istuinlämppärit? Ilmastointi? Ilmansuodatin? Radio? Ajovalot? Vilkut?


        Master Eq

        MasterEqin pienet kulutuslukemat. Ei ilmeisesti käytä valoja, vilkkua, ei paina jarrua liikennevaloissa seistessään vaan valuskelee sinne tänne (enimmäkseen taaksepäin), ilmastointi poissa päältä (ei mahda näillä kosteilla keleillä nähdä Hui-haista mitään ulos), ei takalasin, peilien ja tuulilasin lämmitintä jne. jne.


      • Barbeito
        Barbeito kirjoitti:

        MasterEqin pienet kulutuslukemat. Ei ilmeisesti käytä valoja, vilkkua, ei paina jarrua liikennevaloissa seistessään vaan valuskelee sinne tänne (enimmäkseen taaksepäin), ilmastointi poissa päältä (ei mahda näillä kosteilla keleillä nähdä Hui-haista mitään ulos), ei takalasin, peilien ja tuulilasin lämmitintä jne. jne.

        Siitä huolimatta olen sitä mieltä että MasterEq:n listan loppu on asioita, joista ei kannata säästää.


      • Autot on
        MasterEq kirjoitti:

        Jos dieselmoottori kelpaa, niin moottorin koon kasvattaminen ei välttämättä lisää polttoaineen kulutusta. Ei ainakaan läheskään samassa mitassa, kuin bensamoottorin.

        Esimerkiksi Mersun 165 kW:n 3-litrainen turbodiesel kuluttaa maantiellä vähän alle 5 litraa. Ja ajokki painaa alumiinisesta nokkapellistä ja etulokasuojista ja alumiini muovisesta takaluukusta huolimatta pari tonnia.

        En käytä moottorin tehoista maantieajossa kuin ehkä 10 kW ja loput ovat "reservissä". Kaasu pohjassa en ohita edes rekkaa, koska siihen ei ole mitään tarvetta.

        Itse asiassa voipi olla, että en ole vielä kertaakaan käyttänyt yli 100 kW:a tarjolla olevasta tehosta. Teho ei olekaan valintakriteeri autoa ostaessa, vaan voimakas alakierrosten vääntö ja kuusisylinterisen pehmeä ja värinätön käynti.


        Master Eq

        Tehdas lupaa 5.3l/ 100km joten en usko alle viiden kulutukseen.


      • meinaat
        Barbeito kirjoitti:

        Siitä huolimatta olen sitä mieltä että MasterEq:n listan loppu on asioita, joista ei kannata säästää.

        "listan loppu on asioita, joista ei kannata säästää."
        -EQ sanoi vain että nämä lisäävät kulutusta ja niin onkin. tietenkin niitä listan varusteita pitää käyttää silloin kun niitä tarvitaan, mutta turhaa käyttöä kannattaa välttää.


      • sitten
        MasterEq kirjoitti:

        Sähkölaitteet nostavat kuylutusta nopeasti paljonkin. Samaten ilmanvastus ja vierintävastus. Ja ehdottomasti se kaasujalka.

        Yksi rekan ohitus maantiellä kaasu pohjassa vie noin 0,1 litraa polttoainetta. 15 ohitusta tunnissa ja kulutuslukemat pullistuvat jopa 1,5 litraa per 100 km.

        Rengaspaineet? Minulla edessä 2.4 ja takana 2.7. Kattotelineet? Suksiboxit? Sumuvalot? Lisävalot? Pelkkä sumarien polttaminen saattaa lisätä kulutusta 0,1 litraa per 100 km. Suksiboxi jopa 0,5 litraa.

        Takalasinlämppärit? Kylmäkäynnistykset? Webasto? Istuinlämppärit? Ilmastointi? Ilmansuodatin? Radio? Ajovalot? Vilkut?


        Master Eq

        82 000 euron auton?
        Hintaa 50 000 euroa liikaa.
        Tehoa 100 kw liikaa.
        Rengaspainetta sentään sopivasti.
        Ja alle 5 litran kulutus....
        Aika pelle.


    • kyll.

      monet haluavat tehoja vaikka eivät niitä niinkään tarvitsisi. autoliikkeet mainostavat autoa tehoilla, joten sillä perusteella mattimeikäläinen sen sitten ostaakin. ei huomata miettiä auton käyttötarkoitusta, tavallisessa ajossa pärjää alle sataheppaisella. tehoja tarvitsee vasta jos vetää jotain raskaita kuormia, pröystäilyyn tehoista ei kannata maksaa.

      onhan ne tehot "kivoja", mutta suurimmalla osalla autoilijoista ei kallo kestä niiden määrää. menee liikenteessä ihan sekaisin ja alkaa näkemään muut vihollisina, jotka pitää välittömästi ohittaa tai kyykyttää jollain muulla tavalla..kohteliaisuus unohtuu liikenteestä tulee vain minä-minä taistelua. loppujen lopuksi ratin takana on paha istua itsekin, koska liikenteestä on tullut rentoutumisen ja huomaavaisuuden sijaan hermoja raastavaa kilpailua.
      niin paljon tehoja ja niin vähän järkeä käyttämään niitä.

      • ....

        Mielestäni 200kW riittää liikenteeseen. Sillä vetää kärryn ja veneen ja liikkuminen on vaivatonta automaatin kanssa. Radalla ilo alkaa vasta tuosta ylöspäin, jolloin asfaltti muuttuu liukkaaksi.


    • wum

      En tiedä lisääkö teho turvallisuutta, mutta se tekee liikkumisesta sujuvampaa. Nykyään liikenne on niin vilkasta että tarvitaan entistä tehokkaampia autoja, jotta liittyminen päätien liikennevirtaan onnistuisi. Hitaasti kiihtyvän auton kuljettaja voi joutua odottamaan monta kertaa pitempään tarpeeksi pitkää väliä.

    • mistä tulee

      tientukot, haitat liikenteessä ja liikenneturvalisuusriskit...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3288
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2635
    3. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2239
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2181
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2153
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1927
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1904
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1859
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1632
    Aihe