Dieselit vähenee

VW..

Uusi Golf GT 1.4 TSI pesee vastaavat Dieselit mennen tullen. Koeajo uudessa Tuulilasissa ei jätä varaa arvailuille mihinkä suuntaan ollaan menossa.

29

5394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juttu !!

      Sittenhän tänne dieselpalstalle tule tosimiehille lisätilaa ja bensanhaistelijahörhöt poistuu omalle palstalleen. Lue vielä 7-päivää.
      Ehdotan, että perustetaan uusi "Pienet bensakinnerit" palsta

    • Masa11

      Lehdessä (oliko ABS tai TM) oli jotain autojen arvon laskusta. Bensassa oli pudotusta 5000€ ja diiselissä 7000€, eli se siitä diiseleiden paremmassa hyvityksestä....

      • sitten kun

        tuo ikäsi on muuta kuin 11, niin katsotaan uudelleen näitä isojen poikien juttuja, eikös joo?


    • tiedoksi kaikille

      Volkwagen Golf Plus 1.4 TSI

      Kulutus: EU kaupunki/maantie/yhdistetty 9,6/5.9/7.2 litraa/100km. Ihan hyviä lukemia bensakoneelle, mutta ylittää rutkasti dieselin lukemat.

      Eivätkä nuo tehot ja vääntökään häikäise. Teho 103 kW (140 hp)/5600 r/min, vääntö 220 Nm / 1500-4000 r/min. Kiihtyvyys 0-100 km/h 9,3 sekuntia, huippunopeus 202 km/h.

      • VW..

        Parin vuoden sisällä Dieselpolttoaine maksaa 20% enemmän kuin bensa. Euroopassa oleva suuri dieselautojen määrä aiheuttaa sen että polttoaineen todelliset kustannukset näkyvät hinnassa.


      • näin käy
        VW.. kirjoitti:

        Parin vuoden sisällä Dieselpolttoaine maksaa 20% enemmän kuin bensa. Euroopassa oleva suuri dieselautojen määrä aiheuttaa sen että polttoaineen todelliset kustannukset näkyvät hinnassa.

        Diesel öljyn valmistuskustannukset ovat halvemmat, koska ns. prosessienergiaa (valmistuksessa tarvittavaa energiaa) kuluu vähemmän. Vähittäismyyntihinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämän lisäksi hintaan vaikuttaa verotus. Nesteellä on rakenteilla dieselöljyn jalostuslaitos, joten tuotanto kasvaa. Myös biodiesel on tulossa vauhdilla markkinoille.


      • DieselPappa
        näin käy kirjoitti:

        Diesel öljyn valmistuskustannukset ovat halvemmat, koska ns. prosessienergiaa (valmistuksessa tarvittavaa energiaa) kuluu vähemmän. Vähittäismyyntihinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämän lisäksi hintaan vaikuttaa verotus. Nesteellä on rakenteilla dieselöljyn jalostuslaitos, joten tuotanto kasvaa. Myös biodiesel on tulossa vauhdilla markkinoille.

        ... dieselin hyötysuhde on parempi kuin bensamoottorin. Mutta tämä tuntuu olevan bensapojille todella arka paikka.


      • näin on

        ootko muuten huomannu että vielä vähemmän häikäisee teho ja vääntö saman kokosessa diisselissä??

        VW 1,4 tdi 80hv ja 195nm, 0-100km/h katotaan almanakasta..

        Toyotan 1,4 diisselissä suurin piirtein samat lukemat.

        että silleen


      • Ville V.
        näin on kirjoitti:

        ootko muuten huomannu että vielä vähemmän häikäisee teho ja vääntö saman kokosessa diisselissä??

        VW 1,4 tdi 80hv ja 195nm, 0-100km/h katotaan almanakasta..

        Toyotan 1,4 diisselissä suurin piirtein samat lukemat.

        että silleen

        Kerrotko ne ystävällisesti kaikelle kansalle?


      • näin on
        Ville V. kirjoitti:

        Kerrotko ne ystävällisesti kaikelle kansalle?

        Vaikea sanoa kun jostain kumman syystä (oiskohan teho) tuota 1,4 tdi:tä ei löydy kuin mopediautoista (polo ja A2). Sen sijaan 1,4 tsi löytyy vielä melko raskaan Touraninkin keulalta.


      • Ville V.
        näin on kirjoitti:

        Vaikea sanoa kun jostain kumman syystä (oiskohan teho) tuota 1,4 tdi:tä ei löydy kuin mopediautoista (polo ja A2). Sen sijaan 1,4 tsi löytyy vielä melko raskaan Touraninkin keulalta.

        Yritin itsekin etsiä tietoa. En löytänyt. "Samalta viivalta" lähtevää vertailua ei taida helposti löytyä.


      • arvoja
        näin on kirjoitti:

        ootko muuten huomannu että vielä vähemmän häikäisee teho ja vääntö saman kokosessa diisselissä??

        VW 1,4 tdi 80hv ja 195nm, 0-100km/h katotaan almanakasta..

        Toyotan 1,4 diisselissä suurin piirtein samat lukemat.

        että silleen

        90 hp, 190 Nm ja 4.8 l/100km, eli 2,4 litraa vähemmän kulutusta suht samalla käytännön suorituskyvyllä. 0-100 km, jota en ole tainnut koskaan tarvita, 13,3 sekuntia. eli huippusuorituskyvyssä jää jälkeen tsi:stä, joka kuluttaa noin 50% enemmän polttoainetta, rahallisesti lähes tuplasti nykyhinnoilla.

        ilmeisen hieno kone silti, pitänee käydä ihan mielenkiinnosta koeajolla...


      • ghöfjhk
        näin on kirjoitti:

        Vaikea sanoa kun jostain kumman syystä (oiskohan teho) tuota 1,4 tdi:tä ei löydy kuin mopediautoista (polo ja A2). Sen sijaan 1,4 tsi löytyy vielä melko raskaan Touraninkin keulalta.

        Bensakoneen terminen hyötysuhde ei ikinä pääse
        edes lähelle dieselin vastaavaa jos muutamia
        luonnonlakeja ei kirjoiteta uusiksi.

        Diesel vie ainakin 30% vähemmän.


      • -seurailija-
        ghöfjhk kirjoitti:

        Bensakoneen terminen hyötysuhde ei ikinä pääse
        edes lähelle dieselin vastaavaa jos muutamia
        luonnonlakeja ei kirjoiteta uusiksi.

        Diesel vie ainakin 30% vähemmän.

        Dieselin taloudellisuus on ylivoimainen nykyisiin bensiinikoneisiin verrattuna, mutta käytetty klisee paremmasta termodynaamisesta hyötysuhteessta on tuulesta temmattu.
        Bensiinikoneilla voifaan joillain kuormitusasteella päästä jopa parempaan t-dynamiseen hyötysuhteeseen kuin dieselissä, ja dieselin taloidellisuus pohjautuu aivan muihin seikkoihin.


      • gjöfjghjgfl
        -seurailija- kirjoitti:

        Dieselin taloudellisuus on ylivoimainen nykyisiin bensiinikoneisiin verrattuna, mutta käytetty klisee paremmasta termodynaamisesta hyötysuhteessta on tuulesta temmattu.
        Bensiinikoneilla voifaan joillain kuormitusasteella päästä jopa parempaan t-dynamiseen hyötysuhteeseen kuin dieselissä, ja dieselin taloidellisuus pohjautuu aivan muihin seikkoihin.

        On mahdolista löytää tilanne jossa huono diesel epäedullisimmalla kierroslukualueellaan on hyötysuhteeltaan hyvää bensakonetta epätaloudellisempi.

        Mutta saman tarkoituksen saman sukupolven koneissa ei kyllä juuri noin käy.

        Dieselin suurimmat hyötysuhde-erothan toteutuvat nimenomaan osakuormalla.

        Dieselin tuottamaa tehoa ohjataan laatusäädöllä, jolloin efektiivinen puristussuhde ei osakuormalla laske.

        Benaskone taas on määräsäätö, joten osakuormalla kaasuläppä saa aikaan paineenpudotuksen ja kone työskentelee pienemmällä efektiivisellä puristussuhteella, joka taas johtaa huonompaan hyötysuhteeseen.

        Käytännön kulutuserot suurinpiirtein samaa suorituskykyluokkaa edustavissa saman mallin bensa ja dieselversioissa on yleensä yli 30%.


      • glöhkhlgk
        VW.. kirjoitti:

        Parin vuoden sisällä Dieselpolttoaine maksaa 20% enemmän kuin bensa. Euroopassa oleva suuri dieselautojen määrä aiheuttaa sen että polttoaineen todelliset kustannukset näkyvät hinnassa.

        Etelä-euroopassa on jo aika pitkääm valtaosa henkilöautoista ollut dieselkäyttöisiä, ja ilmeisesti kannattaa vaikka diesel ja bensa ovat saman hintaisia.

        Mitään kateusdieselveroahan noissa paikoissa ei tunneta koska valtiovalta on ymmärtänyt että kansantaloudelle on hyväksi kun kansa ajelee vähemmän tuontienergiaa syövillä kulkuneuvoilla..


      • -seurailija-
        gjöfjghjgfl kirjoitti:

        On mahdolista löytää tilanne jossa huono diesel epäedullisimmalla kierroslukualueellaan on hyötysuhteeltaan hyvää bensakonetta epätaloudellisempi.

        Mutta saman tarkoituksen saman sukupolven koneissa ei kyllä juuri noin käy.

        Dieselin suurimmat hyötysuhde-erothan toteutuvat nimenomaan osakuormalla.

        Dieselin tuottamaa tehoa ohjataan laatusäädöllä, jolloin efektiivinen puristussuhde ei osakuormalla laske.

        Benaskone taas on määräsäätö, joten osakuormalla kaasuläppä saa aikaan paineenpudotuksen ja kone työskentelee pienemmällä efektiivisellä puristussuhteella, joka taas johtaa huonompaan hyötysuhteeseen.

        Käytännön kulutuserot suurinpiirtein samaa suorituskykyluokkaa edustavissa saman mallin bensa ja dieselversioissa on yleensä yli 30%.

        Muuten enimmäkseen noin, mutta termodynaaminen hyötysuhde ei ole aivan yksioikoinen.

        Täydellä täytöksellä samalla puristus ja paisuntatilavuudella hyötysuhde riippuu käytännöllisesti puristussuhteesta mutta osakuotmalla bensiinimoottoreissa imuilmaa kuristettaessa puristus alkaa myöhemmin, jolloin tehollinen puristussuhde tietenkin huononee, mutta puristustilavuuden suhde paisuntatilavuuteen vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan, jolloin joissain tapauksissa teoreettinen termodynaaminen hyötysuhde voi olla jopa parempi.

        Asia on aika helppo todeta mm
        kehämuutusten P-V piirroksesta laskemalla.


    • kun..

      on todisteita että ko. kone on kasassa vielä 200th normaali liikenteessä ajettuna. jos kestää 400th kehun kovin.

    • Varmaan juuri siksi Mercedeskin on rakentanut uudet 500 CDI (V10) ja 600 CDI (V12) moottorit.

      Nämä tultaneen näkemään ensimmäiseksi uuden ässän keulalla, myöhemmin myöskin urheilullisissa malleissa.

      Testiversioiden koeajot on suoritettu kohtalaisella viritysasteella (vaikka CDI-tekniikka antaa ainakin 30-50% kiristysvaraa)
      V10 5.0: 392 hv - 947 Nm - 0-100 6.3s
      V12 6.0: 457 hv - 1113 Nm - 0-100 5.2s

      Sekalaisen ajon kulutus uudessa W221-korissa tuolle isommalle motille on 7-9 litraa. Samanlaisessa ajossa vastaava bensa S500 (V8 5.5) vei 14-17 litraa 98.

      Mercedes Enthusiast -lehti.


      Master Eq

    • tdi mies

      mutta kusetin sinua kuitenkin.....
      buahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabuahhahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


      NUIJA!

    • tsi vs tdi

      Eräästä autoalan julkaisusta vertailun vuoksi Golf GT, tdi ja tsi versiona.

      teho/vääntö
      tsi 125kW/240Nm
      tdi 125kW/350Nm

      testipaino
      tsi: 1325kg
      tdi: 1373kg

      0-100km/h
      tsi 7,6s
      tdi 7,8s

      0-120km/h
      tsi 10,9s
      tdi 11,1s

      60-100km/h
      tsi 4,1s
      tdi 4,0s

      80-120km/h
      tsi 5,5s
      tdi 5,3s

      huippunopeus
      tsi 220km/h
      tdi 220km/h

      Eli suoritusarvot varsin samat, tsi lähtee vähän paremmin paikaltaan, tdi:ssä parempi ohituskiihtyvyys.

      Mutta sitten se kulutus

      testikulutus
      tsi 9,6l
      tdi 6,8l

      Eli 'pihi' bansakone kulutti testissä 41% enemmän kuin tdi.

      EU-kulutus
      tsi 7,2l
      tdi 5,9l

      Tsi:n eu-kulutus 22% suurempi kuin tdi:n. Eli ei ole vielä bensakone tainnut saavuttaa samantehoisen dieselin etumatkaa polttoaineen kulutuksen suhteen.

      • Tseba

        Saas nähdä milloin Vw tekee vastaavan diisukan, eli 1.4 tdi:n tuplaturbolla, jäädään odottelemaan


      • 160 kW
        Tseba kirjoitti:

        Saas nähdä milloin Vw tekee vastaavan diisukan, eli 1.4 tdi:n tuplaturbolla, jäädään odottelemaan

        Opel tuo myyntiin kaksivaiheisesti ahdetun dieselinsä ensi vuoden aikana. 1.9 litrainen diesel tuottaa noin 160 kW ja 400 Nm. Kaksivaihsella ahtamisella pystytään venyttämään kayttökelpoista kierrosaluetta sekä alhaalta, että ylhäältä. Maksimitehot saavutetaankin lähes 5000 r/min kohdalla. Maksimivääntö kuitenkin jo 1500 r/min.

        Litratehot ovat samaa luokkaa tuon 125 kW:n 1.4 TSI:n kanssa. Uskon, että VW:n tuo sellaisen markkinoilla parin vuoden sisällä.


      • koneen koko

        Kulutuksessa diesel kyllä pesee bensan. Mutta missäs kohtaa suoritusarvoissa näkyy tuo dieselin ylimääräiset 110nm?? Lisäksi bensassa nuo suoritusarvot otetaan 1,4 ja dieselissä 2,0 koneesta.


      • näkyy
        koneen koko kirjoitti:

        Kulutuksessa diesel kyllä pesee bensan. Mutta missäs kohtaa suoritusarvoissa näkyy tuo dieselin ylimääräiset 110nm?? Lisäksi bensassa nuo suoritusarvot otetaan 1,4 ja dieselissä 2,0 koneesta.

        rauhallisesti ajettaessa, kun teho on pienemmillä kierroksilla, niin ei tarvitse huudattaa konetta.

        riisselin teho 2000 RPM on suunnilleen yhtä suuri kuin bensan 3000 RPM, tässä tapauksessa.

        tdi-kone ja voimansiirto painavat hieman enemmän, joten samaan suorituskykyyn pitää olla enemmän tehoa (ei siis huipputehoa), ja niin tuossa onkin. vääntökäyrä laskee jyrkästi jo ennen suurinta tehoa (huipputehoa) tdi:ssä, tsi:ssä käppyrä on tasainen ylös asti kunnes turbosta loppuu henki.


      • Molemmat ok
        koneen koko kirjoitti:

        Kulutuksessa diesel kyllä pesee bensan. Mutta missäs kohtaa suoritusarvoissa näkyy tuo dieselin ylimääräiset 110nm?? Lisäksi bensassa nuo suoritusarvot otetaan 1,4 ja dieselissä 2,0 koneesta.

        Kun puhutaan perinteisistä muutaman vuoden ikäisistä autoista ero näkyy ja tuntuu käytännön ajossa. Jossain 2000 rpm kieppeillä kun ajellaan, dieselin vääntölisä tuntuu ihan oikeasti.
        Esim itsellä dieseli, 120 km/h -> 2150 rpm ja bensa, 120 km/h -> 3750 rpm. Silloin kun voin valita, maantielle otan dieselin, kaupoille ja kylille bensan.

        Se kumpi on "paperilla" suoritusarvoissa parempi, ei sinänsä kiinnosta. Perusluonteen erot kuitenkin ovat ja pysyvät. Mitä väliä sillä kumpi on suositumpi (laumahenki?)? Luonnolliseti koneen koko, vaihteiston välitykset ja ahtamistekniikka vaikuttavat kokonaisuuteen.


      • gfjljfjfhgfhj
        Tseba kirjoitti:

        Saas nähdä milloin Vw tekee vastaavan diisukan, eli 1.4 tdi:n tuplaturbolla, jäädään odottelemaan

        Diseseleissä voidaan käyttää muuttuvageometrisia turboahtimia (siis säätyvillä johdinsiivillä varustettuja), joilla saadaan vastaavat edut kuin bensakoneessa kaksoisahtimilla, halvemmalla ja pienemmällä määrällä vikaantuvia komponentteja.

        Muuttuvageometrisiä turboja ei bensakoneissa ole juuri näkynyt koska johdinsiipien säätömekanismit eivät kestä bensakoneen kuumia pakokaasuja.


      • ...
        gfjljfjfhgfhj kirjoitti:

        Diseseleissä voidaan käyttää muuttuvageometrisia turboahtimia (siis säätyvillä johdinsiivillä varustettuja), joilla saadaan vastaavat edut kuin bensakoneessa kaksoisahtimilla, halvemmalla ja pienemmällä määrällä vikaantuvia komponentteja.

        Muuttuvageometrisiä turboja ei bensakoneissa ole juuri näkynyt koska johdinsiipien säätömekanismit eivät kestä bensakoneen kuumia pakokaasuja.

        Alkaahan noita muuttuva geometrisia turboja tulemaan pikkuhiljaa bensakoneisiinkin.


      • -seurailija-
        gfjljfjfhgfhj kirjoitti:

        Diseseleissä voidaan käyttää muuttuvageometrisia turboahtimia (siis säätyvillä johdinsiivillä varustettuja), joilla saadaan vastaavat edut kuin bensakoneessa kaksoisahtimilla, halvemmalla ja pienemmällä määrällä vikaantuvia komponentteja.

        Muuttuvageometrisiä turboja ei bensakoneissa ole juuri näkynyt koska johdinsiipien säätömekanismit eivät kestä bensakoneen kuumia pakokaasuja.

        Dieselmoottoreissa ahtopainetta voidaan hyödyntää läpi kuormitusalueen ja pakokaasujakin se puhaltaa aika lailla jo tyhjäkäynniltä lähtien.

        Useita ahtimia dieselmoottoreissa on käytetty jo vuosikymmeniä ja käytetään edelleen joskin autonmoottoreiden kokoluokassa harvemmin.

        Bensiinimoottoreissa tilanne on hiukan erilainen.
        Osakuormalla ahtopainetta ei voi hyödyntää koska kaasuläppä rajoittaa paineen / virtauksen ja useamman ahtimen käyttöä puoltaa ainoastaan viiveen (ja / tai välialueen) eliminointi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3321
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1808
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe