HIRVIEN VIKA VAI EI?

tähtimö

Melko monet väittää että hirvikolarit on hirvien syytä onko näin?
Mun mielestä autoilia ja ihmiset on ite syy päitä kolareihin...
Hirvethän käyttää joka vuosi lähes samoja reittejä, eli hirvet on saattanu kulkea siitä jo ennen kuin tie ja autot siihen tuotiin. onko se hirven vika jos ihminen rakentaa tien sen reitille?
Hirvet menee vaan siitä kohti mistä ne on ennenkin menny.
Eli asian ydin: hirvet on kulkenu monista paikoista ennen teiden tuloa. hirvet eivät ole yksin syyllisiä kolareihin;)
Tästä voidaan olla montaa mieltä mutta tätä mieltä minä olen:)

202

15742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvihän

      ensinäkin elää 200 vuotta ja siks on kulkenut siinä jo ennen tien valmistumista ja toiseks, hirvihän ei oo sellainen että muuttais missään vaiheessa reittiään????????????????

      • mieltä

        Suurin vika on autoilijoissa,liian suuria nopeuksia ei välitetä hirvivaara merkeistä,ei tarkkailla tien reunoja ym.Näin kerran miten edellä ajava auto ajoi hirven päälle,minä itse havaitsin hirven ainakin 300m ennen törmäystä.se juoksi harvaa metsää kohti tietä, edelläajavan jarruvalot syttyivät vasta hirven ollessa auton edessä.


      • Mitä väliä!

        AINOA TAPPAJA TÄLLÄ TELLUKSELLA ON VAIN JA AINOASTAAN IHMINEN!


      • mievain

        Sairaalabakteerien tappamista ihmisistä ei edes pidetä niin tarkkaa lukuakaan, kuin hirvikolarissa kuolleista, mutta paljon niitä on, monia satoja vuodesssa...


      • itsessään on
        mievain kirjoitti:

        Sairaalabakteerien tappamista ihmisistä ei edes pidetä niin tarkkaa lukuakaan, kuin hirvikolarissa kuolleista, mutta paljon niitä on, monia satoja vuodesssa...

        vaarallisin olento maailmassa, siihen saattaa jopa kuolla, kuten yleensä näin käykin.


      • mies 22v
        mieltä kirjoitti:

        Suurin vika on autoilijoissa,liian suuria nopeuksia ei välitetä hirvivaara merkeistä,ei tarkkailla tien reunoja ym.Näin kerran miten edellä ajava auto ajoi hirven päälle,minä itse havaitsin hirven ainakin 300m ennen törmäystä.se juoksi harvaa metsää kohti tietä, edelläajavan jarruvalot syttyivät vasta hirven ollessa auton edessä.

        kyllähä liikenteessä on paljon puu silmiä!! ajellaaha suorilla teillä autojenkin etee=) mutta joissakin tilanteissa ei yksin kertaisesti huomaa sitä elukkaa ku ne voi jopa juosta auton kylkee pahki. ja toinen on sää!!! pimiä sateinen ilma ni ei niitä nii vaa sieltä penkalta huomata.


      • AUKKO

        Sitä on mietitty onko vika autoilijassa, tien tekijässä ja ties missä. Suomen hirvikanta on suuri, ei tokikaan "viherpipertäjien" ansiosta, vaan niiden jotka katsoo oikeudekseen laiduntaa hirvikarjaansa mahdollisimman isona määränä, saadakseen paljon lihaa ja tappamisen tuomaa mielihyvää.


      • Hirvi
        mies 22v kirjoitti:

        kyllähä liikenteessä on paljon puu silmiä!! ajellaaha suorilla teillä autojenkin etee=) mutta joissakin tilanteissa ei yksin kertaisesti huomaa sitä elukkaa ku ne voi jopa juosta auton kylkee pahki. ja toinen on sää!!! pimiä sateinen ilma ni ei niitä nii vaa sieltä penkalta huomata.

        Hirven oma keskustelu täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8583447


    • syy

      Moottoriajoneuvon ylinopeus on monien hirvikolarien suurin syy,eli paahdetaan ajoneuvolla eteenpäin niin lujaa kuin tehoja löytyy.Pitäisi sen jo järjenkin sanoa,että kun vauhtia on yli 100km/h on jälkikin sen näköistä,eli verta roiskuu ja ruumiita tulee.

      • lievän kolarin

        siis hirven kanssa. Siitä kehkeytyi mulle aikamoinen hirvi-fobia.

        Factaa on kuitenkin se:
        Suurin osa kolareista sattuu hiljaisilla nopeuksilla.
        Ei ota, kuin silmänräpäyksen, kun asiat menee persiilleen ja kolari tulee, vaikka olisi kuinka yrittänyt olla varovainen.

        Kyllä osa kolareista sattuu ylinopeuksista,
        mutta suurin osa ei.
        Oletko itse yrittänyt, miltä tuntuu olla auton ratissa, kun tien mutkan takaa putkahtaakin hirvi tielle?
        Minä ainakin pelästyin niin, että kesti hetki tajuta, mitä pitää tehdä.
        Ja silti tuli kolari.
        Ajoin varmaankin jotain 40 km/h vauhtia, mikä jo sinäällään on aika nopea, muttei ylinopeutta sentään.

        Nykyään, kun katsoo, kun täällä paikalliset ajaa näillä metsäteillä kevyesti 80 km/h, vaikka tämä on "riskipaikka".


      • hirves
        lievän kolarin kirjoitti:

        siis hirven kanssa. Siitä kehkeytyi mulle aikamoinen hirvi-fobia.

        Factaa on kuitenkin se:
        Suurin osa kolareista sattuu hiljaisilla nopeuksilla.
        Ei ota, kuin silmänräpäyksen, kun asiat menee persiilleen ja kolari tulee, vaikka olisi kuinka yrittänyt olla varovainen.

        Kyllä osa kolareista sattuu ylinopeuksista,
        mutta suurin osa ei.
        Oletko itse yrittänyt, miltä tuntuu olla auton ratissa, kun tien mutkan takaa putkahtaakin hirvi tielle?
        Minä ainakin pelästyin niin, että kesti hetki tajuta, mitä pitää tehdä.
        Ja silti tuli kolari.
        Ajoin varmaankin jotain 40 km/h vauhtia, mikä jo sinäällään on aika nopea, muttei ylinopeutta sentään.

        Nykyään, kun katsoo, kun täällä paikalliset ajaa näillä metsäteillä kevyesti 80 km/h, vaikka tämä on "riskipaikka".

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.


      • mikke
        lievän kolarin kirjoitti:

        siis hirven kanssa. Siitä kehkeytyi mulle aikamoinen hirvi-fobia.

        Factaa on kuitenkin se:
        Suurin osa kolareista sattuu hiljaisilla nopeuksilla.
        Ei ota, kuin silmänräpäyksen, kun asiat menee persiilleen ja kolari tulee, vaikka olisi kuinka yrittänyt olla varovainen.

        Kyllä osa kolareista sattuu ylinopeuksista,
        mutta suurin osa ei.
        Oletko itse yrittänyt, miltä tuntuu olla auton ratissa, kun tien mutkan takaa putkahtaakin hirvi tielle?
        Minä ainakin pelästyin niin, että kesti hetki tajuta, mitä pitää tehdä.
        Ja silti tuli kolari.
        Ajoin varmaankin jotain 40 km/h vauhtia, mikä jo sinäällään on aika nopea, muttei ylinopeutta sentään.

        Nykyään, kun katsoo, kun täällä paikalliset ajaa näillä metsäteillä kevyesti 80 km/h, vaikka tämä on "riskipaikka".

        jos ajaa neljääkymppiä hirvikolarin, olis syytä siirtyä hurjastelemaan rollaattorilla, meinaan reaktioaika ja havainnointikyky on silloin jo sitä luokkaa, että kuski on vaaraksi kaikelle elolliselle ajoreitillään. Hirviä on ihan turhaa syytellä, katsokaa peiliin, siellä se on syyllinen.


      • mutkan takaa
        mikke kirjoitti:

        jos ajaa neljääkymppiä hirvikolarin, olis syytä siirtyä hurjastelemaan rollaattorilla, meinaan reaktioaika ja havainnointikyky on silloin jo sitä luokkaa, että kuski on vaaraksi kaikelle elolliselle ajoreitillään. Hirviä on ihan turhaa syytellä, katsokaa peiliin, siellä se on syyllinen.

        vaik ajat 40km/h ja mutkan takana seisookin tiellä hirvi niin kyllä siinä sunkin reaktiot jää toiseks ku on 5m aikaa reagoida....


      • oot....
        hirves kirjoitti:

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.

        ne hirvet on ollu 100 m pääs?


      • Eräsmies!
        lievän kolarin kirjoitti:

        siis hirven kanssa. Siitä kehkeytyi mulle aikamoinen hirvi-fobia.

        Factaa on kuitenkin se:
        Suurin osa kolareista sattuu hiljaisilla nopeuksilla.
        Ei ota, kuin silmänräpäyksen, kun asiat menee persiilleen ja kolari tulee, vaikka olisi kuinka yrittänyt olla varovainen.

        Kyllä osa kolareista sattuu ylinopeuksista,
        mutta suurin osa ei.
        Oletko itse yrittänyt, miltä tuntuu olla auton ratissa, kun tien mutkan takaa putkahtaakin hirvi tielle?
        Minä ainakin pelästyin niin, että kesti hetki tajuta, mitä pitää tehdä.
        Ja silti tuli kolari.
        Ajoin varmaankin jotain 40 km/h vauhtia, mikä jo sinäällään on aika nopea, muttei ylinopeutta sentään.

        Nykyään, kun katsoo, kun täällä paikalliset ajaa näillä metsäteillä kevyesti 80 km/h, vaikka tämä on "riskipaikka".

        Hirvi itse juoksee ravia 50 - 60 km nopeutta. Hirvi siis kykenee havaitsemaan tätä nopeutta hitaaman likkujan esim. auton. Mutta jos nopeus on yli 60 km hirvi ei välttämättä tajua että kyseessä on liikkuva objekti.

        On täyttä potaskaa väittää että suurin osa hirvikolareista sattuisi hiljaisilla nopeuksilla!

        Tilastot kertovat erittäin hyvin sen että jos kolaritilanteessa auton nopeus on alle 80 km/h niin autossa olevat vain loukkaantuvat eivät menetä henkeää. Mitä hitaampi on nopeus sitä lievemmät ovat vammat. Jos autoilija tahallaan ajaa alle 40 km/h nopeudella hirven päälle joka ei ehdi karkuun niin tarvitaan vain laastareita.

        Mutta jos auton nopeus on yli 120 km/h niin silloin ruumisautolle voi olla tarvetta.

        Itse kuulin pari viikkoa kahden vanhemman herrasmiehen juttelevan ajonopeuksista. Toinen kertoi hirvikolarin jälkeen pudottaneen nopeutensa sallittuihin lukuihin ja sanoi lopettaneensa ylinopeuksilla ajamisen. Kaikki vaan eivät saa varoitusta ja mahdollisuutta muuttaa ajokäytöstä.

        Sokerina pohjalla pitää kertoa siitä kun yksi pohjoisen mies ihmetteli radiossa sitä että miten on mahdollista se kun hän etelässä näki hirvikolari onnettomuuspaikan raivaamisen keskellä 2 km peltoaukeaa. Ajoiko kuski laput silmillä kun ei niin ison peltoaukena keskellä nähnyt hirveä?


      • sarvisohas
        hirves kirjoitti:

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.

        varmaan pohjanmaan lakeuksilla mutta tule peltilehmälläs tänne susrajalle korpitietä ajelemmaan missä kuusenoksat ropisee lokasuojissa.sieltä pöhheiköstä kun kruunupiä hyppää siun kaaras etteen ja tuikkaa sarvensa tuulilasista tuppaan ja puistelloo piätään siinä niin sullon tukka sekasi ja aivot hanskalokerossa ruppee hymy hyytymmään ja vauhtia 35km mitäs tuumaat tuosta rattikamu hei.


      • takaa:
        mutkan takaa kirjoitti:

        vaik ajat 40km/h ja mutkan takana seisookin tiellä hirvi niin kyllä siinä sunkin reaktiot jää toiseks ku on 5m aikaa reagoida....

        Tieliikennelain mukaan auto on kyettävä pysäyttamään tien NÄKYVÄLLÄ osalla joten ei sieltä mutkan takaa voi mitään yllätystä tulla.


      • Rocketman

      • niin niin
        hirves kirjoitti:

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.

        40km voi ajaa ihan hyvin hirvi kolarin kun paikka on tarpeeksi paha mut ehkäpä se joillekkin tolloille ei mene kaaliin että ei se aina nopeudesta ole kii...


      • kävi näinkin
        niin niin kirjoitti:

        40km voi ajaa ihan hyvin hirvi kolarin kun paikka on tarpeeksi paha mut ehkäpä se joillekkin tolloille ei mene kaaliin että ei se aina nopeudesta ole kii...

        Mieshenkilö pysäytti auton tien oikeaan reunaan havaitessaan hirven. Hirvi tuli kuitenkin kohti hyvää laukkaa ja törmäsi täysin liikkumattomaan ajoneuvoon. Konepeitto ruttuun ja tuulilasi rikki. Ajoneuvon nopeus oli siis 0 km/h.

        Ompahan tuo elikko joskus törmännyt taloonkin, meni olohuoneen ikkunan läpi olohuoneeseen. Pahaa jälkeä tuli.

        Syypäitä ovat metsästäjät ja luonnonsuojelijat. Hirvikärpäsinvaasiokin on heidän syytään. Ei ollut ongelmia entisaikaan kun hirvet ammuttiin lihoiksi lukua pitämättä.


      • ööö.. jänis?!?
        hirves kirjoitti:

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.

        ossaa ne jokku rutata autonsa ilman hirviäki :). turha sulla on yhtään sielä isotella, ku et väistä hirviä 80kmh jos tulle tosipaikka... hirveltä vie aikaa hypätä tielle noin 0,1 sek ja reaktioaikasi on 0,5 - 1,5 sek... toivottavasti ei ainakaan yli... ts. ensin kolahtaa ja sitte sen jälkeen huomaat että hirvi p****le... mieti sitä


      • yhen....
        hirves kirjoitti:

        Pitää olla kyllä sokea, toivoton tunari tai molempia että ajaa hirvikolarin 40km/h nopeudesta. Olen väistänyt kymmenkunta kertaa hirveä, ja lupaan että vasta 80:ssä alkaa olla väistössä/jarrutuksessa jo mukavasti puuhaa.

        ..kerran kylkeen niin loppuu paskan uhoamiset.


    • autot ongelma, ei hirvet

      Sen sijaan että karsitaan ja tapetaan viattomia eläimiä, pitäisi rajoittaa ihmisten yksityisautoilua ja lisätä julkista liikennettä. Se olisi muutenkin kaikin puolin järkevämpää, jos halutaan että lisääntyvien ihmisten jälkeläiset näkevät jonkinlaisen turmeltumattoman luonnon. Mutta ihminenhän on itsekäs paska-aivo, eikä se välitä muista ihmisistä, tulevista sukupolvista vaikka ne olisi omaa verta, eikä muista eläimistä saati tästä ainokaisesta maapallostamme. Niin se vain on. Suurin osa ihmisistä on itsekkäitä kusipäitä.

      • syytä joustaa

        Kun kerran hirvet ovat saaneet kulkea 200 vuotta sitä samaa polkua, niin nyt saavat kyllä vaihtaa reittiään. Ei siitä tule mitään, jos ihmiset joutuvat tekemään kiertoteitä. Siinä kuluu vaan turhaan polttoainetta ja kasvihuoneilmiö voimistuu.

        Parempi on laittaa hirvet kulkemaan pidempiä matkoja. Niillä pysyy silloin kuntokin parempana. Ja kasvihuoneilmiötä ei pidä voimistaa, koska havupuuvyöhyke siirtyy silloin pohjoisemmaksi, joten hirvien ravinto vähenee.


      • heh

        Ja hirvethän ne valitsee et mennää tosta yksityis autoilijan eteen mut väistetään tota ku se on julkisenliikenteen ajoneuvo!!! :-D


    • amityville

      et ihmeset keksinyt autot ja liikenteen. Kyllähän se ihmisten on hirviä ja muita eläimiä varottava, kun ihmisrotu väittää olevansa niin älykäkin rotu.
      Eihän eläimiltä voi vaatia et ne oppisi meidän hömpötyksien mukaan elämään...

      • aikansa

        Dinosauruksetkin ovat kuolleet sukupuuttoon. Hirvikanta pitäisi harventaa liikenneturvallisuuden nimissä minimitasolle. Kokonaanhan niitä ei saa kadotettua, koska Suomen valta ei ulotu entisen Neuvostoliiton puolelle. Sieltä saapuu Suomen puolelle muitakin vitsauksia, kuten sukupuolitauteja ja susia.


      • hui kauhia
        aikansa kirjoitti:

        Dinosauruksetkin ovat kuolleet sukupuuttoon. Hirvikanta pitäisi harventaa liikenneturvallisuuden nimissä minimitasolle. Kokonaanhan niitä ei saa kadotettua, koska Suomen valta ei ulotu entisen Neuvostoliiton puolelle. Sieltä saapuu Suomen puolelle muitakin vitsauksia, kuten sukupuolitauteja ja susia.

        Hirvi on niin kaunis ja uljas eläin suomen luonnossa.Julmuudella ei sitte oo mitään rajoja.
        Susia sen siaan voisi harventaa rankalla kädellä.
        sitäpaitti aloittaja on minusta oikeessa,miksi tehdä tie juuri sille paikalle jossa menee hirvien reitti,äiti hirviellä on mukanaan aina myös vuosikas vasa ja näin se reitti pysyy samana kun vasat oppivat aina emiltään sen ja opettavat taas omille vasoilleen.


      • ja koppakuoriaiset
        hui kauhia kirjoitti:

        Hirvi on niin kaunis ja uljas eläin suomen luonnossa.Julmuudella ei sitte oo mitään rajoja.
        Susia sen siaan voisi harventaa rankalla kädellä.
        sitäpaitti aloittaja on minusta oikeessa,miksi tehdä tie juuri sille paikalle jossa menee hirvien reitti,äiti hirviellä on mukanaan aina myös vuosikas vasa ja näin se reitti pysyy samana kun vasat oppivat aina emiltään sen ja opettavat taas omille vasoilleen.

        Teki tien mihin hyvänsä, niin aina löytyy joku metsänelävä, jolla on alueelle jo aikaisempi käyttöoikeus. Näissä kiistoissa vahvempi - tai se jolla on enemmän valtaa - voittaa. Eläinkunnassakin on reviirit, joita puolustetaan henkeen ja vereen.

        Hirvien iso määrä on toki ihmisen aikaansannosta. Nehän käyttävät ravinnokseen paljolti taimistoja, joita oli suhteellisesti tosi vähän ennen nykymuotoisen metsätalouden aikakautta. Ja ennen ihmistähän metsät eivät uudistuneet kuin salaman aiheuttaman metsäpalon jälkeen. Petoeläimiäkin oli aikaisemmin kertaluokkia enemmän, joten hirvikanta on historiaa ajatellen tällä hetkellä tosi suuri.


      • juupatijoo
        aikansa kirjoitti:

        Dinosauruksetkin ovat kuolleet sukupuuttoon. Hirvikanta pitäisi harventaa liikenneturvallisuuden nimissä minimitasolle. Kokonaanhan niitä ei saa kadotettua, koska Suomen valta ei ulotu entisen Neuvostoliiton puolelle. Sieltä saapuu Suomen puolelle muitakin vitsauksia, kuten sukupuolitauteja ja susia.

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!


      • alotetaanpa
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        vaikka sinusta, jooko? saat valita kumman otat, hirttäminen vai hukuttaminen.


      • nomex

        Hirvien vika menkööt kouluun niin oppivat tietään liikennemerkit jos ovat niin fiksuja


      • NOOO
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        sähän voit aloittaa....ITSESTÄS!


      • totuus2

        Asiahan nyt vain on niin, että oli se hirvi, poro, kenguru tms., niin näitä sattuu.
        Eläimethän eivät tietenkään tahallaan tielle tule.Ihmiset sen sijaan voisivat hiljentaa ajonopeuksiaan nähdessään mm.hirvi-varoitusmerkin.


      • täysin
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        samaa mieltä!
        Jos se olisi itsestäni kiinni, että saisinko tuhota koko ihmiskunnan, tekisin sen todella mielelläni. Eikä haittais yhtään, jos siinä samalla heittäsin itsekin veivini.
        Hävettää olla syntynyt tähän paskamaiseen lajiin!

        Ihmiset pitäisi hävittää kokonaan maapallolta! Kaikilla ja kaikella olisi paljon parempi olla...


      • anna mennä vaan
        täysin kirjoitti:

        samaa mieltä!
        Jos se olisi itsestäni kiinni, että saisinko tuhota koko ihmiskunnan, tekisin sen todella mielelläni. Eikä haittais yhtään, jos siinä samalla heittäsin itsekin veivini.
        Hävettää olla syntynyt tähän paskamaiseen lajiin!

        Ihmiset pitäisi hävittää kokonaan maapallolta! Kaikilla ja kaikella olisi paljon parempi olla...

        anna mennä vaan. no.


      • pinokkiotar
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        Kaikista vaarallisin ja tyhmin eläin on ihminen. Eikä ihminen ole edes eläin vaan peto!!! Se tuhoaa kaiken kauniin ja hyvän tieltään ,päästäkseen kulkemaan korkeammalta ja kovaa. Ei edes oman lajin tuhoaminen ole vieras asia ihmiselle.Kaikki tuhotaan mikä tulee ns. kehityksen tielle.
        Todellakin, hirvillä vanhat kulkureitit joita ne on seuranneet vuosisatoja. Oli surullista katsoa hirvilaumaa moottoritien varressa , aidan takana. etsivät ulospääsyä...mahdollisuutta jatkaa matkaa.
        Onneksi tähän tuhoamiseen tulee väistämättä loppu, eikä se aika ole välttämättä kovinkaan kaukana.
        Joitakin uhoojia näkyi olevan,jospa jatkossa löytyy jokunen paikka eläintarhaan näytille :-)


      • Djuuh.
        pinokkiotar kirjoitti:

        Kaikista vaarallisin ja tyhmin eläin on ihminen. Eikä ihminen ole edes eläin vaan peto!!! Se tuhoaa kaiken kauniin ja hyvän tieltään ,päästäkseen kulkemaan korkeammalta ja kovaa. Ei edes oman lajin tuhoaminen ole vieras asia ihmiselle.Kaikki tuhotaan mikä tulee ns. kehityksen tielle.
        Todellakin, hirvillä vanhat kulkureitit joita ne on seuranneet vuosisatoja. Oli surullista katsoa hirvilaumaa moottoritien varressa , aidan takana. etsivät ulospääsyä...mahdollisuutta jatkaa matkaa.
        Onneksi tähän tuhoamiseen tulee väistämättä loppu, eikä se aika ole välttämättä kovinkaan kaukana.
        Joitakin uhoojia näkyi olevan,jospa jatkossa löytyy jokunen paikka eläintarhaan näytille :-)

        Täällä on tämmösiä puunhalaajia puol porukkaa.
        Toi edellinenki kirjottaja vaan taitaa olla oikee jeesus. Sinäkö niitä eläintarhan aitauspaikkoja alat si jakaa?

        Ja oisko mitää eläintarhoja, jos ei ihmisiä ois?
        Idiootti.

        Mulle on se ja sama mitkää hirvet, tai "kauniit" peltomaisemat, tai mitkään. Kuinkakoos moni teistä puunhalaajakavereista asuu maalla?
        Ite asun, ja voin kertoo, ettei paskanhajusten tunkioitten keskellä oo justkaa mitää kaunista.
        Ja lenkille ku lähtee niin jatkuvasti on hirvet nenän edessä. Ampuisin itte kaikki, jos mulla ase olis. Paskat mistään kaatoluvista.


      • !!!
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        sitä niin harvoin menee itseensä ja ajattelee, kuka on lopulta kaiken pahan alku ja juuri-homo sapiens!


      • Olet
        Djuuh. kirjoitti:

        Täällä on tämmösiä puunhalaajia puol porukkaa.
        Toi edellinenki kirjottaja vaan taitaa olla oikee jeesus. Sinäkö niitä eläintarhan aitauspaikkoja alat si jakaa?

        Ja oisko mitää eläintarhoja, jos ei ihmisiä ois?
        Idiootti.

        Mulle on se ja sama mitkää hirvet, tai "kauniit" peltomaisemat, tai mitkään. Kuinkakoos moni teistä puunhalaajakavereista asuu maalla?
        Ite asun, ja voin kertoo, ettei paskanhajusten tunkioitten keskellä oo justkaa mitää kaunista.
        Ja lenkille ku lähtee niin jatkuvasti on hirvet nenän edessä. Ampuisin itte kaikki, jos mulla ase olis. Paskat mistään kaatoluvista.

        moraaliton K-pääääääää!!!


      • Rocketman
        hui kauhia kirjoitti:

        Hirvi on niin kaunis ja uljas eläin suomen luonnossa.Julmuudella ei sitte oo mitään rajoja.
        Susia sen siaan voisi harventaa rankalla kädellä.
        sitäpaitti aloittaja on minusta oikeessa,miksi tehdä tie juuri sille paikalle jossa menee hirvien reitti,äiti hirviellä on mukanaan aina myös vuosikas vasa ja näin se reitti pysyy samana kun vasat oppivat aina emiltään sen ja opettavat taas omille vasoilleen.

        on yksi tehokkaimpia hirvestäjiä maan päällä...

        Kuinkas pajon Susi tappaa ihmisiä noin vuositasolla???


      • tehokkain
        Rocketman kirjoitti:

        on yksi tehokkaimpia hirvestäjiä maan päällä...

        Kuinkas pajon Susi tappaa ihmisiä noin vuositasolla???

        jos hirvestys jätetään susien varaan tulee paljon ihmisruumiita hirvikolareissa.http://www.youtube.com/watch?v=BoUNSG43HN4


      • keinon
        anna mennä vaan kirjoitti:

        anna mennä vaan. no.

        millä saisin ihmislajin pyyhittyä maan päältä, niin varmasti tekisinkin!


      • täälläkin
        aikansa kirjoitti:

        Dinosauruksetkin ovat kuolleet sukupuuttoon. Hirvikanta pitäisi harventaa liikenneturvallisuuden nimissä minimitasolle. Kokonaanhan niitä ei saa kadotettua, koska Suomen valta ei ulotu entisen Neuvostoliiton puolelle. Sieltä saapuu Suomen puolelle muitakin vitsauksia, kuten sukupuolitauteja ja susia.

        On niitä tauteja täälläkin omasta takaa, eikä ne suhun, rauka-parka tuu, ellet itse tee jotain sen eteen.

        Kattelisin ja kuuntelisin kyllä mieluummin metsää ja sen eläimiä kuin näin itsekästä ja typerää ihmistä.


      • ihmettä
        Djuuh. kirjoitti:

        Täällä on tämmösiä puunhalaajia puol porukkaa.
        Toi edellinenki kirjottaja vaan taitaa olla oikee jeesus. Sinäkö niitä eläintarhan aitauspaikkoja alat si jakaa?

        Ja oisko mitää eläintarhoja, jos ei ihmisiä ois?
        Idiootti.

        Mulle on se ja sama mitkää hirvet, tai "kauniit" peltomaisemat, tai mitkään. Kuinkakoos moni teistä puunhalaajakavereista asuu maalla?
        Ite asun, ja voin kertoo, ettei paskanhajusten tunkioitten keskellä oo justkaa mitää kaunista.
        Ja lenkille ku lähtee niin jatkuvasti on hirvet nenän edessä. Ampuisin itte kaikki, jos mulla ase olis. Paskat mistään kaatoluvista.

        Mitä ihmettä siellä maalla teet jos eläimet sua noin paljon haittaa? Suomessa on kyllä ihan tarpeeksi kaupunkia ja talousmetsää sinullekin asua ja kulkea.


      • lähimmäisistäsi
        keinon kirjoitti:

        millä saisin ihmislajin pyyhittyä maan päältä, niin varmasti tekisinkin!

        ne on niitä julmia ihmisiä. anna mennä vaan. anna mennä vaan.


      • siitä
        lähimmäisistäsi kirjoitti:

        ne on niitä julmia ihmisiä. anna mennä vaan. anna mennä vaan.

        olisi mitään hyötyä jos vain muutaman ihmisen tappaisi. Tarkoitin, että pitäisi keksiä keino millä saisi kerralla pyyhkäistyä koko ihmisrodun maan päältä.


      • anna mennä
        siitä kirjoitti:

        olisi mitään hyötyä jos vain muutaman ihmisen tappaisi. Tarkoitin, että pitäisi keksiä keino millä saisi kerralla pyyhkäistyä koko ihmisrodun maan päältä.

        anna mennä.


      • pinokkiotar
        Djuuh. kirjoitti:

        Täällä on tämmösiä puunhalaajia puol porukkaa.
        Toi edellinenki kirjottaja vaan taitaa olla oikee jeesus. Sinäkö niitä eläintarhan aitauspaikkoja alat si jakaa?

        Ja oisko mitää eläintarhoja, jos ei ihmisiä ois?
        Idiootti.

        Mulle on se ja sama mitkää hirvet, tai "kauniit" peltomaisemat, tai mitkään. Kuinkakoos moni teistä puunhalaajakavereista asuu maalla?
        Ite asun, ja voin kertoo, ettei paskanhajusten tunkioitten keskellä oo justkaa mitää kaunista.
        Ja lenkille ku lähtee niin jatkuvasti on hirvet nenän edessä. Ampuisin itte kaikki, jos mulla ase olis. Paskat mistään kaatoluvista.

        Taas yksi katkeroitunut peräkammarin poika ,joka ei osaa lähteä kotoaan pois. Jos maalaiselämä noin inhottavaa ...muuta periferiaan....siellä ei eläimiä vain citi rusakoita, jotka yritetään kiihkeästi hävittää, häiritsevät ihmisiä!!Voithan saada duunin rusakon kiinni juoksia . Niin ja se tunnettu häirikkö, ihminen joskus tekee valtauksia !!!! Hyvä paikka sinun elää :-)
        Ei tarvitse olla jumala, ja olenkin ateisti, kertomaan mitä tulee tapahtumaan tällä menolla ihmiskunnalle.
        Asun muuten itse maalla ja syöttelen rusakoita ym. eläimiä pihallani, niistä tullut minun ystäviä


      • ..Puhut" asiaa"..
        juupatijoo kirjoitti:

        niin säilyis koko maapallon elämä.. ihminen käyttäytyy kuin virus!! se leviää kokoajan jokapuolelle ja tuhoaa kaiken elävän loppujenlopuksi!!

        ..Mutta alotahan itsestäsi..Siitä se harvennus alkaa


      • sinulla
        anna mennä kirjoitti:

        anna mennä.

        vinkkiä miten tämä käytännössä toteutettaisiin? ;)


      • ihansamma
        sinulla kirjoitti:

        vinkkiä miten tämä käytännössä toteutettaisiin? ;)

        kunhan annat mennä.


    • mutta...

      ...vertailun vuoksi olisi hyvätietää kuinka monta ihmistä ihminen tappaa liikenteessä vuosittain? Tai vaikka se, että kuinka monessa hirvikolarissa loppujen lopuksi se kuljettajan ajotapa on ollut kuitenkin syy hirvikolariin?

    • juupatijoo

      itsemurha pommituksiin!! se on muotia nyt!!

      • Votnu

        Montakohan ihmistä hirvet ovat tappamalla tappaneet? Luultavasti hirvet ovat samalla lailla kolareiden osapuolia muiden eläinten ja ihmisten ohjaamien ajoneuvojen tapaan ja joskus syyllistyvät kuolemantuottamukseen lievemmin tai tuottamuksellisemmin siinä kuin ajoneuvojen ohjaajat ja eläimet? Joskus molemmat ovat syyllisiä ja joskus taas on kyseessä onneton onnettomuus?


    • Ohoh

      Nopeudet hirvialueilla vaikka on 80km rajoitus
      ajetaan yöllä ja hämärissä 100-120km/h
      Peili vois olla hyvä.

      • sylttytehtaalle

        Kannattaisiko kysyä, kuka hyötyy melko suuresta hirvikannasta. Ei eläinten etujen ajajat, hirvethän joutuvat usein kärsimään kolareissa. Eivätkä he varmaankaan tahallisesti suosi tätä nykymuotoista vapaata hirvikarjan laiduntamista. Hirvimiehet tietenkin pitävät kannan suurena, silloinhan satokin on paras. JOs se nyt vie jokusen ihmishengen ja tekee autoihin ruttuja, niin kylläkai toiset heidän eteen nyt sen verran voivat uhrautua. Eläinaktivistit, älkää luulko, että hirvikannan kasvatus hirvestäjien taholta on ollut epäitsekästä toimintaa.


    • m.j.h

      Jeps ja tästähän tiettävästi tulee vastakkain-asettelu metsästäjät-ns. suojelijat...

    • Nimetön

      Jaha onkohan Karpela-Saarela taas asialla ??? Tehdään nyt niin että tapetaan kaikki hirvet pois ja annetaan susien ja karhujen lisääntyä kannaltaan yhtä suureksi kun hirviä on maassamme tällä hetkellä ja katsotaan kuin käy !!! Jo jumalauta helsingin sanomat kirjoittaa paskaa. Kuka on se joka helsingin sanomissa kirjoittaa näin ? Olis kiva tietää !!!

    • pulttipää

      Eiköhän ne ihmiset tapa itse itsensä ajamalla hirviin pahki. Tuskinpa ne hirvetkään itsemurha mielessä maanteillä käyskentelee.

      • autoilijatkaan

        hirvestysmielessä teillä ajelee, en minä ainakaan. kiväärit on sitä varten. hirvikolarit ei ole kenenkään syy, ei ihmisten ei hirvien eikä autojen, paitsi jossain tapauksissa, esim jos ajaa ylinopeutta. joskus kolari on tietysti myös hirven syy, nehän saattaa seisoskella tien vieressä ensin pitkään ja lähteä ylittämään juuri silloin kun auto tulee. mutta enpä usko että hirvi on rikosoikeudellisessa vastuussa.

        ihmisiä ei voi alkaa harventamaan, mutta hirviä voi. suomessa on sen verran hirviä että niitä kyllä kärsisi napsia monta tuhatta poiskin.


      • pakko kysyä;
        autoilijatkaan kirjoitti:

        hirvestysmielessä teillä ajelee, en minä ainakaan. kiväärit on sitä varten. hirvikolarit ei ole kenenkään syy, ei ihmisten ei hirvien eikä autojen, paitsi jossain tapauksissa, esim jos ajaa ylinopeutta. joskus kolari on tietysti myös hirven syy, nehän saattaa seisoskella tien vieressä ensin pitkään ja lähteä ylittämään juuri silloin kun auto tulee. mutta enpä usko että hirvi on rikosoikeudellisessa vastuussa.

        ihmisiä ei voi alkaa harventamaan, mutta hirviä voi. suomessa on sen verran hirviä että niitä kyllä kärsisi napsia monta tuhatta poiskin.

        Ihmisiä todellakin pitäsi alkaa harventamaan. Jos katsoo ihan minkä muun lajin kannalta, ihmislaji pitäisi todellakin tappaa sukuppuuttoon.

        "ihmisiä ei voi alkaa harventamaan, mutta hirviä voi. suomessa on sen verran hirviä että niitä kyllä kärsisi napsia monta tuhatta poiskin."

        Siis onko suomessa kenties vähemmän ihmisiä kuin hirviä, jos kerran hirviä voi alkaa harventamaan ja ihmistä ei?

        Ja ihan turha alkaa selittämään sellaisesta paskasta, että ihminen olisi jotenkin suuremmassa arvossa kun mikään muu laji. Jos joku on tätä mieltä, niin mielelläni kuulisin asiallisia perusteluja tälle väitteelle.


      • itsesi
        pakko kysyä; kirjoitti:

        Ihmisiä todellakin pitäsi alkaa harventamaan. Jos katsoo ihan minkä muun lajin kannalta, ihmislaji pitäisi todellakin tappaa sukuppuuttoon.

        "ihmisiä ei voi alkaa harventamaan, mutta hirviä voi. suomessa on sen verran hirviä että niitä kyllä kärsisi napsia monta tuhatta poiskin."

        Siis onko suomessa kenties vähemmän ihmisiä kuin hirviä, jos kerran hirviä voi alkaa harventamaan ja ihmistä ei?

        Ja ihan turha alkaa selittämään sellaisesta paskasta, että ihminen olisi jotenkin suuremmassa arvossa kun mikään muu laji. Jos joku on tätä mieltä, niin mielelläni kuulisin asiallisia perusteluja tälle väitteelle.

        ja tee se pian.tampio olet ku noin ajattelet. ja juuri sen takia ihminen on etuoikeutetussa asemassa hirveen nähden. ihminen ajattelee, hirvi ei!!


      • Djuuh.
        pakko kysyä; kirjoitti:

        Ihmisiä todellakin pitäsi alkaa harventamaan. Jos katsoo ihan minkä muun lajin kannalta, ihmislaji pitäisi todellakin tappaa sukuppuuttoon.

        "ihmisiä ei voi alkaa harventamaan, mutta hirviä voi. suomessa on sen verran hirviä että niitä kyllä kärsisi napsia monta tuhatta poiskin."

        Siis onko suomessa kenties vähemmän ihmisiä kuin hirviä, jos kerran hirviä voi alkaa harventamaan ja ihmistä ei?

        Ja ihan turha alkaa selittämään sellaisesta paskasta, että ihminen olisi jotenkin suuremmassa arvossa kun mikään muu laji. Jos joku on tätä mieltä, niin mielelläni kuulisin asiallisia perusteluja tälle väitteelle.

        Juuh, mun mielest ihmiset on suuremmas arvos ku hirvet.
        Hirvet vaan mällää ruokaa ja juoksentelee autojen etee.
        Ite asun melkosen maalla, ja ku tonne menee lenkille, ni kyllä sielt hirvi on monesti tullu vastaa. Ja niinku tos jo aikasemmin sanoin jossai vaihteessa, ni jos mulla olis joku muuki ase ku ilppari, ni kävisin kyl ampumas ite kaikki hirvet näköetäisyydeltä. Ja paskat niistä kaatoluvista.


      • helin4
        itsesi kirjoitti:

        ja tee se pian.tampio olet ku noin ajattelet. ja juuri sen takia ihminen on etuoikeutetussa asemassa hirveen nähden. ihminen ajattelee, hirvi ei!!

        kyllä näytä paljon ajattelevan. Tappaa eläin ym. lajeja sukupuuttoon ja muutenkin tuhoaa maapalloa minkä kerkiää. Onko ihminen siis etuoikeutettu sen takia että on aiheuttanut monikertaisesti pahaa kaikelle elävälle mihinkään muuhun lajiin verrattuna?


      • opettelekirjoittamaan
        Djuuh. kirjoitti:

        Juuh, mun mielest ihmiset on suuremmas arvos ku hirvet.
        Hirvet vaan mällää ruokaa ja juoksentelee autojen etee.
        Ite asun melkosen maalla, ja ku tonne menee lenkille, ni kyllä sielt hirvi on monesti tullu vastaa. Ja niinku tos jo aikasemmin sanoin jossai vaihteessa, ni jos mulla olis joku muuki ase ku ilppari, ni kävisin kyl ampumas ite kaikki hirvet näköetäisyydeltä. Ja paskat niistä kaatoluvista.

        Minun mielestäni ihmiset on pienemmässä arvossa ku mikään muu laji.
        Ihmiset vain tappavat huvikseen ja vievät elintilaa kaikilta muilta lajeilta.
        Täytyykin itsellekkin hankkia joku tujumpi ase kun ilmakivääri, ja alkaa "harventamaan" ihmiskantaa. Ja paskat niistä kaatoluvista.

        Ihmisistä ei ole kuin haittaa, vai voitko perustella että olisi?


      • muurahaiset
        helin4 kirjoitti:

        kyllä näytä paljon ajattelevan. Tappaa eläin ym. lajeja sukupuuttoon ja muutenkin tuhoaa maapalloa minkä kerkiää. Onko ihminen siis etuoikeutettu sen takia että on aiheuttanut monikertaisesti pahaa kaikelle elävälle mihinkään muuhun lajiin verrattuna?

        tappavat miljoonia eläviä pienötököitä päivittäin.


      • suurta
        opettelekirjoittamaan kirjoitti:

        Minun mielestäni ihmiset on pienemmässä arvossa ku mikään muu laji.
        Ihmiset vain tappavat huvikseen ja vievät elintilaa kaikilta muilta lajeilta.
        Täytyykin itsellekkin hankkia joku tujumpi ase kun ilmakivääri, ja alkaa "harventamaan" ihmiskantaa. Ja paskat niistä kaatoluvista.

        Ihmisistä ei ole kuin haittaa, vai voitko perustella että olisi?

        hyötyä.lähimmäisesi rakastavat sinua ja sinä annat heille rakkautta. ystäväsi keskustelevat kanssasi nauraen välillä kilpaa. kanssakäyminen piristää ja saatta pelastaa jonkun päivän. hirvi ei hymyile kun juoksee jonkun ystäväsi tai omaisesi eteen tiellä.eikä sen perhe tule lohduttamaan sinua ja ystäviäsi.hirvi ei ajattele.


      • helin4
        muurahaiset kirjoitti:

        tappavat miljoonia eläviä pienötököitä päivittäin.

        tietääkseni eivät huvikseen, vaan esim. ravinnokseen. Toisin kuin ihminen.


    • nomex

      Mutta hirvet ja sudet ja karhut saa kaikki (poistaa luonnosta niitä ei tarvita!) eipä muuta siihen ei tarvita minkään eu mimissaari mamsellin mielipidettä

    • kalmies

      annettais susien lisääntyä rauhassa, kyllä ne pitäisivät hirvikannan kurissa

      • mieltä!

        Jos katsotaan miten paljon susi on tappanut ihmisiä viimeisen sadan vuoden aikana, ei taida montaa tapausta löytyä. Sitten ihmiset ovat ihan paniikissa kun susia liikkuu pihapiirissä... tai naapurin koira. Loppupelissähän susi on erittäin arka eläin. Mitä taas tulee hirviin, kai niitä nyt on enemmän kun kaikki petoeläimet karsitaan pois. Tasapaino järkkyy ja ihminen syyttää kaikesta luontoa ja sen eläimiä. Ja hirvi tosiaan kulkee siitä, mistä sen on helpointa mennä. Hirvivaara alueilla siis nopeudet alas!


      • Nimetön

        Mene helkutissa sinne ruutanalammelles ja huku !!! Tai hakeudu hoitoon !!!


      • kalmies
        Nimetön kirjoitti:

        Mene helkutissa sinne ruutanalammelles ja huku !!! Tai hakeudu hoitoon !!!

        no löytyihän sieltä joku punaniska heh,,, heeeeheee...


      • köpö

        vai lisää susia?susi kanta on aivan liian suuri jo nyt.varsinais suomessa on tehty paljon susi havantoja ja löydetty peurojen ja hirven vasojen raatoja.sudet kyllä kuuluu suomen luontoon mutta silloin niitä on jo liikaa kun rupevat asutusten nurkissa pyörii missä niitä on myös nähty.


      • lisää

        Nyt hirvet saa rauhassa lisääntyä, ja niitä tapetaan vaan sen verran kuin metsästysseurojen pappaherrojen pakasimessa on tilaa.

        Jos Suomi olisi täysin luonnontilassa ilman ainuttakaan ihmistä, hirvien määrä olisi murto-osa nykyisestä, kun luonnonvalinta(=sudet) pitäisivät kannat kurissa.

        Lapissakin on poroja liikaa, että kaikille ei edes riitä jäkälää. Sitten jos jokunen susi käy pistämässä muutaman sataa heikointa yksilöä poskeensa niin se on hirveä haloo.


      • "asuu hirvien kanssa...
        lisää kirjoitti:

        Nyt hirvet saa rauhassa lisääntyä, ja niitä tapetaan vaan sen verran kuin metsästysseurojen pappaherrojen pakasimessa on tilaa.

        Jos Suomi olisi täysin luonnontilassa ilman ainuttakaan ihmistä, hirvien määrä olisi murto-osa nykyisestä, kun luonnonvalinta(=sudet) pitäisivät kannat kurissa.

        Lapissakin on poroja liikaa, että kaikille ei edes riitä jäkälää. Sitten jos jokunen susi käy pistämässä muutaman sataa heikointa yksilöä poskeensa niin se on hirveä haloo.

        On aivan täysin väärä luulo, että metsästäjät ampuisivat vain senverran hirviä kuin on tarve. Suomen valtio antaa riistanhoitoyhdistyksille kaatoluvat ja riistanhoitoyhdistykset jakavat nämä luvat metsästysseuroille. Mikäli lupia jää käyttämättä niin seuraavana vuonna tarkistetaan onko hirviä alueella liikaa vai liian vähän ja taas jaetaa uudet luvat näin toimitaan myös siinä tapauksessa,että kaikki luvat tulisi käytetyksi.Ja tiedoksi metsästäjät maksavat sievoiset summat kaatoluvista suomen valtiolle. Noudattakaa vain hirvivaroitus merkkejä ja antakaa päätäjille uusia ideoita hirvikolareiden ehkäisemiseksi.Esim olisiko varoitusmerkit oltava isompia esim.150 halkaisijaltaan ja räikeämmän väriset??


    • minä myös

      se ei todellakaan ole hirven vika että noita hirvi kolareita sattuuu

      itse meinasin ajaa hirven kanssa yhteen tie oli mukanen ja vielä hiekka tie hirvi hyökkäs tielle kahden mäen välissä jossa oli myös mutka mutta kerkesin painaa jarrut pohjaan niin pohjaan että kaikki renkaat meni lukkoon ja sain hallittua auton niin että se pysy tiellä ja pysähty noin parin metrin päähän (nopeutta noin80 km/t) hirvestä vaikka olis hyvä mahdollisuus mennä autolla metsään sen jälkeen kun auto oli pysähtynyt niin metsästä tuli hirven emo tämä oli vasa joka oli tullut tielle ensimmäisenä mut hieamsen kyllä säikähdin siinä

      mut suosittelisin jokaiselle jos tämmöinen sattuu kohdalle niin koittakaa väistää hirven perseen kautta hirvi kulkee aina sinne minne sen turpa näyttää ei se käänny takas jos se ylittää tien ja antakaa mennä auton vain metsään parempiauton hieman vahingoittua kuin hengen lähtö hirven takia autoa ei siinä vaiheessa kannata säästää

    • lapaan

      tulipa mieleen että nastarenkaat syövät 80 milj.e
      edestä,ja nyt pitäisi vähentää nastoja 10 % säästyisi. hirvikolareihin meniköhän 90 milj.e
      suo sielä suo täälä joka puolella vetelä.
      samat äijät aina metsällä,eikä ulos myydä.

    • Jolina68

      Minusta ongelma on lähinnä siinä,että hirvi populaatio on liian iso ,trendikkään metsästyksen takia.Hirvikolareiden määrä on suoraan suhteessa hirvipopulaation kasvuun

      • ...::...::...

        ilman autoja ja ihmisiä? hirvikolaireiden määrä on suoraan suhteessa ihmisten levinneisyyteen!


      • turhoa
        ...::...::... kirjoitti:

        ilman autoja ja ihmisiä? hirvikolaireiden määrä on suoraan suhteessa ihmisten levinneisyyteen!

        ajattelua tuommonen.


      • ...::...::...
        turhoa kirjoitti:

        ajattelua tuommonen.

        väitteesi. Kiitos.


      • spekulaatiota
        ...::...::... kirjoitti:

        väitteesi. Kiitos.

        jos ja jos. jos lehmät lentäis niin ei kukaan uskaltas lentää lentokoneilla.


    • säästetään hirvet

      Pakkoko niitä teitä on joka paikkaan rakentaa? Ei ole enää elukkaparoilla metsiä, kun ihmisen on väen vängellä ängettävä joka paikkaan! Eli motareitten tilalle junaratoja ja autovero vielä korkeammaksi ja julkinen liikenne kaikille ilmaiseksi ja koko maan kattavaksi, niin päästään samalla kertaa saasteista ja kolareista.

      • autot???

        Ei tainnu tulla mieleen et ne julkiset kulkupelitkin on autoja isommassa koossa???? Ja mikä ettei, nostetaan samalla verotkin taivaisiin et julkisilla liikkuminen ilmaseks olis es teoriassa mahdollista-kaikki kun eivät satu asumaan kehä 3:n sisäpuolella:)


    • hunteri

      onhan se niin et ihmistenkin vika se on kun ajetaan sen hirven päälle kun se seisoskelee siin tiellä mut ite oon ajanu melkein hirven kanssa yhteen kun se oli rauhassa seisomassa tielle oisko kello ollu jotain 21:00 -22:00 töistä olin tulossa kun ei se autojen valos kovin hyvin näy

    • tekn.

      Ihminen on vaarallisin. Luonto korjaa kyllä omansa.

    • jONE.

      paras ratkaisu

      • jep23rf3f13f2f2fe

        kaikki hengiltä


      • Emo hirvi

        Älä hei viitsi!!!! mitäs jos kurkkaisit sieltä turvallisesta kaupungista hiukkasen muuallekkin...missä oikea elämä on...paitsi et varmaan uskalla...siellä on hei eläimiä...muitakin kuin urbaani rottia ;-)


      • PUHUT

        myrkky tehoaa tuhoeläimiin


    • Ne hirvet mitä on Korkeasaaressa, Ähtärin- ja Ranua Eläinpuistoissa, ne riittää.

    • hirville elämisenoikeus

      Asiantuntematon ja väärä johtopäätös toimittajalla. Hirvi elää luonnossa luontaisilla vaistoillaan. Se ei voi käsittää auton hirvittävää nopeutta niinkuin ei muutkaan eläimet. Tiestö on suomessa niin tiheää ja liikenne vilkasta että jos hirvieläin vähänkään siirtyy paikoiltaan niin se joutuu ylittämään teitä. Katsokaa valtateitä, onko siellä sellaista väliä jotta hirvi voisi ylittää tien etteikö joku olisi autoineen paikalla. Kyllä suurin vastuu on autoilijalla. Sen pitää ottaa huomioon hirvien tai muiden eläinten mahdolliset tienylitykset.

    • tietämätönkö

      Hirvivaarasta varoittava liikennemerkki.

      Suomen metsissä on noin 160 000 hirveä. Vuosittain sattuu liikenteessä 1 500 hirvikolaria, joissa kuolee keskimäärin noin 10 ja loukkaantuu 313 ihmistä. Onnettomuuksien vähentämiseksi yhteiskunta käyttää varoja raivaamalla tienvarsia, rakentamalla hirviaitoja ja alikulkukäytäviä.[2][3][4]

      Hirvet aiheuttavat huomattavia metsävahinkoja talvehtimisalueillaan. Vahingot korvataan metsänomistajille valtion varoista hakemuksesta 250 euron ylittävältä osalta.

      Vuonna 2004 hirvieläinten aiheuttamien liikennevahinkojen korvaamiseen käytettiin 374 000 euroa, maatalousvahinkojen korvaamiseen 534 000 euroa ja metsävahinkojen korvaamiseen 2 863 000 euroa[5] eli yhteensä yli 3,7 miljoonaa euroa.

      Riistaeläin

      • Riistaeläin

        Ihmisiä...ihmisiä...ihmisille!!!!! mitä helkkarin luomakunnan kruunuja me muka ollaan??? eikö kaikilla pitäisi olla tilaa ja mahdollisuuksia elää??? Kaikki mikä kehityksen tiellä, tuhotaan ,hävitetään. Myös ihmiset hävitetään...eivät riittävän jaloja elämään tässä meidän hienossa maailmassa. Ollaan todella sairasta jengiä.
        Opetelkaa eläimiltä toisten kunnioittamista, sallivuutta.


      • Miksi?

        Kuinka paljon hirvet raivaa ilmaiseksi veskoituvia havupuutaimikkoita, horsmittuvia ja heinittyviä havupuutaimikoita, kuinka paljon hirvet tuottaa kaatolupamaksu tuloina ja kuinka paljon hirvien työttama hyöty on saalieläimenä.


    • hirvi juoksee mistävaan

      Juoksi tästä Hiitten hirvi,
      Silosorkka sorkutteli;
      Potkaisi koasta korvon,
      Kaatoi kattilan tulelta,
      Selin keitot keikautti,
      Vellit lietehen levitti.

    • hirvittävästi

      Vaellukset. Yhteinen piirre monille hirvieläimille ovat vuodenaikaisvaellukset. Perussyy vaelluksiin on ravinnon riittävyyden varmistaminen. Amerikassa karibut vaeltavat jopa 1 000 kilometriä talvi- ja kesälaiduntensa välillä. Meillä metsäpeurojen vaellusten keskipituus on 60 kilometriä ja hirvet voivat laidunta vaihtaessaan vaeltaa jopa 300 kilometriä.

    • metsästäjien

      Hirvien määrä maassamme vuoden 2006 alussa on 95 000 – 105 000. Hirvikannassa on tällä hetkellä alueellisia eroja maan eri osissa. RKTL:n mukaan syksyn 2005 metsästyksen jälkeinen hirvikanta on 95 000 – 105 000 yksilöä. Syksyn 2005 hirvisaalis oli 74 020 hirveä - se oli Suomen kolmanneksi suurin hirvisaalis kautta aikain. Hirvenmetsästykseen käytettiin yli miljoona metsästyspäivää. Yhteensä hirviä arvioitiin olevan koko maassa vuotta aiemmin, eli alkuvuodesta 2005 hieman enemmän, eli noin 100 000 – 110 000 yksilöä. Hirvien vasatuotossa ei tuolloin ollut tapahtunut suuria muutoksia edellisvuodesta. Rannikko-Suomen alueella vasatuotto aleni, muualla maassa tuotto oli edellisvuoden tasolla. Hirven talvikanta viime vuosina on ollut sadantuhannen yksilön luokkaa. Sen saavuttamiseksi ja hirvilaskentojen tulosten perusteella kaadetaan syksyisin 60 000 - 80 000 hirveä. Arviot hirvikannan koosta ja rakenteesta ovat tarkentuneet 1970-luvulta lähtien, jolloin otettiin käyttöön metsästäjien havaintokorttijärjestelmä. Arviointia täydentävät jälki- ja lentolaskennat. Hirvikantaa leikataan. Viime vuosina maamme hirvikantaa on vähennetty suunnitelmallisesti. Tavoitteena on samalla vähentää jo laskuun saatuja liikenne-, metsä- ja maatalousvahinkoja. Hirviä ennen metsästyskautta maassamme kesällä 2006 noin 170 000. Tässä yhteydessä kannattaa huomioida, että hirven ollessa riistaeläin, sen kanta on vuosittain hyvin erisuuruinen ennen ja jälkeen metsästyskauden. Niinpä kesällä vuonna 2006, ennen syksyn metsästyskautta, hirviä maassamme on lyhyen aikaa noin 170 000.

      • lisää lupia

        ensi syksyksi pitää saada ministeriöltä selkeästi enempi kaatolupia hirville. ainoa keino vähentää hirvikolareita on vähentää radikaalisti hirvikantoja. kun hirvikolari korjaa esim. viestin aloittajan omaisen hautaan ,hänkin ymmärtää ihmisen tärkeyden. kukaan joka täällä kirjoittaa hirvien puolesta ei ole menettänyt omaistaan hirvikolarissa ta itse joutunut sellaiseen.


      • ensimmäinen asiallinen viesti
        lisää lupia kirjoitti:

        ensi syksyksi pitää saada ministeriöltä selkeästi enempi kaatolupia hirville. ainoa keino vähentää hirvikolareita on vähentää radikaalisti hirvikantoja. kun hirvikolari korjaa esim. viestin aloittajan omaisen hautaan ,hänkin ymmärtää ihmisen tärkeyden. kukaan joka täällä kirjoittaa hirvien puolesta ei ole menettänyt omaistaan hirvikolarissa ta itse joutunut sellaiseen.

        Tässä oikeasti ensimmäinen asiallinen viesti tässä keskustelussa!!!On helppoa takoa puheita hirvien puolesta kun eivät ole aiemmin tuskin edes sellaista oikeasti nähneetkään tai korkeintaan korkeasaaressa aitojen takaa....Itse osallistun säännöllisesti joka syksy hirven metsästykseen - en tosin pyssy kourassa mutta ajonaisena. Liian monta hirvikolaria nähneenä pidän tärkeänä, että hirvi kantaa vähennetään säännöllisesti ja riittävän paljon. Väitän, että jos veisimme keskelle Helsingin keskustaa muutaman hirven seikkailemaan, niin katastrofi olisi taattu...


    • puhun omasta kokemuksesta

      Ei hirvet ole syypäänä, usein kolarit sattuvat alueilla, joissa on hirvivaroitus merkki. Ihmiset omalla toiminnallaan aiheuttavat kolareita. Ovat niin kiireisiä, eivät seuraa tarpeeksi. Eivät malta hiljentää ajoissa, puhuvat kännykkään samalla tai tekevät muuta jolloin kuskista tulee matkustaja ei ajaja. Pakko hirvienkin on kuulua suomen luontoon, lisäksi ne usein ajautuvat paikkaan, koska koko ajan rakennetaan ja tuhotaan niitten luonnollista olotilaa. Pakko kai niittenkin on joskus tielle eksyä. Toki syntyy tilanteita, jossa valppaana olo ei välttämättä riitä. Itsekin olen tehnyt äkkijarrutuksen ja sen jälkeen pyörät vapaaksi ja väistö. Sulassa sovussa, eihän ihmisten tarkoitus ole tuhota niinkin uljasta eläintä kuin hirvi on. Eikä hirvi ymmärrä yhtäkkiä törmäävää autoa samoin ihminen ei ymmärrä yhtäkkiä tiellä olevaa hirveä. Mutta ei se ole hirven syy, että se on tähän maailmaan luotu, miksi se on niin vaikeaa. Ennen oli asiat paremmin , kun liikennettä oli vähemmän ja teitä. Lisäksi moottoritielle joutuneella hirvellä, jos aidan ylitse tai aidattomasta kohtaa päässyt on varmaan paniikki, samoin olisi ihmisellä jos joutuisa haita täynnä olevaan altaaseen. No kuitenkin luonto ja sen eläimet kuuluvat osana elämään.

    • Ensinnäkin "tähtimölle" 1900 luvun alussa, kun alkoi autoja pikkuhiljaa liikkumaan.. Esim Kiuruvedellä puhuttiin lehdessä jos oli hirven jäljet nähty jossakin paikoissa. NIIN!!! Niin harvinaisia hirvet oli viimevuosisadan alkupuolella.. joten autot ja hirvet tuli yhtäaikaa.. (hirvet ei silloin saaneet polkuja, oli liian harvassa)
      Koskahan Susi on tappanut ihmisen, silti sitä pelätään, ja minäkin pelkään. Mutta aina kun ajan pimeällä pelkään törmääväni hirveen.. Hirvet oikeasti TAPPAA ihmisiä. Suhteellisuus tajua ihmiset!!! Ps. Sudetkin joutaa pois metsistä, liika susikanta alkaa harventamaan kyllä tehokkaasti harventamaan hirvikantaa.

      • Emo hirvi

        Oletko nyt aivan varma tuosta kaikesta mitä kerrot?? Autot ja hirvet yhtä aikaa??? En kyllä oikein usko tuohon!!! Luulen ,hirviä ollut hiukkasen kauemmin, paljonkin. Ainakin minä sain aivan muuta tietoa kun tarkastin asiaa. yleensä luonto kyllä pitää huolen tasapainosta luonnossa. Mutta tietysti...ihminen erimieltä!!


      • tarkastit?
        Emo hirvi kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma tuosta kaikesta mitä kerrot?? Autot ja hirvet yhtä aikaa??? En kyllä oikein usko tuohon!!! Luulen ,hirviä ollut hiukkasen kauemmin, paljonkin. Ainakin minä sain aivan muuta tietoa kun tarkastin asiaa. yleensä luonto kyllä pitää huolen tasapainosta luonnossa. Mutta tietysti...ihminen erimieltä!!

        sillä ennen sotia ja pitkään sen jälkeenkin hirvet olivat harvinaisia suomen kartalla. autoja kyllä oli jo silloin ja teitä läpi suomen. esim vuoden 1935 laskenta osoitti kannaksi n.3000-4000 yksilöä ja vuonna 1955 n. 15 000 päätä jonka jälkeen jyrkkä kannan romahdus. uuteen hirvikannan nousuun päästiin vasta 70luvulla.lähde Tapiola. nykyiseen 170 000 hirveen verrattuna nuo ovat pikku lukuja.


      • pinokkiotar
        tarkastit? kirjoitti:

        sillä ennen sotia ja pitkään sen jälkeenkin hirvet olivat harvinaisia suomen kartalla. autoja kyllä oli jo silloin ja teitä läpi suomen. esim vuoden 1935 laskenta osoitti kannaksi n.3000-4000 yksilöä ja vuonna 1955 n. 15 000 päätä jonka jälkeen jyrkkä kannan romahdus. uuteen hirvikannan nousuun päästiin vasta 70luvulla.lähde Tapiola. nykyiseen 170 000 hirveen verrattuna nuo ovat pikku lukuja.

        Aikoinaan metsän riistaa käytettiin enemmän ravinnoksi ,se oli jokapäiväistä ruokaa. Luulen ei tarvinnut kaatolupia, sai metsästää kotitarpeiksi. Mutta olikin kysymys siitä oliko autot ennen hirviä...ei todellakaan. En usko että 1935 oli niin kattavaa laskenta menetelmää ,että todellinen hirvimäärä saatu selville, on enemmänkin mutu tuntumaa .Tapiola tekee vain tilastoja ,ei etsi historiaa.


      • pinokkiotar kirjoitti:

        Aikoinaan metsän riistaa käytettiin enemmän ravinnoksi ,se oli jokapäiväistä ruokaa. Luulen ei tarvinnut kaatolupia, sai metsästää kotitarpeiksi. Mutta olikin kysymys siitä oliko autot ennen hirviä...ei todellakaan. En usko että 1935 oli niin kattavaa laskenta menetelmää ,että todellinen hirvimäärä saatu selville, on enemmänkin mutu tuntumaa .Tapiola tekee vain tilastoja ,ei etsi historiaa.

        Mielestä kumpi oli autot vai hirvi.. Hirvethän tuli tänne (uudestaan) jään vetäydyttyä. Niitä oli kuitenkin autoistumisen aikoihin niin vähän että sai kuolla onnellisena jos hirven näki. Joten ensin oli tiet ja sitten alkoi hirvet polkuja väsäämään.. Nurin kaikki hirvet.. Kukaan ei sano mitä hyötyä on hirvistä. Haittoja kyllä löytyy.. Suomen egologia ei hirveä tarvitse, koska muutaman tuhannen hirven populaatio ei ole koskaan ollut merkitsevä Suomen luonnolle ainoastaan suurpedoille, ja niitäkään ei kukaan taida pihoihin haluta.


      • pinokkiotar
        airfoil kirjoitti:

        Mielestä kumpi oli autot vai hirvi.. Hirvethän tuli tänne (uudestaan) jään vetäydyttyä. Niitä oli kuitenkin autoistumisen aikoihin niin vähän että sai kuolla onnellisena jos hirven näki. Joten ensin oli tiet ja sitten alkoi hirvet polkuja väsäämään.. Nurin kaikki hirvet.. Kukaan ei sano mitä hyötyä on hirvistä. Haittoja kyllä löytyy.. Suomen egologia ei hirveä tarvitse, koska muutaman tuhannen hirven populaatio ei ole koskaan ollut merkitsevä Suomen luonnolle ainoastaan suurpedoille, ja niitäkään ei kukaan taida pihoihin haluta.

        Niin,IHMINEN ei tarvitse...ihminen ja ihminen aina vaan ihminen. Kaikilla eläimillä on oma paikkansa luonnossa ,myös hirvellä. Hyötyä???? siis HYötyä??? Ei villieläimet ole hyötyeläimiä,sinun pitäisi joskus maastoutua, tulla katselemaan kauniita eläimiä, muuallekkin kuin eläintarhaan. Elämä alkaa vasta periferian ulkopuolella:-)
        Oletko koskaan käynyt sellaisessa maassa jossa todella vaarallisia eläimiä elää ihmisten kanssa sulassa sovussa!!! meillä...hirvi ei sovi joukkoon heh !!! Egologia ei muka tarvitse!!! no, jokaisella saa mielipiteensä olla .


      • pinokkiotar
        pinokkiotar kirjoitti:

        Niin,IHMINEN ei tarvitse...ihminen ja ihminen aina vaan ihminen. Kaikilla eläimillä on oma paikkansa luonnossa ,myös hirvellä. Hyötyä???? siis HYötyä??? Ei villieläimet ole hyötyeläimiä,sinun pitäisi joskus maastoutua, tulla katselemaan kauniita eläimiä, muuallekkin kuin eläintarhaan. Elämä alkaa vasta periferian ulkopuolella:-)
        Oletko koskaan käynyt sellaisessa maassa jossa todella vaarallisia eläimiä elää ihmisten kanssa sulassa sovussa!!! meillä...hirvi ei sovi joukkoon heh !!! Egologia ei muka tarvitse!!! no, jokaisella saa mielipiteensä olla .

        Huomasin kun katsoin sinun profiilin, oletkin savolainen ja maalta, melkein naapurin miehiä (70 km ) . Mistä moinen mielipide??? Olet varmaankin metsissä kulkenut ja tiedät ,eläimet kuuluu sinne myös hirvet.


      • pinokkiotar kirjoitti:

        Huomasin kun katsoin sinun profiilin, oletkin savolainen ja maalta, melkein naapurin miehiä (70 km ) . Mistä moinen mielipide??? Olet varmaankin metsissä kulkenut ja tiedät ,eläimet kuuluu sinne myös hirvet.

        Niin tiedän eläinten kuuluvan metsiin, kuten hirvien.. Mutta nyt on olleet hirvi määrät liian suuria pitkään suomessa. Oma pointtini oli miksi susista kirjoitetaan ja pelätään, kun Hirvet oikeasti tappaa, (ja tuhoaa taimikoita).. ja lisäksi ketjun aloittaja mainitsi teiden tulleen hirvipolkujen poikki, vaikka näin ei ollutkaan..
        Olen oikeasti luonto ystävällinen.. peltoa raivatessa yritän siirtää esim: kekomuurahaisten keot metsään kaivurilla , tai etelän sivulle karhoon :)))


      • pinokkiotar
        airfoil kirjoitti:

        Niin tiedän eläinten kuuluvan metsiin, kuten hirvien.. Mutta nyt on olleet hirvi määrät liian suuria pitkään suomessa. Oma pointtini oli miksi susista kirjoitetaan ja pelätään, kun Hirvet oikeasti tappaa, (ja tuhoaa taimikoita).. ja lisäksi ketjun aloittaja mainitsi teiden tulleen hirvipolkujen poikki, vaikka näin ei ollutkaan..
        Olen oikeasti luonto ystävällinen.. peltoa raivatessa yritän siirtää esim: kekomuurahaisten keot metsään kaivurilla , tai etelän sivulle karhoon :)))

        kiitos, kantasi ja mielipiteesi ok. mutta saahan sitä olla hiukan erimieltäkin, eikö vaan. Se totta ,tuhoaa taimikoita. Mutta silti,eletään liikaa ihmisten ehdoilla.
        Sydäntä lämmitti, viitsit nähdä vaivaa muurahaispesän vuoksi :-)


      • pinokkiotar kirjoitti:

        kiitos, kantasi ja mielipiteesi ok. mutta saahan sitä olla hiukan erimieltäkin, eikö vaan. Se totta ,tuhoaa taimikoita. Mutta silti,eletään liikaa ihmisten ehdoilla.
        Sydäntä lämmitti, viitsit nähdä vaivaa muurahaispesän vuoksi :-)

        Minusta oli kuitenkin ilkeää jos olisin vain viskannut keon karhoon ja se olisi hajonnut sinne kokonaan.. Kerran oli niin iso keko että halkesi, kannoin puoliskon kerrallaan metsän reunaan, osia karisee väkisinkin, ja sitten toisen puoliskon viereen niin limittäin kuin mahdollista, jäi kuitenkin 10cm. rako. Seuraavana kesänä katsoin pesää, näytti kyllä elottomalta :(((((..
        Yleensä maa omistajat pitivat hupsuna, etenkin yksi omistaja.. Kuitenkin se olisi ollut varma pesän tuho, jos en olisi mitään tehnyt. Karhon kupeessa pesät voivat yleensä hyvin siirron jälkeen.. karhon päälle ei kannata nostaa, talvella saattaa kellari niillä jäätyä. Syksyllä yleensä ei ole paljoa toivoa siirrellä kekoja, kun eivät kerkeä valmistella pesää talvea varten :((((.
        Asiasta kolmanteen kauhealta tuntuu keväällä katsoa jälkiä, kun talvella kovien pakkasten aikaan, metsäkone on kulkenut keon yli, ja litistänyt ja tallanut eristävän lumen keon päältä. :(((

        Jänskä homma kuinka kusiaiset tekee pesän ennen pakkasia ihan tiiviiksi, ei siis ole enää kulkuaukkoja, Monet naurut tuli kahvipöydässä kun keskusteltiin, kuinka jos tarkasti katsoo näkee keossa, kuinka "verhot" vedetään ikkunoiden eteen (teki samalla käsin liikkeen verhojen kiinni laittamiseksi) ja avain kiertyy lukossa.. (Itse pyöritin rannetta, kuin lukiten oven):))))
        Arvaappas vain, kun yksi kaveri oli erityisen herkkä nauramaan, eipä meinannut kahvi ja syönti hommasta tulla mitään :DDDD Meinaan melko tarttuvaa toi nauru, ainakin meikäläisen kohdalla :)))))

        Olen vain mies, joka seuraa ympäröivää maailmaa ;)


      • pinokkiotar
        airfoil kirjoitti:

        Minusta oli kuitenkin ilkeää jos olisin vain viskannut keon karhoon ja se olisi hajonnut sinne kokonaan.. Kerran oli niin iso keko että halkesi, kannoin puoliskon kerrallaan metsän reunaan, osia karisee väkisinkin, ja sitten toisen puoliskon viereen niin limittäin kuin mahdollista, jäi kuitenkin 10cm. rako. Seuraavana kesänä katsoin pesää, näytti kyllä elottomalta :(((((..
        Yleensä maa omistajat pitivat hupsuna, etenkin yksi omistaja.. Kuitenkin se olisi ollut varma pesän tuho, jos en olisi mitään tehnyt. Karhon kupeessa pesät voivat yleensä hyvin siirron jälkeen.. karhon päälle ei kannata nostaa, talvella saattaa kellari niillä jäätyä. Syksyllä yleensä ei ole paljoa toivoa siirrellä kekoja, kun eivät kerkeä valmistella pesää talvea varten :((((.
        Asiasta kolmanteen kauhealta tuntuu keväällä katsoa jälkiä, kun talvella kovien pakkasten aikaan, metsäkone on kulkenut keon yli, ja litistänyt ja tallanut eristävän lumen keon päältä. :(((

        Jänskä homma kuinka kusiaiset tekee pesän ennen pakkasia ihan tiiviiksi, ei siis ole enää kulkuaukkoja, Monet naurut tuli kahvipöydässä kun keskusteltiin, kuinka jos tarkasti katsoo näkee keossa, kuinka "verhot" vedetään ikkunoiden eteen (teki samalla käsin liikkeen verhojen kiinni laittamiseksi) ja avain kiertyy lukossa.. (Itse pyöritin rannetta, kuin lukiten oven):))))
        Arvaappas vain, kun yksi kaveri oli erityisen herkkä nauramaan, eipä meinannut kahvi ja syönti hommasta tulla mitään :DDDD Meinaan melko tarttuvaa toi nauru, ainakin meikäläisen kohdalla :)))))

        Olen vain mies, joka seuraa ympäröivää maailmaa ;)

        muurahaiset vetää verhot ikkunaan :))) Mielikuvitus lähti heti liikkeelle, olin siellä pesässä ja näin kun murkku laittelin verhoja kiinni , muut valmistautui talvilevolle!!! Hihittelin ääneen!!
        no joo , kai ne muurahaiset valvoo, en tiedä. Mutta tätä se luonto on , muutakin kuin tuhoeläimiä täynnä. Minulle metsä on minun kirkko ,sinne kun menee ,saa rauhassa mietiskellä ja vaikkapa itkeä. Parempi olo kun tulee pois. meni jo liian tunteeliseksi.mainitsit metsäkoneet...niiden jäljet metsässä ,ei todellakaan silmän ilo. Onneksi ei enää kynnetä metsiä niin paljon kuin joskus aikaisemmin. Miksi ei anneta metsän uusiutua itse??? Niin ,tehokkuus, äkkiä lisää ja paljon . Sitähän se on.
        kerrohan minulle kun huomaat että muurahaisilla kevät siivous menossa ja verhot auki ;-)


      • pinokkiotar kirjoitti:

        muurahaiset vetää verhot ikkunaan :))) Mielikuvitus lähti heti liikkeelle, olin siellä pesässä ja näin kun murkku laittelin verhoja kiinni , muut valmistautui talvilevolle!!! Hihittelin ääneen!!
        no joo , kai ne muurahaiset valvoo, en tiedä. Mutta tätä se luonto on , muutakin kuin tuhoeläimiä täynnä. Minulle metsä on minun kirkko ,sinne kun menee ,saa rauhassa mietiskellä ja vaikkapa itkeä. Parempi olo kun tulee pois. meni jo liian tunteeliseksi.mainitsit metsäkoneet...niiden jäljet metsässä ,ei todellakaan silmän ilo. Onneksi ei enää kynnetä metsiä niin paljon kuin joskus aikaisemmin. Miksi ei anneta metsän uusiutua itse??? Niin ,tehokkuus, äkkiä lisää ja paljon . Sitähän se on.
        kerrohan minulle kun huomaat että muurahaisilla kevät siivous menossa ja verhot auki ;-)

        Kai se on että konehakkuu luo erinomaiset edellytykset vesakoitumiselle, ja vasta aikaa myöten vahvimmat koivut kasvavat isoiksi. Sitten siihan alkaa varjoissa kasvamaan kuusia ja ne valtaavat pikkuhiljaa maapohjan. voi kulua 100v ennenkuin on "rytteikkömetsästä" päästy ja jäljelle jäävä puusto on vahvaa koivua ja kuusta. Ei kuitenkaan vielä hakkuukypsää etenkään havupuu. koivuissa on jo menossa useampi sukupolvi.
        En tiedä lähteekö metsäpalojen jälkeen puusto ilman vesakoitumisvaihetta. Sen tähden jättivät Tammelassakin uudistamatta metsäpalo (1997) alueen ja tutkivat sen luontaista uudistamista. alue oli isohko 50-100 ha. Harmi kun ei ole kuvia sieltä, kuinka alue uudistui, ja mitä siellä nyt kasvaa.

        Minua taasen harmittaa sellainen pikkuasia että jotkut loistavat kirjoittajat, kuten te eivät luo galleria sivua.. Jotenkin sitä haluaa tietää millainen ihminen toisessa päässä on :))))
        Kaiken kaikkiaan oli mukava jutella kanssasi :)))) etenki kun tuli vuorovaikutusta puolin ja toisin, mitä nyt itseäni kehuin, kuten tapanani on :(( :))))))


    • kumpa sinäkin saat...

      toivon todella sinukin tielle hirvee ensi syksynä....ihan sydämestäni. :)

      • Hirvi tulee...

        ja tappaa!!!Niinpä...että ihmiset on tyhmiä...ikävä kyllä joudun edustamaan tätä eläin lajia...ei tarvii ajaa ylinopeutta...ja elämä on...Ne hirvet ei tahallaan auton eteen tule..Maailman vaarallinen eläin on ihminen itse...Kuka tappaa huvikseen, kateudesta, mustasukkaisuudesta jne. Että kyllä se hirvi on aika vittupää paska joo Tulee ja juoksee tahallaan auton eteen ja on varmaan sitä monta vkoa suunnitellut...


      • lemmikin menettänyt
        Hirvi tulee... kirjoitti:

        ja tappaa!!!Niinpä...että ihmiset on tyhmiä...ikävä kyllä joudun edustamaan tätä eläin lajia...ei tarvii ajaa ylinopeutta...ja elämä on...Ne hirvet ei tahallaan auton eteen tule..Maailman vaarallinen eläin on ihminen itse...Kuka tappaa huvikseen, kateudesta, mustasukkaisuudesta jne. Että kyllä se hirvi on aika vittupää paska joo Tulee ja juoksee tahallaan auton eteen ja on varmaan sitä monta vkoa suunnitellut...

        Minusta on naurettavaa edes väittää että hirvi on pahin tappaja.. Mikäli minä oikein tiedän, niin suurinosa hirvikolareista on sattunut suuressa nopeudessa mutkaisilla tieosuuksilla, ja kuten monet autoilijat tajuavatkin että niistä nopeuksista ei pysähdytä kuin seinään varsinkaan huonolla kelillä ja siitä seuraa usein yhteenotto.. Kaasujalan painoa säätää ihminen itse ei hirvi! Juoksisitko itse auton alle kuolemaan?
        Pahin tappaja on minusta ehdottomasti susi! Jos kukaan lukee lehtiä niin kuinka monta koiraa/muuta lemmikkiä susi tappaa vuodessa? Useita!! joten on turha edes lässyttää tuommoista paskaa että hirvi on pahin tappaja!!.. Ottakaa järki käteen!!


    • Timopartsi

      Ihminen on järkyttänyt luonnon tasapainoa tuhoamalla pedot ,jotka pitäisivät yllä luonnollista tasapainoa.Tämän takia ihmisen on otettava vastuu ja huolehdittava siitä itse.Hirvet ovat selvästi lisääntyneet liikaa.Lihantuottajana sen vaikutus on marginaalinen.Hirvet tuhoavat taimikot ja liikenne vaarantuu. Eläimenä se luonnossa ei ole kovinkaan mielenkiintoinen. Muuan yksilö siellä täällä riittäisi.

      Mielestäni siellä missä liikenne- ja metsävahinkoja sattuu hirvikantoja tulee vähentää reilusti.Ei koko Suomi sovi luontopuistoksi.

    • KURVI

      samaa, myös kaikki eläimet käyttää samoja reittejä pääsääntöisesti koskee myös karhuja supeja susia sun muita köntyksiä ja hirvireittiä on ollut ennen autojen tulemista liikenteeseen kaikki on nopeudesta kiinni.Syy ei suinkaan ole hirven vaan auton.

      • Håmå-Peter

        Montakohan ihmstä kuolee vuosittain hirvikolareissa? Naurettavan vähän siihen verrattuna mitä ihmiset tappavat toisiaan ja muita eläimiä.

        Ihminen on eläinkunnan häikäilemättömin ja julmin tappaja.


    • benalmaden

      Kumpi oli ensin hirvi vai auto?Paljonko tuli ruumiita hirvien takia kun ei autoja ollut?Ai nii ku hevosella ajettiin hirvikolareita.

    • tsansseri

      Mikko-Pekka Heikkinen on loistava toimittaja, mutta Helsinki nyt asuinympäristönä ihan ymmärrettävästi vieraannuttaa luonnosta.

      Koska viimeksi hirvi vei koiran kotipihasta?
      Koska hirvi on raadellut lampaita?

      Hirvi ei törmää autoon. Auto sen sijaan sitäkin useimmiten tappaa hirven.

      • Hypatia

        Hirvi ja susi toimivat vaistojensa ohjaamina eivätkä siten ole kykeneväisiä moraaliseen pohdintaan tekojensa suhteen. Uudelle laitumelle tien yli kulkeva hirvi ei siis poikkea sudesta, joka nappaa koiran ravinnokseen. Iso Paha Susi kuuluu lasten iltasatuihin ja agraaris-uskonnollisiin myytteihin eikä todellisuuteen.


    • Hirvihän ei ole petoeläin, eli ei tappaja lailla karhun, eikä eläin, joka ihmiselle mitään pahaa tahtoisi.
      Hirvi on suomen luontoon kuuluva eläin, joka toisin väittää, se on aikakautta jolloin hirvet kuolivat sukupuuttoon.
      Eiköhän olisi aika ajatella, moniko meistä hirviä tappaa ja millä nopeudella, sekä missä tilanteessa.
      Jokaisella ihmisellä, pitäisi myös olla jonkinmoinen eläintä suojeleva vaisto,jos ei eläintä, edes itseään.
      Liekö meiltä kadonnut nopeuden ja eläinten nopeuden tajuamisen taju ja sen ymmärtäminen.
      Liekö syynä kiire ja tämä yhteiskunnallinen huomioon ottaminen.
      En tiedä, mutta, hirvi on eläin, joka ketään ei vahingoita tarkoituksella, siitä ainakin olen varma....
      Ajelkaahan ja säästäkää yksikin hirvi lapsineen, tänäkin kevät talvena maanteillä, ja ellette sitä tee, suutun henkiin jääneille, sekä takapenkillä istuneille lapsillenne.

      • Djuuh.

        ^^ "Aamen."?

        Oon hiukan eri mieltä, mut jeesjees, jos todella ajattelet noin. Mun mielest sais vaikka kaikki hirvet nistiä. Haha.


      • joopa joo
        Djuuh. kirjoitti:

        ^^ "Aamen."?

        Oon hiukan eri mieltä, mut jeesjees, jos todella ajattelet noin. Mun mielest sais vaikka kaikki hirvet nistiä. Haha.

        Hirvi ei ole vaarallinen liikenteessä muuten kuin silloin kun se itse on ratissa. Muuten ne kolarit on ihmisen aiheuttamia. Hirvet kulkevat yleensä monesti samoista paikoista johon ihminen on sitten rakentanut esteen esim hirven ruokapaikka on jonkin tien takana emmie jaksa tolloille selittää.


    • Eli, ihmiselle luodaan varoitusmerkkejä, pilvin pimein pitkin maantien laitaa.
      Mietin, onko ihminen viisaampi, niin kuin väitetään , vai yhä tyhmempi kuin hirvi?
      Ja, kumpi kuuluu luontoon.
      Sekä sitä, kumpi antaa toisen elää ilman häiriötä.
      Ja myös sitä, kumpi kantaa suurempaa riskialttiimpaa vastuuta perheestään.
      Myös sitä, mikä vastuu on meillä luonnon keskellä asuvilla, omasta itsestämme ja luonnon eläimistä.

    • Päästääs suojelemaan.

      Kyllä Rysselissä heti kiinnostutaan Suomen elukoista kaikki suojeluun. Nii nii, tukka putkella sinne haluttiin .

    • turhempaa

      Eläintä olla ?

      Aivan turha koko hirvi, ei aiheuta muuta kuin onnettomuuksia ja vahinkoa luonnolle. Niitä sitten korvaillaan vakuutusyhtiöoden ja valtion kassasta ja mitä saadaan hirvistä ? Kaatoluvista jokunen hassu roponen.
      Jos joskus ajaisin hirven kanssa kolarin, niin ottaisin elämäntyökseni niiden harvennuksen ja jättäisin ne raadot metsiin petoeläinten ruuaksi..

      • just just

        Sie taiakki olla oikein viisas lyhyessä narussa kasvanu, voi että


      • viherpiipertäjää
        just just kirjoitti:

        Sie taiakki olla oikein viisas lyhyessä narussa kasvanu, voi että

        Sinä taasen pitkäliekaisessa narussa kasvanut kukkahattu täti.. Samahan se sinulle mitä hirvet tekee, kun et ekoihmisenä autoa omista, saatikka osaa edes ajaa.

        Pystytkö tuollaisella verbaalisella lahjakkuudella puolustumaan yhtään hirviä tai whatever metsän eläviä, mitä te vihreät ihmiset nyt aina suojelette ??


      • hirven poika

        Varmaan ajatkin joskus hirven kaa kolarin.. voi olla että sinusta ei ole sen jälkeen metsään menijäksi,,karkuun juokset kun hirven näät,,,


      • hirvi parat

        Älä mee mtsään eksyt viel ja hirvi tulee vastaan mites sit suukki pannaan,,tullee äitiä ikävä viel,no onhan sulle se ritsa mukana,,ja huuda kovasti sit..hirvi saatta säikähtää ja lähtee viel karkuun,,


    • Aslakc

      Voi paskat teitä jeesustelijoita, ottakaa ja ajatelkaa aivoillanne. Ottaisitte kantaa johonkin, johon aivonne riittää, paskanjauhantaan. Eletäänkö vielä tänäpäivänä oravannahkoja maksuvälineinä käyttäen, voi vit... teitä tekopyhiä ja älyttömiä... herätkää mistä saatte toimeentulonne sekä leipänne..????

    • Lahaki

      Miksei tyypit tajuu katsoo eteesä liikentees!!
      Montakohan hirviparkaa taas tuupattu kumoon!!!

      • ELÄINTEN PUOLESTA

        viittaan alaotsikkoon TIENRAKENTAJAN VIKA


    • On Suomen vaarallisin eläin.

      • m,,,,,,

        nyt sanoit napiin tosi on,,,


    • kansanedustajaehdokas vaale...

      Kun valitsette minut eduskuntaan niin teen lakialoitteen jossa määrätään hirville heijastinpakko. Silloin pimeässä erottaa hirvet kaukaa ja onnettomuudet vähenee.

    • yes_rohkee_Suomalainen

      vaarallisin eläin on ihminen, vaarantaa muut eläimet, itsensä ja lajinsa, planeettansa ja kaiken ympäröivän johon saattaa kajota, omasta ruoastaan omaan hedelmällisyyteensä saakka. Kukaan hirvi ei tietääkseni säteilytä ruokiaan, käytä väriaineita tai säilöntäaineita/kemikaaleja elintarvikkeissaan tai ulkonäkönsä kohentamiseen, joten varsin epäluotettava ja arveluttava tuo tutkimus kaikkinensa, siis arveluttava!

      Kuuluuko ihminen luontoon? Todellisuus on, kuuluu tai ei, ihminen joka tapauksessa kuuluu todistettavasti maapallolle. Tässä valossa hirvi tuskin on syyllinen siihen, jos joku haluaa ajaa autollaan hirven päälle ( ei junan kuljettaja ole syyllinen jos joku kulkee kiskoilla ja jää alle, ei hirvi ole syyllinen jos se sattuu kävelemään ulkona, jonne joku ihminen rakensi pikitien ja jota myöten joku toinen ihminen ajeli juoksu vauhtiaan= ihmisen luonnollinen nopeus, suuremmalla vauhdilla jonkun muun ihmisen aparaatilla asioitaan toimittavan hirven päälle).

      Vasta kun hirvet alkavat varta vasten vaania ihmisiä ja kyttävät vain, koska tulee tilaisuus päästä loikkaamaan jonkun auton eteen, vasta sitten uskon hirven syyllisyyteen.

      Montako kolaria hirvi on aiheuttanut? Siis lue, nolla, ne muut kolarit ovat ihmisen aiheuttamia, tarkoituksellisia eli ei tarkoituksellisia, vaikka usein vakavia ja surullisia asioita.

    • Armeliaasti:

      http://www.adressit.com/susi

      On susien etujen mukaista, että kantoja säädellään. Eipähän tarvitse niidenkään nälissään hakeutua pihapiireihin syömään lemmikkejä. Haloo,herätkää susiensuojelijat ja allekirjoittakaa adressi!

      • koira on ihmisen jalostama

        sudn muoto, siinä ei ole ristiriitaa ja siinä on ristiriita. Kumpi kanta on sinun kantasi? Kuuluvatko vai eivätkö kuulu luontoon, suomessakin.


    • tiestö

      jos kerran keskustelun aloittaja on noin pätevä puntaroimaan asioita miksei hän tutki asioita faktapohjalta. suomen valtatiet rakennettiin pääosin 60 ja 70luvulla. tällöin autokanta oli jo lähes miljoonan auton luokkaa. hirviä tuohon aikaan oli sitävastoin alle 20 tuhatta yksilöä ja kanta painottui itärajan tuntumaan. tiestöä ei mielestäni ole rakennettu hirvien perinteisten kulkureittien tukkeeksi. ja tämä kaikki tieto löytyi googlettamalla.

      • eivätkä ne ole

        luonollisia perinteitä vaan lionnon ohjaamaa nirmaalia muutosta. Kulttiiri on ihmisen keksimä sana, kulttuuria tuskin esiintyy kuonnossa, perinteet taas ovat ainaisen ikuisen muutoksen vallassa, luonnossakin.


    • sid65

      metsästys vapaaksi 1vuoden ajaksi niin ongelma poistuu päivä järjetyksestä sillä hirvi-kanta kasvoi rajusti 80-90 luvun aikana 40-70 luvulla ei ongelmaan ollut koska hirvi-kanta oli varmaan 1/10 siitä mitä se on tänä päivänä,joten hirvestys jokamiehen oikeudeksi niin tulepahan "viher-piipertäjille" muuta tekemistä .Koska näitte viimeksi hirven "kettu-tytöt" ??itse näen ja väistelen niitä päivittäin. ps:olen turkis-tarhauksesta samaa mieltä kanssanne ehdoton kieto niin luonnon turkiksen hinta nousemaan niin saadaan turhat supit ja minkit pois Suomesta

    • Ei hirviä

      Noita tappajahirviä ei tarvi löytyy ku yksi eläintarhasta ja toinen täytettynä museosta.

    • susguatro

      sutten jolkotella vaan ja koirat koppeihin verkkoaita ympärille ei ole suden syy jos syyvvä pittää se on luonnon laki ei sus oo ihmistä syönnä vuan ihminen on syönnä ihmisen.sus on sus ja sotamies sus ol rokan lattaaja tuntemattomassa mut seon jo er juttu.

    • Surulline

      Vai että hirvikö suomen vaarallisin eläin???
      Kaikkienhan pitäisi tietää, että siili on suomen luonnossa elävistä eläimistä vaarallisin ihmiselle.

      • ilone

        Tuo mitä kirjoittelit on aivan totta. Olisit vielä perustellut, niin voisi muistua peruskouluajat mieleen. Eikös se levitä vaikka mitä kulkutauteja, muistelin vaan................


    • puusilima_

      jos ajaa autoa on valmis ottamaan sen riskin että ajaa hirvikolarin. se on ihan autoilijan OMA vika ja sitä ei käy kiistäminen. hirviä on ollut olemassa jo ennen autoja. se joka muuta väittää on idiootti.

      olkaamme siis varovaisia liikenteessä ja turhat ylinopeudet ja JOKAPÄIVÄISET turhaan ohittelevat,hurjastelevat ja juopot pois sieltä.

      HIRVET EI OSAA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ!

    • Aaatu 123

      Hirvi on turvallinen eläin! Sillä on turpa.
      Taas meitä yritetään kusettaa!

    • Rosej__

      Kumma kun sitä pitää eläimiä ruveta syyttämään ihmisten omista ongelmista! ei se ole hirvien vika kun ihmisiä kuolee ylinopeus on kyllä se suurin syyllinen asiaan!

    • liikenteessä..

      on ehdottomasti rattijuopot! ja idiootit 'formulakuskit' ylinopeuksineen. Ylipäätän liikenteessä kuolee vuosittain n 350 ihmistä ja valtaosa noitten mainitsemieni dorkien ansiosta. näin kai tilastot suunnilleen menee..

    • Maalaisjärkeä

      Siis on todella suurta idiotismia väittää että hirvet ovat ihmisten tappajia.
      Mielestäni hirvet eivät ole koskaan hyökänneet ihmisen kimppuun ja tappaneet ihmistä.
      Jos ihminen ajaa hirveä päin autolla se on autoilijan vika, ei kenenkään muun.
      Jos autoilija ajaa puuta päin, onko syyllinen puu??? Tai jos autoilija ajaa toista autoa perään, onko syyllinen se autoilija joka esim liikenne valoissa odottaa että punainen vaihtuu vihreäksi???
      Siis tämä juttu on hesarilta todellinen pohjanoteeraus, samaa sarjaa kuin iltalehtien, iltasanomien lööpit.

      • minustakin.

        Sitä paitsi vaarallisempia eläimiä ovat paljon pienemmät pöpöt. Ne tappavat tuhansia ihmisiä vuosittain Suomessa. Huonekärpänen noiden pöpöjen välittäjänä on sekin paljon hirveä "vaarallisempi".


      • alv
        minustakin. kirjoitti:

        Sitä paitsi vaarallisempia eläimiä ovat paljon pienemmät pöpöt. Ne tappavat tuhansia ihmisiä vuosittain Suomessa. Huonekärpänen noiden pöpöjen välittäjänä on sekin paljon hirveä "vaarallisempi".

        tappajista yleensäkin on ihminen


      • hgrjsth
        alv kirjoitti:

        tappajista yleensäkin on ihminen

        ihminen on pahin tappaja yleensä hirvi kolarit johtuu autoilijan huolimattomuudesta


      • enimmäkseen
        hgrjsth kirjoitti:

        ihminen on pahin tappaja yleensä hirvi kolarit johtuu autoilijan huolimattomuudesta

        onnettomuuksia joille ei voi ihminen eikä eläin mitään. siis tapahtumia joille ei yksinkertaisesti voi mitään. ymmärrätkö mitään risteävistä kohtaamisnopeuksista. havainnontikyky on tällöin olematon.


    • Figarol

      ...Siitä että ei hirvi ole tappaja.Niin kamalaa kuin se onkin mitä liikenteessä sattuu hirvien ja autoilijoiden välillä niin kyllä syypää yksin on ihminen.Älkää kirjoittako valheellisia väittämiä siis tarkoitan medioita yleensä.Se aiheuttaa vain turhaa eläinvihaa.Viha pitäisi kohdistaa ihmisen itsensä kiireeseen ja päätöksiin.Voisipa sanoa paremminkin että kiire tai nykyihmisen liiallinen vauhti tai tehokkuus on se pahin tappaja.Tietysti olisi eri asia jos voitaisiin todistaa että hirvet varta vasten kyttäävät sopivaa hetkeä ehtiäkseen juosta siihen auton eteen!Jos eläimet todella päättäisivät nousta ihmistä vastaan niin miettikääpä millaisessa liemessä silloin olisimme!
      Jos eläimet olisivat tappajia,suhteessa ihmisiin,ei meillä ihmiskuntana olisi mitään toivoa selviytymisestä!!!

    • Metsienmies

      Kallis hirvi
      Ennen vanhaan maksettiin tapporaha, jos tappoi jonkun tuhoeläimen ja vei todistusaineiston nimismiehelle. Tällä keinolla vahinkoeläinkanta saatiin pidettyä kurissa!

      Nykyään, jos menet tappamaan vahinkoeläimen ja jäät siitä kiinni, homma käy pyytäjälle kalliiksi.
      Vahinkoeläimen ympäristölleen aiheuttama vahinkojen suuruuskaan ei ole lieventävä asianhaara.

      Nykyisin vaarallisin ja yhteiskunnalle kallein tuhoeläin on hirvi.
      Petoeläinten aiheuttama vahingot ovat korkeintaan muutaman promillen luokkaa hirven aiheuttamista vahingoista. Ihmisiä pedot eivät tapa hyvin montaa vuositasolla?
      Hirvi sen sijaan tappaa suomessa noin kaksikymmentä ihmistä vuodessa ja vammauttaa noin kahtasataa. Peltiä rutistuu keskimäärin neljän tunnin välein.
      Silloin tällöin saamme lukea lehdistä, kun koululaisia kuljetetaan taksilla susien ja karhujen pelossa.
      Taitaa vain olla paljon suurempi riski kuolla koulumatkalla auton kyydissä hirvikolarissa, kuin joutua jalkapatikalla suden suuhun?

      Metsille hirvi aiheuttaa satojenmiljoonien eurojen vahingot. Valtio korvaa vahinkoja neljällä miljoonalla eurolla, joka lievittää joidenkin kohdalla taloudellisia menetyksiä.
      Valtaosa hirvien aiheuttamista metsätuhoista jää kuitenkin korvauksien ulkopuolelle.
      Pitkällä aikavälillä hirvien aiheuttamaa metsätaloudentappiota ei pysty laskemaan kukaan, koska metsän kiertoaika on lähes sata vuotta. Varmaa kuitenkin on, jos hirvikantaa ei leikata voimakkaasti, niin sadan vuoden päästä ei mäntykankailta monta hyvälaatuista tukkia saa.
      Mänty- ja lehtipuutaimikoissa ei ehdi moni taimi ehjänä pelastua hirven turvan ulottumattomiin.

      Valtio ja vakuutusyhtiöt korvaavat hirven aiheuttamia vahinkoja noin 100milj. eurolla vuodessa.
      Hirviä lahdataan n. 70000. Näin ollen yhtä tapettua hirveä kohti pulitetaan yhteisestä pussista 1400€! Aika kallista? Todellisuus on kuitenkin paljon karumpi. Tilastoissa ei näy hirvien ihmisille aiheuttamat fyysiset ja henkiset kärsimykset.
      Hirvikärpäsriesa on kiusallinen, mutta kuitenkin pienimmästä päästä runsaan hirvikannan aiheuttamista ongelmista. Tosin marjat ja sienet tahtovat jäädä hirvikärpästen vuoksi metsiin.
      Näköpiirissä ei ole, että hirvikanta saataisiin järkevälle tasolle niin kuin se oli vielä 70-luvulla, koska samalla taholla(riistanhoitopiirit) on valta määritellä hirvikannan suuruus ja joidenka edunmukaista on mahdollisimman suuri hirvikanta!

      • ELÄINTEN PUOLESTA

        TIERAKENTAJAT ELI KÄYTÄNNÖSSÄ TIELAITOKSEN OLISI PITÄNYT HUOMIOIDA ELÄINTEN LIIKKUMINEN JO KAUAN SITTEN TEITÄ RAKENTAESSAAN TEKEMÄLLÄ TUTKIMUKSEN AINAKIN SUURELÄINTEN KÄYTTÄMISTÄ REITEISTÄ RAKENNETTAVAN TIEN OSUUDELLA JA TEHDÄ NIILLE ALIKULKU KÄYTÄVÄT. NÄIN ON TIETÄÄKSENI TEHTY KESKIEUROOPASSA JO MONTA VUOSIKYMMENTÄ JA SIITÄ ON OLLUT SUURI APUA HIRVI YM. VILLIELÄIN AIHEUTTAMILLE TURHILLE ONNETTOMUUKSILLE.
        MAKSAAHAN SE TIETYSTI MUTTA TIETÄ TEHDESSÄ EI NIIN PALJON KUIN LUULISI, JA MAKSAA NE IHMISILLE AIHEUTUNEET KUOLEMAT JA VAMMAUTUMISETKIN YHTEISKUNNALLE HELVETIN PALJON JA YKSITYISILLE VIELÄ LISÄÄ....
        PIENELÄIMILLE OMANKOKOISENSA PUTKET, NIILLE VAIN TÄYTYY HIEMAN OPETTAA REITIN VALINNASSA HAJUILLA JA KULKUESTEILLÄ TURVALLISEMPI REITTI. NÄIN SÄÄSTYISI MONI SIILI TAI SUPI YM. VILLIELÄIN.
        KUN ASIAAN VÄHÄN VIITSITTÄISIIN PANOSTAA JA TUTKIA MIKÄ OLISI PARASTA ELÄINTEN JA LUONNON PUOLESTA YLEENSÄKKIN, TEHDÄÄNHÄN SITÄ MUUTENKIN AINA YMPÄRISTÖSELVITYKSET JOKA TIETYÖSTÄ NIIN MIKSI EI SITÄ VOISI TEHDÄ MYÖS TEHDÄ ELÄINTENPUOLESTA.
        ISOMPIA ALIKULKUJA VOISI MYÖS IHMISULKOILIJAT KÄYTTÄÄ JA MUUTENKIN HYÖDYNTÄÄ VARMAANKIN.
        KYLLÄ NE TIELAITOKSELLA TIETÄÄ NÄMÄ JUTUT MUTTA POLIITIKOT PITÄÄ RAHAPUSSIN NYÖREJÄ TIUKALLA.
        EIKS NÄIN OOKKIN ?.............
        t. SEPPO


    • verohelpotuksia

      Hirven pyytäjille pitäisi antaa valtion toimesta verohelpotuksia esim. polttoaineisiin. Aina ei ymmärretä työn määrää ja arvoa mitä vapaaehtoiset hirvestäjät tekevät joka syksy muiden metsänomistajien ja autoilijoiden eteen pitämällä hirvikannan sillä tasolla, minkä valtiovalta määrää. Paljonko olisi vahinkoja vuodessa jos hirvestäjät menisivät "lakkoon". Lasku yhteiskunnalle ja vakuutusyhtiöille moninkertaistuisi.
      Hoidetaan homma varusmiehillä sanoo joku, ei tule onnistumaan koska heitä ei ole kuin alle 30 000, ammattitaito ja kokemus jotka ovat onnistuneen hirvestyksen tärkeimmät tekijät, puuttuu.
      No nyt joku sanoo, että saahan hirvestäjät lihaa. Ko. sanojat voivat itse alkaa hirvestämään ja todeta kuinka "halpaa" lihaa tuolta metsästä tulee. Sivusta seuranneena voin todeta, että niin kallista lihaa per kilo ei ole myynnissä missää kaupassa Suomenniemellä.
      Hirvestäjille verohelpotuksia syksyn polttoainekuluihin, metsästyslakiin jonkinlainen määräys seuroille siitä, että metsästysporukoihin on luotava systeemi jolla myös ns. ei maanomistajat pääsevät mukaan porukoihin. Tällä hetkellä seurat "itkevät", että nuoria ei kiinnosta ja hirviä ei kohta enää saada pois metsästä, suurin syy tähän ovat seurat itse. Aikojen saatossa seuroihin on luotu mitä ihmeellisimpiä sääntöjä ja pykäliä jotka vaikeuttavat porukkaan pääsyä ja mielenkiinnon pysymistä hirvestyksessä. Tuskin kukaan nykyaikana enää pelkän lihan takia metsään menee.

      • päällikkönä

        totean että, kirjoittaja on aikas oikeassa hirvenmetsästyksestä. Metsästys kiväärillä on vaativaa ja todella vaarallista jos annettuj sääntöjä ja säädöksiä ei noudateta. Tähän tuskin esim. armejjan apu ei riitä. Meidän seuralla viime syksy meni metsällä lokakuulta joulukuun ensimmäiseen viikonloppuun saakka. Ensimmäinen viikko oltiin kokonaan metsällä, kaksi vkl oltiin pois. Siinähän meni vapaa-aikaa, mutta mielestämme EI hukkaan. Tökkimäänhän vähän rupes. Eipä meitä hirvimiehiä paljon kehuta. Yhdestä asiasta nm verohelpotuksia olen aivan eri mieltä (ainakin meidän seuran kohdalta) nimittäin seuraan pääseminen. Meillä vaaditaan että on asunut 2 v seuran alueella (opitaan tuntemaan ym) tai on maan vuokraaja(myös perheen jäsen). Eikä meillä ole liittymismaksukaan kovin suuri (100€).


      • HIRVIRUTTO
        päällikkönä kirjoitti:

        totean että, kirjoittaja on aikas oikeassa hirvenmetsästyksestä. Metsästys kiväärillä on vaativaa ja todella vaarallista jos annettuj sääntöjä ja säädöksiä ei noudateta. Tähän tuskin esim. armejjan apu ei riitä. Meidän seuralla viime syksy meni metsällä lokakuulta joulukuun ensimmäiseen viikonloppuun saakka. Ensimmäinen viikko oltiin kokonaan metsällä, kaksi vkl oltiin pois. Siinähän meni vapaa-aikaa, mutta mielestämme EI hukkaan. Tökkimäänhän vähän rupes. Eipä meitä hirvimiehiä paljon kehuta. Yhdestä asiasta nm verohelpotuksia olen aivan eri mieltä (ainakin meidän seuran kohdalta) nimittäin seuraan pääseminen. Meillä vaaditaan että on asunut 2 v seuran alueella (opitaan tuntemaan ym) tai on maan vuokraaja(myös perheen jäsen). Eikä meillä ole liittymismaksukaan kovin suuri (100€).

        Hirviruton kehittäminen pitäis aloitaa kiireellisesti!
        Arseniikilla kyllästetyt nuolukivet voisivat olla ensi alkuun ihan hyvä konsti näiden tuoheläimien poistamiseksi. Metsästys on liian työläs ja kallis menetelmä.


      • verohelpotuksia II
        päällikkönä kirjoitti:

        totean että, kirjoittaja on aikas oikeassa hirvenmetsästyksestä. Metsästys kiväärillä on vaativaa ja todella vaarallista jos annettuj sääntöjä ja säädöksiä ei noudateta. Tähän tuskin esim. armejjan apu ei riitä. Meidän seuralla viime syksy meni metsällä lokakuulta joulukuun ensimmäiseen viikonloppuun saakka. Ensimmäinen viikko oltiin kokonaan metsällä, kaksi vkl oltiin pois. Siinähän meni vapaa-aikaa, mutta mielestämme EI hukkaan. Tökkimäänhän vähän rupes. Eipä meitä hirvimiehiä paljon kehuta. Yhdestä asiasta nm verohelpotuksia olen aivan eri mieltä (ainakin meidän seuran kohdalta) nimittäin seuraan pääseminen. Meillä vaaditaan että on asunut 2 v seuran alueella (opitaan tuntemaan ym) tai on maan vuokraaja(myös perheen jäsen). Eikä meillä ole liittymismaksukaan kovin suuri (100€).

        Kiva kuulla ettei ole ajatuksineen yksin. Tuohon Teidän porukan porukkaan valintaan sen verran, että tälläinen lähiössä asuva henkilö tai henkilön puoliso ei pääse näyttämään tapojaan tuolla kahden vuoden asumispakolla. Ja se joka todella on metsästäjä ei kahta vuotta odottele että pääsee passiin. Ja totean edelleen, että lihan määrällä ei ole väliä vaan sillä että pääsee porukkaan täysipäisenä ja täysinoikeuksin mukaan. Lihaoikeus on sitten toinen juttu.


    • Hirveetä

      Hirvi ei ymmärrä liikennesääntöjä, mutta autoilijan pitäisi niitä ymmärtää.
      Suomen vaarallisin eläin on mielestäni poliitikko. Kierompaa otusta on mahdoton löytää. Vaikka Jeesus valittaisiin eduskuntaan, puolen vuoden päästä hän olisi samassa oman edun laulukuorossakuin 199 muutakin, ei sarvi-, vaan taulapäätä!

    • poika tahdon olla

      Joo totta. Mitä siitä tulisi jos hirvien määrä vähennettäisiin niihin muutamiin tuhansiin mitä oli 60-luvulla. Silloin oli mälsää kun ei päässyt ammuskelemaan eläimiä ja hyvällä syyllä ryypiskelemään metsään kavereiden kanssa päiväkausiksi karkuun vaimolta. Onneksi nyt on parempi. Millähän saisi vain hiljennettyä nuo jotka kouhkaavat liikennevahingoista ja syödyistä taimikoista?

    • hirven vika

      hirvi ei sinänsä ole sen vaarallisempi eläin kuin rusakkokkaan, mutta hirvi ja auto on tappava yhdistelmä. Siksi ehdotankin ajokortit pois hirviltä!

    • jarkku

      Joo olen ihan samaa mieltä kanssasi asiasta.Eläin on aina viaton osapuoli ja ei pysty vastaamaan kolaritilanteesta ihmisen täytyy noudattaa kovaa varovaisuutta autolla liikkuessaan kun tiellä liikkuu myös lapsia.

    • bmw!

      itse olin 18v ku ajoin hirvikolarin=) onneksi oli refleksit kunnossa ja tempasin käsijarrulla auton toisten päin, hirvi pasahti takaoven kohalle.ja auto pysy kuitenki tiellä vaikka vauhtia oliki se noin 100km/h. sitte soitin poliisille, ne sano et niillä kestää vähä aikaa se tulo. mä sit kysyin et mitä tolle elukalle pitäs tehä ku se oli hengissä viel. polisi sano et se pitää tappaa jollain. onneks oli 5kg leka peräkontissa=) oli siinä ohi ajavilla naurussa pitelemistä ku yhet hakkaa lekalla hirviä päähä,keskellä tietä :D

    • on...

      Tuttuun Suomalaiseen tapaan hoidetaan seurasta eikä syytä. Laitetaan nopeusrajoitus nollaan niin ei satu yhtään hirvikolaria, eikä muitakaan menetyksiä liikenteessä. Tosin metsätuhoja tämä ei ratkaise. Suomalaiset poliitikot hoitavat rapeutuvan tieverkoston hoidon laskemalla nopeuksia. Todella järkevää! Vaalit tulossa, luvatkaa kilpaa rahaa teiden parantamiseen, ja kansa uskoo kaiken soovan mitä suustanne laskette vaalien alla.

    • uzzu

      Hirvet ovat jopa vuosisatoja tai tuhansia kulkeneet samoja reittejä ja ei autoja ole ollut kun sata vuotta suomessa. Eli ei se hirvien syytä ole, mutta kyllä kantaa pitää harventaa.

    • lääke
      • selvästi

        Ensimmäinen hirvi sai hypystä osuman selkärankaan.


      • tipahti
        selvästi kirjoitti:

        Ensimmäinen hirvi sai hypystä osuman selkärankaan.

        hyvä laukaus. jos auto ois liikkunu tiellä tuon vasan kans samaan aikaan.? näitkö katsoko se ensin vasempaan ja sitten oikeaan ennenkuin ylitti tien.


    • kenraalin kannanotto

      Hiljainen totuus on että hirvikantaa pidetään sotilasjohdon puolesta niin suurena koska se on tarvittaessa kelpoa ravintoa sotatilanteessa metsiin paenneille suomalaisille, jotka käyvät epätoivoista sissisotaa Suomenmaan vallannutta vihulaista vastaan. Sodassa metsä on tunnetusti taktikon paratiisi, mutta huollon helvetti. Sotilaille hyvät ravintoarvot omaava hirvenliha on oivaa ruokaa kun joutuu pidennetylle "metsäleirille", jossa huolto ei toimi. Hirviä ammuttiin viime sotienkin aikana ravinnoksi ja niin tehdään tulevaisuudessakin. Suomi siis edelleen pitää sotaa realistisena tulevaisuuden visiona.

      Yhteenveto: Hirvi on sotilaan paras ystävä. Harmi vaan tsetseeneillä ei tällä hetkellä ole hirvenlihaa tarjolla.

    • voiton maksimointia

      Mahtaa hirvestäjät naureskella partaansa, kun me tavikset ja eläinaktivistit tapellaan hirvien olemassaolon oikeutuksesta. Kukaan ei keskity siihen, että hirvestäjät pitää hirvikannan isona, ei suinkaan hirviä puollustaakseen, vaan saadakseen hyvän sadon. Siinä nyt menetetään autorautaa, jokunen hirvi ja jokunen ihminen ja tulee kuulemma jokunen hirvi- ja ihmisraajarikko, mutta onhan ikiaikainen oikeus hirven lihan syöntiin täyttynyt.

      • sissi_

        Sisseille ja heidän vartioimilleen valtion päämiehille ruokaa nääs, kun sotaan joudutaan.


      • Tuumailija

        Juuri näin! Hirvikantamme oli 1970-luvulla 20.000 päätä ja nyt yli 100.000. Ihmiset (=metsästäjäjärjestöt ym.) pitävät keinotekoisesti yllä näin suurta hirvikantaa. Eli ammutaan tiettyjä eläimiä, jotta kanta ei pienenisi liikaa. Metsästäjäkoetta helpotettiin, että pian kaikki pääsevät mukaan (riittää että osuu ladon seinään, yli 50-vuotiaat saavat ampua ladon sisäpuolelta..;-). Jos olisi susia tarpeeksi, niin hirvikanta pysyisi luonnonmukaisesti kurissa, ei varmasti yli 100.000 pään.


      • majuri turhapuro
        Tuumailija kirjoitti:

        Juuri näin! Hirvikantamme oli 1970-luvulla 20.000 päätä ja nyt yli 100.000. Ihmiset (=metsästäjäjärjestöt ym.) pitävät keinotekoisesti yllä näin suurta hirvikantaa. Eli ammutaan tiettyjä eläimiä, jotta kanta ei pienenisi liikaa. Metsästäjäkoetta helpotettiin, että pian kaikki pääsevät mukaan (riittää että osuu ladon seinään, yli 50-vuotiaat saavat ampua ladon sisäpuolelta..;-). Jos olisi susia tarpeeksi, niin hirvikanta pysyisi luonnonmukaisesti kurissa, ei varmasti yli 100.000 pään.

        todellisuudessa Suomen kenraalit oli niin tuiterissa vielä 70-luvulla jolloin virkamiesvaltaa ei vielä ollut, etteivät he tajunneet hirvenmetsästyksen olevan hyvää ampumataitoa ylläpitävää harjoitetta SOTAA VARTEN.


      • pyyyp

        hirvikärpänen joka on tietty idänpakolaisena tänne tullut ja koko piru onkin. Ei ole ihme jos hirvet säntäilee loppukesällä pitkin maita ja mantuja autojen alle ja päälle.Nämä hirvikärpäset on tuhottava kaikin keinoin ja niitten maahantulo on estettyvä kaikin keinoin.


      • hirvikärpäsiä ja punkkeja
        pyyyp kirjoitti:

        hirvikärpänen joka on tietty idänpakolaisena tänne tullut ja koko piru onkin. Ei ole ihme jos hirvet säntäilee loppukesällä pitkin maita ja mantuja autojen alle ja päälle.Nämä hirvikärpäset on tuhottava kaikin keinoin ja niitten maahantulo on estettyvä kaikin keinoin.

        voitaisiin suolakivien yhteyteen rakentaa sellaiset raid-suihkutuspisteet hirville. Hirven olisi mentävä suihkutuspisteen läpi ennen pääsyään suolakivelle


      • valmistautuja
        majuri turhapuro kirjoitti:

        todellisuudessa Suomen kenraalit oli niin tuiterissa vielä 70-luvulla jolloin virkamiesvaltaa ei vielä ollut, etteivät he tajunneet hirvenmetsästyksen olevan hyvää ampumataitoa ylläpitävää harjoitetta SOTAA VARTEN.

        Kekkasit hyvin. Jos pidettäisiin hirvikanta pienenä, ei sais lihaa ja siks toisekseen täytys alkaa ampuun liikkuvia autoja. Lopputulos tietysti autoilijan kannalta on sama sen väliä kummalla tavalla henkensä uhraa isänmaan ( ja hirvestäjien) hyväksi


      • hyönteistutkija_
        pyyyp kirjoitti:

        hirvikärpänen joka on tietty idänpakolaisena tänne tullut ja koko piru onkin. Ei ole ihme jos hirvet säntäilee loppukesällä pitkin maita ja mantuja autojen alle ja päälle.Nämä hirvikärpäset on tuhottava kaikin keinoin ja niitten maahantulo on estettyvä kaikin keinoin.

        jokainen hirvieläin kantaa keskimäärin 300 punkkia mukanaan kesäkaudella, joista kukin tuottaa noin 2000 uutta punkkia, joten yksi hirvieläin voi kesän aikana tuottaa satoja tuhansia punkkeja. 100 000 hirveä x 100 000 punkkia = helvetisti borrelioosia ja aivokuumetta


      • täyttäkää ja lyijyttäkää maa
        valmistautuja kirjoitti:

        Kekkasit hyvin. Jos pidettäisiin hirvikanta pienenä, ei sais lihaa ja siks toisekseen täytys alkaa ampuun liikkuvia autoja. Lopputulos tietysti autoilijan kannalta on sama sen väliä kummalla tavalla henkensä uhraa isänmaan ( ja hirvestäjien) hyväksi

        Ampumaradat on suuria saastuttajia, niimpä on ympäristön kannalta hyvä että ampuminen tapahtuu pääsääntöisesti metsissä. Hirvestäjät levittävät lyijyä tasaisesti Suomen 300 000 neliökilometrin alalle.

        http://geocities.com/haulikkorata/


    • martti muukkonen

      sotien jälkeen suomessa oli n 150 hirveä. niistä 50 forssan läjhellä vartioidussa valtion metsässä, ikäänkuin geenipankissa. loput olivat hajallaan ympäri suomea.hirvikantaa alettiin kasvattaa erityisesti 80-luvun lopulla olleen laman jälkeen. tarvittiin toimeentuloa- viihdykettä ja ruokaa, jotta lamasuomalaiset eivät kiipeäisi barrikaadeille. siis tiet olivat ennen tätä hirvi-invaasiota. ruotsissa hirvien talvi- ja kesälaitumet ovat samoilla paikoilla. siellä hirvet eivät säntäile teille, eivät metsästyksenkään aikana. suomessa hirviä hätyytellään omilta mailta pois metsästyskauden lopulla toisten metsiin tuhoja tekemään. hirvien talvella syömät havupuiden latvukset ovat oikeita metsätuhoja. kesä ruokailuun taas hirvet houkutellaan silmällä pitäen syksyn pyyntikautta. hirvien kesäruokailut eivät ole tuhoisia, koska ne syövät lehtipuiden oksia ja lehtiä.

      • salkut täynnä...rahhoo

        Hyvä havainto. Tuo sotiemme jälkeisen hirvikannan pienuus osoittaa juuri sen, että hirvenliha oli tehnyt sotilaille kauppansa WW2:n metsäleireillä. Ja todellakin: todellinen syy hirvikannan vuosittaisiin vähennyksiin ei niinkään ole onnettomuudet vaan metsänomistajien maiden ja tuoton suojelu. Hirvenmetsästäjät tekevät likaisen työn, metsänomistaja korjaa potin.


      • VOITTAJAA
        salkut täynnä...rahhoo kirjoitti:

        Hyvä havainto. Tuo sotiemme jälkeisen hirvikannan pienuus osoittaa juuri sen, että hirvenliha oli tehnyt sotilaille kauppansa WW2:n metsäleireillä. Ja todellakin: todellinen syy hirvikannan vuosittaisiin vähennyksiin ei niinkään ole onnettomuudet vaan metsänomistajien maiden ja tuoton suojelu. Hirvenmetsästäjät tekevät likaisen työn, metsänomistaja korjaa potin.

        Hirvikannan nousu on taktikoitu juttu. Voittaja pistää hirvet poskeen ja vielä metsänomistajan laiduntamana


      • dirty Harry
        VOITTAJAA kirjoitti:

        Hirvikannan nousu on taktikoitu juttu. Voittaja pistää hirvet poskeen ja vielä metsänomistajan laiduntamana

        paskaduuniahan se on. Palella nyt kylmässä metsässä paikallaan kököttäen. Ilma täynnä hirvikärpäsiä ja eukko jurputtaa vähän väliä kännykässä kun ei osaa vaihtaa olohuoneen palanutta lamppua itse ja haluis että ukko tulis kotiin. Hirven raahaminen metsässä perkauspaikalle on jäänyt monen miehen viimeiseksi kannoksi, selkä kun on pamahtanut.


      • vähän sivuun
        dirty Harry kirjoitti:

        paskaduuniahan se on. Palella nyt kylmässä metsässä paikallaan kököttäen. Ilma täynnä hirvikärpäsiä ja eukko jurputtaa vähän väliä kännykässä kun ei osaa vaihtaa olohuoneen palanutta lamppua itse ja haluis että ukko tulis kotiin. Hirven raahaminen metsässä perkauspaikalle on jäänyt monen miehen viimeiseksi kannoksi, selkä kun on pamahtanut.

        Minä sanoin vaimolle, että se joka näkee korjattavan, sen myös tehköön. Vaimoihmiset ne on jokka kotona kaiken näkee, niin ei ole paljo tarvinnu kotoasioihin puuttua.


    • tuhoeläimille

      Hirviruton kehittäminen pitäis aloitaa kiireellisesti!
      Arseniikilla kyllästetyt nuolukivet voisivat olla ensi alkuun ihan hyvä konsti näiden tuoheläimien poistamiseksi. Metsästys on liian työläs ja kallis menetelmä.

      • metsästää

        Hirviä saisi olla paljon lisää. Syksyisin sitten Suomi stoppiin ja kaikki kynnelle kykenevät metsästämään ja nauttimaan luonnosta. Se on elämää kun hirvi on teurastettu ja hiki haisee. Tietää elävänsä


    • Kaikkea sitä kuulee

      Helsingin sanomilta alkavat ilmeisesti jutut loppua kun pitää alkaa puhumaan tappaja hirvistä... Kohta varmaan puhutaan terrori siilistä?. Ilman muutahan se on hirven vika jos joku iso pösö vetää hirven kylkeen 120 lasissa, ja sopivassa tapauksessa heittää lusikan nurkkaan. Olen toiminut nyt usean vuoden aikana poliisin apuna juuri hirvikolari tapauksissa, ja lähes kaikki on sattunut mutkaisella tieosuudella nopeassa vaudissa... Itse me sitä kaasua painetaan autossa, eikä suinkaan hirvi! Tämäkin juttu on minusta Hesalaisille tarkoitettua probagandaa, mutta oma on mielipide. Tässsäkin tapauksessa järjen käyttö on sallittua.

      • levikki pienenee, hehee

        Hesari on ihan paska lehti, kaikenmaailman taistolaiset ja vanhat jurpot vallanneet lehtitalon ja pitävät omista näkömyksistään loppuun asti kiinni.


    • mun maita...

      Ja tänne on muuten turha tulla hirvien, oravien, tikkojen, karhujen, susien, ahmojen, ilvesten tai joutsenten kuljeskelemaan. Henki lähtöö heti tavatessa on sitten rysselin herrat mitä mieltä tahansa. Hyvää on ja sudet, ahmat, oravat ja ilvekset syötetään haaskalla.

      • sen oravan

        myrkytin...


      • esko
        sen oravan kirjoitti:

        myrkytin...

        VITUN ESKOT, HIRVET JUOKSEE AUTOJEN EDELLE, EI KERKEE REAGOIDA. VALTION VIRKAMIEHET OVAT HIRVENMETSÄSTÄJII JA HALUU HIRVII PALJO KOSKA EIVÄT MUUTEN SAA SAALISTA, AVATKAA SILMÄNNE!!!!!!!!!!11111111111111111111


      • Hirvi
        esko kirjoitti:

        VITUN ESKOT, HIRVET JUOKSEE AUTOJEN EDELLE, EI KERKEE REAGOIDA. VALTION VIRKAMIEHET OVAT HIRVENMETSÄSTÄJII JA HALUU HIRVII PALJO KOSKA EIVÄT MUUTEN SAA SAALISTA, AVATKAA SILMÄNNE!!!!!!!!!!11111111111111111111

        Me ollaan mukavia. Ei me hyökätä autojen kimppuun. On meillä niitä hulluja, jotka menee tielle, mutta yritämme saada ne vankilaan! Joten älä syytä meitä, mieti itse mitä olet tehnyt Hirville. Ajatella, että olette vienneet Hirviltä elämis-alueita. Joten älä huuda tolleen!
        Jos et pidä meistä, kerro se: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8583447


    • Hirvi
    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä..

    • Anonyymi

      Itseäni ahdistaa näissä hirvikolareissa se, että kolarin ajanut ihminen kuskataan saamaan hoitoa ja terapiaa kiireellä ja valot vilkkuen. Loukkaantunut hirvipolo tapetaan ja sen lihat huutokaupataan poliisiaseman takapihalla. Olisiko paikallaan, että välillä toimittaisiinkin päinvastoin?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2104
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1919
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      38
      1409
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1187
    Aihe