Tositarinaa akusta

J

Lähetin seuraavanlaisen palautteen Exiden maahantuojalle, yllätys ei ollut suuri, kun eivät vaivautuneet vastaamaan. Tuntuu firma muutenkin viis veisaavan asiakkaistaan saati sitten tuotteidensa ja palvelunsa laadusta.

-------------------------------------------------

Olisin kiinnostunut tietämään mihin perustuu väitteenne, jonka mukaan akkunne
on paras Suomen olosuhteisiin?

Ostin Keväällä 2001 Hyundai accent henkilöauton, johon ostin seuraavana talvena
uuden akun alkuperäisen tilalle. Menin ****** olevaan *** myymälään
jossa minulle myytiin Exide merkkinen akku, jonka sopivuus katsottiin
myymälän kirjasta.
Kotiin saavuttuani totesin, että akku ei ollut täysin autooni sopiva, vaan
siitä puuttui akun pohjassa olevat levitykset, josta akku kiinnitetään.

Koska minulle olisi koitunut kohtuutonta vaivaa lähteä vaihtamaan akkua, johtuen työajoistani,
kiinnitin sen kuormaliinalla.

Akku toimikin hyvin noin vuoden.
Nyt vuodenvaihteessa auto oli käyttämättä viikon verran kovien pakkasten
aikoihin ja kun yritin sitä käymään, niin ei onnistunut.
Akussa riitti juuri ja juuri puhtia käynnistinmoottorin solenoidin
napsutteluun, mittarivalot olivat himmeät ja stereot eivät suostuneet lähtemään päälle.
Ajattelin, että akku on tyhjentynyt. Hain toisen auton ja kävin ostamassa apuvirtakaapelit.
Yritin antaa apuvirtaa. Tunnin yrityksen jälkeen hinasimme auton käymään. Akku ei kerta kaikkiaan ottanut
virtaa vastaan ja ostamani apuvirtakaapelit olivat liian ohuet, jotta niiden valittämä virta olisi riittänyt
moottorin pyörittämiseen.

Ajoin paikallisen K-Raudan pihaan (n.3km) auto tuntui lataavan oikein hyvin, valot olivat kirkkaat.
Ostokset tehtyäni auto ei kuitenkaan suostunut lähtemään käymään. Starttimoottori jaksoi pyörittää
Moottoria tuskin puolta kierrosta, kunnes puhti loppui. Avulias kauppias sentään tajusi tulla
auttamaan hyvää asiakastaan ja työnsimme auton käymään.

Kello lähestyi jo kuutta illalla, joten uutta akkua ei ainakaan samana päivänä saisi, joten
yritin pärjätä.
ajoin illan aikana n. 50km ja työnsin kaverini kanssa auton käymään 5 kertaa.
pakkasta oli -26 astetta ja minulta oli kolme päivää aiemmin poistettu tukiliivi, jota
olin joutunut pitämään selkärankani murtumisen takia. Auton lykkiminen ei siis ollut
mitenkään erityistä huvia.

seuraavana aamuna ystäväni tuli poistamaan akun, koska minulla on nostorajoitus 5kg.

Veimme akun APT myymälään ja ilmoitimme sen olevan viallinen.
Meitä palveli Ystävällinen ja selvästi asiansa osaava myyjä nimeltä
**** ****. Toinen myyjä totesi, että akku on viallinen, ei ota virtaa vastaan.
En kuitenkaan ollut halukas ottamaan samanlaista akkua takuusta, koska
halusin sellaisen joka sopii autooni, sellaista Exiden valikoimassa ei kuitenkaan ollut
ja sopimatonkin olisi pitänyt tilata. Minulla oli kuitenkin käyttöä autolle, eikä huvittanut
työnnellä, joten ehdotin, että haen akun muualta ja sopisiko jos he hyvittäisivät
akun minulle jossain muussa tavarassa. Soitettuaan maahantuojalle ***** totesi
sen olevan mahdollista, kunhan maahantuoja on ensin tarkastanut akun.
Tämä sopi minulle.
Menin Motormarkettiin ja ostin Yasa merkkisen korealaisen akun,
joka löytyi hyllystä ja auto on toiminut kuin enkeli siitä lähtien,
käymäänkin se lähtee kuin palmun alta. Kiinnityskin oli oikeanlainen.

Tänään ***** soitti minulle APT:sta ja ilmoitti, että
maahantuoja on käynyt tarkastamassa akun ja todennut
että siinä ei ole mitään vikaa, joten hän ei voi hyvittää minulle
penniäkään. Kaiken lisäksi väitettiin, että akussa olevien leimojen
mukaan sen pitäisi olla 2000 mallinen. Minulla ei kuitenkaan
ole ollut tapana ostaa akkua ennen autoa.

Haluaisin tietää, onko teidän mielestänne asiallista väittää, että
akku sopii Suomen olosuhteisiin, jos alle -30 asteen pakkasilla siitä
ei saa virtaa ulos edes mankan pyörittämiseen?

Kannattaisiko tarkistaa, että kirjat joista myyjät katsovat
mihin autoon minkäkinlainen akku sopii ovat ajan tasalla?

Mitä tekee takuulla, jota joutuu odottamaan 3viikkoa?

Miksi minulle on alunperin myyty vanha akku?

Mitä ihmettä minä teen akulla jonka käyn hakemassa APT:stä takaisin?

En edes viitsi ottaa kantaa siihen onko akku toimiva vai ei, te olette
mittareilla todenneet sen toimivaksi ja minä olen sen käytännössä
todennut aivan paskaksi.

Kysymys ei ole edes rahasta, koska se että akku ei toiminut aiheutti minulle välillisiä kustannuksia
enemmän, kuin akun hinta oli.
Kaverille 50€ vaivanpalkkaa auton lykkimisestä ja akun poistosta ja uuden asennuksesta.
Apukäynnistyskaapelit 10€
kaksi käyntiä ***:ssä 30km*0,39€/km=11.7€
Uusi akku 42€
Lisäksi tuntikaupalla turhaa työtä ja paljon vaivaa, puhelinsoittoa ja noloja tilanteita.

Varmaa on, että en ikinä enää tule käyttämään Exiden tuotteita. Tulen myös varmasti kertomaan kokemuksistani, jos joku ystävistäni harkitsee uuden akun ostoa.
***:ssä myytävien tuotteiden laadusta en myöskään ole enää lainkaan niin varma. ***:llä on varmasti parempia kokemuksia keskimäärin, koska he yhä
pitävät hyllyssään ko. tuotteita.

Ainoa positiivinen asia oli ***:ssä saamani palvelu, joka oli selvästi keskitasoa parempaa ja tulen siksi todennäköisesti yhä asioimaan siellä.

T: ***** *****

--------------------------------------------------

Muiden lukijoiden mielipiteisiin exide akkujen kestävyydestä voi tutustua

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=583&posting=21500000000190502

13

2463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki

MITÄÄN uusia autoja ei pitäisi hinata eikä työntää käyntiin, voi olla katalysaattori nopeasti aika tattis... Jos nimittäin ei lähde ensimmäisellä yrittämällä käyntiin niin siinä kohtaa kattiin on jo voinut mennä bensaa joka sitten siellä syttyessään voi tehdä tuhoja.

• tdi

tuo kertomus vakuutti täysin, joten tuen tässä asian, en tule koskemaan tuohon merkkiin ;)...

• tdi

tuo kertomus vakuutti täysin, joten tuen tässä asian, en tule koskemaan tuohon merkkiin ;)...

• Heh

Rassasit jo toisen akun vuoden käytöllä paskaksi ja valitat sitäkin huonoksi :)

Ehkä käyttötavoissasi on hieman korjaamista, jollei akku kestä kuin vuoden...

• J

Ensimmäisen ALKUPERÄISEN!!!! siis yli 6v vanhan vaihdoin käytettyäni autoa puolisen vuotta. Akku ei siis ollut uusi ostaessani auton. Akku ei edes ollut aivan paska, vaan ei tahtonut enää pitää virtojaan kunnolla, joten vaihdoin sen, kun se olisi pakkasilla todennäköisesti jättänyt minut miettimään millä pirulla menen töihin ja vien muksun hoitoon.

• Heh

Rassasit jo toisen akun vuoden käytöllä paskaksi ja valitat sitäkin huonoksi :)

Ehkä käyttötavoissasi on hieman korjaamista, jollei akku kestä kuin vuoden...

• Aku

Hyvä ku kirjoitit tänne tuon. Mullakin on kohta akunosto mutta tiedänpä ainakin mitä merkkiä ei tarvitse edes harkita; tosin voihan "maanantaikappaleita" olla joka tuotteissa mutta tuo maahantuojan asenne kruunaa kyllä asian. En ymmärrä miksi maahantuoja ei voi edes ottaa yhteyttä puhumattakaan siitä että yrittäisi hyvittää asiakkaan kärsimät "tuskat" jotenkin. Tuskin tuokaan maahantuoja niin persaukinen on että tuohon olisi kaatunut. Toivottavasti on kohta ;-)
      Ei muuta ku pirauta suoraan kyseisen maahantuojan toim.johtajalle tai vastaavalle ja jos siellä on samanlainen asenne ni huhhuh...
      Kylläpä taas alkoi wi..ttamaan.

• Tk

Muuten ihan asiallinen teksti, mutta tämä hämää ainakin mua hieman:

"Ostin Keväällä 2001 Hyundai accent henkilöauton, johon ostin seuraavana talvena
      uuden akun alkuperäisen tilalle."

Miksi jouduit ostamaan alle vuoden vanhaan autoon uuden akun? Aattelin vaan, että jos alkuperäinen akku meni rikki alle vuodessa, niin auton sähköjärjestelmässä täytyy olla jotain pielessä.

• Aku

... kieltämättä vähän mutta tuo auto (samoin akku) lienee vanhempi kuin vm. 2001. Auton ostaminen on tapahtunut "keväällä 2001" Vai miten lienee... asianomainen korjatkoon itse.

• J
        Aku kirjoitti:

... kieltämättä vähän mutta tuo auto (samoin akku) lienee vanhempi kuin vm. 2001. Auton ostaminen on tapahtunut "keväällä 2001" Vai miten lienee... asianomainen korjatkoon itse.

..

• Autoilija

Sinulle todettiin akun olevan vm 2000....!
      Jos akku on ollut liikkeessä yli 1/2 vuotta se SULFFATOITUU. Eli lyijy kennojen pintaan tulee
      sulffaatti kalvo. Tällöin akun virran ottokyky
      heikkenee. Ja mitä tulee auton seisottamiseen viikkon niin akku kun akku kyllä hiipuu. Koska
      nyky autoissa on "piilo" kuluttajia koko ajan päällä. On anturia ja tunnistajaa. Ja jos autolla ajetaan vain lyhyttä pätkää niin se ei lataudu. Ja vielä jos se on päässyt tyhjenemään niin ei jäätyminenkään ole kaukana joka taas osaltaan heikentää virranottokykyä.
      En puolusta Exideä....mutta akku ei välttämättä ole ihan simppeli juttu.
      Tosin korealais akut joita myös Bilteeman akut on ovat voittaneet testejäkin. Mutta nekin vaan virran antokyvyssä.

• J

Kun akku mitattiin liikkeessä maahantuojan toimesta, minulle sanottiin sen olevan täydessä latingissa. Joten se piilokulutuksesta. Auto on kyllä ehtinyt seisoa tuon Yasankin kanssa viikon jo kertaalleen. Ei ollut mitään ongelmaa. Auto oli Alkuperäisen akun kanssa kerran reilun kuukauden seisonnassa työmatkani vuoksi ja silloinkin se lähti vielä hyvin käymään. Eli kyllä te voitte unohtaa nuo piilokulutukset.

Jos ajelen päivän mittaan n.5x10km pätkät ja joka kerta auto työnnetään käymään, eikä akku ota yhtään virtaa vastaan, niin kyllä silloin on vika akussa ei lyhyissä ajomatkoissa.

Niin ja akku ei ollut jäässä. Kyllä se oli niitä ensimmäisiä asioita joka tarkastettiin.
        Olen joskus valojen kanssa onnistunut tyhjentämään akun, eikä vaadi, kun 5 kilsaa niin johan lähtee käymään.

Ja jottei joku vääräleuka keksi tästäkin jotain, niin tässä kyseisessä autossa on sellainen merkkiääni, joten ei jää valot päälle, eikä ole jäänyt. Tuo valojen unohtaminen siis toisessa autossa. Ei jää myöskään mankka päälle, kun siitäkin sammuu virta, kun ottaa avaimet pois.

Akku ei myöskään ollut jäässä ja navat olivat hyvin kiinni. Kyllähän ne oli niitä ensimmäisiä asioita jotka tarkastettiin. Navat otettiin jopa kahdesti kokonaan auki ja putsattiin.

• happo

ostaa hyvä akku,tämän perusteella exide on ainakin out.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      42
      2998
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2906
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      160
      2812
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2105
    5. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      112
      1978
    6. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      15
      1963
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1579
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      37
      1564
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      370
      1421
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      87
      1061
    Aihe