Toyotan suosio - käsittämätöntä

japskit <> ranskikset

Toyota keikkuu jatkuvasti luotettavuustilastojen kärjessä, vuodesta toiseen, ja ei se voi olla sattumaa. Hämmästyttää siksi, kun lukee vaikkapa Avensiksen tyyppivikoja - eihän se mikään viaton auto kuitenkaan ole.

Tyytyväisyystilastoissa merkki pärjää myöskin, mutta tätä tyytyväisyyttä taasen on vähän hankalampi mitata. Veikkaisin, että Toyotan ostava tyytyy vähempään ja siksi on ostokseensa tyytyväinen - jonkun muun merkin ostanut ehkä odottaa enemmän ja joutuu hivenen pettymään, ja siksi vastaa toisin. Perustan väitteeni siihen, millaiseksi olen Toyotan ostajan profiloinut. Usein näkee kauppakeskuksissa ikääntyneitä miehiä puhtaissa ah niin tylsissä harmaissa Corolloissaan. Ehkä he ovat niihin tyytyväisiä, kun vertaavat niitä menneinä vuosina omistamiinsa autoihin - koskaan kokeilematta uusia muun merkkisiä.

Bratislavassa alettiin tehdä rinnakkain kolmea pikkuautoa nimeltään Toyota Aygo, Citroen C1 ja Peugeot 107. Kaikissa on Toyotan moottori, samanlainen tekniikka, samanlainen viimeistely ja laadunvalvonta. Hintalapussa ei ole suurta eroa, mutta myynnissä on. Kävin tänään koiran kanssa lenkillä, ja näin reissulla kolme Toyotaa - ja havahduin huomaamaan etten ole montaakaan Citikkaa tai Peugeotia nähnyt.

Miksi ihmeessä ihmiset ostavat tuota samanlaista pikkukinneriä nimenomaan Toyota-merkkisenä? Kuvittelevatko he, että auto muka olisi sen parempi kun siinä olisi Toyotan logo? Onko siinä muka parempi jälleenmyyntiarvo? Uskomatonta...

Rumempihan Aygo on erityisesti takavinkkelistä kuin nuo kaksi. Ja keulasta C1 on aivan yliveto. Itseasiassa se oli harkinnassa meillekin kakkosautoksi, kunnes kävin paikan päällä katsomassa. Aivan liian lyhyt auto ja turvaton peräänajotilanteessa. Ei lapsia voi tuon kokoisen auton takapenkille laittaa, joten päädyimme käytettyyn isompaan. Eikä tuolla olisi jaksanut pidemmälle lähteä.

Tällaista pohdintaa tällä kerralla. Kommentteja kiitos

71

8589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme

teitä miehiä näissä (muitten) autoissa ja kaikenmaailman tilastoissa risoo/mietityttää? Eikö ole sama, millä kukakin ajelee. Ihme vertailijoita vaan tuppaa palstantukkeeksi. Kasvakaa jo aikuiseksi.

• koska

kun toyotan vie merkki huoltoon niin kaikki tehdään kunnolla,
        lisäksi jos jotain vikaa sattuu ilmenemään vuosienkin kuluttua asiakasta palvellaan ihan eri malliin kun muualla.

• elämä!

On se kumma miten jonkun aika menee naapureiden asioita miettiessä. Eikö olisi aika sinunkin hankkia ihan oma elämä.

• niinpä1

mut tämähän oli toyota mies varmaan kauheasti tuntuu vikoja olevan avensis syö öljyä 0.5 litraa tuhannella kilometrillä hirveä syömään

• merkkejä,kuin Toyota
        niinpä1 kirjoitti:

mut tämähän oli toyota mies varmaan kauheasti tuntuu vikoja olevan avensis syö öljyä 0.5 litraa tuhannella kilometrillä hirveä syömään

Olis korkea aika Toyotalla ajavien,kokeilla jota-
        kin muutakin merkkiä.

• muilla merkeillä
        merkkejä,kuin Toyota kirjoitti:

Olis korkea aika Toyotalla ajavien,kokeilla jota-
        kin muutakin merkkiä.

ajavien olisi hyvä kokeilla Toyotaa. Mulla on työni vuoksi käytössä sekaisin Volvo, Mersu, Toyota, Mitsubishi ja Volkswagen.

Ollut vuosikausia. Juu, ja vuosia listaan kuului myös BMW.

Joudun ajamaan tommoset 70 000 - 90 000 km vuodessa, ja oon ajanut jo parikymmentä vuotta noita lukemia.

Enkä oo taksikuski.

Näillä kokemuksilla mun ei tartte pitää turhaa älämölöä yhdestäkään merkistä, ei puolesta eikä vastaan.

Täydellisten autojen valmistusta kun ei nähkääs vielä ole aloitettu.

• camry
        muilla merkeillä kirjoitti:

ajavien olisi hyvä kokeilla Toyotaa. Mulla on työni vuoksi käytössä sekaisin Volvo, Mersu, Toyota, Mitsubishi ja Volkswagen.

Ollut vuosikausia. Juu, ja vuosia listaan kuului myös BMW.

Joudun ajamaan tommoset 70 000 - 90 000 km vuodessa, ja oon ajanut jo parikymmentä vuotta noita lukemia.

Enkä oo taksikuski.

Näillä kokemuksilla mun ei tartte pitää turhaa älämölöä yhdestäkään merkistä, ei puolesta eikä vastaan.

Täydellisten autojen valmistusta kun ei nähkääs vielä ole aloitettu.

Onhan niitä merkkejä ; Ford (2), Datsun , Mersu , VW (2) ja nyt Avensis :D

Olen vaihtanut sitä mukaan kuin jotain isompia vikoja on ilmennyt , nyt vain en tahdo päästä erilleen - toistaiseksi ei ole vielä isompia vikoja , jotka olisi hyvä syy vaihtaa autoa ~~:( !!

• etkö muuta osaa

oletko koskaan miettinyt onko ÄO:si (älykkyysosamääräsi) yli vai alle 100?
        Veikkaan että et.

• hys hys

Onpa tyypillistä suomalaista keskustelua: joku heittää ilmaan aloituksen, ja ainoa vastaus on, että älä keskustele tällaisia!

Jos ei aihe kiinnosta, niin ei tarvitse vastata.

Vai käyttekö te laittamassa saman Soviet Finland -vastauksen kaikille palstoille ja kaikkiin avauksiin?

Ihme juustoja.

• toiota-2

mitkä ovat avensiksen tyyppiviat?Olen juuri hankkimassa vm-02 100tkm.ajetua avensis versoa.

• Avensis verso

itselläni on -02vm D4D Avensis Verso n161tkm ajettu ja ei vikoja.

• äijä1
        Avensis verso kirjoitti:

itselläni on -02vm D4D Avensis Verso n161tkm ajettu ja ei vikoja.

pukille ja katso autojen vikalista googleta hakusanalla autojen viat niin tulet toisiinajatuksiin ps eihän kaikissa autoissa ole vikoja vain maanantai autoissa

• kokemusta on
        äijä1 kirjoitti:

pukille ja katso autojen vikalista googleta hakusanalla autojen viat niin tulet toisiinajatuksiin ps eihän kaikissa autoissa ole vikoja vain maanantai autoissa

Ja sinä hölmö uskot jotain nettiin kirjoitettua vikalistaa. Eiköhän minulla ole varmempaa tietoa kun omistan Avensis Verson.

• ecarina -97
        kokemusta on kirjoitti:

Ja sinä hölmö uskot jotain nettiin kirjoitettua vikalistaa. Eiköhän minulla ole varmempaa tietoa kun omistan Avensis Verson.

ne lukuisat viat on korjattu siellä määräaikaihuollossa enempiä mainostamatta, näinhän se toimii:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000021592039

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000021065912

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000021569870

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=581&posting=22000000021649000

• Pullakuski

Taasen näin, saadaan(hedelmällistä, uskoisin) puolesta/vastaan-keskustelua "tyhjästä".
      -Kaikissa autoissa on "tyyppi-vikoja", toisissa
      niitä esiintyy useammin.
      -Miksi pitäisi vaihtaa autoa jos on omaansa
      tyytyväinen(joku voi vaikka pitää ajoneuvoa vain
      arkisena kulkuvälineenä)?
      -Jos vaikka oletetaankin, että vaatimattomat
      ihmiset ovat tyytyväisiä korolliinsa, miksi eivät
      muiden merkkien omistajat ole?
      -Se kauneushan on katsojan silmissä
      -Minua ei ainakaan kiinnosta millä autolla muut
      ajavat, auton valinnan perusteita kun kaikki
      painottavat haluamallaan tavalla, enkä ahdistu
      vaikka näkisin jonkun x-merkkisen auton ostavan
      tai sillä ajavan
      -Itse pidän tojotaa laadukkaana(tarkoitan
      luotettavana) merkkinä, muotoilu
      on varsinkin korollassa mitäänsanomatonta joka on
      minusta pelkästään positiivinen asia.
      -En myöskään vietä aikaa kaupassa vahtien ostaako
      ihmiset pirkan vai taffelin sipsejä...toden
      sanoen ei kiinnosta, pääasia että maistuu.
      -Enkä ehkä aloittaisi keskustelua:
      -Pirkan pussit ovat rumia
      -Taffel maistuu paremmalta
      -Taffel on sentää premium-sipsi, miksi ihmiset
      ostavat pirkkaa...käsittämätöntä!
      -Tafelin pussit ovat isompia

• laatuauton kuljettaja

Samaa mieltä! Mä luulen että kyseessä on jonkinlainen näkemysero. Tojotakuskit monesti arvostavat sitä että auton moottori kestää vaikka isältä pojalle ja sitä pidetään luotettavuuden symbolina. Jotkut muut, kuten minä, ajan autolla max kolme vuotta ja ihan sama missä kunnossa se on kymmenen vuoden kuluttua. Se mikä ratkaisee on hyvä kyyti johon taas vaikuttaa auton laatuvaikutelma (mikä sitten se onkaan), ajotuntuma, auton arvostus ym.

• joitakin kuukausia sitten

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000017063722

• söfkös

"Usein näkee kauppakeskuksissa ikääntyneitä miehiä puhtaissa ah niin tylsissä harmaissa Corolloissaan"
      Olen viriili nainen ja minulla on ihanan värikäs corolla, rapainen.
      Missä kauppakeskuksessa oikein norkoilet?

• kertoo.

Ihmiset ei ole tyhmiä, siksi ajavat Toyotalla. Auto kestää, pitää hintansa, huollot edullisia, välirahat kohtuullisia uuteen vaihdettaessa. Mitä vielä pitäis autolta odottaa.
      Erikoismiehet tietenkin erikseen kun arvostellaan esim. ajo-ominaisuuksia ja mukavuuksia. Asiota joille kukaan ei ole keksinyt vielä edes mittaustapaa. Vai onko? Kuinka monta kiloa, litraa, sekuntia, astetta, euroa tai metriä parempi Mercedes on ajaa kuin Toyota?

Tilasto kertokoon:
      Toyotan markkinaosuus suomessa 9/-06 enemmän kuin Mercedeksen, BMW:n, Audin, Alfan, Porshen, Fiatin, Jaguarin, Mitsubishin, Mazdan ja Saabin yhteensä.
      Tai esim. kaksi suurta Ford ja Volvo yhteensä ei päässyt Tooyotan myyntilukemiin.
      Eikä tämä ole sattumaa, näin on jatkunut jo lähes 30 vuotta.

• emävalhe

tilasto. Toyotaa myydään pirun hyvin, ei käy kiistäminen, se on kohtalaisen hyväkin. Mutta se keskiverto tallaaja ei kertakaikkiaan voi ostaa sellaista autoa, joka ei naapureille kelpais. Muut on liian kalliita, erikoisia, pröystäileviä, tai jotain muuta vastaavaa. Silloin pitää ostaa Toyota, ei ärsytä ketään.

• heebo
        emävalhe kirjoitti:

tilasto. Toyotaa myydään pirun hyvin, ei käy kiistäminen, se on kohtalaisen hyväkin. Mutta se keskiverto tallaaja ei kertakaikkiaan voi ostaa sellaista autoa, joka ei naapureille kelpais. Muut on liian kalliita, erikoisia, pröystäileviä, tai jotain muuta vastaavaa. Silloin pitää ostaa Toyota, ei ärsytä ketään.

kyl mun naapurilla ainaski vituttaa,mulla puuol millii ajettu camry,samat varusteet:sähköt,vakkarit jne.mulla 300 egen auto,neiberhoodilla 20 tonnin volsu,jatkuvasti pajalla! kyllä varmaan ahistaa korjauttaa NORDEAN kärryy?

• uudemmalla
        heebo kirjoitti:

kyl mun naapurilla ainaski vituttaa,mulla puuol millii ajettu camry,samat varusteet:sähköt,vakkarit jne.mulla 300 egen auto,neiberhoodilla 20 tonnin volsu,jatkuvasti pajalla! kyllä varmaan ahistaa korjauttaa NORDEAN kärryy?

jos sinulla olisi sellaiseen varaa, eikös niin?

• hankin
        uudemmalla kirjoitti:

jos sinulla olisi sellaiseen varaa, eikös niin?

Toyotan, kunhan auriksen seuraaja
        Alsternakka tai uusi yarpunen tulee myyntiin.

• 70-luvulta

Japanilaiset valmistajat opettivat maailmalle, mitä laatu tarkoittaa. Ne eivät välttämättä päässeet kehumaan ajokkiensa ajo-ominaisuuksilla, mutta näyttivät mallia miten valmistetaan halvalla kulkupelejä, joiden kanssa ei tarvinnut jäädä kädet rasvassa tienvarteen. Alkuun noille idän ihmeille naureskeltiin, mutta hymy hyytyi kun myyntitilastot kertoivat karua kieltään. Sama juttu moottoripyörien kohdalla. Tuskimpa maailma enään näkee Hondan 750-kuutioisen veroista menestystarinaa. Mallin, joka kaatoi kokonaisen teollisuudenalan Britanniassa.
      Nykypolvi ei kenties ymmärrä, mihin Toyota- uskollisuus perustuu. Autohan ei tänä päivä erotu massasta sen enempää ulkonäöltään kuin laadultaankaan. Mutta nämä nyt jo ikääntyneet miehet tylsissä Corolloissaan olivat silloin nuoria. Hyvillä muistoilla ei ole tapana unohtua ja niinpä he vuosikymmenestä toiseen suuntaavat Toyota-liikkeeseen. Ja kertovat näitä tarinoita vieläpä lapsenlapsilleen.

• Spiritual Man

Jaahas!..No tuosta kommentistasi nykypäivän laatueroista joudun toteamaan, että ne ovat jopa suurempia kuin 70/80-luvuilla johtuen elektroniikan huimasta lisääntymisestä varsinkin 2000-luvun autoissa, silloin aikoinaanhan kaikki merkit käyttivät todella yksinkertaista tekniikkaa ja näin ollen tosiasialliset laatuerot olivat huomattavasti pienempiä kuin nykypäivän autoissa.

Toyota on mielestäni vain kasvattanut laatueroaan muihin merkkeihin tekniikan lisääntymisen myötä, mutta lähentynyt kilpailijoitaan, tai jopa ohittanut osin niitä ajo-ominaisuuksien sekä yleisen laadukkuuden osalta, siis varsinkin juuri 2000-luvulla.

Täytyy sanoa, että suomalaiset ovat hyvin vaativia autonostajia, mikä osaltaan varmasti johtuu korkeasta autoverotuksesta ja näin ollen autojen hinnoista, suomessa kuluttajat todella haluavat konkreettista laatua ja kestävyyttä autoon sijoittamalleen rahasummalle, täällä pohjolan perukoilla kun ei pelkkä linjakas ulkokuori(joka on kumminkin suurimman osa vuodesta loskan ja suolan peitossa) laiteta yhtä suurta painoarvoa kuin esim. etelä-euroopassa jossa kiilötävästä ja linjakkaasta autosta sauttiavuoden. Myös tämä saksalaisten "yleinen laaduntuntu" esim. kumahtavat ovien sulkemisäänet,laadukkaammat verhoilumateriaalit tai muutama ylimääräinen /lue: turha nippeli tai alumiinilista siellä täällä ei kumminkaan ole sitä laatua, mitä suomalaiset autoiltaan haluavat.

Tärkeintä laatua on se, että auto kuljettaa matkustajansa määränpäähän luotettavasti ja turvallisesti sekä huolettomasti-tarkoitan tällä sitä, että matkanteko sujuu auton puolesta kaikin puolin vaivattomasti ja rennosti. Juuri näitä ominaisuuksia järkevät uuden toyotan ostajat arvostavat eniten, siis todellista laatua, joka ilmenee siten ettei autoiluun tarvitse keskittyä mitenkään erityisesti missään olosuhteissa.

auton jälleenmyyntiarvo varmasti vaikuttaa järkevän kuluttajan ostopäätökseen, säästyneelle rahalle on varmasti useimmilla meistä tärkeämpiäkin käyttökohteita kuin auto.

Uskon myös että Toyota-kuljettajat ovat keskimääräistä itsevarmempia eivätkä kärsi niin kovasti itsetunto-ongelmista kuin monen muun merkin kuljettajat, jotka ovat valmiita maksamaan "muiden ihailusta" huimia summia vuositasolla

no OK..tietysti sitten poikkeuksena ovat nämä todella varakkat ihmiset joille autonhankinta hinnanperusteella tai ylläpitokulut eivät merkitse mitään ja tuskin muodastavat edes kokonaisia prosenttilukuja heidän palkka-sekä pääomatuloistaan.

TOYOTA-on kuluttajana viisaan sekä henkilönä tasapainoisen ja itsevarman ihmisen autovalinta.

..Tähän kirjoitukseen joku varmasti kommentoi juuri sitä, että Toyota on niin tasapaksu ja tylsä sekä ulkonäöltään ankea auto...Heitän pallon toiseen suuntaan- Miksi juuri autolla pitäisi yrittää niin kovasti erottautua massasta?

• myö7

Tohon vaan,että olen omistanut Saabin, Opelin ja Foordin eli olen aivan varma ettei Pietari taivaan portilla voi evätä taivaspaikkaani. Eli olen kärsinyt maanpäällisen helvetin.

• Diileri

Käy vielä teltta-auton merkkikirjo läpi niin pääset kunniapaikalle Pietarin viereen.

• lainkaan

Tämä on sitä markkinataloutta. Jos joku on hyvä ja kestävä auto niin se on haluttu myöskin ja hinta sen mukainen. Ehkä sinun pitäisi muuttaa Neuvostoliittoon kun ajatusmaailmasi sopii sinne ja Ladakin on sinulle juuri sopiva auto.

• merkkejä on

Kyllä markkinoilta löytyy,yhtä luotettavia autoja
        kuin Toyota.Ei Toyota ainoa merkki ole,joka on luotetteva.Myös saman hintatason autoja,löytyy.

• Slovakiassa olevaan

PSA:n ja Toyotan yhteistyötehtaaseen niin se valmistaa vuodessa suunnitelman mukaisesti 100 000 kpl Toyota Aygoa 100 000 kpl Citroen C1:tä ja 100 000 kpl Peugeot 107:ää. Suomen pienillä markkinoilla myydään noista Augoa eniten mutta muualla Euroopassa C1 ja 107 ovat monessa maassa paljon suositumpia. Ensimmäisenä vuonna tuolla tehtaalla PSA:n tuotteita valmistettiin suunnitelmasta poiketen hieman enemmän kuin Aygoa. Maittain monet asiat vaikuttavat ko. mallien myyntiin mm. maahantuojan panostus ja aktiivisuus sekä mallin sopivuus muuhun valikoimaan. Suomi on myös aina ollut markkinana poikkeavan suosiva ns. japanilaisia automerkkejä kohtaan. Japanilaiset aloittivat aikoinaan 1960-luvulla Euroopan valloituksen Suomesta ja imago-panostukset näkyvät vieläkin mm. perimätietona isältä pojalle kulkevana kestävyytenä. Suomi tunnetaan hyvin konservatiivisena maana automallien suhteen, esim. sedan malleja myydään Suomessa samoin kuin entisissä Itä-Euroopan maissa, Kreikassa ja Porttugalissa paljon.Muissa Euroopan maissa voi kyseisen merkin sedan mallin myynti olla jo lopetettukin. Näin taitaa olla käymässä Corollallekin.

• autoteollisuusmaa

Niin,Slovakiassa taidetaan tällä hetkellä valmistaa kolmanneksi eniten autoja Euroopassa.

• tämä.
        autoteollisuusmaa kirjoitti:

Niin,Slovakiassa taidetaan tällä hetkellä valmistaa kolmanneksi eniten autoja Euroopassa.

Toyotalla on ollut etulyönti asema,kun sitä on
        tuotu jo 60-luvulta saakka.
        Toisin on joillakin uusimilla merkeillä joita on
        tuotu huomattavasti vähemmän aikaa Suomeen.
        Onhan tottakai selvääkin,että 60-luvulta asti
        tuotua merkkiä,on moninkertaisesti enemmän teil-
        lämme ja paremman suosion saaneena,kuin vasta
        90-luvulta tuotua.Hyvänä esimerkkinä Hyundai
        joka on erittäin hyvän suosion saanut maailmalla
        ja on todella myös luotettava merkki.

• jep jep

Aygot, C1:t ja 107:t tehdään Tsekeissä.

• naapurimaat
        jep jep kirjoitti:

Aygot, C1:t ja 107:t tehdään Tsekeissä.

menevät helposti sekaisin. PSA on nimittäin juuri avannut myös Slovakiassa oman uuden tehtaan, jossa tehdään 300 000 kpl 207:ja vuosittain. Eli sekä Tsekki että Slovakia ovat kovia autonvalmistusmaita, syynä kustannusten edullisuus ja valtioiden tuki. On laskettu, että perheautoluokan auton valmistuskustannukset ovat n. 500 € halvemmat Slovakiassa kuin esim. Ranskassa, joka on taas n. 20 % edullisempi maa valmistuskustannuksiltaan kuin Saksa.

• Datre

Wanhoja ukkoja hirvittää kaikki muutokset elämässä. Kaikki täytyy pysyä ennallaan. Tähän perustuu esim. T-kirjaimella alkavan japanilaisauton suosio.

Nämä niitä uutena ostavat pihoihinsa ja talleihinsa seisomaan. Kilometrejä tulee 5000-10000 vuodessa. Tämä auto on heille ja sille toiselle samanlaiselle naapurille se "maailman paras auto". Sama manipulointi jatkuu sukupolvissa. Ja harmaa ostetuin japanilainen pihassa.

• sadgdg

Vanhempien senioritalossa on komea Cololla rivistö pihassa.

Niin kauan kun eläkeläiset saavat ajaa ja heitä on näin paljon, pysyy merkki myynnin kärjessä.
        Tosin Kia ja muut ovat syöneet Corollan myyntiä.

• ranskisaivolla
        sadgdg kirjoitti:

Vanhempien senioritalossa on komea Cololla rivistö pihassa.

Niin kauan kun eläkeläiset saavat ajaa ja heitä on näin paljon, pysyy merkki myynnin kärjessä.
        Tosin Kia ja muut ovat syöneet Corollan myyntiä.

Ranskisaivolla voi ymmärtää päättelykyvyn olevan tosiaan perseestä.
        Meniskö valoa pimeyteen.

Korolla on muuttunut hurjasti vuosien saatossa. Ei kyllä lähtenyt ranskisten vikaherkkiin jippoihin.
        Myydään laadulla eikä ulkomuodolla, joka nykyään on hyvä sekin.
        Vanhuus ja viisaus. Miksi hyvästä vaihtaisi pois?

• suosinutkaan
        ranskisaivolla kirjoitti:

Ranskisaivolla voi ymmärtää päättelykyvyn olevan tosiaan perseestä.
        Meniskö valoa pimeyteen.

Korolla on muuttunut hurjasti vuosien saatossa. Ei kyllä lähtenyt ranskisten vikaherkkiin jippoihin.
        Myydään laadulla eikä ulkomuodolla, joka nykyään on hyvä sekin.
        Vanhuus ja viisaus. Miksi hyvästä vaihtaisi pois?

En oo huomannut että tässä keskustelussa,joku
        olisi suosinut Ranskalaisia autoja.

• Tarmo V

Toytoaa en osta siksi että en osta uusia autoja. Ja koska

-Toyota on älyttömän kallis käytettynä.
      -Toyotan tekniikka mielestäni alimitoitettua, moottorit eivät kestä (joo tästä se tappelu alkaa mutta havaintoni tuttavien toyotista ei ole kehuttavia.).
      -Kori mätänee nopeammin kuin muilla, ainakin takavuosien malleissa joita minä katselen.
      -Ajo-ominaisuudet puuttuvat, varsinkin huonoissa keleissä.

Lyhyesti kalliilla hinnalla tyylitöntä, huonompaa ja kuluneempaa ainakin tällä hetkellä tarjolla. Toyotan voin ostaa kun hinta vastaa tuotetta! Todella halvalla saa melkeinpä parempia autoja kuten opel, fiat, seat ym.

• AWEC

PAREMPIA?Hehheh.

• Toyotan

myyntimäärät verrattuna 2.sijaan,ostajien ikä,yritysmyynnit,takuukorjaukset euroa/auto,markkinaosuudet edelleen,asiakastyytyväisyyslukemat, merkkienmerkki-tutkimukset, ei ne ihan hölynpölyä ole. Ei sitä luotettavuutta tuulesta ole temmattu. Kyllä tämän päivän auton ostaja vertailee eri merkkejä ja koko ajan tulee muilta merkeiltä Toyotalle asiakkaita yhä enemmän.Ja mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan, markkinaosuudet kasvaa edelleen kohisten. Käy tutustumassa ihan reilusti markkinajohtajaan, yllätyt positiivisesti.

• Yllätyppä

Nin minäkin yllätyin koeajolla. Suurin odotuksin kävin koeajamassa ja totesin monen kakun olevan päältä kaunis; ei vastaa markkinoinnin lupauksia. Sopii nurkka-ajoon mutta pitemmällä taipaleella rasittava. Avensis face-lift oli kyseessä, ehkä sopii jonkun makuun minulle ei.

• autoilijoita

jotka inhoavat Toyotaa eivätkä halua sitä mistään hinnasta omistaa. Elämä on kuules ihan muuta kuin luotettavuustilastot ja käyttäjätyytyväisyys. Siitä voi nauttiakin eikä olla yksi mitätön hiiri muiden joukossa.

• ajatuksilla kuin japanilaiset
        autoilijoita kirjoitti:

jotka inhoavat Toyotaa eivätkä halua sitä mistään hinnasta omistaa. Elämä on kuules ihan muuta kuin luotettavuustilastot ja käyttäjätyytyväisyys. Siitä voi nauttiakin eikä olla yksi mitätön hiiri muiden joukossa.

mutta edullisimmilla hinnoilla ovat kovaa tulossa markkinoille myös korealaiset autot. Hekin lähtevät rakentamaan edullisuutta ja luotettavuutta vähän vanhemman aikaisilla teknisillä ratkaisuilla kuin esim. eurooppalaiset. Ja tämä näyttää purevan hyvin suomalaisiin. Ja korealaisten jälkeen ovat jo lähtökuopissa tulossa kiinalaiset vielä edullisimmilla autoilla. Japanilaisille onkin tullut kiire kehittää autojensa muita ominaisuuksia esim. muotoilua Eurooppalaisissa kehityskeskuksissaan.

• tämä näin
        ajatuksilla kuin japanilaiset kirjoitti:

mutta edullisimmilla hinnoilla ovat kovaa tulossa markkinoille myös korealaiset autot. Hekin lähtevät rakentamaan edullisuutta ja luotettavuutta vähän vanhemman aikaisilla teknisillä ratkaisuilla kuin esim. eurooppalaiset. Ja tämä näyttää purevan hyvin suomalaisiin. Ja korealaisten jälkeen ovat jo lähtökuopissa tulossa kiinalaiset vielä edullisimmilla autoilla. Japanilaisille onkin tullut kiire kehittää autojensa muita ominaisuuksia esim. muotoilua Eurooppalaisissa kehityskeskuksissaan.

http://www.hyundai.fi/tietoa/tietoa_paasivu.asp?osio=teknologia

Kyllä Korealaiset osaa.

• tyytyväisiä maailmalla
        ajatuksilla kuin japanilaiset kirjoitti:

http://www.jdpower.com/reports/hyundai/

• se on totta

Siis erityisesti Suomessa Aygon jälleenmyyntiarvo on varmasti parempi kuin citikan tai pösön vastaavan mallin. Eihän siinä ole TODELLAKAAN mitään yllättävää. Kun katsoo vaikka muiden citikka mallien jälleenmyyntiarvoa, niin eihän ne kaksiset ole. Ihan uskomaton tiputus verrattuna esim Volkkariin tai Toyotaan. Ja tokihan vaikk auto on sama kuin Toyota, mutta citikan merkki vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon... Oiskohan nyt kuiteskin tuon C1:sen kanssa jo niin, että ko. malliin ei tarvitsekkaan laittaa viimasuojaa talveksi? se on toki jo poikkeus citikassa.

• totta...

Lisäksi Toyota Aygossa on 3 vuoden takuu, citikassa ja pösössä vain 2 vuotta. Lisäksi Toyotan huoltopalvelut ovat paremmat kuin esim Vehon tarjoamat "rahat pois" huollot citikkaan. Eipäilen Aygon huollon olevan halvempaa kuin C1:sen.

• kone...

C1:ssä on Toyotan kone joten viimasuojat voi unohtaa. C1 on tulevaisuudessa varmasti parhaiten arvonsa säilyttävä Citroen. Voiko niitä muuten huollattaa Toyota-huollossa ilman että takuu menee?

• PikkuKinneri

Ostimme perheeseen kakkosautoksi tuon vuoden -06 ekoauton, ja valitsimme sen lopulta Toyotana, vaikka hinta oli hitusen korkeampi kuin C1 ja 107 seuraavista syistä:
      - Toyota liike meitä lähimpänä
      - Toyota antaa (samalle autolle!) 3v takuun, kilpailijat vain 2v
      - Ja kieltämättä, on todennäköisintä että jälleenmyyntiarvo Toyotana on paras muutaman vuoden päästä

• 5 vuotta

Hyundai antaa 5 vuoden takuun.

• muistettava, että
        5 vuotta kirjoitti:

Hyundai antaa 5 vuoden takuun.

autonvalmistajat eivät ole hyväntekijöitä vaan bisneksentekijöitä. Kyllä ne pitemmät takuutkin aina kuluttaja loppujen lopuksi jossakin muodossa maksaa. Esimerkiksi vaikkapa hieman kalliimpana auton ostohintana, jota perustellaan tietenkin luotettavalla automerkin maineella. Tai sitten sitoutumisella huomaamattaan takuun pitemmän voimassaoloajan ehtona kalliimpiin huoltohintoihin ja tiheämpiin huoltoväleihin merkkihuollossa. Ostajalle myydään usein jotakin joka ei ole "käsinkosketeltavaa" eikä sen kustannuksia voi verrata luotettavasti mihinkään vaan se perustuu tunteeseen luotettavuudesta ja turvallisuudesta niin kuin vakuutuksetkin.

• huollot
        muistettava, että kirjoitti:

autonvalmistajat eivät ole hyväntekijöitä vaan bisneksentekijöitä. Kyllä ne pitemmät takuutkin aina kuluttaja loppujen lopuksi jossakin muodossa maksaa. Esimerkiksi vaikkapa hieman kalliimpana auton ostohintana, jota perustellaan tietenkin luotettavalla automerkin maineella. Tai sitten sitoutumisella huomaamattaan takuun pitemmän voimassaoloajan ehtona kalliimpiin huoltohintoihin ja tiheämpiin huoltoväleihin merkkihuollossa. Ostajalle myydään usein jotakin joka ei ole "käsinkosketeltavaa" eikä sen kustannuksia voi verrata luotettavasti mihinkään vaan se perustuu tunteeseen luotettavuudesta ja turvallisuudesta niin kuin vakuutuksetkin.

Hyundain kohdalla,huoltovälit on normaalit ja
        huollot eivät ole yhtään sen kalliimpia,kuin
        muillakaan merkeillä.Hyundai Getz on todella edul-
        linen ja takuu 5 vuotta.Erittäin hyvin pärjännyt.

• huoltoväli?
        huollot kirjoitti:

Hyundain kohdalla,huoltovälit on normaalit ja
        huollot eivät ole yhtään sen kalliimpia,kuin
        muillakaan merkeillä.Hyundai Getz on todella edul-
        linen ja takuu 5 vuotta.Erittäin hyvin pärjännyt.

Monessa uudessa bensiinimoottorisessa autossa huoltoväli on nykyisin jo 30 000 km, joissakin huoltoväli on edelleen 15 000 km tai jopa lyhempikin. Huoltojen hinnat saattavat huoltoa kohtia olla silti lähes samat, toinen käy vain huollossa kaksi kertaa tiheämmin. Molemmat huoltovälit ovat ns. normaaleja ohjekirjan mukaisia.

• keskustelua näistä
        huoltoväli? kirjoitti:

Monessa uudessa bensiinimoottorisessa autossa huoltoväli on nykyisin jo 30 000 km, joissakin huoltoväli on edelleen 15 000 km tai jopa lyhempikin. Huoltojen hinnat saattavat huoltoa kohtia olla silti lähes samat, toinen käy vain huollossa kaksi kertaa tiheämmin. Molemmat huoltovälit ovat ns. normaaleja ohjekirjan mukaisia.

huoltohinnoista ja huoltoväleistä
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001639&posting=22000000021754247

• tämä näin

• Sain halvemmalla

Itsekin olisin ostanut Toyotan juuri noista syistä, mutta sain Sitikkaan vaihdettaessa Fabiasta vaihdossa pikkasta vajaa 8300 ja Toyota olisi antanut 6800, lisäksi sain 400 egellä bensaa ja olihan se sen muutaman satasen halvempikin eli eroa tuli pari tonnia. Olen ajanut nyt 12000, hyvä peli on, pitkilläkin matkoilla ihan hyvä ajettava.

• Brainlezz

ostakoot tojon kuka haluaa. Sehän on jokaisen duunarin oikeus. En ole päivääkään tojoa omistanut enkä tule omistamaan. Luotettavuudesta en tiedä mutta hyvinpä ovat autoni on aina vieneet perille. Tyhmät maksaa käytetystä tojosta melkein uuden hinnan, mulle on ihan sama mitä saan vanhasta autostani vaihdossa uuteen. Mä valitsen autoni muilla perusteilla kuin sillä kestääkö se 15 vuotta vai ei... Auto on mulle yksi nautinto muiden mukana eikä mikään kestävyyskilpailu.

• tilastoihin

Mazda on kylläkin se merkki mikä on luotettavuustilastojen kärjessä.

• japskit <>ranskikset

Alkuperäinen kirjoittaja tässä terve.

Oh-hoh, enpä olisikaan arvannut, että sohaisin noin arkaan paikkaan... Keskustelu on näemmä vellonut tosi kiivaana poissaollessani.

En kykene mitenkään ymmärtämään sitä miksi ihmeessä nimenomaan Toyota-kuskit niin kynsin hampain puoltavat merkkinsä näennäistä paremmuutta (jolle en kykene edelleenkään näkemään oikeaa katetta). En harrasta trolleja, mutta tiedän muuten vaan, että jos Toyotapalstalla joku merkkiä arvostellaan vähäänkään (oli totta tai ei), viesti poistetaan välittömästi.

Ja joku meni väittämään, että Toyotakuskilla mukamas olisi hyvä itsetunto... Hivenen epäilyttää.

Kävimme katsomassa muuatta myytävänä olevaa omakotitaloa, joka oli valmistunut vuonna 1980. Mitään ei remonttia ei oltu tehty 26 vuoteen, vaan eläkeläispariskunnan kodissa kaikki oli kuin silloin kun asunto valmistui. Autotallissa käydessämme alkoi hymyilyttää, sillä siellä seissyt auto oli - mikäs muu kuin grafiitinharmaa pölytön Corolla farmari, varmaan viimeistä vuosimallia. Mikä muu auto siellä olisikaan voinut olla?

No mutta niihin Aygoihin vielä. Auto siis on aivan sama tuote, oli sen keulalla mikä logo tahansa. Ei sen parempi, ei sen huonompi. Miksi toista ostetaan, miksi toista ei näe Suomen kilvissä juuri koskaan?

Okei, tuon vuoden pidemmmän takuun hyväksyn, mutta kannattaako siitä ihan oikeasti maksaa lisähintaa? Varsinkin, kun Aygo on takaa aivan tosi ruman näköinen.

Itselleni muotoilulla on suuri merkitys eikä minulla ole koskaan ollut autoa, joka olisi ulkonäöllisesti tökkinyt.

En ole koskaan omistanut japanilaista autoa, ja tuskin koskaan omistankaan. En voi ymmärtää tuota hurmoshenkeä, mikä japanilaisten merkkien ympärillä vallitsee. Erityisesti tuo Toyotahurmos tuntuu kerrassaan käsittämättömältä...

• järkevyyttä

Minä vaihdoin ranskalaiseni pois kun hermot paloivat kerta kaikkiaan sen korjaamisen kanssa. Kun kyselin mikä auto olisi hyvä niin aina tuli esille nimi Toyota. Nyt parin vuoden jälkeen on helppo liittyä kehujiin. Vikoja ei ole ollut yhtään ja korjauskulut ovat olleet tasan nolla euroa. Auto toimii aina eikä enää tarvitse jännittää mikä paikka seuraavaksi hajoaa. Ja kaikkein suurin yllätys oli kun vaihdoin mukavana pidetystä ranskalaisesta toiseen merkkiin niin sainkin selvästi mukavamman auton.

En ole huomannut mitään hurmoshenkeä yhdessäkään Toyotan omistajassa. Mutta todella helppo on ymmärtää jos Toyotan omistajat autoaan kehuvat. Niin minäkin, entinen "hurmoshenkinen" ranskalaiskuski :)

• myös muita
        järkevyyttä kirjoitti:

Minä vaihdoin ranskalaiseni pois kun hermot paloivat kerta kaikkiaan sen korjaamisen kanssa. Kun kyselin mikä auto olisi hyvä niin aina tuli esille nimi Toyota. Nyt parin vuoden jälkeen on helppo liittyä kehujiin. Vikoja ei ole ollut yhtään ja korjauskulut ovat olleet tasan nolla euroa. Auto toimii aina eikä enää tarvitse jännittää mikä paikka seuraavaksi hajoaa. Ja kaikkein suurin yllätys oli kun vaihdoin mukavana pidetystä ranskalaisesta toiseen merkkiin niin sainkin selvästi mukavamman auton.

En ole huomannut mitään hurmoshenkeä yhdessäkään Toyotan omistajassa. Mutta todella helppo on ymmärtää jos Toyotan omistajat autoaan kehuvat. Niin minäkin, entinen "hurmoshenkinen" ranskalaiskuski :)

Hyundai on myös toimintavarma.

• japsivihaa

Ihmettelen outoa japsivihaasi? Mielestäni on hyvinkin järkeenkäypää valita Aygo ja koska siinä on parempi takuu, taatusti halvemmat huollot, paremmat huoltopalvelut, parempi jälleenmyyntiarvo ja kun tsekkasin pikaisesti Fennian vakuutuslaskurilla, niin jopa liikennevakuutuskin on halvempi verrattuna C1 Citikkaan ja 107 Pösöön. Yleensä tuollainen auto tulee ns. kakkosautoksi, joten kustannukset kiinnostaa hieman enemmän kuin joku takakontin kahvan muotoilu...

Ja hei, ketä kiinnostaa sinun makuasiat jostain auton muotoilusta ja sen vaikutuksesta tuollaisen auton hankintaan? Eikä se C1:nen ole tippaakaan vähemmän "harmaa" kuin Aygo. Kyllä Aygo on jo nimeltään persoonallisempi, jos noista kopperoista jotain persoonallisuutta löytyy ylipäänsä.

Ja tosiaankin enpä muista nähneeni yhtään C1:stä tai 107 Pösöä liikenteessä... enkä ihmettele yhtään noiden merkkien heikon maineen taki, vaikka nythän tosiaankin taitaa olla myynnissä citikka, joka ei tartte viimasuojia ja saattaa pelata tekniikaltaan hyvin.

• tuntuu tietoa siihen uskoville
        japsivihaa kirjoitti:

Ihmettelen outoa japsivihaasi? Mielestäni on hyvinkin järkeenkäypää valita Aygo ja koska siinä on parempi takuu, taatusti halvemmat huollot, paremmat huoltopalvelut, parempi jälleenmyyntiarvo ja kun tsekkasin pikaisesti Fennian vakuutuslaskurilla, niin jopa liikennevakuutuskin on halvempi verrattuna C1 Citikkaan ja 107 Pösöön. Yleensä tuollainen auto tulee ns. kakkosautoksi, joten kustannukset kiinnostaa hieman enemmän kuin joku takakontin kahvan muotoilu...

Ja hei, ketä kiinnostaa sinun makuasiat jostain auton muotoilusta ja sen vaikutuksesta tuollaisen auton hankintaan? Eikä se C1:nen ole tippaakaan vähemmän "harmaa" kuin Aygo. Kyllä Aygo on jo nimeltään persoonallisempi, jos noista kopperoista jotain persoonallisuutta löytyy ylipäänsä.

Ja tosiaankin enpä muista nähneeni yhtään C1:stä tai 107 Pösöä liikenteessä... enkä ihmettele yhtään noiden merkkien heikon maineen taki, vaikka nythän tosiaankin taitaa olla myynnissä citikka, joka ei tartte viimasuojia ja saattaa pelata tekniikaltaan hyvin.

"takuulla paremmat ja halvemmat huollot, ei esillä liikkeissä" jne. Sitä mihin uskoo sen myös luulee näkevänsä ja siitä kirjoittaa. Ei ehkä kannattaisi näin yleistää, tällaiset näkemykset eivät useinkaan valitettavasti pidä paikkaansa.

• että...
        tuntuu tietoa siihen uskoville kirjoitti:

"takuulla paremmat ja halvemmat huollot, ei esillä liikkeissä" jne. Sitä mihin uskoo sen myös luulee näkevänsä ja siitä kirjoittaa. Ei ehkä kannattaisi näin yleistää, tällaiset näkemykset eivät useinkaan valitettavasti pidä paikkaansa.

Väitätkö että C1:sen huoltaminen Veholla citikan huollossa on halvempaa kuin Aygon huoltaminen Toyotalla? Onko Veholla hyväkin palvelu, kun menet citikan kanssa tiskille? No voi toki olla, mutta jotenkin minulla on vähän erilainen kuva...

• Täh ?

Moi !

Minun mielestäni "hurmoshenkisyyttä" kyllä ilmenee aivan muiden kuin japsi-merkkien omistajien taholta.

Itse en ole omistanut japsia, mutta en sulje sitäkään mahdollisuutta pois. Erilaisilla tyytyväisyys- ja luotettavuustutkimuksilla on yksi yhteinen piirre - japsit näyttävät olevan aina kärkipäässä. Niiden järjestys vain vähän vaihtelee. Ja sama trendi näkyy sekä kotimaassa että muualla.

Eri ihmiset arvostavat autoissaan erilaisia ominaisuuksia: toisille luotettavuus on a ja o, toisille taas ajo-ominaisuudet tai vaikkapa status-arvo. Jokainen valitkoon autonsa omien toiveidensa, lompakkonsa paksuuden ja painottamiensa (itselle tärkeimpien) ominaisuuksien perusteella.

• aloittajalla
        Täh ? kirjoitti:

Moi !

Minun mielestäni "hurmoshenkisyyttä" kyllä ilmenee aivan muiden kuin japsi-merkkien omistajien taholta.

Itse en ole omistanut japsia, mutta en sulje sitäkään mahdollisuutta pois. Erilaisilla tyytyväisyys- ja luotettavuustutkimuksilla on yksi yhteinen piirre - japsit näyttävät olevan aina kärkipäässä. Niiden järjestys vain vähän vaihtelee. Ja sama trendi näkyy sekä kotimaassa että muualla.

Eri ihmiset arvostavat autoissaan erilaisia ominaisuuksia: toisille luotettavuus on a ja o, toisille taas ajo-ominaisuudet tai vaikkapa status-arvo. Jokainen valitkoon autonsa omien toiveidensa, lompakkonsa paksuuden ja painottamiensa (itselle tärkeimpien) ominaisuuksien perusteella.

Hänellä on melkoisen hurmoshenkinen Toyotan vastainen kampanjointi menossa jo ties kuinka monetta vuotta. Todellista hurmosta.

• *ucco

Alle 280 000 ajettuna vasta katsastettuna ostin ja yli 300 000 oli kun myin.
        Kun tutkin altapäin pian oston jälkeen huomsin peltejäolevan hiuti monesti kohdin. Kun Toyota kerran on kestävän maineessa, hitsautin yli 300 edestä. Myöhemmin 5 kertaa vastaavia hitsauksia ennekuin alkoi olla niiltä osin kunnossa.Seuraava uusi alapuolen jarruputket.
        Etujarru meni usein ajossa jumiin. Valoviiksi uusiksi, sytytysjohdot,tuulilasi, moottorin tukikumi,ym n 2000 e

• vai paljon?
        *ucco kirjoitti:

Alle 280 000 ajettuna vasta katsastettuna ostin ja yli 300 000 oli kun myin.
        Kun tutkin altapäin pian oston jälkeen huomsin peltejäolevan hiuti monesti kohdin. Kun Toyota kerran on kestävän maineessa, hitsautin yli 300 edestä. Myöhemmin 5 kertaa vastaavia hitsauksia ennekuin alkoi olla niiltä osin kunnossa.Seuraava uusi alapuolen jarruputket.
        Etujarru meni usein ajossa jumiin. Valoviiksi uusiksi, sytytysjohdot,tuulilasi, moottorin tukikumi,ym n 2000 e

Minulla on 270000 km ajettu -01 MB E 200 Cdi. Oli ostettaessa 258000km ajettuna tehty huolto, jarrut, polttoainepumppua korjattu, mittaristo uusittu jne. Hintaa oli kertynyt yli 2300€. Nyt olen ajanut 5 kk ja 12000 km, aika tilattu ovien ja takaluukun vaihtoon, onneksi menee takuuseen. Maksaisi kuulemma n. 6000€.
        Siis alle vuosi ja 8300€? (49500 mk)
        Minun autoni on n 5 V ja sinun 18 V

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      290
      5459
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5026
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4136
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3840
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3458
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      88
      3116
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      69
      2972
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      40
      2154
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      44
      2081
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2078
    Aihe