En tiedä onko palsta oikea tälle kirjoitukselle, mutta kun juttu nyt kuitenkin koskee osittain taloutta niin päätin laittaa sen tänne.
Elikkä. Olen usein joutunut leikkimielisesti ja joskus jopa hieman tosissaankin kinaamisiin rahasta ja sen "oikein" sijoittamisesta, joidenkin säästäväisten ja tarkkaan elävien sukulaisteni kanssa. Mielipiteeni on, että itse en tarvitse rahaa säästöön ylettömiä määriä vaan kohtuullisuus riittää varsin hyvin.
Tavoitteenani on pitää elämässä hauskaa, juhlien, maailmaa kierrellen ja muuten vaan elämyksiä hankkien. Edellä mainitut sukulaiseni taasen ovat valmiita uhraamaan "vapauttaan" ja aikaansa vuosien opiskeluun, töiden tekoon ja rahan säästämiseen, jotta saavat luksus talon, hienon auton ja tilille ykkösen perään vähintään viisi-kuusi nollaa.
Niin kuin otsikkonikinn kertookin, niin haluaisitko sinä tehdä jotain unelma ammattiasi (joka minulla olisi esim: ammattijalkapalloilija tai pokerin pelaaja) 1500 eurolla kuussa vai olisitko valmis juoksemaan puku päällä klo. 8-16 joka arkipäivä, vain sen takia, että saat haalittua mahdollisimman paljon omaisuutta?
Itse olen heti valmis "menettämään" sen tuhat euroa kuussa, että joka aamu ei herätessä vituta suunnattomasti vaan voin iloisena nousta päivään. Toki on myös niitä joilla esim. huoltoasematyö tai eläinkauppiaan homma on unelma-ammatti, mutta 95% meistä joutuu tekemään työtä josta ei pidä tai ei sitä huonommalla palkalla tekisi.
Aikaisemmin mainituista syistä, en myöskään koskaan tarkoituksella aio hankkia lapsia, koska menojen kasvaessa saattaisi eteen myös tulla tilanne jossa joutuisin tinkimään elämän tyylistäni ja en aiokaan tarkoituksella siitä tinkiä.
Oma mielipiteeni onkin jo tekstissä tullut julki, ja haluasin muiden mielipiteitä asiasta. Haluasin esim. tietää, että mihin (te) säästäjä tyypit oikein rahaa säästätte? Ymmärrän, että toiset käyvät 27 vuotiaiksi koulua jotta pääsevät "hyviin" töihin. Sen jälkeen he tienaavat hyvin, mutta eivät käytä (juhli, tuhlaa, matkustele yms.) rahojaan vaan säästävät, jotta saavat asunnon, auton yms. Entäs sitten kun suurinpiirtein kaikki on ostettu. Sitten moni alkaa kartuttamaan rahaa tilille mahdollisimman paljon, ja ehkä jo vähän tuhlaavatkin sitä. Usein rahaa kuitenkin pitää saada enemmän kuin sitä menee. Tässä päästäänkin asian ytimeen. Kohta rahaa saattaa olla jo niin paljon, että sitä ei enää eläessään kerkeäkään tuhlaamaan ja kuollessa sitä jääkin käyttämättä.
Eli miksi ihmeessä rahaa on jatkuvasti tienattava ja säästettävä koska sitä ei lähtiessään kuitenkaan saa mukaansa ja esim. sairaus saattaa iskeä kelle tahansa jo nuorenkin jolloin aiempi työ menee "hukkaan" ja kuolin vuoteella tuleekin mieleen, että mitä kaikkea jäi kokematta ja tekemättä vain sen vuoksi, että piti yrittää hankkia maallista mammonaa mahdollisimman paljon.
Itse olen usein miettinyt syytä edellä mainittuihin asioihin. Onko ihmisellä joku luontainen tarve yrittää kilpailla keskenään menestyksestä ja eikö sama kohtuullinen määrä rahaa kuin naapurilla riitä? Olen huomannut, että elämässä esimerkiksi taloudellisesti tai vaikka "vallallisesti" menestyneet ihmiset eivät koskaan saa tarpeekseen. Miljonäärit haalivat rahaa enemmän ja enemmän vielä eläkeiässäkin ja poliitikot haluavat ensin kunnan kautta eduskuntaan ja kohta olisikin pakko päästä presidentiksi vaikka voisikin siirtyä jo viettämään mukavia eläkepäiviä.
Jos (tuskin:)) jota kuta kiinnostaa niin itse teen työtä josta jää käteen muutamia satoja euroja kuussa pakollisten menojen jälkeen. Työ on oikesti mukavaa, ensimmäistä kertaa elämässäni. Pystyisin tienaamaan huomattavasti enemmän muissa töissä, mutta olen huomattavasti onnellisempi kun teen mukavaa työtä, jossa jää aikaa myös hauskan pidolle ja harrastuksille, kuin aikasemmin kun tein "pakollista pahaa" ja ikävää työtä, jolloin pankkitili näytti komeammalta.
Antaa kommenttia ja omia mielipiteitänne asiasta.
Lopetaan Juicen sanoin: "Elämä ei ole tarkoitettu elettäväksi säästöliekillä"
Tienaisitko mielummin 1500 vai 2500 €...
9
814
Vastaukset
- Vakuusvaje
Minä olen tuollainen mainitsemasi säästäjätyyppi. Tosin teen sellaista työtä kuin haluankin, mutta en sentään tekisi sitäkään ilman toimeentulon pakkoa. Raha on keino vapautua tästä pakosta.
Ylijäämän olen jo vuosia säästänyt ja sijoittanut, ja tavoitteena on jäädä näiden varojen avulla lopullisesti pois töistä 50-vuotiaana. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että tavoite toteutuu. Tosin eihän se kiveen hakattu ole. Pari vuotta sinne tai tänne, olennaista on että pääsen työstä irti hyvissä voimissa ja terveenä. Ja sen jälkeen minun ajankäytöstäni ei määrää kukaan muu. Tämä on minulle tärkeämpi tavoite kuin mikään materiaalinen asia.
Toivon että muistat nämä ajatukset 57-vuotiaana, kun vääntäydyt aamulla jälleen kerran räntäsateessa töihin. Sinun on pakko, koska sinulla ei ole säästöjä vaan olet käyttänyt ylijäämäsi jo aikaisemmin. Tosin parempi kohtalo tuokin on kuin Leskisellä, joka ei koskaan noin vanhaksi elänytkään.- lapset??
Niin jos on lapsia niin eikö niille halua jotain jättää perinnöksi esim. asunnon, ettei niiden tarvitsi kituuttaa.
- tarkkakorva
Jos koko elämäsi kituutat ja säästät, ei se tule muuttumaan eläkkeelläsikään :) Ellet sitten kännissä polta kaikkea menemään.
Niinhän nuo nyt eläkkeellä olevat tuntuvat monesti tekevän - kun kaikesta on säästetty ennenkin niin se jatkuu eläkkeelläkin.
Sinänsä kannatan kyllä rahojensa perään katsomista itsekin. Olen tosin kovin suorituskeskeinen ja nyt 26 vuotiaana ansiotuloni ovat n. 36t/v palkkatyössä. Korkeakouluun en koskaan mennyt mutta jalan sen sijaan isoon it-firmaan vein 4 vuotta sitten. - kyyninen
lapset?? kirjoitti:
Niin jos on lapsia niin eikö niille halua jotain jättää perinnöksi esim. asunnon, ettei niiden tarvitsi kituuttaa.
Joillakin elämän tarkoituksena ei ole asunnon jättäminen lapsille perinnöksi.
- katsoen homma
menee loistavasti, mutta iän karttuessa sitä yleensä tavoitteet ja arvostukset muuttuvat.
Ei rahan kerääminen tuntunut älykkäältä nuorempana ja sanonta siitä että kaikkei tärkeintä on raha tuntui hullulle.
Kaikkea on tullut tehtyä, en enää väitä itselleni ettenkö muuttaisi jotain jos voisin. Tekisin paljonkin toisin, mutta yleensä on viisaampi jälkeenpäin. Kantapään kautta oppii parhaiten, toiset oppivat jopa toisten virheistä.
Ystäväni, jonka olen tuntenut kouluajasta lähtien, on toiminut kohtuullisen oikein: Rakensi omakotitalon maalle ja peritylle tontille, on työskennellyt samassa firmassa koko ikänsä ja edennyt urallaan, on ollut naimisissa saman naisen kanssa..36 vuotiaana totesi että on riittävästi jo tehnytkin töitä ja kerännyt rahaa, ts tarkoitti että tekee duunia vain mielenkiinnosta. Kaveri on onnistunut elämään sellaista elämää kuin on halunnut ja säästämään niissä jutuissa joissa useimmat hakkaavat rahaa menemään tolkuttomasti.
Nuorena pitääkin etsiä ja kokeilla, ei sitä muuten tiedä rajojaan ja mahdollisuuksiaan, tämä tosin täytyy tehdä järjellä.
Elämässä pitää olla kuitenkin jonkinlainen suunnitelma, ainoastaan eläimet elävät päivän kerrallaan.
Noin kolmenkympin paikkeilla se pitää jo olla, sillä kun olet neljänkympin niin alkaa aika loppua kesken: Et pysty enää oppimaan samalla tavalla ja tulee kaikennäköistä vaivaa kroppaan ja korko kasvaa vain omaa vauhtiaan. Mikäli et ole siihen mennessä saanut mitään merkittävää aikaiseksi et tule todennäköisesti enää saamaankaan.
Maslowin tarvehierarkiassa ylimpänä on arvostuksen tarve, se vaatii toisinaan vähän uhrauksia. Nykymenon kaikki mulle ja heti velalla- toiminta iskee monille menolipun.
Mitä haluaa jättää taakseen, kasan velkoja ja hoitamattoman haudan? Ei sillä enää ole väliä asianomaiselle itselleen siinä vaiheessa, mutta jos et kuolekaan saappaat jalassa ja 200 lasissa niin loppuaikana on pitkät tyhjät ajatukset omasta minästä, elämästä ja sen tarkoituksesta.
Viina on aina hintansa arvoista, bailaaminen alkaa tosin tuntua työltä. Nuoruusaikojen kaveriporukka harvenee pikkuhiljaa, useimmat vakiintuu ja alkaa kääntyä sisäänpäin kohti perhettään, jotkut kuolee, toiset muuttaa, tulee riitoja. Jossain vaiheessa sitä voi alkaa tuntua siltä että elämässä pitää olla muutakin. Kannattaa huolehtia siitä ajoissa, silloin kun aikaa ja mahdollisuuksia eikä vielä pakkoa.
Ota se 2500 e, mutta valitse itse tavat. Voitat. - ...
Ja säästän.
Olen tavannut ihan tarpeeksi köyhiä mummoja ja pappoja jotka joutuvat valitsemaan ostavatko lääkkeensä ja syövät kaurapuuroa, vai syövätkö lihasoppaa ja jättävät lääkkeet ostamatta, lonkkaleikkaukseen on jonotettu ja kiduttu 2 vuotta, taloyhtiön putkiremontti kaatuu varattomalle vanhukselle niskaan ja lapsenlapset käyvät ruinaamassa rahaa milloin kissan pantaan ja milloin äidin joululahjaan vaikka todellisuudessa mummon antamat "viikkorahat" menevät juuri siihen "bilettämiseen" ja pussikaljaan.
Rahalla pystyn eläkkeelläkin syömään ja asumaan hyvin ja samalla hoidattamaan itseni vaikka yksityisklinikalla. Ja vaikka sitten olenkin vanha ja vaivautunut, voin lähteä lepuuttamaan kolottavia luitani minne tahansa etelän lämpöön.
Mutta kuka minä olen sinua neuvomaan, elä omalla tavallasi. Mutta älä tule itkemään myöhemmin rikkaammillesi.- ...
kokonaisuutena kun ajattelee niin ei kaikki voi elää samanlailla...on erilaisia ihmisiä..mutta jos pystyy vaikuttamaan omiin menoihinsa, eikä luonne tee sitä niin sillon kaikki on itsestä kiinni. Joka asiassa pitää olla järki mukana molempiin suuntiin...aina kun väitellään asioista molemmat osapuolet puhuvat radikaalisti asian toisesta puolesta(esim. älä juo olutta. -no kustako pitäisi juoda). joten siis henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannattaa elää ja pitää hauskaa, siltä mistä itsestään tuntuu, mutta minusta ei saa olla liian säästeliäs ja ottaa stressiä paljonko on nollia pankkitilillä, eikä antaa kaiken vaan mennä ja tuhlata kaikkea mielin määrin ja pistää elämä risaiseksi, jonka jälkeen yleensä koko elämä muuttuu (esim. alkoholisti tms), eikä enään jaksa edes kiinnostaa vastuu edes itsestään. Joten pointti on se, että minusta ei kannata arvostaa liikaa rahaa(niinkuin valitettavasti minun luonteeni tekee), eikä taas antaa kaiken mennä (usen kurkusta alas) ja puolustella itselleen ja muille sanomalla, että ei täältä mitään kähteen jää kuitenkaan. sitten menee aika huonosti kun itseään alkaa jo huijaamaan...pitää huomata ajoissa, että nyt ei kaikki menekkään nii hyvin,kuin on aluksi kuviteltu ja vaihtaa vähän toimintatapojansa, ennen kuin se on liian myöhäistä.
- sepi 35
jos minä löytäisin työpaikan josta pitäisin,tyytyisin kyllä huomattavasti pienenpäänkin palkkaan.Kun tulin aikoinaan töihin nykyiseen työpaikkaani 15 v sitten pidin kai siitä aluksi,mutta kaikkeen näköjään kyllästyy.Bilettämiseen olen jo kyllästynyt ja varmaan kohta matkusteluunkin kun kaikki suht kiinnostavat paikat on jo nähty.suomea en tosin ole paljon kierrellyt mutta ainakaan en haluaisi tänne pk seudulle pitkäksi aikaa jäädä.valitettavasti kaikki kaveritkin alkaa olla tässä vaiheessa työkavereita.saattaa olla että ajatus siitä lapsestakin muuttuu myöhemmin.ainakin niillä naisilla on tarve saada niitä jossain vaiheessa ja kalliiksihan se sitten tulee,mutta onko se sitten hauskempaa muutaman vuoden kuluttua katsella penskan kanssa lätkää jäähallissa vai kiskoa kaljaa saunan rappusilla työkavereiden kanssa ja puhua p:tä.eniten harmittaa ne asiat jotka jätti tekemättä(sanoi joku viisas hlö) .
Tuskin ne rikkaat ihmiset joilla on se hieno auto ja talo sen onnellisempia ovat sillä suomalaiset ovat niin hemmetin kateellista porukkaa ja selkään puukottamassa kun tilaisuuden saavat tai sitten p:n nuolijoita ja niiden kanssa sitten pitää tulla jotenkin toimeen. - ja teen mieleistäni työtä.....
Ja minullapa on varaa tehdä niin monta lasta kuin haluan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2484078Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1282343Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411491
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39968Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein129958- 77949
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!335889Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8867J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62790