Suu kuivana

mikä avuksi

Suuni on tosi kuiva, jonka takia siis hengitys haisee ja on alkanut tulla kiillevaurioita... Olen kokeillut kahta suunkostutusgeeliä, maistuvat pahoilta eivätkä ole lupauksesta huolimatta ollenkaan pitkävaikutteisia.

VINKKEJÄ, mikä avuksi? Auttaako vaan apteekin tuotteet vai voisiko esim. ruokavalion muutos auttaa? Juon kyllä melko paljon vettä jo nyt...

8

3111

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole kivaa

kun suuta kuivaa..

Mulla suuta kuivasi jo ennen kuin sitten sain lääkettä joka vielä kuivaa suuta sivuvaikutuksena. Mutta itselläni suunkuivunminen väheni kun aloitin uusen ruokavalion (montignac) ja kun aloin syödä magnesium tabletteja. En tiedä siis kumpi vai kumpikinko siihen vaikuttivat...Ruokavaliolla aloin syömään maitotuotteita huomattavasti enemmän kuin aiemmin ja suunlimakalvoille muodostui limaa oikeasti ja magnessium taas poisti ne limat.

Ostin pateekista suutakosteuttavaa geelia ja sitä olen käyttänyt jonkin verran. Ja niin kuin sinäkin juon vettä. Syön purkkaa paljon.. ja sitten käytän 100% xylitoli pastilleja joita löytyy ihan tavallisesta kaupasta. esim banaaninmakuinen rasiassa apina ja kaksi muuta makua vadelma ja mentons myös löytyy erimerkillä..

Illalla ennen nukkumaan menoa kyllä pistä suuhuni joko tällaisen xylitolipastillin tai kaksi suuhun, jonnekin alahuuleen talteen tai sitten jos on kurkkukipeä niin sokerittoman kurkkupastillin.. Ainakin mulla toimii, ei ole niin kuiva suu aamulla herätessä. Mutta jotkin kurkkupastillit jättävät sellaisen inhottavan olon suuhun että kokeili mikä merkki sopii sulle.. itse en voi käyttää niitä kolmion muotoisia..

• ksylitolipuristeet

sanoit noista pastilleista joissa ksylitolia. Mutta monissa niistä on jotain muutakin makeutusainetta. Onkohan se sittenkään hyväksi hampaille?
        Apteekissa on ksylitolipuristeita, 99 % ksylitolia. Sellaisen voi varmaan huoletta imeskellä vielä hampaidenpesun jälkeenkin.

Pureskeleminen ilmeisesti on hyväksi, kasvolihakset joutuvat työhön ja se taas pitäisi stimuloida sylkirauhasia tuottamaan sylkeä.
        Eli hedelmämehujenkin tilalle oikea hedelmä, ksylitolipurkka varmaan ok.
        -
        kertokaa jos löydätte toimivan jutun, itselläkin on tosi kuiva suu ja aamulla usein silmätkin ; (

• tuskin ovat 100 % ksylitolia

hei
        tarkistapa vielä niistä kaupan pastilleista, en ainakaan minä ole löytänyt mitään 100 % ksylitolia. Se prosenttimäärä on älyttömän pienellä präntätty sinne selostukseen missä luetellaan kaikki aineet.Niissä on ehkä joku 35% tai silleen ksylitolia. Ja hammaslääkäriliiton suositus! VÄhän niinkuin silmään sahaamista, annetaan ymmärtää että 100 % kyslitolisia...

Apteekin puristeista esim ultramint xylitol-puristeissa on 96,5% ksylitolia.

• .........-..............

Magnesium poistaa limaa? Siis niitä ei kannata syödä, vai? Vai kannattaa? Jäi vähän epäselväksi...

• ei ole kivaa 2
        .........-.............. kirjoitti:

Magnesium poistaa limaa? Siis niitä ei kannata syödä, vai? Vai kannattaa? Jäi vähän epäselväksi...

Niin, myönnän tekstini oli varmasti epäselvää.. Siis maitotuotteista minulle tuli sellaista kumista limamaista juttua (jota voi käsin venyttää vähän kuin purkkaa mutta läpinäkyvää, hieman häiritsi minua) suun limakalvoille ja kun aloin syömään magnesiumia niin se hävisi.

• ei ole kivaa 3
        tuskin ovat 100 % ksylitolia kirjoitti:

hei
        tarkistapa vielä niistä kaupan pastilleista, en ainakaan minä ole löytänyt mitään 100 % ksylitolia. Se prosenttimäärä on älyttömän pienellä präntätty sinne selostukseen missä luetellaan kaikki aineet.Niissä on ehkä joku 35% tai silleen ksylitolia. Ja hammaslääkäriliiton suositus! VÄhän niinkuin silmään sahaamista, annetaan ymmärtää että 100 % kyslitolisia...

Apteekin puristeista esim ultramint xylitol-puristeissa on 96,5% ksylitolia.

Joo eivät 100% vaan täysxylitolia eli ettei ole muita makeutusaineita..

Kaupasta ostettavat pastillit:

* pirkka xylitolipastilla banaani 90% xylitolia, ei muita makeutusaineita.

* Xylibon täysxylitoli pastilli piparminttu/vadelma 93% xylitolia. Ja ei muuta makeutusainetta, mutta muita aineita loput 7%

*XYLITOL JENKKI spearmint (vihreä)! 45% XYLITOLIA!sis. sorbitolia.

Jenkki JUNIORI sisältää ainoastaa xylitolia nyt ei ole pussia tässä..

Söin ennen niitä kurkkupastileja, joissa ei ole sokeria, mutta juuri hampaiden takia aloin miettimään asiaa.. Ja siksi hankin noita xylitoltuotteita..

en tiedä apteekin xylitoleista mutta nämä kaupan pastillit ovat siksihyviä että niissä on jotain pintakäsittelyaineita ja tuntuvat hyviltä suuussa. Kuten lääkkeisiinkin laitetaan pintakäsittelyaineita jotta niitä on helpompi sitten ottaa...

Se on kyllä totta että xylitolilla mainostetaan törkeästi! Esim. on karkkiboxin takana hieno maisema kuva ja kaikki ja sitten xylitolia on vain jotain 26% tuotteesta ja toista makeutusainetta enemmän! On kyllä törkeetä! MIetinkin sitä että eikö siinä ole jokin raja milloin voi mainostaa xylitolia? Kait sitä pitää kysyä kuluttajavirastosta. Aika villiä toimintaa on nimittäin markkinoilla. Monesti juuri ensinmainitaan xylitoli ja sitten sen perään sorbitoli tms. ja kuitenkin xylitolia on vähemmän.

• ----..........--------
        ei ole kivaa 2 kirjoitti:

Niin, myönnän tekstini oli varmasti epäselvää.. Siis maitotuotteista minulle tuli sellaista kumista limamaista juttua (jota voi käsin venyttää vähän kuin purkkaa mutta läpinäkyvää, hieman häiritsi minua) suun limakalvoille ja kun aloin syömään magnesiumia niin se hävisi.

Mutta eihän magnesium vaan kuivata suuta entisestään? Olen nimittäin miettinyt magnesiumin syönnin aloittamista, koska se kuulemma auttaa akneen, mutta enhän voi alkaa napsia niitä jos se kuivattaa suuta lisää....
        Maitotuotteita en käytä aknen takia muutenkaan...

• ei ole kivaa 4
        ----..........-------- kirjoitti:

Mutta eihän magnesium vaan kuivata suuta entisestään? Olen nimittäin miettinyt magnesiumin syönnin aloittamista, koska se kuulemma auttaa akneen, mutta enhän voi alkaa napsia niitä jos se kuivattaa suuta lisää....
        Maitotuotteita en käytä aknen takia muutenkaan...

Ei ainakaan minun suutani kuivattanut, vaan poisti vaan ne inhottavat limat, jota maitotuotteet muodostivat...

Mutta kokeile itse miten magnesium sinuun vaikuttaa sitä ei tiedä. voi olla ettei ole mitään vaikutusta tai sitten on suuntaan tai toiseen. Magnesium ei kuitenkaan niin paljoa maksa...

Ja ota huomioon sitten myös se, että magnesium vaikuttaa myös sokerienimeytymiseen tms. eli saattaa painoa pudota.. ainakin minulla paino lähti laskuun, kun oli junnannut tietyissä lukemissa pitkään, aloitettuani tuon montignakin ruokavalion.

Itse otan magnesiumia 2-3 kpl 250mg, kun on pohkeissa kramppeja..

aknesta en tiedä muuta kuin että e-pillerit auttaisivat tai minipillerit, siis jos olet tyttö..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5040
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1209
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1149
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1103
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      872
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe