Suomessa asennettiin 70-luvulla Konelan toimesta Volgaan Peugeotin dieselkoneita. Mutta tietämäni mukaan Konela asensi alkuperäisen karkeakäyntisen neloskoneen tilalle myös 3 litraisia (Fordin?) vee kutosia. Onkohan noita enää yhtään säästynyt? Ja onko kenellään tietoa noista V6 Volgista?
Volgahan oli tilava, lämmin ja mukavajousituksinen auto ja suuntavakaa ajettava suorilla teillä. Lisäksi autossa oli huonoja teitä varten runsas maavara. Häiritsevnä tekijänä Volgassa oli lähinnä alkuperäisen moottorin karkea mossemainen ääni.
Volga V6
22
8065
Vastaukset
- asensivat?
Onkohan Volgaa 60-luvun alkupuolen jälkeen enää Suomeen tuotu? Uudempaa mallia en ole ikinä täällä nähnyt - ei varmaankaan täyttänyt länsimaisia turvadirektiivejä?
- istoria
Ainakin vuonna 1979 Tekniikan Maailman autoluettelosa on Volga myynnissä Suomessa. Olen minä ainakin nähnyt nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten Vogia, jotka olivat uudempaa korimallia ja vielä Suomen rekisterissä. *Tekniikan Maailman numerossa 3/77 on dieselautojen vertailutesti, jossa on mukana diesel-Volga. Volga V6 on minulle kuitenkin aivan uusi asia.
- Koeajanut
istoria kirjoitti:
Ainakin vuonna 1979 Tekniikan Maailman autoluettelosa on Volga myynnissä Suomessa. Olen minä ainakin nähnyt nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten Vogia, jotka olivat uudempaa korimallia ja vielä Suomen rekisterissä. *Tekniikan Maailman numerossa 3/77 on dieselautojen vertailutesti, jossa on mukana diesel-Volga. Volga V6 on minulle kuitenkin aivan uusi asia.
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
- careelia
Koeajanut kirjoitti:
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
Siitä kiinnostukseni autoon. Tuttaperheellämme oli naapurissa sellainen bensakoneinen 70-lukuinen. Omistaja kertoi, että alkuperäiset venäläiset renkaat eivät pysyneet tasapainossa. Siksi hän laittoi alle länsirenkaat ja auton ajettavuus parani huomattavasti.
- omistan ja omistanut
Koeajanut kirjoitti:
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
Volga M24 jo vuosimalli -78 on kaks piiri jarrut ei maahantuonti loppunut siihen vaan koska ei ollut maahan tuojaa.Itselläni oli 78.Ja nyt on M21 -64 ja -65 ei kauris keulat vaan se kauris on vanhemmassa.En kylläkään fanatikko ,mutta ois tosi mielenkiintoista löytää venäläinen se chervoletin 305 vai 350 kasin kopio jaka on ollu aikoinaan myös ei tänne tuotujen volgien keulassa kylläkään.
- Anonyymi
Koeajanut kirjoitti:
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
Lienevät olleet yksittäisasennuksia ei tainnut löytyä mistään hinnastosta Volgaa Fordin moottorilla?
- koeajanut
Autot rakennettiin Heikkiläntiellä Lauttasaaressa
Konela Oyn hoteissa. Lafkahan on nykyään Delta Auto OY- nähnyt
Vuonna 1981 rekisteröitiin maassamme 22 kpl Volga-autoja. Diesel-Volgan hinta oli noin 71 000 mk. Mersu 200 D maksoi jotain 117 000 mk vuonna 1981, jolloin Volgia oli vielä myynnissä Suomessa. Ainakin muutama vakaumuksensa puolesta Volgalla ajava taksiautoilija oli silloin maassamme.
- careelia
Volga oli itänaapurissamme haluttu statussymboli. Luulen niin valitettavasti, että vähänkin ajokuntoiset 70- ja 80-lukujen Volgat menivät Venäjälle kaupan vapauduttua.
- gaz24
Jossain 90-luvun mobilistissa oli esittelyssä moinen 'lukijan autot' tmv. palstalla (parin sivun artikkeli). Moottori oli 3 litrainen Britti (Essex)-kone, laatikkokin taisi olla samaa perua. Vuosimallia en muista, arvauksena 76-77, väri oli tummanvihreä ja korimalli se kulmikas 24.
- Peedro
Tässä linkissä (alempana) kuvia tuosta takavuosien maukkaasta Volga roadsterista. Tehtiinköhän näitä useita kappaleita?
http://auto.tihai.md/?cat=7 - ToT
Olin Onnelassa pari vuotta mutterimerkonomina 83-85. Kantti Volgia viriteltiin silloin lahjoiksi
hyvistä sopimuksista isojen neukkufirmojen Suomen toimistojen kotiinsa palaaville johtajille. Uusi maali, verhoilu, koneremontti, alusta, jarrut, stereot, hälyt ymym. Maksajina uran saaneet suomalaisfirmat. Ainakin pari autoa muistan.
Konelan varaosahinnastossa löytyi mm.
Gaz24 moottori Ford, uusi, olikohan 8000,-.
Kantti Tshaikan täydellinen moottori, V8 kahdella nelikurkkuisella, jos en ihan väärin muista 14000,- - mutta siihen liittyen
Meillä oli joskus 80-luvulla volga vm-78.
Siinä oli tämä pösön Indenor(industries du nord-est)diesel kone.
Harrastelu auotona omistin parinvuoden ajan gaz21:sen vm-61. Aito kauriskeula.
Omallalaillaan hienoja autoja.
Sanottasko, että semmosia venäjänpoikien "korkean toleranssin" vehkeitä.
Aiheesta on keskusteltu aiemminkin, laitan sen tähän.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000303&posting=22000000001448839
Tähän loppuun vähän kuvia.
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=volga v12&lr=lang_fi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi - Anonyymi
Volga oli ihan hyvä auto.
- Anonyymi
Ja tuon suuren uutisen ja viisauden päätit julkaista vuoden 2006 ketjun kautta.
Olet melkoinen automies ja punikki.
- Anonyymi
Itäautoissa oli maavaraa. Tämänkin länsiauton maavaraa piilotellaan https://www.renault.fi/henkiloautot/symbioz/?utm_source=alma&utm_medium=display_somenosto&utm_campaign=renault_symbioz Vaikka ei ihan olematon olekaan.
EU on voimaton vaikka suunnitteli kieltävänsä leveät renkaat. Juppien näyttöhalut kaataa EU:n tahdon tuosta vaan.- Anonyymi
Näyttäisi olevan komeat 17 cm maavaraa :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näyttäisi olevan komeat 17 cm maavaraa :D
Esim. Skoda Octavia Scoutissa on 18 cm maavaraa
- Anonyymi
80-luvun loppupuolella tuollainen kuutos-Volga oli myynnissä läntisellä Uudellamaalla kun kävin sellaista katsomassa. Vuosimalli oli 70-luvun puolivälistä, tarkemmin en muista.
Oli melko huonokuntoinen, myyjä kertoi olleen uutena viranomaiskäytössä.
Ostamatta se jäi. Jälkeenpäin asia on jäänyt hieman kaivelemaan. - Anonyymi
Niitä kolmen litran V6 -koneita laitettiin Volgiin, jotka palautettiin NLoon. Niillä oli siellä käyttöä. Koneen asentaminen oli helppoa, sillä Armand Hammer myi NLoon Ford ”1,5 tonnisen” kuorma-auton kokoamislinjan jonka perua oli moottorin ja vaihdelaatikon sopivuus keskenään. Tuttavani asensi M21 Volgaan Caprin kolmilitrasen ja jo alkoi Volga kulkemaan. Tosin 60-luvun alun M21:n alusta oli sellainen, että yli 150 vauhdissa pelkäsivät kaikki. Ilo ei pitkään kestänyt, sillä perä ei kestänyt revittelyä.
Ei sitä kolmilitrasta Volgaa tehty lainkaan Suomen markkinoille.
M21 oli mm. Poliisien virka-autona. Uudempaa kanttimallia M24 myytiin viimeinen Konelasta vuonna 1983 tai -84 ja maahantuonti lopettiin heikon kysynnän vuoksi. Se maksoi silloin yhtä paljon kuin 244 Volvo eikä tarvinnut montaa kertaa miettiä kummankohan ostaisi.
Olin töissä ”Onnelassa” eli Konelassa, saattaa jo muistikuvat heittää.
M21 on kaunis auto mutta raskas ajaa kuten monet aikalaisensakin. Ajokokemusta M24sta en omaa vaikka sellaisen kyydissä on tullut oltua lukemattomia kertoja. Isoja tilavia autoja. - Anonyymi
Jossain Volgissa oli roverin dieselmoottori.
- Anonyymi
Eräs kuopiolainen autoilija asensi Volgaan diesel-moottorin. Auto oli
päivittäisessä ajossa. Neuvostolaiset merimiehet halusivat ostaa sen.
Tarjosivat hyvän hinnan ja lahjuksia päälle reilusti. Autoilijaa harmitti
kun tuli laitettua uusi diesel moottori, harmitti kovasti.
Kaupat kuitenkin tehtiin ja rahat saatiin tilille. Auto sai jäädä pihaan,
Lupasivat hakea puolen vuoden sisällä. Erään kerran kotia tullessaan
olivat venäläiset Volgan kimpussa irroittamassa autosta moottoria.
Kysyivät, voisivatko he jättää diesel- moottorin autoilijalle hävitettäväksi.
Heillä ei ole sille käyttöä. Pelkkä kori vietiin satamaan trailerilla !
Enää ei harmittanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410491Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen
"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1418764Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906057Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita
näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604248Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut504210Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804060Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503709Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi673159Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73107IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k672945