Suomessa asennettiin 70-luvulla Konelan toimesta Volgaan Peugeotin dieselkoneita. Mutta tietämäni mukaan Konela asensi alkuperäisen karkeakäyntisen neloskoneen tilalle myös 3 litraisia (Fordin?) vee kutosia. Onkohan noita enää yhtään säästynyt? Ja onko kenellään tietoa noista V6 Volgista?
Volgahan oli tilava, lämmin ja mukavajousituksinen auto ja suuntavakaa ajettava suorilla teillä. Lisäksi autossa oli huonoja teitä varten runsas maavara. Häiritsevnä tekijänä Volgassa oli lähinnä alkuperäisen moottorin karkea mossemainen ääni.
Volga V6
15
6854
Vastaukset
- asensivat?
Onkohan Volgaa 60-luvun alkupuolen jälkeen enää Suomeen tuotu? Uudempaa mallia en ole ikinä täällä nähnyt - ei varmaankaan täyttänyt länsimaisia turvadirektiivejä?
- istoria
Ainakin vuonna 1979 Tekniikan Maailman autoluettelosa on Volga myynnissä Suomessa. Olen minä ainakin nähnyt nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten Vogia, jotka olivat uudempaa korimallia ja vielä Suomen rekisterissä. *Tekniikan Maailman numerossa 3/77 on dieselautojen vertailutesti, jossa on mukana diesel-Volga. Volga V6 on minulle kuitenkin aivan uusi asia.
- Koeajanut
istoria kirjoitti:
Ainakin vuonna 1979 Tekniikan Maailman autoluettelosa on Volga myynnissä Suomessa. Olen minä ainakin nähnyt nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten Vogia, jotka olivat uudempaa korimallia ja vielä Suomen rekisterissä. *Tekniikan Maailman numerossa 3/77 on dieselautojen vertailutesti, jossa on mukana diesel-Volga. Volga V6 on minulle kuitenkin aivan uusi asia.
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
- careelia
Koeajanut kirjoitti:
Olet oikeassa! Paikalle ympättiin Fordin V-6, joka teki autosta huomattavasti pirteämmän ajopelin! Volga jonka koeajoin keväällä -79, oli malmin Konela oy:ssä. Maahantuonti loppui mm. kaksipiiri jarrujärjestelmän puuttumisen takia.
Siitä kiinnostukseni autoon. Tuttaperheellämme oli naapurissa sellainen bensakoneinen 70-lukuinen. Omistaja kertoi, että alkuperäiset venäläiset renkaat eivät pysyneet tasapainossa. Siksi hän laittoi alle länsirenkaat ja auton ajettavuus parani huomattavasti.
- omistan ja omistanut
Koeajanut kirjoitti:
Volga M24 jo vuosimalli -78 on kaks piiri jarrut ei maahantuonti loppunut siihen vaan koska ei ollut maahan tuojaa.Itselläni oli 78.Ja nyt on M21 -64 ja -65 ei kauris keulat vaan se kauris on vanhemmassa.En kylläkään fanatikko ,mutta ois tosi mielenkiintoista löytää venäläinen se chervoletin 305 vai 350 kasin kopio jaka on ollu aikoinaan myös ei tänne tuotujen volgien keulassa kylläkään.
- Anonyymi
Koeajanut kirjoitti:
Lienevät olleet yksittäisasennuksia ei tainnut löytyä mistään hinnastosta Volgaa Fordin moottorilla?
- koeajanut
Autot rakennettiin Heikkiläntiellä Lauttasaaressa
Konela Oyn hoteissa. Lafkahan on nykyään Delta Auto OY- nähnyt
Vuonna 1981 rekisteröitiin maassamme 22 kpl Volga-autoja. Diesel-Volgan hinta oli noin 71 000 mk. Mersu 200 D maksoi jotain 117 000 mk vuonna 1981, jolloin Volgia oli vielä myynnissä Suomessa. Ainakin muutama vakaumuksensa puolesta Volgalla ajava taksiautoilija oli silloin maassamme.
- careelia
Volga oli itänaapurissamme haluttu statussymboli. Luulen niin valitettavasti, että vähänkin ajokuntoiset 70- ja 80-lukujen Volgat menivät Venäjälle kaupan vapauduttua.
- gaz24
Jossain 90-luvun mobilistissa oli esittelyssä moinen 'lukijan autot' tmv. palstalla (parin sivun artikkeli). Moottori oli 3 litrainen Britti (Essex)-kone, laatikkokin taisi olla samaa perua. Vuosimallia en muista, arvauksena 76-77, väri oli tummanvihreä ja korimalli se kulmikas 24.
- Peedro
Tässä linkissä (alempana) kuvia tuosta takavuosien maukkaasta Volga roadsterista. Tehtiinköhän näitä useita kappaleita?
http://auto.tihai.md/?cat=7 - ToT
Olin Onnelassa pari vuotta mutterimerkonomina 83-85. Kantti Volgia viriteltiin silloin lahjoiksi
hyvistä sopimuksista isojen neukkufirmojen Suomen toimistojen kotiinsa palaaville johtajille. Uusi maali, verhoilu, koneremontti, alusta, jarrut, stereot, hälyt ymym. Maksajina uran saaneet suomalaisfirmat. Ainakin pari autoa muistan.
Konelan varaosahinnastossa löytyi mm.
Gaz24 moottori Ford, uusi, olikohan 8000,-.
Kantti Tshaikan täydellinen moottori, V8 kahdella nelikurkkuisella, jos en ihan väärin muista 14000,- - mutta siihen liittyen
Meillä oli joskus 80-luvulla volga vm-78.
Siinä oli tämä pösön Indenor(industries du nord-est)diesel kone.
Harrastelu auotona omistin parinvuoden ajan gaz21:sen vm-61. Aito kauriskeula.
Omallalaillaan hienoja autoja.
Sanottasko, että semmosia venäjänpoikien "korkean toleranssin" vehkeitä.
Aiheesta on keskusteltu aiemminkin, laitan sen tähän.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000303&posting=22000000001448839
Tähän loppuun vähän kuvia.
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=volga v12&lr=lang_fi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi - Anonyymi
Volga oli ihan hyvä auto.
- Anonyymi
Ja tuon suuren uutisen ja viisauden päätit julkaista vuoden 2006 ketjun kautta.
Olet melkoinen automies ja punikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147467- 515609
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa633135Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72613Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011467Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931129Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3271097Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2461075Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30946