Hei!
Mikähän mahtaa olla normaali, keskimääräinen ihmisen ruumiinlämpö?
Olen alkanut ihmetellä omaani, kun palelen nykyään lähes jatkuvasti. On siis tullut mittailtua aika usein ja se heiluu siinä 35,8 ja 37,1 välillä. Yleensä se on joku 36,2 tai jotain. Eikö se ole aika alhainen vai kuvittelenko vaan?
Liikun nykyään aika ahkerasti ja olen laihtunut viime aikoina melko lailla. Sen myötä tämä palelukin on alkanut. Voiko rankka ja runsas liikunta jotenkin laskea ruumiinlämpöä?
Lisäksi mietin, voiko ahkera liikkuminen myös jotenkin laskea aivojen serotoniin pitoisuutta. Olen läpikäynyt vakavan masennuksen ja vaikka olen jo joitakin kuukausia pitänyt itseäni parantuneen. Viime päivinä olen kuitenkin taas ollut aika alavireinen ja se pelottaa minua kovasti. En haluaisi sairastua uudestaan. Myönnän kyllä, että saatan olla vähän yli-herkkä mutta kun en oikeasti käydä enää ikinä sitä samaa helvettiä, jossa vielä vuosi sitten olin.
Kiitos kaikista vastauksista ja hauskaa joulun odotusta kaikille!
Mikä on normaali ruumiinlämpö?
17
32653
Vastaukset
- masecure
Tiedeihmisten mielestä masennus on vain oire eikä tauti. Siinä on viralliseen käsitykseen se ero että koska taudin takana on oikeasti somaattinen eli fyysinen tauti pitää etsiä ja sitten hoitaa sitä. Tosin virallinen hoito löytyneellekin esim. autoimmuunitaudille on yleensä vääränlaista. Mutta siis pitää etsiä tauti ja parantaa se jos mahdollista niin häviävät sitten psyykkisetkin oireet toisin kuin virallisella hoidolla.
Tämäkin käsitys on varmaan virallinen käsitys mutta vasta hamassa tulevaisuudessa kun rahalääketieteestä siirrytään lääketieteeseen! - biologi....
Ihmisen normaali ruumiinlämpö vaihtelee välillä 35.8-37.8. Jos on hikinen kainalo, niin lämpötila voi olla alhaisempikin kuin tuo 35.8.
Jos liikut kylmässä ilmassa ja tulet sitten lämpimään, niin verenkierto muuttuu jonkin verran. Kylmässä verisuonet lähellä ihoa supistuvat, jotta sisälämpötila pysyy vakaana. Kun tulet sisään, ihon verisuonet laajenevat ja viileätä verta menee sisäänpäin. Tällöin tulee helposti vilunväristyksiä.
Yleensä liikunta auttaa masennukseen. Jos tunnet olosi masentuneeksi, niin voisi olla järkevää käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Kannattaa ottaa oireet vakavasti, jotta tilanne ei pääse pahenemaan. On helpompi ehkäistä ennakolta kuin nousta pohjamudista takaisin.
Tämä vuodenaika on monille raskasta, mutta pian on talvipäivän seisaus ja sen jälkeen alkaa päivä pidentyä. - samaan aikaan
esim. aamulla ennen ylösnousua. Minulla se on silloin keskim. 35,8, mutta laskee sitten ylösnoustua, joten silloin voi saada väärän kuvan. Päiväsaikaan se voi vaihdella paljonkin kainalosta, olla hyvin vähän tai normaali. Parempi, jos mittaat kielen alta, se on vakaampi, mutta siinäkin on vuorokaudenaikaisia vaihteluita.
Älä nyt anna itsesi laihtua liikaa. Sulle tulee energianpuute. Se on hyvä, että liikut paljon. Tietenkin hikoileminen liikunnan jälkeen jäähdyttää.
Iloista joulumieltä! - hmg
Hei. En osaa antaa mitään virallista tai tieteellistä vastausta että mikä on normaali ja/tai keskimääräinen ihmisen ruumiinlämpö. Arvelen että "normaaliin" mahtuu aika monta lukua jostain 35.8 ja 37 ja risat väliltä, riippuen siitä kuka määrittelee. Tässä vaikuttaa myös se että miten "normaali" määritellään tässä asiassa. Ja huomioi että "normaali" tässä asiassa ei ole sama kuin tietyn yksilön optimaalinen ruumiinlämpö. Itsestäni tiedän omakohtaisesti että oma optimaalinen ruumiinlämpö on noin 36.3-36.4. Vielä 36.2 käy laatuunsa. Kun menee sen alle rupean selvästi tuntemaan itseni viluiseksi. Kun menee tuonne 36.5 ja yli niin rupeaa minulla hieman heikottaa ja tuntuu että on hieman lämpöä. Itselläni jos on 36.7 lasken sen jo pienoiseksi kuumeiluksi, ja silloin selvästi tiedän siitä. Kun sanon että omakohtainen optimaalinen lämpötila on 36.3-4 niin se meinaa sitä että noissa lämpötiloissa jaksan fyysisesti ja mentaalisesti hyvin, olen terävä mieleltä jne. Eli vaikuttaisi että tuossa lämpötilassa minun elimistöni entsymaattinen & hermostollinen jne. toiminta on tehokkaimmillaan. Eli hermoston sähköimpulssit toimivat optimaalisesti elimistössäni. Sen tiedän itsestäni että aamuisin jos mittaan herättyäni niin lämpötila voi usein olla alta 36.0, mutta aika pian, varsinkin syötyäni aamiaisen, se nousee tuohon optimiin.
Sitten muistan sellaista että vuosia sitten kun olin vegetaristidietillä ja laihduin aika ankarasti niin lämpötila oli alhainen, melkein koko ajan alta 36.0, jopa 35.4 joskus, ja vilu oli päällä.
En usko että raskas ja runsas liikunta itsessään laske ruumiinlämpöä, ellei samalla fuskaa syömisen kanssa. Eli jos liikkuu rankasti jne. ja samalla ei syö tarpeiden mukaan niin silloin varmasti lämpötila laskee. Ajattelen että olet syönyt pitemmän ajan alta elimistösi energia- sekä proteiinitarpeen. Liian vähäinen proteiini suhteessa runsaaseen liikuntaan voisi myös selittää alhaista serotoniinin tasoa. Ahkera liikkuminen ei itsessään laske aivojen serotoniinin tasoa, näin arvelen. Mutta, yhdessä huonon ravintosisäänoton kanssa se varmasti sitä laskea voi.
Ekana tulee mieleen neuvoa sinua huolehtimaan että syöt tarpeeksi jotta jaksat kaikin puolin. Mutta eritoten että syöt tarpeeksi proteiinia per vrk. Ja että syöty proteiini on hyvälaatuista. Syö vähintään 1 gramma proteiinia jokaista painokiloa kohden per vrk. Katto on 2gr., yli ei ole aiheellista mennä. Sopiva määrä itsellesi tässä vaiheessa voisi olla siinämain 1.5g painokiloa kohden per vuorokausi. Eli jos olet esim. 50 kiloinen niin syöt noin 75 grammaa proteiinia päivässä. Laskukaavana käytin 1.5 x 50. Ihmiselle parasta proteiinia löytyy kananmunan keltuaisesta. Joten kananmunia suosittelen syödä jos vain maistuu. Mieluiten luomumunia, tai vapaiden kanojen, tai Omega munia. Niin sanotusti "tavallisia" häkkikanojen munia en suosittele koska niillä on useimmiten huono rasvahappokoostumus verrattuna kolmeen muunlaiseen munaan. Muutoin niiden proteiini on kylläkin hyvä. Huomioi se asia että häkkikanojen munat (Omega munia munivat kanat ovat myös häkkikanoja ellei erikseen mainita paketissa) voivat sisältää stressihormooneja kanojen elinolosuhteista johtuen.
Muita hyviä proteiinin lähteitä ovat mm. kala yleensä, liha (erit. luomu, ja riista), pastöroimattomasta ja homogenisoimattomasta maidosta (lehmä, vuohi, lammas) valmistetut sisältäkypsytetyt ("kovat") juustot. Kasvikunnasta hyvänlaatuista proteiinia saa mm. spelttivehnästä, quinoasta, amarantista, tattarista, hirssistä, täysjyväriisistä, rukiista (erit. hapanjuurileipä), maitohapatetuista soijaruoista (kuten miso, tempeh).
Masennuksen torjumiseksi syö tarpeeksi rasvaa, mutta vältä huonolaatuista ja epäterveellistä rasvaa (kuten transsirasva, margariinit tms., eltaantunut rasva, lämminpuristetut kasvisöljyt, ja runsaasti Omega 6 rasvaa sisältävät rasvat). Eritoten huolehdi Omega 3 rasvahappojen saannista. Parhaiten teet jos otat Omega 3:a eläinkunnasta EPAn ja DHAn muodossa. Tässä kohden parhaita lähteitä ovat mm. sardiini, makrilli, rasvainen tonnikala, Omega munat, ja usein myös luomumunat ja vapaiden kanojen munat, jotkut rasvaiset kovat juustot (pastöroimattomasta ja homogenisoimattomasta maidosta valmistettuja, missä lehmät/lampaat ovat saaneet syödä tuoreita viherkasveja). Jotkut luomulihat sisältävät myös kohtalaisesti Omega 3:a kun eläimet ovat saaneet vapaasti syödä tuoreita viherkasveja. Sama luonnollisesti koskee niitä riistalihoja joissa kohtalaisesti tai runsaasti rasvaa. - lämpötila
lienee siinä 36-37. Itselläni n. 36.3. Eikös liikunnan pitäisi nostaa serotoniinitasoa, joten jatkapas liikkumista...
- Guitar83
Itselläni lämpötila on heitellyt 35.2 ja 36.4 välillä. Yleensä alle 36, ja palelen jatkuvasti. Kerrasto on ollut käytössä jo monta kuukautta.
Aina olen ollut hieman normaalia kylmempi, mutta pahemmanluokan palelu alkoi vasta reilut pari vuotta sitten. Painoindeksi on alipainoisen ja normaalin rajalla, eikä tuo siitä ole noussut vaikka kohtuudella syön (toisinaan kolmekin lämmintä ateriaa päivässä) ja olen ollut jo tuon pari vuotta melko fyysisessä työssä. Tosin ruokahalu kärsi kovan kolauksen myös joskus 2.5 vuotta sitten, eikä se ole täysin palautunut. Näläntunne hävisi jonnekin (sitä ei ole vieläkään täysin löytynyt), sokeri alkoi ällöttämään ja suolaa alkoi tehdä jatkuvasti mieli (pahimmillaan tekee melkein mieli nuolla suolapurkkia).
Lääkärissähän tässä pitäisi käydä jossain vaiheessa pistämässä itsensä syyniin, mutta eipä nuo siellä ole aiemminkaan mitään löytäneet. Alhainen verenpaine ja hemoglobiini, viitearvot ylittävä kolesteroli ja veren lithium-arvo 0.2 (0.8-1.2 pitäisi olla). Niin se aina. - vulpes-vulpes
Guitar83 kirjoitti:
Itselläni lämpötila on heitellyt 35.2 ja 36.4 välillä. Yleensä alle 36, ja palelen jatkuvasti. Kerrasto on ollut käytössä jo monta kuukautta.
Aina olen ollut hieman normaalia kylmempi, mutta pahemmanluokan palelu alkoi vasta reilut pari vuotta sitten. Painoindeksi on alipainoisen ja normaalin rajalla, eikä tuo siitä ole noussut vaikka kohtuudella syön (toisinaan kolmekin lämmintä ateriaa päivässä) ja olen ollut jo tuon pari vuotta melko fyysisessä työssä. Tosin ruokahalu kärsi kovan kolauksen myös joskus 2.5 vuotta sitten, eikä se ole täysin palautunut. Näläntunne hävisi jonnekin (sitä ei ole vieläkään täysin löytynyt), sokeri alkoi ällöttämään ja suolaa alkoi tehdä jatkuvasti mieli (pahimmillaan tekee melkein mieli nuolla suolapurkkia).
Lääkärissähän tässä pitäisi käydä jossain vaiheessa pistämässä itsensä syyniin, mutta eipä nuo siellä ole aiemminkaan mitään löytäneet. Alhainen verenpaine ja hemoglobiini, viitearvot ylittävä kolesteroli ja veren lithium-arvo 0.2 (0.8-1.2 pitäisi olla). Niin se aina.lämpöilyä on yleisesti ottaen se 37.0-37.5 astetta ja siitä ylöspäin on sit jo kuumetta.
kylmän tunteesta sen verran kun laihtuu niin aineenvaihdunta muuttuu ja tulee kylmä. Ja muutenkin rasvavarastoa ei enää ole niin paljon lämmittämässä.
jatka vaan liikkumista se tekee hyvää mielelle, mutta liikakin on pahasta. Eli liiku niin mikä sinusta itsestä tuntuu hyvälle.
- mittauksia
Ostin pari viikkoa sitten kuumemittarin, ja olen tässä leikkinyt sen kanssa :)
Minulla keskilämpötila on 36,5 eikä juuri vaihtele. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta: kerran aamupäivällä alkoi palelemaan kamalasti ja mittari näytti 34,9. Olin sinä aamuna juonut vain muutaman lasillisen vettä. Kerran kun kun paistoin vohveleita, tuli tukala olo ja poskia alkoi kuumottamaan vaikka huoneessa ei sinänsä ollut lämmintä. Lämpö oli tuolloin 37.
Tutkimusten mukaan normaali ruumiinlämpö olisi kielen alta mitattuna 36.1 - 37.8 ja keskilämpötila 36,8 (ennen ajateltiin sen olevan 37). En tiedä mistäpäin maailmaa tämä on ja vaihteleeko eri väestöryhmien välillä.- janikaa
normaali ruumiinlämpö vaihtelee tietääkseni siinä 36-37 välillä. Oma normaali ruumiinlämpöni on siinä 36.6-36.9 välillä.
- pieni nainen
se vaihtelee henkilöittäin todella paljon mikä on se normaali lämpötila. itselläni on lähes aina 35,4-36,6 normaalilämpö. eli 36,2 ei ole mitenkään alhainen,ei hätää! lämpöön vaikuttaa luultavasti erityisesti paino, sillä miehelläni normaalilämpö on aina 37 tienoilla ja meillä painoeroa yli 30kg. itselleni 37 astetta tuntuisi jo olotilassa, kun nyt muutenkin harvoin sairastan..:)
- pieni nainen
siis itselläni aina 35,4-35,6
- kuumeeton
pieni nainen kirjoitti:
siis itselläni aina 35,4-35,6
Normaali ruumiinlämö, peräaukon kautta mitattuna on 37,5. Itellä kainalosta mitattuna 36,7-37,2
- väärinymmärretty
kuumeeton kirjoitti:
Normaali ruumiinlämö, peräaukon kautta mitattuna on 37,5. Itellä kainalosta mitattuna 36,7-37,2
Kun kerran nyt on todettu, että "normaali"ruumiinlämpö voi olla jopa alle 36, miksi lääkärit usein väittävät ettei voi pitää paikkaansa. Itselläni on ihan normaalia jos kuumemittari kainalosta mitattuna näyttää 35,6. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kun kuume nousee minulla 37;n olen pois pelistä ja nousu 38;n olen jo "puolitajuton". Tämän vuoksi joudun aina valehtelemaan, kun terv. asemalla kysytään kuinka paljon kuumetta (jos ei tarpeeksi, ei pääse lääkärille). Monenkymmenen vuoden kokemuksella tiedän että jos kuume nousee sen 2 astetta ( reilu 38) tiedän ettei kyseessä ole tavallinen flunssa, siispä aina sanon että kuume on reilu 39... Miten ihmeessä voidaan sanoa mikä on tarpeeksi korkea lämpötila, jos kerran lähtötila on ihmisillä erilainen? Osaiskohan joku viisas vastata???
ps. olen kerran ollut oikeasti 39;n kuumeessa ja sillon jo hourailin. - kainalosta mitattuna
väärinymmärretty kirjoitti:
Kun kerran nyt on todettu, että "normaali"ruumiinlämpö voi olla jopa alle 36, miksi lääkärit usein väittävät ettei voi pitää paikkaansa. Itselläni on ihan normaalia jos kuumemittari kainalosta mitattuna näyttää 35,6. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kun kuume nousee minulla 37;n olen pois pelistä ja nousu 38;n olen jo "puolitajuton". Tämän vuoksi joudun aina valehtelemaan, kun terv. asemalla kysytään kuinka paljon kuumetta (jos ei tarpeeksi, ei pääse lääkärille). Monenkymmenen vuoden kokemuksella tiedän että jos kuume nousee sen 2 astetta ( reilu 38) tiedän ettei kyseessä ole tavallinen flunssa, siispä aina sanon että kuume on reilu 39... Miten ihmeessä voidaan sanoa mikä on tarpeeksi korkea lämpötila, jos kerran lähtötila on ihmisillä erilainen? Osaiskohan joku viisas vastata???
ps. olen kerran ollut oikeasti 39;n kuumeessa ja sillon jo hourailin.joka perustuu viiden, parin tunnin välein mitattuun keskiarvoon. Kun normaalilämpösi on 35,6C (keskiarvo kainalosta) ja sinulla on kuumetta 37,6, niin sinulla on silloin 2-astetta kuumetta!
- Helkku3
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelua ja ruumiinlämmönlaskua monien muiden oireiden kera. Myös siis masennus on tavallista diagnostisoimattomilla kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla. Lääkärit eivät kuitenkaan hoida kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden vaan arvojen perusteella.
Eli etsiä täytyy, jos arvoissa ei ole vikaa, mutta oireita on, että löytää lääkärin, joka katsoo kokonaiskuvaa. Endokrinologit on alan erikoislääkäreitä. Kilpirauhas.info on hyvä foorumi asiasta kiinnostuneille - niina
huomenna on disco ja mulla on nyt 36.8-37 onko mulla siis kuumetta :(
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871006- 18997
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98811Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740