Silmien väri

geenioppia

Miehelläni on siniset (hieman vihertävät) silmät, vaikka hänen molemmilla vanhemmillaan on ruskeat silmät, vain toisella isoäidillä siniset. Minä kun muistelin, että lukiossa opetettiin, että kaksi ruskeasilmäistä ei voi saada sinisilmäisiä lapsia. Entäs sitten kun minulla ja miehellä on nyt siniset silmät, niin jos saisimme lapsen, niin voisiko sillä ollakin ruskeat silmät...

30

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinisilmänen lapsi

      isä ja mä ollaan ruskeasilmäisiä...vähän silloin mietitytti, mutta jos vaslta osa isän ja mun välittömästä perheestä on sinisilmäisiä, niin...

    • Ollivander
    • voi!

      eli ruskeasilmäisyyden geeni on dominoiva (hallitseva). Jos sinulla olisi ruskeat silmät, voisit silti kantaa geeniä, jolla periytyy siniset silmät. Ja jos lapsii perii vanhemmiltaan nämä resessiiviset ("alistuvat") geenit, saa lapsi ne siniset silmät. Näin opetettiin lukiossa, mutta todellisuudessa asia on vielä monimutkaisempi. On kuulemma mahdollista kahsen sinisilmäisen vanhemman saada ruskeasilmäinen lapsi, mutta se on harvinaisempaa.

      • sinisilmäblue

        nimittäin mahdollista kahden sinisilmäisen saada ruskeasilmäistä muksua. tilastollinen mahdottomuus.


      • ---------------------
        sinisilmäblue kirjoitti:

        nimittäin mahdollista kahden sinisilmäisen saada ruskeasilmäistä muksua. tilastollinen mahdottomuus.

        No sitten minun äiti(ja veljensä)ovat joku luonnontieteellinen ihme vai??? Molemmat vanhemmat olivat sinisilmäisiä ja saivat ruskeasilmäiset kaksoset. Että se siitä mahdottomuudesta...


      • ???????
        sinisilmäblue kirjoitti:

        nimittäin mahdollista kahden sinisilmäisen saada ruskeasilmäistä muksua. tilastollinen mahdottomuus.

        "It is possible for the parents to have a brown eyed child although the
        current gene expression model for eye colour does not account for it.
        The basics of this model are as follows: There are three genes
        involved in eye colour determination. They have found that on these
        genes the allele coding for brown eyes is dominant over the alleles
        for green and blue colour; and the allele coding for green is dominant
        over blue. So if a brown allele is present it dominates over
        everything else and the child will have brown eyes. If there is no
        brown but there is a green then the child will have green eyes. The
        child then can only have blue eyes if all 6 alleles (2 for each gene)
        are blue. So the parents, who have blue and green eyes,would only have
        blue and green alleles present which means they should only produce
        children with blue and green eyes. This unfortunately does not hold,
        as it has been seen that blue eyed parents can produce children with
        brown eyes. This model also doesn't account for why some people have
        blue/green, hazel and grey eyes. So its safe to say that either 1)
        there are other genes involved in determining eye colour or 2) a
        mutation arose at some point, during pregnancy,which altered the level
        of melanin production in the eye (heaps of melanin equals brown eyes,
        not alot equals blue)."

        Eli ihan tilastollisestikin on poikkeuksia. Asiasta kun ei kaikkea vielä tiedetä. Se ei ole niin yksinkertaista, kun lukion oppitunneilla kerrotaan. On mahdollista, että ruskea väri ikään kuin "hyppää" yli sukupolven.


      • ........................
        ??????? kirjoitti:

        "It is possible for the parents to have a brown eyed child although the
        current gene expression model for eye colour does not account for it.
        The basics of this model are as follows: There are three genes
        involved in eye colour determination. They have found that on these
        genes the allele coding for brown eyes is dominant over the alleles
        for green and blue colour; and the allele coding for green is dominant
        over blue. So if a brown allele is present it dominates over
        everything else and the child will have brown eyes. If there is no
        brown but there is a green then the child will have green eyes. The
        child then can only have blue eyes if all 6 alleles (2 for each gene)
        are blue. So the parents, who have blue and green eyes,would only have
        blue and green alleles present which means they should only produce
        children with blue and green eyes. This unfortunately does not hold,
        as it has been seen that blue eyed parents can produce children with
        brown eyes. This model also doesn't account for why some people have
        blue/green, hazel and grey eyes. So its safe to say that either 1)
        there are other genes involved in determining eye colour or 2) a
        mutation arose at some point, during pregnancy,which altered the level
        of melanin production in the eye (heaps of melanin equals brown eyes,
        not alot equals blue)."

        Eli ihan tilastollisestikin on poikkeuksia. Asiasta kun ei kaikkea vielä tiedetä. Se ei ole niin yksinkertaista, kun lukion oppitunneilla kerrotaan. On mahdollista, että ruskea väri ikään kuin "hyppää" yli sukupolven.

        Ainakin on meille opetettu että geenit (myös silmien värin suhteen) voivat hypätä sukupolvien yli!


      • ja...
        ........................ kirjoitti:

        Ainakin on meille opetettu että geenit (myös silmien värin suhteen) voivat hypätä sukupolvien yli!

        siksi tuon tekstin laitoin ettei pääsisi unohtumaan, että mitä lukiossa opetettiin, oli todella yksinkertaistettu versio


      • käynyt
        --------------------- kirjoitti:

        No sitten minun äiti(ja veljensä)ovat joku luonnontieteellinen ihme vai??? Molemmat vanhemmat olivat sinisilmäisiä ja saivat ruskeasilmäiset kaksoset. Että se siitä mahdottomuudesta...

        vieraissa..? mulle ainakin aikanaan opetettiin, että on mahdottomuus, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen.


      • ..............
        käynyt kirjoitti:

        vieraissa..? mulle ainakin aikanaan opetettiin, että on mahdottomuus, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen.

        Palaa koulunpenkille ja lue uusin saatavilla oleva tieto asiasta. Tiesitkö, että tiede ei olisi tiedettä ellei se olisi itseään korjaavaa. Vain ihmiset pitävät kiinni vanhoista uskomuksista itsepintaisesti, tiede kulkee eteenpäin. Näin on sinunkin tapauksessasi.


      • sinisilmäisen
        käynyt kirjoitti:

        vieraissa..? mulle ainakin aikanaan opetettiin, että on mahdottomuus, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen.

        vanhemman jollakin vanhemmalla on siniset silmät,on mahdollista saada sinisilmäinen lapsi. Yksin vanhempien geenit ei vaikuta lapsen silmien väriin.


    • kaava, ettekö muista?

      Siis siihen, tuleeko siniset vai ruskeat silmät vaikuttaa kaksi sukupolvea!

      Eli kaksi sinisilmäistä voi saada ruskea silmäisen jos geenit menee näin ("silmien väri geenejähän" on aina pari!):

      Äidillä siniset silmät, mutta perinyt sinisen ja ruskean geenin.

      Isällä sama juttu.

      Lapsi voi hyvinkin periä vanhemmiltaan ne ruskeat geenit, jotka vanhemmilla on piileviä.

      • myös...

        että tästä geeniparista ruskea on dominoiva ja sininen resessiivinen. Eli sen periaatteen mukaan ruskeasilmäisyyttä ei voi vain kantaa... Se näkyy

        Asia kun kuitenkin on monimutkaisempi. Ruskeat silmät voi kyllä periä, vaikka vanhemmilla olisi siniset silmät, mutta siihen vaikuttaa todellisuudessa useampi geenipari.


      • Omalla lapsellani
        myös... kirjoitti:

        että tästä geeniparista ruskea on dominoiva ja sininen resessiivinen. Eli sen periaatteen mukaan ruskeasilmäisyyttä ei voi vain kantaa... Se näkyy

        Asia kun kuitenkin on monimutkaisempi. Ruskeat silmät voi kyllä periä, vaikka vanhemmilla olisi siniset silmät, mutta siihen vaikuttaa todellisuudessa useampi geenipari.

        on siniset silmät. Itselläni ja äidilläni ruskeat. Ruskea ei suinkaan dominoi aina.


      • edelleenkin
        Omalla lapsellani kirjoitti:

        on siniset silmät. Itselläni ja äidilläni ruskeat. Ruskea ei suinkaan dominoi aina.

        vaikka kummallakin vanhemmalla olisi ruskeat silmät, he voivat kantaa sinisilmäisyyttä, jolloin sen periytyessä tulee lapselle siniset silmät.

        Ja tämän lukiossa opetetun yksinkertaisemman kaavan mukaan siinä tapauksessa lapsella ei olisi ruskeasilmäisyyden geeniä ollenkaan.


      • on?
        Omalla lapsellani kirjoitti:

        on siniset silmät. Itselläni ja äidilläni ruskeat. Ruskea ei suinkaan dominoi aina.

        Meillä (kaikkien lasten) silmien väri on muuttunut puhtaan sinisestä ruskeaksi siinä neljän, kuuden ikävuoden vaiheilla. Itselläni on ruskeat silmät, isällä siniset.


      • aikuisia lapsia
        on? kirjoitti:

        Meillä (kaikkien lasten) silmien väri on muuttunut puhtaan sinisestä ruskeaksi siinä neljän, kuuden ikävuoden vaiheilla. Itselläni on ruskeat silmät, isällä siniset.

        minulla on. Ja vaikea tässä tapauksessa väittää, etten ole heidän vanhempansa, koska olen äiti.


      • .............
        Omalla lapsellani kirjoitti:

        on siniset silmät. Itselläni ja äidilläni ruskeat. Ruskea ei suinkaan dominoi aina.

        Itselläni on vihreänharmaat, esikoisen isällä ruskeat (kuten omalla isälläni). Tyttärelläni on harmaat, joissa vähemmän vihreää kuin minulla. Siskonlapsilla löytyy melkein kaikilta ruskeaa silmissä, kun siskollani on samanväriset silmät kuin minulla ja lasten isällä on siniset. Yksi lapsista on puhtaasti sinisilmäinen.


      • tuolle toisellekin
        ............. kirjoitti:

        Itselläni on vihreänharmaat, esikoisen isällä ruskeat (kuten omalla isälläni). Tyttärelläni on harmaat, joissa vähemmän vihreää kuin minulla. Siskonlapsilla löytyy melkein kaikilta ruskeaa silmissä, kun siskollani on samanväriset silmät kuin minulla ja lasten isällä on siniset. Yksi lapsista on puhtaasti sinisilmäinen.

        Eli vielä kerran(jos joku vaikka sattuisi jo ymmärtämään pointtini)... Tämän simppelin teorian mukaan vanhemmalla voi olla vaikka kuinka ruskeat silmät, niin lapsi ei välttämättä peri tätä ruskeaa geeniä siis ollenkaan... juuri siksi että ruskeasilmäinen voi KANTAA sinisilmäisyyttä (mutta silmien väri on ruskea, koska se dominoi). Älkää enää jahkatko siitä dominoiko se... Koska tämän kouluteorian mukaan se ehdottomasti dominoi, jos se geeni on edes periytynyt.

        vihreä väri on erikseen. Kuulin jostain (lähteen huomioon ottaen en tiedä paikkaansapitävyydestä), että vihreä olisi joku muunnos ruskeasta. Vihreä kuitenkin on dominoiva siniselle. Minäkin olen vihreäsilmäinen, kuten myös vanhempani ja sisarukseni. Silti lapsellani onkin siniset silmät... Kuten isoäidilläni. Eli ihan menee sen teorian mukaan, jos isäni olisi perinyt sen sinisen, ja taas edelleen minä.

        Kirjoitin myös jo siitäkin että kun tämä teoria on se YKSINKERTAISTETTU VERSIO. Eli tässä tulee nyt se pointti: Oli ihmisellä minkä väriset silmät tahansa, voi hän saada lapsia, joilla on minkä väriset silmät tahansa.


      • no hyvä!
        tuolle toisellekin kirjoitti:

        Eli vielä kerran(jos joku vaikka sattuisi jo ymmärtämään pointtini)... Tämän simppelin teorian mukaan vanhemmalla voi olla vaikka kuinka ruskeat silmät, niin lapsi ei välttämättä peri tätä ruskeaa geeniä siis ollenkaan... juuri siksi että ruskeasilmäinen voi KANTAA sinisilmäisyyttä (mutta silmien väri on ruskea, koska se dominoi). Älkää enää jahkatko siitä dominoiko se... Koska tämän kouluteorian mukaan se ehdottomasti dominoi, jos se geeni on edes periytynyt.

        vihreä väri on erikseen. Kuulin jostain (lähteen huomioon ottaen en tiedä paikkaansapitävyydestä), että vihreä olisi joku muunnos ruskeasta. Vihreä kuitenkin on dominoiva siniselle. Minäkin olen vihreäsilmäinen, kuten myös vanhempani ja sisarukseni. Silti lapsellani onkin siniset silmät... Kuten isoäidilläni. Eli ihan menee sen teorian mukaan, jos isäni olisi perinyt sen sinisen, ja taas edelleen minä.

        Kirjoitin myös jo siitäkin että kun tämä teoria on se YKSINKERTAISTETTU VERSIO. Eli tässä tulee nyt se pointti: Oli ihmisellä minkä väriset silmät tahansa, voi hän saada lapsia, joilla on minkä väriset silmät tahansa.

        nyt selvis! loppu!


      • ......................
        tuolle toisellekin kirjoitti:

        Eli vielä kerran(jos joku vaikka sattuisi jo ymmärtämään pointtini)... Tämän simppelin teorian mukaan vanhemmalla voi olla vaikka kuinka ruskeat silmät, niin lapsi ei välttämättä peri tätä ruskeaa geeniä siis ollenkaan... juuri siksi että ruskeasilmäinen voi KANTAA sinisilmäisyyttä (mutta silmien väri on ruskea, koska se dominoi). Älkää enää jahkatko siitä dominoiko se... Koska tämän kouluteorian mukaan se ehdottomasti dominoi, jos se geeni on edes periytynyt.

        vihreä väri on erikseen. Kuulin jostain (lähteen huomioon ottaen en tiedä paikkaansapitävyydestä), että vihreä olisi joku muunnos ruskeasta. Vihreä kuitenkin on dominoiva siniselle. Minäkin olen vihreäsilmäinen, kuten myös vanhempani ja sisarukseni. Silti lapsellani onkin siniset silmät... Kuten isoäidilläni. Eli ihan menee sen teorian mukaan, jos isäni olisi perinyt sen sinisen, ja taas edelleen minä.

        Kirjoitin myös jo siitäkin että kun tämä teoria on se YKSINKERTAISTETTU VERSIO. Eli tässä tulee nyt se pointti: Oli ihmisellä minkä väriset silmät tahansa, voi hän saada lapsia, joilla on minkä väriset silmät tahansa.

        ...vääntää :D Sinä et tainnut ymmärtää minua. Yritinpä nimittäin sanoa olevani samaa mieltä...


      • tarkoitinkin
        ...................... kirjoitti:

        ...vääntää :D Sinä et tainnut ymmärtää minua. Yritinpä nimittäin sanoa olevani samaa mieltä...

        okeesti hyvä. ei sarkasmia. musta oli oikein selventävä vastaus. nämä ovat tiedemiesten ja naisten kokonaisuuksia, mutta sanoit sen olenaisen! hyvä. t: sinisilmäisen lapsen, jolla ruskeasilmäinen isä,ruskeasilmäinen äiti


      • suotta vakuutat
        aikuisia lapsia kirjoitti:

        minulla on. Ja vaikea tässä tapauksessa väittää, etten ole heidän vanhempansa, koska olen äiti.

        vanhemmuutesi oikeellisuutta minulle, sitä epäillytkään ;)

        Kunhan kysyin. Monilla pienten lasten vanhemmilla lasten silmien väri ja sen myöhempi vaihtuminen saattavat tulla "yllätyksenä"...


      • pitänyt arvata
        suotta vakuutat kirjoitti:

        vanhemmuutesi oikeellisuutta minulle, sitä epäillytkään ;)

        Kunhan kysyin. Monilla pienten lasten vanhemmilla lasten silmien väri ja sen myöhempi vaihtuminen saattavat tulla "yllätyksenä"...

        että tästäkin aiheesta kehkeytyy akkojen jankutuskina!


      • arvata
        pitänyt arvata kirjoitti:

        että tästäkin aiheesta kehkeytyy akkojen jankutuskina!

        että tästäkin aiheesta repii joku ukko taas viimeisen sanan paikkaa!


    • voi saada

      vain sinisilmäisiä lapsia.
      Ruskea silmäisillä voi olla toinen geeni (alleeli) sininen ja toinen ruskea tai sitten molemmat ruskeita. Jos kaksi tälläista yksilöä, joilla on sini ja ruskeasilmäisyysgeeni lisääntyy voi tuloksena olla heterotsygoottinen ruskeasilmäinen lapsi, homotsygoottinen ruskeasilmäinen lapsi tai homotsygoottinen sinisilmäinen lapsi.

      Sinisilmäisyys (viher-harmaasilmäisyys) vaatii sen että yksilö on homotsygoottinen sinisilmäisyyden suhteen eli hällä on kaksi sinisilmäisyyden geeniä. JOs siis kaksi sinisilmäistä lisääntyy tuloksena on vain sinisilmäisiä lapsia jollei sitten joku mutaatio ole tapahtunut. Sinisilmäisyys on siis peittyvästi periytyvä ja ruskeasilmäisyys on dominoiva ominaisuus.

      • äääh...

    • just mee
      • vanhaa teoriaa?

        Nykytietämyksen mukaan siihen väriin tosiaan vaikuttaa useempi geeni ku vaan ne sininen ja ruskee. Miten muuten ois mahdollista niin monia eri värisävyjä vihreistä harmaisiin.

        Silmissä on kahta eri melaniinia (musta ja keltanen) joiden vaihtelevat määrät saa aikaan eri sävyjä. Pohjavärinä on sininen, joissa siis on hyvin vähän / ei ollenkaan väriaineita.

        Melaniinit ovat dominoivia mutta nekään eivät aina tule ilmiasuun eli näkyville. Syytä tähän en täysin ymmärtänyt koska englanti ei ole kovin vahvaa aluetta minulle.
        Itse olen kuitenkin hyvä esimerkki tästä. Minulla on sinivihreät silmät ja veljelläni vielä selkeämmin vihreät. Kuitenkin vanhemmillamme on kummallakin siniset. Vihreä on dominoiva siniseen nähden. Tämän takia tuo linkin testikään ei toiminut koska tämän ei (vanhan opin mukaan) pitäisi olla mahdollista mutta näin vain on.


    • Anonyymi

      Isällä ja äidillä on molemmilla siniset silmät, mulla vihreänruskeat. Mummolla oli ruskeat silmät, niin sieltä kai.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe