Vaikka tämähän kyllä tiedettiinkin:
http://www.iltalehti.fi/autot/200611305428493_au.shtml
Se niistä takavetoisista
70
6602
Vastaukset
- tietysti.
Auto tarvitsee kuljettajan ja vanhempi takavetoinen paremman kuljettajan. Itse olen vielä vanhemmilla takavetoisilla aikanaan oppinut ajamaan ja se oli hyvä koulu se.
Ei ole auton vika jos sillä ei tiellä pysy.- Eetu Veto
Ei tosin ole erityisesti kunniaksikaan ellei sillä tiellä pysy. Noista paremmista kuljettajista: Eikös kutakuinkin jokainen auton ratissa istuva taannoin ollut mielestään keskitasoa parempi rattimies.
- se Rönkkökään
oikea mies kirjoittamaan autoista lehtiin juttuja jos ei osaa takavetoautolla ajaa? Miten on Rönkkö, laitatko joskus elämän risaiseksi, eli ESP:n pois joskus etuvetoautostasi?
- risaiseksi?
Joillakin on tällä logiikalla vissin koko elämä risaisena ja ne vielä ylpeilevät sillä.
- Kra
Yhtälailla etuvedolla kuin takavedollakin on syytä tehdä muutama "luisteluharjoitus" ainakin kerran alkutalvesta. Mieluummin tietysti paikassa missä on reilusti tilaa.
Luin luultavasti saman kirjoituksen olisko ollut Tuulilasissa "kuukauden shokki" juttuna, kun takaveto karkasi lapasesta jäisessä ylämäessä.
Kirjoitus sattui ja upposi minuun, koska puolenkymmentä vuotta takaperin itselleni sattui täsmälleen samanlainen tilanne takaveto Sierralla jossa oli alla kitkarenkaat. Liekkö ollut tuuria vai taitoa tai ehkäpä vähän molempia, että olen tätä nyt tässä kirjoittamassa.
Mielestäni kirjoituksesta puuttui se aivan oleellinen yksityiskohta mikä sai aikaan todella nopean pyörähdyksen aikaan. Nimittäin se että täsmälleen samalla hetkellä molempien vetävien pyörien pito loppui totaalisesti, jolloin perä lipeää kaltevalla tiellä oikealle TODELLA NOPEASTI. Yleensähän vain toinen pyörä alkaa sutimaan ja toinen pitävä pyörä huolehtii suunnan säilymisestä. Niin kävi minullekin. Vaikka olen treenaillutkin luistoja ja korjauksia talvella lähes päivittäin, niin silti tilanne pääsi jossainmäärin yllättämään. Korjausliikkeet olivat hiukan myöhässä ja hiukan liian suuria joten auto heittelehti useita kertoja puolelta toiselle, pysähtyen vasen kylki edellä lumiseen penkkaan "omalle puolelle" tietä.
Suurimmat vammat olivat henkisiä, fyysisiä lieviä vammoja syntyi kun ratti oli hetken aikaa "täynnä käsiä" ja kolhin peukaloni johonkin(?). Autosta rikkoutui syyläri penkan läpi mennessä.
Siihen asti olin sitä mieltä, että kyllä kitkarenkaillakin pärjää Suomen talvessa. Olinhan pärjännyt jo edelliset 5 talvea ihan mukavasti. Seuraavana arkipäivänä vaihdoin alle uudet nastarenkaat, enkä suosittele kenellekään enää nastattomia renkaita talveksi.
Nykyisessä takavetoisessa (530:ssä) vois kitkat toimiakin, mutta eipä nuo suuremmin kiinnosta sattuneesta syystä. - Kra
Ettei kellekään tule väärää kuvaa ABS/ACS/DCS ja mitä niitä ajamiseen liityviä automaattisia apuvälineitä nyt onkaan. Ei nekään kykene mahdottomiin suorituksiin.
Parhaimmillaan ne toimivat kuskin apuna vain silloin kun ajetaan edelleen varovaisuutta noudattaen ja kun kuskille tulee pieni lipsahdus niin useimmiten automatiikka korjaa kuskin pienen virheen.
Isommat virheet korjaa edelleenkin tilastot ja hautausurakoitsijat.
On ihan paikallaan ajoittain kytkeä sopivissa olosuhteissa automatiikka pois päältä ja palauttaa mieleensä miten se oma auto käyttäytyy ilman automatiikan tuomaa apua.
Joskus käy kuitenkin vielä niin, että automatiikka kytkee vian takia itsensä pois pelistä ja autosta tulee samantien perinteinen luisteleva auto. - muuta
etuveto, niillä ei ole ajettu koskaan yhtään kolaria.
Todellakin autot ovat kehittyneet. Nykyiset takavetoisetkin autot ovat vakaita painon oikealla jakautumisella sekä ajonvakautusjärjestelmillä varustettuina. Suomen vaihtelevissa liikenne olosuhteissa olisi neliveto paikallaan nykyaikaisineen ajonvakautusjärjestelmineen. Ikävä vaan, että Suomen autokanta on mitä on ja useat uudetkin autot ovat riisutut vakiovarusteisista ajonvakautusjärjestelmistä tänne tuotaessa.
Vanhat autot ja huonot olosuhteet asettavat ajajille lisävaatimuksia liikenteen kasvaessa täälläkin.- Tuuppari
Iltalehdestä kaikuu taas totuuden torvi.
Autossa sentään istutaan peltikuoren sisällä. Polku- ja moottoripyörien tilanne lienee vielä selvempi, vai oletteko muka nähneet etuvetoisten kolareita?
Potkukelkallakin pitänee kulkea siten, että istutaan penkillä ja kiskotaan kantapäillä vauhtia. Veneellä voi mennä onneksi turvallisesti pakilla, mikäli keulapotkureita ei ole käytettävissä.
Onks Seiskassa kommentoitu tätä julkilausumaa? - että takaveto on
ainoa oikea vetotapa Autossa!
Hiton mussukkamiehet, ajakaa niillä pullapösö etuvedoilla vaikka osulan koiran p..seeseen.
Näkee jo kirjoitusasusta onko miehestä ratin taakse vai ei.
Ja ei takavetoautoissakaan mitään luistonestoja tarvita, tosin käyttöautossa niistä on hyötyä, jos paukkuja on luokkaa 200hv tai enemmän. Renkaat painaa joka kelissä kaikkein eniten, myös kilpa-autoilussa ne näyttelee tosi
suurta osaa.
Tää ei oo provo, mutta täällä vaan mussutetaan paskaa. Kuulkaas nyt elämään kyllästyneet perheenisit, hommatkaa vaikka harrasteautoksi tehokas takaveto joka laukoo tyhjää kelillä kuin kelillä niin ei tartte täällä valittaa kun on ostettu vaimon päätöksellä molemmille sopiva etuvetopösö. Autossa pitää olla kikkeliä.
T. Autonsa oman maun mukaan ostanut.- mies!
Tosimies on oikeassa! Me etuveto-perheenisät ollaan tosissaan elämäänkyllästyneitä hiton mussukkamiehiä.
Tosimiehen auton takarenkaat ne laukoo koko ajan tyhjää! Ne näyttelevät tosi suurta osaa kilpa-autoissakin! Tosimiehen bemarissa on kikkeliä!
Terveisiä vaan täältä osulan koiran p...seestä.
PS. Niin kyllä näkeekin kirjoitusasusta kenestä on ratin taakse! Ota tekstisi talteen, voit sitten aikuisena perheenisänä lukea sitä ylpeänä. - ajan bemarilla?
mies! kirjoitti:
Tosimies on oikeassa! Me etuveto-perheenisät ollaan tosissaan elämäänkyllästyneitä hiton mussukkamiehiä.
Tosimiehen auton takarenkaat ne laukoo koko ajan tyhjää! Ne näyttelevät tosi suurta osaa kilpa-autoissakin! Tosimiehen bemarissa on kikkeliä!
Terveisiä vaan täältä osulan koiran p...seestä.
PS. Niin kyllä näkeekin kirjoitusasusta kenestä on ratin taakse! Ota tekstisi talteen, voit sitten aikuisena perheenisänä lukea sitä ylpeänä.Ja mistä päättelit ikäni. Tais mennä ainakin toinen arvaus kovasti mettään.
Ja toisekseen. Osuiko arkaan paikkaan? VAihda vaan se etuveto pois äkkiä ennenkuin alkaa haitata enemmän elämää. - M.Bulanssimies
Kikkeliä sitten piisaa kun mennään kahtapuolta sen valopylvään ympäri sillä turvattomalla takavedolla. Ja mikäs siinä kun ei vaan muihin, niihin perheenisiin, törmäisi. Ei kun ryminää ja ryskettä.
- yritys
ajan bemarilla? kirjoitti:
Ja mistä päättelit ikäni. Tais mennä ainakin toinen arvaus kovasti mettään.
Ja toisekseen. Osuiko arkaan paikkaan? VAihda vaan se etuveto pois äkkiä ennenkuin alkaa haitata enemmän elämää.Toyota DX?
Annetaan olla.
Minullapa on tosimies-kaveri, jonka väkivahvan vanhan takavetovehkeen "takapyörät laukoivat tyhjää kaiken aikaa". Sitten sillä meni yksi ainoa lennokas sladdi överiksi ja muun muassa kaikki polkimet tulivat sen rintalastasta läpi. 19-vuotiaana. Se toipuu parhaillaan taas yhdestä leikkauksesta ja odottaa pääsyä seuraavaan. Se on nyt 39-vuotias ja alkaa näyttää suht ehjältä, naamasta.
Vilpittömän turvallista matkaa, nuori tosimies.
T: Mm. BMW 325 touringin omistanut perheenisi - ''''
minä ostin mitsu evo ysin mutta se on varmaan aivan paska kun se on 4veto
- ja varovaisuutta yleensä
Totta on, että takavetoinen on arvaamaton, jos ei tiedä ajavansa takavetoisella... ;-) Tähän yhdistettynä esim. kuluneet renkaat, niin näpeistä lähtee ja helpolla. Uusissa autoissa vaan tilanne on toinen, eletäänpä 2000-lukua. Kuten kirjoittajakin toteaa:"Nykyautojen ajovakauden hallintajärjestelmä ESP pistää uudet takavetoiset henkilöautot lähes samalle viivalle etuvetoisten kanssa. Nykypäivän takavetoauto pärjää siis mainiosti Suomen talvessa." Itse sanoisin, että moni etuvetoinen on jopa hankalampi kuin takavetoinen (riippuu siis autotyypistä ja merkistä yms.). Kokeile joskus ihan muuten vaan uutta takavetoista niin yllätyt. Tuo mitä totesit, että "tämähän kyllä tiedettiin" on totta wanhojen autojen kanssa. Mobilistit tykkää hyvää... Ajamisen iloa!
- moiset paskat
suomen pitää toimia liikenteen nollatoreranssiohjelman mukaisesti ja kieltää talviolosuhteissa onnettomuuksia aiheuttavat turvattomat takavetoautot!
- Taka Tuupparinen
Eikös se enää olekaan kuskista kiinni?
Ennen sanottiin, "Ei keli ole syyllinen onnettomuuksiin, vaan kuljettaja"
Niin ne ajat muuttuu:-O - Vauhtia ministeriin!
Ainakaan minä en halua veronmaksajana osallistua näiden "rattimiesten" ja heidän uhriensa sairaanhoitokustannuksiin!
Kaikki takavetoiset autot pois liikennettä vaarantamasta! - mbw
Kielletään kokonaan talviautoilu!
- ylipainoiset on
Vauhtia ministeriin! kirjoitti:
Ainakaan minä en halua veronmaksajana osallistua näiden "rattimiesten" ja heidän uhriensa sairaanhoitokustannuksiin!
Kaikki takavetoiset autot pois liikennettä vaarantamasta!lopettava, aiheittavat kuluja yhteiskunnalle!
- Vittua
Vauhtia ministeriin! kirjoitti:
Ainakaan minä en halua veronmaksajana osallistua näiden "rattimiesten" ja heidän uhriensa sairaanhoitokustannuksiin!
Kaikki takavetoiset autot pois liikennettä vaarantamasta!Tänne taas kokoontuu kaiken maailman etuveto sankarit. Painukaa sinne missä on teidän piha.
Antaaka jo helvetissä meidän TOSI HARRASTAJIE olla rauhassa. Ei se etuveto ja lsä härpäkkeet tee teitä autuaakis ja parhaiksi kuljettajiksi. Se kuka ei uskalla, osaa ajaa takvedolla pysyköön kotona ja käyttäköön yleisiä.
Kaiken maailman sähkö härpäkkeet pitis lailla kieltää ja ihmiset pakottaa opettelamaan mitä sielläö ratin takana tehdää.
Paripäivää sitten oli juttu kun subaru meni ja karkas kuljettajatta käsistä normi nopeudella ohitus tilanteessa ja kuskina jo paljon ajanut jannu. Että niin se vain on mulkvistit, että opetelkaa ajamaan.
Ai niin pitähän se arvata nää etuveto/härpäkeäijät on etelänhetelmiä. Siellä kun ei mikään normaali liikennekäyttäytyminen ja vast käy laatuu. Kun ajellaan AINA suolatuilla teillä jne. Olihan siellä jo vasta viime lumien aikaan hirveetä.
Pitäis myös muistaa että talvi tulee aina kerran vuodessa koko Suomeen - kommentti!
Vittua kirjoitti:
Tänne taas kokoontuu kaiken maailman etuveto sankarit. Painukaa sinne missä on teidän piha.
Antaaka jo helvetissä meidän TOSI HARRASTAJIE olla rauhassa. Ei se etuveto ja lsä härpäkkeet tee teitä autuaakis ja parhaiksi kuljettajiksi. Se kuka ei uskalla, osaa ajaa takvedolla pysyköön kotona ja käyttäköön yleisiä.
Kaiken maailman sähkö härpäkkeet pitis lailla kieltää ja ihmiset pakottaa opettelamaan mitä sielläö ratin takana tehdää.
Paripäivää sitten oli juttu kun subaru meni ja karkas kuljettajatta käsistä normi nopeudella ohitus tilanteessa ja kuskina jo paljon ajanut jannu. Että niin se vain on mulkvistit, että opetelkaa ajamaan.
Ai niin pitähän se arvata nää etuveto/härpäkeäijät on etelänhetelmiä. Siellä kun ei mikään normaali liikennekäyttäytyminen ja vast käy laatuu. Kun ajellaan AINA suolatuilla teillä jne. Olihan siellä jo vasta viime lumien aikaan hirveetä.
Pitäis myös muistaa että talvi tulee aina kerran vuodessa koko SuomeenTuossa kirjallisessa korkeakulttuurin hedelmässä kiteytyy lähes kaikki, mikä on tärkeää; terve nöyryys, elämänkokemus, yleissivistävä koulutus, sukupolvelta toiselle välittynyt sydämen sivistys, oikeat elämänarvot, vastuuntunto, toisten aito kunnioitus, sanalla sanoen harvinaislaatuinen viisaus.
Se saa lukijan lähes sanattoman kunnioituksen valtaan. - GoodNick
Itse olen nuori ja kokematon (todellinen riski joka tappaisi sinutkin hetkenä minä hyvänsä) ja ajelen nykyisin tappavan takavetoisella 325td bemarilla vuosimallia -92 (kitkat).
tiedänpä myös saman ikäluokan autoja jotka ovat etuvetoisia ja liukkaalla vielä vaarallisempiakin kuin omani. esim. äitini ford escort 1,6efi(nastat, uudet) jolla samaa vauhtia(40km/h) ajettaessa samaan tuttuun ja talviseen mutkaan mennään paljon herkemmin metsähallituksen tiluksille kuin omalla autollani. escortin viereen voisin liittää myös saabin uuden ja vanhan korimallin 900. sekä ford mondeo 1,8td sedan vm98 on itseasiassa perstuntumalta aivan yhtä liukas ajettava peilijäällä kuin oma bmw:ni oli molemmissa sitten kitkat tai nastat.
kyllä se on kuskista kiinni miten tiellä pysytään. jos on liukas auto niin silloin ajetaan sen mukaisesti. ei se auton vika ole jos penkkoja siirrellään.
pitää kunkin vain opetella ajamaan autoansa turvallisesti ja niin että pysytään tien päällä. kun auto tosissaan lähtee käsistä niin silloin se myös lähtee. painosta, hinnasta, iästä, renkaista, kuskista ja ESP yms. huolimatta silloin mennään eikä meinata. se että malttaa ajella hissukseen ja ennakoivasti on silloin valttia. sen huomaa kukin ajallaan ja yleensä ensimmäisen virheen jälkeen. - muuten
kommentti! kirjoitti:
Tuossa kirjallisessa korkeakulttuurin hedelmässä kiteytyy lähes kaikki, mikä on tärkeää; terve nöyryys, elämänkokemus, yleissivistävä koulutus, sukupolvelta toiselle välittynyt sydämen sivistys, oikeat elämänarvot, vastuuntunto, toisten aito kunnioitus, sanalla sanoen harvinaislaatuinen viisaus.
Se saa lukijan lähes sanattoman kunnioituksen valtaan.Oli. On se hyvä kun joku uskaltaa tuoda totuuden julki. Toivotavasti ei taas joku puutu kirjoitusvirheisiin.
- nikkarille ....
GoodNick kirjoitti:
Itse olen nuori ja kokematon (todellinen riski joka tappaisi sinutkin hetkenä minä hyvänsä) ja ajelen nykyisin tappavan takavetoisella 325td bemarilla vuosimallia -92 (kitkat).
tiedänpä myös saman ikäluokan autoja jotka ovat etuvetoisia ja liukkaalla vielä vaarallisempiakin kuin omani. esim. äitini ford escort 1,6efi(nastat, uudet) jolla samaa vauhtia(40km/h) ajettaessa samaan tuttuun ja talviseen mutkaan mennään paljon herkemmin metsähallituksen tiluksille kuin omalla autollani. escortin viereen voisin liittää myös saabin uuden ja vanhan korimallin 900. sekä ford mondeo 1,8td sedan vm98 on itseasiassa perstuntumalta aivan yhtä liukas ajettava peilijäällä kuin oma bmw:ni oli molemmissa sitten kitkat tai nastat.
kyllä se on kuskista kiinni miten tiellä pysytään. jos on liukas auto niin silloin ajetaan sen mukaisesti. ei se auton vika ole jos penkkoja siirrellään.
pitää kunkin vain opetella ajamaan autoansa turvallisesti ja niin että pysytään tien päällä. kun auto tosissaan lähtee käsistä niin silloin se myös lähtee. painosta, hinnasta, iästä, renkaista, kuskista ja ESP yms. huolimatta silloin mennään eikä meinata. se että malttaa ajella hissukseen ja ennakoivasti on silloin valttia. sen huomaa kukin ajallaan ja yleensä ensimmäisen virheen jälkeen.Kun keli on todella huono jää se teedeeiisi pihaan. Mikä tahansa etuveto pesee kitka biimerisi nastarenkailla.
Og900 ja Ng900 ajaa paskarinkiä ympäri yrittäessäsi päästä liikkeelle. Ne autot on tehty pohjolan oloihin.
Et vaan yksinkertaisesti osaa ajaa erinlaisia autoja. Kunhan korvantaustat kuivuu ja kokemusta kertyy muuttuu myös ajatusmaailma hieman avarammaksi.
Jo rengasvalinta osoittaa miten "kokenut" olet.
Bemari ei ole vasta alkajille kuten teikäläinen. Toivottavasti olet vuodenkin päästä täällä "kommentoimassa";-) - GoodNick
nikkarille .... kirjoitti:
Kun keli on todella huono jää se teedeeiisi pihaan. Mikä tahansa etuveto pesee kitka biimerisi nastarenkailla.
Og900 ja Ng900 ajaa paskarinkiä ympäri yrittäessäsi päästä liikkeelle. Ne autot on tehty pohjolan oloihin.
Et vaan yksinkertaisesti osaa ajaa erinlaisia autoja. Kunhan korvantaustat kuivuu ja kokemusta kertyy muuttuu myös ajatusmaailma hieman avarammaksi.
Jo rengasvalinta osoittaa miten "kokenut" olet.
Bemari ei ole vasta alkajille kuten teikäläinen. Toivottavasti olet vuodenkin päästä täällä "kommentoimassa";-)en ole nastoja vielä ehtinyt katsella muun elämän tuiskeessa, kitkat vaan sattui tulemaan kaupanpäälle tossa viikkositten kun autoni ostin.
900ng saabin olisin muuten ilmeisesti ostanut mutta kulutus kun tuntuu aika kovasti kukkarossa saabilla ajellessa. myös paskarinkiä vedellessä. sorry.
itseasiassa satun myös olemaan saabisti ja tiedän saabeistä yhtä sun toista. tällähetkellä pihalla seisoskelee TeeDeeni lisäksi myös 900t 16v(og), 900i(og) ja 9000i saabit. ne tykkää kaikki puskea tavallista "oikea/etuvetoista" kovemmin.
kyllähän se totta on että saan bemarini juuttumaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin mutta sitävastoin taidan kyllä kiertää sellaiset paikat ettei tarvitse liikkeelle lähtöä jättää yrittämisen varaan.
kokemusta ajamisesta on keskiverto-ikäistäni uskoakseni enemmän. 10 vuotiaasta lähtien olen aina omistanut jos jonkinlaisen peltokiesin joita on ollut ministä toyotan kautta muutamaan letukkaan (ne ne vasta kannattaakin talveksi jättää pihaan). - GoodNick
GoodNick kirjoitti:
en ole nastoja vielä ehtinyt katsella muun elämän tuiskeessa, kitkat vaan sattui tulemaan kaupanpäälle tossa viikkositten kun autoni ostin.
900ng saabin olisin muuten ilmeisesti ostanut mutta kulutus kun tuntuu aika kovasti kukkarossa saabilla ajellessa. myös paskarinkiä vedellessä. sorry.
itseasiassa satun myös olemaan saabisti ja tiedän saabeistä yhtä sun toista. tällähetkellä pihalla seisoskelee TeeDeeni lisäksi myös 900t 16v(og), 900i(og) ja 9000i saabit. ne tykkää kaikki puskea tavallista "oikea/etuvetoista" kovemmin.
kyllähän se totta on että saan bemarini juuttumaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin mutta sitävastoin taidan kyllä kiertää sellaiset paikat ettei tarvitse liikkeelle lähtöä jättää yrittämisen varaan.
kokemusta ajamisesta on keskiverto-ikäistäni uskoakseni enemmän. 10 vuotiaasta lähtien olen aina omistanut jos jonkinlaisen peltokiesin joita on ollut ministä toyotan kautta muutamaan letukkaan (ne ne vasta kannattaakin talveksi jättää pihaan).toivottavasti tässä ei tarvitse sen enempää ruveta suuta soittamaan..mielipiteeni vain on omani ja jos se sinua tuntuu kovasti haittaavan niin voithan tulla kasvotusten juttelemaan. ajetaan vaikka saabilla paskarinkiä bemarin ympäri.
- älä hermostu!
GoodNick kirjoitti:
toivottavasti tässä ei tarvitse sen enempää ruveta suuta soittamaan..mielipiteeni vain on omani ja jos se sinua tuntuu kovasti haittaavan niin voithan tulla kasvotusten juttelemaan. ajetaan vaikka saabilla paskarinkiä bemarin ympäri.
Herätti huomion se Saab kommentti. Selvästikin omaat substanssia mielipiteillesi elikkä omaat kokemusta molemmista merkeistä ... sama täällä!
Bemari on huippuauto kun kitkaa riittää. Itseaiheutettu kitkanmenetys on kontrollia.
Teikäläisen kohdalla ei sitten tarvii olla huolissaan taitotason riittävyydessä. Silti väitän äkkinäisen käsissä biimeri on tappokone.
Suostuin aikanaan purkamaan kaupan tehokkasta takavetoisesta kun juuri kortin saanut kaveri ei millään saanut sitä pysymään tiellä.
Pojan vanhemmat painosti poikaa luopumaan autosta. Alunperinkin arvelutti myydä auto vaan minkäs teet kun kauppa käy! Lopulta vaihdoin sen toiseen etuvetoiseen perheautoon.
Poika palasi terveenä vanhempiensa luo ja minä sain "vaihdossa" tehokkaan takavetoisen jonka tehdaskorisarja oli enemmän tai vähemmän päreinä. Molemmat ehkä hieman viisaampina? - bimmerillä
Vauhtia ministeriin! kirjoitti:
Ainakaan minä en halua veronmaksajana osallistua näiden "rattimiesten" ja heidän uhriensa sairaanhoitokustannuksiin!
Kaikki takavetoiset autot pois liikennettä vaarantamasta!no kyllä se takaveto on ihan turvallinen jos osaa ajaa... ei kaikki oo kato sinunlaisia jotka pelkää et lähteekö mutkassa alta...
- autokouluun
Vauhtia ministeriin! kirjoitti:
Ainakaan minä en halua veronmaksajana osallistua näiden "rattimiesten" ja heidän uhriensa sairaanhoitokustannuksiin!
Kaikki takavetoiset autot pois liikennettä vaarantamasta!perkele, mulla on muijakin ajanut 30tkm/v takavedolla, jo 20 vuotta, tekee yhteensä 600 000 km, eikä kertaakaan ojassa. Eikä ole luistonestoja, eikä ajonvakautuksia, se vaan osaa ajaa. Opettele sinäkin.
- GoodNick
älä hermostu! kirjoitti:
Herätti huomion se Saab kommentti. Selvästikin omaat substanssia mielipiteillesi elikkä omaat kokemusta molemmista merkeistä ... sama täällä!
Bemari on huippuauto kun kitkaa riittää. Itseaiheutettu kitkanmenetys on kontrollia.
Teikäläisen kohdalla ei sitten tarvii olla huolissaan taitotason riittävyydessä. Silti väitän äkkinäisen käsissä biimeri on tappokone.
Suostuin aikanaan purkamaan kaupan tehokkasta takavetoisesta kun juuri kortin saanut kaveri ei millään saanut sitä pysymään tiellä.
Pojan vanhemmat painosti poikaa luopumaan autosta. Alunperinkin arvelutti myydä auto vaan minkäs teet kun kauppa käy! Lopulta vaihdoin sen toiseen etuvetoiseen perheautoon.
Poika palasi terveenä vanhempiensa luo ja minä sain "vaihdossa" tehokkaan takavetoisen jonka tehdaskorisarja oli enemmän tai vähemmän päreinä. Molemmat ehkä hieman viisaampina?joo, jos takavetoinen auto riskilä koneella on kolmen ensimmäisen auton joukossa nuoren miehen käsittelyssä saa kyllä miettiä mitä vanhempien päässä pyörii. mielestäni. itselleni kyllä on jo aivan riittävästi tuo 115hv enkä enemmällä mitään tekisikään. vahvan ja voimakkaan koneen tunne oikean jalan takana rohkaisee kyllä painamaan kaasupoljinta aivan toiseen tahtiin verratessa vaikka johonkin pikkuiseen city-koppiin.
olisihan se 2,5 litraisella bensakoneella tomiva omaani vastaava himottanut mutta itsesuojeluvaistoa löytyi vielä jonkin verran :D ja kulutuskin olisi ollut jo aivan toista maata.
ITSE PÄÄTIN hankkia kortin saatuani käyttöautoksi vw polon vm.88 1,3litrasella kaasarikoneella. vaikakin isäni oli toista mieltä. polokin kyllä riitti aivan hyvin kortin menettämiseen humalaista moottoripyöräilijää ohittaessa. puhumattakaan jos alla olisi ollut 325bensabemu :) - jälleen!
GoodNick kirjoitti:
joo, jos takavetoinen auto riskilä koneella on kolmen ensimmäisen auton joukossa nuoren miehen käsittelyssä saa kyllä miettiä mitä vanhempien päässä pyörii. mielestäni. itselleni kyllä on jo aivan riittävästi tuo 115hv enkä enemmällä mitään tekisikään. vahvan ja voimakkaan koneen tunne oikean jalan takana rohkaisee kyllä painamaan kaasupoljinta aivan toiseen tahtiin verratessa vaikka johonkin pikkuiseen city-koppiin.
olisihan se 2,5 litraisella bensakoneella tomiva omaani vastaava himottanut mutta itsesuojeluvaistoa löytyi vielä jonkin verran :D ja kulutuskin olisi ollut jo aivan toista maata.
ITSE PÄÄTIN hankkia kortin saatuani käyttöautoksi vw polon vm.88 1,3litrasella kaasarikoneella. vaikakin isäni oli toista mieltä. polokin kyllä riitti aivan hyvin kortin menettämiseen humalaista moottoripyöräilijää ohittaessa. puhumattakaan jos alla olisi ollut 325bensabemu :)Kerrankin täyspäinen kuski!
- ei ihmisen ajettavia
miksi etuvetoisia alettiin tekemään? joku huomasi jotta se tulee halvemmaksi. etuvetohan puskee joka kurvista ulos suoraan metsikköön. ei minkäänlaisia ajo ominaisuuksia.
- Stay cool
hmm, hmm.
Itse ajoin 7 vuotta vanhalla Bemulla, ja kyseinen malli oli tunnustetusti äärimmäisen herkkä ajettava liukkaalla. Joo, tämän tiesinkin. Kun siihen ominaisuuteen tottui, että perä lipeää hirvittävän herkästi, niin opin ajamaan liukkaalla hyvin tarkasti, kokoajan pitoa tunnustellen ja äkkinäisiä liikkeitä välttäen.
Mielestäni se oli ihan hyvää asennekasvatusta: Sillä autolla ei voinut ajaa ylimielisen kovaa liukkaalla, keli oli pakko ottaa huomioon. Rangaistus olisi tullut välittömasti. Sillä autolla todella oppi ajamaan ennakoivasti, ja myöskin oikeat reaktiot kun pidon raja ylittyi. Ne toki kannattaa opetella mieluiten suljetulla alueella.
Siitä huolimatta muutaman kerran lipsahdus oli lähellä, mutta onneksi selvittiin säikähdyksellä. Esim. kerran muuten kuiva valtatie olikin eräässä kaarteessa aivan peilijäässä, ja tie oli vielä ulospäin kalteva! (ihana "valtatie", terveiset tiehallintoon!!!). Sain sentään juuri pidetty auton lapasessa, kun ohjausliikkeet olivat valmiiksi syöpyneet selkäytimeen, aika tiukalla kyllä oli. Onneksi en ajanut siinä ulos, koska siellä ojassa oli jo valmiiksi Citroen Xsara ja 4 ihmistä tumput suorina. Olisin ajanut suoraa niiden ihmisten päälle!
En kyllä suosittele nuorille aloitteleville kuskeille samanlaisia äkkinäisiä autoa, ainakaan ensimmäiseksi autoksi. Niiden kanssa on pakko olla malttia. Ja sitähän ei näiltä nuorilta ikävä kyllä kovin usein löydy.
Nykyään ajelen isommalla uudehkolla Bemulla, joka on jo luonnostaan vakaampi (painojakauma 50/50), lisäksi siinä on nämä nykyaikaiset elektroniset apukeinot. Niistä eduista huolimatta ajan edelleen maltilla, kelin mukaan, ennakoiden ja harkiten.
Turvallisia kilometrejä kaikille tielläliikkujille! - AiNe.org
oli. Etuveto on ainoa oikea vetotapa. Vaihtakaa tekin etuvetoiseen suosiolla. Voin kyllä suositella merkkiäkin. Taitaa kiinnostaa?
- halvata
Taas yksi kateellinen täällä yrittää saada meitä liittymään vääräuskosten lahkoon.
Nämä etuvetu hörhöt on melkein verrattavissa mu..hin
jotka uskonsa varjolla tekevät kaiken maailman paska juttuja ja väittävät vielä kirkkain silmin, että heidän uskonsa on kaiken suvaitseva.
Apropoo enpä ole vielä koskaan törmännyt sellaiseen kirjoitukseen missä takavetokuskit menis tuonne vääräuskovaisten puolelle väittämään vastaavaa kuin tehdään täällä.
No kateellisiahan ne vaan ovat ja kun Esson baarissa ja työpaikalla kaverit onn sanoneet, että etuveto sen jotain niin eipä sitten osata itse mitään ajatella. - neliveto...
Eiköhän jatkuva neliveto ole sentään yliveto.
- idbeholda
neliveto... kirjoitti:
Eiköhän jatkuva neliveto ole sentään yliveto.
Totta turiset... mutta takatuupparillakin pärjää oikein hyvin. En nyt tarkoita noita 90-luvun alun "pommeja", vaan nyky takatuuppareita. kokemusta on nelikosta, etuvedosta ja takavedosta. Nelikko on ylivoimainen talvella... mutta sitten onkin vaikeampi valinta. Nykyinen etuveto ei lähde mäestä liukkaalla yhtä hyvin kuin entinen takaveto bemu. Lumessa etu veto on taas parempi.... Talvedossa on taas toi "teini ominaisuus" kun oikein lapsettaa, linkku linkkuu ja silleen!
- Alex-Reg
Moi !
Asiajuttuahan tuolla oli. Vanhemmilla (~15 vuotta) takavetoautoilla ei etuvetoisen auton ajokokemuksella pärjää, ainakaan mikäli ei ajele varovasti.
Ei mitään uutta siinä mielessä minunkaan mielestäni. Ja vanha Transit tyhjänä, paino varmaan 70% etupyörillä, on takuulla hirveä ajettava liukkaalla.
Uudenaikaiset takavetoiset ovatkin sitten kokonaan toista maata.
Itse olen aikoinani autokoulunkin käynyt takavetoisella, 15 vuotta tuli etuvetoisiakin välillä ajettua ja nyt on taas ollut tuon 15 vuotta takavetoisia. Hyvin olen kaikilla pärjännyt. Vetotavasta riippumatta se tärkein turvallisuustekijä on siellä ratin ja penkin välissä ;-)
-- - Etuveto=perhemalli
No, siis niinhän se on, että urheiluauto ei voi olla etuvetoinen, enkä tiedä yhtään urheiluautoa joka olisi etuvetoinen. Siihen on se erittäin yksinkertainen syy, että kun autossa alkaa olla tehoa, niin etuvetoinen ei enää toimi ajossa, sille ei voi mitään, että etuvetoinen auto vetelee kiihdytyksissä niin että voisi kuljettajan luulla olevan rattijuoppo eikä etuvetoista voi eikä pysty hallitsemaan kukaan millään ilveellä silloin kun pitäisi kiihdyttää mutkassa tai ratti käännettynä, kivahan se on sitten teholla puskea reunaa kohti, kun auto ei ohjaudu, eli ei voi painaa kaasua silloin kun sitä saatettaisiin juuri tarvita mutkassa, etuvetoisellahan voi kiihdyttää vasta mutkan jälkeen, eikö? Takavedon ajettavuus on tehokkailla autoilla (viimeistään alkaen 200 hv:stä, joillain kevyillä jo alkaen n. 170hv) aivan eri luokassa ja jos kuljettaja osaa hyödyntää vetotapaa, niin hallittavuus ja käsiteltävyys on omaa luokkaansa kun saa sitä perää tuotua halutessaan.
Minkä vetoisia ovat:
Ladat
Skoda Octavia
Peugeot 106
Renault Megane
Toyota Corolla
Nissan Primera
Ford Focus
Entäpä
Porsche 911
Ferrari F430
Lamborghini
Nissan Skyline
Honda NSX
Honda S2000
Mercedes SL
BMW M6
?
Huomaatteko mitään logiikkaa vetotavassa?
Käsittämätöntä on esim. että joku hankkii vaikka Audi TT:n kaksivetoisena vetelijänä... neliveto sitten jos on pakko TT hankkia, mutta ei ikinä etuvetoista "urheilu"autoa- mutta
Tuossa vauhdikkaassa listassa olet oikeassa, mutta kun teillä nuorilla ja rohkeilla rattivirtuooseilla ei ole kauhean usein mikään näistä:
Porsche 911
Ferrari F430
Lamborghini
Nissan Skyline
Honda NSX
Honda S2000
Mercedes SL
BMW M6
(Mitä muuten nuo Nissanit ja Hondat tuolla tekevät?)
Vai on sinulla joku noista? :)
Pikemminkin teillä on jälkiasennussumuvalot ja
Toyota Carina tai DX
Ford Escort, Taunus tai Mondeo
Takaveto 200-sarjan Volvo
Joku ikivanha lintta BMW
tms
Näiden "urheiluautojen" kuvia näkee lähes päivittäin iltapäivälehtien sivuilla. On hyödynnetty vetotapa ihan maksimiin ja yleensä kuski tai joku aivan sivullinen on kuollut. - testattua
Taannoisessa Tekniikan Maailmassa ns. urheilullisten autojen verailussa Saab 93 turbo oli radalla selkeästi nopeampi kuin BMW 320i.
Aika kyytiä on myös takavuosien kaksivetoisten ralleissa viety muun muassa Miniä (Timo Mäkinen)ja Saabia (Stig Blomqvist).
Jääradalla etuvetoinen pesee etumoottorisen takavetoisen mennen tullen, jos kuskit ovat yhtä kokeneita. - Mercedesisti
mutta kirjoitti:
Tuossa vauhdikkaassa listassa olet oikeassa, mutta kun teillä nuorilla ja rohkeilla rattivirtuooseilla ei ole kauhean usein mikään näistä:
Porsche 911
Ferrari F430
Lamborghini
Nissan Skyline
Honda NSX
Honda S2000
Mercedes SL
BMW M6
(Mitä muuten nuo Nissanit ja Hondat tuolla tekevät?)
Vai on sinulla joku noista? :)
Pikemminkin teillä on jälkiasennussumuvalot ja
Toyota Carina tai DX
Ford Escort, Taunus tai Mondeo
Takaveto 200-sarjan Volvo
Joku ikivanha lintta BMW
tms
Näiden "urheiluautojen" kuvia näkee lähes päivittäin iltapäivälehtien sivuilla. On hyödynnetty vetotapa ihan maksimiin ja yleensä kuski tai joku aivan sivullinen on kuollut.No siis kai tuo kirjoittaja, jolle vastasit, halusi huomauttaa, että myös niillä autonvalmistajilla, jotka tekevät muuten vain etuvetoisia autoja, niin myös niillä urheilumallit ovat takavetoisia...
Siis ettei vain luulla että takavetoisia ovat huippu-urheiluautot ja mercedeksellä ja bmw:llä melkein kaikki mallit, ei niin, vaan KAIKILLA valmistajilla urheiluautot ovat takavetoisia, siitä yksinkertaisesta syystä, että kun tehoa alkaa olla, niin sitten etuvetoinen ei vaan toimi vaan vetelee kuin keitetty spagetti...
Sanotaan nyt sitten että palttiarallaa tuo 200hv on jo se teho, että aivan surkeaksi menee ajettavuus jos tehoja todella käytetään, kun auto on etuvetoinen. Toki ihan sama mikä vetotapa on kyseessä tuon asian suhteen jos autossa on se 90 tai peräti 102hv (vrt. joku 1.6 Civic tai Audi A3 1.6) tai kuten uusimmassa Tuulilasissa joku Skoda-kuski niin asiantuntevasti totesi, että "1.6-litrainen kone on aivan riittävä"... joo, ehkä jollekin, minulle ei ainakaan
Siis ajakoon se kuka haluaa 1.6-litraisella etuvedolla, minä ajan vain yli 200hv takavetoisilla, kuten Mercedes SLK AMG:ni on, en voisi kuvitellakaan autoa etuvetoisen, kauhea ajatus, pilattaisiin koko auto sillä!
Sitten toisena autona on Peugeot 106 takavetoisena, se saa olla mielellään etuvetoinen kaikkine 60 hv:n tehoineen. - Top Gear
testattua kirjoitti:
Taannoisessa Tekniikan Maailmassa ns. urheilullisten autojen verailussa Saab 93 turbo oli radalla selkeästi nopeampi kuin BMW 320i.
Aika kyytiä on myös takavuosien kaksivetoisten ralleissa viety muun muassa Miniä (Timo Mäkinen)ja Saabia (Stig Blomqvist).
Jääradalla etuvetoinen pesee etumoottorisen takavetoisen mennen tullen, jos kuskit ovat yhtä kokeneita.Joo, Saab 93 Turbo vs BMW 320... entäpäs jos olisi laitettu n. 240 hevosvoimaiset suurinpiirtein vastaavat autot testiin radalle? Tai vertailtu ajo-ominaisuuksia pelkkien kierrosaikojen lisäksi?
Esim. vrt. Honda S2000, Opel Astra OPC, Renault Megane ja Golf GTI. Ensimmäiset kaksi ovat molemmat 240hv tehoilla, Honda takavetoinen (sattuneesta syystä, että etuvedolla noilla tehoilla ei tee mitään) ja Opel Astra kun on etuveto vakiomallina niin myös OPC on etuveto, ja Astra OPC oli aivan hirveä ajettava Top Gearin testissä, vetotavasta johtuen. Ei liene epäselvää, kumpi noista on parempi ja nopeampi ajaa...
Golf ja Megane n. 200hv menettelevät vielä juuri ja juuri, mutta urheiluautoiksi niitä ei voi sanoa etuvedosta johtuen.
Miltä tuntuisi etuvetoinen Porsche? Tai etuvetoinen Ferrari. Niinpä. - ohitetuksi perheautolla!
http://youtube.com/watch?v=Vp7P7tQa4NE
Kun suora aukeaa ja kuski painaa pedaalia jää muut kuin seisomaan!
Jos ei hihassa löydy momenttia pitämää "torgue steering" aisoissa syytä mennä treenaamaan tai turvautua "kiellettyihin" menetelmiin ;-)
Ps. Taka akselin tehtävä pitää auto ajosuunnassa. Jos näin ei ole spinni voi tapahtua millisekunneissa eikä edes ajonvakautus ehdi mukaan ... tuho taattu muun liikenteen seassa. "Pojat kuulkaa paras tapa mennä tieltä ulos on keula edellä ei koske niin kovasti jos koskee!" sanoii rallin suomen mestari naisten puolella aikoinaan. - sucks!
Top Gear kirjoitti:
Joo, Saab 93 Turbo vs BMW 320... entäpäs jos olisi laitettu n. 240 hevosvoimaiset suurinpiirtein vastaavat autot testiin radalle? Tai vertailtu ajo-ominaisuuksia pelkkien kierrosaikojen lisäksi?
Esim. vrt. Honda S2000, Opel Astra OPC, Renault Megane ja Golf GTI. Ensimmäiset kaksi ovat molemmat 240hv tehoilla, Honda takavetoinen (sattuneesta syystä, että etuvedolla noilla tehoilla ei tee mitään) ja Opel Astra kun on etuveto vakiomallina niin myös OPC on etuveto, ja Astra OPC oli aivan hirveä ajettava Top Gearin testissä, vetotavasta johtuen. Ei liene epäselvää, kumpi noista on parempi ja nopeampi ajaa...
Golf ja Megane n. 200hv menettelevät vielä juuri ja juuri, mutta urheiluautoiksi niitä ei voi sanoa etuvedosta johtuen.
Miltä tuntuisi etuvetoinen Porsche? Tai etuvetoinen Ferrari. Niinpä.Vaikka kyseinen ohjelma on ihan ok väitän ettei tuo ratakierros kerro kovinkaan paljon todellisista ominaisuuksista.
Rata on pelkkä pannukakku siis kiitorata ilman ensimmäistäkään nousua tai laskua.
Autolla yleensä liikutaan erilaisissa olosuhteissa erinlaisilla teillä kaikkina vuodenaikoina. Käytännössä auto joka toimii kaikissa em olosuhteissa loogisesti on paras kombinaatio.
Tottakai voi olla eri peli kesään ja talveen kukapa Ferrarillaan lumia kolaa. Sopivasti modifoituna tavallinen perheauto voi todella paha yllätys ihan oikeille urheiluautoille.
Tässä videopätkä tehokkaasta perheautosta ja huomatkaa auto sutii kaikilla vaihteiilla!
http://youtube.com/watch?v=S5Cfnlcd6NQ - Eturuopija paskoo
sucks! kirjoitti:
Vaikka kyseinen ohjelma on ihan ok väitän ettei tuo ratakierros kerro kovinkaan paljon todellisista ominaisuuksista.
Rata on pelkkä pannukakku siis kiitorata ilman ensimmäistäkään nousua tai laskua.
Autolla yleensä liikutaan erilaisissa olosuhteissa erinlaisilla teillä kaikkina vuodenaikoina. Käytännössä auto joka toimii kaikissa em olosuhteissa loogisesti on paras kombinaatio.
Tottakai voi olla eri peli kesään ja talveen kukapa Ferrarillaan lumia kolaa. Sopivasti modifoituna tavallinen perheauto voi todella paha yllätys ihan oikeille urheiluautoille.
Tässä videopätkä tehokkaasta perheautosta ja huomatkaa auto sutii kaikilla vaihteiilla!
http://youtube.com/watch?v=S5Cfnlcd6NQVai loogisesti, joo eli vanhan 900 Saabin ainainen puskeminen liukkaalla on siis loogista ajokäytöstä, ja etuveto tottakai, ja vielä käsijarrunkin tulee toimia etupyörien välityksellä, niin johan saadaan puskemisominaisuudet huippuunsa.
Oletkos koskaan ajanut tehokkaalla etuvetoautolla ja kiihdyttänyt sillä? Jos olet niin tiedät kuinka paska sellaista on hallita ja ohjata, kun teho tulee etupyörille, niin ratti hyppää syliin ja auto vetelee kuin kastemato, todella kusinen ajaa ja ohjata kovassa kiihdytyksessä. Vertaa sitten takavetoon, vielä heti perään ja kyllä on perkele eroa kuin yöllä ja päivällä ajettavuudessa kun ajossa on kiihdytyksiä ja kaasun painamista tarvittaessa kunnolla. Sutiminen etuvedolla on sellaista ruopimista, että tuntuma ja hallinta menee, tehokkaalla takavedolla tosin kumi voi olla halpaa kun todella perät sivulle kuivalla asvaltilla hakee, mutta auto on osaavan kuljettajan täydellisessä omassa hallinnassa ja sanoisinpa, että käytännön pito on usein parempi, kun ei ole sellaista joko-tai-ruopimista vaan hallittua sutimista ja voiman annostelua. - mennään mennään ...
Eturuopija paskoo kirjoitti:
Vai loogisesti, joo eli vanhan 900 Saabin ainainen puskeminen liukkaalla on siis loogista ajokäytöstä, ja etuveto tottakai, ja vielä käsijarrunkin tulee toimia etupyörien välityksellä, niin johan saadaan puskemisominaisuudet huippuunsa.
Oletkos koskaan ajanut tehokkaalla etuvetoautolla ja kiihdyttänyt sillä? Jos olet niin tiedät kuinka paska sellaista on hallita ja ohjata, kun teho tulee etupyörille, niin ratti hyppää syliin ja auto vetelee kuin kastemato, todella kusinen ajaa ja ohjata kovassa kiihdytyksessä. Vertaa sitten takavetoon, vielä heti perään ja kyllä on perkele eroa kuin yöllä ja päivällä ajettavuudessa kun ajossa on kiihdytyksiä ja kaasun painamista tarvittaessa kunnolla. Sutiminen etuvedolla on sellaista ruopimista, että tuntuma ja hallinta menee, tehokkaalla takavedolla tosin kumi voi olla halpaa kun todella perät sivulle kuivalla asvaltilla hakee, mutta auto on osaavan kuljettajan täydellisessä omassa hallinnassa ja sanoisinpa, että käytännön pito on usein parempi, kun ei ole sellaista joko-tai-ruopimista vaan hallittua sutimista ja voiman annostelua.Kokemusta normiautoa tehokkaamista etuvedoista siis yli 147 kw tehoisista kertyy päivittäin.
Og900 kässäri löytyy sekä etu että takapäästä riippuen vuosimallista.
Hinnatalkaenmallit ongelmallisia ajoltaan vauhtiversiot ihan eri juttu.
Jos ei ole lihasta hihassa voi vetely käydä voimille eiku salille treeniin. Tilannetta voi parantaa lukkoperällä jota myös takatuuppareissa käytetään.
Viivalta etuveto lähtee aina samantehoista takapotkua heikommin vaan lentävässä lähdössä ei eroa takatuupparin eduksi. Suuntavakavuus parempi suurissa nopeuksissa!
Teikälinen vetää sitten mutkatkin sladdissa muun liikenteen seassa? Paras tapa päästä lehtien etusivuille on painaa kaasu liian aikaisin auki mutkassa tai peräti jo ennen sitä.
Senverran on takatuupparilla tullut ajettua mottorikoon vaihdellessa 0.9 - 16 litran välillä että tiedän mistä puhutaan.
Osaavan käsissä takatuuppari on ihan ok vaan ensiauto kortin saaneelle alle litranen etuveto. Tehokas takaveto noviisille liikaa(ellei treenannut aiemmin kuten nimimerkki GoodNic);)
Ps. 99 vetää viivaa
http://video.google.com/videoplay?docid=-255771449941315579&q=saab racing - se setä jota juokset aina k...
sucks! kirjoitti:
Vaikka kyseinen ohjelma on ihan ok väitän ettei tuo ratakierros kerro kovinkaan paljon todellisista ominaisuuksista.
Rata on pelkkä pannukakku siis kiitorata ilman ensimmäistäkään nousua tai laskua.
Autolla yleensä liikutaan erilaisissa olosuhteissa erinlaisilla teillä kaikkina vuodenaikoina. Käytännössä auto joka toimii kaikissa em olosuhteissa loogisesti on paras kombinaatio.
Tottakai voi olla eri peli kesään ja talveen kukapa Ferrarillaan lumia kolaa. Sopivasti modifoituna tavallinen perheauto voi todella paha yllätys ihan oikeille urheiluautoille.
Tässä videopätkä tehokkaasta perheautosta ja huomatkaa auto sutii kaikilla vaihteiilla!
http://youtube.com/watch?v=S5Cfnlcd6NQMissä kohtaa se tehokkaan perheauton piti näkyä?
Jos tarkoitit tuota Saabia, niin siinä ei taida olla Saabista muuta kuin muoto. Runko ja korikin on itse tehdyt.
Nämä ovat taas näitä mopopoikien masturbointivideoita, missä rata-autolla ajetaan kisaa sarjavalmisteisen kanssa. - tietoo .....
se setä jota juokset aina k... kirjoitti:
Missä kohtaa se tehokkaan perheauton piti näkyä?
Jos tarkoitit tuota Saabia, niin siinä ei taida olla Saabista muuta kuin muoto. Runko ja korikin on itse tehdyt.
Nämä ovat taas näitä mopopoikien masturbointivideoita, missä rata-autolla ajetaan kisaa sarjavalmisteisen kanssa.http://www.garaget.org/?car=135
Tämä auto kyseessä. Ihan tavallinen tuotanto Saabbi. Keulaa modifoitu jotta kaikki mahtuu, ovet alumiinia, turvakehikko ja hiilikuitukonepelti.Konetta viritetty hieman vähemmälläkin pärjää.
Kyseessä katuauto(kilpi näkyy ikkunassa) ja jos en väärin muista niin tämä on maailman nopein etuveto varttimaililla;)
Tehokkaampiakin löytyy vaikkapa tämä:
http://youtube.com/watch?v=U2IJeMgcvTs
Ps kortti ollut jo neljännesvuosisadan mallia *****. Puoletkin noista tehoista riittää ainakin meikäläiselle. Se että kerrot omista "käsityö" harrastuksistasi näillä palstoilla on oma asiasi;)
- urheiluautot
on poijjaat, sanotte mitä sanotte - TAKAVETOISIA (tai 4x), MUTTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ ETUVETOISIA!
Ja syynkin varmaan tiedätte.
Elikkä etupääruopiat. PYSYKÄÄ VAAN OMILLA SIVUILLANNE.- löytyihän
Siltä yksi joka on samaa mieltä kuin tuossa jo aiemmin avauduin.
- tuc
Etuvetoisia formuloita odotellessa ;D
Esim. slalom-kokeessa taitaa takavetoiset autot viedä kärkipaikat.
Etuveto on hyvä halpoihin kertakäyttöisiin autoihin. Pitkäikäisiin, urheilullisiin ja laadukkaisiin autoihin onkin sitten takaveto oikea ratkaisu. Onhan takavetoinen auto paljon helpompi huoltaa.
Jos ette usko, että takavetoinen on järkevämpi ratkaisu, kokeilkaa irrottaa Volvo S80:n vaihteisto ja iloitkaa etuvetoisen helposta huollettavuudesta ;) - autoja?
Kun täällä on paljon takavetourheiluautojen omistajia, niin olisipa kiva kuulla, mitä ne ovat?
- tuc
autoja? kirjoitti:
Kun täällä on paljon takavetourheiluautojen omistajia, niin olisipa kiva kuulla, mitä ne ovat?
http://students.tukkk.fi/tuukka.simonen/Mersukuvat/P1000416.JPG
Tollanen. Omissa nimissä ja itte maksan. Mutkiin menee paremmin kuin esim. Lamborghini Gallardo Spider (ihan mitattuina maksiminopeuksina 18m slalom-testissä). - Mercedesisti
autoja? kirjoitti:
Kun täällä on paljon takavetourheiluautojen omistajia, niin olisipa kiva kuulla, mitä ne ovat?
No, minulla on Mercedes SLK AMG R170 -korimallinen. Takarenkaat 245 leveät ja silti olen muutamaan otteeseen onnistunut tahattomasti saamaan kuivalla asvaltilla perän luistoon, kun ASR on ollut pois kytkettynä kun on "näyttänyt" kiihtyvyyttä vieressä istuvalle kaverille... ekalla kerralla auton kylki läheni uhkaavasti liikenteenjakajaa ja sen jälkeen on oppi hieman varovaisemmin polkemaan kaasua, etenkin tuo ASR pois kytkettynä, se ASR on kyllä kätevä, mutta kyllähän se käytännössä syö suorituskykyä.
Enpä voisi ikinä kuvitella autoani etuvetoisena kyllä, aivan ällöttävä ajatuskin. - autoja ovat
Mercedesisti kirjoitti:
No, minulla on Mercedes SLK AMG R170 -korimallinen. Takarenkaat 245 leveät ja silti olen muutamaan otteeseen onnistunut tahattomasti saamaan kuivalla asvaltilla perän luistoon, kun ASR on ollut pois kytkettynä kun on "näyttänyt" kiihtyvyyttä vieressä istuvalle kaverille... ekalla kerralla auton kylki läheni uhkaavasti liikenteenjakajaa ja sen jälkeen on oppi hieman varovaisemmin polkemaan kaasua, etenkin tuo ASR pois kytkettynä, se ASR on kyllä kätevä, mutta kyllähän se käytännössä syö suorituskykyä.
Enpä voisi ikinä kuvitella autoani etuvetoisena kyllä, aivan ällöttävä ajatuskin.Mutta vaikutelmaksi jää, että kumpikaan teistä ei ollut perheenisiä osulan koiran persiisiin opastamassa. Eikä muutenkaan omilla loisteliailla ajotaidoillaan ja suunnattomalla rohkeudellaan leuhkimassa.
Sitä vaan, että tämän palstan korskeimmat "urheiluautomiehet" paahtavat näyttävät sivuluisunsa ikivanhoilla lintoilla, joilla ei ole urheiluautojen kanssa muuta yhteistä kuin takaveto. Joka sekin vetää vuororenkain. - sanoja8
tuc kirjoitti:
Etuvetoisia formuloita odotellessa ;D
Esim. slalom-kokeessa taitaa takavetoiset autot viedä kärkipaikat.
Etuveto on hyvä halpoihin kertakäyttöisiin autoihin. Pitkäikäisiin, urheilullisiin ja laadukkaisiin autoihin onkin sitten takaveto oikea ratkaisu. Onhan takavetoinen auto paljon helpompi huoltaa.
Jos ette usko, että takavetoinen on järkevämpi ratkaisu, kokeilkaa irrottaa Volvo S80:n vaihteisto ja iloitkaa etuvetoisen helposta huollettavuudesta ;)"Etuvetoisia formuloita odotellessa ;D
"Esim. slalom-kokeessa taitaa takavetoiset autot viedä kärkipaikat. "
takavetoisia 316 Formuloita odotellessa. Slalom kokeessa ei normi bemut juhli - Mercedesisti
autoja ovat kirjoitti:
Mutta vaikutelmaksi jää, että kumpikaan teistä ei ollut perheenisiä osulan koiran persiisiin opastamassa. Eikä muutenkaan omilla loisteliailla ajotaidoillaan ja suunnattomalla rohkeudellaan leuhkimassa.
Sitä vaan, että tämän palstan korskeimmat "urheiluautomiehet" paahtavat näyttävät sivuluisunsa ikivanhoilla lintoilla, joilla ei ole urheiluautojen kanssa muuta yhteistä kuin takaveto. Joka sekin vetää vuororenkain.Joo, en ole perheenisä vielä, jos olisin niin tuskinpa olisi SLK:ta autona. Nyt ajattelin jättää sen sitten kuitenkin itselleni kesäautoksi ja kakkosautoksi kuitenkin ja pitää rinnalla sitten jotain perheautoa. On tuo avoautoilu tehokkaalla autolla kesällä sen verran mukavaa puuhaa, että en voi ajatella oikein luopuvanikaan tuosta ja vaihtavan sitä johonkin perusfarkkuun, vaan hommataan rinnalle sitten toinen joskus
- tulevaisuudessa?
sanoja8 kirjoitti:
"Etuvetoisia formuloita odotellessa ;D
"Esim. slalom-kokeessa taitaa takavetoiset autot viedä kärkipaikat. "
takavetoisia 316 Formuloita odotellessa. Slalom kokeessa ei normi bemut juhliNelikkoturbo jossa vaihteisto osana moottoria pitkittäin .... kuullostaako tutulta?
Entäs jarrutusenergian talteenotto. Kaiki jo käytössä mikä merkki?
- transit
No ainakin isän tosin uus transitti on viimesen päälle hyvä ajaa ja talviliukkailla leikkimistä ei estä mikään... tehokkaimmalla koneella ja lastulla niin lähteekin ihan mukavasti... kyllä se takaveto pitää olla!
- jotka
eivät osaa ajaa, (esim. takavedolla) talveksi 60km/h nopeusrajoitus, tai kortti pois. Takavedoilla on ajettu 100 vuotta, yks´kaks´ne onkin hengenvaarallisia, vaikka autot ovat vain parantuneet. Vian täytyy olla kuskeissa.
- osta etuveto.
"Kuitenkin - takavetoinen auto on kokemattomalla yllättävä ajopeli". TOTTA.
"Olen itse opetellut ajamaan takavetoisella autolla ja tiedän, että sillä pärjää, jos sillä osaa ajaa".
TOTTA.
Turhaa moralisointia. Aivan sama kun vertailisi 40- luvun syöntitottumuksia, esim. pettuleipää tämän päivän ruokaan ja oho, syötiinpä silloin epäterveellisesti!! Me apinoiden sukulaiset kehitymme ja niin tekee tekniikkakin.
Totta kai etuvedolla on helpompi ajella kun takavedolla jos ei ole takavetoisiin tottunut. Itselläni on tällä hetkellä etuvetoinen auto taas pitkästä aikaa ja pakko sanoa että vastaavaa en taas pitkään aikaan hanki. Takaveto antaa minusta paremman tuntuman, jos perä irtoaa voi aina ohjata vastaan,eli tilanteen voi vielä pelastaa. Etuveto taas puskee ja tämän tapahtuessa ei voi kuin polkaista kytkimen lattiaan ja odottaa että pito palautuu.
Kunhan siis vauhtia ei ole liikaa.
Yksi hauskimmista omistamistani autoista oli BMW 320i 80-luvulla. Ohjaustuntuma oli mitä mainioin ja koskaan ei vaaratilanteita sattunut. Järki päässä-vauhti tilanteen mukaan ja varmasti pärjää. Vaimoni ei kyllä autoa saanut ajaa kuin säät olivat pahimmillaan. osta etuveto. kirjoitti:
"Kuitenkin - takavetoinen auto on kokemattomalla yllättävä ajopeli". TOTTA.
"Olen itse opetellut ajamaan takavetoisella autolla ja tiedän, että sillä pärjää, jos sillä osaa ajaa".
TOTTA.
Turhaa moralisointia. Aivan sama kun vertailisi 40- luvun syöntitottumuksia, esim. pettuleipää tämän päivän ruokaan ja oho, syötiinpä silloin epäterveellisesti!! Me apinoiden sukulaiset kehitymme ja niin tekee tekniikkakin.
Totta kai etuvedolla on helpompi ajella kun takavedolla jos ei ole takavetoisiin tottunut. Itselläni on tällä hetkellä etuvetoinen auto taas pitkästä aikaa ja pakko sanoa että vastaavaa en taas pitkään aikaan hanki. Takaveto antaa minusta paremman tuntuman, jos perä irtoaa voi aina ohjata vastaan,eli tilanteen voi vielä pelastaa. Etuveto taas puskee ja tämän tapahtuessa ei voi kuin polkaista kytkimen lattiaan ja odottaa että pito palautuu.
Kunhan siis vauhtia ei ole liikaa.
Yksi hauskimmista omistamistani autoista oli BMW 320i 80-luvulla. Ohjaustuntuma oli mitä mainioin ja koskaan ei vaaratilanteita sattunut. Järki päässä-vauhti tilanteen mukaan ja varmasti pärjää. Vaimoni ei kyllä autoa saanut ajaa kuin säät olivat pahimmillaan.Varmasti jokainen autoilia osaisi ajaa takavedolla jos ei olisi tullut etuvetoja ollenkaan.Osattiinhan aikoinaankin kun ei ollut etuvetoja.
Mutta maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana.Mutta totuushan on se että suurinosa autoista on etuvetoisia ja suurin osa ihmisistä on oppinut ajamaan vain etuvetoisilla autoilla.Elikkä kun laitetaan semmoinen tumpelo ratintaakse joka ei ole ajanut takavetoisella autolla niin kyllähän se lähtaa lapasesta,jos ei ole luistonestoja ja muita apuja.Mutta täytyy todeta että emäntänikin monien vuosien jälkeen pärjää erinomaisesti taas takavedon kanssa kiitos luistoneston.
Jokainen ajakoon semmoisella autolla johon rahat riittää tai on tykästynyt.jauskoisin että 95%tämänkin palstan kirjoittajista ajaa/ajaisi miuluusti BMW:merkkisellä autolla.
P:S te etuveto autoilijat kun taas tulee talvi takaisin niin käykää kokeilemassa BMW:tä.Huomaatte kuinka hyvä nykyinen takapotku auto on vaikka olisikin liukasta.- etuvetoon
keppe kirjoitti:
Varmasti jokainen autoilia osaisi ajaa takavedolla jos ei olisi tullut etuvetoja ollenkaan.Osattiinhan aikoinaankin kun ei ollut etuvetoja.
Mutta maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana.Mutta totuushan on se että suurinosa autoista on etuvetoisia ja suurin osa ihmisistä on oppinut ajamaan vain etuvetoisilla autoilla.Elikkä kun laitetaan semmoinen tumpelo ratintaakse joka ei ole ajanut takavetoisella autolla niin kyllähän se lähtaa lapasesta,jos ei ole luistonestoja ja muita apuja.Mutta täytyy todeta että emäntänikin monien vuosien jälkeen pärjää erinomaisesti taas takavedon kanssa kiitos luistoneston.
Jokainen ajakoon semmoisella autolla johon rahat riittää tai on tykästynyt.jauskoisin että 95%tämänkin palstan kirjoittajista ajaa/ajaisi miuluusti BMW:merkkisellä autolla.
P:S te etuveto autoilijat kun taas tulee talvi takaisin niin käykää kokeilemassa BMW:tä.Huomaatte kuinka hyvä nykyinen takapotku auto on vaikka olisikin liukasta.Kuten edellä todetaankin, jos tottumaton siirtyy etuvedosta takavetoon, niin lapasesta lähtee. Mitenkähän silloin, kun tottumaton siirtyy takavedosta etuvetoon? Arvelen, että ei lähde, ei ainakaan niin helposti. En tiedä, todistaako se jotain vetotapojen etevyydestä.
Uusi BMW on toki kelpo auto, en kiistä sitä. Ja 95 prosenttia tämän palstan vieraista ajaisikin varmaan mieluusti BMW:llä, mutta yleisemmin ottaen merkin haluttavuus on varsinkin BMW-kuskien omassa keskuudessa yliarvioitu.
Jos bemarin haluaa, jokainen voi ostaa sellaisen. Suuri osa pikkupojistahan aloittaa autoilun juuri bemarilla. Ja merkkiin liitetään ajoneuvon ja kuljettajan iästä riippumatta tutkitusti ns. epäsosiaalinen ajotapa.
Molemmat tekijät vähentävät merkittävästi BMW:n haluttavuutta aikuisväestön keskuudessa. - joka jyrää
Kun joudutaan ajamaan etuvetokinnerillä vaikka mieli tekisi sitä tehokasta takavetoa jota ei nynny kuitenkaan uskalla laittaa arvostelun pelossa, niin sitten kateuksissa kirjoitellaan kaikkea mitä sylki suuhun tuo ja yhdytään kuoroon leimaamaan takavetoautoja negatiivisesti. Varsinkin kun nykyään takavetoiset ovat pääasiassa muutoinkin kadehdittavia premium autoja eivätkä mitään tavan corollia taikka ladoja kuten takavuosina.
Enempihän noilla etuvetoisilla metsään taikka vastaantulijaan mennään minkä tahansa tilaston valossa. Ei vain ole mediaseksikästä kirjoittaa jotta etuvetokauppakassin puskeminen kaarteessa aiheutti onnettomuuden vaikka kunnollisella takavetoautolla tilanteesta olisi selviydytty kunnialla. - on uskomus
joka jyrää kirjoitti:
Kun joudutaan ajamaan etuvetokinnerillä vaikka mieli tekisi sitä tehokasta takavetoa jota ei nynny kuitenkaan uskalla laittaa arvostelun pelossa, niin sitten kateuksissa kirjoitellaan kaikkea mitä sylki suuhun tuo ja yhdytään kuoroon leimaamaan takavetoautoja negatiivisesti. Varsinkin kun nykyään takavetoiset ovat pääasiassa muutoinkin kadehdittavia premium autoja eivätkä mitään tavan corollia taikka ladoja kuten takavuosina.
Enempihän noilla etuvetoisilla metsään taikka vastaantulijaan mennään minkä tahansa tilaston valossa. Ei vain ole mediaseksikästä kirjoittaa jotta etuvetokauppakassin puskeminen kaarteessa aiheutti onnettomuuden vaikka kunnollisella takavetoautolla tilanteesta olisi selviydytty kunnialla.Kuka tahansa voi ostaa bemarin. Sehän on pikkupoikien halpa aloitusvaunu. Muutaman tonnin premium-lintat herättävät kateutta korkeintaan niissä toisissa amista käyvissä pikkupojissa, joilla ei ole edes sitä linttaa. Aikuiset hymähtelevät niille isällisesti.
- kokemattomuus ...
joka jyrää kirjoitti:
Kun joudutaan ajamaan etuvetokinnerillä vaikka mieli tekisi sitä tehokasta takavetoa jota ei nynny kuitenkaan uskalla laittaa arvostelun pelossa, niin sitten kateuksissa kirjoitellaan kaikkea mitä sylki suuhun tuo ja yhdytään kuoroon leimaamaan takavetoautoja negatiivisesti. Varsinkin kun nykyään takavetoiset ovat pääasiassa muutoinkin kadehdittavia premium autoja eivätkä mitään tavan corollia taikka ladoja kuten takavuosina.
Enempihän noilla etuvetoisilla metsään taikka vastaantulijaan mennään minkä tahansa tilaston valossa. Ei vain ole mediaseksikästä kirjoittaa jotta etuvetokauppakassin puskeminen kaarteessa aiheutti onnettomuuden vaikka kunnollisella takavetoautolla tilanteesta olisi selviydytty kunnialla.Luitko tuonkin jostain autolehdestä? Kasvaako karvat? Todellinen tilastonikkari.
"Enempihän noilla etuvetoisilla metsään taikka vastaantulijaan mennään minkä tahansa tilaston valossa."
Tosi valopää! Paistaako läpi pään?
Edelleen jos pakko ajaa tieltä ulos paras tapa tehdä se on keula edellä. Jos et usko niin kysy vaikka Markko Märtiniltä.
Mikäli tilannenopeus oikea kaarteessa ei ongelmia. Jos taas liikaa nopeutta on vika ratin ja penkin välissä eikä todellakaan autossa oli sitten taka/etuveto.
Nykyään tiet niin heikkokuntoisia urineen ettei normikorollaa suuremilla raideleveyksillä tahdo auto kulkea suoraan edes pääteillä. Noppakorollan kun uraan pistää ei tartte paljon ohjata urat vie.
Nämä takavetopreemiumit todellisia suunnittelun kukkasia. Pannaan viimeisen päälle tehokas kone kunnon alusta huippuajo-ominaisuudet kaikki löytyy samasta paketista. Sitten se kaikki hauska tapetaan jos jonkilaisilla turvatoiminnoilla/ajonvakautuksilla. Riittää autosähkäreillä töitä jatkossakin.
Vedä vaan pitkiä sladdeja sillä takatuupparilla kunhan teet sen muualla kuin liikenteen seassa.
- Jenni__
...
"Nykyautojen ajovakauden hallintajärjestelmä ESP pistää uudet takavetoiset henkilöautot lähes samalle viivalle etuvetoisten kanssa. Nykypäivän takavetoauto pärjää siis mainiosti Suomen talvessa."
...
Jos vanhat takavetoiset ovat turvattomia, niin mitenköhän asiaa auttaa poistaa uudet takavetoiset, jotka olisivat turvallisia?
t. E36 -91 ja maltilla ajava 18-vuotias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783