Hei. Minulle on määrätty Lyricaa yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, psykiatrin toimesta. Se on alunperin epilepsia- ja kolmoishermosärkylääke, mutta nyt saanut Suomessakin luvan GAD:iin eli yl. ahdistuneisuuteen, annoksella 150 - 300 mg päivä. Sivuvaikutusluettelo on ennätyspitkä, siis tosi paljon pahoja sivareita luokassa erittäin yleisen tai yleiset. Ja mitä olen lukenut muiden käyttäjien kokemuksia, ovat tosi monet saaneet heitehuimausta, uneliaisuutta, muistihäiriöitä, sanojen katoamisia, kävelyä kuin humalassa, painonnousua ja turvotusta jne.
En tajua miten uskallan aloittaa tuollaisen lääkkeen. En tahtoisi viettää päiviäni tokkuraisena ja huimauksen alaisena ja lihonneena tms. Olen niin lääkeherkkä että kaikesta paitsi Panadolista tulee monia sivareita. Nyt käytössä Remeron ja Diapam yöksi, Femilar ja Thyroxin myös. Että vielä lisää soppaan. Onko kellään kokemuksia Lyrican tehosta em. vaivaan ja onko tullut mitä sivareita?
Lyricaa määrätty
6
712
Vastaukset
- ...
Lääkkeiden sivuvaikutuksissa on se hyvä puoli, että ne helpottavat yleensä lähes kokonaan, kunhan elimistö tottuu lääkkeen vaikutukseen. Lyricalla tosiaankin on yleisesti mainitsemiasi sivuvaikutuksia, mutta koska niiden esiintyvyys on kuitenkin hyvin yksilöllistä, niin sinuna aloittaisin kuitenkin lääkityksen. Lääkäri varmaan antoi ohjeet, että aloitetaan pienemmällä annoksella ja annosta nostetaan tarvittaessa muutamien viikkojen kuluttua, kun elimistö on ehtinyt tottua lääkkeeseen. Lääkkeiden sivuvaikutuksethan ovat aina suoraan yhteydessä annoksen suuruuteen. Ja tuosta painonnoususta sen verran, että se ikävä kyllä liittyy haittana useisiin mielialalääkkeisiin, myös Remeronilla on tämä sivuvaikutus, mutta eihän se toki kaikilla ilmene. Toivottavasti teet poikkeuksen sivuvaikutuslistalla ja lääkkeet sopivatkin sulle hyvin.
- kipuinen
Itse aloitin viikko sitten Lyrican käytön, olen itsekin erittäin lääkeherkkä joten olin aika skeptinen Lyricaa kohtaan. Sain selville että Lyricaa saa nykyään myös 25mg kapseleina, joten kolme ensimmäistä päivää söin 25mg/vrk iltaisin, sitten neljä päivää 2x25mg/vrk iltaisin. Pientä huimausta on ollut, niin että on noustava varovasti pystyyn (tosin sitä huimausta minulla on ollut aina, on vain hiukan voimistunut). Väsymistä ei ole juurikaan ollut, pikemminkin olen piristynyt. Lihoamisesta en tiedä vielä... ja sivuvaikutukset tottakai vaihtelee, mutta itse pelkäsin pahempaa, mutta kun nostaa annosta tarpeeksi hitaasti niin ei sen suuremmin pitäisi elämää vaikeuttaa. Lisäksi ne pahimmat sivuvaikutukset kestää yleensä vain ensimmäiset viikot, ja toivottavasti ovat vaivan arvoisia niin että saat avun ahdistuneisuuteesi!
- åiu
siitä vaan jos haluat muodottomaksi läskikasaksi. lyrica on pahin lihottajalääke markkinoilla. ennatysnopea, kilo per viikko, näin kävi mulla. kovaan kipuun määrättiin. olo kuin kaatokännissä, huimaus, sekavuus, ym. karmeaa myrkkyä. ja kallis. koska on uusi lääke, pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, ja potilaat koekaniineina. ei kiitos..
- kolotusta
minäkin sain lyricaa selän kulumiin, joista on jäänyt päälle jatkuva kipu. aloitin lääkkeen nyt syksyllä ensin illalla 75mg. josta oli tarkoitus nostaa 2x75mg. heitehuimaus tuli heti joskin se kuukauden jälkeen väheni.sitten yritettiin 75mg ja 25mg. olin aivan väsynyt. nyt huomasin että minulla on kuukautiset jääneet pois. aloin tarkistaa mistä asti, ja se sopii lyrican aloitukseen. myös pakkausselostuksessa on maininta tälläisesta haittavaikutuksesta.
omalta kohdaltani päätin lopettaa tämän lyrica lääkkeen. Ensi viikolla olis kontrolli, pääsenköhän taas eri lääkkeen koekaniiniksi. - vaikka pari kokeilinkin...
Mulle määrättiin Lyricaa hermosärkyihin (hermopinne)
Kokeilin pari nappia ja sain julmetun päänsäryn, ja olo oli kuin humalaisella.
Pienen lapsen yh:na päätin etten kyllä syö ko. lääkettä kun kerta kipujen kanssa pärjään ilmankin!
Sivuvaikutus lista oli kyllä hurja!
Ja kun luin teidän kommentteja lihomisesta, en tule myöskään koskaan sitä syömään! - sofiina
Hei!
jos sitä sivuvaikutuslistaa lukee oikein tunnon tarkasti,niin on kumma jos ei ala tulla samoja oireita kuin listalla.
olen ollut monissa tutkimuksissa 26vuoden aikana ja vastaan ei ole tullut yhtään ainutta lääkettä
jossa ei olisi ollut mitään sivuvaikutuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455040Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481219Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101149- 131103
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27743