Teho ja vääntö

tutkiskelija..

Miksi dieselmoottorin vääntö ja suurin teho sattuvat aivan eri kierrosluvuille.
Mielestäni vääntökäyrä pitäisi olla tehohuipun molemmilla puolilla.
Yleisin vääntöalue nykydieseleillä on n 2500 rpm jolloin moottori tuottaa vain n. 30 % tehostaan. Suurin teho on jossakin 5000 kierroksen kohdilla jolloinn vääntö on olematon.
Tämä tekee nykydieselin erittäin ikäväksi ajaa.

17

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      olette sitten hiukan pihalla tuon edellisen sepustajan kanssa. Palatkaa need for speedin pariin.

      • hoh oo

        Niin täytyy sitten vittuilla


    • nyky dieseliä

      Olihan sellaista tuubaa etten ole vähään aikaan moista lukenut. Liekö provo? Vastaan nyt kuitenkin.

      Ensinnäkin maksimivääntö saavutetaan noin 2000 r/min. Maksimiteho 4000 r/min. Teho = vääntö*kulmanopeus, kansanomaisesti vääntö*kierrokset.

      Koska dieselin vääntö on huipussaan 2000 r/min, antaa moottori tuolloin jo melko suuren osan huipputehostaan. Ei mitään 30%, vaan yli 70%! Tämän vuoksi nykydiesel on MUKAVA ajaa, koska tehoa ei tarvi hakea korkeilla kierroksilla.

      • asentaja>><<

        -----


    • A4 2.5tdi Q

      Lukion fysiikkaa. Voima on suure joka aikansaa massalle kiihtyvyyden, kiihdytettaessa massa nopeuteen tehdaan tyo joka vastaa liike-energian muutosta. Teho kertoo missa ajassa tuo tyo saadaan tehtya.

      Moottorissa vaantomomentti on tuo kiihdyttava voima, ja hetkellinen teho kertoo tehon milla moottori kykyenee tuolla kierrosluvulla tekemaan tyota, eli kuten jo sanottiin niin rpm * vaantomomentti kertaa vakio vastaa tehoa.

      Jos huippuvaannon arvo on 300Nm kierrosluvulla 2000rpm ja moottorin huipputeho kohdalla 5000rpm vaantomomentilla 150 Nm, vastaa tama teho 1:2,5 valityksella 375 Nm momenttia 2000rpm kierrosluvulla. Tasta syysta vaantomomentin huippu ja huipputeho harvoin kohtaavat samalla kierrosluvulla. Auttoiko?

      Jos verrataan dieselia 310Nm 1500-3100rpm lukemilla (todellisesta autosta) niin vastaava vaantoalue olisi esim. 155Nm 3000-6200rpm kaksi kertaa "tiheammalla" peralla. Tuollaisiin lukemiin saattaisi hyvin suunniteltu saman tehoinen bensakone pystya.

      Suurin hetkellinen kiihtyvyys valitulla valityksella saadaan vaantomomentin huipun kohdalla, tasta syysta diesel tuntuu ajossa huomattavasti tehokkaammalta kuin saman tehoinen bensakone vaikka esim. varttimailin tulos on molemmilla lopulta sama, ainakin jos autot ovat saman painoisia ja muotoisia ja molemmissa on ideaalisesti toimiva CVT-vaihteisto.

    • ''Mielestäni vääntökäyrä pitäisi olla tehohuipun molemmilla puolilla.''

      Tuohon kyllä repesin. :D

    • > Mielestäni vääntökäyrä pitäisi olla tehohuipun
      > molemmilla puolilla.

      oh my god

      > Tämä tekee nykydieselin erittäin ikäväksi ajaa.

      oh la laa


      TEHO = VÄÄNTÖ x KIERROKSET


      Noin niinkuin kansanomaisesti. Suuri vääntö alhaalta asti tekee ajamisesta miellyttävää. Miltei kaasupolkimeen koskematta tyhjäkäynnillä vetää vaikka viitosvaihteella nykimättä. Helppoo kuin heinänteko.


      Master Eq

    • lisää näitä

      Lisäksi kiva naureskella kun huippuasiantuntijat esittelevät vastauksissa suurta viisauttaan

    • aikaaaaan.

      Jos väännön huippuarvo olisi tehohuipun yläpuolella, niin silloin tehohuippu pitäisi olla vääntöhuipun yläpuolella jne. Olisimme keksineet ikiliikkujaan verrattavan härvelin.

      • parapara

        sen nimi ei suinkaan ole ikiliikkuja vaan paradoksi.


    • ollenkaan

      Tähän ei kannattaisi enää kommentoida, mutta....

      Jos väännön huippu olisi edes lähellä tehon huippua, niin kyseessä olisi erittäin ikävä ajettava. Siitä puuttuisi kiihtyvyys ja sitten kun se alkaisi, niin se heti loppuisi!

      Kannattaisi katsella tehon ja väännön käyriä niin kauan, että ymmärtäisi.

    • niin istu rattiin ja kokeile

      Tuo terisointi ei nyt satu kohdalleen nykyaikaisen turbodieselin vääntö on vastaavaan bensakoneeseen nähden vaan todellisuudessa niin paljon parempi, että käytännön kokeilun jälkeen asia on täysin kiistaton. Itse asian kokeillut ja senjälkeen dieselautolla ajava.

    • hyvä ettei hevosella tartte...

      noita laskukaavoja, mutta olen ajellut melko monen merkkisillä autoilla työn vuoksi.Riskein bensa jolla ajellut on ollut volvo 960 3.0i 24v (210hv). Tällä hetkellä on 2.5 tdi (automatic) eihän se ole kiihtyvyydeltään 0-100km mikään suoritus ihme. Kuitenkin vääntönsä puolesta mukavempi ajettava ja kiihtyvyys 100 ylöspäin sen verran hyvä, että pitää olla varsin riski bensa auto joka pystyy samaan.Pienemmät polttoaine kulut myös etuna. NIIN... eikä tästä kannata ottaa kenenkään ns. hernettä nenään... jokainen ajelee millä tahtoo/haluaa...HYVÄÄ JOULUA! (merkistä ja koneesta riippumatta)

    • dieselheppu

      Teho ja vääntö ovat suureita joista edellinen lasketaan käyttämällä jälkimäistä.

      Vääntömomentti on suure jota mitataan kokeellisesti dynamometrissä. Esim. moottori kiinnitetään koepenkkiin ja sitä jarrutetaan sopivalla jarrulla (vesipyörre tai sähkömagneettinen). Samalla mitataan jarruttava momentti.
      Teho on taas laskennallinen suure joka saadaan laskemalla: Vääntömomentti (Nm) kertaa kulmanopeus (1/s). Jos tunnetaan kierrosluku per sekunti, saadaan kulmanopeus kertomalla 2:lla ja piillä.

      Moottorin tehoa voidaan toki mitata auton pyöristäkin, mutta siihen sisältyy arvioitavia seikkoja kuten voimansiirron häviöt. Niiden mittaus on tehty mahdolliseksi mutta vastaus ei ole tarkka.
      Siis väännöllä autoa kiihdytetään, voimansiirto muuttaa vääntömomentin autoa eteenpäin liikuttavaksi voimaksi. Tietysti ajovastukset vastustavat tätä liikettä ja ovat sitä suuremmat mitä kovempaa mennään.
      Renkaan ja tien välinen kosketus on ratkaisevassa asemassa tässä kohtaa. Jos kitkaa on tarpeeksi, paljonkin voimaa voidaan siirtää kautta...
      Miettikääpä tätä.

      • kohtaa

        "Siis väännöllä autoa kiihdytetään, voimansiirto muuttaa vääntömomentin autoa eteenpäin liikuttavaksi voimaksi. "

        Tarkennatko vielä tätä kohtaa hieman. Voin itsekin tarkentaa, mutta jos haluat jatkaa itse.


      • dieselheppu
        kohtaa kirjoitti:

        "Siis väännöllä autoa kiihdytetään, voimansiirto muuttaa vääntömomentin autoa eteenpäin liikuttavaksi voimaksi. "

        Tarkennatko vielä tätä kohtaa hieman. Voin itsekin tarkentaa, mutta jos haluat jatkaa itse.

        Koska vääntömomentti määritellään niin että vipuvarren päässä oleva voima (massa) aiheuttaa vivun toisessa päässä vääntömomentin, jota merkitään yksiköllä esim Nm, on akselilla vaikuttava vääntömomentti aiheuttava suoraviivaisen voiman tietyn säteen mittaisen varren päässä.
        Esim. auton pyörän akseliin vaikuttaa voimansiirron välityksellä vääntömomentti, pyörän säteen mittaisen "varren" päässä eli tien pinnassa vaikuttaa tien pinnan suuntainen vetovoima. Sen vastavoimana toimii pyörän akselin kohdalla saman suuruinen vastakkaissuuntainen voima, joka työntää auton akselia ja sitä kautta auton koria eteenpäin. Ja kas, auto liikkuu.
        Auton eteenpäin kuljettamista vastustavat ajovastukset. Jos ajovastukset ja autoa liikuttava voima ovat samansuuruiset, auto kulkee tasaisella nopeudella.
        Jos voimaa suurennetaan, auton nopeus kasvaa eli vauhti kiihtyy, kunnes ajovastukset kasvavat taas yhtä suuriksi.
        Koska moottorin vääntömomenttia säädellään kaasupolkimella, vaikuttaa sen käyttö autoilijoiden tuntemalla tavalla auton liikkeisiin.
        Maksimiraja auton vetovoimalle määräytyy moottorin maksimivääntömomentin mukaan ja on riippuvainen käytössä olevasta välityssuhteesta, eli vaihteen valinnasta ja vetopyörästön välityssuhteesta.
        Pienillä vaihteilla välityssuhde on suuri ja vetovoima suuri. Kiihtyvyys on myös suurin näillä välityssuhteilla. Koska vetävän pyörän nopeus on tällöin välitysuhteesta johtuen pieni, ei pienellä vaihteella saavuteta suurta nopeutta, koska moottorin kierrosnopeuden raja tulee vastaan. Vääntömomentti pienenee tällöin voimakkkaasti moottorilla ja kiihtyminen lakkaa.
        Asia on ratkaistu mahdollisuudella muuttaa välityssuhdetta eli vaihdetta, jolloin saadaan moottorin kierrosnopeus alemmaksi ja voidaan käyttää vääntömomenttialueen käyttökelpoisempaa aluetta moottorista. Tällöin vetävän pyörän nopeus saadaan myös suuremmaksi ja jälleen vauhti kiihtyy.
        Auton suurimman vaihteen välityssuhde valitaan yleisesti siten että auton ajovastukset ja vetopyörälle saatava vetovoima ovat tasapainossa, eli saavutetaan auton huippunopeus.
        Tämä piste on siis moottorin suurimman tehon toimintapiste. Ei suurimman vääntömomentin. Tällöin puhutaan optimivälityssuhteesta.
        Jos suurin vaihde on tätä nopeampi eli välityssuhde pienempi, puhutaan ylivaihteesta. Eli tämä tarkoittaa sitä että auto ei saavuta huippunopeutta suurimmalla vaihteella, vaan jollain pienemmällä.
        Jos ajoneuvossa tarvitaan hyvin suurta vetovoimaa pyörille, kuten maastoautossa tai traktorissa, rakennetaan vaihteistoon hyvin hitaita välityssuhteita. Näillä ei sitten pääse lujaa mutta voidaan nousta jyrkkiä nousuja tai vetää paljon voimaa vaativia maataloustyövälineitä.

        Tässä oli näin nopeasti kirjotettuna asiaa voimansiirosta. Lukekaa autoteknillistä kirjallisuutta tai menkää opiskelemaan autotekniikkaa jos haluatte perehtyä näihin asioihin tarkemmin.


    • voi olla

      koskaan pienemmillä kierroksilla kuin vääntöhuippu. Koska teho on väänö x kierrokset.
      elikkä vaikka vääntö käyra laskee yläpäässä teho mousee tiettyyn rajaanasti, koska kierrokset nousee vaikka vääntö pienenee.
      Elikkä dsl moottorissa on myös tehoa enempi pienillä kierroksilla kuin bensa koneeessa, koska vääntäakin on enempi.
      esim dsl moottori jossa on 200nm 1800-4000 r/min on 2000 r/min tehoa silloin 40kw ja jos samat 200 nm on 4000 r/min on tehoa silloin 80 kw. Jos bensa koneen max vääntö on esim 155 nm /3500 r/min on tehoa silloin 54 kw
      vastaavilla kierroksilla kohdalla on 200nm dieselissä 70 kw

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe