lääkärin valinta...

Miiu.

Tää ei nyt varsinaisesti kuulu tälle palstalle mut kun tarvis mennä papaan ja uusia e-pilleriresepti, niin kai se sit tänne kuuluu.

niin kysymykseni on seuraava: asun pienellä paikkakunnnalla ja täälä toisesssa kylässä("keskusta") on terveyskeskus, jossa kaksi lääkäriä(mies ja nainen) ja pinemmässä kylässä terveysasema jossa yksi lääkäri (mies) no, täälä käytössä omalääkärijuttu ja mun pitäis mennä aina lääkärille tolle pieneen kylään, jossa vain yksi lääkäri mies.

Nyt haluisin papaan, mut haluun NAISLÄÄKÄRILLE! eikös potilaalla oo oikeus vaatia kuka häntä hoitaa? elikkä voinko mennä sille isommalle kylälle lääkäriin?

Kuin moni on käynyt papassa/ gyn. tutkimuksissa mieslääkärillä? tiedän, että se on vain lääkäri ja tekee työtään, mut pelkään muutenkin kuollakseni tutkimusta.

5

520

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninja25

Kyllä se mieslääkärikin osaa työnsä gynekologina hoitaa...jos se siuta nii kauheena pelottaa ni ota sinne mukaa oma miehes jos siulla semmonen on tai sit siu ei auta muu ko sanoo siel terv.keskuksessa et pelkäät mennä mieslääkärille.

• omat kokemukset

Eli yritin viime talvena päästä terveyskeskukseni toiselle lääkärille, oma lääkärini kanssa ei hommat toiminut ollenkaan. Olin jo sopinut tästä toisen lääkärin kanssa ja hänelle se olisi sopinut. Terveyskeskuksessa perusteluistani (jotka oli minusta painavat) huolimatta minua ei päästetty toiselle lääkärille. En siis mennyt lainkaan. Meillä myös siis käytössä omalääkärisysteemi.
      Yksityiset on ainoa vaihtoehto. Eikä ne loppujen lopuksi ole edes kovin kalliita, ainakaan täällä meillä päin.
      Tuo onko mies vai naislääkäri, ei vaikuta siihen kuinka hän suorittaa tutkimuksen.
      Ekalla kerrallani olin juuri tuolla naislääkärillä jonka kanssa sukset meni ristiin, ja se oli aivan täyttä tuskaa. Sattui pirusti. Toisella kerralla meni paaaaaljon paremmin eri naislääkärin kanssa.
      Itsekään en haluaisi mieslääkärille tutkimukseen. Tuntuu jotenkin vain... Epämiellyttävältä. Mutta luulen että se menee ohi kunhan ikää karttuu ;D
      Kuulemieni kokemusten mukaan yksityiset ovat tässäkin suhteessa parempia, eli hoitavat tutkimuksen rauhassa ja potilaan toiveita kuunnellen.

• nainen_

Monet naiset haluavat naisgynekologin. Itse valitsen aina miehen, jos vain mahdollista. Naisgynekologit ovat mielestäni kovakouraisempia ja hieman tylympiä. Miehet tekevät sisätutkimuksen varovaisesti ja jotenkin hellemmin ja mukavammantuntuisesti. Ja mieslääkäri tietysti suhtautuu naisen alapäähän eri tavalla kuin nainen.

Sisätutkimuksen aikana on vaikea rentoutua ja sen vuoksi tutkimus voi sattua. Mutta etukäteen voi kertoa lääkärille, että pelkää ja puhua muutenkin miten haluaa asian tapahtuvan.

Voi olla, että aina ei ole mahdollista valita kenelle lääkärille pääsee. Tai ainakin voi joutua odottamaan pitkän aikaa.

• mies hellempi

Mulla vakkari gyne on mies. Paljon miellyttävämpi käydä. Naiset niin kovakourasia. Ihan ku omaa alapäätään ronkkisivat. Toki käyn ihan oikeella gynellä... en yleislääkärillä. Mitäs ne tuolla neuvolassa tekee? Eikö sielläkin voi käydä otattaas sen papan?

• pelkää

Olen ollut paljon sekä mies- että naisgynekologeilla ja yleisesti ottaen olen enemmän tykännyt mieslääkäreistä. Jos mahdollista, valitsen miehen. He ovat tosiaankin ainakin minua kohtaan olleet hellempiä, vaikka ei ehkä voi yleistää näin rankasti. Jokainen lääkäri osaa asiansa eikä varmasti katso potilaitaan negatiivisesti arvioiden. Papan ottaminen on täysin rutiinia eikä se satu, joten ei sinulla ole pelkäämiseen mitään syytä. Se on osa lääkärin työtä, tuskin siinä ehtii ajatella mitään muuta kuin itse työsuoritusta. Olet yksi potilas tuhansista. Kun seuraava astelee sinun jälkeesi tutkimuspöydälle, sinä olet jo unohtunut.
      Periaatteessa sinulla olisi oikeus valita lääkärisi, halusi mukaan joko mies tai nainen, mutta mistäs sen naisen otat, jos on vain yksi lääkäri ja se on mies? Sinun pitäisi kysyä terveyskeskuksestasi, voitko mennä isommalle kylälle. Miksi sinä et halua mieslääkärille? Ujosteletko häntä vai onko se vain pelkoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe