Mites on, pysyvätkö kunnossa kirkossa käymällä vai onko muita konsteja? Milloin kävit viimeksi kirkossa? Rukoiletko hädän hetkellä? Oletko tapa- tai osapäiväuskovainen? Miten se ilmenee? Oliko liikaa kysymyksiä?
Välit yläkertaan
43
1040
Vastaukset
- ex-koltis
Siihen en kirkkoa, pappeja tai paaveja tarvitse. Toisinaan toivon (rukoilen) asioiden olisivan toisin, en vaan osaa osoittaa toiveitani täsmällisesti mihinkään. Olen luonnon ja mailmankaikkeuden ihmeiden kokoaikainen ihmettelijä.
- kahjovaakutin
koko yläkerran olemassaoloa, mutta huomaan silti joskus käyväni kauppaa sen kanssa. ”Jos tästä pahasta päästät niin olen kunnolla jne.” Tehoista en ole varma, kaiketi aika tuomittavaa tällainen kaupankäynti, pitäisi olla hurskaampi.
- ex-koltis
kahjovaakutin kirjoitti:
koko yläkerran olemassaoloa, mutta huomaan silti joskus käyväni kauppaa sen kanssa. ”Jos tästä pahasta päästät niin olen kunnolla jne.” Tehoista en ole varma, kaiketi aika tuomittavaa tällainen kaupankäynti, pitäisi olla hurskaampi.
Hurskaampana itselleen ei tarvis käydä kauppoja minkään tahon kanssa.
- Jermuxi todellakin
Ja niitä sitten hankielämille myyn tarvittaessa. Joskus vaihdan omaatuntoa, kuten autoon öljyjä. Helppoa. Olen siis pelastettu.
- kahjovaakutin
on hyvä ajatus. Tai jos omatunnon voisi pyöräyttää pesukoneessa pikaohjelmalla ja käyttää taas. Tosin omatunnon ryvettyminen ei useimpia tunnu haittaavan yhtään.
- esko tennari
Mutta mietippä tätä: Miten sokea voi sanoa "en usko ennenkuin näen omilla silmilläni".
- kahjovaakutin
ei sokea tuollai sanokaan.
Mutta mitä sokea mies sanoi kun käveli sillitynnyrien ohi? – Päivää tytöt.
Nyt meni vähän ohi alkuperäisestä aiheesta. - esko tennari
kahjovaakutin kirjoitti:
ei sokea tuollai sanokaan.
Mutta mitä sokea mies sanoi kun käveli sillitynnyrien ohi? – Päivää tytöt.
Nyt meni vähän ohi alkuperäisestä aiheesta.Sanookos hän jotta "en usko ennenkuin näkevä kaverini näkee omilla silmillään"?
Ja silleistä sen verran, että mitäpä sitä tyttöjen kannattaa tuhlata kalliisiin hajuvesiin, jos poikain huomio herätetään jo silliliemellä.
- ovat kunnossa
olen siellä nytkin. Täytyy tosin lähteä tästä alakertaan katsomaan olisiko töitä tullut välillä lisää.
- kahjovaakutin
jaa työt tulee alakertaan. Et kai ylläpidosta tänne kirjoittele???
- incognitona taas
kahjovaakutin kirjoitti:
jaa työt tulee alakertaan. Et kai ylläpidosta tänne kirjoittele???
oliskohan jo turvallista hipsiä kotiin, seuraava vuorokin tuli jo duuniin...
- incognitona kans
incognitona taas kirjoitti:
oliskohan jo turvallista hipsiä kotiin, seuraava vuorokin tuli jo duuniin...
siinähän sinä olet, lintuseni. Tulehan lähemmäs niin tutustutaan, olemme nyt hartaassa ketjussa joten ei mitään hätiä.
- incognitona aina vaan
incognitona kans kirjoitti:
siinähän sinä olet, lintuseni. Tulehan lähemmäs niin tutustutaan, olemme nyt hartaassa ketjussa joten ei mitään hätiä.
mahtaako edes pizzataksi kulkea tähän aikaan. Tuli yllättäen nälkäkin tämän turvattoman olon lisäksi...
- naamioitunut vaakku
incognitona aina vaan kirjoitti:
mahtaako edes pizzataksi kulkea tähän aikaan. Tuli yllättäen nälkäkin tämän turvattoman olon lisäksi...
nyt se tilanne jolloin pitää turvautua yläkertaan, en tarkoita puun latvaa?
*lähtee pollon perään* - incognitona yhä
naamioitunut vaakku kirjoitti:
nyt se tilanne jolloin pitää turvautua yläkertaan, en tarkoita puun latvaa?
*lähtee pollon perään*Täällä onkin ilmatilan suojana koko ajan pari hornettia, joten se puoli jos mikä on suojattu hyvin. Ja kulkuluvan tunnukset riittävät hyvin tuon kolmosportin kautta kulkemiseen :-)) *The Owl has left the building*
on käyny viimeks silloin,ku äidin hautajaiset oli....
Kyllä mulla on tapana lähettää pikku viestejä yläkertaan....ja ihan muulloinki, ku vain hädän hetkellä...Enkä mä siihen muuten kirkkoa tarvi...:)- kahjovaakutin
monet kuuluvat kirkkoon näiden kaste-, hautajais-, hää- sun muiden juttujen takia, ei uskonnon. Kirkkoon kuulumaton jääpi ilman vaikka mitä, kirkkohäitä, hautaan siunausta, kastetta, kummiutta jne. Ehtoollisen sentään saa kuka haluaa. :)
kahjovaakutin kirjoitti:
monet kuuluvat kirkkoon näiden kaste-, hautajais-, hää- sun muiden juttujen takia, ei uskonnon. Kirkkoon kuulumaton jääpi ilman vaikka mitä, kirkkohäitä, hautaan siunausta, kastetta, kummiutta jne. Ehtoollisen sentään saa kuka haluaa. :)
hautaan sentään siunataan...
Mä kuulun siks vielä kirkkoon,ku kuulin,että lapsetkin erotetaan samalla,jos vanhemmat eroaa....Siis alaikäset muksut...- kahjovaakutin
mii-su kirjoitti:
hautaan sentään siunataan...
Mä kuulun siks vielä kirkkoon,ku kuulin,että lapsetkin erotetaan samalla,jos vanhemmat eroaa....Siis alaikäset muksut...mutta eikö pappi voi kieltäytyä jos vainaja ei kuulu kirkkoon, mulla on jostain jäänyt sellainen käsitys.
Vai erotetaan muksutkin kirkosta samantien, siinäpä toteutetaan Jeesuksen käskyä "sallikaa lasten tulla minun tyköni". - kirkosta eronnut
kahjovaakutin kirjoitti:
mutta eikö pappi voi kieltäytyä jos vainaja ei kuulu kirkkoon, mulla on jostain jäänyt sellainen käsitys.
Vai erotetaan muksutkin kirkosta samantien, siinäpä toteutetaan Jeesuksen käskyä "sallikaa lasten tulla minun tyköni".siunaus voidaan toimittaa kirkossa ellei vainajan tiedetä sitä nimenomaan vastustaneen. Mihinkäs meidät muutoin pannaan? En huolehdi siitä. Tuskin ketään hautaamatta jätetään. Kuolinilmoitukseen en nimenoman halua ristiä vaan jotain lintuja esimerkiksi. Jos nyt joku semmoisen edes laittaa.
Voidaanko kummius lopettaa noin vain jos henkilö eroaa kirkosta. Se olisi aika kummallista. Olin kummilapseni rippijuhlissa jopa siunaamassa häntä. Eiväthän vanhemmat kutsuessaan edes tienneet että olin eronnut kirkosta. Erotessani sanoivat että olen aina tervetullut kaikkiin kirkon tilaisuuksiin. Eipä kukaan pois ajanut. - kahjovaakutin
kirkosta eronnut kirjoitti:
siunaus voidaan toimittaa kirkossa ellei vainajan tiedetä sitä nimenomaan vastustaneen. Mihinkäs meidät muutoin pannaan? En huolehdi siitä. Tuskin ketään hautaamatta jätetään. Kuolinilmoitukseen en nimenoman halua ristiä vaan jotain lintuja esimerkiksi. Jos nyt joku semmoisen edes laittaa.
Voidaanko kummius lopettaa noin vain jos henkilö eroaa kirkosta. Se olisi aika kummallista. Olin kummilapseni rippijuhlissa jopa siunaamassa häntä. Eiväthän vanhemmat kutsuessaan edes tienneet että olin eronnut kirkosta. Erotessani sanoivat että olen aina tervetullut kaikkiin kirkon tilaisuuksiin. Eipä kukaan pois ajanut.kukaan tänne maan päälle jää kuleksimaan, mutta olen käsittänyt niin että varsinaiset monttubileet pidetään pakanalle ilman pappia, puhutaan muistopuheita jenkkityyliin tai jotain vastaavaa papin siunauksen sijaan. Harmi kun en löydä enää sitä linkkiä jossa oli tilaisuuden kulku suurinpiirtein.
Tarkoitin kummiudella sitä että jos ei kuulu kirkkoon, ei alunperinkään huolita kummiksi mutta voiko sen sitten lopettaa noin vain jos myöhemmin eroaa, en tiedä. Jos kerta muksutkin voidaan erottaa kirkosta vanhempien mukana niin miksei kummillekin voisi antaa potkuja. Kirkon tilaisuuksiin tietysti pääsee aina, eihän ne voi tarkistella ovella kuka kirkkoon kuuluu ja kuka ei. - kirkosta eronnut
kahjovaakutin kirjoitti:
kukaan tänne maan päälle jää kuleksimaan, mutta olen käsittänyt niin että varsinaiset monttubileet pidetään pakanalle ilman pappia, puhutaan muistopuheita jenkkityyliin tai jotain vastaavaa papin siunauksen sijaan. Harmi kun en löydä enää sitä linkkiä jossa oli tilaisuuden kulku suurinpiirtein.
Tarkoitin kummiudella sitä että jos ei kuulu kirkkoon, ei alunperinkään huolita kummiksi mutta voiko sen sitten lopettaa noin vain jos myöhemmin eroaa, en tiedä. Jos kerta muksutkin voidaan erottaa kirkosta vanhempien mukana niin miksei kummillekin voisi antaa potkuja. Kirkon tilaisuuksiin tietysti pääsee aina, eihän ne voi tarkistella ovella kuka kirkkoon kuuluu ja kuka ei.on ainakin tässä:
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/hautajaiset.phtml
On tullut näitä tutkailtua... - kahjovaakutin
on ainakin tässä:
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/hautajaiset.phtml
On tullut näitä tutkailtua...juuri tuota linkkiä tarkoitin. Ei siinä papin siunauksista puhuta mitään, enkä kyllä sellaista kaipaakaan.
- Miisu eek...
kahjovaakutin kirjoitti:
mutta eikö pappi voi kieltäytyä jos vainaja ei kuulu kirkkoon, mulla on jostain jäänyt sellainen käsitys.
Vai erotetaan muksutkin kirkosta samantien, siinäpä toteutetaan Jeesuksen käskyä "sallikaa lasten tulla minun tyköni".papista...Hän vain kysyi,minkälainen vainajan henkilökohtainen usko oli...
Näin minulle sanottiin,että lapsetkin sitten erotetaan,mutta haluan heidän käyvän rippikoulun..:) - Miisu eek...
siunaus voidaan toimittaa kirkossa ellei vainajan tiedetä sitä nimenomaan vastustaneen. Mihinkäs meidät muutoin pannaan? En huolehdi siitä. Tuskin ketään hautaamatta jätetään. Kuolinilmoitukseen en nimenoman halua ristiä vaan jotain lintuja esimerkiksi. Jos nyt joku semmoisen edes laittaa.
Voidaanko kummius lopettaa noin vain jos henkilö eroaa kirkosta. Se olisi aika kummallista. Olin kummilapseni rippijuhlissa jopa siunaamassa häntä. Eiväthän vanhemmat kutsuessaan edes tienneet että olin eronnut kirkosta. Erotessani sanoivat että olen aina tervetullut kaikkiin kirkon tilaisuuksiin. Eipä kukaan pois ajanut.kun pyydetään kummiksi,niin eikö silloin pidä kuulua kirkkoon,et käy siihen hommaan??
- kahjovaakutin
Miisu eek... kirjoitti:
kun pyydetään kummiksi,niin eikö silloin pidä kuulua kirkkoon,et käy siihen hommaan??
tiedän kokemuksesta. Eikä kummiudesta voi itse päästä irti, sellaisenkin tapauksen tiedän että joku on yrittänyt.
Mutta lasten potkaiseminen kirkosta vanhempien mukana on syvältä. kahjovaakutin kirjoitti:
tiedän kokemuksesta. Eikä kummiudesta voi itse päästä irti, sellaisenkin tapauksen tiedän että joku on yrittänyt.
Mutta lasten potkaiseminen kirkosta vanhempien mukana on syvältä.se on yks keino pitää porukka kirkossa...
- norMix evk
on luonto. Siellä on katto korkealla ja se on aina auki. Luonto on hyvä paikka hiljentyä ja vaikka rukoillakin, jos siltä tuntuu.
- kahjovaakutin
kirkkoon ei tosiaan voi mennä milloin vain. Apteekitkin päivystää paremmin, niinkuin Junnu Vainio laulussaan (apteekin ovikellosta) sanoi.
- Pirre*
siellä nyt ollaan yläilmoihin tähyilemässä..
Onko sinulla kolmenkympin kriisi..?
* :) *- kahjovaakutin
on, miten saisin yopollon kynsiini, lehahtaa aina karkuun kun pääsen lähelle.
Ikuisuusasiat on hyvä saada järjestykseen elinaikanaan, sen jälkeen on vähän myöhäistä. - Pirre*
kahjovaakutin kirjoitti:
on, miten saisin yopollon kynsiini, lehahtaa aina karkuun kun pääsen lähelle.
Ikuisuusasiat on hyvä saada järjestykseen elinaikanaan, sen jälkeen on vähän myöhäistä.no toivotaan että saat ne kuntoon..,
mutta mitäs sie sitä yopolloa pelottelet, pollo on kai saanut tarpeekseen naarasvaakuttajista, olen ymmärtänyt..:/ - kahjovaakutin
Pirre* kirjoitti:
no toivotaan että saat ne kuntoon..,
mutta mitäs sie sitä yopolloa pelottelet, pollo on kai saanut tarpeekseen naarasvaakuttajista, olen ymmärtänyt..:/ovat ojennuksessa, nyt olinkin muka huolissani muiden sieluntilasta. :)
Olen ihan varma että yopollo haluaa vähän kyhnyttää, mutta jääköön jahtaaminen tältä päivältä. Vielä onnistun *on varma*
- nyt ottaa.
Lukematta ketjun muita vastauksia näin aamutuimaan kuitenkin vastaisin, että varmasti olisivat enemmän kunnossa, jos istuisin alvariinsa minkä tahansa kirkkokunnan kirkossa.
Sillätappaa ei voisi minun taholtani kuulua hiiskaustakaan yläkertaan, niin että valittamistakaan liiasta äänenpidosta ei pitäisi olla.
Elämähän yläkerran välittömässä läheisyydessä on kieltämättä erittäin konstikasta. Pyrin tästä lähtien riisumaan korkokenkäni ennen kuin aloitan yläkerran kiusaamisluontoiseksi hahmottaman jokaöisen edestakaisin kävelyni olohuoneeni katossa.
Pyrin kyllä hädän hetkellä tekemään jotakin aivan muuta kuin rukoilemaan, mutta ehkä sekin päivä joskus koittaa.
Uskottavahan se on, tavan takaa ja jopa kokopäiväisesti, että sekin ilmenee monin uskomattomin tavoin.
Kenties, riippuu kunkin häveliäisyydestä, ainakin tuo yksi kysymyksistäsi: Rukoiletko hädän hetkellä?:)- kahjovaakutin
kävellä katossa? Epäilyttää vähän.
Ehkä oikein pahassa paikassa kädet vilahtaa ristiin paatuneimmaltakin, vaikka ei myönnä mihinkään uskovansa. Liekö sisäsyntyistä uskoa johonkin korkeampaan voimaan, jumalia on palveltu ja palvottu kautta aikojen, vaikka en ole huomannut että siitä olisi mitään hyötyä. - tunnutaan uskovan.
kahjovaakutin kirjoitti:
kävellä katossa? Epäilyttää vähän.
Ehkä oikein pahassa paikassa kädet vilahtaa ristiin paatuneimmaltakin, vaikka ei myönnä mihinkään uskovansa. Liekö sisäsyntyistä uskoa johonkin korkeampaan voimaan, jumalia on palveltu ja palvottu kautta aikojen, vaikka en ole huomannut että siitä olisi mitään hyötyä.Kertoisitko epäilyksestäsi myös yläkertaan?:)
Jospa sitten yläkerrassakin uskoisivat, että minun on liki mahdotonta aiheuttaa (kävelemällä katossani) heidän lattiastaan kuuluvia korkokenkien ääniä. Mutta niin he uskovat.
Sama se on jokaisen henkilökohtaisen uskon kanssa. Se on jokaisen oma asia. Ellei sillä pilata jonkun toisen elämää:) Ja sitäpaitsi - epäily on epäuskoa, epäuskokin uskoa. Niin minä uskon.
Usko pois!
- SikurLiina
..pientä ihmistä vakavilla kysymyksillä))
Luulin ensin sinun huuhailevan kysymykselläsi kahden kerroksen välistä kommunikointia.
En minä millään tajuu mites universaili tajuisuus olisi ylhäällä taikka alhaalla.Tämä Telluskin kiertelee omaa spirallia suuressa universumissa, mites täällä joku ullakko taikka vintti voisi olla?
Jumalan kans taas tällä tietämälläni ollaan hyvät kamut keskenämme.Omassa kokemuksessani läsnäoleva virtaava tietoisuus rakkauden kosketuksena saattaisi olla kuvaavin ilmaisu. Mitä henkilökohtaisemmin koen Jumalan omassa sydämessäni, sitä kivemalle se tuntuu.Jumalaa on mahdotonta edes yrittää kuvata ilman elämän kaikkinaisuutta, moninaisuutta ja suurenmoista ykseyden kokemusta. Sopimukseeni tähän yhteiskommunikointiin kuuluu myös huumorin ilmentyminen.
Tuskin Jumala vättämättä kirkkoja tarvitsee, ihmiset kait niitä tarvitsevat.
Sitäpaitsi en kykene näkemään Jumalaa minkään erilaisen uskonnon omistuksena. Uskoakseni maapallolla uskonnot tulevat tulevaisuudessa yhdistymään.
Kirkossa olen viimeksi käynyt lasteni ripille päästessä. Kastejuhlissa olen ollut mukana kodissa ja häissä , jotka vietettiin vanhassa kartanon ladossa.
Hartauden ilmapiirin pääsen hyvinkin luonnon syleilyssä. Meditaatiot ja muut henkiset harjoitukset ovat rukouksiani".
En siis sanoisi olevani tapa-enkä osapäiväuskovainen, vaan mieluumminkin eläväni tässä huikeassa kokemuksessa, mitä voisin nimittää
sydäntietoisuudeksi; yhteydeksi universailiin rakkauden lähteeseen.- kahjovaakutin
minä haluaisin nähdä, kun uskonnot yhdistyvät. Minusta suunta on pikemminkin päinvastainen nykyään.
Tuo yläkerta-ilmaisu oli niinkus kuvaannollinen juttu, jotkut puhuu pääsystä ilmavoimiin. Taas tuli yopollo mieleen.
- yopollo
pitää todeta olevansa täysin sekularisoitunut. Jopa niin etten osaa määritellä tästä maailmankaikkeudesta onko taivas meidän ylä- tai alapuolellamme ja mitä siellä sitten on mihin tämä maailmankaikkeus loppuu. Olen hyvin tyytyväinen tähän elämään niin kauan kuin sitä jatkuu, enkä ole vinkumassa sen päälle uutta mahdollisuutta.
Kirkossa käyn varmaan seuraavan kerran kun joko tytär menee avioon tai minut itse haudataan.- SikurLiina ejk
..tuosta lopusta ja alusta tuskin koskaan edes päästäänkään mihinkään lopputulokseen:-)
Kertakäyttöseen sieluun en minä silti uskoani" olisi valmis allekirjoittamaan. Enempi kalistuisin jatkuvaan kehitykseen. Keho toimii kertakäyttöisellä periaatteella, mutta se "henki" on mahdotonta nähdäkseni huijata olemattomuuteen. - kahjovaakutin
haluaisin tulla toistekin, ja Sikurin tavoin uskon että niin käy. Miten se käytännössä tapahtuu, siihen en osaa antaa järjellistä selitystä, eikä kai kukaan muukaan. Joskus vaivaan päätäni oikeudenmukaisuudella. Jos ei ole taivasta, helvettiä tai uudelleensyntymää, niin miten oikeudenmukaisuus toteutuu kaikille? Vai onko se jotenkin suhteellinen käsite? Tai eikö sen tarvitsekaan toteutua, ja mikä tarkoitus sillä taas on. - Muuan vanha mummeli sanoi viisaasti että jos uskonasioita oikein alkaa pyörittelemään päässään, tulee varmasti hulluksi.
- yopollo
kahjovaakutin kirjoitti:
haluaisin tulla toistekin, ja Sikurin tavoin uskon että niin käy. Miten se käytännössä tapahtuu, siihen en osaa antaa järjellistä selitystä, eikä kai kukaan muukaan. Joskus vaivaan päätäni oikeudenmukaisuudella. Jos ei ole taivasta, helvettiä tai uudelleensyntymää, niin miten oikeudenmukaisuus toteutuu kaikille? Vai onko se jotenkin suhteellinen käsite? Tai eikö sen tarvitsekaan toteutua, ja mikä tarkoitus sillä taas on. - Muuan vanha mummeli sanoi viisaasti että jos uskonasioita oikein alkaa pyörittelemään päässään, tulee varmasti hulluksi.
on oikeastaan vain persoonan häviämistä, ja se näyttäisi olevan lopullista (en kuitenkaan voi tietää, onko esimerkiksi juuri tämä omaksumani persoona ollut maapallolla vaikkapa 5000 vuotta sitten). Kaikki muu jatkaa sitten elämää jossakin muussa muodossa (horsmaa pukkaa jne).
Jos joku sanktio pitää oikeudenmukaisuuden turvaamiseksi olla, sellaiset lienevät tuloksellisimpia jotka seuraavat moraalittomasta käyttäytymisestä jo tässä elämässä.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455100Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1151616Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481319Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella121314- 131153
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4990Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59795Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27783