Matkailu ala

kokemuksiaaa

olen ajatellut tuota matkailualaa hyvänä opiskelu vaihtoehtona :) kertokaas te jotka olette matkailualaa opiskelemassa niin onko opiskelu minkälaista ja minkä tasoista ? ja ketkä jo matkailualan työssä olette niin minkälaista työtä teette ja minkälaista on ollut ?

43

12145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Joudun kyllä sanomaan 5 vuotta sitten valmistuneena ettei juurikaan kannata. Mikäli haluat myydä matkoja toimistossa 1500 egeee kuussa niin ok. Mutta ala niin naisvaltainen ja huonostipalkattu, etten todellakaan suosittele. Moni myös toivoo pääsevänsä maailmalle paljon, mutta vain oppaat ja emot pääsevät. Jengi varaa matkatkin jo 40 prosenttisesti netistä ja se vain kasvaa. Rahat on jossain muualla ja suositan todella jotain ihan muuta koska ne kuvitelmat murskaantuvat pian..

    • Innamaaria

      Lue viestini "Vaihdanko alaa?". Olin ennen aivan varma että matkailuala on juuri minulle sopiva, sitten olin aivan innoissani pääsykoekutsusta ja lopulta siitä että pääsin opiskelemaan. Mutta pikku hiljaa opiskelu osoittautui aivan toisenlaiseksi mitä olin odottanut: luulin että nyt opitaan paljon uutta ja ihmeellistä, mutta niin ei käynyt. Siellä vaan annetaan tehtäviä, kuten muodostakaapa ryhmä ja sitten etsitte jostakin esim. tilastoja netistä, siitä sitten parin minuutin powerpoint esitys ja sama uudestaan seuraavilla viikoilla. Teoria on ollut aikalailla itsestäänselvyyksiä. Ainut mistä oppii uutta, on tenttikirjojen lukeminen. Jos lukee muutaman alan kirjan läpi, on saanut ehkä enemmänkin tietoa kuin koulussa.

      Opettajat vaikuttavat välinpitämättömiltä ja suoraan sanoen laiskoilta. Laitetaan porukka tekemään netissä ryhmätöitä, ettei tarvitse pitää kuin puolet tunneista. Paljon riippuu opettajasta. Jonkin yhden kurssin (ei liity matkailuun, vaan iahn yhteisiä perusopintoja) voi olla tosi hyvä, mutta suurin osa ei ole. Itse olen siinä tilanteessa etten tiedä jatkaako vai eikö. Ehkä otan selvää aikuisopiskelumahdollisuudesta.

      Enkä usko että työmahdollisuudet ovat loistavia. Vaikka matkatoimistovirkailijan työkään ei ole kovin hyvin plakattu, niin ei siihenkään moni pääse kun toimistoja suljetaan ja kaikki varaa netistä. Henkilökohtaisesti kammoan matkatoimistossa asiointia ja varaan itsekin aina netistä.. Jos muutkin ajattelee näin, niin töitä tuskin sieltä saa. Oppaan työt on luultavasti raskaampia mitä yleensä luullaan. Lentoemännäksi en halua.

      Mutta voi olla että joillekin nuo sopivat ja kiinnostaa.. Ainakin meidän AMK:ssa opiskelu on mukavaa, jos haluat tehdä jatkuvasti ryhmätöitä sekö koulu- että vapaa-ajalla useissa eri ryhmisssä ja lähinnä lyhyiehköjä powerpoint esityksiä. Sitähän se suurimmaksi osaksi on. Itse inhoan ryhmätöitä ja esityksiä, luulin että siellä opiskeltaisiin teoriaa ja käytäntöä, hyödyllisiä asioita.

      • Gingery*

        Valmistuin keväällä matkailualan restonomiksi, mutta tuo sun juttus ois voinut olla kuin mun kynästä. Opettajat oli meilläkin monet aika laiskan olosia ja sit sitä ryhmätyölinjaa koko ajan. En tosiaan tiedä opinko niin paljon uutta...

        Lukiossa ihan varmasti opin enemmän kuin AMK:ssa. Surullinen tosiasia :( Tenttikirjojahan nyt voi lukee ilman kouluakin.


      • Miss Res
        Gingery* kirjoitti:

        Valmistuin keväällä matkailualan restonomiksi, mutta tuo sun juttus ois voinut olla kuin mun kynästä. Opettajat oli meilläkin monet aika laiskan olosia ja sit sitä ryhmätyölinjaa koko ajan. En tosiaan tiedä opinko niin paljon uutta...

        Lukiossa ihan varmasti opin enemmän kuin AMK:ssa. Surullinen tosiasia :( Tenttikirjojahan nyt voi lukee ilman kouluakin.

        Itse työskentelen tällä hetkellä matkailualalla, vaikken päivääkään ole kyseistä alaa opiskellut missään oppilaitoksessa. Firman sisäisiä koulutuksia olen käynyt läpi useampia ja olen itsekin toiminut kouluttajana.

        Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa henkilöstöjohtamista ja keskityn erityisesti perehdytykseen, koulutukseen ja työnohjaukseen.

        Koulutus on tähän mennessä ollut pettymys. Hirveä määrä erilaisia ryhmä-, pari- tai yksilöraportteja, joista saat opettajalta kahden lauseen mittaisen arvioinnin - jos sitäkään - sekä arvosanan. Olisin aivan hyvin voinut itse, omatoimisesti hankkia nämä tiedot, jotka tähän mennessä olen oppinut. Tunneista ei oman kokemukseni mukaan ole ollut hyötyä nimeksikään, muutamaa vierasluentoa lukuunottamatta, joilla on ollut hyviä luennoitsijoita kertomassa siitä, miten asiat heidän yrityksessään on käytännössä tehty. Niistä tunnen oppineeni ainakin jotain.

        Olen siis myös pettynyt opetuksen tasoon, enkä usko että tulen arvostamaan tradenomin papereitani muuta kuin niiden saamiseen kulutetun ajan verran.

        C'est la vie, mitäpä siihen muuta osaa sanoa...


      • turunamkssa

        hyvin sanottu, se oli turun amk ssa juuri tuollaista kun totesit. ryhmätöitä, suurpiirteisyyttä ja turhaa opiskelua. terveisin 3 vuotta työttömänä valmistumisesta asti ollut restonomi


      • juurikin näin
        Miss Res kirjoitti:

        Itse työskentelen tällä hetkellä matkailualalla, vaikken päivääkään ole kyseistä alaa opiskellut missään oppilaitoksessa. Firman sisäisiä koulutuksia olen käynyt läpi useampia ja olen itsekin toiminut kouluttajana.

        Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa henkilöstöjohtamista ja keskityn erityisesti perehdytykseen, koulutukseen ja työnohjaukseen.

        Koulutus on tähän mennessä ollut pettymys. Hirveä määrä erilaisia ryhmä-, pari- tai yksilöraportteja, joista saat opettajalta kahden lauseen mittaisen arvioinnin - jos sitäkään - sekä arvosanan. Olisin aivan hyvin voinut itse, omatoimisesti hankkia nämä tiedot, jotka tähän mennessä olen oppinut. Tunneista ei oman kokemukseni mukaan ole ollut hyötyä nimeksikään, muutamaa vierasluentoa lukuunottamatta, joilla on ollut hyviä luennoitsijoita kertomassa siitä, miten asiat heidän yrityksessään on käytännössä tehty. Niistä tunnen oppineeni ainakin jotain.

        Olen siis myös pettynyt opetuksen tasoon, enkä usko että tulen arvostamaan tradenomin papereitani muuta kuin niiden saamiseen kulutetun ajan verran.

        C'est la vie, mitäpä siihen muuta osaa sanoa...

        henkilöstöjohtamisessa on tärkeää myös psykologia ja johtamisteoriat sekä ihmisyysnäkökulma, määräily ja käskyttäminenhän on helppoa mutta ei aina niin toimivaa.Siksi kannattaakin opiskella yliopistossa laajasti eri aineita kuten johtamista ja psykaa, hallintotieteitä, vasta sitten voi ola jotain perstuntumaa ja ymmärrystä miten ihmisiä käsitellään oikein, mutta tsemppiä, varmaan riippuu AMK:n opetuksen tasostakin..


    • hilarius

      Tosiaan tämä ala ei sovi kaikille :) kuten voit huomata edellisten kirjoituksista.
      Heille voisi kertoa että oli sitten kysessä minkä alan oppilaitos tahansa, tuo kuulostaa tutulta ja tästä voimme huomata kuinka mukavaa onkaan opettajien työ? Miksei heihin hakeudu ne innokkaimmat ja pirteimmät tapaukset jotka inspiroivat oppilaitaan? Ehkä sinne menevät ne laiskanlotkeat jotka huomaavat että siellä ei tarvitse kuin laittaa oppilaat hommiin ja istua itse jalat pöydällä! :) Kukahan tämän kierteen aloitti?

      Ei siis saa mollata vain matkailualaa.
      Itse opiskelin matkailua ja voin sanoa että meillä oli maailman paras opettaja, harmiksi hän on jo siirtynyt muualle. Hän oli innostava ja me teimme paljon erilaisia tapahtumia, tutustuimme perusteellisesti alaan.
      16 oppilaan Luokalta ehkä vain kolme on alan töissä..siltikin.
      Ala siis ei sovi kaikille!

      Sinulta vaaditaan hyvää paineensietokykyä, halua työskennellä vaihtelevissa vuoroissa,positiivista asennetta, esiintymistaitoja ja erittäin hyvää asiakaspalvelutaitoa. Kielitaidon ei tarvitse olla huippuluokkaa, mutta sitä pitää uskaltaa käyttää.

      Työnä matkailu on mahtavaa, olen itse toiminut oppaana, hotellivirkailijana, tapahtumajärjestäjänä. :)

      Voin sanoa että nautin työstäni. Vaikka palkka ei olekkaan huippuluokkaa, minulle silti on tärkeää viihtyä siinä mitä teen.

      • minä vaan

        olen ihan samaa mieltä kanssasi! Meilläkin on hyvin motivoituneita opettajia ja olemme suurimman osan opiskelusta tehneet käytännön harjoitteluna (erilaisia TYKY-päiviä, virkistys päiviä jne!) ja mukavaa on ollut. Tehtäviä on paljon ja liikaakin joskus, mutta ne eivät todellakaan ole pelkkiä powerpoint- esityksiä!

        Teemme esim. ryhmätyötä työlainsäädännöstä (joka on muuten erittäin tärkeää osata!) jne. Ja se, miksi niitä ryhmätöitä tehdään on, että matkailualalla tarvitaan YHTEISTYÖKYKYÄ ja mitenkä muuten sitä saa kuin tekemällä töitä YHDESSÄ?

        Olen myös samaa mieltä, ettei ala sovi kaikille. Meidän luokalla aloitti 28 oppilasta,nyt meitä on enää 15. Tarvitaan juuri asiakaspalvelukykyä, pitkäjänteisyyttä, älyä toimia ongelmatilanteessa, positiivisuutta unohtamattakaan!!

        joten ei pidä yleistää että matkailuala on sieltä ja syvältä. Jotkut meistä oikeasti viihtyvät tällä alalla. Itse en vaihtaisi työpaikkaani (teen oman alan hommia koulun ohella) mistään hinnasta! :)


      • Innamaaria
        minä vaan kirjoitti:

        olen ihan samaa mieltä kanssasi! Meilläkin on hyvin motivoituneita opettajia ja olemme suurimman osan opiskelusta tehneet käytännön harjoitteluna (erilaisia TYKY-päiviä, virkistys päiviä jne!) ja mukavaa on ollut. Tehtäviä on paljon ja liikaakin joskus, mutta ne eivät todellakaan ole pelkkiä powerpoint- esityksiä!

        Teemme esim. ryhmätyötä työlainsäädännöstä (joka on muuten erittäin tärkeää osata!) jne. Ja se, miksi niitä ryhmätöitä tehdään on, että matkailualalla tarvitaan YHTEISTYÖKYKYÄ ja mitenkä muuten sitä saa kuin tekemällä töitä YHDESSÄ?

        Olen myös samaa mieltä, ettei ala sovi kaikille. Meidän luokalla aloitti 28 oppilasta,nyt meitä on enää 15. Tarvitaan juuri asiakaspalvelukykyä, pitkäjänteisyyttä, älyä toimia ongelmatilanteessa, positiivisuutta unohtamattakaan!!

        joten ei pidä yleistää että matkailuala on sieltä ja syvältä. Jotkut meistä oikeasti viihtyvät tällä alalla. Itse en vaihtaisi työpaikkaani (teen oman alan hommia koulun ohella) mistään hinnasta! :)

        Kiva jos edes jotkut viihtyvät. Ihan oikeesti siellä lopetti opiskelut 13 opiskelijaa? Meidän koulusta en tiedä, ei ikinä ole kerrottu että joku olisi lopettanut/vaihtanut alaa joten siitäkin syystä minua ahdisti se, etten viihdy koulussa.. Ehkä syy ei sittenkään ole täysin minussa. :) Kun tietää että on muitakin, on helpompi tehdä valinta. Toistaiseksi jatkan mutta ensi vuodesta ei ole tietoa.


      • minä vaan
        Innamaaria kirjoitti:

        Kiva jos edes jotkut viihtyvät. Ihan oikeesti siellä lopetti opiskelut 13 opiskelijaa? Meidän koulusta en tiedä, ei ikinä ole kerrottu että joku olisi lopettanut/vaihtanut alaa joten siitäkin syystä minua ahdisti se, etten viihdy koulussa.. Ehkä syy ei sittenkään ole täysin minussa. :) Kun tietää että on muitakin, on helpompi tehdä valinta. Toistaiseksi jatkan mutta ensi vuodesta ei ole tietoa.

        kyllä lopetti 13 opiskelijaa alalmme.. Mutta joka vuosi matkailualalla aloittaa oppilaita jotka olettavat että se on helppoa ja pääsee matkustelemaan. Kas kummaa, oppilasmäärä katosi heti kun tajusivat että ei tämä pelkkää matkustelua ole vaan ihan oikeasti opiskelua. Tietysti kävimme Lapissa viikon matkalla ekana vuonna sekä tokana vuonna matkustimme ulkomaille, mutta siinä se matkustelu oikeastaan onkin. Ja viikon matkustelu ei ollut pelkkää huvittelua vaan joka päivä yksi ryhmä toimi oppaana/ohjaajana.
        Mutta suosittelen jatkamaan, oikeasti matkailualalla on mukavaa :D


      • mmm
        minä vaan kirjoitti:

        kyllä lopetti 13 opiskelijaa alalmme.. Mutta joka vuosi matkailualalla aloittaa oppilaita jotka olettavat että se on helppoa ja pääsee matkustelemaan. Kas kummaa, oppilasmäärä katosi heti kun tajusivat että ei tämä pelkkää matkustelua ole vaan ihan oikeasti opiskelua. Tietysti kävimme Lapissa viikon matkalla ekana vuonna sekä tokana vuonna matkustimme ulkomaille, mutta siinä se matkustelu oikeastaan onkin. Ja viikon matkustelu ei ollut pelkkää huvittelua vaan joka päivä yksi ryhmä toimi oppaana/ohjaajana.
        Mutta suosittelen jatkamaan, oikeasti matkailualalla on mukavaa :D

        Eli mikä oli koulusi, kun teitte opintomatkojakin? =) Olen kuullut joiltakin tuttavilta ettei heillä kyllä matkailun resta-opiskeluun ole opintomatkoja kuulunut..


      • AKOO
        mmm kirjoitti:

        Eli mikä oli koulusi, kun teitte opintomatkojakin? =) Olen kuullut joiltakin tuttavilta ettei heillä kyllä matkailun resta-opiskeluun ole opintomatkoja kuulunut..

        Olen itse 18 vuotias ja opiskelen Haminan ammattikoulussa matkailualan puolella. Olemme tehneet matkoja todella paljon mm. Helsinkiin, Lahteen, Lappeenrantaan, Jyväskylään yms.. Ulkomailla emme ole käyneet;/

        Matkailuala on hyvä ihmisille ketkä tykkäävät tavata uusia ihmisiä, palvelualttiita, avuliaita, positiivisia, myyntitykkejä ja painetta kestäviä, sekä myös ongelmatilanteiden ratkomista.

        En tiedä, että olenko ihan oikealla alalla, koska en tosiaan haluaisi minnekkään matkatoimistoon. Lentokenttä elämä kiinnostaa, mutta kielitaito ei ole niin kauheen hyvä:s Samalla kiinnostaa ulkomaan opastoiminta, POLIISIKOULU:D, lentoemäntä... En vaan yhtään tiedä mihin täst lähtis seuraavaks tän koulun jälkeen!

        Meijän koulu on kyl aiika helppoa. Matkailuvirkailijaks valmistutaan. Tosi paljon on kyllä rentoa meininkiä, mistä ei sit loppujen lopuks hyödykkään:D Tänne joskus tuli Kreikata opiskelijoita ja jouduttiin sitte englanniks niille selittää Haminan nähtävyyksiä. Se oli huono esimerkki siitä miten kaikki voi mennä pieleen. Kun oltiion oppaita, vietiin ryhmä kirkkoon, jossa piti olla kääntäjä. Sellasta tietenkään sitten ollut niin meille annettiin kunnon monistebrujukasa ja meidän olis pitäny siitä lähteä kääntämään tekstiä englanniks. Ryhmä oli loppujen lopuksi TÄYSIN meidän vastuulla sen päivän! Pienimuotoista stressiä, mutta luonnollisest se sitten suju ja saatiin niistä heti kavereita:D


      • MARATA
        mmm kirjoitti:

        Eli mikä oli koulusi, kun teitte opintomatkojakin? =) Olen kuullut joiltakin tuttavilta ettei heillä kyllä matkailun resta-opiskeluun ole opintomatkoja kuulunut..

        Lahdessa ainakin on muutaman viikon työharjoittelu Lapissa toisena vuotena ja on mahdollisuus lähteä opintomatkalle Pietariin vapaavalintaisissa aineissa. Päivän vierailuita ollaan tehty lähialueille ja yhteistyöyrityksiin.
        Opettajissa on suurta vaihtelua, osa on innostavia ja hyviä, osa taas samaa vanhaa jauhavia puisevia tapauksia, joilla on työelämästä enää vain harmaa haju.. Mutta sellaistahan se näyttää olevan joka paikassa.


    • Silias

      Hei, olisin myös kiinnostunut matkailualasta ja olisin kiitollinen jos kertoisitte lisää kokemuksia =)

    • Pi_stachi

      Matkailualaa olen itse ammattikorkeakoulussa opiskellut, ja valmistuin vuosi sitten keväällä. Mikäli alaa haluaa opiskella niin suosittelen alan opiskelua nimen omaan ammattikorkeakoulun puolella, eikä ammattikoulun. Tämä sen vuoksi, koska tosiasia on, että meitä matkailun restonomeja koulutetaan täällä Suomessa liikaa, eikä läheskään kaikille riitä töitä alalta. Tuo korkeakoulututkinto on ylempi kuitenkin, ja antaa paremmat mahdollisuudet työllistyä.

      Matkailualan restonomin tutkinnosta vielä sen verran, että kannattaa myös miettiä hieman sitä koulua, että mihin hakee. Jos on jotain kielipainotusta, niin kannattaa miettiä hyvänä vaihtoehtona esim. englannin kielistä tutkintoa, tai ruotsin kielistä. Työnantajat arvostavat myös tätä.

      Mutta matkailualalla työskentelevät tällä hetkellä esimerkiksi tradenomit ja kasvatustieteiden maisterit.. Että ei tuo restonomin tutkinto niin välttämätön alalla työllistyäkseen ole.

    • respa

      Matkailualan ihmisiä valmistuu kohtuuttoman paljon, paikkoja on kuitenkin vähän ja etenkin hotellien respoissa se vaihtuvuus ei nyt niin suurta ole, matkailukeskuksissa voidaan sesongiksi ehkä palkata uutta väkeä tai sitten sitä samaa vanhaa, mikä oli edellisellä kaudellakin. Huonossa tapauksessa työ on pätkää toisensa perään, kesä/talvi (keskuksesta riippuen milloin on sesonki) menee epävarmuudessa seuraavasta kaudesta tai sitten onnistut työlläsi vakuuttamaan työnantajan ja pääset vakituiseksi sesonkiduunariksi tai sitten onnistut saamaan vakipaikan. Tarjoilijoista on enemmänkin pulaa monella paikkakunnalla ja keskuksissa voikin iso osa työntekijöistä olla muualta tulleita sesongiksi. Laskettelukeskuksissa sesonki on pitkä talvi ja työ on hektistä, töitä painetaan niska limassa kun niitä on, vuorot voivat olla pitkiä ja vapaita voi olla harvoin ja kesä saatetaan sitten ihmetellä että mitäs sitten, toivoa että pesti jatkuisi seuraavanakin talvena tai sitten jotkut lähtevät kesäksi muualle töihin ja palaavat taas talveksi.

      Itse työskentelen matkailukeskuksen hotellin respassa, ensimmäinen talvi täällä, sitä ennen 3 vuoden vakipaikka respana ja pari kesää respassa ennen sitä. Jatkosta ei hirveästi tietoa, puolen vuoden sopparin sain alkuun, mutta jatkuu syksyyn. Työ on high seasonin aikaan kiireistä, asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista, kaikki haluavat jotain ja vaikka olisi kuinka väsynyt, pitää siltikin olla palvelualtis ja hymyilevä. Low seasonina väkeä liikkuu huomattavasti vähemmän ja kesä on taas aina kysymysmerkki, edellisenä päivänä ei välttämättä tiedä sen tarkemmin mitä tuleva päivä tuo tullessaan.

      Moniosaaja tulee olla eikä liian valikoiva töiden tai tehtävien suhteen, jos oma työpanos ei johtajaa miellytä, on tilalle varmasti tulossa joku, joka ei ole valikoiva. Jo ihan harjoitteluajoista lähtien kannattaa tehdä työt niin hyvin kuin vain mahdollista, sen paikan johtajasta voit saada vaikka suosittelijan tulevaisuuden hakemuksia varten ja on useampi harjoittelija saanut töitäkin ko. paikasta. Tässä vuosien varrella on tullut nähtyä monen sortin harjoittelijaa, osa on hetkessä kuin olisivat aina olleet siellä töissä, oma-aloitteisia jne. ja surkein sakki on vielä monen kuukauden harjoittelunkin jälkeen vielä sellainen, että jatkuvasti saa olla käskemässä tekemään hommia, niitä samoja joita on tehty jo ties kuinka monta kertaa ennenkin. Tuollaisen ura ei tällä alalla tule olemaan kovin pitkä.

      Mutta kaikesta vaihtelusta, epävarmuudesta sun muusta huolimatta koen ainakin itse tämän alan omakseni ja tulen sillä työskentelemään jatkossakin.

      • en oikein usko

        mitähän mahtaa repsan työssä tarkoittaa "moniosaaja", tarkoittaako että pitää ehkä JOPA osata käytää muutakin kuin hotellin varausjärjestelmää, opastaa vaikka soeka asiakas vessaan...hohhoijaa, kun tuolla toimisto maailmassa ja muissa asiakaspalvelutehtävissä on pyörinyt ja käyttänyt työssään useampaakin eri tietojärjestelmää ja opastanut, tehnyt nimilappuja, laskuttanut, suunnitellut asioita ja markkinoinut ym. voin sanoa että en kyllä keksi yksinkertaisempaa työt kuin respa.

        monipuolisuuden mainostaminen opinnoissa voi tarkoittaa sitäkin että hei,sähän peset vessankin tai viet asiakkaalle viinilasin jos se pyytää..sou???kauheeta...
        Mulle ei ainakaan uppoo toi mitenkään, vana enemmän tuntuu et monipuolisuuskäsitettä saatetaan käyttää teidän työssä noin niinku siinä tarkoituksessa että teidät saadan alistettua vaikka luuttuamaan tarvittaessa lattioita tms...alistumaan ja nöyrtymään.Voiko mistään kieltäytyä?


      • alanammattilainen
        en oikein usko kirjoitti:

        mitähän mahtaa repsan työssä tarkoittaa "moniosaaja", tarkoittaako että pitää ehkä JOPA osata käytää muutakin kuin hotellin varausjärjestelmää, opastaa vaikka soeka asiakas vessaan...hohhoijaa, kun tuolla toimisto maailmassa ja muissa asiakaspalvelutehtävissä on pyörinyt ja käyttänyt työssään useampaakin eri tietojärjestelmää ja opastanut, tehnyt nimilappuja, laskuttanut, suunnitellut asioita ja markkinoinut ym. voin sanoa että en kyllä keksi yksinkertaisempaa työt kuin respa.

        monipuolisuuden mainostaminen opinnoissa voi tarkoittaa sitäkin että hei,sähän peset vessankin tai viet asiakkaalle viinilasin jos se pyytää..sou???kauheeta...
        Mulle ei ainakaan uppoo toi mitenkään, vana enemmän tuntuu et monipuolisuuskäsitettä saatetaan käyttää teidän työssä noin niinku siinä tarkoituksessa että teidät saadan alistettua vaikka luuttuamaan tarvittaessa lattioita tms...alistumaan ja nöyrtymään.Voiko mistään kieltäytyä?

        12 vuotta respan takana seisseenä lähinnä isoissa 5 tähden paikoissa voin sanoa, että respan hommiin kuuluu kaikki noi sun mainitsemasi, laskutukset sun muut tietojärjestelmät sekä koko hotellin eri osastojen koordinointi ja usean sadan ihmisen sihteerinä toimiminen siinä sivussa.Pakan hallinta vaatii useamman vuoden työkokemusta, asiakaspalvelutaitoja sekä todella paljon henkisiä voimia jotta jaksaa pyydellä anteeksi kaiken maailman idiooteilta. Lisäksi respa hoitaa kaikki back office työt, koska nykypäivänä hotellissa ei ole erikseen toimistoihmisiä, jotka hoitais laskutukset, vuorolistat, tilaukset, reklamaatioihin vastaukset tms. Respa hoitaa ihan kaiken ja vähän vielä muidenkin osastojen hommista. Duuni on antoisaa parhaimmillaan ja huonoimmillaan ylityöllistettyä ja alipalkattua hommaa, josta saat vain haukkuja asioista, joihin et itse voi edes vaikuttaa. Se joka sanoo että homma on helppoa ja kuka vaan vois sitä tehdä tervemenoa kokeilemaan!


    • pia5656

      Moikka! Itse opiskelen tällä hetkellä ammattiopistossa matkailualaa.
      Koulutus on ainakin tähän mennessä ollut tosi yksinkertaista, tuntuu ettei siellä koulussa oikeestaan tehdä juuri mitään.

      Paljon on sellaisia tehtäviä, että etsitään netistä tietoa ja tehdään siitä sit esitelmä.

      Hyödyllistä on kielet ja hotellivarausjärjestelmien opiskelu.

      Ihmettelen kovasti että meidän koulussa ei edes ole matkatoimistoissa käytettävää varausjärjestelmää! Tutkintonimike kuitenkin on matkailuvirkailija, jonka luulisi osaavan työskennellä myös matkatoimistoissa, vaikkei niissä nykyään työpaikkoja paljon olekaan.

      Opiskelu painottuu suurelta osin hotellin vastaanottovirkailijan ja oppaan työhön.

      Alaa on siis mielestäni mukava opiskella, mutta omassa koulussani se on mennyt liian yksinkertaiseksi :/

      • opiskelija

        Itse opiskelen Porissa elintarvikealaa ammattikoulussa ja valmistun nyt keväällä leipuri-kondiittoriksi. Matkailuala on aina kiinnostanut ja aloitankin seuraavana syksynä siitä. Leipomoala on erittäin raskas ja kun puhuttiin työpaikoista ja koulutuksen turhuudesta niin tämä ala vetää kyllä lyhimmän korren.

        Työtä ei meinaa saada edes harjoitteluiden jälkeen ja henkisesti raskas vuorotyö on kamalaa kun seisoo 8h ja vääntää pullia tai kakkuja linjalla. staattista työtä ja paikkoja vaikea saada.

        Odotan innolla matkailualani alkua masentavista kommenteista huolimatta- sittenhän sen näkee millaista on. :)


    • Restonomikas

      Heippa!

      Opiskelen toista vuotta matkailun restonomiksi. Ensimmäisen puoli vuotta oli mukavaa, tuntui että oppi jotain, tehtiin esitelmiä, järjestettiin tapahtuma. Sitten koulutustaso kääntyi laskuun. Oma opiskelumotivaatio putosi nollaan, ja sitä se on oikeastaan vieläkin. Paljon raportteja ja esitelmiä, opetusta pari-kolme kertaa viikossa. Sekin saattaa olla niin, että opettaja pitää lyhyen powerpointin, jonka jälkeen mennään koluamaan nettiin jotain turhaa tietoa.

      Hyvä puoli on, että pääsin vaihtoon, en muuten olisi kestänyt. Ensi talvena aion lähteä johonkin lämpimään työharjoitteluun ja sen jälkeen oppari. Avot! Ja sitten haku alalle, jossa oikeasti tuntisi että pystyy käyttämään aivojaan eikä vain kirjoittamaan tyhjänpäiväisiä raportteja. Ja koulu tietysti antaa kuvan, että meitä odottaa ruusuinen tulevaisuus. Nyt kun on enää näin vähän jäljellä niin ei viitsi keskeyttääkään.

      • juuri tämä

        Juuri tätä en ymmärrä miksi ko. alaan pitää käydä eses joku tutkinto! ymmärrän nuorten osalta jos ovat jotain 16-vee koskaan työelämässä käyneitäkään, mutta ehkä jo työelämässä ollut voisi päästä lyhyemmälläkin kurssilla respaksi, miten voi olla mahdollista että hotellinvarausjärjestelmää ei opeteta sitäkään koulussa???
        hullua!!!!suoraan vain oppisopimuksella paikkoja kysymään, ajantuhlausta...


    • kiinostunut_alasta

      kirjoitatteko ihmiset opiskelustanne AMK:ssa vai ammattikoulussa?

      • etsi tietoa itse

        jos vaikka googlettaisit ammattinimikkeet kuten restonomi, matkailuvirkailija ja hotellivirkailia, varmaan tiedät kuitenkin mitä esimerkiksi tarjoilija tarkoittaa


    • respatyöntekijä

      Hei,

      Keskustelu on jo vanha, mutta vastaan tänne silti. Oma kokemukseni matkailualan koulutuksesta on ammattikoulusta ja yliopistosta. Lukion jälkeen hain opiskelemaan ammatti-instituuttiin, josta kahden vuoden kuluttua valmistuin hotellivirkailijaksi.

      Ammattikoulun jälkeen aloitin matkilututkimuksen opiskelut Lapin yliopistossa, yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Yliopisto-opiskelujeni ohella olen työskennellyt hotellin vastaanotossa, joten ammattikouluopintoni ovat osoittautuneet todella hyödyllisiksi!

      Yliopisto-opintoja matkailualalta voin suositella siinä tapauksessa, jos haaveissasi on tulla tutkijaksi tai matkailualan opettajaksi. Nopein ja helpoin tie matkailualan asiakaspalveluun kulkee varmaankin ammattikoulun tai yritysten omien koulutusten kautta. Monet hotellin vastaanotossa työskentelevät ovat kouluttautuneet restonomeiksi ja ansaitsevat silti samaa palkkaa kuin ammattikoulusta valmistuneetkin.

      Jos haaveissasi on työskennellä esimerkiksi hotellin respassa, suosittelen ammattikoulututkintoa lämpimästi!

    • KKL84

      Matkailuala ei kannata! Huono palkka ja raskas työ. Varsinkin hotellipuolella.

      • raiskarit kyttää yöl

        ja vuorotyö


    • морш

      Matkailualan koulutus oli ainakin omassa oppilaitoksessani suht heikkotasoista. Alasta kiinnostuneelle ei koulutuksen käyminen tarjonnut juurikaan uutta tietoa. Lisäksi suuri osa luokkatovereista oli ihan väärässä paikassa. Jos ei esim. tiedä missä maassa Budapest sijaitsee niin koulutuksesta lienee hyötyäkin mutta alalle soveltuvat tietänevät kyseisenlaiset asiat jo valmiiksi.

      Suuri ongelma olivat myös näyttötutkinnot. Monet motivoituneet opiskelijat jäivät valmistumatta vain siksi ettei sopivia työharjoittelupaikkoja löytynyt. Varsinkaan sille toiselle kerralle jolloin heidän piti löytää paikka jossa olisi kyennyt suorittamaan vielä jäljellä olevat näytöt. Itsellä oli onneksi onni yötä tuossa suhteessa.

      Ja jos valmistutkin, joudut huomaamaan työpaikkojen vähyyden ja huonon laadun. Tarjolla saattaa olla työpaikka Joulumaan tonttuna määräaikaisesti välillä joulukuu-helmikuu tai kiinaa osaavan oppaan duuni 4h/vko. Näistäkin joudut kilpailemaan satojen muiden kanssa.

      Alalla työllistyminen on myös todella paljon kiinni siitä oletko ns. "hyvä tyyppi".
      Teoriapohjaisella tiedolla et tee mitään jos et sellainen ole.

      Itse olen pärjännyt jotenkuten mutta helppoa se ei aina ole. Ulkomailta voi löytyä tosin paremmin duuneja kuin Suomesta ja pikku keikkoja silloin tällöin.

      • hyvä pointti

        "Ja jos valmistutkin, joudut huomaamaan työpaikkojen vähyyden ja huonon laadun. Tarjolla saattaa olla työpaikka Joulumaan tonttuna määräaikaisesti välillä joulukuu-helmikuu tai kiinaa osaavan oppaan duuni 4h/vko. Näistäkin joudut kilpailemaan satojen muiden kanssa." Totta, mutta toisaalta jo alalle hakiessa on hakijalle toivottavasti selvää, että työ on sesonkiluontoista ja määräaikaista. Etenkin silloin jos työskentelee ohjelmapalvelualalla (tonttuna) tai oppaana sesonkikohteessa (kiinantaitoinen).


      • tyottomyysodotti
        hyvä pointti kirjoitti:

        "Ja jos valmistutkin, joudut huomaamaan työpaikkojen vähyyden ja huonon laadun. Tarjolla saattaa olla työpaikka Joulumaan tonttuna määräaikaisesti välillä joulukuu-helmikuu tai kiinaa osaavan oppaan duuni 4h/vko. Näistäkin joudut kilpailemaan satojen muiden kanssa." Totta, mutta toisaalta jo alalle hakiessa on hakijalle toivottavasti selvää, että työ on sesonkiluontoista ja määräaikaista. Etenkin silloin jos työskentelee ohjelmapalvelualalla (tonttuna) tai oppaana sesonkikohteessa (kiinantaitoinen).

        Restonomin tutkinto on turha paperi, ei mitään hyötyä työmarkkinoilla. Yleismaisterit kiilaa yliopiston puolelta tehtävään kuin tehtävään työnhaussa , jopa matkailualalla

        mielestäni tosi hyvä että turun ammattikorkeakoulun matkailualan restonomikoulutus lakkautetaan, itse sieltä kortistoon valmistuneena haluan 3,5 vuottani takaisin :)


    • TEEQ

      Etsin viime vuoden puolella henkilöä työntekijäksi tai yhtiökumppaniksi matkailualalle TE-keskuksen cv-netistä. Lähetin n. 15 viestiä alan työtä hakeneille ja sain peräti yhden vastauksen, joka oli mallia kiitos, mutta ei kiitos. Olisi kiva kuulla, millaista matkailualan työtä ihmiset sitten hakevat, jos minun tarjoamani monipuolinen ja mielenkiintoinen työ ei kelvannut kenellekkään?

      • .... ... ....

        Hei. Vaikea sanoa kun en tiedä minkälaista työtä olet ollut tarjoamassa. Hakijoilla voi olla hyvinkin määrätty työ mielessä vaikka työkkäri tuon alan vaatii cv-nettiin pistämään, esim. lentoemäntä, matkaopas... Kaikki eivät ole valmiita muuttamaan vakituisesti muualle. Uskon myös että useimmat eivät ole kiinnostuneita yrittäjyydestä vaan palkkatyöstä. Monipuolisuus ja mielenkiintoisuushan ovat makuasioita. Sinuna laittaisin ilmoituksen esim. oikotielle jotta se saavuttaa paljon potentiaalisia hakijoita joista SINÄ voit valikoida parhaat. Työkkärin cv-netti ei välttämättä ole paras paikka hakea työntekijöitä.


      • TEEQ
        .... ... .... kirjoitti:

        Hei. Vaikea sanoa kun en tiedä minkälaista työtä olet ollut tarjoamassa. Hakijoilla voi olla hyvinkin määrätty työ mielessä vaikka työkkäri tuon alan vaatii cv-nettiin pistämään, esim. lentoemäntä, matkaopas... Kaikki eivät ole valmiita muuttamaan vakituisesti muualle. Uskon myös että useimmat eivät ole kiinnostuneita yrittäjyydestä vaan palkkatyöstä. Monipuolisuus ja mielenkiintoisuushan ovat makuasioita. Sinuna laittaisin ilmoituksen esim. oikotielle jotta se saavuttaa paljon potentiaalisia hakijoita joista SINÄ voit valikoida parhaat. Työkkärin cv-netti ei välttämättä ole paras paikka hakea työntekijöitä.

        Vastasitkin oikeastaan kysymykseeni aika tyhjentävästi...pitää olla tarkalleen juuri sitä työtä mitä haluaa matkailualalla tehdä, työ pitää löytyä kodin vierestä ja että työkkärin cv-netti ei ole paras paikka hakea työntekijöitä. Todellisuudessa matkailualan työpaikat ovat metsässä, monet ovat pieniä ja yrittäjävetoisia firmoja (suuri riski/isot vaatimukset ketä ottaa töihin) ja harvemmin kodin vieressä:)


      • olet laiska

        mikset laittanut paikkaa avoimeen hakuun, en itse ainakaan koskaan laittaisi CV:täni yleisesti pällisteltäväksi ja naureskeltavaksi mihinkään nettiin!!!!


    • respassa

      Opiskelen restonomiksi aikuislinjalla. Menin hotellin respaan harjoitteluun ja sille tielle jäin töihin. Valmistunut en ole vieläkään monen vuoden jälkeen. Nyt kun alkaa pikku hiljaa olla lähellä se hetki että restonomin paperit käteen saan niin en kyllä osaa siitä iloita. Ei se elämääni muuta miksikään. Suunnitelmissa onkin lähteä jatkamaan opiskelua ja jos tälle alalle jään niin ainoa vaihtoehto on opettajan työ. Toisaalta saattaa olla että vaihdan alaa... En halua koko loppuelämääni olla respassa huonolla palkalla. En koskaan edes oikeasti ollut ajatellut päätyväni hotelliin töihin mutta niin siinä vain kävi. Nyt jos voisin valita niin enää en lähtisi opiskelemaan restonomiksi. Jotenkin tuntuu että hukkaan on mennyt sekin aika mitä on opiskellut. Toisaalta, onpahan nyt muutaman vuoden kokemus tältäkin alalta.

      • älä ole hölmö

        miten voit opettaa jos sinulle ei ole kertynyt käytännön työkokemusta alalta, eikä se olisi tärkeintä antia opiskelijoille...nyt en ehkä enää yhtään ihmettele miksi alan koulutusten taso on näin surkeaa..


    • matkamirkku

      Yli 29 vuoden kokemuksella: Rehellisesti sanottuna en suosittele.

    • mieti vielä..

      ensinäkin sana matkailuala kirjoitetaan yhteen, ei erikseen.

      sitten asiaan:
      Työ on fyysisesti kuormittavaa, siinä seisotaan, juostaan pitkin hotellin käytäviä ym.
      on oltava kielitaitoinen ja tiimitaitoinen, myös paksunahkainen sillä asiakkaathan maksavat siitä että tulevat lomalle virkistäytymään ja hommat pitää toimia!isot ketjut ovat hyvin takkoja esimerkiksi hotellivirkailijoiden ulkoisesta habituksesta, esimerkiksi lävistykset, rähjäisyys tai jopa ylipaino voivat vaikuttaa - valitettavasti.
      Asiakaspalveluasenne on oltava koko työssäoloajan, pitkä pinna jotta jaksat vastata yhä uudelleen samoina toistuviin asioihin, kuunnella jatkuvaa valitusta, mutta toki hotelleista lähtee myös silloin tällöin tyytyväisiäkin ihmisiä. Ala on väkivaltainen, jopa työntekijään kohdistuvan väkivallan kärjessä vartijoiden ja sairaanhoitajien ym kanssa syystä että asiakkaat voivat olla päihtyneitä tai muuten hyvin erilaisia, joskus joudut työskentelemään myös yksin yöllä respassa, mutta onneksi usein seurana on vartija, ja kamerathan jokatapauksessa tallentavat rikoksentekijät.Työhän saattaa kuulua kerrosoitajan tehtäviä, aamiaistarjoilua ym. Isot ketjut pitävät siitä, että työntekijä respasta voidaan siirtää tarvittaessa vaikka paikkaamaan keittiön puolelle.Työ on vuorotyötä, joten jos sinulla on pieniä lapsia, toivottavasti et ole yksinhuoltaja!Ylenemismahdollisuuksia on olemassa, ja hotelleissahan on myös myyntipalvelua ja markkinointia.Useimmin hotellin aulassa on myös pieni tarjoilutiski joten pääset tarjoilemaan alkoholia.Työssäsi käytät hotellivarausjärjestelmää ja täytät asiakkaan toiveet.Siinäpä se lyhykäisyydessään.Ja kaiken tämän vuoksi pitäisi kouluttautua useampi vuosi jopa korkeakoulutasolla, jopas on huttua!!!KEtjut koulutttavat myös itse esimiestehtäviin, suosittelisin käymään tutkinnon oppisopimuksella jolloin pääsisit suoraan töihin ja saisit palkkaa.AMK-tasoisen tutkinnon voit suorittaa monimuotona ja olla kokoajan samalla töissä.Muuten miettisin vielä kerran, matkailuala ei ole tällä hetkellä kovin työllistävä vaikka oppilaitokset toki aluksi niin väittävät.Alkoholitarjoiluunliittyvät kurssit voi käydä myös kursseina.

      • Ensinnäkin

        Ensinnäkin "ensinäkin" kirjoitetaan kahdella n:llä. Pisteen, huutomerkin ja kysymysmerkin jälkeen tulee välilyönti. Tarkkoja-sanaan tulee a:n ja k:n väliin r-kirjain... loppua en sitten jaksanut enää edes lukea...


    • Pikkutipi

      Vastaajien perusteella vaikuttaa siltä, että Suomessa ei matkailuala työllistä kovin hyvin mutta mites sitten ulkomaat? Eli jos haluaa ottaa suunnakseen heti valmistumisen jälkeen jonkun muun maan kuin Suomen ja nyt puhun jostain muusta, kuin näistä perus Turkki/Kreeta paikoista. Itse olen suunnitellut hakevani AMK:hon opiskelemaan englanninkielistä matkailualan tutkintoa ja suuntaavani sitten suoraan Suomen rajojen ulkopuolelle.

      Löytyykö täältä ketään, joka on lähtenyt suorin tein maailmalle töihin? Kokemuksia?

    • tuleva opiskelija?

      Jaksoin lueskella haukkuja ja myös positiivisempaa kommentointia, mutta minua kiinnostaisi ne koulut. Eli missä oli ollut hyvät ja motivoituneet opettajat ja missä teetettiin vain internet hakuja?

      • travelling<3

        Ainakin olen saanut sen käsityksen että esim. Rovaniemen AMK:ssa matkailuala on ok, ja Haaga-Helia on myös aika arvostettu ja uskon että siellä on laadukasta opetusta


      • travelling<3

        Nythän matkailualan opetus lopetetaan useissa AMK:ssa, eikä alaa opeteta enää niin monessa koulussa. Oliskohan nykyään noin viidessä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe