Kysyn teiltä juutalaiset,

oso....

Kysyn teiltä juutalaiset, että kummatako puolelta lasketaan kuka on juutalainen, isä vaiko äitin puolelta. Itse luulen , että isän puolelta, mutta voin olla myös väärässä, siksi kysyn teiltä.

9

861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

puolelta.

• Shaymill

Tämä oli jo Romanio-osastossa ja vastasin sinne.
      Ehdottomasti äiti on se jonka puolelta lasketaan.

• shomer_mitzvot

Toisen teorian, joka on vahemman tunnettu, mukaan juutalaisuus periytyy isan puolelta. Taman kasityksen mukaan alunperin tama isa-linja muuttui aiti-linjaksi toisen temppelin tuhoutumisen jalkeen kun tie syntien sovitukseen naisille oli lasten synnytyksen kautta. Itse olen vasta opiskelemassa tarkemmin tata aihetta, joten en kommentoi tata enempaa.

Terveisia Israelista! Chag Sameach!

• suomijuutalainen

Jep. Näin kyllä oli. Roomalaiset eivät halunneet epäsikiöllisiä juutalaisia, tai jotain sellaista; kansalaisia, lapsia, jotka nainen synnytti avioliiton ulkopuolelta, oli se sitten raiskaus tai ei. En ole täysin varma edellämainituista yksityiskohdista, mutta se on kyllä totta, että noin 2000v sitten yleinen käytäntö muutettiin. Reformijuutalaisten mielestä minä en ole juutalainen (en ole kasvanut juutalaisperheessä, enkä tiennyt olevan juutalainen 13 vuoteen), kun taas ortodoksijuutalaisten mielestä minä olen, ja tulen aina olemaan, enkä voi sille mitään (isoisoäitini kautta).

• antisemitismia vastaan
        suomijuutalainen kirjoitti:

Jep. Näin kyllä oli. Roomalaiset eivät halunneet epäsikiöllisiä juutalaisia, tai jotain sellaista; kansalaisia, lapsia, jotka nainen synnytti avioliiton ulkopuolelta, oli se sitten raiskaus tai ei. En ole täysin varma edellämainituista yksityiskohdista, mutta se on kyllä totta, että noin 2000v sitten yleinen käytäntö muutettiin. Reformijuutalaisten mielestä minä en ole juutalainen (en ole kasvanut juutalaisperheessä, enkä tiennyt olevan juutalainen 13 vuoteen), kun taas ortodoksijuutalaisten mielestä minä olen, ja tulen aina olemaan, enkä voi sille mitään (isoisoäitini kautta).

palstan alkuperäinen neropatti huijari, älä viitsi enää.

Huhhuh mitä hän päästääkään holestaan: 'epäsikiöllisiä'.. tsiisus, saattaapa ajoituksesikin heittää tuossa juutalaiseksi syntymisessä äidin kautta muutamalla sadalla vuodella - ettet vain olisi itse tuo avaaja, vastaajista ainakin Shomer itse .. voi isä. Jaksat!!

• antisemitismia vastaan
        antisemitismia vastaan kirjoitti:

palstan alkuperäinen neropatti huijari, älä viitsi enää.

Huhhuh mitä hän päästääkään holestaan: 'epäsikiöllisiä'.. tsiisus, saattaapa ajoituksesikin heittää tuossa juutalaiseksi syntymisessä äidin kautta muutamalla sadalla vuodella - ettet vain olisi itse tuo avaaja, vastaajista ainakin Shomer itse .. voi isä. Jaksat!!

Esran (kirjoitettu n v 450 - 400) eaa) kirjassa jo kerrotaan miten juutalaiset lähtiessään babylonian eksiilistä, hylkäsivät ei-juutalaiset vaimonsa ja myös yhteiset lapsensa, siis ainakaan 500 luvulla ennen ajanlaskun alkua juutalaisuus ei periytynyt miehen kautta. Eli ei-juutalaiset vaimot eivät olleet voineet edes kääntyä juutalaisuutteen - kääntymisen periaatteita ei ollut määritelty. Juutalaisuus oli ollut sidottua luvatun maan maaperään, tuohon maahan, ympäristö oli juutalainen, eikä 'periytymistä' tarvinnut edes ihmeemmin miettiä. Vallitsi endogamia (ei niin harvinainen tapa lukuisissa muissakin kulttuureissa). Palestiinan ulkopuolella ei ollut ollut mahdollista kääntyä juutalaisuuteen juuri sen vuoksi että juutalaisuus oli sidottua luvattuun maahan.

Siis sen mukaan mitä luennoilta sain tietää, jo Babylonian aikana kehittyi ajatus, että juutalaisuus periytyy naisen kautta. Eli suinkaan n 2000 vuotta sitten niin kuin joku yrittää väittää, vaan noin 2500 vuotta sitten.

Eli Mesopotamiassa juutalaisuuden periytymisen määrittely tuli tärkeäksi, naisen kautta. Ei-juutalainen mies saattoi saada juutalaisia lapsia juutalaisen vaimon kanssa, vaikkakin näin syntyneillä lapsilla ei ollut kaikkia samoja oikeuksia kuin juutalaisesta äidistä syntyneillä - endogamiaa suosittiin. Kuitenkaan näittenkään lasten elämää ei halveksittu ja he olivat juutalaisia siinä missä avioliiton ulkopuolellakin syntyneet lapset - (jotkut korkeimmat virat eivät kai olleet näille mahdollisia ??)..

Miten juutalaiseksi voi kääntyä, lyötiin lukkoon n 300-200 v ennen ajanlaskun alkua.

• luft
        antisemitismia vastaan kirjoitti:

Esran (kirjoitettu n v 450 - 400) eaa) kirjassa jo kerrotaan miten juutalaiset lähtiessään babylonian eksiilistä, hylkäsivät ei-juutalaiset vaimonsa ja myös yhteiset lapsensa, siis ainakaan 500 luvulla ennen ajanlaskun alkua juutalaisuus ei periytynyt miehen kautta. Eli ei-juutalaiset vaimot eivät olleet voineet edes kääntyä juutalaisuutteen - kääntymisen periaatteita ei ollut määritelty. Juutalaisuus oli ollut sidottua luvatun maan maaperään, tuohon maahan, ympäristö oli juutalainen, eikä 'periytymistä' tarvinnut edes ihmeemmin miettiä. Vallitsi endogamia (ei niin harvinainen tapa lukuisissa muissakin kulttuureissa). Palestiinan ulkopuolella ei ollut ollut mahdollista kääntyä juutalaisuuteen juuri sen vuoksi että juutalaisuus oli sidottua luvattuun maahan.

Siis sen mukaan mitä luennoilta sain tietää, jo Babylonian aikana kehittyi ajatus, että juutalaisuus periytyy naisen kautta. Eli suinkaan n 2000 vuotta sitten niin kuin joku yrittää väittää, vaan noin 2500 vuotta sitten.

Eli Mesopotamiassa juutalaisuuden periytymisen määrittely tuli tärkeäksi, naisen kautta. Ei-juutalainen mies saattoi saada juutalaisia lapsia juutalaisen vaimon kanssa, vaikkakin näin syntyneillä lapsilla ei ollut kaikkia samoja oikeuksia kuin juutalaisesta äidistä syntyneillä - endogamiaa suosittiin. Kuitenkaan näittenkään lasten elämää ei halveksittu ja he olivat juutalaisia siinä missä avioliiton ulkopuolellakin syntyneet lapset - (jotkut korkeimmat virat eivät kai olleet näille mahdollisia ??)..

Miten juutalaiseksi voi kääntyä, lyötiin lukkoon n 300-200 v ennen ajanlaskun alkua.

näkemyksen lisäksi voi vielä lisätä esim. liberaalien suuntauksien määritelmä, jossa riittää, että toinen vanhemmista on juutalainen ja lapsi saa juutalaisen kasvatuksen. Myös kääntyminen juutalaiseksi näissä suuntauksissa ei ole halakhan sanelema vaan noudattaa omia tulkintoja.

• mitä detaljeja
        luft kirjoitti:

näkemyksen lisäksi voi vielä lisätä esim. liberaalien suuntauksien määritelmä, jossa riittää, että toinen vanhemmista on juutalainen ja lapsi saa juutalaisen kasvatuksen. Myös kääntyminen juutalaiseksi näissä suuntauksissa ei ole halakhan sanelema vaan noudattaa omia tulkintoja.

kyse oli periaatteesta, naisen kautta vaiko miehen kautta, matsku löytyy muutama opus

• luft
        mitä detaljeja kirjoitti:

kyse oli periaatteesta, naisen kautta vaiko miehen kautta, matsku löytyy muutama opus

lisätä detaljeja jos haluaa. Aihe on kuitenkin keskeinen oppikysymys määriteltäessä kuka on juutalainen. Asiasta ei ole juutalaisten keskuudessa konsensusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe