Kaunein joululaulu?

tapatoimittaja

Pakko kysyä tänäkin vuonna.
Mun syömmeeni käy Oi jouluyö, kunhan sitä ei aleta soittamaan jo lokakuussa.

47

8768

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hedis ekk

      joululauluja on hyvin paljon.

      Ajankohtainen lienee -No onkos tullut kesä......

      • tapatoimittaja

        välillä tykkää yhdestä ja välillä toisesta (laulusta). Vai kesästä haaveilet, enää puoli vuotta niin se on taas täällä.


    • SikurLiina

      ..tuo laulu saa minunkin silmät vetistymään.
      Niin ja, Ave Maria....*herkistyi*

      • tapatoimittaja

        tosin muutama artisti on onnistunut runtelemaan sen niin että pahaa tekee.
        Ave Maria on hieno *herkistyy kans*


    • Ulkomailla ajaessani autollani, juuri Joulun alla, kuulin tämän laulun ensimmäistä kertaa soivan radiosta. Mitä kauemmaksi kotimaa jäi selkäni taakse, sen heikompi oli radiosignaali. Olin jo viimeiset parituntia säädellyt autoradiota ja vihdoin löytyi taas asema joka soitti musiikkia, tällä kertaa tuli joku joulutoivekonsertti. Mutkaisella tiellä oli kohtia jolloin musiikki soi häiriöttömästi ja taas välillä oli hyvinkin pitkiäkin pimeitä jaksoja. Yhden tällaisen pimeän ja hiljaisen hetken jälkeen kaiuttimista kuului hyvin selvästi tämä laulu. Se olikin viimeinen, sillä sen jälkeen radioaallot eivät kantautuneet radiooni, vaan tämä laulu jäi viimeiseksi mitä kuulin. Tästä automatkasta on jo vierähtänyt aikaa yli parikymmentävuotta.

      Kertosäe on mielenkiintoinen ja jää hyvin mieleen. Harmikseni laulua ei juuri kuule radiosta, enkä itse asiassa muista kuulleeni sitä vuosiin. Sanoista huolimatta laulu on kaunis. Minulle laulu jäi ikuisesti päähän soimaan oikeastaan tuon automatkan aikana tuntemieni fiilisten takia.




      Joulua avaruudessa


      Lumihiutaleet hiljaa leijuu maahan
      Ja harsoksi maailmaan sulautuu
      Nyt on aika jolloin ei kiireet paina
      ja huoletkin unohtuu

      Jouluriemu laskeutuu kaikkialle
      Se juhlallisuudellaan peittää maan
      Ei sitä päästä voi pakoon
      Se kaiken saartaa joka vuosi uudestaan
      Virret veisataan

      Taskulamppuja loistaa kuusen oksilla
      niitä ihmiset tuijottaa
      Ja luulevat kauniiksi kynttilöiksi
      Tämän joulu vain aikaan saa

      Lapset ahneina odottaa vain aattoiltaa
      Ja kaiutin kaikille toivottaa
      Lasteittain rauhaa ja rakkautta
      Kai se riittää vuodeksi taas

      Hauskaa joulua suklaapukki
      Sinä jaksat vain olla iloinen
      Mut miksi köyden jatkona kuusessa roikut
      Ehkä oletkin murhannut ihmisen
      Hauskaa joulua suklaapukki

      Eilen vein pehmeän paketin koriin
      joka yksinäisten jouluja pelastaa
      Kunpa aattona onni mua suosii
      etten lahjaani takaisin saa

      Joku tahtoi mua kauniilla kortilla muistaa
      Ja sielulleen rauhan kai löysi niin
      Hän toivotti joulua rauhallista
      Hän painukoon helvettiin

      Hauskaa joulua suklaapukki
      Sinä jaksat vain olla iloinen
      Mut miksi köyden jatkona kuusessa roikut
      Ehkä oletkin murhannut ihmisen

      Lapsikuoro:

      Hauskaa joulua suklaapukki
      Sinä jaksat vain olla iloinen
      Mut miksi köyden jatkona kuusessa roikut
      Ehkä oletkin murhannut ihmisen

      Jussi lapset:

      Hauskaa joulua suklaapukki
      Sinä jaksat vain olla iloinen
      Mut miksi köyden jatkona kuusessa roikut
      Ehkä oletkin murhannut ihmisen

      Hauskaa joulua suklaapukki
      Sinä jaksat vain olla iloinen
      Mut miksi köyden jatkona kuusessa roikut
      Ehkä oletkin murhannut ihmisen

      • tapatoimittaja

        koskaan kuulleeni tuota laulua. Tiedätkö sanoittajan ja/tai säveltäjän, ja kuka laulun on esittänyt? Sanat vaikuttivat ensin aika hurjilta, mutta kyllä niissä oli paljon asiaa, itse asiassa nykyisen joulunvieton pointti.


      • tapatoimittaja kirjoitti:

        koskaan kuulleeni tuota laulua. Tiedätkö sanoittajan ja/tai säveltäjän, ja kuka laulun on esittänyt? Sanat vaikuttivat ensin aika hurjilta, mutta kyllä niissä oli paljon asiaa, itse asiassa nykyisen joulunvieton pointti.

        Sanat/sävel ja muut on Jussi Hakulisen käsialaa, eli saman kaverin joka on "Joutsenlaulun" tehnyt Yö yhtyeelle. Sama heppu on tehnyt ison liudan muitakin hienoja biisejä.


      • tapatoimittaja
        Waffen-ss kirjoitti:

        Sanat/sävel ja muut on Jussi Hakulisen käsialaa, eli saman kaverin joka on "Joutsenlaulun" tehnyt Yö yhtyeelle. Sama heppu on tehnyt ison liudan muitakin hienoja biisejä.

        olisi pitänyt arvata että asialla on ollut tällainen huipputyyppi. Hänen kappaleensa jäävät mieleen soimaan, ja heti tuli mieleeni Rakkaus on lumivalkoinen, se on eräs hänen hienoista biiseistään. Joutsenlaulussa on upea tunnelma ja kummallista vetovoimaa. Mutta tätä joululaulua en muista koskaan kuulleeni.
        On paljon hyviä sanoittajia, mutta kenestä Juicen manttelinperijä?


      • tapatoimittaja kirjoitti:

        olisi pitänyt arvata että asialla on ollut tällainen huipputyyppi. Hänen kappaleensa jäävät mieleen soimaan, ja heti tuli mieleeni Rakkaus on lumivalkoinen, se on eräs hänen hienoista biiseistään. Joutsenlaulussa on upea tunnelma ja kummallista vetovoimaa. Mutta tätä joululaulua en muista koskaan kuulleeni.
        On paljon hyviä sanoittajia, mutta kenestä Juicen manttelinperijä?

        Tämä Joululaulu on vanha biisi, kuten jo edellä mainitsin. Yritin googlella etsiskellä olisiko löytänyt mistään laulua kuultavaksi, mutta eipä löytynyt.

        Laulu on jäänyt perinteisten joululaulujen jalkoihin, mikä on sääli. Itse soisin kernaasti sille soittokertoja. Mikäli joskus sattumoisen kuulette, niin huomaatte etten ole kehunut turhaan


      • tapatoimittaja
        Waffen-ss kirjoitti:

        Tämä Joululaulu on vanha biisi, kuten jo edellä mainitsin. Yritin googlella etsiskellä olisiko löytänyt mistään laulua kuultavaksi, mutta eipä löytynyt.

        Laulu on jäänyt perinteisten joululaulujen jalkoihin, mikä on sääli. Itse soisin kernaasti sille soittokertoja. Mikäli joskus sattumoisen kuulette, niin huomaatte etten ole kehunut turhaan

        tietysti joltain Yön levyltä, kun kohdalle osuu. Ehkä tuo sanoitus saa vieroksumaan, mutta toisaalta eipä Juicen Sika kovin hartaissa tunnelmissa liiku sekään. :))


      • tapatoimittaja kirjoitti:

        tietysti joltain Yön levyltä, kun kohdalle osuu. Ehkä tuo sanoitus saa vieroksumaan, mutta toisaalta eipä Juicen Sika kovin hartaissa tunnelmissa liiku sekään. :))

        Jussi lauloi sen ilman Yö-yhtyettä. Kokoonpano oli nimeltään Kinsky. Biisi on vuodelta -85. Näin ainakin kertoi guuggel


      • tapatoimittaja
        Waffen-ss kirjoitti:

        Jussi lauloi sen ilman Yö-yhtyettä. Kokoonpano oli nimeltään Kinsky. Biisi on vuodelta -85. Näin ainakin kertoi guuggel

        voisi löytää divarista, tuskin on yleisessä myynnissä enää. Joskus olen jahdannut tiettyjä kappaleita, mm. Jukka Kuoppamäen ”Näin sävel soi”. Kovan uurastuksen jälkeen se löytyi erään tuttuni kasetilta, ja tietysti vähän ajan päästä ilmestyi kokoelmalevyllä, vaikka etsiessä se tuntui häipyneen suureen tuntemattomaan. Vielä kun löytäisin kappaleen ”Iloinen ampiainen”, mutta se taitaa olla vain Ylen kantanauhoilla (muistaakseni Pentti Rasinkankaan esitys).


      • gefgetg

        j hakulisen joulu avaruudessa


    • Masse setä

      Ehdottomati paras on Sylvi-hyvän-joululaulu. "Ja niinpä joutui jo Joulu taas pohjolaa"

      • Masse setä

        Kone on aina kone ja imuri on taas imuri. Ei ole vaaraa, että niitä voisi sekottaa.
        Veskussa jotenkin tökkii se liiallinen ammattilaisuus.
        Mitenkäs se "tonttu" alkaa?
        Onko se jotenkin:
        "Hei me tontut Jouluyössä kävellään hissukseen.
        Siitä ei naperot paljon ymmärrä.
        Vaan onneksi ne pelkää ja yrittää olla hiljaa".


      • tapatoimittaja

        on myös kaunis, monien suosikki. Ah sitä kaihoa kotomaahan, ja sävel on kertakaikkisen ihana.


      • tapatoimittaja

        toinen mun suosikeista. Taitaa olla ns. "uusista" joululauluista niitä harvoja, jotka ovat jääneet klassikoiksi. Vexi Salmi on sanoituksessa onnistunut aivan upeasti.


      • tapatoimittaja

        Vexi Salmen sanoitus, säveltäjänä Kassu Halonen. Eli ihan kotimainen luomutuote. Maaginen on hyvä sana kuvaamaan kappaletta, kumma juttu että minäkään en ole kuullut sitä tänä vuonna mutta eiköhän lähempänä joulua saada nauttia siitä taas.


    • Geijo Gekkonen

      Lordi : Hard Rock Hallelujah.

      • tapatoimittaja

        en löydä tuosta kovin jouluista tunnelmaa, mutta hyvä biisi muuten. :)


    • norMix evk

      Leevi&Leavingsien Jouluaattona kännissä :))...no leikki leikkinä, olen toimittajan kanssa (kerrankin) samaa mieltä!

      • tapatoimittaja

        kait samasta laulusta, ei siis Jouluyö, juhlayö, vaan tämä iki-ihana jonka mm. Jussi Björkling on antaumuksella laulanut. Joka kerran kolahtaa.


    • joululaulu,Ave Maria ja Konstan joululaulu..Siinä kolme parhainta...

      • tapatoimittaja

        on hieno milloin tahansa. Muistatko yhtään sanoja tuohon Konstan joululauluun?


      • tapatoimittaja kirjoitti:

        on hieno milloin tahansa. Muistatko yhtään sanoja tuohon Konstan joululauluun?

        Viime viikolla sen kuulin kyllä...Mut siinä lauletaan siitä,kun viettää ensimmäistä joulua ilman äitiä, ja vie kynttilää hänen haudalleen...
        Mua koskettaa tuo laulu ihan erityisesti,kun on aina niin kauhea ikävä omaa äitiä...:(


      • tapatoimittaja
        mii-su kirjoitti:

        Viime viikolla sen kuulin kyllä...Mut siinä lauletaan siitä,kun viettää ensimmäistä joulua ilman äitiä, ja vie kynttilää hänen haudalleen...
        Mua koskettaa tuo laulu ihan erityisesti,kun on aina niin kauhea ikävä omaa äitiä...:(

        laulun nyt kun sirinna laittoi sanat.
        Joskus tulee hirveä ikävä, vaikka pahin suru olisi jo laantunut.


    • yopollo

      on Varpunen jouluaamuna, siihen on vähän omakohtaisestikin mahdollista eläytyä.

      Sitten englantilaisia christmas carolseja kuuntelen paljon, siellä on monta hienoa joita pystyy jopa itse siedettävästi laulamaan jos sanat vain ovat muistissa (toisin kuin tuo Oi jouluyö, joka on kyllä ihan liian toivottoman haasteellinen).

      • tapatoimittaja

        on valintasi, jotenkin. Tietysti jos rupeaa ajattelemaan mitä itse osaisi laulaa, niin minä en voisi valita mitään. Oi jouluyö ei kyllä ole sieltä helpommasta päästä kenellekään. Jos joku nuotti lauletaan ylempää niin se lauletaan eikä kähistä alakanttiin, niin kerta, tässähän oikein kiihtyy kun ajatteleekin. Sen takia joskus ottaa paddiin kun artisti ottaa liian ison palan purtavaksi, en nyt viitsi sanoa mitään nimiä. Haluan kuunnella musiikkia jännittämättä että pärjääkö laulaja nyt tuossa ja tuossa kohdassa. Se on niiden homma.


      • yopollo
        tapatoimittaja kirjoitti:

        on valintasi, jotenkin. Tietysti jos rupeaa ajattelemaan mitä itse osaisi laulaa, niin minä en voisi valita mitään. Oi jouluyö ei kyllä ole sieltä helpommasta päästä kenellekään. Jos joku nuotti lauletaan ylempää niin se lauletaan eikä kähistä alakanttiin, niin kerta, tässähän oikein kiihtyy kun ajatteleekin. Sen takia joskus ottaa paddiin kun artisti ottaa liian ison palan purtavaksi, en nyt viitsi sanoa mitään nimiä. Haluan kuunnella musiikkia jännittämättä että pärjääkö laulaja nyt tuossa ja tuossa kohdassa. Se on niiden homma.

        löytyy hyllystä muutama tulkinta vaihtelevilla kielillä, Björlingin lyönyttä ei ole, tuskin tuleekaan.

        Ja noista englantilaisista piti kaivaa koneelta korviin nyt niiden välissä soiva sekakuoroesitys kappaleesta The Little Road to Betlehem, ja God Rest Ye Merry Gentlemen ja .....

        Iski joulumieli....


    • joululaulu

      on: 'Siirtokarjalaisen joulumuisto'.
      Siinä on todella sanat käy sieluun vaikka en karjalainen olekaan. Kaunis laulu.
      Laulaja on Jukka Ikonen ja levyn nimi on 'Joulu kiireetön'.

      • tapatoimittaja

        minulle. Onko kyseessä uusi vai vanha laulu, en muista tätäkään kuulleeni.


    • ex-koltis

      Puurokauhasta.

      • tapatoimittaja

        Katri-Helenan sanoittamaa ja laulamaa Joulumaa-kappaletta? Siinä ainakin toivotaan suurta puurokauhaa.


      • ex-koltis
        tapatoimittaja kirjoitti:

        Katri-Helenan sanoittamaa ja laulamaa Joulumaa-kappaletta? Siinä ainakin toivotaan suurta puurokauhaa.

        Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta. Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta. Eikä matka silloin sinne kovin kauan kestä. Joulumaa kun jokaiselta löytyy sydämestä.

        Sitte sillä puurokauhalla annetaan maailmalle rauha. Hieno sanoitus.


    • Kylli.Kyllä

      lähti kelautumaan ei ehkä niinkään kaunein mutta hauska joululaulu jonka nimeä en muista mutta lähtee näin:

      *Jo pipolakki ja punatakki
      on juhlakuntoon laitettu
      ja nenäliinat taitettu
      on takataskuun laitettu.

      On tonttulassa niin ahkerassa
      näin tapa kerran vuodessa
      taas joulukiireen tuodessa
      myös juhlamielen tuo.

      Pyörinä, hyörinä taukoaa.
      Jo itse Joulupukki ratsastaa, katsastaa tonttujaan.
      Rivi tontun partojen suora on, valkoinen.

      Näin tonttu-ukkojen joukot Korvatunturiltaan
      saapuvat lahjoja tuomaan tummaan jouluiltaan.
      Kun valot kuusen loistaa tonttu jo kolkuttaa.

      Lämmintä valoa, hyvyyttä jaloa....muistikatko.... lahjaksensa kiltit lapset saa*

      Saattoipa sieltä jäädä säestöjä välistä ja sinat mennä sakasin.

      Lapsena koulun kuorossa tuota laulettiin joulujuhlissa. Hyvä meininki siinä.

      • tapatoimittaja

        oli muistaakseni nimeltään Tonttuparaati.
        Kumma ettei kukaan ole tässä ehdottanut Joulupuu on rakennettu, kait sitä hoilattiin koulussa niin paljon ettei enää oikein kärsi kuullakaan. :))


    • kuuraparta9

      Traumat-kitaristi sooloilee www.mikseri.net/joulukuun13
      muutama näyte mp3

    • herkistelijä2

      Tämä laulu herkistää. Rakastin lapsena oman kotoni uskonnollista joulua. Kuuntelen yhä vieläkin joulurauhan ja sen jälkeen laulun, taas kaikki kauniit muistot ylen kanavalta, Sulo Saaritsin versio on ainoa oikea. Saa kyyneleet silmiin. Monica Kroop laulaa sen kans ihan kauniisti.

    • on paras

      aivan ihana

      • joulumies34

      • Joulu herkistää

        Minustakin Tulkoon Joulu on mahtava joululaulu, todella herkkä, mahtipontinen, iskevä säestys, sanomakin löytyy ja kun vielä Petra laulaa sen, niin hipoo täydellisyyttä.


    • 123hugo

      Se on Valkoinen joulumaa....

      • doingdoingtonttu

    • Jagina Mirs
    • Rusto&Lasti

      Torakan joulu.
      Erittäinkin liikuttava virsi.

      • aalmond

        Minusta Martti Servon joulumantelin tarina on oikein mukava


    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      664
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe