Mistäs te uskovaiset tiedätte, milloin ajatukset ja niitä seuraavat tuntemukset ja teot ovat PyhänHengen vaikutuksesta ja milloin ne ehkä ovat vain teidän oman vilkkaan mielikuvituksenne ja ajatusmaailmanne tuotteita. Onko olemassa ihan oikeasti vaara sekoittaa omat inhimilliset sisäisen elämänsä ilmentymät Pyhän Hengen aikaansaamiksi?
Vilkas mielikuvitus?
11
538
Vastaukset
- sunnyriver
Niin, siinäpä se ongelma onkin.
Lähteitä kun on pääosin kolme:
1. Pyhä Henki
2. oma mieli
3. saatana, pahat henget
Tähän voisi ehkä lisätä vielä sen, että jos kaksi ihmistä on toisilleen läheisi toiselle, läheisiä, heidän ajatuksensa saattavat välittyä
läpi toiselle. Silloin kin ne ikään kuin tulevat
ajattelijan mielen läpi, siis kuuluu kohtaan 2.
Periaatteessa uskoville on luvattu armolahja, henkien erottamisen lahja, jonka avulla ihminen voi pohtia näitä alueita, jos vain viitsii vaivaa nähdä.
Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
(1. Kor. 12: 1-11)
Paavalikin mietti useamman päivän, ennen kuin totesi, että orjatytön julistus hänestä Jumalan palvelijana ei ole Jumalasta lähtöisin, vaan pimeydestä, meediovoimista.
Eli siinäpä se, tervettä ja raitista henkeä tarvitaan, että pysyy tie selkeänä.
Hyviä osviittoja ovat lisäksi:
1. Sanoman on otava Raamatun mukainen.
2. Esim. vierailla voimilla parantava ei pysty tunnustamaan Jeesuksen nimeä, vaan puhuu ympäripyöreästi esim. luojasta, korkeimmasta
tai jumalasta pienellä J:llä
3. Jumalan sanoma nostaa, kantaa, lohduttaa,
mutta on myös yleensä suora, selkeä ja lyhytsanainen. Jumala ei lörpöttele.
Jumala varoittaa, mutta ei pelottele turhaan.
Joskus voi käydä niinkin, että sanoman alkuosa
on Jumalalta, hännät ihmisen oman mielen tuotteita.
Kukaan meistä ei ole täydellinen.
Eli sanoma on kuin kalan perkuu, Ota oleellinen
ja hyvä syötävä, jätä perkeet, jos sanoma on vajavainen.
Ihan käytännön ohjeen Jumala on joskus antanut:
Jos yhtä aikaa tulee sekä kuva että siihen liittyvät sanat, on varmuus siitä, että sanoma
on Jumalalta noin 80 %.
Mutta siinä meillä riittää pohtimista loppuelämäksi, taivaassa vasta ollaan täydellisiä.
Muistan, kuinka kerran aikoja sitten sain kuvan, joka esitti Tornionjoen laaksoa jossakin Matarengin kohdalla ja laiskana ja toivorikkaana kysyin heti Jumalalta, mitä se merkitsee.
Vastauskin tuli sillä kertaa heti:
"Mieti itse, minä rakastan arvoituksia.".
Eikä auttanut muu kuin miettiä itse. Tulin siihen johtopäätökseen, että rajajoella Jumala halusi kuvata meidän ihmisten välisiä suhteita.
Hän haluaisi, että ne olisivat kuin Tornionjoki kahden valtakunnan rajana: raja on, mutta sillä rajalla ei ole jännitteitä, se on rauhan raja.
Hyvää jatkoa pohtimisillesi,
sitä meillä riittää! - Karismaanikko
Krhm, kysymys on erittäin hyvä ja erittäin vaikea. Itse uskon niin että itseensä tutustuminen ihan henkisesti "maallisesti" auttaa aika paljon siinä että kun tuntee omat ajatuksen juoksunsa niin tulee herkemmäksi sillekin mikä ei ainakaan ole Jumalasta :P
Sitten tietenkin mitä paremmin tuntee Jumalaa itseään, sitä paremmin alkaa erottaa hänenkin ääntään.
Jos joku väittää erottavansa kaiken täydellisesti, juuri hänen olisi ehkä syytä alkaa miettiä asioita ;)
Itse olen lukemattomat kerrat kuunnellut oman mielikuvitukseni tuotteita ja sekoillut ties mitä :P Silti en usko että kaikki hengelliset kokemukseni olisivat sellaisia, niin vahvasti ne ovat elämääni vaikuttaneet, aivan kuin se vaikuttava voima olisi tullut ulkopuoleltani.- utelias...
"Itse uskon niin että itseensä tutustuminen ihan henkisesti "maallisesti" auttaa aika paljon siinä että kun tuntee omat ajatuksen juoksunsa niin tulee herkemmäksi sillekin mikä ei ainakaan ole Jumalasta :P"
jos se ei ole jumalasta, niin mistä se on? - Karismaanikko
utelias... kirjoitti:
"Itse uskon niin että itseensä tutustuminen ihan henkisesti "maallisesti" auttaa aika paljon siinä että kun tuntee omat ajatuksen juoksunsa niin tulee herkemmäksi sillekin mikä ei ainakaan ole Jumalasta :P"
jos se ei ole jumalasta, niin mistä se on?Niin, lähtökohtaisesti omasta mielestä. Esim. unelmiaan tai pelkojaan voi heijastaa sotkien niitä jumalallisiksi ilmoituksiksi.
- hanuristako
utelias... kirjoitti:
jos se ei ole jumalasta, niin mistä se on?perseestä?
- yksi on välimies
Karismaanikko kirjoitti:
Niin, lähtökohtaisesti omasta mielestä. Esim. unelmiaan tai pelkojaan voi heijastaa sotkien niitä jumalallisiksi ilmoituksiksi.
Kommunikoiko Jumala sinulle suoraan? Vai välimiehen kautta?
- Karismaanikko
yksi on välimies kirjoitti:
Kommunikoiko Jumala sinulle suoraan? Vai välimiehen kautta?
Jos tarkoitat välimiehellä jotakuta ihmistä niin ei, en ole vuosiin kuullut ns. profetioita.
Jos tarkoitat mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen dynamiikka Jumalasuhteessani niin en mä sitä kaikkea ymmärrä itsekään =)
Isä Jumala on luonut mut ihmiseksi, Jeesus Kristus valmisti mulle armon, jonka yksi ulottuvuus on se, että saan suhteen Jumalaan. Mielestäni osa tuota suhdetta on kommunikointi. Puhun Jumalalle ja hän puhuu minulle.
En siis keskustele Jumalan kanssa kuten jonkun henkilön kanssa vaan kysyn jotain ja luotan saavani vastauksen ajallaan, joko hengellisenä "ilmestyksenä", "sanoina" tai jotain hyvin arkista reittiä tai vain ymmärryksen kasvuna.
Mutta ei tuo suhde perustu sisäisten äänien kuunteluun vaan luottamukseen. Luotan että hän on kanssani, kuulee ääneni, näkee asiat sydämeltäni ja että hän tahtoo auttaa minua, opettaa minut tuntemaan itseään paremmin ja ymmärtämään kaikenlaisia asioita paremmin. Ne kokemukset tulevat kun ovat tullakseen. - 1.Tim
Karismaanikko kirjoitti:
Jos tarkoitat välimiehellä jotakuta ihmistä niin ei, en ole vuosiin kuullut ns. profetioita.
Jos tarkoitat mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen dynamiikka Jumalasuhteessani niin en mä sitä kaikkea ymmärrä itsekään =)
Isä Jumala on luonut mut ihmiseksi, Jeesus Kristus valmisti mulle armon, jonka yksi ulottuvuus on se, että saan suhteen Jumalaan. Mielestäni osa tuota suhdetta on kommunikointi. Puhun Jumalalle ja hän puhuu minulle.
En siis keskustele Jumalan kanssa kuten jonkun henkilön kanssa vaan kysyn jotain ja luotan saavani vastauksen ajallaan, joko hengellisenä "ilmestyksenä", "sanoina" tai jotain hyvin arkista reittiä tai vain ymmärryksen kasvuna.
Mutta ei tuo suhde perustu sisäisten äänien kuunteluun vaan luottamukseen. Luotan että hän on kanssani, kuulee ääneni, näkee asiat sydämeltäni ja että hän tahtoo auttaa minua, opettaa minut tuntemaan itseään paremmin ja ymmärtämään kaikenlaisia asioita paremmin. Ne kokemukset tulevat kun ovat tullakseen."Jos tarkoitat välimiehellä jotakuta ihmistä niin ei"
1.Timoteuksen kirje 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, - Karismaanikko
1.Tim kirjoitti:
"Jos tarkoitat välimiehellä jotakuta ihmistä niin ei"
1.Timoteuksen kirje 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,Voitko kertoa tarkemman johtopäätöksesi tämän jakeen suhteesta todistukseeni? En ole hyvä arvailemaan...
henki, sielu ja ruumis. Jeesukseen uskova on Pyhän Hengen temppeli. Pyhä Henki kommunikoi ihmisen hengelle. Mielikuvitus astuu kuvioon ihmisen sielullisena ominaisuutena. Riippuu siitä, kuinka antautunut ihminen on Jumalan Pyhälle Hengelle, mitä hän on valmis vastaanottamaan ja erottamaan muista hengistä sekä omasta sielunelämästään.
- Mika N.
Raamatun sanotaan syntyneen täysin pyhän hengen vaikutuksesta, että sen kirjoittajissa olisi vaikuttanut pyhä henki, ja näin ollen Raamattu on absoluuttista Jumalan sanaa. Mutta jos otetaan esimerkiksi Paavali. Hänessähän myös sanotaan vaikuttaneen pyhän hengen. Hän myös "vastustaa" homoutta Raamatusta, ja tästä on syntynyt usko että homous on syntiä. Mutta - Eikö kaikilla, myös pyhän hengen vaikutuksen alaisilla ihmisillä ole omat, yksilölliset makunsa asioiden suhteen? Toinen pyhän hengen kosketuksen vaikutuksen alainen voi tykätä esimerkiksi jostain ruoasta mistä toinen pyhän hengen vaikutuksen alainen ei pidä. Jos Paavali sanoo että "Jäätelö on pahaa" niin tekeekö siitä Jumalan sanaa se, että Paavalissa vaikuttaa pyhä henki?? Ei tee. Eikö tällöin voida myös kyseenalaistaa jotkut Raamatun kohdat (käskyt) jotka todellakin vaikuttaisivat olevan oikeasti ihmisestä eivätkä Jumalasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172324Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2331972Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071782Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021451Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481346Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551217Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1791153- 941100
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911