Mitä on spongilaisuus

tietämätön..

ja miksi se ei se sovi Suomen ev.lut. kirkkoon?

17

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heresia

      John S. Spong kiistää lähes kaikki kristinuskon peruselementit: persoonallisen Jumalan, Jeesuksen lihaksi tulleena Jumalana, syntiinlankeemuksen, sovituksen ja anteeksiantamuksen, ilmoituksen, ylösnousemuksen jne. Kyseessä on jonkinlainen kummallinen sekoitus panteismia ja new agea. "Spongilaisuus" ei siis todellakaan ole kristillinen oppi.

    • Pohdiskelija

      En tiedä, onko jo virallisesti olemassa spongilaisuutta. Mutta piispa John Shelby Spong oli joka tapauksessa itse v. 2003 puhumassa Suomessa Kirkkopäivillä. Puheessaan hän vaati uutta uskonpuhdistusta ja kristinuskon päivittämistä perusteita myöten.

      Spongin mielestä pitäisi heittää romukoppaan kristinuskon ensimmäisen vuosisadan tulkinnat, sillä ne ovat sidottuja omaan aikaansa. Ne perustuvat suurelta osin kertomukseen maailman synnystä eivätkä siksi päde Darwinin evoluutioteorian jälkeen.

      Täydellistä maailmaa ja täydellistä ihmistä ei ole koskaan ollut, sillä luomakunta on syntynyt vähitellen. Siksi ei ole ollut syntiinlankeemusta eikä myöskään tarvita sovitusuhria.

      Spongin mukaan kristinusko tulisi päivittää ja tulisi kertoa Kristuksesta uudesta näkökulmasta. Spong sanoi myös, että kirkolta kesti 2000 vuotta ymmärtää, että miehet eivät voi olla inhimillisiä, jos he ylenkatsovat naisia.

      Spong kiteytti asian näin: " Näen Jumalan elämän ja rakkauden lähteenä, jota palvelen elämällä täydesti ja rakastamalla tuhlaavaisesti. Evankeliumin kutsu on kutsu uuteen inhimillisyyteen, ei uskonnollisuuteen."

      Spong on kotimaassaan hyvin kiistelty henkilö. Hän saa päivittäin paljon kirjeitä mm. tällaisine viesteineen: " Teidän roviolla polttamisenne olisi liian lempeää." " Kirjanne on tehnyt minut herkemmäksi käymään kirkossa."

      • Elwen

        motkottanut ateisteille, kun olemme osoittaneet järjettömyyksiä kristinuskossa.

        Vika onkin kaiken aikaa ollut itse kristinuskossa, jota ei oltu päivitetty.


      • Pohdiskelija
        Elwen kirjoitti:

        motkottanut ateisteille, kun olemme osoittaneet järjettömyyksiä kristinuskossa.

        Vika onkin kaiken aikaa ollut itse kristinuskossa, jota ei oltu päivitetty.

        tällä palstalla reilusti tai epäreilusti ottanut kantaa Spongin käsityksiin enkä muista motkottaneeni ( Nyt voit syyttää sitten huonomuistisuudesta. ) ateisteille tai kellekään muullekaan siitä, että he ovat "osoittaneet järjettömyyksiä kristinuskossa". Olen sanonut vain sen, että asiat tulee yrittää ymmärtää kontekstistaan käsin.

        Mitä mieltä sinä olet piispa John Spongista?


      • Pohdiskelija
        Pohdiskelija kirjoitti:

        tällä palstalla reilusti tai epäreilusti ottanut kantaa Spongin käsityksiin enkä muista motkottaneeni ( Nyt voit syyttää sitten huonomuistisuudesta. ) ateisteille tai kellekään muullekaan siitä, että he ovat "osoittaneet järjettömyyksiä kristinuskossa". Olen sanonut vain sen, että asiat tulee yrittää ymmärtää kontekstistaan käsin.

        Mitä mieltä sinä olet piispa John Spongista?

        Tarkoitukseni oli kysyä, mitä mieltä olet piispa John Spongin ajatuksista ( ei siis hänestä henkilönä ).


      • Elwen
        Pohdiskelija kirjoitti:

        tällä palstalla reilusti tai epäreilusti ottanut kantaa Spongin käsityksiin enkä muista motkottaneeni ( Nyt voit syyttää sitten huonomuistisuudesta. ) ateisteille tai kellekään muullekaan siitä, että he ovat "osoittaneet järjettömyyksiä kristinuskossa". Olen sanonut vain sen, että asiat tulee yrittää ymmärtää kontekstistaan käsin.

        Mitä mieltä sinä olet piispa John Spongista?

        maa muuttaa muotoaan litteästä pyöreään kontekstin mukaan kuten monet muutkin totuudet, mutta ei siitä nyt sen enempää.

        Pikaisesti arvioiden en saa Spongin lahkon opeista niin suuria henkisiä kärsimyksiä kuin eräistä muista. Se on hyvä piirre uskonnossa, kuten myös jos se innostaa uskiksia käyttäytymään siivosti.

        Henkilöauktoriteetti tietysti tarvitaan, eikä minulla ole mitään Jeesusta vastaan sopivasti tulkittuna. Entisten kristittyjen on varmaan helpompi tottua uuteen Jeesus-uskontoon kuin jonkin vieraamman heebon ympärille rakennettuun kulttiin.

        Saat siunaukseni spongilaisuudellesi.


      • Pohdiskelija
        Elwen kirjoitti:

        maa muuttaa muotoaan litteästä pyöreään kontekstin mukaan kuten monet muutkin totuudet, mutta ei siitä nyt sen enempää.

        Pikaisesti arvioiden en saa Spongin lahkon opeista niin suuria henkisiä kärsimyksiä kuin eräistä muista. Se on hyvä piirre uskonnossa, kuten myös jos se innostaa uskiksia käyttäytymään siivosti.

        Henkilöauktoriteetti tietysti tarvitaan, eikä minulla ole mitään Jeesusta vastaan sopivasti tulkittuna. Entisten kristittyjen on varmaan helpompi tottua uuteen Jeesus-uskontoon kuin jonkin vieraamman heebon ympärille rakennettuun kulttiin.

        Saat siunaukseni spongilaisuudellesi.

        "Saat siunaukseni spongilaisuudellesi."

        En edes tunne piispa Spongia ja spongilaisuutta, niin että voisin sanoa olevani spongilainen. Ei se, että kirjoitan jostakin asiasta, kuten esim. nyt piispa Spongista, merkitse sitä, että olen heti kättelyssä hänen kannattajansa. Tällä hetkellä en itse ota kantaa puolesta tai vastaan, vaikka aiheesta kirjoitankin. Ei sitä noin vain hypätä radikaalipiispan kelkkaan.


    • tarkoittaa
      • Elwen

        Tuollaiset sienet voivat aiheuttaa erittäin pahaa tuhoa ymmärtämättömissä lampaissa.


      • Pohdiskelija
        Elwen kirjoitti:

        Tuollaiset sienet voivat aiheuttaa erittäin pahaa tuhoa ymmärtämättömissä lampaissa.

        Taitavat lampaat olla sen verran ymmärtäväisiä, että eivät syö sieniä, eivät ainakaan myrkyllisiä Keski-Suomessa päin. Muusta maasta en niinkään tiedä, mitä tehnevät.


    • maija m.

      mukaan kristillisyyden pitää muuttua muuten se kuolee.

      Hän on kirkolle punainen vaate. Suomen vierailuissa pidettiin matalaa profiilia.Tyypilliseen tapaan ev.lut kirkko vaikenee.

      Kannattaa lukea jokin hänen kirjoistaan, jos haluaa perehtyä asiaan.

      • Pohdiskelija

        "Tyypilliseen tapaansa ev.lut kirkko vaikenee."

        Ei pidä paikkaansa. Luin piispa Spongista sekä Helsingin seurakuntayhtymän että Vantaan seurakuntien sivuilta. Edellisen jutun otsikko oli "Piispa John Spong vaati Kirkkopäivillä uutta uskonpuhdistusta" ( 25.3.2003 ) ja jälkimmäisen "Väittelyn jalo taito" ( 16.3.2005 ). Tässä jälkimmäisen jutun linkki:

        http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2003/2003-05-27/paakirjoitus/paakkari

        Edellinen juttu minulla on tulostettuna, mutta kun linkki ei näy kokonaan sivun alareunassa, niin tästä ei taida olla paljon hyötyä:

        http://www.helsinginseurakuntayhtymä.fi/cgi-bin/ws_news/news.cfm?action=1&id=83


      • maija m.
        Pohdiskelija kirjoitti:

        "Tyypilliseen tapaansa ev.lut kirkko vaikenee."

        Ei pidä paikkaansa. Luin piispa Spongista sekä Helsingin seurakuntayhtymän että Vantaan seurakuntien sivuilta. Edellisen jutun otsikko oli "Piispa John Spong vaati Kirkkopäivillä uutta uskonpuhdistusta" ( 25.3.2003 ) ja jälkimmäisen "Väittelyn jalo taito" ( 16.3.2005 ). Tässä jälkimmäisen jutun linkki:

        http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2003/2003-05-27/paakirjoitus/paakkari

        Edellinen juttu minulla on tulostettuna, mutta kun linkki ei näy kokonaan sivun alareunassa, niin tästä ei taida olla paljon hyötyä:

        http://www.helsinginseurakuntayhtymä.fi/cgi-bin/ws_news/news.cfm?action=1&id=83

        Suomessa, hänen esitelmiään ei mainostettu eikä niistä paljon ilmoitettukaan. Jos kirkko ei vaikene hänestä ei se juuri puhukaan.Eikä hyväksy hänen näkemyksiään.

        Täytyy todeta että ev.lut. kirkko on aivan kaavoihinsa kangistunut.

        Olen paljon matkustellut maailmaa. Ev.lut. kirkko on ankea ja luotaantyöntävä laitos. Ehkä Keski- Euroopassa Calvinin teologia on vielä puritaanimpaa.


      • Pohdiskelija
        maija m. kirjoitti:

        Suomessa, hänen esitelmiään ei mainostettu eikä niistä paljon ilmoitettukaan. Jos kirkko ei vaikene hänestä ei se juuri puhukaan.Eikä hyväksy hänen näkemyksiään.

        Täytyy todeta että ev.lut. kirkko on aivan kaavoihinsa kangistunut.

        Olen paljon matkustellut maailmaa. Ev.lut. kirkko on ankea ja luotaantyöntävä laitos. Ehkä Keski- Euroopassa Calvinin teologia on vielä puritaanimpaa.

        "kun hän kävi Suomessa, hänen esitelmiään ei mainostettu eikä niistä ilmoitettu. Jos kirkko ei ei vaikene hänestä ei se juuri puhukaan. Eikä hyväksy hänen näkemyksiään."

        Joka tapauksessa piispa Ville Riekkinen kutsui piispa John Spongin puhumaan Suomeen kirkkopäiville. Jos koko muu kirkko olisi ollut Spongin kutsumista vastaan, niin tuskin sitä olisi tapahtunut. Tuskin piispa Ville Riekkinen olisi ryhtynyt yksin puuhaamaan kaikkien muiden vastustamaa asiaa. Ehkäpä piispa Spong kutsutaan vielä uudestaan ja sellaisiin tilaisuuksiin, että yleisöäkin voi olla paikalla.

        "Ev.lut.kirkko on ankea ja luotaantyöntävä laitos."

        Tarkoitatko nyt rakennuksia vai ihmisiä vai molempia?


      • Taivasmatkalainen

        Kannattaa lukea jokin hänen kirjoistaan, silloin tietää miten kauas mies on mennyt Raamatusta.


      • rehellisen miehen
        Taivasmatkalainen kirjoitti:

        Kannattaa lukea jokin hänen kirjoistaan, silloin tietää miten kauas mies on mennyt Raamatusta.

        on mennä kauas Raamatusta kun Raamattu on niin kaukana totuudesta.


      • maija m.
        Pohdiskelija kirjoitti:

        "kun hän kävi Suomessa, hänen esitelmiään ei mainostettu eikä niistä ilmoitettu. Jos kirkko ei ei vaikene hänestä ei se juuri puhukaan. Eikä hyväksy hänen näkemyksiään."

        Joka tapauksessa piispa Ville Riekkinen kutsui piispa John Spongin puhumaan Suomeen kirkkopäiville. Jos koko muu kirkko olisi ollut Spongin kutsumista vastaan, niin tuskin sitä olisi tapahtunut. Tuskin piispa Ville Riekkinen olisi ryhtynyt yksin puuhaamaan kaikkien muiden vastustamaa asiaa. Ehkäpä piispa Spong kutsutaan vielä uudestaan ja sellaisiin tilaisuuksiin, että yleisöäkin voi olla paikalla.

        "Ev.lut.kirkko on ankea ja luotaantyöntävä laitos."

        Tarkoitatko nyt rakennuksia vai ihmisiä vai molempia?

        spongilainen linja oli kovassa vastatuulessa tosin julkisuus auttoi häntä, hän saa sentään jatkaa pappina.

        Tarkoitan sitä, että Spong on aika suosittu hahmo valtameren takana meillä tiedotusvälineet eivät häntä juurikaan noteeraneet.

        Yleensä vapaampaa liberaalimpaa linjaa ajavat papit saavat kenkää ennemmin tai myöhemmin.



        "Tarkoitatko nyt rakennuksia vai ihmisiä vai molempia? "

        En kumpaakaan vaan kirkonoppia. Syntinen ihmiskäsitys on kaukana ilosta. Käsite "ev.lut.kirkko" tarkoittaa "kirkonoppia".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe